'Deze vrouw verdient dit gewoon'
'Vandaag gaan we het tempo erin brengen'
lj|oe Maar geeft twee extra concerten Clara Sikking onbetwiste winnaar van Zilveren Veer 1999
Cultuur Kunst
boedel Zangeres zonder
*aam gaat onder de hamer
Ï*E
enga Boys Nederlandse
roef bij MTV Awards
De man met de
'betonnen' linkerhand
SDAG 9 NOVEMBER 1999
1wv
Doe Maar geeft in mei 2000 twee extra concerten om te
ll [ïoet te komen aan de overweldigende vraag naar kaartjes,
erdag besloot de legendarische Nederpopgroep al het aantal
redens uit te breiden van twee naar acht. De 80.000 beschik-
X] e kaartjes waren binnen twee uur uitverkocht. Volgens Doe
ar-manager Frank van der Meijden zijn de bandleden verrast
rui )r de massale belangstelling voor de kortstondige reünie van
meest populaire Nederlandse popgroep aller tijden. „Dit is
it abnormaal, niemand had verwacht dat Doe Maar nog zó
I al julair zou zijn", zegt Van der Meijden. De voorverkoop voor
alai twee extra concerten op 24 en 25 mei begint zaterdag om
;oe )0 uur 's ochtends.
itio
ba an Gogh brengt 30 miljoen op
la [vork Het schilderij 'Le Pont de Trinquetaille' van Vincent
en Gogh is gisteravond op een veiling bij Christie's in New
Wj kvoor 15,4 miljoen dollar (ruim 30 miljoen gulden) ver-
ht. Van Gogh maakte het schilderij in 1888 in Arles. Het doek
nt uit de collectie van de Saudische miljardair Akram Ojeh,
in 1991 overleed. De opbrengst is lager dan de experts van
veilinghuis hadden geschat. Die spraken eerder de verwach-
t uit dat de Van Gogh ongeveer 20 miljoen dollar zou op-
iwv ngen. Wie de koper is, is niet bekend,
nde
rijk
Staafdiagrammen en spannende muziek, als waren het
gemeenteraadsverkiezingen, geven op het videoscherm
met een groeiend balkje het aantal stemmen aan dat op
de genomineerden voor de Zilveren Veer 1999 is uitge
bracht. Ieder zijn eigen kleur. Clara Sikking krijgt van het
publiek 440 punten. Presentator Jan Kleijne: „Clara ligt
op kop." Als even later blijkt dat Sikking met de punten
van de deskundige jury erbij de onbetwiste winnaar is,
mag ze haar prijs in ontvangst nemen. De 'stimulerende
buurvrouw' zoals ze zichzelf noemt, vertrouwt in een
korte reactie de zaal toe dat ze al een beetje het gevoel
had dat ze zou winnen. ,,Maar dat mag je eigenlijk niet
zeggen hè."
Vervolg van voorpagina
leiden pablo cabenda
oot deel van de 'unieke'
>del van de Zangeres zon-
Naam gaat op zaterdag 20
'1 mber onder de hamer. De
\ngst van de veiling in Ar-
;aat, zoals in het testament
le in oktober 1998 overle-
zangeres is aangegeven,
de Nederlandse Hartstich-
het Koningin Wilhelmina-
en een vrouwenproject in
iea-Nieuw-Guinea. De vei
ling omvat onder meer twee
slaapkamers van Italiaans ont
werp, haar ontvangstsalon met
bureau en een vitrinekast met
inhoud. Verder worden hebbe
dingetjes en snuisterijen van de
zangeres van het levenslied bij
opbod verkocht. De veiling
vindt plaats op het terrein van
de Kasteeltuinen in Arcen. Van
12 tot en met 14 november en
van 18 tot en met 20 november
zijn de spullen in Arcen te be
wonderen.
oi fljk anp
hei
jopgroep Venga Boys is de
e Nederlandse troef tij
de jaarlijkse uitreiking
de MTV Awards donder-
in Dublin. De groep, die
scoorde als 'Boom Boom
om m' en 'We're going to Ibi-
js genomineerd in de cate-
'Beste doorbraak van het
In totaal zijn er zestien
oi [goneën.
t Venga Boys schoten het
lopen jaar in vele landen
de top van de hitlijsten,
bijvoorbeeld in Enge-
Maar of dat genoeg is
een award wordt betwij-
In dezelfde categorie is
de zangeres Britney
i p)Ars genonimeerd. Zij
Itoi lt als grote favoriete ge-
re gaan er in elk geval
toe. En we hopen na-
AtJlijk op een prijs. Maar of
tw( >ok een kans maken weet
|us et", zegt het management
iecL
van de groep.
De verkiezing van onder
meer de beste popvideo, het
beste album en de%,beste song
van het jaar wordt gepresen
teerd door Ronan Keating. De
Boyzone-zanger praatte ook
de verkiezingen in 1997 in
Ahoy' aan elkaar. Verder zijn
er optredens van onder ande
ren Mariali Carey, Whitney
Houston en Jamiroquai.
Het publiek speelt een be
langrijke rol bij de verdeling
van de trofeeën. In onder
meer grote muziekwinkels
staan stembussen. Via www-
.mtve.com kan op internet
worden meegestemd. Verder
zijn er speciale telefoonnum
mers (vanuit Nederland en
België 0044-1716749100) om
te stemmen.
Het evenement wordt dooi
MTV uitgezonden tussen ne
gen en elf uur donderdag
avond. Volgens de popzende
.zal 33 procent van de wereld
bevolking de uitreiking bekij
ken.
Hij staat er heel fijntjes op,
linksonder in de hoek van het
videoscherm, maar hij is on
miskenbaar chic aanwezig. Een
gestyleerd veertje als een signa
tuur voor de avond. Iets nieuws
op het gala van de Zilveren
Veer. Ook nieuw: de 'Ouverture
Zilveren Veer'. De herkenning
stune van vorig jaar, Strauss'
'Also sprach Zarathustra', is
met het grof vuil meegegeven.
Misschien was de muziek waar
op de goden glorieus hun spie
ren spannen toch een tikkeltje
te bombastisch voor de uitrei
king van de Leidse cultuurprijs.
Net als vorig worden de ge
nomineerden voor de prijs aan
de zaal gepresenteerd in een vi
deofilmpje waarop ook enkele
pleitbezorgers, aangeduid als
'enthousiaste bezoeker van
concert' of 'regelmatige bezoe
ker van galerie', een goed
woordje mogen doen. De geno
mineerden voor de Zilveren
Veer 1999 zijn uit Leiden: To
neelgroep Arsenaal, popconcert
promotor Willem Gressie, gale
rie SIDAC Studio, de Vereniging
Oud Leiden, en galeriehoudster
Clara Sikking uit Warmond. De
prijs, gesponsord door commu
nicatiebureau MVKK, energie
bedrijf Nuon, het Leidsch Dag
blad en het VSB Fonds, is in het
leven geroepen voor personen
of gezelschappen die een bij
zondere betekenis hebben voor
het culturele leven in de regio
Leiden. De Zilveren Veer werd
gisteravond voor de vijfde keer
uitgereikt.
Mocht Clara Sikking hem
winnen, dan was dichter/ co
lumnist/ podiumpersoonlijk
heid Bart Chabot, die tot de
voor de hand liggende associa
tie van veren en achtersten
kwam, van harte bereid om
'hand en spandiensten te verle
nen' om het kleinood aan te
brengen. Chabot was één van
de acts die het entertainment-
gedeelte van de avond verzorg
den. Hij bracht en passant het
publiek op de hoogte van de
wereld buiten. „In Big Brother
zijn Anouk en Cyrille ook geno
mineerd." Hilariteit in de zaal.
De dichter ziet eruit als Kuif
je, overgevlogen uit Tanzania
met een tropenpet op een kol-
derkop. Chabot leest op super
sonische snelheid een aantal
gedichten voor die goed in de
smaak vallen en een verhaal
over zijn eerste ontmoeting met
Herman Brood uit zijn 'Broodje
Gezond'. Totdat de onrustige
presentator Jan Kleijne vanuit
de coulissen komt vragen of het
al afgelopen is. Lichte verwar
ring en ongeloof. Chabot schiet
hem dood met klapperpistool,
krijgt zijn bloemen en het daar
bijbehorende sein om af te
gaan.
Violiste Rosa Arnold en het
Wilma Paalman Trio zorgen
voor een rustpunt in het pro
gramma. Paalmans zang die
Oost-Europees aandoet inge
bed in simpele begeleidingspa
tronen die doen denken aan ge
tijdenbewegingen. Melancholi
sche versierselen van de stilte
met hier en daar vocale uitha
len van Paalman zelf. Met mini
male middelen, cello, accorde
on en trombone, wist het trio
een bezwerende spanning op te
roepen.
Annie en Harrie Berini lijken
uiterlijk nog het meest op de
understudies van Joke Bruys en
Gerard Cox in 'Toen was geluk
heel gewoon', maar dan leuker.
Annie („we hebben afgespro
ken dat we alles sneller spe
len"), vlotte meid bloemetjes
jurk, koeioneert tussen de lied
jes door op liefdevolle wijze
haar superschlemiel. Als Harrie
iets opraapt van de grond komt
Annie kalm maar dodelijk uit
de hoek. „Zo huishoudelijk, 'k
wou dat ie thuis ook zo was."
Waarna weer een gezellig maar
virtuoos vierstemmig bluegras
of countrynummer volgt.
Na afloop, bij de borrel, is de
afvaardiging uit Warmond dui
delijk ingenomen met de kers
verse winnaar, Clara Sikking.
Vrienden en kennissen hadden
Annie en Harrie Berini: „We hebben afgesproken dat we alles sneller spelen.
zich bij de uitslag al niet onbe
tuigd gelaten en enthousiast ge
schreeuwd toen Jan Kleijne het
verlossende woord sprak.
Magda van Winsen van de
Vereniging Het Oude Raadhuis
van Warmond: „Dit is zeer te
recht. Clara heeft gewoon een
baan en doet al dit werk in haar
vrije tijd. Met zoveel liefde doet
ze al zolang zovéél. De andere
kandidaten kende ik alleen uit
de folder. Ik dacht: dat wordt
moeilijk voor Clara, maar de
stemuitslag, met name van de
publieksstemming was over-
weldiggend. Dat is een beetje
inherent aan het dorpsgebeu-
ren. Iedereen kent Klaartje,
weet wat ze doet en waar ze
voor staat. Ze verdient dit ge
woon."
Henk Pruijsen, voorzitter van
de VW, werd gisteravond laat
nog wakkergemaakt met het
nieuws. „Fantastisch! Fijn dat
zo'n vrouw in het zonnetje
wordt gezet. Leuk ook dat de
prijs naar zo'n klein dorp als
Warmond gaat. Dat is toch on
verwacht. Het zou logischer zijn
als een stad de prijs zou win
nen. Zo zie je maar."
Opera 'Tosca'
spannend als
een thriller
theater recensie
hans visser
Voorstelling: 'Tosca' van Giacomo
Puccini door De Nederlandse Ope
ra. Met: Nelly Miriöoï, Hugh Smith,
Philippe Rouillon e v a. Koor van
de Nederlandse Opera, Nederlands
Philharmonisch Orkest Muzikale
leiding Gustav Kuhn. Gezien:
4/11, Muziektheater, Amsterdam
Nog te zien aldaar 10, 13, 16, 19,
22, 25, 28, 30 november.
Nelly Miricioï is de lieve
ling van het Amsterdamse
publiek. Concerten in de
hoofdstad draaien steevast
uit op uitbundige manifes
taties van aanhankelijk
heid. De Roemeens/Britse
sopraan is nu eenmaal een
fenomeen. Een paar sei
zoenen geleden debuteer
de ze bij De Nederlandse
Opera met de titelrol in
Verdi's 'Luisa Miller' en
vorig jaar zong ze de
hoofdrol in één voorstel
ling uit de serie van 'Tos
ca'.
Ze viel toen in voor Ca
therine Malfitano, maar nu
zingt ze alle voorstellingen
van dit verhaal over de
manier waarop de zange
res Floria Tosca haar ge
liefde Cavaradossi pro
beert te redden uit de
klauwen van de duivelse
politiecommandant Scar-
pia. Miricioï is nu tevens
de enige ster van deze pro
ductie, want ook Bryn Ter-
fel en Riccardo Chaüly met
het Koninklijk Concertge
bouworkest ontbreken.
Nu zit het Nederlands
Philharmonisch Orkest in
de bak. Geen slechte ruil,
zoals bleek aan het begin
van de derde, zo dramati
sche eindigende laatste ac
te. Maar Gustav Kuhn is
dan ook een operadirigent
pur sang.
In plaats van Terfel zingt
nu de Franse bariton Phi
lippe Rouillon de rol van
Scarpia. Heel ander type,
maar ook zeer duivels. En
wat laat Hugh Smith een
schitterende Caravardossi
horen. De Amerikaan heeft
een heerlijk lyrisch, Napo-
litaans geluid, zoals in 'E
lucevan le stelle'. Maar het
is Miricioï die de klasse
van deze reprise bepaalt.
Eigenlijk wekte ze niet
eens de indruk vocaal de
beste avond van haar car
rière te hebben. Toch is
haar Tosca uitzonderlijk
mooi. In de tweede acte,
de confrontatie tussen
haar en Scarpia, is de
spanning zelfs te snijden.
Veel meer dan vorig jaar.
Domweg een kwestie van
de juiste interpretatie.
Jubileumvoorstelling Otis, 'Tien jaar musical', krijgt vorm
maarten baanders
r. een gebaar met de han-
dan een stap naar voren,
n en weer ophoog... In die
ing blijven staan, dan heb
Iin de tijd om te zingen..."
lat de repetitie van musi-
4 eniging Otis in Buurtcen-
Alettahof in Voorschoten
nemen vier deelneem-
alvast enkele passages
Een eindje verderop pro
een politieman in negen-
in 0 ;-eeuws uniform uit hoe
et zijn geweer moet mar-
ier^ n. In de hoek zit de tech-
achter de mengtafel en in
imte ernaast is men in de
met de kostuums. Het gri-
8er' team heeft een rustig plek-
imn de gang opgezocht. Prui-
atf worden gepast en soms
ïlttï pzet een beetje slordig ge-
|me t: „Zo ziet iemand eruit
kmj e hele dag hard gewerkt
r d(
bestaat tien jaar. Over
lenl aar dagen is de jubileum-
>or< telling. Er worden frag-
mei en uitgevoerd uit 'Les Mi-
les' en 'Jesus Christ Super-
In de oefenruimte heerst
m t professioneel aandoende
ring. Dirigent Martin van
;e kan vandaag niet
meifezig zijn. Regisseur Hans
fgei is neemt zijn rol over. Op
)g e isenaar staan de partituur
we t regiedraaiboek naast el-
Een wirwar van noten,
n, aanwijzingen en platte-
met posities op het to-
entf'ormt de basis waarop hij
werken,
is gecompliceerder dan
/in! richt had", zegt Dekens,
elifl r het gaat wel lukken. Er
hard gewerkt. Vandaag
we het tempo erin bren-
•r is ontzaglijk veel waarop
moet worden, niet alleen
ensen die op het toneel
ook licht, geluid, de
en die de decorwisselin-
ïrzorgen."
van de spannendste on
De leden van Otis repeteren een scène uit 'Jesus Christ Superstar'.
derdelen vormen de kostuum
wisselingen. Vooral de dansers
moeten zich soms in twee mi
nuten in andere kleding hijsen.
En het gaat dan niet om kleren
die mensen dagelijks dragen.
Sommige personages verschij
nen in wel tien verschillende
kostuums op het toneel. Dat
moet ook gerepeteerd worden:
alles op volgorde klaarleggen en
snel aan kunnen trekken.
'Als de repetitie begint, zet de
regisseur helder en niet zonder
humor uiteen dat iedereen alert
moet zijn, op én achter het to
neel. Geen gepraat achter de
coulissen. Geen gekuch als ie
mand een gevoelige solo-partij
heeft. Het opkomen, de opstel
ling, het afgaan, alles moet pre
cies op tijd en op de juiste ma
nier gebeuren. De leden moe
ten van alle markten thuis zijn.
Ze krijgen uitgelegd hoe een ge
weer gehanteerd wordt, hoe je
het moet laden, hoe zwaar het
is en hoe je er stoer op moet
leunen. „En denk erom, het is
een negentiende-eeuws geweer.
Dat hou je anders vast dan een
mitrailleur."
Als de regisseur iedereen er
van doordrongen heeft wat het
betekent op te treden voor 700
man, volgt de doorloop. De
ruimte wordt in rook gehuld.
Langzaam doemt een groep
zwoegende dwangarbeiders op.
'Les Misérables' begint. Het
loopt gesmeerd. Hier klinkt het
resultaat van meer dan een jaar
lang iedere week plus een werk
weekend repeteren. De leden
die ook meedoen in de dans
foto mark lamers
groep, repeteerden zelfs twee
keer per week. Dans vormt een
belangrijk onderdeel. Met De
kens en Van der Brugge is cho
reografe Erika Vacek de dragen
de creatieve kracht achter deze
productie. Zij maakte niet al
leen de choreografieën voor de
dansgroep, maar ook de dan
sen die met de hele zanggroep
worden uitgevoerd.
Er komt nog één repetitie met
het combo. Het op elkaar af
stemmen van begeleiding en
vocalisten moet altijd op het
laatste moment gebeuren. Het
combo bestaat uit professionele
musici, die nog op vele andere
fronten actief zijn. Otis houdt
altijd het oog voorzichtig ge
richt op het professionele. In
het verleden is er vaak vanuit
de zaal gespot door mensen die
op zoek waren naar talent voor
cd's, achtergrondkoren en zelfs
voor een Van den Ende-pro-
ductie.
Aan enthousiasme en ambitie
ontbreekt het dus niet bij Otis.
Dat maakt het des te moeilijker
voor dit gezelschap dat er ook
beperkingen zijn. Die liggen op
het financiële vlak, ook al geeft
de gemeente Leiden tegen
woordig subsidie. Het huren
van een zaal is kostbaar, maar
nog veel erger is het met rech
ten die betaald moeten worden
voor het uitvoeren van de musi
cals. Die kosten zijn een regel
rechte rem op de activiteiten.
„Het gaat al gauw om zo'n
tienduizend gulden en dan nog
krijg je de bladmuziek pas drie
maanden voor de uitvoering
zegt bestuurslid Ruud de
Gunst. „Om dit te omzeilen be
perken we ons tot compilaties.
We zingen alleen delen van de
muziek en laten de acteerge-
deelten weg. Een complete mu
sical zit er helemaal niet in, ten
zij je een oude of al heel vaak
uitgevoerde musical kiest. Maar
dat is niks voor een jong en vlot
koor als Otis."
Otis zit niet bij de pakken
neer. „Volgend jaar zijn er veel
optredens voor bedrijven en
andere instellingen. Behalve
plezier levert dat waarschijnlijk
genoeg geld op om in 2001 een
complete, moderne musical te
doen, dus met acteerscènes. En
misschien vinden we via inter
net bedrijven in Londen of
Amerika waar we goedkoper uit
zijn."
'Tien jaar musical' is te zien op
11, 12 en 13 november in de
Stadsgehoorzaal in Leiden.
Rob Hoeke 1939-1999
Rob Hoeke.
Drie maanden zaten er tussen
het bekend worden van het
nieuws dat Rob Hoeke onge
neeslijk ziek was en zijn over
lijden. In
die perio
de nam de
'boogie
woogie-
man' van
Nederland
afscheid
van zijn
vrienden,
fans en
collega-
muzikan
ten op de
enige ma
nier die
hem was
toever
trouwd:
met een
allerlaat
ste con
cert waarbij tal van coryféeën
van de Nederlandse popscene
meededen. De Bussumse
jazzclub 'Langs de lijn' puilde
uit. Hoeke die al ernstig was
getekend door zijn ziekte
(maagkanker) speelde een
groot deel van de sessie mee.
Het was zijn manier van af
scheid nemen.
Volgens zijn pianolerares had
hij geen gevoel voor ritme en
absoluut geen belangstelling
voor muziek. Toch groeide
pianovirtuoos Rob Hoeke uit
tot een van de bekendste boo
gie woogie- en blues-pianis
ten van Nederland. Tot zijn
zestiende hield hij zich niet
bezig met muziek. Platen van
boogiewoogiepianisten als Al-
bert Ammons en Meade Lux
Lewis brachten daar verande
ring in. Toen hij die hoorde,
ontbrandde het vuur bij hem
en leerde hij zichzelf piano
spelen. Twee jaar lang oefen
de hij op de ouderlijke piano
om de witte en zwarte toetsen
te bedwingen. Op 17-jarige
leeftijd vormde hij zijn eerste
band, Boogie Woogie Quartet.
Bijna veertig jaar van zijn le
ven speelde
Hoeke boogie
woogie. De
groepen die
hij vormde
bleken
kweekvijvers
voor talent
dat later in
bekende
bands speel
de als Cuby
The Bliz
zards, Brain-
box, de Moti
ons en Ek-
bracht onge
veer dertig
foto gpd ip's en ccj-s
en 45 singles
uit en maakte tournees over
de hele wereld. Tijdens de
hoogtijdagen van de blues in
Nederland scoorde de pianist
hits met 'Drinking in my bed',
'Margio' en 'Down south'. In
1974 leek Hoeke voorgoed Uit
geschakeld toen hij tijdens het
repareren van zijn auto de
pink en ringvinger van zijn
linkerhand verloor. Met alle
doorzettingsvermogen die in
hem zat, oefende hij zijn be
perkte linkerhand om het ge
brek aan spanwijdte te over
winnen. In die dagen riep hij:
'Hoeke blijft bij de pinken'.
Hij kwam terug. Hits scoorde
Rob Hoeke niet meer, maar
veelvuldig was hij te horen en
te zien als de man met de 'be
tonnen linkerhand'. In 1989
stond Rob Hoeke op het
North Sea Jazz Festival. Het
werd toen gezien als een te
rechte ode aan een muzikant
die zijn stijl altijd trouw is ge
bleven.