uur Kunst Begroting Lakenhal moet inzichtelijker 'Liesbeth is de enige die Edith Piafkan hone :hijn 'U nog een biertje, meneer Komrij?' Gevoelloze passies in 'Enigma variaties' idam, 071-5356444, plv. chef caroline van overbeeke 071-5356440 ingen over het oude Katwijk n het Katwijks Museum zijn de komende maand teke- n Cees Barnhoorn te zien. Barnhoorn maakte al eer- ngen over het oude Katwijk die in boekvorm onder de wijk getekend' verschenen. De expositie in het Kat- eum is ter gelegenheid van het verschijnen van zijn idel. Het Katwijks Museum is gevestigd aan de Voor- Barnhoorns werken zijn van 12 oktober tot en met 20 te zien van dinsdag tot en met zaterdag van 10.00 tot tellingen verwisseld de theateragenda Leiden regio in de Uitkrant van donderdag zijn twee voorstellingen verwisseld. Rob s treedt met zijn programma 'De hernia van Atlas' voor het voetlicht van de Leidse Schouwburg en niet 11 oktober. Die avond is gereserveerd voor de premiè- programma 'Dolores' van Erik Brey. •ierre Rawie signeert in Leiden chter Jean Pierre Rawie, bekend van zijn gedichten thema's als liefde, dood en verlangen, signeert en Juit zijn nieuwe dichtbundel 'Geleende tijd'. Dat doet ;ldin ktober om 20.15 uur in Sociëteit de Burcht, Burgsteeg ondes muziekconcours Katwijk Ie voorrondes van het muziekconcours, een initiatief idreas College, de Rabobank en de muziekschool van orden in november gehouden. Muzikale leerlingen Rijnsburg en Valkenburg kunnen zich inschrijven idstrijd. Er zijn twee categorieën: één voor jongeren 12 jaar en één categorie voor jongeren van 13 tot en Inschrijfformulieren zijn te verkrijgen bij de organi- stellingen. 30 id marionettenspeler Boschma De 78-jarige poppenspeler Feike Boschma begint i het Amsterdamse Nieuwe De la Mar Theater zijn lernee. Boschma geldt als de peetvader van het Ne- narionettentheater. Hij creëert zelf zijn poppen uit Qms en frutseltjes die in zijn handen tot leven komen tot »edaanten, waarmee hij een surrealistische en chtige sfeer weet op te roepen. In zijn laatste voor- t Boschma met een transparante, levensgrote figuur arbij hij allerlei figuren tegenkomt. Uiteindelijk komt tegen. Iprijs voor Duits schilderij jdens een veling bij Sotheby's in Londen is een re- ssio» betaald voor een Duits schilderij uit deze eeuw. Een jieder had ruim 5 miljoen pond (ruim 16 miljoen ;r voor het monumentale doek 'De Waterval' uit :anz Mare. De veiling van 120 Duitse en Oostenrijkse de jaren twintig uit de collectie van R. Deyhle bracht ïim 60 miljoen gulden op. Een andere topper was advocaat dr. Fritz Glaser', dat op 3,6 miljoen pond iljoen gulden) werd afgeslagen. rage igev,j clew etse reekeinde Zoeterwoudse galerie ipotl e_ï De Zoeterwoudse kunstschilder Piet Wolvers no- mrgt [tellenden uit op zaterdag 16 en zondag 17 oktober riemen in zijn galerie/atelier. De kunstenaar zal iciph teiien over zijn werk en de cursussen die hij gaat publiek is welkom tussen 11.00 en 17.00 uur. Galerie ;evestigd aan de Schenkelweg 2a in Zoeterwoude. id Valentine op Valentijnsdag De Amerikaanse Balletdanseres Valerie Valentine afscheid van Het Nationale Ballet en heeft daarvoor de datum gevonden: 14 februari 2000 ofwel Valen- artieste zegt het ballet gedag in Carré tijdens het haarzelf opgezette Dansgala dat bestaat uit dertien n van choreografen als Rudi van Dantzig en Ed kzaa .F.T.I \R Musical over leven van legendarische chansonière in Den Haag in première arnhem martin hermens Bij de laatste doorloop had hij nog het idee dat het niets zou worden. Maar de verlossing kwam bij de eerste try-out voorstelling in Almere, vier da gen later. „Er moet iets in die paar dagen zijn gebeurd", filo sofeert Andy Daal. ,,A1 weet ik niet wat." Daal regisseert de musical 'Piaf over het leven van de legendarische chanson- nière Edith Piaf die maandag avond in de schouwburg in Den Haag te zien is. Liesbeth List vertolkt de titelrol en staat bijna de hele voorstelling op de planken. Een zware klus voor een zangeres die maar weinig acteerervaring in huis heeft, stelt Daal. Geen balletten, geen koor werk en geen spectaculaire de cors. De standaardbagage van een musical heeft Daal niet, wel een ster als hoofdrolspeelster: Liesbeth List. Daal schuift niet onder stoelen of banken dat List tijdens de repetities een lastige tante was. Lastig in die zin dat ze hem veel hoofdbre kens bezorgde. „Ik heb nooit eerder gewerkt met iemand die met zo weinig acteerervaring zo'n grote rol gaat spelen", ver telt hij. „Ik heb veel twijfels ge had of er tijd genoeg was om het stuk goed in te studeren." „We hadden een korte repeti- tietijd. Het was voor haar een zware opgave. Des te groter vind ik de prestatie die ze nu op de planken levert. De dingen zijn op hun plek gevallen. Van het ene moment op het andere was het er. Dat heeft 'Piaf ook nodig. Want als Liesbeth gaat stijgen, stijgt de hele voorstel ling naar een hoger niveau." „Dit stuk van de auteur Pam Gems ging in première bij de Royal Shakespeare Company in Londen. Daar speelde een actri ce de rol van Piaf, een actrice die toevallig goed kon zingen. Er zijn in Nederland ook actri ces die heel goed kunnen zin gen. Maar als ik opnieuw moest kiezen, had ik toch weer Lies beth List voor deze rol willen hebben. Zij is toch dé chanson- nière van Nederland. Liesbeth is de enige die Piaf kan spelen. Ik heb haar een keer liederen van Jacques Brei horen zingen. Het is magistraal om te zien hoe zij die liederen acteert." „De grootste verrassing voor mij was te ontdekken dat Lies beth inderdaad de aangewezen persoon is om Piaf te spelen. Het is een gigantische hoofdrol, waarvoor je normaal mensen van het kaliber Annet Nieuwen- huijzen of Pierre Bokma in schakelt. Ik vind dat we nu een goede voorstelling hebben, on geacht hoe de reacties van de recensenten straks zijn. Tijdens de try-outs merkte ik dat het publiek onder de indruk is. Slechte recensies kunnen niets stuk maken aan mijn overtui ging dat ik een goede voorstel ling heb gemaakt." „De dingen die je het eerste opvallen bij het lezen van een nieuw stuk, hebben je fascina tie. Die dingen vormen voor mij de kernpunten van mijn regie. Wat mij in 'Piaf intrigeert, is de vraag hoe het mogelijk is dat ie mand met een gigantisch groot talent - ze was de grootste ster van haar epoque - toch zo'n ongelukkig leven kan leiden. Piaf had een van God gegeven talent waar je u tegen zegt, maar ze is er lichamelijk aan kapot gegaan. Haar zelfdestruc tieve houding fascineert." „Ze was niet altijd de meest aardige persoon. Piaf kon soms Liesbeth List speelt en zingt Piaf in de gelijknamige musical. een secreet zijn. En toch heb ik maken. Maar ik wil laten zien compassie met haar. Je kunt in dat ze vloekt, vals en gemeen is. dit stuk een heilige van haar Ze werd gauw verliefd, had foto gpd hester doove minnaars bij de vleet. Ze heeft een vreemde onzekerheid ge had die haar haar hele leven achtervolgde. Ze voelde zich niet gewaardeerd door degene van wie je de meeste liefde ver langt: je moeder. Ik wil het pu bliek laten zien waarom Piaf ondanks haar roem zo ongeluk kig is geweest." „Ik zie 'Piaf niet als een mu sical, maar als een toneelstuk met chansons. Die chansons benader ik als monologen. Dit stuk is bijna als een filmscript geschreven. Heel fragmenta risch, waardoor de spannings boog steeds wordt afgebroken. Daar schrik je in het begin van. Na twee, drie keer lezen ben ik gaan kijken hoe ik er theater van kon maken. Met minimale middelen probeer ik er toch iets visueels aan mee te geven. In mijn regie heb ik steeds de chansons in een kader ge plaatst. Zo probeer ik er een or ganisch geheel van te maken in plaats van een opeenvolging van liedjes en scènes." „Het is een cliché: het maken van een voorstelling is net een bevalling. In dit geval was het een zware bevalling. Maar de genen die hem gemaakt heb ben, houden van deze baby. Als anderen straks zeggen: goh, wat een lelijke baby, dan doet dat pijn. Ik heb inmiddels voldoen de eelt op mijn ziel gekregen. Negatieve recensies ben ik na twee dagen weer vergeten. Ze ker als je merkt dat de voorstel ling goed valt bij het publiek. Daar maak je ze voor. Als ac teurs geloven in waar ze mee bezig zijn, voel je als regisseur: het is niet slecht wat we hier doen. En in 'Piaf weet iedereen precies waar ze mee bezig zijn." 'Piaf gaat 11 oktober in pre mière in de Koninklijke Schouwburg in Den Haag (20.15 uur) en toert daarna door het land. In 1997 'overschrijding' van ruim 1 miljoen Het Leidse Stedelijk Museum De Lakenhal moet veel scherper gaan begroten. „We hebben er bij directrice Jetteke Bolten op aangedrongen dat de begroting echt moet representeren wat men in een jaar van plan is." Dat zegt Marc van Pelt, financieel adviseur van de Dienst Cultuur en Educatie naar aanleiding van het jaarverslag 1997 van De Lakenhal. leiden cees van hoore Uit het jaarverslag blijkt dat de begroting met ruim één miljoen gulden is overschreden. Be groot voor 1997 is 3.408.218 gulden: de werkelijke kosten bedragen 4.581.511 gulden. De overschrijding zit hem in de niet begrote hulp van uitzend krachten (75.000 gulden), on derhoud (447.959 gulden), aan kopen (349.054 gulden) en nog wat andere zaken. „Door geen bedragen voor die posten te be groten, krijgt het stadsbestuur een verkeerd beeld gepresen teerd", aldus Van Pelt. De gemeente hoeft het ver schil van ruim één miljoen gul den niet bij te passen, omdat er in 1997 veel meer inkomsten zijn geweest dan begroot. Die inkomsten werden begroot op 130.035 gulden, terwijl er in werkelijkheid 1.307.518, tien maal zoveel dus, in de kas van De Lakenhal vloeide. „Ik heb die zogenaamde overschrijding van ruim één miljoen gulden natuurlijk ge zien", zegt Van Pelt. „In die zin is dit voor mij dus geen nieuws. Vastgesteld kan worden dat de begrotingssystematiek niet erg duidelijk is. Als je bepaalde ten toonstellingen wilt gaan organi seren, kun je natuurlijk weten dat zoiets extra mankracht kost. En als je kijkt naar de kosten van het onderhoud in de voor gaande jaren, dan kun je ook ongeveer inschatten wat je daarvoor nodig hebt." Bij de post 'storting in voor ziening van onderhoud' is door De Lakenhal een bedrag van ongeveer twee ton begroot. „Terwijl er in werkelijkheid bij na een half miljoen voor het onderhoud moest worden uit getrokken. Dat wijkt natuurlijk te veel af. Een en ander moet echt veel helderder worden. De Lakenhal is wat wij noemen een staande organisatie, een orga nisatie in beweging, en dan moet je de kosten die dat met zich meebrengt toch enigszins kunnen inschatten. We hebben aan directeur Jetteke Bolten la ten weten dat we niet voor dit soort verrassingen willen wor den geplaatst." „Hetzelfde geldt trouwens voor de begroting van de in komsten bij de posten 'verko pen bij exposities' en 'bijdragen ten behoeve van aankopen'. Daarbij zijn geen bedragen be groot. Ook daarop moet je toch enigszins zicht kunnen hebben. Dit is echt te vaag." De Lakenhak-directeur Bolten was niet voor commentaar be reikbaar. onder een para- Een heer die op paardenraces irgens een snui- iche hengst te be- m wat Zeeuwse ollen die de koets ing Tjeerd van Rij stersvrouwe Post kaar daar blijft het jpenstelen. Alsof chrijver wordt ge- jn verblijf in onze wijlen zijn colle is beschreven als paupers en onge- ameb 4 oktober-plaatje. mrij nu naar de ar het jolige ge- em Albert Wage- >r magnificus van versiteit? Die oog- illem Albert! Een 'ij Sinterklaas 'Heb jij je harin- opgegeten, Wil- zag dat je hem plantenbak liet niet van haring, I? Foei, dat moe- ch maar eens in k gaan schrijven, proeven en dan it je een proef- schreven! Dat irijf op, Piet! Wil- undai 'gU?itjaar8een >r zijn universiteit, en groot artikel het geheugen siten ti d! ging 3 er> hier bij bosjes 'mrij is op dit ebeurtenis in Lei- ap haalt hij onze kuren vestestad uit het intellectuele slop. VW-directeur Kees Klerks wrijft zich vergenoegd in de handen en neemt nog een neutje uit eigen fles. Mooiere promotie is niet denkbaar, 's Avonds begeeft de gelauwer de schrijver zich onder het hos sende volk in de Hooglandse- kerkchoorsteeg, waar Frans Bik, de eigenaar van café De Bonte Koe, een podium heeft inge richt voor de J.C. Marksband en Trio Bier. Een jonge dichter van de Leidse groep Attitude 2000 vecht zich door de menigte naar de schrijver toe en vraagt: 'Bent u misschien Gerrit Kom rij?' 'Nee', antwoordt de treurig kijkende bard, Harry Mulisch.' Tja, dan weet je je toch even geen attitude te geven. De valsigheden van Komrij worden door de, zich tegen hem aan schurkende, omstan ders ingeslurpt. Als bange ho velingen glimlachen zij bij elk woord dat van zijn lippen komt. En omdat het zo'n lawaai is in de steeg, kunnen ze veiligjes hun mond naar zijn oor bren gen om er wat in te fluisteren en er desnoods een schuchter kusje op te drukken. Wat een oor! Hoe teer! Alsof er een mooi stukje kroepoek in zijn haar ligt. De schrijver staat er wat stijfjes bij. Als een nabestaande aan een groeve. De handen voor het kruis. In die handen zit een plastic glaasje met bier. Omdat schrijver dezes de 'Heer uit Portugal' heeft leren kennen tijdens een interview, wordt hij door hem begroet. Je ziet de feestgangers denken: 'Zo'n lui is die journalist van dat sufferd je kennelijk dan toch ook weer niet!' Iedereen in de steeg kent Kom rij. Uit alle hoeken en gaten, vanaf het toilet maar ook uit de goten, duiken er neven, nichten en bekenden op. Ondanks de regen zonnen ze zich in de ver maardheid van de man die een bezem haalde door de Augi asstal van de Nederlandse ar chitectenwereld, wiens papie ren tijgers zich op menige tele visiepersoonlijkheid wierpen, wiens gedichten nu al klassiek zijn. Frans Bik, de eigenaar van De Bonte Koe, komt met een dien blad boven zijn hoofd naar Komrij toe. „U nog een biertje, meneer Komrij? Gratis, natuur lijk, dat spreekt." „Dat heeft zelfs de trouwste stamgast hier nog nooit meegemaakt", zegt een besnorde zestiger. „Maar ja", zegt hij, „Bik en hij zijn ei genlijk collega's. Ze schrijven zich allebei rijk." Komrij. Totem van Leiden. Toen prins Willem Alexander hier kwam, lag de Privé met de zoomlens in een roeibootje aan het Rapenburg, de gracht waar de koninklijke telg resideerde. Komrij woont, gedurende zijn gastcolleges aan de universiteit ook aan deze eerbiedwaardige gracht. Hij hoeft niet bespied te worden. We kunnen hem open lijk bewonderen. En hij wil ook op de foto met Leidenaars. Je hebt van die bordkartonnen Volendammers zonder gezicht. Op de plaats van hun gezicht zit een gat. Door dat gat kun je, als je wilt, je eigen gezicht steken. Leuk voor een foto. Misschien moet boekhandel Kooyker zo'n bordkartonnen Komrij maar in de zaak zetten. Gouden tijden. cees van hoore theater recensie geleden gestorven, waarna haar man de liefdes briefuitwisseling met haar minnaar al die tijd heeft voortgezet. De confrontatie tussen deze heren moet dan ook eigenlijk zinderen van woede, verbijstering en ongekende ontgoocheling. Maar helaas ge beurt er tussen de beide acteurs vrijwel niets. Er ic Schneider als de schrijver jongleert professio neel met zijn teksten, Theo Pont doet dat even eens op zijn manier. Twee toneelspelers met een nogal uiteenlopende achtergrond staan hier sa men in één stuk. Hun speelstijlen zijn keurig zo veel mogelijk op één lijn gebracht. Het verhaal wordt dientengevolge technisch en vakkundig helder gemaakt. De tragiek tussen beide heren schrijnt echter ondanks alle getergde mimiek geen ogenblik. Geen bedriegers en bedrogenen, maar slechts arme pechvogels zijn er te zien. We zien slechts gevoelloze passies. Je denkt na af loop hooguit: goh, da's nou toch ook wat. wunand zeilstra 'Enigma vanaties' van Enc-Emmanuel Schmitt Spel. Ene Schnei der en Theo Pont. Regie: Peter Oosthoek Gezien: 8/10, schouwburg Leiden. Journalist komt op bezoek bij beroemde, excen trieke schrijver die zijn gasten met geweerscho ten begroet. Wie niet is geraakt en eenmaal is binnengekomen, mag zich als een gast beschou wen. Het gesprek annex interview loopt moei zaam. De interview-setting is echter slechts schijn. Het gesprek tussen beide heren krijgt meerdere malen een onverwachte wending. Het autobiografische boek bijvoorbeeld dat ter dis cussie staat, bevat de publicatie van een liefdes correspondentie tussen de schrijver en de vrouw die de echtgenote blijkt te zijn geweest van de vermeende journalist. Maar uiteindelijk is het al lemaal nog veel erger. De aanbedene is al jaren leiden 'De mol die wil weten wie er op zijn kop termiddag was Erlbruch in de Leidse boekhandel gepoept heeft'. Wie kent dat prachtige kinderboek Kooyker Ginsberg om kinderen tijdens de Kinder- niet? Wolf Erlbruch kent het in elk geval: hij heeft boekenweek te laten zien wat hij allemaal met een het zelf getekend. De Duitser wordt in eigen land stift kan en om zijn boeken te signeren, beschouwd als een van de beste illustratoren. Gis- foto hielco kuipers Komrij tegen Wagenaar bij de 3-oktoberoptocht: „Hou jij niet van haring, Willem Albert?' archieffoto henk bouwman

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 35