Oude boetzolder nu theater Cultuur Kunst Wangedrocht Melanie C zonder Spice Girls CEES WAAL droomhuizen van prittstift en ongebreidelde fantasie Wouterse magistraal in 'Keefman' Eliades Ochoa praat met zijn gitaar VRIJDAG 29 OKTOBER 1999 chef jan rijsdam. 071-5356444. plv chef caroline van overbeeke 071-5356440 Lang gekoesterde wens Katwijks Mimiek's Theater in vervulling Heel onopvallend, in zijsteegje van een straat met rijtjes huizen, ligt het nieuwe theater van de Katwijkse ama teurtoneelgroep Mimiek's Theater. Het gebouw was al enige tijd in gebruik als repetitieruimte, maar aanvanke lijk had niemand gedacht dat deze oude boetzolder, waar vissersvrouwen netten repareerden, kon worden omgetoverd tot mini-theater. Vanavond wordt het thea ter officieel geopend. Daarmee gaat een lang gekoester de wens van Mimiek in-vervulling. las vegas Oud en nieuw op de WB Radio Music Awards show gisteren in Las Vegas. David Bowie zong één van zijn oude hits, 'Rebel, Rebel', nadat hij de Legend Award in ontvangst mocht nemen. Zijn carrière overbrugt zo'n veertig jaar popmuziek en vele genres. Bowie viel dan ook de eer te beurt als eerste opge nomen te worden in de 'WB Radio Music Awards Hall of Fame'. Lou Bega (links), de man die dit jaar garant stond voor de groot ste zomerhit in Nederland, zong tijdens het evenement zijn 'Mambo No. 5'. foto's reuters Quidam terug naar Nederland Rotterdam Het Cirque du Soleil komt met het programma 'Quidam' terug naar Nederland. Na een reeks succesvolle voor stellingen dit voorjaar in Amsterdam, doet het circus volgende zomer voor het eerst een tweede stad in Nederland aan, en wel Rotterdam. Quidam is wereldwijd al door 3,5 miljoen mensen gezien. In Amsterdam kwamen volgens eigen cijfers van het cir cus 300.000 mensen. CD-presentatie Leidse band I$I$ leiden De Leidse band I$I$ presenteert morgenavond haar nieuwe cd 'Edgar's Hair' in het LVC. Na het optreden van de band is er een Halloweenavond 'The Trick or Treat show' met dj's John en Hans. Het LVC aan de Breestraat 66 is geopend vanaf 21.00 uur. Kaarten bij de WW, Velvet Music, Plato en de VW. Tina Turner gaat het rustiger aan doen londen Wie Tina Turner in een stadion wil zien schitteren, heeft nog één kans. De superster maakt volgend jaar voor het laatst een grote wereldtoernee. In Parijs kondigde ze gisteren aan dat ze het rustiger aan gaat doen. ,,Ik wil mijn werkgewoon- tes veranderen, het moet wat kleinschaliger worden", aldus de nog steeds vitale Turner, die volgende maand zestig jaar wordt. Dan komt ook haar nieuwe album uit: 'Twenty Four Seven', ge produceerd door het team dat ook verantwoordelijk was voor 'Believe' van Cher. Tina's laatste grote tpernee begint eind juni Zürich en brengt haar in zeventien Europese steden. Amerikaanse versie van 'De Lift' badhoevedorp Regisseur Dick Maas is bezig met een Ameri- katwuk» diana vis „We waren al geruime tijd op zoek naar een speelruimte voor onszelf', aldus Harry de Reus, oud-voorzitter en initiatiefne mer van Mimiek's Theater. „Het gebouw Tripodia was te onpersoonlijk, we konden daar geen mensen ontvangen." Maanden werk is er gestoken in het opknappen van de zol der. „Het zag er niet uit. Totaal geen sfeer, heel kaal en boven dien ontbrak het aan van alles. We hadden niet eens verwar ming." De oude sitituatie is bij na niet te vergelijken met de staat waarin de zolder nu ver keert. Naast een theaterzaal is er een knusse ontvangstruimte met een bar en zitgelegenheid gerealiseerd. De zaal biedt plaats aan veertig bezoekers. Leden van de toneelvereni ging kunnen nu eindelijk weer de bühne op. „Iedereen heeft meegeholpen aan de verbou wing. Als iemand een uurtje over had ging -ie aan de slag." De schrik sloeg de leden van de toneelvereniging om het hart toen vorige week bleek dat de gecreëerde theaterzaal in strijd is met het geldende be stemmingsplan. Dat plan laat een klein ambachtelijk bedrijf toe op deze locatie, maar geen theater. Even dreigde de officië le opening van Mimiek's Thea ter de mist in te gaan, maar de gemeente is vooralsnog niet van plan roet in het eten te gooien en staat het mini-thea ter oogluikend toe. De officiële opening van avond wordt daardoor toch een feestelijke aangelegenheid. Met de voorstelling 'Sonate Patheti- que', van de jongerenafdeling van Mimiek's Theater, wordt het mini-theater officieel in ge bruik genomen. Over een week is de beurt aan de volwassenen. Op 5 november voeren zij de voorstelling 'Freule Julie' op van August Strindberg. Reserveren voor de voorstel lingen is noodzakelijk, omdat het theater niet veel plaatsen te verdelen heeft. De zaal is helaas niet toegankelijk voor minder validen: er is geen lift. Mimiek hoopt daar zo spoedig mogelijk iets aan te kunnen doen. Het theater is gevesügd aan de Wet houder Ouwehandstraat 9a in Katwijk (tel. 071-4015190). kaanse versie van zijn succesfilm 'De Lift'. Wanneer de rolprent in roulatie gaat is nog niet bekend. 'De Lift' dateert uit 1983. Het was Maas' eerste lange bioscoopfilm en werd een commercieel succes. De thriller gaat óver een lift met een eigen wil die als moordmachine diverse slachtoffers maakt. Komende donder dag gaat Maas' jongste werk in première, de komische actie thriller 'Do Not Disturb'. De film is volledig Amerikaans gespro ken en speelt in Amsterdam. Dichter Rafael Alberti overleden madrid De Spaanse dichter Rafael Alberti is op 96-jarige leef- üjd overleden. Alberti was de laatste vertegenwoordiger van de literatuurbeweging Generatie van 1927, waartoe ook Federico Garcia Lorca behoorde. Het werk van Alberti werd gekenmerkt door helder taalgebruik en surrealistische elementen. Verder stak hij zijn politieke opvattingen nooit ónder stoelen of ban ken. In 1931 werd Alberti lid van de Communistische Partij. Tij dens de Spaanse burgeroorlog vocht hij mee met het Volksfront tegen troepen van generaal Franco. Na de burgeroorlog leefde hij 38 jaar in ballingschap. Alberti was een van de meestgelezen Spaanse dichters. Voor zijn werk kreeg hij in 1983 de Cervantes- prijs, de hoogste onderscheiding voor Spaanstalige literatuur. Oliviero 'Benneton' Toscani krijgt Huf Award amsterdam De controversiële Italiaanse fotograaf Oliviero Toscani krijgt volgende maand de eerste KLM Paul Huf Award. Toscani was het brein achter de omstreden recla mecampagne van kleding merk Benneton begin jaren negentig. Hij maakte onder andere de foto's van een stervende aidspatiënt en de met bloed doordrenkte kle ding van een gesneuvelde soldaat. De prijs bestaat uit een geldbedrag van 50.000 gul den: de helft daarvan moet de winnaar besteden aan een opdracht. „Als fotograaf heeft Toscani de grenzen van zijn werkterrein verlegd en doorbroken", aldus de jury. „Hij combineert zijn foto grafisch vakmanschap met een grote dosis vindingrijk heid." Bij het bekendmaken van de prijswinnaar besteedt de luchtvaartmaatschappij geen aandacht aan de op vallende reclamefoto's (en campagne) die Toscani voor het kledingmerk op zijn naam heeft gebracht. „Hij heeft veel meer gedaan dan dat", aldus een woord voerster van de KLM. De trofee wordt op 19 no vember in New Metropolis in Amsterdam uitgereikt door naamgever Paul Huf en president-directeur Van Wijk. De prijs is in maart inge steld om te vieren dat Huf 50 jaar foto-opdrachten voor de KLM uitvoert. Amsterdam Het moet enigszins bevreemdend zijn voor Melanie C om voor een zaal te staan die hoog uit voor driekwart gevuld is. Eén ding zal haar wel vertrouwd zijn voorgekomen: de aanblik van idolate, kleine meisjes die gisteravond in Paradiso met hun vader of moeder zo dicht mogelijk bij het podium stonden. Halverwege het openingsnummer van haar solo-cd wordt het eerste teddybeertje al aan haar voeten geworpen. Melanie C keurt het geschenk geen blik waardig. Beertjes passen namelijk niet zo bij het nieuwe imago dat ze zichzelf heeft aangeme ten; Met haar gekortwiekte haren, haar tatoeages en t-shirt van de Sex Pistols wil ze de wilde kant van zichzelf laten zien. foto cpd/rob verhorst Irude zomer van 1974 bracht een toenmalige wethouder van Gro ningen, Jacques Wallage, een werkbezoek aan links Leiden met in zijn kielzog een jonge ar chitect: Carel Weeber. De toen nog onbekende en bescheiden architect mocht in de studentenec- clesia aan het Rapenburg vertellen over het zieken huis dat hij voor Noord- -Vietnam ontiuorpen had. Toen ik in de jaren tach tig voorzitter van de lande lijke Federatie Welstand was, kwam ik Carel Weeber tegen in zijn rol van be stuurder van de Bond van Nederlandse Architecten. Geleidelijk radicaliseerde het standpunt van prof. ir. Carel Weeber over welstandszorg. Nu heeft hij het zelfs over 'inquisitiemetho- den' en 'architectuurpolitie'. De media verdringen zich om van hem te vernemen dat de panden aan de Amsterdamse grachten (net op de werelderfgoedlijst ge plaatst) best net zoveel reclame aan de gevels mogen hebben als die aan het Damrak. Weeber is de advocaat van 'het wilde wo nen', dat bij nadere beschou wing vooral kitscherig en heel duur wonen blijkt te zijn. Zelfs deze krant deed onlangs mee aan het modieuze ridiculiseren van de welstandszorg. Geïntimi deerd zwijgen de welstandscom missies. Carel Weeber is de architect van de Zwarte Madonna in Den Haag. Gelukkig wordt de flat nu zo ingebouwd, dat je er bijna niets meer van ziet. Maar je zult er maar moeten wonen. Bekend om de geringe woonkwaliteit is ook zijn Paperclip in Rotter dam, een gebouw dat bedoeld is om vanuit de lucht te bekijken. Ter wille van de nuancering nog iets aardigs over Carel Weeber: hij heeft in Rotterdam tegenover het Van Nellegebouw een prach tige en kleurrijke gevangenis ge bouwd. Leiden is tot dusver gebouwen van Weeber bespaard gebleven. Helaas is nu bijna een gebouw gereed dat sterk aan de architec tuur van Carel Weeber verwant is. Het architectenbureau Hoo- geveen BV tekent voor het on voorstelbaar afgrijselijke ge bouw 'Arcadelocatie', het nieu we kantoor voor de Sociale Ver- zekeringsBank naast het station Leiden Centraal. Als je op het perron weer eens op een ver traagde trein staat te wachten, kun je niet naar het nieuwe bouwsel kijken zonder depri te worden. Het gebouw is lomp en straalt een grote minachting voor zijn omgeving uit. Het Is nog groter, grover, grijzer en grauwer dan de toch al heel le lijke hoge kantoorflat ertegen over. Het enige po sitieve van hét nieuwe wordt naast het station niet dezelfde architectonische kwaliteit gerealiseerd als die van de nieuwbouw voor het Hoogheemraadschap Rijnland (architect Jan Brouwer) of de parkeergarage bij het LUMC (architect Bas van Hille)? Het antivoord staat op een bord dat de gemeente op het nieuwe ge bouw heeft geplaatst. Tekst: 'Het antivoord op ambitie'. De leus 'Niets lijkt op Leiden' is stupide, maar dit is nog erger. Gevreesd moet worden, dat de nieuwe lompe grijsheid inderdaad de ambitie van het stadsbestuur Ruim een jaar geleden kwani de Leidse VVD-fractie met een prima discussienotitie over ar chitectuur. Melanie Schulz van Haegen tekende voor deze nota. Sinds kort heeft zij voor de WD zitting in het college van b en w. De notitie zou alsnog serieuze aandacht van het stadsbestuur kunnen krijgen. Deze zomer heeft het Rijn lands Architectuur Platform zijn profiel versterkt. De welstands commissie is vernieuwd. Kort om, er gloort hoop op een de stad waardiger architectuur- en welstandsbeleid. Het nieuwe wangedrocht bij het station is een voorbeeld vah snelle bouw, snelle winst en wegwezen. Ver antwoordelijk voor de bouw is Mabon BV. De projector! tivikke- lingpoot MAB is de bedenker van de grootschalige sloop voor de veel te massale nieuwbouw in het Aalmarktgebied. Om daar Weeberiaanse toestanden te voorkomen, is niet alleen een helder en doordacht steden bouwkundig- en architectuur beleid hard nodig, maar even zeer een veel strenger, kritischer en zelfbewuster welstandzorg. xidse architect Robert Mulder geestelijk vader van bouwproject voor kinderen theater recensie tblo cabenda hoenendozen zijn taboe. En ik eierdozen doen ze dit jaar laar niet. Want vaste vormen perken de kinderlijke ver- eldingskracht. „Kinderen aken de meest fantastische igen als je ze maar de vrije rid geeft," zegt de Leidse ar- litect Robert Mulder. Op 21 november vindt 'Bou- i in de Beurs' voor de twee maal plaats. Een project >or kinderen van zeven tot en iet twaalf jaar, die in de Beurs tn Berlage met professionele iddelen en dito begeleiding n maquette van hun droom- ïis mogen maken. Robert ulder, geestelijk vader van het :oject, rekent op 600 kinderen heeft een verlanglijstje van lertig vooraanstaande archi- cten om hen te begeleiden. Ve zijn nog bezig met Rem aolhaas." Vorig jaar, bij de eerste 'Bou- en in de Beurs' vroeg Mulder in collega om meteen maar ;t beste grafische bureau dat kende te bellen met de vraag ze het affiche voor 'Bouwen de Beurs' wilden ontwerpen, om er meteen bij te zeggen it het gratis moest. Geen pro- eem. Als het voor kinderen is worden de woorden 'beste ntje' en 'belangeloos' in één em genoemd. En dus lag het en man sterke grafische bu- u Manifesta in Rotterdam paar dagen stil om zich he- aal te wijden aan het affiche r 'Bouwen in de Beurs', et een klein beetje brutale arme en prikkelende geest- ft trok Mulder zo ook een professionele begeleiders n. „Wat doe je als je archi- ten nodig hebt om een Twee deelnemers aan 'Bouwen in de Beurs' van vorig jaar met de maquette van hun droomhuis, foto s pr bouwproject voor kinderen van de basisschool te begeleiden? Dan pols je allereerst vaders en moeders. Wellicht dat er een^ paar architecten tussen zitten." Maar, kinderen vertrouwd maken met 'wat een architect nu eigenlijk doet' bleek niet al leen de ouders aan de spreken. Bouwmeesters als Liesbeth van der Pol, Sjoerd Soeters, Carel Weeber en Herman Herzberger gingen vorig jaar november met rode veiligheidshelmen de beurs rond om kinderen van bouwadvies te voorzien. Hoge heren en dames, die gewoonlijk gepassioneerd met elkaar van mening verschillen, stonden eensgezind ten dienste van het leergierige grut. Het resulteerde ook in een in drukwekkende verzameling van sponsors, assistenten en plas- geitebreiers met mobilofoons. 50 Kilo pepernoten, roosvicee en een rij kinderen van de Beursingang tot aan de Bijen korf. Alles om 550 architecten in de dop, niet gehinderd door enige kennis, door het avontuur van het ontwerpen van een droomhuis van Prittstift en nietjes te loodsen. 'Bouwen in de Beurs' was een logjstiek hoogstandje. Nederlands groot ste ontmoeting van kind en bouwkunst, die in tweeënhalve maand uit de grond werd ge stampt. In een paar uurtjes werd door kinderhandjes, in uiterste con centratie, de wetten van de ar chitectuur drastisch herschre ven. „Wordt het te donker? Dan knippen ze gewbon een paar gaten in de muur. Valt er iets om? Dan zetten ze er gewoon een wandje tegenaan. Een kind gaat gewoon uit van zijn eigen fantasie, zijn droom, zonder een plan. Gewoon beginnen, alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Heel verfris send om dat te zien. En geen enkel kind toonde een greintje gêne om zijn eigen ontwerp toe te lichten." Mulder glundert. „De Bond van Nederlandse Architecten was enigszins ver baasd. Dat waar ze al jaren mee bezig zijn, met schamel resul taat, lukte plotsèling in één dag: interesse wekken bij een groter publiek. Dat is ook nodig. Ar chitecten hebben zich enigszins buiten de maatschappij ge plaatst en stellen zich ongevoe lig op voor kritiek. Het is niet mijn bedoeling om met kinde ren die mannen en vrouwen in zwarte pakken uit hun ivoren toren te lokken. Als dat gebeurt is het een prettige bijkomstig heid. Maar het kind moet cen traal blijven staan. Zozeer zelfs, dat bij elke tafel tien stoeltjes voor tien kinderen staan. De ar chitect mag er letterlijk en fi guurlijk bijstaan. We willen zelfs geen ouders op de vloer." Het project was vorig jaar zo succesvol dat de Stichting Boü- wen in de Beurs met het over gebleven geld onderwijspakket ten kon samenstellen. Het Ne derlands Architectuurinstituut exposeert begin december, net zoals vorig jaar, de meest bij zondere droomhuizen. De roem van de kinderbouwers is zelfs doorgedrongen tot het we reldcongres van architecten in Peking. „Mede hierdoor wordt de Bond van Nederlandse Ar chitecten nu gezien als deskun dig op het gebied van architec tuur en onderwijs." En ook Mulder steekt er wat van op. „Je wordt eraan herinnerd dat er eigenlijk geen enkele reden is om een huis met puntdak en schoorsteen te ontwerpen." Kinderen kunnen een folder aanvragen of zich opgeven voor 'Bouwen in de Beurs': tel. 06-53678825. Voor meer infor matie zie website: www.dds.nl- /bouwenindebeurs. dick van teylingen Voorstelling Keefman, door het RO Theater. Spel: Jack Wouter- se. Gezien: gisteravond, LAKtheater, Leiden. Wat kan toneel toch simpel zijn. Een goeie tekst en een gedreven acteur die zijn vak verstaat zijn genoeg voor een sterke voorstelling. Met de kwa lificatie 'een gedreven acteur die zijn vak ver staat' doe je Jack Wouterse trouwens te kort. Hij bepaalde gisteravond het verschil tussen een goede en een gedenkwaardige voorstelling. Wou terse is voor film en theater inmiddels een veel gevraagd acteur en heeft met 'Keefman' weer een parel toegevoegd aan zijn groeiende status van acteerfenomeen. Maar laten we bij het begin beginnen. In 1972 verscheen 'Keefman' van Jan Arends, een verha lenbundel vol mensen die meer of minder van het paadje geraakt zijn. In het titelverhaal gaat Keefman in een serie geschreven of gedachte brieven het gevecht aan met zijn psychiater. De brieven beginnen allemaal met dezelfde wrange aanhef: "Vriend'. Keefman lucht zijn hart, pro beert greep te krijgen op de reden en achter grond van zijn verblijf in de inrichting, maar het lukt hem niet zijn leven naar zijn hand te zetten. Zijn redeneringen lijken logisch, maar raken on derweg uit het lood, zodat hij zichzelf tegen spreekt of uitkomt bij een wonderlijke conclusie. Tegelijk zie je dat zijn psychiater hem behan delt met professionele kilheid, leugentjes om bestwil en sussend paternalisme. Geen wonder dat woede, wanhoop en tranen door zijn verhaal heenbarsten. Wouterse brengt dat prachtig. Hij wordt niet zielig of sentimenteel, en je blijft hem serieus nemen, zelfs in hemd, onderbroek en sokken. Probeert u het eens, zo gekleed uw waar digheid te behouden. Ook als u niet zoals Wou terse een man van bijna twee meter bent met een stevige buik, is dat een pittige opgave. Aan de kracht van acteur en tekst voegt regis seuse Alize Zandwijk weinig toe, maar wat ze doet is raak. Ze laat Wouterse met een klap kort sluiting maken, een duet aangaan met Janis Jop- lin en zichzelf boeien met wit tape. Het decor van Thomas Rupert is ook kaal maar precies goed: een rij wasbakken geven de sfeer van de inrich ting aan. Alleen de laatste zinnen, een toege voegd gedicht van Arends, passen niet bij de angst en de drift van het voorafgaande. 'Ik ben niet bang voor wat er zal gebeuren. Er zullen wit te dieren door het veld gaan lopen en dat zal alles zijn.' Maar het is wel een prachtig excuus om de vloer vol te leggen met dieren, gemaakt van de suikerklontjes die Keefman niet in zijn thee deed. muziek recensie sabine van den berg Concert: Eliades Ochoa y el Cuarteto Patria. Gehoord: gister avond, Stadsgehoorzaal, Leiden. Niet nadenken, spelen. Voelen. Nooit vergaat de volksmuziek, wortel van de hedendaagse een dagsvliegen waarop de radio ons trakteert. On verbloemde klaagzang, uitbundige melodie. Stem van het volk, cultuur van je land. Spaans was de voertaal gisteravond in de Stadsgehoor zaal. Eliades Ochoa y el Cuarteto Patria gaven zo'n concert waarbij niets moet maar alles mag. Sommige luisteraars gaan er eens helemaal voor zitten, anderen zochten direct een staanplaats; op de Cubaanse son kun je heerlijk dansen. Zwarte hoed op het hoofd en zijn gitaar voor de buik. Afkomstig uit Santiago en overal ge speeld. Samen met een tweede gitarist en een bassist, leeftijdgenoten, en een drietal jonge mu zikanten geeft Ochoa een krachtig concert met een zonnig humeur. Geen gesol; pak je instru ment en dan gaan we pas praten. Van zijn cd 'Su blime Ilusión' speelt hij een bolero: 'Mi Magdale- na', voor een geliefde; zo'n beeldschone vrouw met de allure van een vorstin. Als je niets anders doet dan spelen, sneuvelt er nu en dan een snaar. Maakt niet uit. Pak de re servegitaar en ga vrolijk voort. Het karakter van de uitvoering is informeel maar meesterlijk sterk. De stemmen kleuren mooi bij elkaar, maken dat rauwe, iets snerpende geluid begeleid door ma- racas, strakke bas en trompet. Ochoa gaat staan en zingt als een zuidelijke troubadour, met passie en gemak. Zijn stem komt vanachter de navel vandaan, de gitaarsoli hebben een eigen sound, het samenspel leeft, vibreert. Ie voelt de energie, wisselwerking tussen het geluid van een ervaren generatie en een groepje jonge muzikanten. Dat is een machtige combinatie die zorgt voor een vi tale en dynamische melodie. Ochoa is zijn gitaar duidelijk de baas, maar hij praat evengoed met zijn instrument. Folklore in haar volle glorie. Die je op een marktplein tegen zou kunnen komen, maar die door haar talent op een ver Leids podium is beland.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 21