Annie Romeinprijs voor Marga Minco Uit ervaring weet ik dat bijna iedereen kan zingen Cocker schudt gladheid alsnog van zich af Cultuur Kunst 'Kus van een vis', sierlijk en sprookjesachtig Cranberries hebben elan nog niet terug Piepjonge concertmeester bij het Brabants Orkest Weergaloze flamenco van Angel Munoz MUZIEK RECENSIE LOUIS DU MOULIN Concert: Joe Cocker. Gezien; gister avond, Ahoy', Rotterdam. Joe Cocker mag gemiddeld om de twee jaar met een nieuw album afkomen, zijn li ve-optredens moeten het toch nog steeds hebben van z'n 'doorbraakrepertoire' van in middels drie decennia gele den. Ook gisteravond in Ahoy' greep de Britse oerstrot (55) richting finale' weer eens vol op terug op de klassiekers uit z'n eerste populariteitspiek, zoals 'The Letter', 'With A Little Help From My Friends', 'Cry Me A River' en 'She Came In Through The Bathroom Window'. Waarmee de onver woestbare rhythm bluesve teraan niet alleen duidelijk te gemoet kwam aan de stille wens van het gros van de 11.000 'oudere jongeren', maar evenzeer alsnog alle gladheid van zich afwierp. Anno 1999 is Cocker oog in oog met z'n fans voornamelijk een 'civilised man'. Keurig in het strakke zwart gestoken en voortdurend op scherp in een flitsend (video)decor kan Good Old Joe doorgaan voor een doorsnee-entertainer, die soepeitjes met z'n (nieuwe ze venkoppige) band z'n muzika le boodschappen verkoopt. De ruwe kant is er dus op hel podium grotendeels af bij de man, die vooral in de eerste helft van z'n loopbaan heel veel moeite had om zonder microfoon overeind te blijven. Geen onlogische ontwikke ling, omdat Cocker tegen woordig gezonder leeft dan bijna iedereen en ook in de studio z'n toevlucht heeft ge zocht tot verfijning, hoor z'n laatste albums (met name het zojuist verschenen 'No Ordi nary World') er maar op na. Maar, de charme van 'Joe Cocker live' was natuurlijk wel altijd juist de algehele ruig heid: de bijna Neanderthaler achtige uithalen van de 'blan ke bastaardzoon van Ray Charles' plus diens 'spasti sche' mimiek, allebei enig in hun soort. Aan die publieke vraag komt de voormalige gasfitter uit Sheffield eigenlijk alleen nog een beetje tege moet als hij aan het eind van de rit terugduikt in z'n wilde 'Woodstock-periode'. Echt he lemaal los gaan is er niet meer bij, maar op die 'losse' mo menten komt z'n unieke stemgeluid wel aanmerkelijk beter tot z'n recht dan bij het uitspelen van z'n veel gepo- lijster verse troeven als 'First We Take Manhattan', 'My Father's Son' en 'Soul Rising'. )ENSDAG 3 NOVEMBER 1999 het moet ook in je opvoeding zitten, in je cultuur." „Wel denk ik dat de stem er in algemene zin op achteruit gaat. We krijgen bepaalde hor monen binnen waardoor de hoogte van de stem zakt. Er zijn onderzoeken geweest waarin dat vermoeden wordt uitge sproken. Maar een veel groter gevaar is het lawaai. Door de bevolkingsdichtheid worden we steeds meer aan lawaai bloot gesteld. We moeten harder gaan spreken, onze stem gaan verheffen. En dat is voor het zingen link." Over Wim de Ru wordt, door mensen die het weten kunnen, verteld dat hij maar zelden kwaad wordt als iets niet lukt tijdens de repetities. De Ru lacht. „Dat is wel zo", zegt hij, „als mensen echt hun best doen, heb ik geen reden om kwaad te worden. Wel zeg ik er iets van als er teveel wordt ge kletst. Dat is soms hinderlijk. Maar goed, we hebben veel ple zier. En er worden ook grapjes gemaakt. Toen ik eens met een paar tenoren aan het repeteren was en er een prachtige passage was gezongen, zei ik: 'Ik zou best eens aan jullie kant willen staan.' 'Ja', zei een van de teno ren toen, 'maar aan deze kant wordt het niet zo goed betaald.' Leuk." „Dirigeren is niet alleen gees telijk, maar ook fysiek zwaar. Ik ben een extraverte dirigent, laat wat zien. Het moet niet saai worden, hoewel de manier waarop je dirigeert niets hoeft te zeggen over het resultaat. Frans Brüggen dirigeert inge houden, maar de musici weten precies wat ze moeten doen. Ik ben een bewonderaar van Ri- cardo Chailly. Zo'n man levert echt een slijtageslag. Het is soms alsof hij uit elkaar barst. Wat een dramatiek! Dat is ver moeiend. Ik ben na een concert ook altijd doodop. Lichameljk gezien. Maar ik voel me aan de andere kant enorm verrijkt. Als of er een wind uit een andere wereld door me heen heeft ge waaid. Dirigent en musici heb ben diepgaand contact met el kaar. De musici moeten het ge baar meteen begrijpen en op pakken, je kunt niet op 'ant woord' gaan staan wachten. Het moet du moment gebeu ren. Dat is inspannend." „We vinden het leuk om een paar fragmenten in Naturalis te doen. De mensen kunnen vrij binnenlopen. Het volledige concert vindt, zoals ik al zei, plaats in de Hooglandse Kerk. Die kerk heeft een goede akoes tiek, de juiste galm, al is het ook niet helemaal perfect. Met die galm moet je, wat het tempo betreft, altijd rekening houden. Anders wordt het ondoorzich tig. De Pieterskerk is niet ge schikt voor dit soort concerten. De structuur van het gesteente geeft geen mooie akoestiek. Te hobbelig, te absorberend. Jam mer van zo'n kathedrale kerk." „Maar al met al is dit een mooie afsluiting van die tachtig jaar. Toen ik in het begin bij Ex Animo kwam, dacht ik: 'Wat gek, Ex Animo, net alsof de ani mo eruit is.' Ex-vrouw, ex, dat heeft toch iets van voorbij. Maar daar hebben die oprich ters natuurlijk goed over nage dacht. Ex Animo betekent Uit Enthousiasme. En dat enthou siasme is gelukkig nog piep jong." Illary toont kunst in Witte Huis H ffHiNGTQNHillary Clinton biedt het Amerikaanse televisiepu- ek maandag een uniek kijkje in het Witte Huis. In een rond- ding zal de vrouw van de Amerikaanse president de indruk- kkende kunstcollectie tonen. Een deel van de tour leidt door privévertrekken van de Clintons. Liefhebbers kunnen zich rgapen aan peperdure werken van Cézanne, Monet en De De rondleiding voert ook door de tuin waar beelden Tin Rodin staan. De publieke rondleiding door de First Lady is leefzonderlijk. Jackie Kennedy deed het weliswaar eerder, maar rt Kt was in 1962. 1 'Mblin eert U2 ypsN» De gemeenteraad van Dublin eert de popgroep U2 or hun bijdrage aan de levendigheid van de Ierse hoofdstad. raad stemde er unaniem mee in om de vrijheidsmedaille toe kennen aan de vier muzikanten van de groep en hun mana- r Paul McGuinness. Burgemeester Mary Freehill zegt het zeer waarderen dat de groep ondanks haar internationale succes Dublin blijft wonen en daar haar platen blijft opnemen. Ook ganiseert de groep in de Ierse hoofdstad haar internationale irnees. Bovendien zijn de vier leden van de groep (Bono, The ;e, Larry Mullen en Adam Clayton) altijd bereid mee te wer- aan liefdadigheidsacties en culturele initiatieven van de [d. a onderen schilderen in 2000 »r|I iordwuk Het Amsterdams Instituut voor Schilderkunst en de chting Straattheater Festival Noordwijk houden van woens- g9 tot en met zondag 13 augustus 2000 schilderworkshops or kinderen van zes tot en met dertien jaar op de boulevard Noordwijk. De lessen worden dagelijks gehouden van 12.00 tot 13.30 uur en van 15.00 uur tot 16.30 uur. Plaatsen kun- worden gereserveerd door een kaartje met naam, leeftijd, es en telefoonnummer te sturen naar Stichting Straattheater itival Noordwijk, Pr. Bernhardstraat 57 in Noordwijk, tele- n 071-3618636. MAARTEN BAANDERS stelling: 'Kus van een vis' door Con- anssen Danst. Gezien: gisteravond, iter Zuidplein, Rotterdam (première), zien: 5/11 in de Leidse Schouwburg. i intrigerende titel: 'Kus van Nety vis'. Een voorstelling die zo VOÜt móét wel gaan over een wereld waar je een direct contact mee 6s Pit. Die verwachting wordt ken'mbenemend waargemaakt nieuwe voorstelling van Janssen Danst. het begin heerst er een teimzinnige sfeer. Een gro- deels naakte danser ligt in 1 enorme doorzichtige bal. igzaam bloeien de bewegin- i in zijn lichaam op, totdat vanuit de rollende bal de ijde wereld inkijkt. Na dit pril- en ongeschonden beeld irdt duidelijk dat we ons be- >r Vaden in een wereld^diep on- ri dejhet wateroppervlak. Niet al- mbu| klinken er zeegeluiden, z verschijnen er twee danse- ordejen, die traag zweven en izienioverhellen zonder te val- n (wi onder water is de zwaarte- minder dwingend. Dan jen er sprookjesachtige, lijke duetten en groepsdan- waarin de cadans van het ;er is terug te vinden. T)e be dingen zijn traag en sereen als de muziek van Górecki golven afwisselt, krijgen ze 'j weemoedigs. Het is een stil- sprookjesachtige wereld, die veraf bekijkt. s teraar a^stan<^ maakt gelei- neicfjk plaats voor een intieme, nteer jke wereld- Er wordt nu di De Annie Romeinprijs, de tweejaarlijkse literaire prijs van het feministische maandblad Opzij, is toegekend aan de schrijfster Marga Minco. de Nieuwe Kerk in Amsterdam in ontvangst. De jury, met onder anderen literatuurrecensent Elsbeth Etty en schrijfster Hermine Land- vreugd, kende de prijs aan Min- Zij krijgt de prijs ter waarde van 10.000 gulden voor haar gehele oevre. Op 19 november neemt de 79-jarige Minco de prijs in co toe omdat zij in haar ro mans, novellen en verhalen „een unieke vorm gevonden heeft om het onbeschrijfelijke te beschrijven en aan anderen over te brengen." Marga Minco is vooral be kend door haar eerste roman 'Het bittere kruid' uit 1957. Vol gens de jury heeft ze als geen andere auteur de herinnering levend gehouden aan de ver nietiging van de joodse ge meenschap in Nederland. Minco begon haar loopbaan in 1938 als leerling-journaliste bij de Bredasche Courant, waar ze als jodin twee jaar later op staande voet werd ontslagen. Na 'Het bittere kruid' volgden gespeeld, op een zorgeloos vol maakte manier. De serieuze doorzichtige ballen zijn nu prachtig speelgoed, waarop je kunt zweven, rollen of wippen of die je voort kunt rollen. Tij dens een flitsend groepsspel zie je de bewegingen die de kinde ren van elkaar nadoen als een golf door de rij gaan. De geba ren hebben iets liefs en puurs. Ze vertellen een verhaal, dat volwassenen niet meer ver staan, maar dat voor de kinde ren vanzelfsprekend is. Schitte rend zijn de voorbijschuivende duetten met meisjes die hun ar men als een soort lijst ophou den waarin haar partner zijn verhaaltje uitbeeldt. Eén keer lopen de dansers echt als een stoet kinderen rond. De grote decorstukken maken dat ze er echt klein uitzien. Steeds balan ceert de voorstelling tussen het oproepen van een voor ieder een vertrouwde kinderwereld en de melancholie om wat voorbij is. Dat geldt ook voor de passage waarin de tienerwereld uit de jaren zestig wordt uitge beeld: prachtig vertederend en ook komisch. 'Kus van een vis' heeft een sfeer die de hele voorstelling ongebroken blijft. Dansgeba ren, toneelbeelden en belich ting werken ijzersterk samen om die sfeer compleet te ma ken. De dans is niet spectacu lair, maar ontleent zijn effect vooral aan speelsheid, subtili teiten en sprookjesachtige ele gantie. De doorzichtige ballen worden niet doorbroken. De sfeer blijft tot het eind intact. Dit is nu eens een- paradijs dat niet verloren gaat. Frontvrouw Dolores O' Riordan begon voortvarend maar bleek uiteindelijk maar matig in vorm. FOTO CPD/PETER DE JONG LOUIS DU MOULIN Concert: The Cranberries. Gezien: 1/11, Ahoy', Rotter- Geen overwinningsroes duurt eeuwig. En zie dan na het doven van het eerste uitbun dige vreugdevuur maar weer even glorieus terug te komen. The Cranberries zijn daar alweer bijna een jaar volop mee bezig, maar hebben het niet al te gemakkelijk, bleek in Ahoy'. Waar de folky gitaargroep uit Ierland deze lente op de plaat een rond uit acceptabele come-back maakte met vierde album 'Bury The Hatchet'daar mis sen de Bosbessen op het podium nog steeds het elan van weleer. Frontvrouw Dolores O' Riordan (28) was er eind 1996 de oorzaak van dat de succes story plotseling werd onderbroken. Op de langdurige rust die haar wegens (officieel) oververmoeidheid werd voorgeschreven volgde de zwangerschap van haar eerste baby, zodat het uit Limerick afkomstige kwartet bij elkaar wel twee jaar uit beeld bleef. De roest die hierdoor in de 'concertmo tor' is geraakt is na uitvoerig proefstarten (onder meer in het Tilburgse 013 in april jongstleden) nog steeds niet verdwenen. De versterking met twee hulpkrachten ten spijt maken The Cranberries thans in le vende lijve een matte, zo niet slordige in druk. Dolores O' Riordan, die ooit aan het in- ternationale popfront werd verwelkomd als het luchtiger nichtje van Sinead O' Connor, begon in het met 8000 fans gevulde sport paleis voortvarend. Wellicht ook omdat de eerste drie nummers werden geplukt van de meest verse troetelschijf. Maar bij het teruggrijpen op het 'goud van oud' (met name 'Salvation' en 'Zombie') sloeg de rou tine dusdanig toe dat die verplichte feestjes der herkenning ontaardden in raffelwerk. O' Riordans matige vorm kwam het meest ï'irigent Wim de Ru bij 80-jarig bestaan van Ex Animo 'Een leeg huis', 'De val' en 'Na gelaten dagen'. In 1986 schreef ze het boekenweekgeschenk 'De glazen brug'. De Annie Romeinprijs is be doeld voor een schrijfster die met haar werk de vrouwen emancipatie ondersteunt en verder helpt. Zo op het eerste gezicht lijkt dat voor Minco misschien niet direct op te gaan, maar door haar werk heeft de vrouwelijke overleven de van de shoah een heel eigen stem gekregen, aldus de jury. Enkele eerdere winnaars van de Annie Romeinprijs zijn Doesch- ka Meijsing, Hella Haasse en Anja Meulenbelt. rits van den Berg, die binnen kort met pensioen gaat. Wouter Vossen haalde vorig jaar zijn diploma Uitvoerend Musicus aan het Sweelinck conservatorium in Amsterdam, waar hij begeleid werd door Herman Krebbers. In zijn stu dietijd haalde Vossen al diverse prijzen, zoals de onderschei ding van de Mozarteum Som- mer Akademie in Salzburg. Zijn solistische vioolwerk bracht hem reeds in tal van landen. EINDHOVEN ANP Het Brabants Orkest heeft de 26-jarige violist Wouter Vossen voor het komend seizoen aan getrokken als concertmeester. Het orkest heeft daarmee de jongste concertmeester van Ne derland in huis. In totaal heeft het orkest nu zelfs tijdelijk drie concertmees ters, hetgeen vrij uitzonderlijk is. Vossen heeft als collega's Jean Kerssemeeckers en Mau- pijnlijk aan het licht bij het eerbetoon aan Fleetwood Mac, 'Go Your Own Way'. De 'drive' die deze krasse knarrenformatie nog altijd achteloos in deze jaren zeventig-klas sieker legt, ontbrak bij Dolores en haar mannen volledig. Waarmee de nevenopzet, het tijdelijk doorbreken van het nogal eenvormige ei gen poppy-geluid, in duigen viel. Pas bij de toegiften, toen 'Bury The Hatchet' opnieuw nog even flink aan bod kwam, oogden en oorden The Cranberries eindelijk in hun element. De solo 'Dying In The Sun' van Dolores O' Riordan, zichzelf op toetsen be geleidend onder een gouden lichtjesboom was als eerste toetje het hoogtepunt van een rentree op maxi-formaat, die gegeven de status van deze act (albumafzet tiental len miljoenen) te weinig bood. Wel bevre digend: Andreas Johnson, die als opwarmer veel argeloze bezoekers voor zich zal heb ben gewonnen, onder met de recente radi ohit 'Glorious'. THEATER RECENSIE SABINE VAN DEN BERG Voorstelling: 'Universo Flamenco', Mario Cortés en Ines Contreras. Gezien: 2/11, Stadsgehoorzaal, Leiden Zijn handen steken als witte duiven af tegen het zwarte ach terdoek. Zijn draaien zijn krachtig maar elegant. Zweet druppeltjes cirkelen hier als een propeller. Het haar plakt bij stil stand in zijn nek. De jonge fla mencodanser Angel Muhoz steekt Ines Contreras naar de kroon. Niet alleen in vaart maar vooral in stijl. Hij bouwt zijn bewegingen tot in de vingertop pen uit. En tot in de zwartsuède schoenpunten. Zijn voetenwerk is zuiver en muzikaal. Deze danser maakt deel uit van de groep waarmee gitarist Mario Cortés en danseres Ines Contreras zich omringen. Met elkaar brengen zij de spetteren de voorstelling 'Universo Fla menco'. Een avond die je de Spaanse adem heet in de nek laat voelen. Flamenco puro. Ronduit virtuoos plaatst Cortés de accenten in het compas (de twaalf tellen waaruit het fla mencoritme is opgebouwd). Ook de contra's (maten die tus sen twee tellen vallen) zijn strak. Percussionist Israel Jimé- nez slaat pittig en actief op zijn caja waardoor een levendige wisselwerking ontstaat onder de muzikanten. Ze lachen om eikaars vondsten. Een stel kwa jongens, maar uiterst professio neel. Beheersen de gecompli ceerde flamencotechniek zo zeer dat ze ermee kunnen gaan spelen. De swing zit er vanaf het begin in. En als Ines Con treras haar choreografie begint kan er eigenlijk al niets meer stuk. Haar soleares, een gedragen, wat plechtige dans, heeft sierlij ke momenten, haar hakken zijn zeker, maar de bewegingen van haar torso zijn te gering en niet altijd overtuigend. Deze manier van dansen is niet zo overwel digend als die van Munoz. Heeft niet zijn flair, zijn uitstra- ling. Al behoort Contreras even eens tot de artiesten van naam. Haar tengere lichaam draait sierlijk met de heupen. Roos in het haar en balletjes op haar jurk, laat zij de onderkant van haar jurk rond haar sterke be nen fladderen. Mario Cortés opent met een ingewikkelde compositie. En hij heeft je meteen in zijn zak. Kent zijn gitaar door en door afs was het zijn eigen kind. Zijn muziek heeft een zekere aanzet en een fantastische timing. Alle com posities zijn van zijn hand: ori gineel, maar djcht op de huid geschreven van de flamencotra- ditie. Er is een dwarsfluit bij ge haald, en hier en daar zelfs een jazzy knipoog. Maar het blijft bij lonken. De traditie wordt nergens aangetast. De duende (beheksing) die Angel Muhoz overmant, is to taal en dat maakt hem tot ster danser van de avond. Er zit ruimte, adem, in zijn kunst. Ge durende de zwaarste ritmische beproevingen blijft zijn gestalte ontspannen, nergens zie je ver kramping. En dat is in één woord weergaloos. Samen met Contreras danst hij de finale. En tot slot een stukje buleria, een vrolijk ritme waarmee elke flamencoavond wordt afgeslo ten. En waarin er naast de ernst en het verdriet van de treurzang tijd is voor een grapje, waarin zij spelen met het publiek in plaats van uitsluitend in de ei gen zorgen op te gaan. 'Univer so Flamenco' stelt je voor aan een nieuwe generatie Spanjaar den die de onvermoeibare pul- se van de serieuze flamenco vertolkt op uiterst hoog niveau. Met de hakken dwingend in de grond. im de Ru, stuwende kracht hter 'Ex Animo', is druk bezig 2t de voorbereidingen voor t concert rondom het 80-jarig Dileum van deze Leidse ora- dotiumvereniging. Aan koorle- n is er ondanks de hoge leef- i van die 'club' en de verre- '"ande ontkerkelijking geen ge ek. „Koorzang is nog steeds ipulair', zegt Wim de Ru, van- hter een tafel bezaaid met Ulto-mappen. „Het staat op tweede plaats naast het in /ii-etbal. Het zingen in een koor bernaak verbonden met de kerk- ng. Maar er mogen dan mis- hien minder mensen naar de rk gaan, het animo voor het igen blijft. En dat zingen is ch ook heerlijk. Het is zo'n tur en menselijk iets." 'Ex Animo' viert het jubileum et 'Die Schöpfung' van Enkele fragmenten van eheRt concert zullen aanstaande e ofljindag worden uitgevoerd in is bijuseum Naturalis, temidden 'in de meest uiteenlopende wlhepsels die er maar op de irdkloot te vinden zijn. Het illedige concert is enkele da- Ti daarna te horen in de ooglandse Kerk. Dirigent Wim Ru is er druk mee bezig. De Ru is een gekend figuur in iiden. Al ruim twintig jaar kie lt hij de muze met zijn diri- [erstokje in haar zij. In zijn bning, waar de computer op- kt, is hij bezig met het afhan- slen van telefoontjes en af- at snikken voor het komende con- )m -fin. „'Die Schöpfung' van aydn is een werk met een at ^stelijk, juichend karakter. rgemi leek me voor deze gèlegen- Wim de Ru: „Koorzang staat op de tweede plaats naast het voetbal." heid wel aardig. In Naturalis ge ven we zondag twee sessies van een half uur, waarin we frag menten ten gehore brengen. Haydns compisitie is één grote lofzang op de schepping. De verwondering om zoveel schoonheid klinkt er beeld schoon in door. Naturalis is na tuurlijk de geëigende plek om zo'n werk te brengen. Beeld en muziek gaan daar prachtig sa men." „Ook de mens wordt door Haydn bezongen. Adam en Eva zingen een prachtig liefdesduet. Het gaat hier om een liefde die niet lichamelijk geconsumeerd wordt. Er is nog niet van de boom der kennis geproefd en de zondeval is nog ver. Adam en Eva tonen elkaar hun res pect, en daarmee hun respect aan God, hun schepper. Als musicus treft mij vooral de een voud van het melodische mate riaal. Het is zeer toegankelijk, maar ook weer wonderlijk sub tiel en geraffineerd. Binnen het eenvoudige muzikale idioom is Haydn een meester in de muzi kale expressie. Het is heerlijk om zo'n stuk te dirigeren." Wim de Ru heeft les gehad FOTO HENK BOUWMAN aan het conservatorium in Den Haag. Naast zijn werk als diri gent doceert hij aan de Streek- muziekschool in Leiden. „Ze zeggen wel dat zingen een gave is", zegt hij, „maar ik weet uit ervaring dat bijna iedereen kan zingen. Als die stem maar wordt ontwikkeld! Ik heb bij een nascholingscursus eens een docent aan het werk gezien met een slecht-zingend kinder koor. Na drie kwartier had hij ze zover dat ze echt behoorlijk konden zingen. Bijna elk kind dat op school goed les heeft ge had, kan zuiver zingen. Maar

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 23