Ex Aniiw
Dave Berry houdt publiek spiegel vo<
Palmen en Komrij tegen
verbod boek Brusselmans
Cultuur Kunst
Habib Koité: meester van de loopjes en de ritmes
Acda De Munnik hebben
nog steeds een cabarethart
Doe Maar geeft a
concerten in Aho
el
Archief van Moerker
nog niet naar Rotterd
MAANDAG 8 NOVEMBER 1999
Wim Kok opent verbouwde Meervaart
Amsterdam Minister-president Wim Kok heeft zaterdagavond
de feestelijke heropening verricht van theater de Meervaart in
Amsterdam. Het theater werd om acht uur officieel ingewijd
door Kok, door het doek op te halen. De Meervaart is ongeveer
anderhalf jaar dicht geweest wegens een grootscheepse verbou
wing waarbij alleen de betonnen pilaren overeind zijn gebleven.
Het theater beschikt nu over een grote zaal met 800 plaatsen en
een kleiner zaaltje voor 300 bezoekers.
Tania Kross wint concours
enschede De mezzo-sopraan Tania Kross uit Utrecht heeft za
terdagavond het zesde Christina Deutekom Concours gewon
nen. De zangwedstrijd voor Nederlandse vocalisten werd ge
houden in het Muziekcentrum van Enschede. De winnares
krijgt een bedrag van 15.000 gulden waarmee ze een zangoplei
ding in het buitenland kan volgen. Janny Zomer eindigde als
tweede, derde werd Cecile van de Sant. De drie finalisten zon
gen aria's uit opera's van onder onderen Rossini, Puccini en
Stravinski. Zij werden begeleid door het Gelders Orkest dat on
der leiding stond van Niksa Bareza. Bij de voorselectie voor het
concours werden tien kandidaten geselecteerd. Opvallend was
dat dit jaar zes vrouwen waren doorgedrongen tot de halve fina
les. De vorige twee concours hadden uitsluitend mannelijke fi
nalisten. Zangeres Christina Deutekom zelf zat in de jury van
het concours dat in 1988 voor het eerst werd gehouden.
Aanmoedigingsprijzen kunstenaars
Amstelveen Het Storioni Pianotrio, beeldend kunstenares Anto-
nietta Peeters en danser Dylan Newcomb zijn vrijdagavond on
derscheiden met de Philip Morris Kunstprijzen. Aan de prijs is
een bedrag van 50.000 gulden gekoppeld. Met dat geld kunnen
de winnaars een zelf gekozen project financieren. Een jaar na
de uitreiking krijgen de kunstenaars de gelegenheid een pu-
bliekspresentatie te verzorgen. Daarnaast wordt een documen
taire over hun werk gemaakt.
Gouden @pestaart nieuwe kinderprijs
Amsterdam De gouden @pestaart is een nieuwe prijs voor sites
en cd-roms voor kinderen. De winnaar van de prijs blinkt uit in
fantasie, leesbaarheid en vormgeving en geeft bovendien het
kind veel ruimte voor eigen inbreng. De prijs is een initiatief van
de Stichting Lezen, die het leesplezier wil bevorderen, de Maat
schappij voor Oude en Nieuwe Media, alsmede Helden Boe
ken kinderboeken en kinderbioscoop. De nieuwe media vervul
len volgens de initiatiefnemers voor kinderen een belangrijke en
groeiende rol naast boeken en films. Kinderen lezen, spelen, be
leven en maken zelf steeds meer verhalen door die nieuwe me
dia. De gouden @pestaart is onder meer bedoeld om scholen
tot intensiever gebruik van die media te stimuleren en de ma
kers hun producten in overeenstemming met de wensen van de
kinderen te maken. Een kinderjury maakt op 11 en 12 novem
ber in de Amsterdamse Waag een keuze. Op 29 november wordt
de gouden @pestaart uitgereikt. Het juryrapport wordt gepubli
ceerd op www.goudenapenstaart.nl.
Monument voor Yasalis
roden In Roden wordt een monument opgericht voor de vorig
jaar in dat dorp overleden dichteres Vasalis, pseudoniem van
M. Droogleever Fortuyn-Leenmans. Een werkgroep heeft de op
dracht gekregen met een voorstel te komen voor het kunstwerk.
De Nederlandse auteurs Con
nie Palmen en Gerrit Komrij
protesteren tegen het verbod
op het boek 'Uitgeverij Guggen
heim' van de Belgische schrij
ver Herman Brusselmans. In
een petitie noemen zij het ver
bod een „aanslag op de vrijheid
van meningsuiting."
Het Hof van Beroep in Ant
werpen bepaalde vrijdag dat
het boek van Brusselmans uit
de rekken moet verdwijnen,
omdat daarin „zwaar beledi
gende en vernietigende" passa
ges zijn opgenomen over de
Vlaamse mode-ontwerpster
Ann Demeulemeester. Het pro
ces was door Demeulemeester
zelf aangespannen.
Onder leiding van de Vlaam
se auteur en persoonlijke
vriend van Brusselmans Tom
Lanoye ontstond tijdens de
boekenbeurs in Antwerpen
protest tegen het verbod. Brus
selmans zelf spreekt van een
chef jan rijsdam, 071-5356444, plv chef caroline van overbeekc
leiden ad van kaam
„It's nice to be here. Or are you expecting someone older?"
De entree van Dave Berry in de Stadsgehoorzaal, het
moet gezegd, was niet geheel ontdaan van zelfspot. En
dat pleit voor de man die in de jaren zestig in Engeland
en op het continent een stuk of vijf hits op een rij scoor
de en tussendoor ook nog even het Songfestival in Knok-
ke won.
verder? Maar die vonden het
toch ook allemaal prachtig wat
die 'gouwe ouwe' daar nog uit
de kast toverde? Nou dan! Hou
eens gauw op met dat gezeur
over leeftijd. Muziek is toch ze
ker iets van alle tijden. Is er
soms iets tegen - op nostalgie?
Want dat was het' natuurlijk:
pure nostalgie. Daar speelde
Berry - die overigens na afloop
aan de bar vertelde nooit ge
stopt te zijn met optreden en
volgende week gewoon weer te
beginnen aan een uitgebreide
tour langs het Engelse clubcir
cuit - handig op in. De fluwelen
handschoen, de mysterieuze
gebaartjes, dat over de hoofden
van het publiek heen turen in
de verte, het overdreven weg
plukken van een pluisje; hij
deed het weer allemaal. Alleen
toen hij net als vroeger de voe
ringen van zijn jasje liet zien en
dreigde om een soort van strip
tease in te zetten, gilde een da
me dat dat nou ook weer niet
hoefde. Kijk, en dat was destijds
wel anders.
Het fenomeen van weleer, dat
destijds vooral koketteerde met
zijn rijzige gestalte en 'good
looks' en het daarom vooral
goed deed bij het vrouwelijke
deel van het publiek, had blijk
baar geen moeite met het ouder
worden. Zijn realiteitszin ging
zelfs zo ver dat hij zaterdag wel
tot viermaal toe een apart ap
plaus vroeg voor zijn begelei
dingsband The Cruisers. Het
kon immers wel eens de laatste
keer zijn dat we de grijze en ka
le mannen in levende lijve za
gen....
Nou hield Berry tegelijkertijd de
volle zaal van Propop natuurlijk
mooi een spiegel voor. Want
liep soms niet meer dan de
helft van de bezoekers, net als
hij, zelf ook richting zes kruis
jes? Om hier dan nog een potje
te komen swingen, alsof de tijd
had stilgestaan! En de rest van
de aanwezigen, dat was toch
zeker ook dik over de veertig of
De muziek dan, klonk die nog
een beetje zoals toen? Eigenlijk
niet anders. Zijn vijf hits uit de
periode '65 - '68 verdeelde hij
keurig over het optreden, te be
ginnen met Now en te eindigen
met This Strange Effect. Tussen
door klonk zijn uitvoering van
Mama bijna perfect en zijn ver
tolking van Mr. Tambourine
Man zo vals als het maar zijn
kon. Aan golden oldies als Rou
te 66 van de Stones, Not Fade
Away van Buddy Holly en co
vers van andere tijdgenoten
kon verder weinig stuk. Dat kan
boekverbran
ding" en'een „verbod op sati
re". Naast Lanoye onderteken
den ook Palmen, Komrij en de
Vlaamse winnares van de AKO-
literatuurprijs Kristien Hemme-
rechts de petitie.
Een groep van zes vooraan
staande Vlaamse vrouwen, on
der wie de oud-ministers Paula
D'Hondt en Brigitte Grouwels,
ondersteunen echter Demeule
meester. Zij zeggen dat „Brus
selmans zelf een gevaar is voor
de persvrijheid omdat hij uit
gewinzucht te ver gaat."
De Nederlandse uitgever van
Brusselmans, Promotheus, be
raadt zich nog op het eventueel
uit de handel nemen van het
boek. In Vlaanderen moet uit
geverij Standaard de resterende
exemplaren echter binnen
veertien dagen uit alle boek
winkels hebben verwijderd. Op
de Antwerpse boekenbeurs
ontstond de afgelopen dagen al
een run op Uitgeverij Guggen
heim.
leiden 'Rustpunt', heet de galerij in Museum Naturalis waar bezoe
kers op verhaal kunnen komen na een rondgang langs de rijkdommen
die de aarde herbergt. Het is een toepasselijke naam voor de plaats
waar gisteren de Christelijke Oratorium Vereniging 'Ex Animo' enkele
delen van Haydns oratorium 'Die Schöpfung' uitvoerde. Onder de
geestdriftige leiding van Wim de Ru brachten koor en solisten een
muzikale bezinning op de schepping. 'Gij dieren, prijst allen God!',
klonk het boven de geraamtes van de mammoet, het reuzenhert, de
enorme Camarasaurus, de Aeropteryx en andere dieren. Bij het horen
van Haydns frisse muziek maakte de fabelachtige ouderdom van de
tentoongestelde botten, tanden en fossielen in de museumzaal extra
indruk.
Terwijl op de gang naast het koor en op de loopbrug die de museum
ruimte doorkruist de mensen aandachtig stonden te luisteren, ging el
ders in het gebouw de bedrijvigheid gewoon door. De schepping
staat nooit stil. Bij de lyrische melodieën gaven de beeldschermen
hun nuchtere informatie, lieten aanflitsende lampen in een buizen
stelsel de vertakkingen van de evolutie zien en hingen verfijnde
bloemblaadjes verstild in hun potjes op sterk water. Ook in verder
weg gelegen zalen, tussen spannend belichte modellen van de aarde
en het zonnestelsel, was de muziek nog te horen.
Aanstaande woensdag om 20.00 uur geeft 'Ex Animo' in de Hoog
landse Kerk een complete uitvoering van 'Die Schöpfung'. Als solis
ten treden op Lisette Emmink, sopraan; Jos van der Lans, tenor en
Joep Bröcheler, bas.
FOTO TACO VAN DER EB
muziek recensie
hans keuzers
Concert Habib Koité Bamada Habib
Koité/gitaar en zang, Souleymane An
n/drums, Abdoul Wahab Berthe/bas,
Boubacar Sidibé/gitaar, Baba
Sissoko/balafoon, viool. Gezien- 6/11,
LVC, Leiden.
Zo'n tien jaar geleden stond de
Malinees Mory Kante op het
koudste Parkpop aller tijden. In
smetteloos wit gekleed maakte
hij tijdens zijn optreden voort
durend gebruik van het tradi
tionele snaarinstrument de ko-
ra en liet het publiek de kou
moeiteloos van zich afswingen.
Kante overgoot zijn traditionele
muziek wel veelvuldig met een
glad westers popsausje.
De bezetting van Bamada,
begeleidingsband van landge
noot Habib Koité is veel meer
rockstandaard, buiten de ge
bruikelijke Afrikaanse ritme-in
strumenten en balafoon, ge
bruikt bassist Abdoul Wahab
Berthe maar bij één nummer de
kora. Toch blijft Habib Koité
door een unieke mix van West-
-Afrikaanse stijlen vele malen
meer de traditie trouw dan Mo
ry Kante. Door de razendsnelle
aanstekelijke loopjes zorgt Ha-
bib voor een prachtige unieke
klankkleur die een mooi warm
tapijtje voor de herfst oplevert.
Bij 'Fatma' krijg je zo'n heerlijk
hypnotiserend terugkerend
loopje, aangevuld met drumac
centen van de talking drum.
Die pakkende ritmes blijven het
hele concert terugkomen. Sub-
theater recensie
wunand zeilstra
Voorstelling: 'Deel II - Life is what hap
pens to you', programma van Acda De
Munnik. Gezien: 6/11, schouwburg, Lei-
De hitparade-hype rond Acda
De Munnik is over zijn hoogte
punt heen. Gelukkig maar,
want nu is het gevierde duo
weer toe aan een mix van caba
ret en muziek. Een jaar geleden
nog waren Thomas Acda en
Paul de Munnik op de concert
tour. Het lag toen wegens het
overdonderend succes van hun
liedjes voor de hand. Je kon im
mers de radio niet aanzetten of van hun grootste hits ('Ik ben
verhalen meestal als monolo
gen brengen. Juist de crosstalks
zouden zo leuk kunnen zijn. Op
zichzelf vormen de teksten een
aardige combinatie, waarin ze
hun lotgevallen een beetje mys
tificeren, romantiseren, persi
fleren en vooral ook aange
naam relativeren.
Daarnaast is er natuurlijk ook
volop muziek. En er valt volop
van bekend werk te genieten.
Ze hebben gelukkig maling aan
de ongeschreven wet dat je in
een nieuw programma uitslui
tend nieuw materiaal zou mo
gen presenteren. Zelfs na hon
derden uitvoeringen weten ze
Habib Koité creëert een eigen muzikale wereld.
tiel door hele lichte accenten
op een liggende kalebas, die
vanuit de zaal net op een lig
gende zwangere vrouw op punt
van bevallen lijkt, soms sterker
en nadrukkelijker bij het ge
bruik van de djembé.
Tweede gitarist Boubacar Si-
dibé zou met zijn zwarte hoed
en mondharmonica zo weg
kunnen lopen bij de opnames
van 'Once upon the time in the
west' maar geeft daarnaast
mooie aanvulling aan Habib's
gitaarklanken. Soulmate Baba
Sissoko, zoals Habib hem aan
het eind voorstelt, hanteert
naast de verrassend afwisselen
de klanken uit de balafoon veel
vuldig de viool. De sporadische
mondharmonicaklanken van
Sidibé passen wonderwel bin
nen de Afrikaanse muziek, de
klank van de viool is meer een
sta-in-de-weg. De afstemming
van de viool is daarnaast nogal
hard en scherp en dissoneert
bij de andere warme klanken.
De nieuwe zwarte Paganini zal
Baba zeker niet worden.
FOTO TACO VAN DER EB
Habib Koité is de eerste Mali
nees die de verschillende stijlen
van de achtien verschillende
bevolkingsgroepen in Mali door
elkaar mixt en creëert een eigen
muzikale wereld die qua sound
voor iedereen toegankelijk is.
Het LVC boort zaterdag vooral
het segment oudere-jongeren
aan. Habib bedankt het flink
meelevende publiek vele malen
en zoals de paus 'bedankt voor
de bloemen' roept, schreeuwt
Habib in datzelfde grappige ac
cent 'dank oe wel!'
je hoorde het duo door de ether
schallen. Zeker in een zaal als
de Leidse schouwburg, waar
zo'n popconcert toch een beet
je onwennig aandoet en de re
acties van het publiek toen
nogal bezadigd klonken, komt
de combinatie van muziek en
cabaret beter over.
Het cabaretgedeelte bestaat
eigenlijk uit langere verbin
dingsteksten tussen de vele
muzieknummers die in zekere
zin op die succesperiode in
gaan. Op deels fictieve, deels
authentieke wijze vertellen ze
over het ontstaan van hun eer
ste cd. Ook blikken ze terug op
hun jeugd in het begin van de
jaren tachtig toen ze hun eigen
succesvolle, maar verliesgeven
de fonotheek hadden opgezet.
Jammer is alleen dat ze deze
tec'
•|DEN_!
eVri<
en or
ver zi
word
zijn
iet hf
ansta
Rov
lot;
oorsc
im de
Drzae
je wel aan een oude rot in het de achtergrondzange use.
vak als Dave Berry overlaten. ook aardig op leeftijd ande
Opvallend was wel dat hij het Snauwend zette ze De
na één toegift meteen ook wel- z'n nummer. Of-ie Bi
letjes vond. Toen opperspreek- vroegtijdig het graf
stalmeester Teun de Reede via Niet? Nou, hou dan o
de microfoon een enthousiast geschreeuw. Je ziet to aar n
'we want more' inzette, greep man moe is... persti
illev
ruswuk anp
Doe Maar gaat in mei 2000 niet
drie, maar acht concerten ge
ven. Dat hebben de nederpop-
groep en organisator Mojo
Concerts zaterdag besloten
vanwege de massale belangstel
ling in de voorverkoop. In de
ochtend zijn bijna 80.000 kaar
ten verkocht.
Er was vooraf gerekend op
veel belangstelling, zegt een
woordvoerder van Mojo: „Er
zat ook speling in het aantal
concerten. Maar dat de fans zo
massaal zouden afkomen op de
kaarten, hadden we niet ver
wacht."
Zaterdag om 9.00 uur open
den de postkantoren en andere
bekende voorverkoopadressen
de voorverkoop. In een kwartier
waren de kaarten voor de eerste
twee concerten op 2 en 3 mei
verkocht. Tegen het middaguur
waren de concerten die staan
gepland voor 5, 6, 9, 10, 12 en
13 mei uitverkocht.
Tot hectische taferelen leidde
de voorverkoop niet. Daarvoor
zijn de kaarten volgens Mojo te
,15
nd d
verspreid over het I
kocht. Alleen in Schie
ben ongeveer honden
overnacht voor het
toor.
Of het definitief bij
certen blijft, weet
niet. Doe Maar maal >ij d<
week bekend na vij i m
weer bij elkaar te zij a gens
scoorde in de beginjashan
tig de ene na de ande en.
het hoogtepunt van
besloten de Doe Maai Plas
er een punt achter I
Het succes werd
voormannen Henny
en Ernst Jansz te veel,
De vier bandledeo
zaterdag enthousiasi ht oi
geerd op de overwi
belangstelling, laat het er
ment van Doe Maar vi
jongens vinden het
Ze willen hun fans
niet teleurstellen. Het
eenmalige comeback,
willen er wel een echt
maken."
De band gaat beha!
den in Ahoy, ook een
•k P:
Tuf
d er
men met nieuw mateli wo
verschijnt half april.
Het fotoarchief van de Amsterdamse Emiel van Moerkei!
van neerlandicus P. van Moerkerken (1877-1951), verhui
pig niet naar het Nederlands fotoarchief (NFA) in Rottei
heeft erfgenaam Bruno Moerkerken gisteren laten wetf
kerken wil eerst afwachten of het nieuw te vormen Insti
de Beeldcultuur zich in Amsterdam gaat vestigen. Volgt
kerken zou in dat geval de collectie in de hoofdstad kunn 'rijm
Het archief bevat belangrijke geschriften van de hand va etdt
der en grootvader. P. van Moerkerken was behalve hoogi rage
de Rijksacademie voor Beeldende Kunsten in Amsterdai miei
cier en essayist. Emiel van Moerkerken won met zijnl
'Volgend jaar in Holysloot' in 1983 een Gouden Kalf tijde n o\
derlandse Filmdagen. Bovendien is in het archief een co ars.
to's van Amsterdam uit de jaren dertig, veertig en vijftij er er
men en portretten van Nederlandse schrijvers als W.F.
Jan Wolkers, Gerard Reve en Annie M.G. Schmidt.
mezelf niet nog altijd zon
der enige vorm van routinema
tigheid uit te voeren.
Aan het eind probeert het en
thousiaste publiek in een volle
dig uitverkochte schouwburg
een paar toegiften te krijgen.
Dat gebeurt echter niet, want
we hebben - iets unieks - al een
'voorgift' gehad. Even na ach
ten namelijk hoor. je in de foy
ers applaus klinken. Bij binnen
komst in de zaal blijkt het duo
al te zitten spelen. De Munnik
met zijn rug naar het publiek,
Acda op een stoeltje naast de
vleugel. Pas bij de officiële aan
vangstijd wordt de opstelling
gewijzigd en kan de echte voor
stelling beginnen. Het is met
een duidelijk: er schuilt nog
steeds een cabarethart in deze
muzikanten.
pM CHRISTELIJKE JB ORATORIUM VERENIGING n
Beschermheer: Burgemeester van Leiden
Bekooy B.V. Bouw- en aannemersbedrijf
Frank Burghouwt drukkerij
D-Sign Marking Belettering
Gispen specialisten in kantoorinrichting
Horecavo Leiderdorp Horecagroothandel
Houtwerf... verrassend veelzijdig!
Bloemenmagazijn Hosman
ING Bank Leiden
Mentink Mode
Proost en Brandt papiergroothandel
PTT Post B.V.
Van Reijzen en Verbeek, architecten B.V.
F. Schaay B.V. glazenwasserij
Van Schie levensmiddelen
Simon Lévelt B.V. Koffie en thee
Smit interieurverzorging
Teeuwen assurantiën
Grafisch Buro Versteegen Vormgeving
Van Vliet buro voor architectuur
Van der Vooren, slagerij
De Wit Mode
Broodbakker Christiaan de Witt
Schildersbedrijf "Zuid" V.O.F.
:hte