De groeiende schare fans van Potter Boeken Carry Slee leest als een trein 'Waarom mag een jeugdboek niet spannend of leuk zijn?' DONDERDAG 7 OKTOBER 1999 Kinderboekenweekgeschenk Engelse schrijfster creëert nieuwe kinderboekenheld ent §D£_Ï l In Engeland lag de nieuwste Harry Potter pas na school tijd in de winkel, zodat kinderen niet zouden spijbelen om een exemplaar te pakken te krijgen. Toen het derde deel een maand geleden in Amerika verscheen, gingen de boekhandels om 12 uur 's nachts al open en stonden er lange rijen wachtenden voor de deur, terwijl de eerste druk toch uit 900.000 exemplaren bestond. De schrijf ster van de Harry Potter-boeken, J.K.Rowling, verdrong uiteindelijk John Grisham van de top van de bestseller lijsten in Amerika en Engeland. jeugdliteratuur recensie francoise ledeboer/gpd 'Bikkels' door Carry Slee met tekeningen van Roelof van der Schans is een uitgave van de Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek ter gelegen heid van de 45ste Kinderboekenweek, le dereen die tijdens de Kinderboekenweek voor tenminste f 19,50 aan boeken be steedt, ontvangt 'Bikkels' gratis. Carry Slee stopte tien jaar gele den met haar werk als drama docent aan middelbare scholen en schreef sindsdien vijfentwin tig boeken voor alle leeftijdsca tegorieën. Ze put haar onder werpen uit wat jongeren op school en thuis meemaken en durft ook zware kost als schei dingen, ruzies, homoseksuali teit, discriminatie, drugsgebruik en zinloos geweld aan. Dat doet ze vanuit de overtuiging dat jongeren veel eerder dan vroe ger met de harde werkelijkheid worden geconfronteerd en dat ook kinderboeken daar niet omheen moeten draaien. Ze werd met die 'herkenbare' aan pak zo immens populair dat er inmiddels in totaal meer dan een miljoen exemplaren van haar boeken zijn verkocht. Recensenten van 'echte' kin derliteratuur vinden dat Slee te veel details opdist zodat de fan tasie van haar jonge lezers te wéinig wordt geprikkeld. Slee zelf erkent volmondig dat haar realistische boeken geen 'echte' literatuur zijn, maar voegt er ook altijd aan toe dat ze dat nooit heeft gepretendeerd. Ze wil in de eerste plaats het lezen bevorderen en vindt het onbe grijpelijk dat dit noodzakelijke segment van haar vak door re censenten stelselmatig over het hoofd wordt gezien. Want wat is er mooier dat kinderen van de televisiegeneratie door haar boeken weer gaan lezen of aan het lezen blijven? En wie weet door haar boeken ook eens iets moeilijkers proberen? Wie de leesbevorderende kwaliteiten van Bikkels verge lijkt met die van Mijn avontu ren door V. Swchwrm van Toon Tellegen, kan er niet omheen dat Slee in elk geval een veel spannender en makkelijker toe gankelijk verhaal heeft geschre ven dan de auteur van het ge schenk van vorig jaar. Tellegens avonturen over het jongetje dat schrijver wil worden was vooral geschikt voor fantasierijke kin deren die er niet van opkeken dat alle mensen hun naam ver geten of dat alles ineens een blauwe kleur krijgt. Met Bikkels leverde Slee haar zoveelste boek af waarin ze met een vaardige mix van ingredi ënten uit het dagelijks leven de aandacht tot de laatste pagina gevangen houdt. Rode draad is hoe de Turkse jongen Murat zelf een oplossing vindt voor de discriminatie waarmee hij te maken krijgt. De plot dient ge heim te blijven, maar het slot is zo ontroerend dat veel van haar jonge lezers ongetwijfeld de ogen niet droog zullen houden. Bikkels is gratis voor wie tijdens de Kinderboekenweek voor ten minste 19,50 gulden aan boe ken koopt, daarna kost het een tientje. jeugdliteratuur interview anka van voorthuusen 'Harry Potter en de Steen der Wijzen', uit geven) De Harmonie Prijs fl. 29,90 Har ry Potter en de geheime kamer', fl 29,90. Voorjaar 2000 verschijnt. Harry Potter en de Gevangene van Azkaban De gekte rond Harry Potter is in Nederland nog niet zo groot als in Amerika of Engeland. Maar de kinderboekhandels hebben wel al bestellijsten liggen voor deel drie, dat in het voorjaar van 2000 verschijnt en Harry Potter en de gevangene van Az- bakan zal heten. Er is inmiddels een Harry Potter fanclub en bi bliotheken hebben een wacht lijst ingesteld voor het lenen van deel 1 en 2, De Steen der Wijzen en De Geheime Kamer. Dat laatste boek is in vier maanden tijd al toe aan z'n vierde druk in Nederland. De Engelse schrijfster J.K.Rowling heeft met Harry Potter een nieuwe, maar nu al klassieke, held op de boeken plank gezet. Harry is een jon gen met tovenaarsbloed, maar dat ontdekt hij pas vlak voor zijn elfde verjaardag. Tot die tijd woont hij in de bezemkast bij zijn oom en tante en neef Dirk, die hem alledrie haten en als voetveeg en pispaal gebrui ken. Op zijn elfde wordt hij naar de tovenaarswereld ge haald door Hagrid, de terrein knecht op het tovercollege Zweinstein. En daar blijkt dat Harry's ouders niet bij een au to-ongeluk zijn omgekomen, zoals hem altijd is verteld, maar zijn vermoord door de zwarte magie van slechterik Volde- mort. Harry blijkt het kind van beroemde tovenaars. Hij is zelf ook een held, omdat hij blijk baar in staat is geweest de vloek van Voldemort te overleven. J.K.Rowling wordt in Engelse kranten zonder gêne vergeleken met meesterschrijvers als Roald Dahl en J.R.Tolkien en haar boeken worden door jongens, meisjes, tieners en volwassenen gelezen. In Engeland is zelfs een speciale Liitgave met een serieuzere kaft, voor volwasse nen die niet met een kinder boek 'betrapt' willen worden. De vergelijkingen met Dahl en Tolkien liggen voor de hand: de immense populariteit, het brede lezerspubliek dat Row ling trekt, en het scheppen van een absurde wereld die toch zo ontzettend veel op de onze lijkt. Ook het feit dat Rowling finan cieel kan rondkomen van het schrijven van kinderboeken, maakt haar een waardig op volgster van Roald Dahl. Ooit vertelde Rowling in een inter view dat ze De Steen der Wijzen in een café schreef met een sla pende dochter Jessica in de buggy naast haar, omdat ze haar eigen huis vanwege de kou was ontvlucht. „Nu kan Row ling thuis de hoogste kwaliteit centrale verwarming aan laten leggen," constateert een recen sent van The Independent wat zurig in een commentaartje over de Harry Potter-hype. Anders dan Dahl en Tolkien schrijft Rowling geen literatuur: daarvoor zijn de karakters te plat en karikaturaal en haar ver halen zijn weliswaar geweldig spannend, grappig en griezelig, maar niet meer dan dat. Hoe wel, verslavend zijn ze ook. Rowling toont zich een kei in De Harry Potter-reeks zal in far of J.K.Rowling" blijkt dat dit cliffhangers: want na het lezen totaal uit 7 delen bestaan, ver- schrijversschap er eigenlijk al- van deel 1 wil je wel weten wat telt Rowling op de Harry Potter- tijd al in heeft gezeten. Ze ver- er ooit mis is gegaan in het le- website. Onder het hoofdstuk zon als kleuter al verhaaltjes ven van Hagrid. „the not so fascinating life so voor haar jongere zusje, al blonken die niet uit dot j sie. Het konijn heette|K*t Konijn en diens zoHESTER vriendin 'mevrouw Bij_ejse middelbare school wa^n aa Rowling zo zegt zij zelf jct|e diebol met een brilletj^ miici de pauzes verhalen veiie pn andere saaie studiene^^ haar klas. Rowling st^dwc Frans, mislukte als sect! omdat ze verha bedenken was ii vergadering te notul^w droomde haar hele lej^vc een carrière als schrijfstyej te Ze ging uiteindelijk tugal, trouwde daar, vv£iub! docente Engels en kr^de: dochter. Omdat er 's o^jet geen lessen waren, beg^|Keri schrijven. Toen het spaak liep, vertrok ze i^e\z[ koffer vol aantekening! het Schotse Edinbur schreef daar, volgens dpSSl ver als een moderne A^ ^a ter aan De steen der terL rest is een sprookje: elvjs q een Engelse en vervolg» woe Amerikaanse uitgever, q ste voorzag haar van ^:n \.c gantisch voorschot daCjjgt rustig aan de volgendeopg len Harry Potter kan we|asm ben fulltime schrijfster was mijn grootste an constateerde ze deze zp een interview gelukzalig ner Bros. heeft de fili%iab, inmiddels gekocht, voojgm, dan een miljoen pon(£nter haar Nederlandse uitge\^ver^ De grootste literair^-atei handel op Internet, AjdeK .com. heeft inmiddels view-site over Harry Pc,[est daar duiken elke dag tiLe nieuwe lezersrecensies jjder ben 15 jaar en werd b^j-yi chagrijnig toen ik een jen a boek kreeg", schrijft een kaanse tiener. En te- „maar het was echt gef- En een 39-jarige man uiiM. meldt: „Ik heb een afkjenz hypes en dingen die if200 doet, dus dit boek ston(gStUL voorhand al tegen. Maal^^Qj. het gelezen en ik ga iLzj Schotland. Kijken of JL H ling met me wil trouwen Al snel nadat Alaart bij Mirte in de klas komt, wordt hij de spil van haar vriendengroepje. Zijn ietwat af wijkende gedrag beïnvloedt hen allemaal. Alaart neemt de mensen namelijk zoals ze zijn, zonder vooroordelen. Hij leert Mirte dat ook te doen en van haar verstandelijk gehandicapte broer te houden. Op een dag krijgt Alaart een fataal verkeersongeval, en dan pas blijkt dat niemand hem echt kende. Was hij een gewone jongen, of een soort Messias die zijn me descholieren dwong over hemzelf en elkaar na te denken? Mirte en haar vrienden blijven met veel vra gen zitten. En ook als lezer laat Het teken je bepaald niet onberoerd. Kolet Janssen heeft met dit boek op nieuw een intrigerende roman afgeleverd voor de ou dere jeugd. 'Het teken', Kolet Janssen, Davidsfonds, fl 28,50, vanaf 14 jaar. Schrijfster Thea Dubelaar verblijft enkele maanden per jaar op het Caraïbische eiland Guadeloupe. Daar speelt zich het zonnige en vrolijke Nanseli, waar ren je heen? zich af. Nanseli rent het hele boek door van school naar huis. Onderweg wordt ze verbaasd nage staard door oom Jonas en de mevrouw van de winkel, waar ze normaliter een praatje mee maakt. Die vra gen zich af wat er toch aan de hand is met het ren nende meisje. Pas aan het einde van het boek komt de ontknoping. Illustratrice Gitte Spee heeft Nanseli karakteristiek neergezet in zwart krijt, met slechts een steunkleur rood. 'Nanseli, waar ren je heen?', Thea Dubelaar, Ploegs- ma, fl 25,00, vanaf 5 jaar. Het verhaal van de gelaarsde kat zal menigeen be kend zijn. De drie zoons van de molenaar erven res pectievelijk de molen, de ezel en de kat. De jongste zoon die er met de kat het slechts lijkt af te komen, wordt echter dankzij het dier een rijk man. Opvallend aan dit boek is, dat het vooral de voorlijk stralende ogen van de kat zijn die de aandacht van de lezer/kij- ker trekken. 'De gelaarsde kat', Giuliano Lunelli en Charles Per- rault, De Vier Windstreken, fl 24,90, vanaf 8 jaar. Sófie verkleedt zich op zolder als bruid. Helaas wil niemand met haar trouwen, behalve oma. Het ver haal is een beetje mager, maar de warme illustraties van Harmen van Straaten maken veel goed. 'Wil je met me trouwen?', Bette Westera en Harmen van Straaten, Gottmer, fl 24,90, vanaf 6 jaar. Het tegenovergestelde is dit boek. De tekeningen zijn een beetje 'plat', maar het leuke verhaal compenseert dat ruimschoots. Tinus woont met tien tantes in een pand, en dat vindt de Kinderbescherming niet goed. Er moet minstens één man in huis zijn. Tijdens een circusvoorstelling regelt Tinus in een klap tien ooms. 'Tinus heeft tien tantes', Jos van Hest en Natalie Kuypers, Gottmer, fl 24,90, vanaf 6 jaar. Gouden Griffel-winnares Annie Makkink draagt voor uit haar bekroonde boek 'Helden op sokken'. FOTO CPD TOMA TUDOR Doodzenuwachtig was hij,' het ging goed. In Den Hai geboortestad, las Kees var ten kinderen voor uit zijn el onlangs verschenen kinde|a(j v 'Het schaampaard'. FOTO OPD fil Hoogleraar jeugdliteratuur Helma van Lierop: leiden martin hermens/gpd In Nederland maken de uitgevers van kinder- en jeugdboeken gouden tijden door. Het aanbod van deze literatuur is groot en gevarieerd. Maar aan seri euze aandacht voor het kinderboek ontbreekt het nog al eens. Ook bij de wetenschappelijke instituten in ons land, zo benadrukt Helma van Lierop, hoogleraar jeugdliteratuur aan de uni versiteit van Leiden. „Op universitei ten zijn voor alle vormen van litera tuur fulltime leerstoelen. Voor de jeugdliteratuur is er maar eentje en dan nog voor slechts een dag in de week. Dat vind ik een scheve verhou- ding." Juli vorig jaar trad ze aan in haar functie. „Het begin van erkenning", aldus Van Lierop. Ze is de tweede hoogleraar op dat gebied: in de jaren tachtig ging iemand haar voor. In principe is de speciale leerstoel, ver noemd naar Annie M.G. Schmidt, voor vijf jaar ingesteld. Een verlenging met nog eens vijf jaar is mogelijk. Pas daarna wordt bekeken of er een per manente leerstoel van te maken is. Voorzichtigheid alom in de universi taire wereld. Voor een deel heeft dat natuurlijk te maken met de beschik baarheid van geld. „Je moet de leerstoel zien als een beginpunt. Als er niets is, kun je geen kant uit", stelt Helma van Lierop. De instelling van de leerstoel maakt het mogelijk om bij de NOW, een organisatie voor weten schappelijk onderzoek, geld los te krij gen voor onderzoek naar de jeugdlite ratuur in Nederland. „De beschik baarheid van dergelijke externe mid delen geven de leerstoel een zekere status. Er is sprake van wetenschap pelijke prestige." Zes uur per week is kort, erkent ze. „Toch heb ik het gevoel dat ik in het eerste jaar al veel gedaan heb. Resul taten zijn nog niet te geven. Het is veel vergaderen, contacten leggen, artike len schrijven en lezingen houden. De leerstoel in Leiden maakt het mogelijk dat ook aan die universiteit studenten afstuderen op jeugdliteratuur. Dat ge beurde vroeger nauwelijks." Wetenschappelijke aandacht voor het jeugdboek vindt Helma van Lierop geen overbodige luxe. „We moeten een halt toeroepen aan de afkalving van de leescultuur. Uit veel onderzoe ken blijkt dat kinderen steeds minder lezen. Leerprogramma's en prijzen, zoals die bijvoorbeeld ook in de kin derboekenweek worden uitgedeeld, zijn nodig om die interesse bij de jeugd weer te vergroten Onderzoeken naar het leesgedrag van kinderen zijn volgens Van Lierop van groot belang. Met een klein on derzoek onder ongeveer 120 kinderen toonde ze aan dat er grote verschillen bestaan in de voorkeuren van jonge lezers. „Dat onderzoek benadrukte de lees-frequentie, lees-motivatie en lees-voorkeuren van kinderen. Die 120 kinderen gaven 96 titels van lieve lingsboeken. Dat geeft aan hoe ver schillend kinderen lezen. De conclu sie uit dat onderzoek is dat je moet zorgen voor een gevarieerd aanbod van jeugdliteratuur. Daardoor kunnen kinderen hun eigen lees-smaak ont wikkelen." Verder onderzoek is volgens haar onder meer nodig naar de grenzen tussen jeugd- en volwassenliteratuur. „Waarom worden sommige boeken als jeugdroman uitgegeven en andere als een boek voor volwassenen? Is dat puur een uitgeverskwestie of is er wel degelijk sprake van verschillen in taal gebruik? Er zou onderzoek moeten komen naar hoe zinnig of hoe onzin nig een dergelijk onderscheid is." „Het aanbod van jeugdliteratuur in Nederland is op dit moment behoor lijk rooskleurig. Dat aanbod is gevari eerd en de verkoop neemt elk jaar toe. De vraag is echter: worden al die ver kochte boeken ook daadwerkelijk ge in kc lezen? En zo ja: door wie? Die |aa(j mende verkoop van kinder Ston lijkt haaks te staan op de or g hi onder kinderen. De tendens t vai steeds meer volwassenen jeu >t n( ken lezen en dat ook steeds het scholen aandacht bestedeifeerst( jeugdliteratuur. Daarnaast lle vi ook de activiteiten van de Sid te voor de leesbevordering een »rde< effect op de verkoop van jeuftbee ken." igen Het werk van kinderboeken de B ster Carry Slee vliegt de wink vvas Toch ligt ze steevast onder vuu Vai critici. „Die kijken naar het 1 Ie br gehalte van een boek. Dan sco< linb, niet hoog omdat ze schrijft 1 sns een voorspelbaar stramien. I ran iets voor te zeggen. Maar je ktftwee vanuit een ander perspectie tege haar boeken kijken. Waarom z jn jeugdboek niet gewoon spannen d< leuk mogen zijn?" jadig

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 26