ZATERDAGS BIJVOEGSEL Een feest der herkenning Het merk van de eeuw :h Dagblad ZATERDAG 6 NOVEMBER 1999 en Uniek boek over de Nederlandse merken van de eeuw Kent u ze nog? PietPelle metz'n Gazelle en Japie van King Corn? En zouden er mensen zijn die nog nooit hebben gezongen: 'Koning, Keizer, Admiraal, Popla kennen ze allemaal'? Merken zijn de afgelopen eeuw een grote rol gaan spelen in ons dagelijks leven. Onze taal en cultuur zijn er van doordrenkt. De Nederlandse merken waarmee hele generaties zijn opgegroeid zijn nu vastgelegd in een uniek lees- kijk- en naslagwerk, samengesteld door de Enschedese reclameman Bert de Haan en diens collega i Michiel van der Ent. De titel van het boek geeft precies aan waar het om gaat: 'Feest der herkenning'. oldj Merken zijn de hele dag alom aanwezig in ons leven, of we ons ervan bewust zijn of niet. Als je opstaat kom je ze al tegen in de badkamer en je ziet ze bij het ontbijt en op weg naar je werk. „Alles roept wel een asso ciatie met merken op. Als ik aan een station denk, denk ik aan die RVS-reclame met de paraplu en aan lekker lui liggen lezen met een Zwarte Beertje", zegt Bert de Haan. De Twentse reclameman heeft het afgelo pen half jaar duizenden van die merknamen en beelden aan zijn oog voorbij zien trekken ten behoeve van het boek Feest der Herken ning, dat een eeuw merken bestrijkt. Hij zag vergeelde affiches, advertenties die heel diep in zijn geheugen waren weggestopt, verpak kingen die uit zijn jeugd stammen en namen die vergeten herinneringen opriepen. „Dat is het mooie van merken. Er zit een hele bele vingswereld achter. Een flesje Joy bijvoor beeld was zo'n veertig jaar geleden niet zo maar een frisdranknaam, het was het hoog tepunt van een dagje-uit. Maar er zit ook een maatschappelijke dimensie in, want de we reldgeschiedenis weerspiegelt zich in het merkbeeld. De wereldoorlogen, de emanci patie, de Hollandse zuinigheid, de wederop bouw, in de merkbeelden kom je de comple te geschiedenis van de twintigste eeuw te gen." Merken manifesteren zich natuurlijk voor al in reclame-uitingen, zoals advertenties en rtv-spots, maar ook in verpakkingen, logo's, sleutelhangers, deuntjes en stripfiguren. De Haan heeft een bonte mengeling van al die verschillende uitingen verzameld in het boek, dat hij als directeur van een Enschedees reclamebureau schreef op 1 verzoek van het merkenbureau Mark- 1graaf uit Amsterdam. Het is een uniek Ttijdsdocument geworden waarin je fcheerlijk kunt wegdromen, met tal van Reclameman Bert de Haan en vormgever Henk Bökkerink bekijken de drukproeven van 'Feest der herkenning'. foto gpd carlo ter ellen se antiquariaat Kruimeltje op z'n kop. „Nee, geen archieven van bedrijven", lacht de au teur. „Want dan kom je in de mallemolen van hun bureaucratie terecht. Dan willen ze inzage in de tekst en ze kiezen uit wat hen het beste uitkomt, terwijl jij zelf een heel an dere selectie zou willen maken." De Haan heeft zijn keuzes gebaseerd op zijn eigen belevingswereld. „Ik heb gelet op de associatie die een product of reclame bij je oproept. Natuurlijk laat ik alle decennia De auteur heeft 'zeker 99,5 procent' van het opgegraven materiaal niet kunnen gebrui ken. „Ik heb soms met pijn in het hart gese lecteerd en ik sta daarom al te popelen om het volgende boek te maken." Leuk zijn vooral de anekdotes rond mer ken. Zo vertelt De Haan over de Amsterdam se cafébaas Reynders, die in de jaren vijftig naar Enschede was afgereisd omdat hij Grol- sch wilde gaan tappen. Op het fabriekster- vroeg hij een man die vaten lossen man wees hem de weg en kreeg als dank een sigaar. Eenmaal bij het kantoor beland merk te Reynders dat Grolsch-directeur De Groen niet aanwezig was. Pas enkele minuten later kwam deze het kantoor binnen, tevreden lurkend aan de sigaar die hij zojuist van Reynders had gekregen. De Haan koos samen met co-auteur Mi chiel van der Ent en vormgever Henk Bökke- ring voor een themagewijze aanpak. De zui nigheid van de oorlogsjaren kreeg een eigen hoofdstuk (Puntenvrij ondergoed? Ja, als U den weg weet!) en zo ook de Hollandse pro perheid (Vim reinigt zacht - krast nooit), de mascottes (Piet Pelle op zijn Gazelle), kleding (Liever naakt dan namaak), bier (Amstel Bier, Gebotteld Plezier!) en de autoriteiten (Pleegzuster Bloedwijn, Hendrik Jan de tuin man en Dr.Van Hamel-Roos van King-pe- permunt). De Haan kan weemoedig worden over de talrijke mooie merken en reclames die in middels zijn verdwenen. „Merken hebben een steeds vluchtiger bestaan. Er komen er steeds meer die snel verdwijnen en nieuwe merknamen verzinnen wordt dan ook steeds lastiger. Wist je trouwens dat King Corn nog altijd een spontane bekendheid van tachtig procent heeft, terwijl het al jaren uit de markt is? Soms beseft men niet hoe belang rijk een merknaam is. Daar moet je heel zui nig mee omgaan. De directeur van Mars heeft ooit gezegd dat hij liever al zijn fabrie ken ziet afbranden dan dat hij de merknaam kwijtraakt." Wat vindt De Haan zelf eigenlijk het mooi ste merk? Hij weet het antwoord direct, hoe wel het daarbij niet echt om een 'merk' gaat, maar om de naam van een oude, gerespec teerde dienstverlenende maatschappij, die vaak schitterend op affiches en in adverten ties is weergegeven. „De Holland Amerika Lijn. Maar dat komt ook doordat ik gefasci neerd ben door scheepvaart. De naam HAL roept bij mij associaties op van nieuwe we relden, een nieuwe toekomst." JAN RU- ESINK Het boek 'Feest der herken ning' telt 160 pagi na's en is rijk geïllus treerd. Het is voor 75,00 te be stellen bij bu reau Mark graaf in Am sterdam, tele foon 020 - 564 1335. Het boek heeft een be perkte oplage en is niet in de win kel verkrijgbaar;. Wat wordt het merk van de eeuw? Op vrijdag 12 november wordt bekend gemaakt welk Nederlands merk de meeste in druk op ons allen heeft achter gelaten. Een jury heeft daartoe uit een groslijst van 150 namen een lijstje van 15 genomineerde merken samengesteld. De 20.000 relaties van het Amster damse merkenbureau Mark graaf kozen daaruit het merk van de eeuw. Het ging daarbij niet om de mooiste naam of re clame, maar om de totale uit straling, de historie, de bekend heid en de toekomstmogelijk heden. Bij de vijftien kansheb bers zitten twee biermerken, Grolsch en Heineken, maar ook onze 'nationale trots', de KLM. Ze gaan de strijd aan met ABN Amro, Albert Heijn, Blue Band, Calvé, Douwe Egberts, Hema, Iglo, King, Libelle, Philips, Unox en Verkade.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 41