Rituelen en schoonheid uit het oosten 'Even in een wereld waar de pijn wordt vergeten' Cultuur Kunst Mannen op de maan' grote klasse leater 'met hoog zeurgehalte' Lrtiest van de eeuw' lil weer het theater in De subtiele kunst van het beledigen JDERDAG 18 NOVEMBER 1999 THEATER RECENSIE RUUD BUURMAN itdling: Mannen op de maan Ge- j door Erik van Muiswinkel en Die van Vleuten. Gezien: gisteravond première), Leidse Schouwburg. trekt zijn handen van de eld af. Als we het allemaal kunnen en net doen of Hij liet meer is, nou dan rége- vve het ook maar allemaal verder. Een tijdje geleden irde Hij nog zijn zoon naar eden om poolshoogte te jen, maar die is na een jaren volkomen over- ir en in de kreukels terug- jmen en durft al jaren niet ir alleen de straat op. m het slot van 'Mannen de maan' zet Erik van winkel God neer als een ïstreerd en defaitistisch tje. De grote roerganger, d wel gecharmeerd van eigen willetje van de is, vindt het nu welletjes Hem geen rol meer wordt ledeeld. Zelfs bij het op en de grote levensvra- is hij niet meer van be- en een rol in een toneel- over het ontstaan van het en de aarde (34 bedrij- zonder pauze), geprodu- ;d door Joop, is Hem ook gegund. Hij houdt er dus op. ji Muiswinkel en Diederik Vleuten trekken in hun :amma 'Mannen op de t' opnieuw tegen elkaar trijde over de grote le svragen. Alleen is de blik lit vervolgverhaal op hun teling ('Mannen van de C1I dd') nu naar het hogere cht, want de wereld was eft ir deze twee theatermakers ein geworden, et weerzien met de cyni- en botte realist Van swinkel en de romanti sche Van Vleuten die achter alles een diepere betekenis wil zien, levert weer een bonte stoet ijzersterke persiflages en typetjes op. Rode draad is het ontstaan van de wereld, het ontsporen ervan en de drang van de mens de blik te verrui men tot in het heelal. 'Man nen op de Maan' is anderhalf uur grote klasse, waarin de slappe lach mag, maar waarin ook zoveel geprikt wordt dat het even lekker pijn doet. Haarscherp wordt een aan tal trends van het moderne le ven opgeblazen. Paranormale beurzen waar mensen met bomen praten en waar Grego riaanse hiphop-cd's te koop zijn, buitenaardse verschijnin gen, graancirkels, ontvoerin gen door marsmannetjes en de miskende broer van Chriet Titulaer. Een hoogtepunt tus sen zoveel fraais is een sketch en een keelklanken-lied over Tibet dat zich knuffelland van de internationale jetset mag noemen. Daar staat in elk klooster op de muur: 'Richard Gere was here'. Erik van Muiswinkel en Die derik van Vleuten prijzen zich zelf in de uitnodiging voor de première aan als vertegen woordigers van het oude am bacht van de cabaretier, die eenzame schopper tegen alles wat op de grond ligt en zich niet meer kan verdedigen, die feilloze vólger van alle misse trends, die weergaloze wind vaan in de bries der publieke opinie. Het is mooie zelfspot die dicht bij 'de waarheid komt. 'Mannen op de maan' een voorstelling die nergens verveelt en rustig nog een half uur door mag gaan. Van Muis winkel en Van Vleuten zijn de meesters van de satire, maar ook meesters in het maken .van te korte voorstellingen. Zonnebloem-musical voor langdurig zieken in Rijnlands Lyceum LEIDEN CEES VAN HOORE Ziek en muziek, het scheelt maar twee letters. Maar dat wil niet zeggen dat muziek ongezond zou zijn voor lijf en leden. Integendeel. Een lekker moppie op de accordeon maakt ons vrolijk, een fuga van Bach kan ons tot over peinzing stemmen. Kortom: muziek doet je wat. Ook als je ziek bent. Dat hebben ze bij de Nationale Vereniging De Zonnebloem, al sinds jaar en dag de steun en toeverlaat van langdurig zieken, goed begrepen. Ter gelegen heid van het 50-jarig jubileum van De Zonnebloem is er een Zonnebloem Theater Tournee in het leven geroe pen. Op 20 november doet deze kara vaan het Rijnlands Lyceum in Oegst- geest aan en zullen Berdien Stenberg, Frits Lambrechts, Joke de Kruijf en Ro bert Paul met de musical 'Een zonne bloem van goud' de langdurig zieken vermaken. Wil Crommentuijn uit Lei derdorp is bestuurslid van de regio Bollenstreek. Hij zorgt er onder meer voor dat de stoelen gesmeerd richting muziek rollen. Crommentuijn, oud-marineman, is al zo'n jaar of tien actief voor De Zon nebloem. ,,Ik werd gepensioneerd bij de marine en ben hier door een vriend en collega bij betrokken geraakt", zegt hij. „De omgang met langdurig zieken vind ik totaal niet deprimerend, zeker niet. Als je mensen die aan huis of bed gekluisterd zijn eens een keer wat ple zier kan bieden, geeft je dat een grote voldoening. De mensen vergeten even hun pillen en poeders bij zo'n concert. Maar ook als ze op vakantie zijn. Dan zijn ze even in een andere wereld, een wereld waar de pijn wordt vergeten. Ik ga binnenkort weer als begeleider mee op zo'n vakantie." „Het is belangrijk dat ook mannen dit werk doen. Het wordt nu hoofdza kelijk gedaan door dames. Ik weet niet precies waaraan dat ligt. Ze werken misschien meer part-time en mis schien is het wel zo dat het sociaal ge voel bij vrouwen over het algemeen wat meer is ontwikkeld. Maar we heb ben echt ook mannen nodig. Wat fy sieke kracht kunnen we goed gebrui ken." „Als ik na zo'n weekje vakantie met langdurig zieken weer thuiskom, schuif ik de narigheid die ik heb gezien wel van me af. Dat moet wel, anders ga je eraan onderdoor. Een arts kan ook niet alles wat hij meemaakt met zich mee blijven dragen." „De musical die de mensen te zien krijgen aanstaande zaterdag is een aaneenschakeling van zang en dans. Het programma is speciaal voor de zieken gemaakt. Het is ongelooflijk hoe die mensen van zo'n musical ge nieten. Er zijn op zaterdag wel zo'n vierhonderd mensen aanwezig in de aula van het Rijnlands Lyceum. En ie dereen heeft een goede plaats. Er zijn extra verhogingen aan de zijkant aan gebracht, zodat mensen die niet hele maal rechtop kunnen zitten, zijwaarts kunnen kijken en zo precies kunnen volgen wat er op het podium gebeurt. Dat zijn allemaal van die kleine dingen waarmee je rekening moet houden. Er moet natuurlijk ook veel licht en stroom komen. We hebben al een ex- al heel lang betrokken bij dit soort concerten van de Zonnebloem. Ik heb de indruk dat hij het heerlijk vindt om voor deze mensen op te treden. Net als de andere artiesten trouwens. Het en thousiasme straalt er gewoon vanaf. Je moet niet vergeten dat zo'n uitje voor deze mensen, die toch beperkt zijn in hun bewegingsvrijheid, heel wat meer betekent dan voor ons, gezonde men sen. Het is wel zo dat er in het contract van de artiesten een bepaling is opge nomen waarin is vastgelegd dat ze kunnen afzeggen wanneer ze andere verplichtingen hebben, bijvoorbeeld voor een televisie-opname. Er moet voor hen ook geld in het laatje komen. Maar ik heb het nog nooit meege maakt dat iemand niet kwam opda gen. Dat zegt toch wel wat over het en thousiasme." Rijksmuseum van Oudheden toont Japanse collectie van hoge kwaliteit THEATER RECENSIE DICK VAN TEYLINGEN Jfelling Onbewaakte overgang, •{aria Mulder en Maureen Teeuwen. gisteravond, LAKtheater, Leiden, og te zien aldaar: vanavond. kunst voor allochtonen en ren, roept Rick van der 1|Hij vergeet steeds één roep: de vrouw in de over- Gelukkig is die misser nii Deetje goedgemaakt. Carla er en Maureen Teeuwen n zich in dit gat in de markt, ook al heeft dat hoog zeurgehalte'. Dat |n weten ze trouwens :eloos te vermijden, door Ihumor, de originele ma- 'aarop ze het onderwerp instebuiten keren en door lierwekker om de twee mi- te laten aflopen: dan le scène afgelopen zijn nt er weer iets nieuws, soort theater dat Mulder euwen (vroeger samen bij met de gouden tand) n doet niet zijn best om ubliek te laten geloven in llusie. Ze zijn zichzelf, en gen hun onderwerp aan ze een lezing geven. Als ze ap het podium verkleden, t ze even hun moeders, weer zelf interviewen. Zo komen we veel te weten over de verstoorde hormoonbalans en de ontregelde hersenthermo- staat. De overgang is als het eten van een stapel pannekoe ken met een dikke laag pinda kaas: je krijgt er allerlei verkle- vingen van die je het beste kwijtraakt door uit het raam te gaan hangen. In overgangswij- ken hangen de gevels dan ook vol middelbare vrouwen. Behalve opvliegers, uitzak kers, hoofdpijn en een droge mond kun je ook etalagebenen krijgen. Wat aanleiding is tot een potje opscheppen over de benen van hun moeders die af gezet moesten worden. Tussen het dollen over al dat ongemak door zingen Teeuwen en Mulder liedjes en spelen ze tedere scènes over vrouwen vriendschap en melancholieke afscheidsscènes in varianten: de jeugd, hét lege-nestsyn- droom en - komisch weer - het ritueel van de laatste eisprong. Onbewaakte overgang is een geestige en goed gecomponeer de show van twee sterke actri ces, die in een druk LAKtheater vaak de lach van de herkenning kregen. Ze hebben hun verge ten doelgroep bereikt. Van der Ploeg, kom op met je subsidie. In het Rijksmuseum van Oudhe den in Leiden is vandaag de ten toonstelling 'Rituelen en schoon heid' geopend. De expositie om vat een deel van de collectie van het Miho Museum in Japan. Het gaat om kunstvoorwerpen van een zeldzaam hoge kwaliteit uit het oude Nabije Oosten, Egypte, Griekenland en Italië. MAARTEN BAANDERS De collectie van het Miho Museum heeft een ongewone ontstaansgeschie denis. Gewoonlijk verzamelen oud heidkundige musea voorwerpen om dat ze een historische waarde hebben, omdat ze iets laten zien van hoe de mens vroeger leefde. Maar voor het Miho Museum staat schoonheid voor op. Het museum is opgezet door de Shumei Familie, officieel Shinji Shum- eikai geheten. De Shumei Familie is een spirituele beweging met een wereldbeschouwing waarin het begrip schoonheid centraal staat. Zij beschouwt mooie kunst als een middel om de mens een dieper besef te geven van de waarde van de schepping. Daarom biedt het Miho Museum alleen plaats aan de vol maaktste kunst die oude beschavingen hebben voortgebracht - het historisch belang weegt minder zwaar. Daarnaast is het van belang dat alle tentoonge stelde voorwerpen een godsdienstige functie en dus een spirituele lading hadden. Schoonheid en spirituele kracht vallen samen. Prof. dr. Hans Schneider beschouwt deze tentoonstelling als één van de bij zonderste activiteiten die het Rijksmu seum van Oudheden tot nog toe heeft gerealiseerd: „Ik ben er erg trots op. Deze collectie is alleen te zien in We nen en Leiden, verder nergens in Eu ropa. Het is geen grote tentoonstelling, zo'n 70 voorwerpen. Maar die zijn dan ook zo verfijnd dat je er niet snel op uitgekeken bent. Ook is het interessant dat hier stukken liggen uit gebieden waarvan geen enkel Nederlands muse um iets bezit, Afghanistan bijvoor beeld." De expositie bevindt zich in een pas verbouwd gedeelte van het museum. voorwerpen geselecteerd die aanslui ten op de verzameling van het RMO. Het Miho Museum is gebouwd in 1997. Qua architectuur is het uniek. Hans Schneider is er geweest: „Het was een fantastische ervaring. We wil len hier iets overbrengen van de ge waarwording die je krijgt als je in het echte Miho Museum loopt. Bij de en tree van de expositiezaal hebben we lampen opgesteld die ook in het Miho Museum staan." Er zijn foto's en vi deo-opnames te zien van het gebouw. „Het is ontworpen door de Chinees/A merikaanse architect Pei, die ook de glazen piramide op het plein van het Louvre op zijn naam heeft. Er werden hoge eisen gesteld aan het museumge bouw. Het ligt midden in beschermd natuurgebied, het Shigaraki gebergte. Het landschap mocht niet te veel aan getast worden. Daarom ligt het voor 80 procent verzonken onder de rotsen. Pei heeft zich laten inspireren door een Chinees sprookje uit de vierde eeuw. Dat gaat over een visser die ge lokt wordt door de geur van perzik bloesem en zo bij een spelonk terecht komt, waarin hij een paradijs vol schoonheid ontdekt. Zo is het ook als je het Miho Museum ingaat." 'Ritueel en Schoonheid: antieke meesterwerken uit het Miho Muse um, Japan'. Rijksmuseum van Oud heden, Leiden. T/m 19 maart 2000. Verguld zilveren drinkhoorn uit Centraal Azië, eind 2de eeuw voor Christus, versierd met woestijnlynx en zijn prooi, een haan. foto pr In de sober ingerichte zaal valt onmid dellijk op dat er veel goud en zilver in de vitrines ligt, vooral uit Iran. Er zijn zuiver gouden bekers, armbanden en een groot collier met minuscuul inleg werk van kleurige stenen. Uit Iran zijn ook zilveren schalen en vazen te zien, met vergulde afbeeldingen. Vooral de in het goud en zilver ingekerfde figu ren en lijnen laten zien dat de metaal bewerking in de oudheid hoog ontwik keld was. Schneider is vooral onder de indruk van enkele drinkbekers waar van de voet opkrult en uitloopt in een dierfiguur: een hert, een sfinx, een paard of een lynx die een haan gevan gen heeft. De hier getoonde exempla ren zijn uitzonderlijk verfijnd bewerkt. Hajime Inagaki, curator en onder zoeksleider van het Miho Museum, is met de collectie mee naar Leiden ge komen. „Hier staat een beker die het persoonlijk bezit is geweest van de As- syrische koning Assurbanipal. In het bladgoud aan de buitenkant staan 130 figuurtjes van mensen en strijdwagens die de macht van de Assyrische koning illustreren. Aan de binnenkant is de naam van Assurbanipal gegraveerd. Maar later, toen het Assyrische rijk ten val was gebracht, kwam de beker in handen van de koning van een later rijk. Die koning heeft zijn naam er ook in gegrift. Het is uniek dat we zoiets hebben uit de oudheid." De collectie is opgebouwd door de leidster van de Shumei Familie, Mi- hoko Koyama. Zij begon 40 jaar gele den met verzamelen. Aanvankelijk be perkte zij zich tot Japanse voorwerpen, van de prehistorie tot nu. Later breid de zij het bereik van de collectie uit over China, Korea, India, West-Azië, Egypte, Griekenland en Rome. Voor de tentoonstelling die nu te zien is, zijn Een dririkhoom (zilver met bladgoud) uit Iran. foto»pr m Hermans reikt Edison uit THEATER RECENSIE mooiste SieMatic keukenideeën- ooit gemaakt. Met informatieve 'en, praktische tips en ideeën. al 144 pagina's. Haal het in onze lroom. Gratis. 't Liefst een'SieMatic OEDHART ""BOUWHUIS fratsen uit te halen'. Niet in ko lossale theaters als Carré maar in intiemere zalen als het Nieu we de la Mar Theater in Am sterdam. Zijn gezondheid laat het toe en elke ochtend tegen zessen is hij al aan het schrij ven. Toon Hermans, de nu bijna 81-jarige uitvinder van de one man-show, onthulde zijn voor nemen gistermiddag in het Theater Instituut Nederland in Amsterdam, waar hem als 'ar tiest van de eeuw' de eer te beurt viel de 'Edison voor een Eeuw Kleinkunst' uit de reiken aan de samenstellers van de 21- delige cd-box 'Ik zou je het lief ste in een doosje willen doen'. De prijswinnaars, Jacques Klöters en Kick van der Veer, gaven het (ooit door Pieter d'Hont ontworpen) bronzen beeldje meteen door aan pla tenproducent Otto Vriezenberg, zonder wie het project nooit van de grond zou zijn gekomen. Klöters: „Eerst was het bedoe ling om van enkele hoogtepun ten uit het cabaret een dubbel- cd uit te brengen. Dat vond Ot to goed. Toen vroegen we of een driedubbel-cd mogelijk was. Nou jongens, als jullie dat nodig vinden, doe maar. Later vroegen we of het er mischien zes mochten worden... Enfin, het zijn er 21 geworden." 'In ruil' voor de speciale Edi son - 'de laatste van de eeuw' - kregen Klöters en Van der Veer voor 'het doosje' ieder een gou den plaat, omdat er inmiddels 15.000 exemplaren van zijn ver kocht. Een gigantisch succes, want gelet op het aantal koop krachtige cabaretliefhebbers in Nederland hadden zij aanvan kelijk op 1000 gerekend. Toon Hermans, die samen met pianist Bert van den Brink werkt aan een liedjes-cd, kreeg van hen het eerste exemplaar van de 3 cd-box 'Andermans veren' met in de gelijknamige radio- en televisieprogramma's besproken hoogtepunten uit het Nederlandse cabaret. Dit cadeautje accepteerde Her mans met merkbaar meer in stemming dan het predikaat 'artiest van de eeuw'. „Artiest van de eeuw? Ik weet niet of ik dat ben", relativeerde hij. „Maar ja, zo gaat dat in de showbusiness. Het wordt me nu een beetje in de schoenen geschoven. Een artiest pur sang heb ik me nooit gevoeld. Dat donderjagen voor de mensen was meer een liefhebberij." En wijzend op cabaret-chroni queur Wim lbo zei hij: „Jij hebt me eens een echte volksartiest genoemd. Dat was ik. En dat wil blijven zo lang ik leef." PABLO CABENDA Night of Comedy met Drew Franklin, On- no Innemee, Tom Sligting en MC Sjaak Bral. Gezien: 17/11, De Burcht, Leiden. „Wie kijkt er naar Big Brother." Er steekt niet één vinger in de lucht. „Het is o.k., je mag er te genwoordig voor uitkomen, hoor." Het publiek kijkt wel uit. Het aloude adagium indachtig, 'wie zeurt krijgt een beurt', pro beert niemand aan het begin van de Night of Comedy teveel op te vallen. Want presentator Sjaak Bral verstaat de subtiele kunst van het grof beledigen. En daar is vaak de argeloze toe schouwer de dupe van. Net zo als de jongen met de iets te gro te mond die presentator Bral iets te vaak interrumpeert. Bral later op de avond: „Ik weet niet wat erger is. Praten met een volle mond of met een leeg hoofd. K.O." En het blijkt eens te meer: stand-up comedy is topsport. Binnen korte tijd een grote prestatie leveren. Een ge vecht aangaan waarbij de te genstander, het publiek, over wonnen moet worden. In drie maanden tijd heeft een vijftiental stand-up come dians op het podium van socië teit De Burcht opgetreden. Tien van de twaalf avonden waren uitverkocht. En zelfs op die twee overgebleven 'nights of comedy' liet nog zo'n twee der de van de zaal zich verbaal kie telen of knock-out slaan door de vogelvrijen van het voetlicht. Gisteren heeft het Leidse pu bliek zich voor het laatst laten verleiden door de grossiers in gekkigheid. Topsport inder daad. Maar voor sommigen is het spelen van een uitwedstrijd een duidelijk nadeel. De Texaan Drew Franklin doet het met quasi-geestighe- den die op een gemiddeld Ne derlandse kantoor dezelfde houdbaarheid hebben als de ochtendkoffie. Wie zijn biertje een 'Spa geel' noemt, krijgt al lang de handen niet meer op el kaar. Dan maar wanhopig op zoek naar de herkenbaarheid. Houden jullie van Willem Alexander? Houden jullie van rodeo? Houden jullie van dit en houden jullie van dat? En het publiek is ontmoedigend in zijn eensgezindheid. Lauw, lauw, lauw. Franklin krijgt maar geen vaste grond onder zijn voeten en blijft watertrappelen in een moeras van ongemak en onze kerheid. De Leidse cabaretier Onno Innemee pakt het helemaal an ders aan. Superschlemiel eerste klas neemt vooral ziclizelf, met succes, op de hak. „Wie mas turbeert er hier niet", vraagt hij het publiek. Wederom geen vinger in de lucht. Innemee vertelt met verve het hilarische verhaal van de eenzame mas- turbantenclub waarvan de le den elkaar met de blote lullen wave begroeten. Hij verzamelt eindzinnen van relaties en heeft de variant 'Ik heb nooit van je gehouden' zelfs dubbel. En als de kale Innemee een vrouwon- vriendlijke grap vertelt (In bier zitten vrouwelijke hormonen. Je wordt er dik en emotioneel van en het beïnvloedt je rijvaar digheid), buigt hij dat quasi po litiek correct om met een mop waarin de dokter nadrukkelijk een vrouw is. De Amsterdamse Tom Slig ting blaast zijn anekdotes tot wat minder bizarre proporties op. Kleine ergernissen worden grote drama's die toch altijd herkenbaar blijven. Een wereld waarin hij zich ergert aan het ongebreidelde gebruik van de GSM, Anita's die denken dat 'Baumwolle' een kledingmerk is en Sjonnies die hun gele Opel Manta's dubbel parkeren op een invalideplek. De grappen zijn niet altijd even sterk. Kwa lijker is, is dat een groot deel van Sligtings materiaal bijna anderhalf jaar oud is. Hopelijk komt de Amsterdammer vol gend jaar met iets nieuws op de proppen. Want dat de Nights of Comedy terugkomen in Leiden is zeker. HYPOTHEKEN Bel Paul Planjer 071 516 24 62 'Artiest van de eeuw' Toon Hermans in gesprek met Youp van 't Hek tijdens de uitreiking van de 'Edison voor een Eeuw Kleinkunst'. foto

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 21