'Rol van regisseur is mij op het lijf geschreven' Inspirerende ontmoeting tussen pop en klassiek Gein Duimpje van Het Filiaal is echt zielig Leiden Regio )ag van de unstuitleen in Leiden eurstellend A wegman, 071-5356414, plv.-chef annet van aarsen, 071-5356436 Psychiater Michiel Noordzij wil mensen de weg wijzen Pet n' liel Noordzij praat graag in metaforen. als psychiater de regisseur, de spin in 1 Veb, van de behandeling. En hij biedt len een waaier van diensten aan. In lej verkkamer van Instituut Katalyse aan na ieuwstraat in Leiden, waarvan hij me- p irecteur is, geeft hij uitleg. Frisdrank en rkt jes begeleiden het gesprek. >gs rdzij (46 jaar) begint met te stellen dat er* iet blij is met de huidige berichtgeving an ADHD-kinderen. Alsof het enkel 'ze- ïet peesjes' zijn die door het middel ritalin tfr een agressieve leeuw een tamme aap us len. Eenzijdig, kortzichtig en vaak van Az ïoog Oprah-gehalte noemt hij die ge- Bc( in.Je kan blijkbaar lekker scoren met :rd tem over druktemakertjes. Leuk zo'n do lal over crimineeltjes-in-de-dop!" go D staat voor Attention Deficit Hyper- erl ity Disorder. Kinderen die lijden aan ziekte hebben een neurologische af- ng waarvoor vandaag de dag een goe- i erapie voorhanden is. Ondermeer met mstreden geneesmiddel ritalin. Wil de ndeling echter succesvol verlopen dan er ook een therapie plaats hebben. En therapie dienen niet alleen ouders, ook leerkrachten en sportleiders wor- jetrokken. dzij spreekt in dit kader van de olie- tietjesinethode. Hulp bieden waar het 7 is, zodat het genezingsproces op alle en aan de gang blijft. „De therapie is leid op zowel medische, psychologi- als opvoedkundige aspecten. Het gaat het ware om al deze zaken met elkaar hinden, je moet dus een procesmatig dvoeren." I ens Noordzij komen ADHD-kinderen e milieus voor.Als je een beetje aan- Vebt en je groeit op in de Kinkerbuurt, ïeb je meer kans dat de hersenfunctie nis zich openbaart dan wanneer je ieit op paleis Soestdijk. Maar bij veel 'tl ;g krijg je het ook op paleis Soestdijk." ;he indere woorden de omgevingsfacto- loe pelen een grote rol, maai' ook de gene- d e component is volgens de psychiater boi ;root belang. „Ouders voelen zich vaak echt schuldig, terwijl ze een ander uit hun gezin - zonder ADHD - wel opvoeden." op z'n veertigste begreep Noordzij 3 et leven echt in elkaar steekt. Op het voi ent dat hij de regie van zijn eigen le- olledig in handen had genomen. Toen ïfinitief had afgerekend met de 'mijn- die bij tijd en wijle daarvoor zijn le- usl irobeerden te regelen. „Natuurlijk was ivoor die tijd ook bewust van m'n ta- di n, maar het leek er af en toe op alsof eer! llemaal losse onderdelen waren, stuk- itchwork die nog tot een deken aan- ezet moesten worden. Als de binnen- Id verlost is van onzekerheid, valt de de buitenwereld weg. Je bent liet meer kwetsbaar." J dzij kan zich het moment dat hij be- medicijnen te gaan studeren precies v (meren. Hij was zeventien jaar en tte in de gang van het ziekenhuis. In ekenhuiskamer lag zijn moeder die kei ig ziek was. Terwijl hij daar zat, kwam d( groepje artsen en verpleegsters Zij gingen rond het bed van een H.M. Noordzij is kinderpsychiater en in deze regio een autoriteit op het gebied van ADHD-kinderen. Hij vindt de huidige publiciteit rond deze 'zenuwpeesjes', waarvan er in Nederland zo'n 36.000 rondlopen, weinig verheffend. Noordzij is mede-directeur van Instituut Katalyse, een Leidse groep van twaalf psychotherapeuten. Wilde voordat hij psychiater werd, eerst het 'echte' doktersvak in de vingers krijgen en ging daarvoor drie jaar naar Tanzania. Als protestant voelde hij zich tussen de Ierse nonnen ('dijken van wijven met harten van goud') zeer thuis. „Vanaf die periode weet ik hoe ik met m'n omgeving wil omgaan. Ik kan, als het leven even tegenzit, zo terug in de Afrika-stand, een beetje door de knieën dus." IRENE NIEUWENHUIJSE FOTO TACO VAN DER EB doodziek kind staan en zij praatten 'ge woon' met elkaar. „Ik besefte toen dat je op een heel professionele manier met zieken kunt omgaan. Dat je op een integere ma nier mensen kunt begeleiden zonder daar zelf emotioneel onder te lijden. Dat is wat ik wil, wist ik toen. Zijn moeder overleed na een ziekbed van twee jaar. Hij was toen achttien jaar. „Maar het heeft nog zeker tot m'n dertigste ge duurd voordat ik het verlies had verwerkt. Het was ook zo'n leuk mens, dat net zo ge makkelijk haute couture hoeden maakte als haar werk als secretaresse van het LAK-the- ater deed." Hoewel het misschien voor de hand lag dat hij bij zijn vader zou gaan wonen - zijn va der en moeder waren sinds zijn vijfde jaar gescheiden -verbleef hij sinds de ziekte zich bij zijn moeder openbaarde in een pleeggezin. „Bij m'n vader kwam ik meer op visite. Daar legde ik m'n benen niet op tafel." Het kan natuurlijk niet toevallig zijn dat ook zijn vader een psychiatriepraktijk had. Nog steeds is het contact met hem inspire rend. „Ik denk dat ik de psychiatrie heb ge kozen vanuit een intense belangstelling voor hoe mensen doen, hoe ze met zichzelf omgaan, hoe gebeurtenissen van buiten en van binnen tot grote verstoringen kunnen leiden en hoe ze daar weer mee omgaan. Ik heb die interesse natuurlijk met de paple pel ingekregen. Terwijl de psychiatrie mij weer heeft geholpen om uiteindelijk dat ei gen plaatsje, zeg maar mijn eigen identiteit, te vinden." Als kind was hij vooral sensitief, weet hij. Een getalenteerd, ietwat verlegen jochie dat eerst op oudere leeftijd 'in zijn vel' zou groeien. „Ik was een bijzonder jongetje." Zijn studie medicijnen deed hij in Leiden. Als Minervaan ontdekte hij weer andere kwaliteiten in zichzelf. Vooral toen hij als nar in een toneelstuk had opgetreden. Hij loopt naar de kast in zijn werkkamer om dit aspect te illustreren. Hij krimpt wat ineen en legt een gespreide hand op de kast. „Ik hoef niet te zeggen dat ik verdrietig ben. U ziet het. Het gaat dus niet altijd om de in houd van de boodschap, maar veelal om de manier waarop je aan je gevoel gestalte geeft." Hij is, vertelt hij, daarom een be wonderaar van mimespelers als Marcel Marceau en Rob van Reijn. De theatervorm waar het gaat om de manier waarop. De rol van regisseur, zegt hij, is hem op het lijf geschreven. Tot die ontdekking kwam hij voor het eerst toen hij tijdens zijn stu dententijd een toneelstuk regisseerde. „Als regisseur geef je je spelers de ruimte en de kans om iets nieuws neer te zetten. Als psy chiater zorg je er ook voor dat mensen hun eigen dingen doen." Noordzij heeft in deze streek een voortrek kersrol. In de Leidse regio bezoekt hij regel matig scholen die voor een aantal uren een abonnement bij Katalyse, het instituut waarvan Noordzij één van de directeuren is, nemen. Hij biedt een waaier van dien sten aan. Van workshops over het onder werp via intensieve therapie van het kind tot individuele counseling van leerkrachten die de druk van de 'druktemakertjes' even niet meer aankunnen. Voorkomen is altijd beter dan genezen. Hij probeert leerkrach ten en ouders te doen inzien hoe en waar het mis kan gaan. Een van de stellingen van Noordzij is dat ieder kind zijn eigen ADHD heeft, maar ook dat geen ADHD-kind alleen leeft. Licht de eerste stelling als volgt toe: „Er zijn er die hyperactief zijn, er zijn er ook die hyperver- tragend gedrag tentoonspreiden. Deze groep houdt zich als het ware schuil in een hoekje. Noordzij is er daarom geen voor stander van dat een huisarts, zonder de diagnose van de psychiater, ritalin voor schrijft. Kennis van de materie en een goe de behandeling zijn namelijk noodzake lijk." Over zijn tweede idee: „Ouders en leerkrachten lijden soms net zo hard als het kind. Als het met het kind beter gaat, zie je vaak dat de ouders enorm opknappen." In zijn eigen praktijk, heeft hij ontdekt, heeft een kwart van de ouders zelf ook ooit ADHD gehad en lijdt soms nog steeds aan de gevolgen daarvan. Maar omdat deze neurologische stoornis nog maar vijf jaar zo wordt benoemd - daarvoor werd meest al gesproken over Minimal Brain Damage - wordt die link met het eigen functioneren niet altijd gelegd. De buitenwacht heeft het niet zo op de hy- peractieven. „Voor een mongooltje wordt de loper uitgelegd, zo'n kind is meestal welkom. Maar iemand die geconfronteerd wordt met een ADHD-kind dat de dure vaas omgooit, kijkt niet verlangend uit naar een tweede bezoekje van dat kind." Noordzij filosofeert wat over de positie van de psychiater in de volgende eeuw. Er is hem een belangrijke rol toebedacht, weet hij zeker. Immers het staat nu al vast dat depressie in de 21ste eeuw volksziekte nummer één gaat worden. Hij verstrekt niet alleen pillen en probeert het gedrag te beïnvloeden, hij is meer de regisseur (al weer!) die de patiënt de weg wijst tussen de biologische, psychologische en sociale hin dernissen van het leven. Zijn bewondering voor Picasso uit zich door een aantal foto's achter z'n werktafel. „Het is natuurlijk fascinerend om te zien dat een zo groot kunstenaar als mens zo ongemakkelijk was. Ik wil vooral weten hoe hij op zijn manier vorm heeft gegeven aan z'n leven." Zijn muzikale voorkeur gaat uit naar de betere pop. Sting en de oude Cuba nen hebben zijn aandacht. „Ik moet voelen dat het echt is, dat de muziek uit het hart komt. Voor klassieke muziek ben ik meestal te ongeduldig." Zijn periode in Tanzania is bijzonder leer zaam geweest. Temidden van Ierse nonnen voelde hij zich als protestant zeer thuis. De geboorte van zijn eerste zoon heeft hij daar zelf gedaan. „Een van de mooiste momen ten uit m'n leven. Ik wist nog niet of het een jongen of een meisje was, maar kon al wel zien dat het op m'n schoonmoeder leek", is geen scherts maar een nuchtere constatering. „Je mocht niet officieel steriliseren, maar de nonnen hadden een subtiele manier ge vonden om je duidelijk te maken dat het af binden van de eileiders, na het twaalde kind, een logisch onderdeel van de zoveel ste keizersnee was", is een ervaringsfeit dat hem niet onopgemerkt is gebleven. „Mijn vrouw en ik waren nog maar een paar maanden getrouwd toen we naar Afri ka gingen. Maar na zo'n periode weet je voorgoed hoe je met elkaar om wilt gaan. Als het nu een beetje mis dreigt te gaan, kan ik zo weer terug in de Afrika-stand. Ik bedoel daarmee dat ik dan een beetje door de knieën zak en niet zeur. In de tropen leer je ook van de niet logische kant van het leven. Dat patiënten, vlak na een ernstige darmoperatie, hun bed uitstappen en hout gaan sprokkelen..." bi] c was uitermate stil afgelo- zaterdag in het Centrum Beeldende Kunst (CBK) de Hooglandse Kerkgracht liden. Volgens Connie van directeur van het CBK, iet slechte weer er de voor- ïste oorzaak van dat men de landelijke Dag van de tuitleen aan zich voorbij gaan. De opkomst was te- tellend. n verdwaalde bezoeker 1 binnen wat na te druppe- an de regen. „Ik was eigen- net mijn kinderen op weg de bibliotheek en ben ge- even naar binnen gelo om rond te kijken. Zelf ITIE! Ier ik ook. Ik zou geen re- •o1 [kunnen bedenken waarom zou worden van de kunst- in. Ik bezoek de Federatie tuitleen op internet. Dan k meer keus." t werven van veel nieuwe voor de Kunstuitleen zat niet in op deze dag. „Vo lar was het door het mooie veel drukker", vertelt Van lgens schilder Gijs Donker muziek Weinig bezoekers voor de Dag van de Kunstuitleen. ligt het gewoon aan de Leide- naars. „Ze zijn hier in Leiden gewoon niet zo bezig met kunst." het zo rustig is, maai- in princi- Donker schilderde 'live' in pe maakt het mij niets uit waar het CBK. „Het is jammer dat ik sta te werken. Bovendien heb FOTO TACO VAN DER EB ik nu dankzij het CBK een 'echt' model. Normaal kan ik me dat niet veroorloven." s -censie paulien koopmans lelling 'De kleinste thuis', door Het gebaseerd op 'Klein Duimpje' Hofman. Gezien: gis' LAKtheater, Leiden. jeugdtheater je echt zielig.'De kleinste thuis' van Het Filiaal is gebaseerd op 'Klein Duimpje' van kinderboe kenschrijver Wim Hofman, die een variatie maakte op het oor spronkelijke sprookje. Hofman voegde nieuwe gebeurtenissen toé en liet andere dingen weg, zoals het strooien van kiezel steentjes en broodkruimels. Het verhaal is door zijn ingrepen zieliger en griezeliger gewor den, maar de basis is gelijk: Klein Duimpje woont met zijn broertjes en zusje aan de rand van het bos. Daar leven ze in bittere armoede. Hun vader is houthakker en laat de kinderen op een dag achter in het bos. De kinderen vallen bijna flauw van de honger, totdat ze bij het huis van een reus komen. Van de reuzin krijgen ze te eten. Na een kort verblijf in het reuzen huis vluchten ze uiteindelijk weg in zevenmijlslaarsen. Het Filiaal raakt met 'De kleinste thuis' de juiste snaar. De tekst van Hofman wordt nauw gevolgd, begeleid door vi ool (Rudolf Nottrot). Het stuk gaat over hoe afhankelijk kinde ren van hun ouders zijn, uitge werkt in een geheimzinnige voorstelling. Het verhaal speelt zich in het donker af, tegen de bomen van het duistere woud. Daarbij is het speltempo snel, zodat de spanning geen mo ment afneemt. 'De kleinste thuis' heeft veel tastbare momenten die meestal droevig en soms grappig zijn. De voorstelling bereikt bijvoor beeld een dramatisch hoogte punt wanneer de kinderen niets eetbaars in het bos vinden en zich gaan afvragen of je vlinders kunt eten, mos of schors.Ook het ruimtelijk perspectief is goed in beeld gebracht. Het de cor suggereert een kronkelig pad dat oneindig lang is. Als toeschouwer ga je met de kin deren (Cees Vossen, Arjan Schoolderman en Salome' No bel) mee door het woud. De stappen in zevenmijlslaarsen, aan het slot van de voorstelling, maken je gewoon jaloers. Dat moet een lekker gevoel zijn om zo boven het landschap uit te steken.'De kleinste thuis' is een zielig stuk, met veel leuke de tails. Iedereen heeft het verhaal van Klein Duimpje al vaker ge hoord, maar deze variant is misschien wel de mooiste. recensie sabine van den berg Concert: 'Pop meets Classic' door Jeugd- symfonieorkest voor de Bloembollen streek. Dirigent: Erik Waerts. Met. Meer Niet, Miss Fortune, en Sugar Fix. Ge hoord: 5/11, Het Kruispunt, Noordwijk. Als je vooraf de programmering in handen krijgt, bekruipt je het nare gevoel dat dit vast weer zo'n ellenlang concert wordt waarbij de amateurs niet van het podium zijn af te slaan. Zo'n uitvoering waarbij je tot middernacht lijdzaam moet on dergaan wat de muzikanten in maanden aan voorbereiding ui tentreuren hebben gerepeteerd. En waarbij zij, wanneer de kans zich eindelijk voordoet dat ze het aan het publiek mogen la ten horen, zich in enthousias me verliezen en vergeten dat meer dan drie uur musiceren te veel van het goede is. Voor on geoefende luisteraars omdat zij zich niet zo lang kunnen con centreren. Voor geoefende toe hoorders omdat zij wel wat meer gewend zijn dan een vi oolspelend buurmeisje. Gelukkig was dat vervelende voorgevoel afgelopen vrijdag absoluut onterecht. De orkest leider van 'Pop meets Classic', Erik Waerts, begrijpt hoe je amateurmuziek aantrekkelijk maakt voor de moderne luiste raar en speler. Aan zo'n heldere visie ontbreekt het nog te vaak in het amateurcircuit. Hij diri geert de tieners van het jeugd- symfonieorkest op een inspire rende manier door een uur en drie kwartier aan muzieknoten heen. Het concert wisselt klas sieke muziek en hedendaags licht genre respectvol af. Waerts geeft tussen de stuk ken een korte uitleg over het volgende fragment. Helaas dringt die tekst hier en daar niet tot het publiek door. Maar daarvoor heeft het orkest zelf gekozen. De dirigent vertelt bij aanvang van de voorstelling dat zij bewust kozen voor een pop concertachtige benadering van de avond. Dat betekent dat er geen pauze is, maar dat je tij dens de uitvoering iets te drin ken kunt halen aan de bar, rus tig een sigaret mag roken en zelfs een dansje kunt wagen. Dat laatste gebeurt vanzelf tij dens de optredens van de bands die op een zijpodium zijn uitgenodigd om samen met het orkest te spelen of apart wat nummers te vertolken. De zaal van Het Kruispunt, gelegen op het terrein van Zorgcentrum Willem van den Bergh, zit helemaal vol. En het is er gezellig: gerinkel van gla zen en geroezemoes. Maar ook aandacht voor de piepjonge musici, beetje zenuwachtig, want voor sommigen is dit het eerste concert van hun leven. Ze brengen 'Pirates' treasure march' van Cohen. De orkest leider vertelt dat een mars nor maal gesproken is geschreven in majeur, voor een opgewekte stemming. Maar deze mars blijkt er één in mineur: „Want het moet natuurlijk een beetje eng zijn met al die piraten." Ge motiveerd gaan zijn pupillen aan de slag. Fascinerend ge zicht; zo'n tienermeisje gekleed in een moderne broek, maar met wel een doorleefde cello tussen haar knieën. Er volgen drie delen uit het ballet 'De Notenkraker' van Tsjaikovsky. In het eerste deel hiervan klinkt het orkest nog wat onwennig, beetje houterig, maar de dirigent en de melodie trekken hen erbij en in het der de fragment zingen de violen, klateren de blazers. Daarna volgt het stuk 'Walking in the air' waarin de twee trombones van Rogier en Daniël een prachtige toon voeren. Deze soundtrack is afkomstig uit de tekenfilm 'The Snowman', en daarom dragen de solisten een warme ijsmuts. Rock-'n-roll-band Sugar Fix gaat 'even terug in de tijd met een paar gouwe ouwe' songs voorzien van pelvis en zakkam. En de Noordwijkse nederpop- band Meer Niet is vastbesloten er een feestje van te maken, de ze formatie zorgt voor vrolijke up-tempo-nummers, en speelt ook een tranentrekker die hele maal past in de eigentijdse hausse van bedwelmende ne derpop: „Laat je hart verzinken, in het hart van mij." De groep Miss Fortune speelt eveneens met het orkest want volgens Waerts laat hun symfo nische rock zich goed orkestre ren. En daarom heeft hij hun muziek mogen aanpassen aan de avond.'Pop meets Classic' ïs zo'n concert dat je niet ver wacht tegen te komen als je er op een stille vrijdagavond naar toe rijdt over een verlaten Zwarteweg. Maar achter de gla zen schuifdeur van Het Kruis punt blijkt een krachtig pro gram te wachten. Vormgegeven door een gedreven dirigent, en een groep geconcentreerde amateurmusici uit zowel de klassieke als de populaire hoek. Een uiterst inspirerende ont moeting. Muziek en literatuur uit Leiden in één voorstelling leiden ziek van zeven Leidse componisten die zich heb ben laten inspireren door het werk van Leidse schrijvers en dichters. De teksten worden gezon gen door sopraan Conny de Jongh. Reserveren kan bij het LAKtheater, tel. 071- 5124890. Stichting Made in Leiden heeft muziek en litera tuur uit Leiden samengebracht in één program ma. Aanstaande zaterdag brengt het Rotterdams Symfonisch Blaasorkest in het LAKtheater mu-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 11