Smullen uit snelkookpan Crossing Bordc- Snel hogerop met het Leids Barok Ensemble Rob Kamphues stelt teleu 'We zijn net bij Dagmar Stam geweest' Cultuur Kunst Broeder wordt thriller-schrijver MAANDAG 11 OKTOBER 1999 ©AC chef jan rijsdam, 0 chef caroline v Dansprijs voor Dijkmeijer Amsterdam Janine Dijkmeijer heeft de Gouden Theater Dans prijs 1999 gekregen voor een solo van Scott, 'Lara' van De Cha- tel en 'Model' van Piet Rogie. De Zilveren Theater Dansprijs ging naar Dylan Newcomb voor zijn solo Passing in de work shop van het Nederlands Danstheater (NDT). De prijzen zijn uitgereikt tijdens de Nederlandse Dansdagen in Maastricht. De Lucas Hovingproduktieprijs - voor talenten op het gebied van de choreografie en productie - ging dit jaar naar Joaquim Saba- té. Hij kreeg deze voor het werk in 'A Touch of Weill', een cho reografie op muziek van Kurt Weill. 'Taaiacrobaat' Van Kooten wint prijs den haag Televisiemaker en schrijver Kees van Kooten heeft zaterdag de Groenman-taalprijs gekregen. De prijs wordt jaar lijks uitgereikt aan een radio- of televisiepresentator die zich heeft onderscheiden door zijn taalgebruik. Van Kooten kreeg de onderscheiding tijdens een congres van het Genootschap Onze Taal in de Rotterdamse Doelen. De jury kent hem de prijs toe vanwege zijn 'onnavolgbare manier waarop hij zijn stempel heeft gedrukt op de Nederlandse taal'. De jury noemt Van Koo ten een taaiacrobaat. Eerder ontvingen televisiepresentator Paul Witteman en radiopresentator Frits Spits deze prijs. Organist Boerema winnaar concours parus De Nederlander Hayo Boerema heeft zaterdagavond de grote prijs voor improvisatie gewonnen tijdens het derde inter nationale orgelconcours van Parijs. De 27-jarige Boerema is or ganist van de St. Jacbskerk in Winterswijk. Hij ontvangt 50.000 franc (17.000 gulden). Aan de wedstrijd voor improvisatie deden vier organisten uit drie landen mee. Gebonden boekenweekgeschenk amsterdam Het geschenk voor de Boekenweek 2000 heet 'Het theater, de brief en de waarheid'. Schrijver is Harry Mulisch die uitging van het tumult rond acteur Jules Croiset die in 1987 zijn eigen ontvoering in scène zette. Omdat het volgend jaar de 65ste boekenweek is, verschijnt het geschenk niet in pocket maar in gebonden vorm. Dat heeft de stichting Collectieve Pro paganda van het Nederlandse Boek (CPNB) bekendgemaakt. Grensoverschrijdend festival blijkt opnieuw succesvol Verbale ontboezemingen die door de snelkookpan van een multi-cultureel festival op temperatuur komen. Dat is de meerwaarde van Crossing Border, het grensover schrijdende festival in Den Haag vol pop en literatuur dat de afgelopen week opnieuw succesvol is gebleken. Schrijvers en dichters moeten zich schrap zetten om zich tegen de altijd kleurrijke, vaak uitgesproken muzi kale presentaties en de drukte op Crossing Border te weer te stellen. Naar schatting vonden de afgelopen da gen zo'n 8000 bezoekers hun weg naar de verschillende zalen en tenten op en rond het Spuiplein. zijn verwarring vast te leggen. Van Kooten - hij speelt als oer-Hagenees een ijzersterke thuiswedstrijd tijdens het eerste lustrum van Crossing Border - maakt, hoe gek het ook klinkt, een gestage ontwikkeling door. Zijn spoken word-performances laten tegenwoordig een quasi stand up-comedian zien. Hij vertelt verhalen vol weemoed over de jaren vijftig, zijn kran- tenlopersjaren, het mondharp duet met wijlen zijn vader (Now Is The Hour), zijn 32 seconden den haag john oomkes/gpd Tijdens het optreden van Kees van Kooten rinkelt er ergens in de zaal een gsm'etje. Prompt barst Koot los in een anekdote waarin hij verhaalt over het mobiele telefoongedrag van de bouwvakkers in zijn nieuwe huis. Hij is jaloers op hun vermo gen om üjdens de theepauze de gedane arbeid te registreren in elektronische notebooks. Hem rest slechts een blocnote om durende solo op de cd van zijn zoon Kasper. Hij overstijgt op indrukwekkende wijze het hila rische effect. Met een minimale construc tie speelt hij de nieuwe Carmig- gelt - de man die meewarig naar zichzelf kijkt en toch nooit een schlemiel wordt. Zijn op treden behoort samen met de podiumbeurten van Gerrit Komrij en Marky Ramone tot de hoogtepunten van de slot dag van Crossing Border. Bij Komrij - een erkend absoluut taalvirtuoos - druipen de altijd in gebreke verkerende liefde en de obsessie met de dood onder de scherpe observaties van menselijk onvermogen uit. Juist hier in het theater wordt de on zekere balans tussen .sterke per soonlijkheid en podiumvrees uiterst zichtbaar. Binnen de altijd beperkte en tourage van de zalen in Theater aan het Spui, het Haags Film huis, de Nieuwe Kerk, bioscoop Asta en een aantal tijdelijke op- Vooroorlogse couture in Rijksmuseum amsterdam anp De mooiste mode uit de jaren twintig en dertig is vanaf 16 ok tober te zien in het Rijksmuse um in Amsterdam. Voor het eerst sinds de opening van de zuidvleugel, waar het museum een deel van de eigen collectie toont, is een tentoonstelling in gericht met japonnen, mantels en accessoires uit een privé- collectie. Het museum koos zeventig stuks uit de verzameling van Hans van Emmerik en toont deze onder de noemer Couture! De collectie van de leraar Ne derlands bestaat uit meer dan driehonderd exemplaren. De tentoonstelling geeft een beeld van wat modieuze 1 Nederland droegen in de perio de tussen 1900-1940. Dat is geen doorsnee straatbeeld, want wie couture kocht, had daar ook toen veel geld voor nodig. De kostbare ontwerpen zijn artistiek en coupetechnisch van de hoogste kwaliteit. Er zijn veel ontwerpen van buitenlandse oorsprong bij, zoals van Lanvin, Templier-Rondeau en Liberty. Van Emmerik (47) verzamelt al meer dan dertig jaar histori sche damesmode. Daarbij heeft hij een uitgesproken voorkeur voor de Art Nouveau, de Art Déco en andere invloeden uit de kunstwereld van het begin van de eeuw. De zaal veranderde in een sauna tijdens het concert van Placebo. FOTO WFA/HARMEN DE JONG gezette spiegeltenten groeien dergelijke intieme gebeurtenis sen uit tot een optimale erva ring voor het publiek. Crossing Border zit boven op de huid. Die kracht heeft het festival on danks een sluipende schaalver groting weten te behouden. Het directe contact met het publiek komt bij muzikanten nog meer tot zijn recht als bij de literato ren - ze zijn het ook gewend. Met een mobiele telefoon stapt Therapy-zanger Andy Cairns het podium op in' de Haagse Nieuwe Kerk. Zijn vrouw zou kunnen bevallen en dan ver trekt hij direct, zo waarschuwt Cairns. Het publiek heeft niets te vrezen. Geen enkel telefoon tje onderbreekt de indrukwek kende show van Cairns en zijn cellist Martin McCarrick. Het tweetal trok een volle zaal. Trots was directeur Behre on der meer op de al voortijdig uit verkochte openingsavond met de Duitse formatie Can en Willy DeVille. Toch leek de gemiddel de DeVille-fan woensdag de Crossing Border-ingrediënten niet te willen verteren. Het voorschotelen van een 'spoken word'-optreden van de Ameri kaan Abraham Rodriquez Jr. bleek geen goede keuze. Vervol gens liet de Amerikaanse zan ger Willy DeVille drie kwartier op zich wachten. De rommelig verlopen avond resulteerde in een mat concert. Heel wat makkelijker had zanger Michael Franti het twee dagen later in Theater aan het Spui. „Food for the masses", zong de oprichter van Spear head tot grote vreugde van het publiek. Bewondering oogste de zanger met enkele a cap- pela-uitvoeringen. Bekende au- teurs waren eveneens in trek. Maar dat naamsbekendheid niets garandeert kan Faithless- zanger Maxi Jazz beamen. Zijn voordracht uit de 'Lotus Sutra' trok weinig belangstellenden. Veel bezoekers leken de voor keur te geven aan het tegelijker tijd geplande concert van de Britse formatie Placebo. Crossing Border-directeur Behre blikt tevreden terug op het festival, ook al waren niet alle avonden uitverkocht. ,,Ik had er wel even een hard hoofd in, maar uiteindelijk steeg de kaartverkoop toch." De terug keer naar de binnenstad lijkt vooralsnog een goede keuze. ,,Het festival komt hier beter tot zijn recht", concludeert hij. Wel twijfelt Behre nog aan de om vang van Crossing Border. „Misschien is vier avonden toch teveel." Voor de gemiddelde bezoeker leek muziek tijdens het vier daagse festival de bela sfeermaker. Minder auteurs moesten daai noegen nemen met half gevulde spiegeltf meer sfeer was er tiji 'ohrw concert van Placebo, malig bioscoop en di aan het Spui trilde nacht op zijn grondvi de snoeiharde set van tal. De zaal veranderd sauna, maar dat hinde enkele bezoeker. „Ik vier kilo afgevallen tij concert", zei een fan n< muziek recensie lidy van der spek Het Leids Barok Ensemble o.l.v. Roelof Balk, viool, m.m.v. Nico de Gier, hobo en Theo Goedhart, klavecimbel. Gehoord 9/10, Lokhorstkerk, Leiden. Het Leids Barok Ensemble doet niet aan 'binnenkomers', 't Is meteen pats, raak. Zo ongeveer werkt de Symfonia in G van Jo- hannn Friedrich Fasch (1688-1758). Een korte energie ke uitbarsting met een andante als een intens en krachtig volks lied. De Lokhorstkerk mag zich verheugen in een avondje swin gende barok van Duitse en Ita liaanse componisten. Francesco Geminiani uit Luc ca (±1680-1762), leerling van Corelli, behoort tot de derde generatie vioolcomponisten. Naast didactisch werken schrijft hij heel wat concerti grossi, waar het Leids Barok Ensemble er een van speelt. Het Concerto Grosso in c heeft vier delen en begint merkwaardig met een adagio, dat iets weg heeft van een supplicatio (smeekbede). Maar hoe klagend ook, Roelof Balk als concertmeester en meesterlijk voortrekker houdt ook dit deel monumentaal en sterk. In het tweede adagio, waarin Balk het thema speelt en Wiveka Elion (tweede viool) de melodie overneemt, is de viool klank echter lichtelijk snijdend en onzuiver. Wat gelukkig on middellijk weer oplost als het plenum losbarst in een dan send allegro Dan zijn er die twee stralende hoboconcerten, een van Vivaldi in a en een van Telemann in g voor resp. (barok)hobo en hobo d'amore. Schitterend om te ho ren hoe Nico de Gier op het or kest inspeelt en hoe het Leids Barok Ensemble zich dat laat welgevallen. Eén van geest en één van zin is de interpretatie van solist en orkest. Beide ade men vreugde, schwung, vitali teit. Het moet ook verrukkelijk zijn om met zo'n fantastische hoboïst te mogen optreden, die het orkest in korte tijd geleerd heeft mee te wiegen met de so lostem; bij Vivaldi in het larghetto is dat prachtig te ho ren. Het orkest speelt hoege naamd niets, maar laat zich in die kleine rol fijnzinnig meene men door de hobomelodie,- waardoor de strijkersklank juist extra belangrijk wordt. De Gier maakt ook in dit statige larghet to geen weke toon, maar houdt de klank indringend, penetrant en op de meest prettige manier klokkend nasaal. De klank van de hobo d' amore is veel ge dempter, mollig als een gestop te hoom. Ook in Telemann is het samenspel een feestelijke aangelegenheid: een 'Er is er een jarig' sfeer in het allegro, oprechte rust (als in het mid dendeel van Bachs Italienisches Konzert) in het adagio. Flinter- lichte elektrische schokjes in het vivace werken aangenaam fysiotherapeutisch, evenals het vibrerende fundament van het klavecimbel (Theo Goedhart). Tot slot komt het ensemble met een heerlijke uitsmijter, de vijf de Symfonie in b van Carl Phi lip Emanuel Bach, waarvan het laatste deel ook nog eens als toegift over de strijkstok zwiept. De slotzin van dit Presto, die stijgend vliegensvlug wegwaait, heeft veel te maken met de in stelling van het Leids Barok En semble: snel hogerop! theater recensie Veel kinderen en boeken op Leids Kinderboekenfeest leiden nienke ledeganc „Dag pap, als er iets is, kom ik het wel zeggen!" Zonder pardon worden vaders en moeders weggestuurd, het is kinderboe kenfeest en daarbij kan je je ou ders nou eenmaal niet altijd even goed gebruiken. De Leidse bibliotheek staat de hele zondagmiddag in het teken van 'apenstaartjes en apenkooien', het thema van de kinderboekenweek van dit jaar. Er wordt gekleurd, geschminkt, verteld en zelfs gesurfd. Want, in een apart lokaal kunnen de kinderen kennismaken met het internet. Hoezo, kennismaken? De meeste kinderen weten de Wil lem Wever- en TMF-sites pro bleemloos te vinden, in tegen stelling tot pa en ma die zich niet onbetuigd willen laten, maar het regelmatig afleggen tegen hun koters. Tja... het is nou eenmaal een kinderfeest en dat wordt er duidelijk ingewre ven. Bij een kinderfeest hoort na tuurlijk ook een schminkhoek. Een vijftal medewerkers tove ren de jeugdige bezoekertjes om in tijgers, vlinders en clowns. Daar hebben ze hun handen vol aan, gezien het feit dat er zelfs nummertjes worden getrokken. Wie moet wachten om ge schminkt te worden of gewoon lekker wil uitblazen van alle ac tiviteiten kan even verderop te recht. Daar wordt geheimtaal gemaakt. Spannend Terwijl ze een ingewikkeld alfabet aan het maken zijn, vertellen de zusjes Myrthe (5) en Saskia (8): „We zijn net bij Dagmar Stam ge- wunand zeilstra Atlas' door Rob Kamphues. Gezien: 9/10, schouwburg Leiden. Dankzij de televisiebijdragen in het programma van Jack Spijkerman geniet Rob Kamphues in middels grote bekendheid. In elk geval kan hij re kenen op een volle schouwburg. Bovendien speelt de Leidse cabaretier een thuiswedstrijd. Doordat Kamphues als de kale driftkikker bij de groep De Types al veel podiumervaring heeft op gedaan, krijgt hij aanvankelijk zijn publiek moei teloos mee. In eerste instantie hangt hij zijn verhaal op aan een groot hammondorgel dat aan de rechterkant van het podium staat te pronken. Hij verwijst naar de jaren zestig niet beroemde hammondor gelbespelers als 'meneer' Cor Stein. Het roept beelden op van een bepaald soort gezelligheid. In zijn verhaal is zijn vader de fameuze Jack Hammond. Na verloop van tijd wordt duidelijk dat we ons in de hal van een ziekenhuis bevinden. Achter de ene deur ligt zijn vader op sterven, achter de an dere deur ligt zijn vriendin in het kraambed. Het programma speelt zich af tussen de 'eerste schreeuw van de ene mens en de laatste zucht van een ander'. Vader worden en vader i - dramatisch gezien heeft hij daarmee ee [e jet tige spanningsboog gecreëerd. Het is ed maal bedoeld als cabaret, dus moet er vi 2 atieve gedachtesprongetjes het nodige j worden. En dat gaat hem op den dui n ^eu- minder gemakkelijk af. in de Zijn parodie op het televisieprogramm (rdiep rijdende rechter werkt nog heel aanstel een in Leids dialect afgestoken verhaal voedingsperikelen doet het hier natuu eerbc goed. Maar dan gaat het bergafwaarts, wil hij zijn verhaal afronden en anderz voldoende grappen zorgen. Dat spooi doende. Grappen over de gevaren van E! de ziekenhuisradio-omroep, enkele sicl ze zijn er te duidelijk met de haren bij Bovendien hebben we nog recht op ee ring van de op zichzelf prachtige titel: van Atlas'. Zwaaiend met het orgelbank zijn hoofd, krijgen we een quasi-mytht scène die verder geheel los staat van de het programma. zijn staat van dienst en met zijn inmidd bouwde ervaring stelt Rob Kamphues teleur. Veel tijd om zich te vervelen hadden de kinderen niet, ook al slaat de vermoeidheid soms toe op het kinderboekenfeest in de Leidse bibliotheek. weest. Mama heeft een boekje van haar gekocht en daar heeft zij een tekeningetje in gemaakt. We hebben gewaagd of ze een paardje wilde tekenen en dat heeft ze gedaan. Er zit ook een zadel en een poesje op. En nu zijn we aan het wachten tot we geschminkt worden." Elders in de bieb zijn kinde ren boekenleggers en kleurpla ten aan het maken. Veel kans om zich te vervelen krijgen de feestgangers niet. Dan wordt er omgeroepen dat de de volgen de voorstelling gaat beginnen. Een stoet van kinderen begeeft zich naar de Burchtzaal. Hier zal Niels Cotterink 'De Gebroe ders Leeuwenhart' opvoeren. Voordat hij aan zijn vertelling begint wordt er gevraagd wie het verhaal van de broers kent. Een meisje zegt: „Ik heb het een keer in een boek gelezen". En gezien de hoeveelheid vinger tjes was zij niet de enige. Zo be- FOTO TACO VAN DER EB geven de kinderen zich van ac tiviteit naar activiteit. Met broertjes of zusjes, vriendjes of vriendinnetjes, of alleen. Het kinderboekenfeest is vooral een feest met heel veel van alles wat kinderen leuk vinden. Dat het een succes is, is aan hun ge zichten af te lezen. Morris West (1916-1999) De Australische schrijver Mor ris West heeft in zijn werk zijn katholieke herkomst niet ver loochend. Zijn bekendste boe ken spelen in het Vaticaan en worden wel omschreven als 'religieuze thrillers'. Van zijn kritiek op de houding van de kerk in seksuele vraagstukken maakte hij geen geheim. West schreef 27 romans, waarvan The devil's advocate, The shoes of the fisherman en The clowns of God enkele van de bekendste zijn. Zijn boeken zijn in 27 talen vertaald: er werden wereldwijd meer dan 60 miljoen exemplaren van verkocht. Behalve romans schreef hij ook scenario's, hoorspelen en toneelstukken. Vooral The Devil's Advocate (1959) en The Shoes of the Fis herman (1963) zijn bestsellers geworden. In het laatste boek wordt een Russische aartsbis schop, die in Siberië opgeslo ten heeft gezeten, tot paus ge kozen. Hij stelt alles in het werk om de wereldvrede te be waren. Het boek werd in 1968 verfilmd met Anthony Quinn in de hoofdrol. West stierf zaterdag in het harnas, op 83-jarige leeftijd. Hij kreeg een hartaanval ter wijl hij aan zijn bureau werkte Morris West in 1965. aan zijn boek The Last Confes sion, een roman over een ka tholieke ketter. West behoort tot de succesrijkste schrijvers van deze eeuw. Morris Langlo West werd op 26 april 1916 in Melbourne ge boren. Hij voelde aanvankelijk een religieuze roeping en volg de een opleiding bij de congre gatie van de Christelijke Broe ders. West ging echter het le ger in, voordat hij definitief zou toetreden. In 1943 zat zijn diensttijd erop en ging hij voor de radio werken. In de jaren vijftig besloot West zich geheel ai schrijverschap te wijd vestigde zich in 1955 rento bij Napels. Zijn D boek was Gallows on tl (1955), maar hij kreeg v n0e eerst bekendheid met of the Sun (1957) schrijving van de situa kinderen in de sloppei van Napels. West liet ook politi zich horen. In 1965 grote mensenmassa's kruistocht tegen de de van Australische militai de oorlog in Vietnam, eens dat het beste da zijn leven had gedaan spraak op een univers gen de Australische bet heid bij de oorlog w wees het verbod van ceptie en echtscheidin Rooms-Katholieke Ker dreef de spot met het v te priestercelibaat. West zei eens dat meest van zichzelf teri het toneelstuk The over de zestiende-eeuw aanse pater dominicaa dano Bruno, die in last van de inquisitie ketterij ter dood we bracht. RUSWUK-ANP Iderlijl ,Man beur even an h toriui in nal schei! t Leii ht. D het k tfeten: vallen Idat v jeest, )rd is e. Ma; ichter nde v; )oit wi na nul fiied j let Zc itse be al Keu eren, i lijke k Jrenig n nog

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 8