>k Rijp en Groen p bloemendaal bv. Voor elke tuin een boom Wie kent de symboliek van roos of laurier? Jiïaöa] b uurmans Cannas VRIJDAG 29 OKTOBER 1999 Mijn tuin is niet groot, maar liij is wel eindeloos hoog. Dat zei laatst iemand tegen me en vol trots keek hij om hoog naar de overdrijvende wolken. Om een beetje ple zier te hebben van die hoogte heb ik vorig jaar een boom in mijn tuin gezet, want niets is zo mooi als een levende boom die als het ware een verbin ding vormt tus sen hemel en aarde voegde hij er nog aan toe. Vol trots wees hij op de sierlijke bolacacia die midden in de kleine tuin stond. Zo, dat niet een van de buren zou kun nen klagen. Rond het nog dunne stammetje was tri omfantelijk een bank ge maakt en dus zaten we op een warme dag midzomer in een kleine tuin onder de eigen boom. Toen realiseer de ik me hoeveel plezier een boom kan geven. Hij vormt niet alleen de verbinding tussen hemel en het kleine stukje grond onder ons be heer, hij zorgt zomers voor schaduw, in de herfst voor mooie kleuren, gedurende de winter vormt hij als het ware een pentekening die zich aftekent tegen de lucht en voorjaar brengt hij in de tuin met zwellende knop pen en teer groen blad. Kortom naar mijn mening verdient elke tuin een boom. Voor de klagers over afgevallen blad is er de wetenschap dat we dit om kunnen vormen tot prima com post zodat we niet langer met plastic zakken met potaarde hoeven te sjou wen. Uiteraard besef ik donders goed dat lang niet elke boom geschikt is voor onze kleine stadstuinen, waarin we ook nog voldoende zon willen heb ben en vooral geen ruzie met de buren. Het gaat er dus om de juiste boom te kiezen. Gelukkig hebben de boomkwekers, die ook weet heb ben van overbe volking en steeds meer slinkende af metingen van nieuwe stadstui nen rekening ge houden met de huidige boomwen- sen. Er zijn volop zogenaamde vormbomen in de GREET BUCHNER JfeiP handel, dat zijn bomen waarbij men bij het opkwe ken de groeikracht en de vorm in de gaten heeft ge houden. In grote lijnen ver delen we de vormbomen in vijf soorten, de leibomen die vooral als afscheiding wor den toegepast, de dakbomen die zo gekweekt zijn dat ze als het ware een dak vormen en dus uitermate geschikt blijken te zijn als prieel boom. Zoeken we een klein blijvende boom als solitair dan komen we bij de bolbomen, de treurbomen en niet te verge ten de fastigaten met hun smalle zuilvormige groei. Al deze min of meer getemde boomvormen kunnen op el ke willekeurige plaats in de tuin komen te staan, mits ver genoeg van de grens met de buren komen, tenzij deze geen bezwaar maken tegen een mooie getemde boom. De bolboom is, zoals in het begin van dit stukje al be schreven, een prima boom midden in de tuin. Hij geeft net genoeg schaduw om er onder te zitten en heeft een blijmoedig silhouet. Dat kan dan weer niet gezegd wor den van de treurboom met zijn afhangende takken waar vooral jonge kinderen gek op zijn omdat ze kun nen schuilen onder de lange takken. De fastigaat daaren tegen heeft een mooie strak ke vorm die relief kan geven zelfs aan de kleinste tuin. Deze bijzon dere vormboom vinden we alleen als eik, beuk en sedert enige tijd als esdoorn. Bij de bolbomen is de Catalpa fa voriet evenals de acaciaRobinia in he Latijn. Er zijn ook esdoorns en essen als bol boom in de han del. Bij de treur bomen is de wilg favoriet, maar er zijn ook mooie treurberken. Kij ken we naar de dakbomen dan zien we vooral dakplantanen en als leiboom is de leilinde onbe twist de meest bekende. Er is dus keuze te over aan klein blijven de vormbomen voor bezitters van kleine tuinen die toch een eigen boom willen heb ben. Melk als bestrijdingsmiddel Peter de Jaeger» Spuiten met melk tegen schim mels kan wellicht het melkover schot verlichten. In elk geval werkt melk tegen meeldauw op komkommers en courgettes, zo blijkt uit Braziliaans onderzoek. In het milieulaboratorium in Sao Paolo werden proeven ge daan met komkommers die on der de meeldauw zaten. Behan deling met een sterk verdunde oplossing melk, twee keer in de week, had meer effect dan spui ten met chemische middelen. Melk rekent sneller en grondi- De vergeten erfenis van onze planten De voddenboom; een van de vele onderzoeken naar de culturele rol van de boom. foto gpd JOHAN LAMORAL* Wie weet nog waarom wij chry santen op onze kerkhoven zet ten? Of waarom wij rijst naar een pas gehuwd paar gooien? En vanwaar komt de uitdruk king 'slapen als een roos'? En wie kent nog de oorsprong van woorden als 'bachelor' (vrijge zel), baccalaureaat of lauwer krans? Een tip van de sluier kunnen wij alvast oplichten: het heeft allemaal iets met planten te maken. En vooral met de rol die planten en bloemen eeuwen lang in ons dagelijks leven heb ben gespeeld, maar waarvan wij vandaag geen flauw begrip meer hebben. Planten zitten vast verankerd in ons modern spraakgebruik, in oude maar nog levendige tradities en ge bruiken, in religieuze en heilige rituelen en symbolieken die zelfs in onze verlichte samenle ving nog een taai leven blijken te leiden. Alleen: wij hebben de oeroude band tussen de natuur en onze leefwereld grotendeels verloren. Bij het uitwuiven van het twee de millennium zal deze afgelo pen eeuw wellicht de geschie denis ingaan als de Eeuw van het Grote Vergeten. Bezorgdheid is de drijfveer ge weest van de auteurs van het zojuist verschenen 'Compendi um van Rituele Planten in Eu ropa'. Want wat brengt doctors in de wetenschappen, in het bijzonder in de plantkunde, om een turf van 1440 bladzijden ter wereld te brengen, met meer dan twintig bladzijden icono grafische en bibliografische ge gevens, honderden bladzijden kleurenreproducties en zwart wit lijntekeningen en een tref woordenindex van meer dan 140 bladzijden? „Het is precies dit Grote Verge ten, deze miskenning en verloe dering van de natuur en de groeiende en overal merkbare angst van de mens om inder daad zijn greep op onze leefwe reld te verliezen, die ons er toe hebben aangezet om na meer dan tien jaren van onderzoek dit boek te publiceren". Dat zeggen Marcel De Cleene, doc tor in de wetenschappen, groep plantkunde en hoogleraar aan de Universiteit Gent en docto- randa plantkunde Marie-Claire Lejeune. „En natuurlijk ook we tenschappelijke nieuwsgierig heid. Als botanicus loop je ui teraard met open ogen door de natuur en je merkt heel snel, wanneer ergens de harmonie in een biotoop worden ver stoord", verduidelijkt De Clee ne. „Je gaat je realiseren dat deze verstoring niet alleen in de na tuur, maar ook in het dagelijks leven van de mens voelbaar wordt. Bijna onmerkbaar treedt een vervreemding op tussen mens en natuur. De verbon denheid met de natuur die bij onze ouders en nog meer bij onze grootouders een uitdruk king vond in allerlei gebruiken, rituelen, tradities, in taalge bruik en spreekwoorden, in huis, tuin en keuken, dat alles is snel aan het verschralen." Als wetenschapper ga je je bij dit alles vragen stellen. Je wil te rug naar de roots van de din gen. Je wordt sporenzoeker. Bij mij gebeurde dat ongeveer 25 jaar geleden. Er was eerst de verwondering en het niet be grijpen. Zo'n tien jaar geleden ben ik samen met collega Le jeune met het eigenlijke zoek werk begonnen", zegt De Clee ne. „Onze bedoeling was een modern en zo volledig mogelijk overzichtswerk samen te stellen over de rol van planten en bloe men in ons dagelijks leven, in de mythologie en in de religieu ze rituelen en de daarvan afge leide symboliek. Elke plant en bloem in Europa bekijken wij eerst vanuit botanisch oogpunt: de verschillende volksnamen, de vindplaatsen en een be schrijving met foto of tekening. Vervolgens gaan wij het gebruik na in de kruidengeneeskunde, de volksremedies, in cosmetica, landbouw en industrie, in huis, tuin en keuken. En ten slotte onderzoeken wij de culturele rol van elke plant en bloem in oude en nog bestaande ritue len, in de mythologie, symbo liek, magie, volksgebruiken, volksgeloof in sprookjes, sagen en legenden. Chrysanten en lauweren Zo heeft de uitdrukking 'slapen als een roos' alles te maken met de reeds bij Grieken en Romei nen gekende symboliek van de roos als draagster van rust, stil zwijgendheid en gelukzaligheid, die ook tot uitdrukking komt in spreuken als 'over rozen gaan' en 'op rozen zitten'. En in de kruidengeneeskunde vermeldt Plinius de Oude (77 na Chr.) uitdrukkelijk de weldadige rust en slaapverwekkende eigen schap van de bloem. Ook de chrysant heeft een lan ge voorgeschiedenis. De Grie ken noemden haar vanwege de gouden bloemkroon 'chrysan themum', wat 'gouden bloem' betekent en gebruikten haar voor de versiering van heilig dommen en godenbeelden. Het oude taoïsme ziet in de chry sant een middel tot onsterfelijk heid en de Kelten plaatsten op het Samaïnfeest op 1 november chrysanten op de graven. Het christendom heeft deze symbo liek overgenomen en plaatst op Allerheiligen-Allerzielen kerk hofchrysanten op de graven als verwijzing naar het 'eeuwig le- De witte lelie: symbool van onschuld. 1 foto gpd REDACTIE: MARGOT KLOMPMAKER EN SASKIA STOELINGA 023-515026 Kat-alarm voor vogels ven' na de dood. Het gooien met rijstkorrels naar een gehuwd paar is een ander verhaal. Rijst werd pas in de achtste eeuw door de Moren naar Zuid-Spanje gebracht en verspreidde zich dan snel over vrijwel gans Europa. De indruk wekkende hoeveelheid rijsttaar ten en de rijk gevulde borden rijstpap in Bruegels bekende schilderij 'Boerenbruiloft' wij zen reeds op de associatie met overvloed, voorspoed en vruchtbaarheid. Het populaire gezegde 'in de hemel eet men rijstpap met gouden lepeltjes' knoopt ook aan met het feeste lijk karakter van rijst en rijstbe- reidingen. Pas in de tweede helft van de negentiende eeuw is in Europa het gebruik ont staan om rijst te gooien op hu welijksplechtigheden, als wens voor voorspoed en vruchtbaar heid. Woorden als het Engelse ba chelor, en verder baccalaureaat en lauwerkrans vinden dan weer hun oorsprong in de cul tus en de mythologie rond de laurierboom, die op sommige plaatsen in Nederland en Vlaanderen ook 'bakelaar' wordt genoemd. Het zijn de ko loniserende oude Grieken die de laurier uit Klein-Azië mee brachten en in het Middelland se Zeegebied hebben verspreid. Voor Grieken en Romeinen was de laurier een heilige boom en onder meer het symbool van overwinning en succes. Van laurier komt trouwens het La tijnse woord Taudare', wat lo ven of prijzen betekent. De Ro meinse keizers, succesvolle ge neraals, winnende atleten en later ook geslaagde academici en verdienstelijke wetenschap pers kregen een laurierkrans of lauwerkrans, de zogenaamde 'bacca lauri', op het hoofd ge zet. Onze woorden 'laureaat', 'baccalaureaat' of 'baccalau reus' en het Engelse 'bachelor' (in de oorspronkelijke beteke nis van de nog studerende vrij gezel), stammen allen van 'bac ca lauri' af. Bomen, planten en bloemen komen verder veelvuldig voor in wapenschilden en kunnen heel wat vertellen over de af komst, de toestand en de ge schiedenis van een familie. Zij kumien dan ook bijdragen tot een beter historisch begrip van de rol die sommige families in onze geschiedenis hebben ge speeld. Of zoals professor De Cleene besluit: „Een plant is meer dan gewoon maar een wortel, een stengel, bladeren en een bloem. Planten zijn dragers van een helaas vergeten culturele erfe nis van de mensheid en zijn dus een permanente bron van verwondering." Marcel De Cleene en Marie-Claude Lejeune: 'Compendium van Rituele Planten in Europa'; verspreid door Allmedia, Gewandhuis 4, 5427 PW Boekei, telefoon 0492-32.61.76; 250 gulden. rijksstraatweg wassenaar Te pas en te onpas gaan te genwoordig allerlei alarm systemen df en dat zal in de toekomst nog wel toenemen. Sinds kort is namelijk een elektronisch halsbandje voor de kat te koop, dat via een alarm vogels op het naderen de roofdier wijst: ze kunnen dan tijdig wegvliegen. Bij muizen moet het apparaat niet afgaan, want die mogen van de baas wel worden ge vangen. Het onderscheid tus sen vogels en muizen maakt deze zogenoemde Liberator- halsband dankzij een inge bouwde microchip en een speciaal lichtje die beide op een batterij werken. Valt de kat een vogel aan, dan gaan de achterpoten met kracht A 6.00 6.05 omhoog, zo hebben de ont werpers bedacht. Die ferme beweging wordt geregistreerd 6.30 door het lichtje, waarna het alarm enkele seconden loeit. Bij muizen maakt de kat geen al te grote sprong en vindt er ook geen waarschuwingssig naal plaats. Het kabaal zal echter ook bij nogal wat an dere katachtige bewegingen te horen zijn: gaat er een alarm in bijvoorbeeld de tuin af, dan is wellicht de viervoe ter van de buren op de schut ting gesprongen. Voor de Li berator moet pakweg twintig gulden worden betaald. Voordeliger is om de kat een belletje aan te binden. Infor matie: Cor Alink, Den Haag, telefoon 070-355.37.53. 5.58 3.02 8-30 3.59 «Mouw kattrf,,,„y0 kBn fflijjowien vogtjïs redden j Om vogels tegen katten te beschermen, is een elektronisch bandje met alarmbel be dacht. foto gpd Handvat voor aquariumfilter Schoonmaken van het filter van een aquarium is een tijdro vend en vervelend klusje. Het gaat iets gemakkelijker met het Eheim-filter, want dat heeft een goed handvat. Bovendien is het filter door het indrukken van het handvat aan- en uit te schakelen. Wanneer de hendel over de vergrendeling tegen de filterpot wordt gedrukt, komt de pompkop omhoog, waardoo die vervolgens eenvoudig van het apparaat is af te nemen. Voor een aquarium van honderd liter is het filtertype 2231 ver eist, terwijl in een bak van tweehonderd liter de 2233 dient te staan. Voor de 2231 moet 180 gulden worden betaald, de 2233 komt op 209 gulden. Informatie: Electronova BV, Naarden, te lefoon 035 - 694.92.49. 3.29 0.00 ).30 1.00 50 I 02 E Het handvat maakt dit aquariumfilter een stuk beter hanteerbaar. foto gpd Bacteriën verdrijven urinelucht Mensen houden niet van uri nelucht, maar sommige bac teriën kunnen er geen genoeg van krijgen: ze eten het rie kende spul zelfs op. Die piep kleine organismen zitten met onder meer biologisch af breekbare zepen in een fles Gtosal Bio-Neutraal, handig I spul voor bewoners van hui zen waar geregeld tegenaan wordt geplast of om de nare geur uit het hondenhok te verdrijven. Wanneer de bac teriën op de stinkende plek belanden, breken ze het ureum -het bestanddeel urine dat de stank veroor zaakt - af tot geurloos kool zuur en water. Tweemaal in de week wat van de inhoud, verdund met water, over de plek gieten is voldoende. Dank zij de biologische zeep stijgt er zelfs een geparfu meerde lucht op. Een fles kost ongeveer 19,50 gulden, Informatie: Jetty van der Hulst Specials, Den Haag, - 345.66.69. mma :den is to be: dtgt 'oor laatst ie sp zoel land iben i aan Wf 0 et t\ nog een ïedei ger af met de schimmelsporen. Na drie weken is het gebied met infecties op de plant zes keer kleiner dan na behandeling met een pesticide. De exacte biologische werking van de witte motor is nog on duidelijk voor de Brazilianen. In elk geval doodt melk sommi ge micro-organismen op de plant en tegelijk wordt het im muunsysteem versterkt. Beide mechanismen zorgen er moge lijk voor dat de groei van meel dauw de kop in wordt gedrukt. Virussen en bacteriën lijken on gevoelig voor een melkdouche. Vraag antwoord Een heel bijzondere vraag is afkomstig van A.J. v.d. Molen uit Zandvoort. Deze lezer is in het bezit van een 50 jaar oud herbarium met planten uit Zandvoort, Bloemendaal en Santpoort. Er zijn zeker ook planten bij die nu zeldzaam zijn. Is er een lezer van deze rubriek die eventueel be langstelling heeft voor dit herbarium. Dan bellen naar 023-571.65.28. Leuke vraag van Caroline Zegerman uit Vel- sen-Noord namens een buurman met groene vingers en helaas ook groene, dat wil zeggen niet bloeiende Cannas. Hoe kan dat? Tot troost kan ik melden dat hij niet de enige is dit jaar. Waar schijnlijke oorzaak het lange natte voorjaar. Al leen Cannas die dit jaar zeer vroeg, dus voor half februari aan de groei werden gebracht en in de warmte binnen hun bloemknoppen konden vor men hebben dit jaar gebloeid voor zover mijn informatie reikt. Dus volgend jaar vroeg wakker maken zoals ik dat elk jaar weer noem. Elles Niepoth uit Haarlem vraagt welke plan ten stand houden aan het strand. Ik veronderstel dus in de duinen. Omdat ik zelf geen enkele er varing heb met duinbeplanting was ik erg blij dat een vriendin met huis in de duinen me kon helpen. Hier dan een lijst van planten die het wonderwel doen in duingebied: duindoorn, ga speldoorn, meidoorn, liguster, vlier, Tamarix, bepaalde soorten van de wilg en de berk en wel de abeel. Mochten er lezers zijn met meer soor ten die goed groeien in jonge duinen dicht bij het strand, dan houd ik me aanbevolen. Overi gens blijven alle bomen en struiken in dit gebied kleiner dan in het binnenland. Een zeer moeilijke vraag komt van J.F. Kleiterp uit Haarlem. Het blijkt dat de gevreesde honing- zwam in de tuin woekert en de ligusterhaag al voor de tweede maal aangetast heeft. Vraag luidt wat nu? Welke haag kan er geplant worden, na dat de grond ververst is. De suggestie van een stevig hek, begroeid met een snelgroeiende klimop, Hedera in het Latijn, lijkt me uiterst zin vol. Overigens houd ik me aanbevolen voor informatie omtrent deze schadelijke zwam. RA. Bulo uit Bloemendaal vraagt hoe je a eetbare lampionplantjes komt. Heel eenvoui in het voorjaar zaad bestellen van de Physali edulis, in maart binnen voorzaaien, na de na vorsten in de zon naar buiten en dan wachte tot de groene lampionnetjes er vanzelf afvall Er kunnen er wel tweehonderd aan een plan men als die het naar zijn zin en lekker warm heeft. GREET BUCHNER Cryptogram Horizontaal: 1Neemt de reclame niet serieus (4); 4. Niet wit, wel groen (5); 7. Sterk overdreven mug (7); 8. Het vlees van een paard (3); 9. Engelsman die de reeks omdraait (3); 10. Een jas komt een jongen van pas (7); 12. Droogtrommel van glas (7). Verticaal: 2. Die munt is ouder dan een godheid (4); 3. Bezopen opgeblazen (6); 4. Taakstelling voor bovenkleding (8); 5. Schilferige bloem (4); 6. Injectie voor een appel en een ei (6); 9. Het schijnt een uitblinker te zijn (4); 11Dronken schaapje (3). Oplossing van donderdag: HORIZONTAAL: 1. Granada; 7. Ur; 8. lo; 10. ion; 13. tja; 15. as; 16. ooi; 18. on; 19. staf; 21. anno; 23. et; 24. eg; 25. drop; 27. loef; 29. ei; 30. cab; 32. re; 33. eau; 35. der; 36. ne; 38. lij; 39. sirtaki. VERTICAAL: 2. Run; 3. ar; 4. ai; 5. dot; 6. lias; 9. kano; 11. osteria; 12. po; 14. jongere; 16. of; 17. ia; 20. ato; 22. neo; 25. deel; 26. pc; 27. Ib; 28. ferm; 31. al; 34. uni; 35. dijk; 37. er; 38. la. M/-S-S.C-H/-E-M /-S M/y W-E-L \ABG-K-aVPE- M AA-M W£.T w,a-&-p-£-rv nsen leb n oc het i schij DI0 4 Het 'ondjo 4 Der ws. 2: 7N0; om: 0' een )I0I IIOi ,II0I

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 10