h Onmisbaar, maar het blijft behelpen O t& Belgische problemen als sappige, literaire soap Boeken Brieven van een herrieschopper Emily baande de weg voor Maxima Eten en kwartetten met schrijvers DONDERDAG 28 OKTOBER 1999 Historica onderzoekt omgang pers met vriendinnen kroonprins isseling recensie de artistieke voorhoede door briefwisseling recensie nop maas 'Geest, koolzuur en zijk Briefwisseling van Erich Wichman' Verzameld en toegelicht door f.j Haffmans Uitgevenj van Gruting 59,90. De Nederlandse cultuurge schiedenis is misschien niet minder rijk aan excentriekelin gen dan die van bijvoorbeeld Engeland. Maar het verschil is dat wij hen niet koesteren en ze eenvoudig niet kennen. Ook als van tijd tot tijd aandacht aan ze wordt geschonken - wat met Erich Wichman (1890-1929) is gebeurd - verzinken ze snel weer in vergetelheid. Een nieuwe en ongetwijfeld ook weer voorbijgaande impuls voor de bekendheid van Wich man is de onlangs verschenen uitgave van de brieven van, aan en over deze curieuze figuur. De titel van het boek is ont leend aan een brief die Wich man in februari 1926 vanuit Pa rijs schreef aan de filmer Joris Ivens: 'Alzoo, Broeder in Alco- holo, ik hoorde niets van je, en zou graag wat van je hooren. Want de schilderijen, die ik je vroeg te willen photografeeren, moeten naar den Haag, om al daar tot Hollandsche guldens te worden omgezet, die wederom in Fransche franken moeten worden omgezet, teneinde wijn te worden, die in de organische functies van ondergeteekende wederom zal worden omgezet in geest, koolzuur en zijk.' Dit brieffragment is represen tatief voor de stijl en de inhoud van Wichmans corresponden tie. Hij schrijft levendig en neemt nooit een blad voor de mond, zoals hij dat ook niet deed in de - eigenlijk altijd po lemische - geschriften die hij in tijdschriften en brochures pu bliceerde. Wichman heeft zijn tijd on miskenbaar verlevendigd. Op zeer jeugdige leeftijd epateerde hij zijn omgeving al door lera ren in het gelaat te boeren en met een revolver op school te verschijnen. Na mislukte stu dies in scheikunde en kunstge schiedenis vestigde hij zich als kunstenaar. Hij bevond zich in de artistieke voorhoede door abstract werk te maken en door snel aan te haken bij nieuwe stromingen als het expressio nisme en het futurisme. Wich man had helemaal niets op met de gezapige burgerlijkheid van Nederland. Wie zwaaiend met een knup pel door de wereld trekt, oogst maar weinig sympathie. Wich man zat altijd op zwart zaad en moest keer op keer een beroep doen op zijn vrienden om hem financieel te ondersteunen. Maar concessies deed hij niet. Soms schreef hij onder pseudo niem wel eens corresponden ties ('zwijnerij') voor 'een zeer groot en een zeer smerig volks dagblad', maar daar lag dan ook de grens. Iedere actie van Wichman was een provocatie. Zoals veel andere intellectue len tussen de twee wereldoorlo gen was Wichman anti-demo craat. Het failliet van de demo cratie probeerde hij onder an dere aan te tonen door bij de Amsterdamse gemeenteraads verkiezingen van 1921 de Rapaille-Partij op te richten die de drinkebroer en straatfiguur Had-je-me-maar in de raad bracht. Hij ontwierp wilde plannen, zoals het bespuiten met vlooien van een socialisti sche 1 mei-optocht. Wichman bewonderde het Italiaanse fas cisme van Mussolini (niet Hit- Ier) en associeerde zich met rechts-radicale personen en blaadjes, die niet zelden van ka tholieken huize waren. De NSB heeft later gepro beerd Wichman postuum als voorloper binnen te halen, maar tekenend is dat een on verdacht persoon als Lehning het steeds voor Wichman heeft opgenomen. Het lijkt inderdaad heel wel mogelijk, dat Wich- mann zich in de jaren dertig nog tot een anti-fascist had kunnen ontwikkelen. Wichmans ideeën zijn in veel opzichten afkeurenswaardig, maar dat neemt niet weg dat dit brievenboek een interessante figuur laat zien die de moed had om tegen de stroom in te roeien en die daar uitbundig kabaal bij maakte. [wyoi irkva nMo erdg: veili liristii ewYt Sslaga Jen. Jbe Emily hoorde volgens historica Irene Diependaal gewoon bij de studentenperiode van de kroonprins FOTO GPD EDWIN SMULDERS den haag berrit de lange De historica Irene Diependaal, schrijfster van 'Emily! De ko ninklijke verloving die nier doorging, heeft zelf nooit in een verloving geloofd, maar in de zomer van 1998 ging ook zij als gevolg van de wilde specula ties twijfelen. Diependaal las al le publicaties over de verkering die zij kon achterhalen, van de primeur van het roddelblad Weekend in 1995 tot Het is uit!, zoals de kop in de Telegraaf in september 1998 luidde. Zij schetst vaak pijnlijk hoe de seri euze media de gezellige bladen vrijuit citeerden en opvoerden als bron, vaak zonder de feiten te checken. Er ontstond volgens de schrijfster een oncontroleer bare geruchtenstroom en in de haast om vooral mee te doen was er geen tijd meer was voor reflectie. 'Aangezien er tegelij kertijd weinig harde feiten voor handen waren, visten alle me dia uit de kleine vijver van ge ruchten en kleine aanwijzin gen'. De media gingen zich voorbereiden op een verloving, zonder zich af te vragen of die er wel zou komen. Diependaal concludeert dat er nooit sprake is geweest van Emily als toekomstige koningin. Zij heeft te weinig charisma, stamt uit een omstreden familie met een 'foute vader', is katho liek én Nederlandse, wat een doorlopend gevaar voor roddels zou hebben ingehouden. Jammer is dat het ook Die pendaal niet gelukt de valstrik van roddel en achterklap geheel te omzeilen. Zij betoogt dat vooral de roddelbladen steeds te maken hebben gehad met lekken. Zo voert zij meerdere malen Hummie van der Tonne- fller a inkwc >den. Ruim een jaar na de breuk tussen Emily Bremers en W n lem-Alexander is er een kritisch boek verschenen n injur! een reconstructie van de vele onzinverhalen die de ro delpers en de serieuze media over de verkering pub herp( ceerden. Alle media stonden in het najaar van 1998 kis ;id dc om de verloving groots te begeleiden met publicati ?vvYc toen in september bekend werd dat het uit was. kreek, oud-hoofredactrice Weekend, op om aanneni maken dat de familie Brei zelf het meeste belang had een verloving en dat de gi vens steeds kwamen uit de i ingelichte kleine kring roru de gedoodverfde bruid. De blicaties over misstappen i de Nijmeegse familie zijn tendeels waar, concludeert pendaal op grond van wai door de jaren heen hoorde mensen die het hadden kum weten. Emily hoorde volgens schrijfster gewoon bij de dentenperiode van de kro prins, een tijd van lang leve lol met een pilsje in de hand betwijfel ten zeerste of Emily 'eraal 'grote liefde' van Willed he Alexander is geweest. Al is alleen maar omdat de kroji n°g prins er sinds de breuk uitziet dan ooit,' aldus een ^voor utelling ido Kaï haar wel erg dunne redent rstdli gen. ?P di< 'Het boek is bedoeld tefP v0( ring en vermaak', aldus pendaal. Ter lering geeft ziji ineen dat de aanstaande bruid vaten: a kroonprins het beste in hetl 20 tenland gezocht kan won Niet alleen omdat dat bijdi I aan het charisma en de e rzilni sche uitstraling van de bie V0( maar ook omdat er dan de i ste kans bestaat op het op d' ken van pijnlijke informatie Inmiddels is er inderdaad e nieuwe geliefde opgedoken hiden de zijde van Willem-Alexaier bo de Argentijnse Maxima Ztn- Of guieta. Volgens Diependae eer haar boek hiermee alles bt 'de d ve achterhaald: 'Emily! bat de weg voor Maxima! Twaalfde editie OOR's Popencyclopedie Ilse Delange, nu ook erkend via een vermelding in de pop-encyclopedie naslagwerk recensie richard stekelenburg OOR's Eerste Nederlandse Popencyclopedie, 12e editie Uitgeverij BZZTöh, 49,95 Nog geen vijf maanden geleden verscheen OOR's In teractieve Popencyclopedie op cd-rom, een kleinood waar menig popliefhebber lang op had zitten wach ten. Het schijfje biedt immers een overzicht van de eerste elf edities van'het enige Nederlandse popna slagwerk, waarvan deel 1 in 1978 verscheen en de meeste edities niet meer verkrijgbaar zijn. De eerste interactieve encyclopedie van OOR stelde deson danks overigens behoorlijk teleur, omdat ze (behalve de geinige videobeelden en geluidsfragmenten) niet véél meer bleek te zijn dan een optelsom der delen. I Informatie over uit nieuwere edities verdwenen ar- tiesten is er niet in bijgewerkt. Bovendien: zat de I twaalfde editie van de Popencyclopedie er niet heel binnenkort aan te komen? Waarom die dan niet al vast verwerkt? Die twaalfde editie ligt inmiddels in de vertrouwde vorm in de boekwinkels en is inderdaad nu al een onmisbare aanvulling op eerder genoemde cd-rom. Zoals elke nieuwe editie dat altijd al was. Al blijft het ook nu weer behelpen. De opzet van de Popencyclopedie bepaalt dat bij elke nieuwe uitgave oudjes verdwijnen om* plaats te maken voor nieuwkomers. Zo kon het boekwerk al 21 jaar vrijwel even dik blijven en is het, door de ver schijning om de twee jaar, een van de actueelste popencyclopedieën van de wereld. Voor die insteek valt dus veel te zeggen, al grijp je daardoor wel vaak mis. En doen sommige keuzes je stevig achter je oor krabben. Zo verdwenen ditmaal - na een aanwezigheid van elf edities - de aparte hoofdstukjes van: Janis Joplin, Grateful Dead, ZZTop en Cliff Richard, terwijl Steve Winwood (laatste, ble ke, wapenfeit in '97) en Rod Stewart nog wel een ei gen entry hebben. Zo moest ook Kate Bush een pas op de plaats maken, terwijl zij toch meer geldt als toonzetter dan de nog wel apart vermelde Ierse groep Clannad (waarvan 't laatste interessante gege ven stamt uit '93). Maar goed, d'r komt een hoop nieuws voor terug, nieuws dat in de elfde editie inmiddels node werd gemist. Nieuwe hoofdstukjes zijn er voor Elliott Smith, Eminem, Calexico en Britney Spears, terwijl de Nederlandse acts als Daryll Ann, Caesar, Ilse De- Lange, Roméo, E-Life en Dyzack oud-nederpopge- dienden als The Scene en Tröckener Kecks verdre ven. Heropgevoerd naar aanleiding van recent hit succes werd zangeres Cher, terwijl ook Joe Jackson na een kortstondige afwezigheid terugkeerde in de kolommen (te danken aan het feit hij zich na z'n klassieke trip weer live heeft laten zien als popmuzi kant). Aardig maar irrelevant is de nieuwe rubriek 'Hitpa radepop'. een overzicht van alles wat heel populair, maar niet echt het beschrijven waard is. Met daarin opgenomen (en dus terug van weggeweest): alle win naars van het Eurosongfestival!. irs er bont berei [in de even lelig idas, delft aly knol/gpd Maarten 't Hart kreeg als dessert mascarpone met lange vingers. Gerrit Komrij werd als hoofdgerecht gevulde kiprollade voorgescho teld. Koos van Zomeren at als bijgerecht veld sla met bosuitjes en Jean Pierre Rawie haricots verts met pesto. Ze zaten allemaal een keer aan aan de keu kentafel van Trude Gerritsma, de eigenaresse van boekhandel De Omslag in Delft. En zij niet alleen. Ook onder vele anderen Harry Mulisch (mosterdsoep), Rehate Dorrestein (sushi), Frans Poind (kipballetje met sesamzaad), Con nie Palmen (courgettesoep), Youp van 't Hek (groente uit de wok), Hugo Claus (carpaccio) en J. Bemlef (salade van artisjokkenbodems en beenham). Ze kwamen naar Delft om hun boeken te signeren of tijdens een Literaire Salon op te treden. Ze bleven allemaal om bij De Omslag te eten. En nu zijn ze vereeuwigd in het eerste Nederlandse 'culiteraire kwartet', een kwartet spel van schrijvers en recepten, met een bijl horend kookboekje. Het begon allemaal 11 wijlen Nico Scheepmaker. Hij zou komei neren en stelde Trude voor om vooraf si iets te gaan eten. Toen enige tijd later Wim Bie voor een signeersessie arriveerde, kwan er afhaal-pizza's op tafel en werd de belt' gedaan van een echte maaltijd op een h tijdstip. En zo werd een traditie geboren. Alle schrijvers reageerden enthousiast op idee om met hun foto - aan de Omslagtafel nomen - nu in een kwartet te verschijnen, tijd een jongensdroom geweest om deel ui maken van een kwartet", reageerde Mi Dekkers (gestoomde peulen, broccoli en w (7 ïl telkrieltjes). En F. Springer (drie soorten '"ia met pernodsaus) verklaarde: „Als mijn maar niet de eetlust van de kwartetspelers derft." Het Culiterair Kwartet is samen met het nuboek te verkrijgen bij Boekhandel De slag, Wijnhaven 16, 2611 CR Delft, tel. 212.15.10. Prijs f. 34,50. p'- Nieuwe roman Tom Lanoye roman recensie hans warren 'Zwarte tranen' door Tom Lanoye, uitge verij Prometheus, 39,90. Het overkomt iedereen die over de Waalse en Vlaamse wegen rijdt. De kaart geeft onmisken baar aan dat je naar links moet, maar een bord wijst hardnek kig naar rechts. Je kunt ze als een symbool zien: die richting borden die de verkeerde kant op wijzen. Een symbool voor een verdwaalde, verwarde en verdeelde natie. Voor een schrijver als Tom Lanoye lijkt het echter een zegen dat zijn land er zo aan toe is. Moeite loos komt hij aan de onderwer pen voor zijn romans: de Belgi sche werkelijkheid is steevast gekker dan het meest drasti sche verzinsel. De lezer van het pas versche nen Zwarte tranen zal veel her kennen. De Gille uit het carna valsstadje Binche, de ietwat lachwekkende ontsnapping van een beruchte misdadiger, de kindermoorden waarachter geen toeval maar een systeem wordt vermoed, de eindeloze theorieën over complotten, de bende van Nijvel, de Witte Mars die voor nationale loute ring moest zorgen, het spa- ghetti-arrest: de auteur heeft het allemaal dankbaar ver werkt. Om het boek te kunnen vol gen, is kennis van Belgische aangelegenheden een vereiste. Je moet ook Lanoyes Het god delijke monster gelezen heb ben, het eerste deel van de cy clus rond Katrien Deschryver en haar machtige, maar in op spraak geraakte familie. Ka- trien, die zich moeiteloos aan past aan de wensen van haar omgeving, heeft haar man Dirk gedood. Ze zag hem aan voor een wild zwijn en haalde de trekker over. De gewetensvolle onderzoeksrechter De Decker ziet in plaats van een dom on geluk een samenzwering. Al haar verwanten,dreigen in de val van Katrien te worden mee gesleept. De Belgen volgen het nieuws allemaal ademloos. In Zwarte tranen zorgt Ka trien opnieuw voor sensatie. Ze weet op onthutsend eenvoudi ge wijze te ontsnappen. Daar bij heeft ze hulp gekregen van een verdwaasde fan van haar, de zeer radicale feministe en lesbienne Hannah. Het pro bleem van België heeft een naam, verkondigt zij: „En die naam is: man!" Zij vereert Ka trien omdat die haar echtge noot heeft vermoord en in haar visie zo de grote strijd is begon nen. Ook al wordt zij door Hannah verwend, al te veel wint ze niet met haar vrijheid. Ze keert uiteindelijk terug naar de gevangenis. Met niet al te ongunstige vooruitzichten ove rigens. Hannah heeft weten te bereiken dat het proces gef nuikt zal worden. De fanatieke De Decker wil zelfs eerherstel voor Katrien: „Hij kon niet lan ger de gedachte verdragen dat zij haar hele leven zou moeten slijten achter de tralies, door zijn schuld." keert lotligl Twel De i de Er gebeurt genoeg in dnan man. Desondanks krijg j0m h indruk dat het verhaal vai ..Me; trien en de haren nauw hoeve opschiet. Een ontknis wordt eindeloos uitgeste! 'et hc zijn nogal wat herhalingen en uitweidingen. Het is of Lanoye heel zuinig aar. doen met zijn stof, om no| afleveringen te kunnen Het zijn allemaal kenmf die onmiskenbaar bij een serie horen. In deze roman vermeng eiden teratuur en soap zich ooi"- andere redenen. Een uitdi'haar, That, trou keer resu en aan toch denk id als zijr numr Ik b dezell Doo IryL het r ,Op c gesc iste kt van Roa< Ik

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 20