Het rijk gevulde leven van Leiderdorper Hans van den Broek De familie Mak in een anoniem historisch raderwerk Gewilde vlotheid in 'Midzomemachtsdroom' Leiden Regio Open ateliers in Bollenstreek Nu al post voor ongeboren baby CHEF WIM WEGMAN, 071-5356414, PLV.-CHEF ANNET VAN AARSEN, 071-5356436 Ingenieur in ruste timmert nog één keer aan de weg met zijn stokpaardje: de tropische regenwouden Russische revolutie in 1917 heeft mijn p Ier de das omgedaan. Hij boerde goed ^streekarchitect van graanmaalderijen. fs nu nog staan er in Zuid-Holland di- K se gebouwen van zijn hand. Volgens zijn geving was zijn kostje gekocht. Maar ,r toedoen van Lenin werden zijn aan- en in de Russische spoorwegen in één j waardeloos. In 1918, twee jaar na mijn oorte, stierf mijn vader aan de Spaanse 'St ip. Ook mijn broertje bezweek dat jaar, moedelijk aan dezelfde ziekte. Drie jaar mijn moeder dood, van pure ar- ede. Zij was een trotse Zeeuwse, Kloos- Inan, met een rotsvast geloof. Later heb ehoord dat zij op haar ziekbed op de ag hoe het na haar dood met mij en n zusje verder moest antwoordde: laat maar aan onze lieve heer over." Cijn wereld verging, toen zij stierf. Mijn eder was, ondanks alle ellende, vrolijk i aard. Ik hoor haar nog liedjes voorzin- uit de bundel van Johannes de Heer. ar toen ik op mijn vijfde wees was, keek p de familieboerderij aan de Zuidpias '.evenhuizen niemand naar mij om. Ja- lang waren de koeien mijn beste vrien- Naar de school in Moerkapelle moest ;e dag vier kilometer heen- en teruglo- Tot overmaat van ramp leerde ik daar d enen op een manier waarom ze mij later een Boskoopse school voor imbeciel to daarden." ft was een hele vooruitgang toen een van mijn vader mij daar in huis nam. zijn vrouw die stijf stond van de knob- eumatiek nam hij twee kinderen in huis niemand wilde hebben. Oom Jan was edel mens. Hij was als een vader voor Toen ik op mijn veertiende van school iras, heeft hij me in de leer gedaan bij de koopse timmerman Gert van Dam. oor ben ik hem nu nog dankbaar. Ik liiende er in de crisisjaren weliswaar nig, maar ik werd er een allround tim- man. Ik heb meer vaders gehad en Van nwas één van hen. Mijn liefde voor al- fat van hout is, is nooit meer verdwe- Ik kan ook kasten maken, hoewel ik 31 rvoor nooit een opleiding heb gehad. arschijnlijk zit dat in mijn genen, die ik mijn vader heb doorgekregen van mijn Dtvader Johannes van den Broek, die geniale timmerman en molenbouwer ch wilde ik weg uit Boskoop, omdat ik laö i zin had om er schoffelstudent te wor- Liever was ik op de grote vaart gegaan, ir voor een opleiding op de zeevaart - ve ooi op Schiermonnikoog had ik niet al- i toestemming nodig van oom Jan, ir ook van een andere oom die tweede hl Ike 'f éi Twee wereldoorlogen heeft Hans van den Broek inmiddels achter de rug en hij is niet van plan om te wachten op een derde. In plaats daarvan vestigt de 83-jarige Leiderdorper liever de aandacht op zijn 'testament'. Want na een lang en lang niet altijd gemakkelijk leven wil de ingenieur in ruste nog één keer aan de weg timmeren met zijn stokpaardje: de tropische regenwouden. Daarvan zijn er, als de kap in het huidige tempo doorgaat, over veertig jaar geen meer over. Van den Broek, naamgenoot en in de verte familie van de vader van prinses Marilène, is dan ongetwijfeld allang dood en begraven. Als enthousiast lid van de stichting onafhankelijke milieu ingenieurs SOMI hoopt hij vurig dat de aanwas van tropisch hardhout het te langen leste wint van de rampzalige kap. Hoe een wereldoorlogswees uitgroeide tot wereldverbeteraar. FOTO HIELCO KUIPERS voogd was. Die broer van mijn moeder vroeg op de dag voor ik naar Schiermon- nikoog zou afreizen of hij mijn hand mocht zien. Zie jij daar ook die letter in je hand? Wat oom? Daar staat de W van werken. Dat heb ik mijn leven lang gedaan, dus dat ga jij ook maar doen. Die zeevaartschool is ner gens voor nodig." ,,Op dat ogenblik stortte mijn de wereld in. Ik kon mijn kofferje weer uitpakken en stond na de vakantie een schutting vol met pissebedden te vertimmeren waar al mijn klasgenoten elke dag smalend langsliepen. Gelukkig gaf het werk mij voldoening, zeker toen ik daarnaast een avondopleiding bij de Marthastichting in Alphen aan den Rijn kon volgen. Het waren lange dagen, maar ik leerde overdag timmeren en 's avonds tekenen. Na die opleiding leerde ik verder in Utrecht en vond ik werk in Gouda. „Rond de Tweede Wereldoorlog dreigde het opnieuw de verkeerde kant op te gaan. Ik hoefde niet in dienst, want ik was vrijge loot. Omdat ik vreesde zonder werk te ko men, heb ik mijn geleerde neef Hans van den Broek aangeklampt om verder te ko men in de arcWtectuur. Hij raadde mij aan een opleiding te volgen aan de Academie voor beeldende kunst en technische weten schappen, maar daarvoor had ik geld dus een baantje nodig. In mijn netste pak ben ik op goed geluk op de directeur gemeente werken in Rotterdam afgestapt en heb een baan bemachtigd. Later vroeg mijn chef Leo de Haas of ik bereid was voor de Duit sers te werken, maar dat heb ik geweigerd. Ik wist namelijk al jaren wat voor man Adolf Hitler was. Later bleek De Haas in het verzet te zitten en op die manier mensen te selecteren." „Vanuit Pernis, waar ik inwoonde bij een sigarenhandelaar, combineerde ik werk en studie. In twee jaar had ik mijn diploma weg- en in drie jaar mijn diploma water bouw. Daarna volgde ik ook nog een artis tieke opleiding. In 1943 ben ik ook nog in de Oudshoornse kerk in Alphen getrouwd met mijn Alphense vriendin, één van de vijftien kinderen van Van Geen. We vonden dat we die gok midden in de oorlog - ik heb ook nog ondergedoken gezeten in Wou- brugge en Voorschoten - maar moesten ne men. Anders zouden onze beste jaren voor bij zijn. Bovendien wist ik dat Hitier kapot zou gaan. Uiteindelijk hield ik aan eerdere Alphense contacten met wethouder Brou wer ook nog een baan over in dienst van de gemeente. Zonder dat ik het wist was er voor mij aan een glanzende carrière getim merd." „Van 1947 tot 1955 heb ik gewerkt aan de Julianabrug. Ik sta nog steeds achter het ontwerp dat ik daarvoor heb gemaakt. Maar het viel bij de twee machtige Alphen se families Samsom en Spreij niet in goede aarde. Om hun huizen te sparen heb ik ook de aanloop naar de brug op betonnen pa len moeten tekenen. Als ik het nu zie, vind ik het nog steeds geen gezicht dat de brug vlak boven de daken uitkomt. Na Alphen, waar ik nog een eremedaille van de ge meente kreeg, kwam Zoeterwoude. Daar ben ik van 1956 tot 1969 directeur gemeen tewerken geweest." „Sinds ik met pensioen ben heb ik nog steeds een rijk gevuld leven. Ik schilder, tennis, doe sinds mijn vrouw vorig jaar overleed in mijn eentje het huishouden en besteed veel tijd aan de simo, de interna tionale stichting van milieu-ingenieurs die het beste voor hebben met tropische re genwouden. Want de natuur heeft alles wel mooi geregeld, maar steeds verstoren men sen weer het evenwicht. Soms voel ik mij een roepende in de woestijn, maar gelukkig heb ik ook geestverwanten. Wat denk je van mijn Friese vriend Ebe Huizinga, een bloemenhandelaar die in Costa Rica voor de aanplant van nieuwe tropische regen wouden heeft gezorgd. Ook al ziet het er door de kortzichtigheid van boeven als Soeharto, die de concessies voor tropisch hardhout voor veel geld verkopen aan mal afide kappers, slecht uit, toch wil het er bij mij niet in dat het inzicht nooit door breekt." „Dat heeft ook met mijn godsdienstige en maatschappelijke overtuiging te maken. Ik geloof niet dat geweld wat oplost en ver wacht veel heil van de afschaffing van gren zen. Ik wil mijn mening niet opdringen, maar mijn opvattingen wel meegeven aan de volgende generaties. Daar wil ik niet langer mee wachten, omdat ik merk dat mijn visuele geheugen slijtage begint te vertonen." „Water, warmte en wellust staan aan de ba sis en wij mensen hebben de wil om onze soort voort te planten. Ik ben ervan over tuigd dat wij de maatschappij scheppen die we verdienen. Maar zelfs een dier vernietigt zijn eigen soort niet. Toch denk ik dat wij dat uitendelijk ook niet doen. Het inzicht breekt hier en daar door. De mensen van de milieubeweging weten allemaal hoe be langrijk het natuurlijk evenwicht is. En in Costa Rica, het Zwitserland van Amerika, in er een aanplant van 500 bomen per hecta re. Er zullen nog wel enkele generaties overheen gaan. Maar ik ga mijn kistje in in de wetenschap dat ik heb gedaan wat ik kon." OLLENSTREEK Kifl- ^eren bekijken het ierk van kunste aars tijdens de ïanfestatie 'Open I teliers', die het fgelopen week- inde werd gehou- de Duin- en ollenstreek. Meer dertig profes- ionele kunste aars namen deel deze kleurrijke febeurtenis, de deuren van e werkplaatsen koi in ateliers wagen- ijd werden opge let zodat de kunst na efhebberseen nf lijkje in de keuken tonden nemen. ,au Ceramiek, siera- en, beelden, gra- iek, alles wat de :at nuze voortbrengt, ,ra was er te zien. En as 'e kinderen, door lun onbevangen lik zelf ook e eetje kunstenaar, H ekeken het gretig ri dachten: ïtraks, thuis, er de lamp, gaan we zelf ook weer luizen tekenen. Wet ijsbloemen 5 501 toor de ramen en en rood dak.' Nog niet geboren, maar al wel post. En wat voor post. Veertien internationaal gerenommeerde auteurs schreven een brief aan een onbekende baby die ko mende week ergens ter wereld komt als zes miljardste wereld burger. Volgens de Verenigde Naties gebeurt dat op 12 okto ber, inmiddels uitgeroepen tot Dag van de Zes Miljard. De brieven van Salman Rushdie, Ariel Dorfman, Connie Palmen, György Konrad en anderen zijn deze week in boekvorm ver schenen. 'Brieven aan de 6 mil jardste werelburger' ligt vanaf maandag in de winkel. Minister E. Herfkens neemt in het Tro peninstituut het eerste exem plaar in ontvangst. Het boek dat tegelijk in diver se Europese landen verschijnt, heeft al voor het verschijnen de nodige commotie veroorzaakt. De VN zette uitgeverij Podium onder druk om de tekst van Sal man Rushdie aan te passen we gens de politieke lading van en kele passages. Omdat de uitge verij dat weigerde, trok de VN het voorwoord in dat secretaris generaal Kofi Annan had ge schreven en al bij Podium had ingeleverd. Het boek verschijnt riu zonder voorwoord. Brieven aan de 6 miljardste wereldburger is een initiatief van de World Population Foun dation in Hilversum. 'De eeuw van mijn vader' stelt hevig teleur NON-FICTIE RECENSIE Er blijft veel onverteld onder regie van Mark Rietman THEATER RECENSIE MAX SMITH/GPD toet helling: 'Midzomemachtsdroom' van Shake- Regie: Mark Rietman. Vertolkers o.a Joost Arlete Weijgers, Guus Dam, Sanneke Bos, CAS ent Croiset en Tjitske Reidinga. Gezelschap: RO- szen 'ter. Première Rotterdamse Stadsschouwburg. Daar te zien t/m 23 okt. et leuk wanneer Joost Prinsen en Ar- e Weygers als het hertogelijke echt- rtxt J in een golfbal-karretje het toneel jw ijden? Is het lollig het amateur-to- lgroepje van handwerklieden over- ven stuntelig hun stukje te zien op- ;a re'"i met een koprollende Guus Dam M potsierlijk te demonstreren hoe 2_ Eerlijk hij het sterven kan naboot- het gekir en de jongensachtige on- >nd 8enclbeid van Puck èn zijn collega- 1 r grappig? Temeer omdat hun billen •trakke maillots worden geaccentu- waardoor het net lijkt alsof ze in hun blote kont paraderen. Dit ter verwij zing naar homoseksuele aspecten in het gegeven. Met als summum van leut het jolig voorbijrijden op een hypermoderne autoped. Voor sommige toeschouwers op de première wel, want die lagen in een deuk van het lachen. Met verbijstering sta ik echter te kijken hoe versimpeld Mark Rietman 'Midzomemachtsdroom' van Shakespeare heeft geregisseerd. Het is een pikante sprookjesachtige kome die, waarin de elvenkoning Oberon dankzij een toverkruid en een vergissing van Puck voor verwarring zorgt tussen twee verliefde stelletjes. Maar zo kinder dijk en gewild tintelfris hoeft het toch niet uitgebeeld te worden? Het woud waarin de handeling zich afspeelt, wordt voorgesteld door een grote boom en een afrastering van een glinsterend strokengordijn. Om de di rectheid van deze tijd aan te geven, laat Mark Rietman met name de jonge spe lers in een rechtlijnig patroon opkomen en afgaan. Desondanks is de enscenering over wegend van een haast ouderwetse en preutse degelijkheid. De tot ezel ge- transformeerde wever Spoel mag copu lerende bewegingen maken met de hoe- rig uitziende bosgodin Titania, maar wel fatsoenlijk met de broek aqn. Zowaar nog een pikanterie: de in het bos slapen de geliefden worden door de twee saters in een seksuele houding bij elkaar neer gevleid. Daarmee is de grens van het oorbare kennelijk bereikt, want zoals ze elkaar in de voorstelling hun liefde be tuigen, lijkt het wel uit een lang vervlo gen tijd, toen seks nog niet heel gewoon was. Vreemd is het ook dat de ritmiek van de taal en het rijm, die in deze moderni sering zo naturel mogelijk worden gebe zigd, in bepaalde scènes volledig wor den losgelaten. In zijn regiedebuut van eer> grote- zaalproductie heeft getalenteerd acteur Mark Rietman zich kennelijk beijverd om van de 'Midzomemachtsdroom' een eigentijdse, sprankelende en gezellige familievoorstelling te maken. Daar is op zich niks mis mee, maar de 'Midzomer- nachtsdroom' heeft net als zoveel ande re sprookjes ook elementen van boos aardigheid in zich. Daar-is in deze inter pretatie niet veel van te herkennen. Tsjitske Reidinga, Vincent Croiset en Sanneke Bos bijvoorbeeld spelen de ver liefde jongeren met de inzet van: zie ons eens jong en vlot zijn. Zelfs al hebben ze flink mot met elkaar, dan nog blijven ze het toonbeeld van de ideale schoon dochter of schoonzoon. Joost Prinsen, als de hedendaagse her tog, concludeert dat al die verwikkelin gen maar 'fabeltjes' zijn. Voor hem was het een relativerende opluchting. Onbe doeld versterkte die gevolgtrekking bij mij het teleurstellende gevoel dat de 'Midzomemachtsdroom' zoveel meer te vertellen heeft dan deze voorstelling laat HANS WARREN 'De eeuw van mijn vader' door Geert Mak 524 pag., fl. 49,90 Uitgeverij Atlas. Precies honderd jaar geleden werd de vader van Geert Mak geboren. Dat inspireerde de schrijver tot het omvangrijke 'De eeuw van mijn vader'. Het is bedoeld als 'een biografie van het Neder land van de twintigste eeuw'. Velen zullen na het succesvolle 'Hoe God verdween uit Jorwerd' gro te verwachtingen hebben over dit nieuwe boek, maar na ruim vijfhonderd bladzijden sla je het teleurgesteld dicht. Wie veel tegelijk wil zeggen, brengt vaalt niets bij zijn gehoor over. Daar ongeveer moet de re den worden gezocht waarom 'De eeuw van mijn vader' zo onbevredigend is. Geert Mak blijkt een schrijver die versleten beelden lanceert alsof het om overweldigende diepzinnigheden gaat. „De Eerste Wereldoorlog was ingeslagen als een bom", laat hij in volle ernst weten. „In 1939", zo meldt hij, „rinkelden overal in Europa de alarm signalen." Na de oorlog wordt alles anders, maar aan de onhandige stijl verandert niets: „De economie krabbelde met moeite overeind." Zo gaat het maar door, bladzijde na bladzijde. „Een onge kende solidariteit golfde over het land", schrijft Mak. Heel ongelukkig die golvende beeldspraak nu het over de overstroming van 1953 gaat! Met de feiten is Mak net zo onoplettend als met de taal. Hij herhaalt bijvoorbeeld deze toch al tientallen malen weersproken legende: „Er kwamen voedseldroppings, het heerlijkste Zweedse wittebrood kwam opeens uit de hemel vallen." Een volslagen mislukt boek dus, maar het uitgangspunt was wel degelijk veelbelovend. Geert Mak wilde de historie van zijn familie vertellen. Zijn fout is geweest dat hij niet heeft onderkend dat de verhalen over zijn vader en moeder op zichzelf veelzeggend genoeg waren. Nee, hij vond het nodig naast die persoonlijke geschiedenis uitgebreid in te gaan op de algeme ne geschiedenis. Zo moet hij de greep op 'De eeuw van mijn vader' kwijt zijn geraakt. Wat heeft het voor zin dat hij nog eens plichtmatig de bijzonderheden vertelt over de opkomst van Hit- Ier, de uitrusting van ons leger in 1939, de Neder landse oorlogsmisdaden in Indonesië, enzo voorts? Dat gaat steevast in vermoeid leerboek - jes-proza. Zo van: „In Midden- en Oost-Europa was de sovjetmacht allesoverheersend." Het is onbegrijpelijk dat de schrijver van 'Hoe God verdween uit Jorwerd' niet heeft ingezien dat dergelijke alomvattende bespiegelingen al snel op machteloos geredeneer uitlopen. Het aardige van dat boek was dat de conclusies aan het publiek werden overgelaten. Zonder dat je het door de auteur werd opgedrongen, snapte je: het wel en wee van dit ene dorpje is exempla risch voor de ontwikkelingen in het hele land. Deze keer heeft hij zich dus niet weten te beper ken. Overal pepert hij het je in: je ziet toch wel, lezer en lezeres, dat in het verhaal van de familie Mak het verhaal schuilgaat van honderd jaar Ne derland. Alleen als je daar geen acht op slaat en veel overslaat in 'De eeuw van mijn vader' valt er enig genoegen aan dit boek te beleven. De vader van de schrijver was een gerefor meerd predikant. Zijn moeder was een briljante vrouw, maar ze gaf haar studie natuurkunde op en wijdde zich haar leven lang aan het gezin. Als predikant in Brielle raakte pa Mak al vlug betrok ken in theologische perikelen. Had de slang écht tegen Eva gesproken, was de vraag die in gerefor meerde kringen tot heftige verdeeldheid leidde Dominee Mak koos, en hij koos fout waardoor hij zich van zijn oude vrienden vervreemdde. Het is sterk van Geert Mak dat hij geen poging doet de zwakheden van zijn ouders te verdoezelen. Van zijn moeder citeert hij bijvoorbeeld een brief waarin in feite apartheid in Nederlands-In- dië wordt bepleit. Het gezin was inmiddels in de kolonie gaan wonen, waar zijn vader in opper vlakte de grootste gereformeerde parochie ter wereld had. Veel ontwikkelingen ontgingen hen De dominee was kort voor de oorlog vooral actief met het propageren van de zondagsrust op de plantages. Zijn echtgenote klaagde toen de Ja panners kwamen tegen een Indische predikant: „Nu zijn we onze vrijheid kwijt." Hij antwoordde tot haar verbazing: „Die hebben wij nooit ge had." Zij werd geïnterneerd, hij ging als zielzorger mee met de krijgsgevangenen. Uit die jaren date ren verschillende van de mooiste verhalen uit dit boek. Terug in het vaderland werd men meteen geconfronteerd met typisch Nederlandse proble men. „Bent u voor Schilder of voor de synode?", kreeg vader Mak te horen toen hij voor het eerst weer een kansel besteeg. Het ging opnieuw om een futiele kwestie die tot een scheuring in de ge reformeerde kerk had geleid. Als chroniqueur van de familie en van Neder land heeft Mak het algemene en het bijzondere niet in evenwicht weten te brengen. De gewone mensen worden schakels in een anoniem histo risch raderwerk. Dat leidde tot een boek waarin veel wordt gezegd, maar waarvan niets beklijft. Behalve dan misschien die bizarre parade van krompraat en clichés.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 11