Ex Aniiw Dave Berry houdt publiek spiegel vo< Palmen en Komrij tegen verbod boek Brusselmans Cultuur Kunst Habib Koité: meester van de loopjes en de ritmes Acda De Munnik hebben nog steeds een cabarethart Doe Maar geeft a concerten in Aho el Archief van Moerker nog niet naar Rotterd MAANDAG 8 NOVEMBER 1999 Wim Kok opent verbouwde Meervaart Amsterdam Minister-president Wim Kok heeft zaterdagavond de feestelijke heropening verricht van theater de Meervaart in Amsterdam. Het theater werd om acht uur officieel ingewijd door Kok, door het doek op te halen. De Meervaart is ongeveer anderhalf jaar dicht geweest wegens een grootscheepse verbou wing waarbij alleen de betonnen pilaren overeind zijn gebleven. Het theater beschikt nu over een grote zaal met 800 plaatsen en een kleiner zaaltje voor 300 bezoekers. Tania Kross wint concours enschede De mezzo-sopraan Tania Kross uit Utrecht heeft za terdagavond het zesde Christina Deutekom Concours gewon nen. De zangwedstrijd voor Nederlandse vocalisten werd ge houden in het Muziekcentrum van Enschede. De winnares krijgt een bedrag van 15.000 gulden waarmee ze een zangoplei ding in het buitenland kan volgen. Janny Zomer eindigde als tweede, derde werd Cecile van de Sant. De drie finalisten zon gen aria's uit opera's van onder onderen Rossini, Puccini en Stravinski. Zij werden begeleid door het Gelders Orkest dat on der leiding stond van Niksa Bareza. Bij de voorselectie voor het concours werden tien kandidaten geselecteerd. Opvallend was dat dit jaar zes vrouwen waren doorgedrongen tot de halve fina les. De vorige twee concours hadden uitsluitend mannelijke fi nalisten. Zangeres Christina Deutekom zelf zat in de jury van het concours dat in 1988 voor het eerst werd gehouden. Aanmoedigingsprijzen kunstenaars Amstelveen Het Storioni Pianotrio, beeldend kunstenares Anto- nietta Peeters en danser Dylan Newcomb zijn vrijdagavond on derscheiden met de Philip Morris Kunstprijzen. Aan de prijs is een bedrag van 50.000 gulden gekoppeld. Met dat geld kunnen de winnaars een zelf gekozen project financieren. Een jaar na de uitreiking krijgen de kunstenaars de gelegenheid een pu- bliekspresentatie te verzorgen. Daarnaast wordt een documen taire over hun werk gemaakt. Gouden @pestaart nieuwe kinderprijs Amsterdam De gouden @pestaart is een nieuwe prijs voor sites en cd-roms voor kinderen. De winnaar van de prijs blinkt uit in fantasie, leesbaarheid en vormgeving en geeft bovendien het kind veel ruimte voor eigen inbreng. De prijs is een initiatief van de Stichting Lezen, die het leesplezier wil bevorderen, de Maat schappij voor Oude en Nieuwe Media, alsmede Helden Boe ken kinderboeken en kinderbioscoop. De nieuwe media vervul len volgens de initiatiefnemers voor kinderen een belangrijke en groeiende rol naast boeken en films. Kinderen lezen, spelen, be leven en maken zelf steeds meer verhalen door die nieuwe me dia. De gouden @pestaart is onder meer bedoeld om scholen tot intensiever gebruik van die media te stimuleren en de ma kers hun producten in overeenstemming met de wensen van de kinderen te maken. Een kinderjury maakt op 11 en 12 novem ber in de Amsterdamse Waag een keuze. Op 29 november wordt de gouden @pestaart uitgereikt. Het juryrapport wordt gepubli ceerd op www.goudenapenstaart.nl. Monument voor Yasalis roden In Roden wordt een monument opgericht voor de vorig jaar in dat dorp overleden dichteres Vasalis, pseudoniem van M. Droogleever Fortuyn-Leenmans. Een werkgroep heeft de op dracht gekregen met een voorstel te komen voor het kunstwerk. De Nederlandse auteurs Con nie Palmen en Gerrit Komrij protesteren tegen het verbod op het boek 'Uitgeverij Guggen heim' van de Belgische schrij ver Herman Brusselmans. In een petitie noemen zij het ver bod een „aanslag op de vrijheid van meningsuiting." Het Hof van Beroep in Ant werpen bepaalde vrijdag dat het boek van Brusselmans uit de rekken moet verdwijnen, omdat daarin „zwaar beledi gende en vernietigende" passa ges zijn opgenomen over de Vlaamse mode-ontwerpster Ann Demeulemeester. Het pro ces was door Demeulemeester zelf aangespannen. Onder leiding van de Vlaam se auteur en persoonlijke vriend van Brusselmans Tom Lanoye ontstond tijdens de boekenbeurs in Antwerpen protest tegen het verbod. Brus selmans zelf spreekt van een chef jan rijsdam, 071-5356444, plv chef caroline van overbeekc leiden ad van kaam „It's nice to be here. Or are you expecting someone older?" De entree van Dave Berry in de Stadsgehoorzaal, het moet gezegd, was niet geheel ontdaan van zelfspot. En dat pleit voor de man die in de jaren zestig in Engeland en op het continent een stuk of vijf hits op een rij scoor de en tussendoor ook nog even het Songfestival in Knok- ke won. verder? Maar die vonden het toch ook allemaal prachtig wat die 'gouwe ouwe' daar nog uit de kast toverde? Nou dan! Hou eens gauw op met dat gezeur over leeftijd. Muziek is toch ze ker iets van alle tijden. Is er soms iets tegen - op nostalgie? Want dat was het' natuurlijk: pure nostalgie. Daar speelde Berry - die overigens na afloop aan de bar vertelde nooit ge stopt te zijn met optreden en volgende week gewoon weer te beginnen aan een uitgebreide tour langs het Engelse clubcir cuit - handig op in. De fluwelen handschoen, de mysterieuze gebaartjes, dat over de hoofden van het publiek heen turen in de verte, het overdreven weg plukken van een pluisje; hij deed het weer allemaal. Alleen toen hij net als vroeger de voe ringen van zijn jasje liet zien en dreigde om een soort van strip tease in te zetten, gilde een da me dat dat nou ook weer niet hoefde. Kijk, en dat was destijds wel anders. Het fenomeen van weleer, dat destijds vooral koketteerde met zijn rijzige gestalte en 'good looks' en het daarom vooral goed deed bij het vrouwelijke deel van het publiek, had blijk baar geen moeite met het ouder worden. Zijn realiteitszin ging zelfs zo ver dat hij zaterdag wel tot viermaal toe een apart ap plaus vroeg voor zijn begelei dingsband The Cruisers. Het kon immers wel eens de laatste keer zijn dat we de grijze en ka le mannen in levende lijve za gen.... Nou hield Berry tegelijkertijd de volle zaal van Propop natuurlijk mooi een spiegel voor. Want liep soms niet meer dan de helft van de bezoekers, net als hij, zelf ook richting zes kruis jes? Om hier dan nog een potje te komen swingen, alsof de tijd had stilgestaan! En de rest van de aanwezigen, dat was toch zeker ook dik over de veertig of De muziek dan, klonk die nog een beetje zoals toen? Eigenlijk niet anders. Zijn vijf hits uit de periode '65 - '68 verdeelde hij keurig over het optreden, te be ginnen met Now en te eindigen met This Strange Effect. Tussen door klonk zijn uitvoering van Mama bijna perfect en zijn ver tolking van Mr. Tambourine Man zo vals als het maar zijn kon. Aan golden oldies als Rou te 66 van de Stones, Not Fade Away van Buddy Holly en co vers van andere tijdgenoten kon verder weinig stuk. Dat kan boekverbran ding" en'een „verbod op sati re". Naast Lanoye onderteken den ook Palmen, Komrij en de Vlaamse winnares van de AKO- literatuurprijs Kristien Hemme- rechts de petitie. Een groep van zes vooraan staande Vlaamse vrouwen, on der wie de oud-ministers Paula D'Hondt en Brigitte Grouwels, ondersteunen echter Demeule meester. Zij zeggen dat „Brus selmans zelf een gevaar is voor de persvrijheid omdat hij uit gewinzucht te ver gaat." De Nederlandse uitgever van Brusselmans, Promotheus, be raadt zich nog op het eventueel uit de handel nemen van het boek. In Vlaanderen moet uit geverij Standaard de resterende exemplaren echter binnen veertien dagen uit alle boek winkels hebben verwijderd. Op de Antwerpse boekenbeurs ontstond de afgelopen dagen al een run op Uitgeverij Guggen heim. leiden 'Rustpunt', heet de galerij in Museum Naturalis waar bezoe kers op verhaal kunnen komen na een rondgang langs de rijkdommen die de aarde herbergt. Het is een toepasselijke naam voor de plaats waar gisteren de Christelijke Oratorium Vereniging 'Ex Animo' enkele delen van Haydns oratorium 'Die Schöpfung' uitvoerde. Onder de geestdriftige leiding van Wim de Ru brachten koor en solisten een muzikale bezinning op de schepping. 'Gij dieren, prijst allen God!', klonk het boven de geraamtes van de mammoet, het reuzenhert, de enorme Camarasaurus, de Aeropteryx en andere dieren. Bij het horen van Haydns frisse muziek maakte de fabelachtige ouderdom van de tentoongestelde botten, tanden en fossielen in de museumzaal extra indruk. Terwijl op de gang naast het koor en op de loopbrug die de museum ruimte doorkruist de mensen aandachtig stonden te luisteren, ging el ders in het gebouw de bedrijvigheid gewoon door. De schepping staat nooit stil. Bij de lyrische melodieën gaven de beeldschermen hun nuchtere informatie, lieten aanflitsende lampen in een buizen stelsel de vertakkingen van de evolutie zien en hingen verfijnde bloemblaadjes verstild in hun potjes op sterk water. Ook in verder weg gelegen zalen, tussen spannend belichte modellen van de aarde en het zonnestelsel, was de muziek nog te horen. Aanstaande woensdag om 20.00 uur geeft 'Ex Animo' in de Hoog landse Kerk een complete uitvoering van 'Die Schöpfung'. Als solis ten treden op Lisette Emmink, sopraan; Jos van der Lans, tenor en Joep Bröcheler, bas. FOTO TACO VAN DER EB muziek recensie hans keuzers Concert Habib Koité Bamada Habib Koité/gitaar en zang, Souleymane An n/drums, Abdoul Wahab Berthe/bas, Boubacar Sidibé/gitaar, Baba Sissoko/balafoon, viool. Gezien- 6/11, LVC, Leiden. Zo'n tien jaar geleden stond de Malinees Mory Kante op het koudste Parkpop aller tijden. In smetteloos wit gekleed maakte hij tijdens zijn optreden voort durend gebruik van het tradi tionele snaarinstrument de ko- ra en liet het publiek de kou moeiteloos van zich afswingen. Kante overgoot zijn traditionele muziek wel veelvuldig met een glad westers popsausje. De bezetting van Bamada, begeleidingsband van landge noot Habib Koité is veel meer rockstandaard, buiten de ge bruikelijke Afrikaanse ritme-in strumenten en balafoon, ge bruikt bassist Abdoul Wahab Berthe maar bij één nummer de kora. Toch blijft Habib Koité door een unieke mix van West- -Afrikaanse stijlen vele malen meer de traditie trouw dan Mo ry Kante. Door de razendsnelle aanstekelijke loopjes zorgt Ha- bib voor een prachtige unieke klankkleur die een mooi warm tapijtje voor de herfst oplevert. Bij 'Fatma' krijg je zo'n heerlijk hypnotiserend terugkerend loopje, aangevuld met drumac centen van de talking drum. Die pakkende ritmes blijven het hele concert terugkomen. Sub- theater recensie wunand zeilstra Voorstelling: 'Deel II - Life is what hap pens to you', programma van Acda De Munnik. Gezien: 6/11, schouwburg, Lei- De hitparade-hype rond Acda De Munnik is over zijn hoogte punt heen. Gelukkig maar, want nu is het gevierde duo weer toe aan een mix van caba ret en muziek. Een jaar geleden nog waren Thomas Acda en Paul de Munnik op de concert tour. Het lag toen wegens het overdonderend succes van hun liedjes voor de hand. Je kon im mers de radio niet aanzetten of van hun grootste hits ('Ik ben verhalen meestal als monolo gen brengen. Juist de crosstalks zouden zo leuk kunnen zijn. Op zichzelf vormen de teksten een aardige combinatie, waarin ze hun lotgevallen een beetje mys tificeren, romantiseren, persi fleren en vooral ook aange naam relativeren. Daarnaast is er natuurlijk ook volop muziek. En er valt volop van bekend werk te genieten. Ze hebben gelukkig maling aan de ongeschreven wet dat je in een nieuw programma uitslui tend nieuw materiaal zou mo gen presenteren. Zelfs na hon derden uitvoeringen weten ze Habib Koité creëert een eigen muzikale wereld. tiel door hele lichte accenten op een liggende kalebas, die vanuit de zaal net op een lig gende zwangere vrouw op punt van bevallen lijkt, soms sterker en nadrukkelijker bij het ge bruik van de djembé. Tweede gitarist Boubacar Si- dibé zou met zijn zwarte hoed en mondharmonica zo weg kunnen lopen bij de opnames van 'Once upon the time in the west' maar geeft daarnaast mooie aanvulling aan Habib's gitaarklanken. Soulmate Baba Sissoko, zoals Habib hem aan het eind voorstelt, hanteert naast de verrassend afwisselen de klanken uit de balafoon veel vuldig de viool. De sporadische mondharmonicaklanken van Sidibé passen wonderwel bin nen de Afrikaanse muziek, de klank van de viool is meer een sta-in-de-weg. De afstemming van de viool is daarnaast nogal hard en scherp en dissoneert bij de andere warme klanken. De nieuwe zwarte Paganini zal Baba zeker niet worden. FOTO TACO VAN DER EB Habib Koité is de eerste Mali nees die de verschillende stijlen van de achtien verschillende bevolkingsgroepen in Mali door elkaar mixt en creëert een eigen muzikale wereld die qua sound voor iedereen toegankelijk is. Het LVC boort zaterdag vooral het segment oudere-jongeren aan. Habib bedankt het flink meelevende publiek vele malen en zoals de paus 'bedankt voor de bloemen' roept, schreeuwt Habib in datzelfde grappige ac cent 'dank oe wel!' je hoorde het duo door de ether schallen. Zeker in een zaal als de Leidse schouwburg, waar zo'n popconcert toch een beet je onwennig aandoet en de re acties van het publiek toen nogal bezadigd klonken, komt de combinatie van muziek en cabaret beter over. Het cabaretgedeelte bestaat eigenlijk uit langere verbin dingsteksten tussen de vele muzieknummers die in zekere zin op die succesperiode in gaan. Op deels fictieve, deels authentieke wijze vertellen ze over het ontstaan van hun eer ste cd. Ook blikken ze terug op hun jeugd in het begin van de jaren tachtig toen ze hun eigen succesvolle, maar verliesgeven de fonotheek hadden opgezet. Jammer is alleen dat ze deze tec' •|DEN_! eVri< en or ver zi word zijn iet hf ansta Rov lot; oorsc im de Drzae je wel aan een oude rot in het de achtergrondzange use. vak als Dave Berry overlaten. ook aardig op leeftijd ande Opvallend was wel dat hij het Snauwend zette ze De na één toegift meteen ook wel- z'n nummer. Of-ie Bi letjes vond. Toen opperspreek- vroegtijdig het graf stalmeester Teun de Reede via Niet? Nou, hou dan o de microfoon een enthousiast geschreeuw. Je ziet to aar n 'we want more' inzette, greep man moe is... persti illev ruswuk anp Doe Maar gaat in mei 2000 niet drie, maar acht concerten ge ven. Dat hebben de nederpop- groep en organisator Mojo Concerts zaterdag besloten vanwege de massale belangstel ling in de voorverkoop. In de ochtend zijn bijna 80.000 kaar ten verkocht. Er was vooraf gerekend op veel belangstelling, zegt een woordvoerder van Mojo: „Er zat ook speling in het aantal concerten. Maar dat de fans zo massaal zouden afkomen op de kaarten, hadden we niet ver wacht." Zaterdag om 9.00 uur open den de postkantoren en andere bekende voorverkoopadressen de voorverkoop. In een kwartier waren de kaarten voor de eerste twee concerten op 2 en 3 mei verkocht. Tegen het middaguur waren de concerten die staan gepland voor 5, 6, 9, 10, 12 en 13 mei uitverkocht. Tot hectische taferelen leidde de voorverkoop niet. Daarvoor zijn de kaarten volgens Mojo te ,15 nd d verspreid over het I kocht. Alleen in Schie ben ongeveer honden overnacht voor het toor. Of het definitief bij certen blijft, weet niet. Doe Maar maal >ij d< week bekend na vij i m weer bij elkaar te zij a gens scoorde in de beginjashan tig de ene na de ande en. het hoogtepunt van besloten de Doe Maai Plas er een punt achter I Het succes werd voormannen Henny en Ernst Jansz te veel, De vier bandledeo zaterdag enthousiasi ht oi geerd op de overwi belangstelling, laat het er ment van Doe Maar vi jongens vinden het Ze willen hun fans niet teleurstellen. Het eenmalige comeback, willen er wel een echt maken." De band gaat beha! den in Ahoy, ook een •k P: Tuf d er men met nieuw mateli wo verschijnt half april. Het fotoarchief van de Amsterdamse Emiel van Moerkei! van neerlandicus P. van Moerkerken (1877-1951), verhui pig niet naar het Nederlands fotoarchief (NFA) in Rottei heeft erfgenaam Bruno Moerkerken gisteren laten wetf kerken wil eerst afwachten of het nieuw te vormen Insti de Beeldcultuur zich in Amsterdam gaat vestigen. Volgt kerken zou in dat geval de collectie in de hoofdstad kunn 'rijm Het archief bevat belangrijke geschriften van de hand va etdt der en grootvader. P. van Moerkerken was behalve hoogi rage de Rijksacademie voor Beeldende Kunsten in Amsterdai miei cier en essayist. Emiel van Moerkerken won met zijnl 'Volgend jaar in Holysloot' in 1983 een Gouden Kalf tijde n o\ derlandse Filmdagen. Bovendien is in het archief een co ars. to's van Amsterdam uit de jaren dertig, veertig en vijftij er er men en portretten van Nederlandse schrijvers als W.F. Jan Wolkers, Gerard Reve en Annie M.G. Schmidt. mezelf niet nog altijd zon der enige vorm van routinema tigheid uit te voeren. Aan het eind probeert het en thousiaste publiek in een volle dig uitverkochte schouwburg een paar toegiften te krijgen. Dat gebeurt echter niet, want we hebben - iets unieks - al een 'voorgift' gehad. Even na ach ten namelijk hoor. je in de foy ers applaus klinken. Bij binnen komst in de zaal blijkt het duo al te zitten spelen. De Munnik met zijn rug naar het publiek, Acda op een stoeltje naast de vleugel. Pas bij de officiële aan vangstijd wordt de opstelling gewijzigd en kan de echte voor stelling beginnen. Het is met een duidelijk: er schuilt nog steeds een cabarethart in deze muzikanten. pM CHRISTELIJKE JB ORATORIUM VERENIGING n Beschermheer: Burgemeester van Leiden Bekooy B.V. Bouw- en aannemersbedrijf Frank Burghouwt drukkerij D-Sign Marking Belettering Gispen specialisten in kantoorinrichting Horecavo Leiderdorp Horecagroothandel Houtwerf... verrassend veelzijdig! Bloemenmagazijn Hosman ING Bank Leiden Mentink Mode Proost en Brandt papiergroothandel PTT Post B.V. Van Reijzen en Verbeek, architecten B.V. F. Schaay B.V. glazenwasserij Van Schie levensmiddelen Simon Lévelt B.V. Koffie en thee Smit interieurverzorging Teeuwen assurantiën Grafisch Buro Versteegen Vormgeving Van Vliet buro voor architectuur Van der Vooren, slagerij De Wit Mode Broodbakker Christiaan de Witt Schildersbedrijf "Zuid" V.O.F. :hte

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 8