en aanraken i nieuwe Zintuigentuin 'En nu... revue!': lollig maar geen dijenkletser Cultuur Kunst Maker ondergeschikt aan het Victor Löw subliem in The Zoo Story VRIJDAG 8 OKTOBER 1999 f. chef caroline v Twee concerten van Belcanto warschoten De Voorschotense Operettevereniging Belcanto geeft op zaterdagavond en zondagmiddag concerten die gewijd zijn aan Johann Strauss jr. Medewerking wordt onder meer ver leend door Harmonie Voorschoten en een Haagse balletstudio. Regisseur is Jack van Dam. Het concert is in het Cultureel Cen trum aan de Prinses Marijkelaan 4 en begint op zaterdagavond om 20.15 uur en op zondagmiddag om 14.15 uur. Open atelier-weekeinde in Bollenstreek am i fnstreek Kunstkring '88 Duin- en Bollenstreek en de Ver eniging Wassenaarse Beeldende Kunstenaars houden morgen en overmorgen voor de zevende keer 'Open Ateliers'. Aan deze manifestatie nemen zo'n dertig beeldende kunstenaars deel. Op achtien locaties in de Duin- en Bollenstreek zijn de werken te zien. Hier is een grote verscheidenheid aan beeldende kunst te zien. Kunstenaars vertellen over hun werk en geven demonstra ties. De ateliers die meedoen hebben een gele wimpel aan de Leids kunstenaarsduo Onno S. en Allart L. exposeert drieluiken in Mechelen Aankoopfonds Mondriaan Stichting Amsterdam De Mondriaan Stichting heeft van het ministerie van onderwijs, cultuur en wetenschap goedkeuring gekregen om te beginnen met het Aankoopfonds Collectie Nederland. Uit dit fonds is jaarlijks 3 miljoen gulden beschikbaar. Dit bedrag wordt vanaf 2002 verhoogd tot 11 miljoen gulden. Het nieuwe Aankoopfonds Collectie Nederland is bestemd voor alle musea en kon worden gevormd nadat het kabinet eind vorig jaar be sloot hiervoor eenmalig 100 miljoen gulden uit te trekken. De Mondriaan Stichting hoopt hiermee een bijdrage te kunnen le veren aan grote en unieke aankopen. Het fonds is bedoeld voor zeer bijzondere aankopen van minimaal 100.000 gulden. De Mondriaan Stichting betaalt niet meer dan 40 procent van het aankoopbedrag. Partituur van Beethoven duikt op onpenIn Groot-Brittannië is een onbekende partituur van Beethoven gevonden. Het betreft een muziekstuk voor een strijkkwartet dat donderdag voor het eerst in Londen wordt uit gevoerd. De partituur, die bij een particulier in het zuidwesten van Engeland lag, wordt in december geveild. De waarde wordt at op zeker een half miljoen gulden. Koplands dichtbundels gebundeld isterdam Dichter Rutger Kopland is donderdagavond verrast et een bundeling van zijn elf dichtbundels. Ter ere van zijn ste verjaardag is 'Gedichten 1966-1999' in het diepste geheim t stand gekomen. Kopland kreeg het eerste exemplaar over handigd tijdens het programma 'De wereld van Rutger Kop land', in het Amsterdamse theater De Balie. Rutger Kopland is het pseudoniem van R.H. van den Hoofdakker. nienke ledegang Drieluiken. Daarover gaat 'Das Triptychon', de tentoonstelling van het Leidse kunstenaarsduo Onno S. en Allart L. die zater dag in Mechelen wordt ge opend door Jetteke Bolten, di recteur van De Lakenhal. Onno S. en Allart L. zijn niet onbe kend in Leiden. In de jaren 1993 en 1997 vormden zij sa men 'de Fundatie'. In dat sa menwerkingsverband verzorg den zij een aantal 'operaties', waarin beelden werden 'be schermd, geopenbaard en her overd'. De Fundatie is in inmid dels niet meer, maar Onno Schilstra en Allart Lakke zijn nog steeds actief. In hun ogen is Das Triptychon een vervolg op, of zelfs de kern van de ope raties van twee jaar terug. Rijst de vraag: Waarom drieluiken? Schilstra: „Van een drieluik, zoals we dat uit de Middeleeu wen kennen, gaat een aantal bijzondere werkingen uit. Het is bijvoorbeeld uniek dat het drie luik een beeld is dat in zichzelf de mogelijkheid heeft aan het zicht onttrokken te worden. Die werking proberen we met een aantal hedendaagse drieluiken opnieuw te creëren." „Het is dus niet zo dat we een imitatie van het Middeleeuwse drieluik nastreven", zegt Lakke. „Dat zou behoorlijk hoogmoe dig zijn. Nee, het gaat ons puur om de werking die er vanuit gaat. Kunst moet raken en op het moment dat dat gebeurt, hetzij op een positieve, hetzij op een negatieve manier, is er geen publiek meer, maar zijn er getuigen. Dat uitgangspunt speelt een cruciale rol in ons werk." Drieluiken van Onno S. en Allart L. „Er zit een bepaalde opeen volging in wat wij doen, maar het is belangrijk je te realiseren dat het nooit hetzelfde is", vult Schilstra aan. „Kijk, als kunste naar heb je twee opties. Je kan je leven lang hetzelfde kunstje vertonen en daar rijk mee wor den: dan heet je bijvoorbeeld Andy Warhol of Mondriaan. En je kunt jezelf en je stijl continu wijzigen en daarmee onder wa ter blijven. Wij hebben voor dat laatste gekozen." Lakke kijkt uit het raam en wijst naar de Hooglandse Kerk. „Vergelijk het met de bouw van een kathedraal. Je ziet dat het een product van jaren is. Ver schillende stenen, verschillende stijlen, waarschijnlijk verschil lende bouwers. Zo moet het ook zijn met ons werk. Het moet goed doordacht en zorg vuldig opgebouwd zijn. De ma ker is ondergeschikt gemaakt aan het werk. Tja, dat betekent dat het de ene keer kan werken en een andere keer niet. Dat is het spannende." Schilstra over hoe het duo in Mechelen is terechtgekomen: „De banden met België zijn al tijd goed geweest. Dat komt on der meer doordat Allart in Brussel studeerde en woonde. De contacten met galerie Tran sit, waar de tentoonstelling is te zien, dateren van een jaar of tien terug. Toen was Transit overigens nog in Leuven geves tigd. Transit voert een beleid, waarin niet alleen plaats is voor gevestigde kunstenaars, al die Warhols en Mondriaans waar wij ons zo tegen verzetten, maar ook voor de minder ge vestigde." Lakke: „Weet je, sommige mensen vinden dat wij teveel shockeren. Ze willen niets met ons werk te maken hebben; ze zijn geschokt, geraakt. Maar dat is nou juist de bedoeling. De drieluiken die te zien zijn, moe ten de kijkers een pak slaag ge ven. Déér worden ze deelnemer van. En dan zijn wij in onze op zet geslaagd!" Das Triptychon, Onno S. en Allart L. Van 10 oktober tot 12 december te zien in galerie Transit, Zandpoortvest 10, 2800 Mechelen. Openingstij den: vrijdag, zaterdag en zon dag van 14.00 tot 18.00 uur en op afspraak. asttafels, geitenplanetarium en Japanse klankentuin bij Nieuw Buitenzorg leestal krijg je van de ïppoost in het museum >n flinke uitbrander als je iet je tengels aan de unstwerken zit. Maar in e 'Zintuigentuin' van ■ieuw Buitenzorg in Lei- ■erdorp, een zorginstelling laar 42 mensen met een leervoudige complexe - andicap leven, hoef je aarvoor niet bang te zijn. Ie bewoners, die vaak niet unnen praten, mogen de oeien en het geitenplane- 1 irium van Mitsy Groenen- ijk en de Japanse klan- entuin van Martin Rie- eek bekijken, beluisteren a aanraken. iderdorp cees van hoore ankzij de inspanningen van de Gruiter van Stelling 'ojecten en projecüeidster Pe- a Beek kon deze Zintuigentuin waarvoor een fikse subsidie het VSB Fonds en de M.A- C. Gravin van Bylandtstich- is ontvangen - worden ge- aïiseerd. In de zomer van het ar 2000 zal nog een aantal ob- cten in de tuinvijver worden iplaatst. De kunstwerken van [itsy Groenendijk en Martin iebeek zijn vanmiddag ten gehouden door burge- leester M. Zonnevylle. 'Tasttafels' zo noemt kunste- ares Mitsy Groenendijk de vee paar vrolijk beschilderde ilveren die een werkblad met voerputje schragen. „Ik heb •zocht naar een beeld dat leteen aanspreekt", zegt ze. -n dat waren dus deze kalve- n. De bewoners hier, die bijna lemaal in rolstoelen zitten, Jtnnen het werkblad over zich ïen trekken en dan naar har- u fust kneden, kleien of gewoon wat spetteren met water.' Even voorbij de kalveren, in het weitje voor de geiten, is Groenendijks 'Geitenplanetari um' te zien. Het kunstwerk heeft iets weg van een lege hooischelf. Op de vier hoeken prijken windwijzers. Op elke windwijzer troont een kleurig beschilderde poedel, een steeds terugkomend motief in het werk van Groenendijk. „Poe dels zijn toch een beetje ver menselijkte dieren. In de zeven tiende eeuw wordt al geschre ven dat ze heel intelligent zijn. Maar wij hebben aan ze lopen tutten en daarom zien ze er vaak zo koddig uit. Ik vond het leuk om nu eens niet de nor male windvaantjes of engeltjes te gebruiken, maar zoiets aards als de poedel. De geiten kun nen onder dit kleine heelal schuilen. En de bewoners na tuurlijk ook. Ze kunnen naar de gouden planeten en sterren kij ken, ook overdag, als het re gent. De hemel is de hele dag beschikbaar." Vanuit de Japanse klanken tuin klinken bloep-geluiden. Alsof een vis even boven water komt om lucht te happen en dan weer naar de diepte ver dwijnt. Aan weerszijden van een tegelpad, dat voert naar een Japans paviljoentje, liggen witte rotsen waaruit dromerige mu ziek komt. In de muur van het paviljoentje zie je de gaatjes van grote luidspreker. Als je het Gehandicapten kunnen de Japanse klankentuin van Martin Riebeek be kijken, beluisteren en aanraken. foto taco van der eb gaatjespatroon wat intenser kijkt, is het net alsof de boel gaat wervelen, zoals dat ook bij sommige pop-artkunst het ge val is. Die ervaring versterkt het Aaibare geiten in Mitsy Groenendijks 'geitenplanetarium' in Nieuw Buitenzorg. foto taco van der eb surrealistische karakter var bouwwerk. Het gaat je beetje duizelen, je bent in de sfeer. Een deur aan de zijkant van het paviljoen geeft toegang tot een klein hokje met talloze ge kleurde raampjes. In een van de hoeken staat een microfoon. Martin Riebeek: „Ik vond het vroeger erg leuk om door ge kleurde snoeppapiertjes naar de wereld te kijken. Die wereld kreeg dan ineens iets geheims. Het leek me leuk om dat eens te gebruiken in dit kunstwerk. De luidspreker in het paviljoen geeft alles terug wat er door de patiënten wordt gezegd, 'n Woord, maar ook een hele zin. Daarmee is het een soort echo put geworden. Ik werd daar als kind in hoge mate door ge boeid." „Het idee is ontstaan tijdens een verblijf in Tokio, waar ik moest werken. Elke dag kwam ik in dat drukke Tokio langs een gebouw dat vlakbij een stop licht lag. Je zag aan de buiten kant niets. Een Japanse zei me eens: 'Achter die muur zitten geesteszieken.' Het verkeerd raasde maar voort. Alleen wan neer het stoplicht op rood sprong, was er even wat stilte. Maar dan klonk er ineens zo'n heel vreemd klingeltje in het stoplichtmechnisme. Absurd. Welke wereld was nu vreemder, de wereld achter de muur of de wereld van het stoplicht? Twee werelden. Dat bracht me op het idee van dit echopaviljoen. Ik heb er een wat plechtig geheel van gemaakt. Elke gehandicap te moet dit terrein als de Sjah van Perzië kunnen betreden." Tina Turner krijgt d" prijs voor carrière widen Jjdens liet gala van de Britse lack Music Awards heeft de Dierikaanse superster Tina een onderscheiding Kregen voor haar imposante luziekcarrière. In een reactie de 60-jarige zangeres dat vafte muziek 'eindelijk °rdt erkend'. Turner, die al :ertig jaar optreedt, bedankte aar juichende fans in de ïndense Royal Albert Hall. un steun maakte haar corne al in de jaren tachtig moge- ik. zei ze. theater recensie dick van teylingen 'En nu revue!' door 'Niet uit het raam'. Genio de Groot. Han Römer en Titus Tiel Groenestege. Gezien „Goeiemorgen lief gezinnetje, het wordt een mooie dag", is de driedubbeloverge- haald blije opening van wat een mieter se theateravond van jewelste belooft te worden. Als iedereen aan tafel is, wordt eerst de Heer dank gezegd in een gebed vol waardering en respect voor de me demens. „Welaan", zegt vader Pap tegen zijn vrouw, „Nou en of, Map! We heb ben immers een fijn stel verdraaide knullen!" De zon schijnt en de vakantie staat voor de deur, maar de hunebedden zijn vol, dus heeft Map tickets naar Be- nidorm geregeld. Ondanks de padvinderachtige jaren- vijftig-opening leeft het gezin Van der Ploeg wel degelijk een paar decennia la ter, want Pap werkt in het magazijn van Blokker met een Arabische collega, die hij willekeurig Hassan, Achmed, Mo hammed, Abdoella enzovoort noemt. Pap deugt natuurlijk niet. Tot overmaat van ramp brengen de tickets het schoongeschrobde gezinnetje niet naar Benidorm, maar naar de woestijn van Arabië; dat wordt duidelijk wanneer het nogal ver lopen blijkt naar de zee. Zo ontrolt de cabareteske klucht zich verder. Moeder twijfelt sterk („If Pap co- mes behind it, dan zwaais der wat"), maar valt toch voor haar Arabian lover, wordt verkocht voor drie Mercedessen en ontmoet haar zoons weer in een ha rem. Vader en zoons zuchten even in de gevangenis - waarom is onduidelijk - maar komen veilig thuis waar ze moeder toch wel missen. Eind goed al goed. 'Niet uit het raam' is inmiddels ruim voorzien van fans. Titus Tiel Groeneste ge en Han Römer hebben hun sporen verdiend met opleiden, regisseren en spelen in voorstellingen waarin humor en filosofie samengaan. Ervaring genoeg op het podium, maar met 'En nu... re- Verzamelen is ook een kunst Het Stedelijk Museum De La kenhal heeft weer toekomst. Een compliment voor het gemeente bestuur. Het zogeheten Schelte- macomplex mag dan niet de meest ideale uitbreiding zijn voor het museum, maar als se cond best biedt het tal van mo gelijkheden en uitdagingen. On getwijfeld heeft het nog heel wat voeten in de aarde voor de uitbreiding daadwerkelijk wordt gereali seerd. Want het gaat straks niet alleen om de vergroting van het gebouw, maar ook om ruimte om de collectie te ver sterken, een aansprekend tentoonstel- lingsbeleid te geld om de staf van het muse um te laten groeien. De basiscol lectie oude kunst is van hoge kwaliteit. Uitbreiding van die collectie met een verzameling werk van he dendaagse gerenommeerde kunstenaars is ook van essenti eel belang voor een dynamisch museum dat in staat moet zijn straks het bezoekersaantal te la ten groeien en daarmee een deel van de exploitatie terug te ver dienen. Verzamelen is ook een kunst, en daarom iets de politiek zich niet nauwelijks in het stedelijk mu seum terug te vinden, ondanks de aanwezigheid van talloze toonaangevende kunstenaars in stad en regio. Het museum bezat wel een aantal belangrijke werken uit die tijd, maar ze waren niet te zien. En veel essentiële zaken ontbraken in de collectie. Het is Jetteke De wethouder van cultuur, Pechtold, heeft gedicteerd dat het verzamelbeleid van Stedelijk Museum uitsluitend gericht moet zijn op Leidse en land schapskunst. Naast het feit dat de wethouder zijn rol als subsi diegever misbruikt, maakt hij daarmee ook inbreuk op de be- oordelings- en kwaliteitscriteria en dus op de artistieke vrijheid van museumdirecteur Jetteke Bolten. De wethouder wekt met zijn beleid de suggestie dat Bolten in het wilde weg kunst zou aanko pen. Dat is niet het geval. Inte gendeel. De museumdirecteur heeft een helder collectieplan waarin Leidse en landschaps kunst al een prominente rol spe len. De beperkingen die de wet houder haar oplegt zijn daarom overbodig en zelfs schadelijk voor de toekomstige exploitatie van het museum. De collectievorming onder de huidige directeur heeft zich, be halve op het verwerven van he dendaagse kunst, vooral toege spitst op de periode 1890-1940. En niet ten onrechte. Want, stelt u zich eens voor: als iemand uit het eind van de vorige eeuw vijf tig jaar later De Lakenhal weer had bezocht, dan zou deze per soon niet in de gaten hebben ge had in een andere eeuw te zijn beland. De avant garde uit de eerste decennia van deze eeuw was, tot voor enkele jaren terug, derne kunst' en de publicatie die daaraan gewijd was, waren in zekere zin een bekroning op het verwervingsbeleid van de afge lopen jaren. Er is daarmee een belangrijk stuk culturele en so ciale geschiedenis van deze stad in kaart gebracht. Centraal in het beleid van de museumdirec teur staat dat die lijn wordt doorgetrokken naar onze tijd. Het gevaar is niet denkbeeldig dat wederom een hiaat ontstaat in de collectie van het stedelijk museum. Dat gebeurt als de wethouder erbij blijft om kunst die niet Leids en geen landschap voorstelt, maar in de ogen van de museumdirecteur wel rele vant is voor de samenhang in de collectie, uit te sluiten. Het is een grove miskenning van het beleid en de ambitie van de huidige museumdirecteur om een belangrijke collectie twintigste-eeuwse kunst te ver zamelen en daarmee een sa menhang aan te brengen in de presentatie van de cultuur en sociaal-economische geschiede nis van de gemeente Leiden, vanaf de 16de eeuw tot heden. De wethouder beperkt daar mee de mogelijkheid de komen de vijftig jaar verrassende, nieu we tendensen en initiatieven in het werk van hedendaagse (Leidse) kunstenaars te presen teren in samenhang met dat roemrijke verleden. Pechtolds inhoudelijke koers is dan ook geen opmaat voor een verzamel beleid dat zich kenmerkt door verheffing, maar door vervlak king. De wethouder moet naast de uitbreiding van het gebouw ook de museumdirecteur de ruimte geven een verzamelbe leid te voeren dat grensover schrijdend, maar tegelijkertijd onlosmakelijk verbonden is met de historische ontwikkeling van de stad. vue!' wil het maar niet lukken. De voor stelling wordt geen dijenkletser en geen wrange ontmaskering, en mist een ster ke pointe. De liedjes zijn slapper dan je van 'Niet uit het raam' mag verwachten, de grappen zijn soms best leuk, maar daar heb je het wel mee gezegd. Als ac teur komt sjeik Genio de Groot het beste uit de verf, de rest blijft onder de maat. 'En nu... revue!' gaat het ene oor in en het andere uit. We willen best geloven dat het lekker dollen was bij het maken van de voorstelling - ook op het podium maken de mannen elkaar graag aan het lachen - maar dit gezelschap had min der snel tevreden kunnen zijn. Hoewel... de fans lachen toch wel. toneel recensie max smith 'The Zoo Story' van Edward Albee en 'Old Friends' van Earl Douglas Mitchell. Regie: Edward Albee. Vertolkers: Victor Low en Leslie de Gruyter. Première Nieuwe De la Mar Theater Amsterdam, 6 okt. Ook op reis: o.m. Stadsschouw burg Utrecht (16/10); De Kom Nieuwe- gein (27/10) en De Flint Amersfoort (29/10). „Een toneelstuk vraagt van het publiek bepaalde scholing, enige intelligentie en Üe be reidheid om er dieper op in te gaan. Toneel trekt nooit veel mensen. Het betekent name lijk dat je moet 'werken' en de meeste mensen houden daar niet van", zei de Amerikaanse schrijver Edward Albee in een interview. Toch zijn er drie hoofdredenen waardoor deze vorm van 'werken' ruim schoots wordt beloond bij het zien van de voorstelling 'The Zoo Story'. De door hem ge schreven eenakter heeft hij zelf geregisseerd. Albee regis seert wel vaker zijn eigen stuk ken, maar zelden in Neder land. Dit is dus op zichzelf al bijzonder. 'The Zoo Story' was in 1959 zijn debuut als toneelschrij ver. Met dit stuk, net als later met onder meer 'Who's afraid of Virginia WoolF verwierf hij wereldfaam. In zijn beknopt heid is 'The Zoo Story' als een vlijmscherp ontleedmesje waarmee de menselijke een zaamheid pijnlijk wordt bloot gelegd. Net zoals dieren in een dierentuin gevangenen zijn, wordt de mens door het leven gekooid. Het stuk is van een dergelijk niveau dat dit een tweede aansporing is om de voorstelling te gaan zien. Een derde, en niet de min ste reden die deze vrije pro ductie zo uitzonderlijk maakt, is het spel van Victor Löw. Je voelt je bij zijn vertolking van de jonge verschoppeling Jerry als een kind dat zich geheel laat meeslepen door een ras verteller. Het is formidabel zo als hij zich met zijn levensver halen opdringt aan een oude re brave burgerman, die ge woon is op een bankje in een park bij de dierentuin een boek te lezen. Lesley de Gruyter is een aansprekend en aandoenlijk voorbeeld van een goedmoe dige op rust gestelde man, die tevreden is met zijn baan, zijn vrouw, twee dochters en twee parkietjes. Tot hij deze Jerry ontmoet. Niet meer dan twee bankjes zijn nodig om hun confrontatie met vergaande gevolgen in het park te illu streren. Aan 'The Zoo Story' gaat een andere eenakter, 'Old Friends' vooraf. Hierin wordt er meesterlijk gegoocheld met de taal, waardoor een alle daagse conversatie tussen twee voormalige, maar ook in maatschappelijk opzicht to taal uit elkaar gegroeide vrien den opeens vol psychologi sche dubbele bodems zit. Edward Albee kan tevreden zijn over de door hem geregis seerde vertolking. Het publiek was het op de première on miskenbaar, gemeten naar het uitbundige slot-applaus dat ook Albee op het toneel met een gelukzalige glimlach in dank afnam.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 23