Museum Boijmans krijgt twee directeuren Jan Andriesse is een absolute topper in de Lakenhal en registratie van eenzame sleutelkinderen' s i Brokken Brey zijn goed te pruimen Cultuur Kunst echte kunst op zijn best ik'- List stuntelt met teksten 'Piaf U kunt uw leven aanpassen aan uw hypotheek. Of u kunt uw hypotheek aanpassen aan uw leven. DAG 12 OKTOBER 1999 chef jan rijsdam, 071 -5356444. plv. chef caroline van overbeeke 071 -5356440 Iriaan van Dis ziek [j. Schrijver Adriaan van Dis komt zaterdag niet naar Lei- Óm zijn nieuwste roman 'Dubbelliefde' te signeren bij yker Ginsberg. De schrijver is geveld door een lichte beroer- imoet volgens zijn uitgever 'voorlopig rustig aan doen'. De 1 .promotietournee van Van Dis is om die reden afgezegd. ter Moeskroen in Het Kasteel Om crisis het hoofd te bieden Museum Boijmans van Beuningen in Rotterdam krijgt een tweehoofdige leiding. Dat heeft de gemeente Rotter dam besloten op advies van conflictbemiddelaar prof. dr. P. Idenburg. De wetenschapper heeft de afgelopen maanden bekeken hoe de slechte verhoudingen binnen het museum kunnen worden verbeterd. gemeente Rotterdam stelde E. Jurgens aan als bemiddelaar. Deze kwam na onderzoek met het voorstel adviseur Idenburg aan de directie toe te voegen. In december wordt het definitieve rapport van Idenburg verwacht. Volgens een woordvoerder van de gemeente Rotterdam rotterdam Afgelopen zomer kreeg de hui dige directeur C. Dercon het aan de stok met zijn personeel toen hij enkele museumstukken wilde verkopen om geld voor nieuwbouw te genereren. De zijn Dercon en de onderne mingsraad van het museum ak koord gegaan met het idee van een tweekoppige leiding. Vol gens de zegsman komt er een algemeen directeur en een za kelijk directeur. Hij wilde niet zeggen wie dat worden. Het ligt voor de hand dat Dercon alge meen directeur wordt. Niet een wonderdokter, niet een nieuwe directeur, maar het personeel zelf moet de ver stoorde verhoudingen in Muse um Boijmans Van Beuningen in Rotterdam herstellen, vindt Idenburg. Na vier maanden on derzoek constateert hij dat de werksfeer in het museum voor al verziekt is door slechte com municatie. In een toespraak voor het personeel zei hij dat niet alleen 'omhoog kan wor den gewezen'. „Iedere klacht die hier in de richting van di rectie gaat wijst tegelijkertijd naar de spreker terug." Met de herinvoering van functione ringsgesprekken denkt Iden burg dat de werksfeer in het museum kan verbeteren. De onderzoeker trof in Boij mans een volkomen verziekte sfeer aan. In zijn toespraak voor het personeel zei hij zich nog steeds te verbazen over de 'meer dan vreemde wandelgan gencultuur'. Doordat sommige mensen niet meer met elkaar spreken en anderen vooral in direct met elkaar communice ren, tuimelen verschillende in terpretaties over elkaar heen. „Zulke ervaringen, die u alle maal kunt aanvullen, slopen energie, brengen mensen soms totaal in de war en zijn in mijn ogen een factor in het nog steeds te grote ziekteverzuim." Directeur Dercon wordt niet gespaard door Idenburg. „Ve len vinden dat er iets grondig is misgegaan in de leiding. Daar over is geen misverstand." Maar Idenburg neemt afstand van het mechanisme waarin Dercon de schuld van alles krijgt. „Op vitale momenten was de directeur het enige ob ject van verontwaardiging, ver antwoordelijk voor ieder stukje onvrede dat er in deze organi-.. satie heerste." De crisismana ger deed een oproep aan het personeel om de schouders er weer onder te zetten, meer met elkaar te praten en weer plezier in het werk te krijgen. egt[maan den run De popgroep Pater Moeskroen, vertolker pretpop, geïnspireerd op Ierse folk, humoristische teksten fen uitgebreid instrumentarium, treedt op vrijdag 15 oktober uii in jongerencentrum Het Kasteel, Concertweg 1 in Alphen telle iden Rijn. Het optreden begint om 21.00 uur. erna. j own Slimpie in Wassenaar los n stai ptNAAR In het Dorpscentrum (Freestyle Danscentrum) aan ichoolstraat in Wassenaar treedt morgen clown Slimpie op t zijn Avonturenspektakel. Tussen 14.00 en 16.00 uur passe- de thema's als vakantie, wonderen, sprookjes en kunstjes de en ue. Het programma is geschikt voor kinderen van 4 tot en }k w it 12 jaar. Reserveren: 06-22053189. TK ite kunst op zijn best. On- motto gaat op 15 okto- Hamburg de eerste inter- nale overzichtstentoon- r ing van smakeloze, onvol- Ie en lelijke kunstwerken start. De werken variëren een abstract bedoeld, maar ekt mislukt schilderij van 0m 'echte' kunstenaar tot een Luc kleed met het portret van e kin Pi Presley. Daartussen aqua- centi n van onbegrepen hobby- ecor ders en het gewei van een nd hert. De werken dragen Verkeerslicht Op Roze sa's Mona. bonte verzameling is een t Reg g( :tie uit een collectie van honderd objecten, de zoge- westArt Collection. De eternise ls een initiatief van t wo tenaar Peter Gersina (be- xjen er van de kunstsupermarkt d Art Carry) en ontwerper Flo- rian Borkenhagen. Zij willen met hun deels ironisch bedoel de project vraagtekens plaatsen bij begrippen als goede en slechte kunst. Voor de expositie in Ham burg reed het duo afgelopen zomer stad en land af om nieu we objecten op te sporen. In enkele weken tijd kon het twee tal honderden nieuwe werken aan de collectie toevoegen. De bezoekers van de tentoonstel ling mogen bepalen welk werk het slechtst is. De maker daar van wint de westArt Award, een prijs waaraan een bedrag van tienduizend mark is verbonden. Het betalen van de vijf mark entree kan worden vermeden door een uiterst lelijk kunst werk af te geven. Het is de be doeling dat de expositie in de Barlachhal K volgend jaar op tournee door Duitsland gaat. beeldende kunst recensie bernadette van der goes Expositie: Verzameld werk, aanwinsten moderne kunst 1997-1998. Te zien t/m 21/11. di. t/m vrij. 10.00-17.00 uur. za en zo. 12.00-17.00 uur. Stedelijk Muse um De Lakenhal, Oude Singel 28-32, Leiden. Als Stedelijk Museum De La kenhal gaat uitbreiden, dan komt het werk 'Kleurenspec trum van het daglicht' van Jan Andriesse een permanente ere plaats toe. Ongeveer zoals het Amsterdamse Stedelijk Muse um het schilderij 'Who is afraid of red, yellow and blue' van Barnett Newman, voordat het vernield en desastreus geres taureerd werd, altijd prominent toonde. Nu is het schilderij van Andriesse, als onderdeel van de tentoonstelling over de recente aanwinsten van De Lakenhal, slechts twee maanden te zien. Daarna wordt het weer naar het depot verbannen. Dat is dood zonde. Andriesse schilderde zijn kleurenspectrum verspreid over drie grote horizontale doe ken, die met kleine tussenruim tes naast elkaar hangen. Het werk is abstract maar te gelijkertijd is het dat ook weer niet. Het toont hoe hét licht ge durende de dag steeds van kleur verandert. De doeken zijn beschilderd in ijle, transparante pasteltinten, die van links naar rechts achtereenvolgens over gaan van purper in blauw, groen, geel en tenslotte oranje. Dat levert een zee aan kleuren op, die bovendien al naar ge- lang de belichting en de plek waar je staat constant verande ren. Daardoor gebeurt er zo veel, dat je bijna niet weet waar je moet kijken. Toch is het geen onrustig schilderij. Integendeel: het straalt zoveel kalmte uit dat het net is alsof je op een mooie zo merdag op je rug in het gras naar de lucht ligt te kijken. Dat is ook de reden waarom het blijvend tentoongesteld zou moeten zijn. Als intrigerend rustpunt, waar je op adem kunt komen van het hectische leven. Eigenlijk heeft het die functie nu al. Het werk van Andriesse contrasteert sterk met dat van de tien andere tentoongestelde kunstenaars. Allemaal hebben ze een aparte ruimte gekregen waar behalve de aanwinsten ook ander werk van hen is te zien. Een nogal merkwaardige opzet. Want wat is nou leuker dan van zo'n tentoonstelling een gezellige mengelmoes van stromingen, genres en technie ken te maken. Nu heeft iedereen zijn eigen hoekje en komen sommigen er vanwege ruimtegebrek wel erg Een aquarel van Krijn Giezen in De Lakenhal. foto PR bekaaid af. Zo moeten de im pressionistische schilderijen van Lucia Steinbach genoegen nemen met een donker achter af gangetje, hangt een groot ab stract landschap van Ben Geerts in een veel te klein kabi netje, en is de ruimte die de ge broeders Donker hebben gekre gen wel erg benepen voor hun prachtige kleuren. Anderen hebben meer geluk. De foto's die Wim Lamboo maakte van Poolse kunstenaars hangen majesteitelijk in de gang die boven vanaf het trap penhuis naar de grote tentoon stellingszaal leidt, en Gijs Frieling heeft zoveel ruimte toe bedeeld gekregen dat zijn enor me doeken zowel beneden in de hal als boven in het trappen huis en de grote zaal hangen. Van hem heeft het museum twee landschappen aange kocht. Het verzamelbeleid van de Lakenhal is vooral op dat genre gericht. Bescheiden, maar goed ge slaagd, is de presentatie van het werk van Norman Beierle en Hester Keijser. Hun installatie 'Pflaumenmus' vertelt het aan grijpende verhaal van een tuin man die ongewild een stel on derduikers verraadt. Het werk van Marijke Verhoef daarente gen verdrinkt in de ruimte. Haar intieme landschappen zijn opgehangen in de grote hal, waardoor je er te gemakke lijk aan voorbij loopt. Beter was het geweest kun stenaars als Krijn Giezen, Astrid Beumer en Eric Schreurs wat te laten inschikken. Van hen is een enorme hoeveelheid werk tentoongesteld. Terwijl zowel voor de geaquarelleerde land schappen van Giezen als voor de flauwe erotische tekeningen van Beumer en het lawaaierige werk van Schreurs geldt dat wanneer je er vijf gezien hebt, je de rest ook wel kent. itthijs Riimke regisseert jeugdtheaten'oorstelling Victor en ik' theater recensie i0sch paulien koopmans 01 slord ge ontbijttafel met lakaas, hagelslag, vlokken ^jfgestampte muisjes. oven zijn drie kinderen in e schooluniformen en een imd meisje, Marie. Ze liegt, het p iet als een beest en ze ver- tijn i zaakt een complete chaos in huis. Matthijs Rümke regis- 'Victor en ik' van Theater e heifcmis. Deze opvallende arva ^theatervoorstelling is op 20 oktober te zien in ig ji eidse Schouwburg, woni latthijs Rümke is sinds 1998 ze n ist regisseur ook artistiek lei bij Theater Artemis uit Den sch. Daarmee nam hij de over van tekstschrijfster Mol. Rümke staat be- een veelzijdig regis- e 11 Hij regisseert zowel jeugd- heel atervoorstellingen als stuk voor volwassenen. Bij Arte- maakte hij 'Het laatste „Ikl d'i waarvoor het theater in '4 de Hans Snoekprijs kreeg, lat venDrieNul' en 'Stiefmoe- land. Thuis zijn ze nooit. Op sü' In zijn komische voor- een dag neemt Suus een nieuw Hingen is altijd ruimte voor meisje mee naar huis: Marie !tT: euw wm na» i\v bias wordt verliefd, Willem vindt in de raadselachtige Vic tor een nieuwe vriend en Suus blijft eenzaam achter. Het is bij na een paradox: door de komst van Marie voelen de drie kinde ren zich plotseling erg alleen, zonder ouders. 'Victor en ik' heeft een actu eel thema. Rümke: „Kinderen van nu zijn al vroeg zelfstandig. Ze moeten wel. Zelf opstaan als de wekker gaat, naar school gaan en boodschappen doen. In Victor en ik' overdrijf ik een beetje. Tobias, Willem en Suus zijn zelfs vergeten hoe hun va der heet, en luisteren naar het antwoordapparaat om te horen hoe hun moeder ook al weer klonk." Toch wil Rümke niet oorde len over de eenzaamheid van Tobias, Willem en Suus. Hij laat de interpretatie over aan het publiek. Rümke: „Als regisseur schrijvers. 'Victor en ik' bleek één van de favorieten. Artemis vroeg daarom aan schrijfster en (Annetje van Dijk). Ze heeft elf actrice Bodil de la Parra om het v lümke: „'Victor en ik' is een huisdieren en ze eet geen ha- r oe leus stuk, maar niet zwaar." gelslag op haar brood, maar "[voorstelling laat momentop- kaas. Samen met haar geheim- wooi nes zien uit het leven van zinnige - en meestal onzichtba- onthecht gezin. Tobias re - broer Victor ontregelt Marie ,o in ap ten Holt), Willem (Martijn het leven van de drie kinderen, sloofther) en Suus (Margöt Ros) De voorstelling is het resul- echte sleutelkinderen. Bei- taat van een theaterproject van ouders werken en hun agen- Artemis uit 1998: 'Halte 1'. staat boordevol congressen Daarbij werden korte schetsen eens zakenreizen naar het buiten- gespeeld van verschillende stuk verder uit te werken. Vol gens Rümke schrijft De la Parra als een actrice. „Ze gebruikt veel terugkerende woorden en zinnen. Vooral haar dialogen zijn functioneel en prachtig op gebouwd. 'Victor en ik' is daar door een poëtische voorstelling geworden." Voor Rümke is het verschil tussen volwassen- en jeugdthe- Margöt Ros (links) en Martijn Fi scher in de jeugdvoor stelling 'Victor en foto pr ben je heel technisch met een stuk bezig. Ik wil gewoon laten zien hoe kinderen zijn. Het is ater klein: „Hooguit de onder- een registratie." werpen en de timing zijn een De familievoorstelling 'Victor beetje anders." Maar er zijn ook en ik' (vanaf 7 jaar) is op overeenkomsten. Over 'Kooi- woensdagavond 20 oktober te bos' dat hij eerder regisseerde zien in de Leidse Schouwburg, zegt hij: „Kooibos gaat over het Aanvang: 19.00 uur. menselijk onvermogen om ge- luk te creëren. Dat vind je ook bij 'Victor en ik'." In het stuk zet Marie het huishouden van de drie kinde ren op zijn kop. Ze zit vol sterke verhalen en ze neemt Tobias, Willem en Suus mee in haar verzonnen wereld. Gevolg: To- Dat maakt meteen duidelijk dat de rolbezetting van dit stuk een andere insteek had moeten heb ben. Gems schreef de rol van Edith Piaf voor een actrice die kan zingen en niet voor een zangeres die een beetje acteert. Want zelfs al had Liesbeth List alle teksten paraat, dan nog blijft haar spel beneden acceptabel niveau. Ze zal ongetwijfeld groeien in de komende maanden, maar een groot actrice zal ze nooit worden. Toch doet ze haar uiterste best. De motoriek en mimiek van Piaf heeft ze zich helemaal eigen ge maakt. Het is aandoenlijk om te zien hoe ze soms over het toneel slentert, vloekend en tierend te gen iedereen die haar in de weg staat. Pas met het zingen van de chansons komt La List langzaam maar zeker tot volle glorie. Haar stem lijkt bij vla gen op die van Piaf, maar mist te vaak het door leefde geluid dat Piaf zo groot maakte. De regie van Andy Daal heeft iets gekunstelds in zich. Daal koos voor een gedegen aanpak, maar verrast nergens. De actie op de planken is voorspelbaar. Dat maakt het stuk hier en daar vermoeiend om naar te kijken. Misschien ligt dat ook aan het script van Pam Gems; wie het boek van Berteaut gelezen heeft, weet dat er drama tisch gezien veel meer uit dit bijzondere levens verhaal te halen is. In dat opzicht is 'Piaf een mu sical van gemiste kansen. Muzikaal zit de voorstelling prima in elkaar. Het combo van drie muzikanten onder leiding van Ad van Dijk (componist van 'Cyrano' en 'Joe') weet de sfeer van de chansons perfect te raken. Een ander pluspunt aan deze kleinschalige pro ductie is Jurrian van Dongen. Hij studeerde twee jaar geleden af aan de Kleinkunstacademie in Amsterdam en heeft al een behoorlijke staat van dienst. In 'Piaf zet hij heel overtuigend een aantal sterke typetjes neer. Van Dongen is een aanwinst voor het musicaltheater in Nederland. martin hermens Voorstelling: 'Piaf de musical'. Script: Pam Gems. Vertaling Allard Blom Muzikale leiding. Ad van Dijk. Regie: Andy Daal. Met Lies beth List, Casper van Bohemen, Metta Gramberg, Hans Cornelis- sen, Bart van Gerwen, Paola Verbij en Jurrian van Dongen. Ge zien 11/10 Koninklijke Schouwburg Den Haag (première), 13 ja nuari in de Leidse schouwburg. Dertig jaar geleden verscheen het boek waarin Si- mone Berteaut op aangrijpende wijze de levens geschiedenis van haar oudere halfzuster Edith Giovanni Gassion vertelde. Deze straatmeid ver wierf wereldroem als Edith Piaf, een van de groot ste chansonnières die deze eeuw heeft voortge bracht. Piaf had geen makkelijk leven. Drank, drugs en mannen sloopten haar tengere lijf. La Piaf stierf in 1963 op 47-jarige leeftijd. Haar trieste, maar tegelijkertijd enerverende le ven was voor de Britse toneelschrijfster Pam Gems de aanleiding voor een musical-achtig the aterstuk. Gems plunderde het boek van Berteaut, maar kwam niet verder dan een aaneenschake ling van losse scènes uit het leven van Edith Piaf. Een selectie uit het repertoire van Piaf moet al die scènes bij elkaar zien te houden. Het is een wat merkwaardig, fragmentarisch stuk dat sinds de première in 1978 toch op veel plaatsen in de we reld is opgevoerd. De jonge producent V&V Entertainment brengt deze 'Piaf nu in de Nederlandse theaters. Lies beth List, die in het verleden vaker haar tanden in Franse chansons zette, moet de kar trekken. En dat is een riskante onderneming, zo bleek bij de première. Als List haar avond niet heeft en veel teksten kwijt raakt, blijft er van 'Piaf niet veel over. Zingen kan ze, dat is zeker, maar als actrice wil ze maar niet overtuigen. Je ziet (nog?) geen Edith Piaf op de planken, maar een Liesbeth List die vreselijk stuntelt met haar teksten. theater recensie susanne lammers m|ère: Dolores door Erik Brey. Gezien: 11/10, Leidse Schouwburg. d 'p :en groter vermaak dan leed. Het tweede - Tln-programma van Erik Brey heet 'Dolo- er» je gedachten dwalen af naar èen 3' nie, maar hij hèeft het over meervoudige la^ Niet dat het pijn doet: Erik Brey is n muzikale amuseur' en hij wil je alleen a^r een beetje vermaken met klein leed in muzikaal vestje. I Dolores' wordt verdriet in hapklare tójes toegediend, het wordt zorgvuldig !j rijn stekels ontdaan. Brey geeft een "e8e over verdrietjes en pijntjes in de Want echt leed is daar volgens m de grote afwezige. Bijvoorbeeld bij Beethoven, wiens buste prominent op het podium staat. Dat is wel de meest gekwelde componist ooit, maar in zijn muziek is leed niet te horen. Terwijl hij aan de meest verschrikkelijke kwalen en kwaaltjes lijdt, schrijft hij een ode 'an die Freude'. Brey blijft wat warrig, maar zijn theorie komt erop neer, dat echt leed verwerkt moet worden omdat het an ders gif wordt, maar dat het in verwerkte staat heel goed te dragen wordt, om niet te zeggen lachwekkend. Zijn belangrijkste be wijs daarvoor zijn de Hollandse smartlap pen, die hij met een vet Amsterdams ac cent, of juist met een keurig vooroorlogs, de zaal ingalmt. De taalfouten ('Ik hoopte dat alles goed was, tussen jou en tussen mij') zijn daarbij onmisbaar, vindt Brey. Heel echt wordt het daarvan, en tegelijk vermakelijk, voor wie oren heeft om dat te horen. Na de smartlappen, waarin al veel soortig leed aan bod komt, werkt hij zijn, lijstje af en zingt prachtige en minder prachtige liedjes over kinder- en dronke- mansleed, liefdesverdriet, gemiste kansen. Toppers zijn het schitterende 'Mevrouw van Dam' (met een tekst van Friso Wiegers- ma) en de mallotige, zeurende 'Ik heb iets van ik weet niet, ik zit geloof ik in een dip'- bossanova, waarbij hij steeds verder onder de vleugel wegzakt. 'Dolores' is lichtvoetig en vrolijk, en toch schuurt het een beetje. Het programma is overgeconstrueerd, en de overgangen kra ken. Brey associeert niet natuurlijk en sleept er voor elke overstap Beethoven met de haren bij. Dat maakt het stroef. Het is wachten op de liedjes, en in welk hokje ze gestopt zijn, zal je de rozen. Als hij maar speelt. Een hypotheek is voor veel mensen een blok aan het been. Want terwijl er in een mensenleven vaak van alles verandert, liggen de hypotheekvoorwaarden meestal voor een langere perio de vast. Met als vervelend gevolg dal je moet gaan leven naar je hypotheek. Daarom heeft ABN AMRO een hypotheek ontwikkeld die andersom werkt. Deze Meegroeihypotheek, want zo hebben we 'm genoemd, kunt u voortdurend aanpassen aan uw levens omstandigheden. Zo kunt u bijvoorbeeld eerst wal meer en later wat minder per maand betalen, bijvoorbeeld omdat u verwacht dat de kinde ren gaan studeren. U kunt binnen de Meegroeihypotheek kiezen voor de zekerheid van sparen of voor een hoger rendement. En wat ook heel aardig is: u kunt altijd switchen. Een ander voordeel van de Meegroeihypolheck is de over zichtelijke kostenstructuur. U weet altijd precies wat er met uw geld gebeurt en uiteindelijk behaalt u, met dezelfde lasten, een groter eindkapitaal dan met een doorsnee hypotheek. Wilt u meer weten over de hypotheek die als hel ware met u meegroeit, vraag dan meer informatie bij een ABN AMRO kantoor of een onafhankelijke hypotheekadviseur. U kunt ook de Hypotheeklijn bellen: 0800-0240705 (gratis). De Meegroeihypotheek ABN AMRO De bank

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 19