Van der Ploeg trekt 3-procentsnorm in Koningin van de fado Enorme gebouwen en daarin de mens als een nietig stipje Weinig comedians op Night of Comedy cd Paul McCartney Cultuur Kunst The King's Singers ehoeven geen krans froodkunst faalt, mailart straalt llDERDAG 7 OKTOBER 1999 chef jan rijsdam, 071-5356444, plv. chef caroline van overbeeke 071-5356440 pbby voor Nobelprijs Saramago Portugal heeft een jaar lang in Zweden een inten- e publiciteitscampagne voor de schrijver José Saramago ge- jrd. Saramago kreeg in 1998 de Nobelprijs voor literatuur, de fcte Portugees die deze eer te beurt viel. Volgens de Deense lit Dagens Nyheter kreeg een Zweeds pr-bureau in 1997 op- fcht van de Portugese kamer van koophandel en het toeris- bureau ICEP om Saramago in Zweden zo bekend mogelijk te ten. Sture Allen, de in juni afgetreden secretaris van de Ko- Tdijke Academie in Stockholm die de prijs toekent, noemt [absurd om te geloven dat de lobbyisten invloed hebben ge- „Wij lezen boeken, alleen dat telt." [terair tijdschrift Maatstaf verdwijnt :dam Literair tijdschrift Maatstaf haalt de eeuwwisseling ETn december verschijnt het laatste nummer, aldus direc- t Ronald Dietz van uitgeverij de Arbeiderspers. Eerder dit I besloot het Nederlands Literair Produktie- en Vertalingen- Ijs het in 1952 door uitgever Bert Bakker zelf opgerichte blad 2 meer te geven. Het fonds vond de kwaliteit van Jblad onvoldoende en had daar vorig jaar al voor gewaar- Juwd, aldus Dietz. Maatstaf, dat een oplage heeft van zo'n exemplaren, kwam tot stand met bijdragen van de uitgever, Isidies en vrijwilligerswerk van de redactieleden. unstenaars ontwerpen pizzavulling warden Onder het motto 'kunst voor de smalle beurs maar Jr een breed bord' zijn in Leeuwarden eind deze maand piz- I te koop waarvan de vulling is ontworpen door een kunste- lr. Het idee is afkomstig van een werkgroep van 'Keunstwurk' [een plaatselijke pizzeria in de Friese hoofdstad wist te inte- jeren. De drie artiesten, Antonia Talamini, Gerlof Hamersma nne Feddema ontwierpen respectievelijk de pizza Fellini •olore Extravaganza, Talamini en Capello. „Ze hebben in- Jliënten gebruikt in de kleuren van hun ontwerp", legt een fcrdvoerster van het project uit. De artistieke pizza's zijn van lot en met 30 oktober verkrijgbaar. [nderopera in Oegstgeest Kinderen vanaf 7 jaar kunnen vrijdagavond de kin- jpera 'Kreng' met mooie kostuums en spannende decors in Rijnlands Lyceum (Apollolaan 1) in Oegstgeest gaan zien. ng is een bewerking van het bekende toneelstuk 'De getem- eeks' van William Shakespeare. De opera door gezelschap Lx verhaalt van Katherina die door iedereen een kreng wordt onden, maar edelman Petrucchio wil desondanks met haar ïvven. De kinderopera is een initiatief van K&O in Oegstgeest dit jaar 25 jaar bestaat. De kinderopera begint om 19.00 uur luurt een uur. muziek recensie susanne lammers t The King's Singers Gehoord: /10, Stadsgehoorzaal, Leiden. |denkt dat de Renaissance- 5 een alleskunnende, ver- e en hoogbesnaarde dui- poot was, politiek correct Jnilieubewust bovendien, door de King's Singers s uit de droom geholpen, jen, gokken, vechten en ivenjagen behoorden toen jtot de dagelijkse bezighe- en de King's Singers zin- |"jf liederen die daarover ervan is een polyfoon [standje van Orlando di waar je ademloos naar ^rt. Een ander is het beel- e 'La guerre' van Janne- een veldslag waarin de »en de Duitsers in de pan [en, met gonzende bogen, ttormende paarden, vuren- pnonnen en een verslagen >er die uiteindelijk klagend jt est verloren' roept, terwijl rransen hun overwinning in. Ieen kleine opera maken ze Alessandro Striggio's '11 3 di Primiera', dat een stel- kaartspelers laat zien. Ze pn vals, maar zingen beeld- jon. En dat houden ze de [avond vol. De King's Sin- technische perfectie en lelse samenzang, hun bkvolle repertoire-keus en Nieuwe film van Karim Traïdia deels opgenomen in Leiden cees van hoore Regisseur Karim Traïdia is 'ma- lade comme un chien'. Een acute aanval van angina. Met veel aspirines en antibiotica en gesterkt door het motto: 'alles voor de glorie', houdt hij zich zelf op de been tijdens de acht ste draaidag van 'Les diseurs de vérité', een film die gedeeltelijk wordt opgenomen in het oude museum voor Natuurlijke His torie aan de Leidse Raamsteeg. In deze nieuwe Franstalige rolprent, die in première gaat op het Internationaal Filmfesti val 2000 in Rotterdam, staat de journalist Sahafi, gespeeld door de Algerijnse acteur Sid Ahmed Agoumi, centraal. In zijn land, waar een niet-democratisch re gime aan de macht is, heeft hij meerdere aanslagen overleefd. Als hij in Nederland komt, raadt een vriend hem aan politiek asiel aan te vragen. Terwijl hij dat naderhand in Algerije over weegt, wordt hij alsnog ver moord. Op dat moment zet Karim Traïdia, die ook het scenario voor de film heeft geschreven, de tijd stil. Hij belicht de twee werelden waarin Sahafi moge lijk geleefd zou kunnen hebben. De wereld in Algerije, waar elk kritisch woord hem de das om kan doen maar waar hij wel zijn zelfrespect behoudt: of een be staan in Nederland, waar hij in een opvangcentrum gelaten moet afwachten of zijn asiel aanvraag door de pennenlik kers en potloodkluivers van on ze democratie wordt geaccep teerd. „Het is blijven of weggaan", zegt producent Frans van Ge- De journalist Sahafi, uiterst rechts, tijdens zijn asielaanvraag in het oude Leidse Natuurhistorisch museum. Van li dia, Spijkers en Agoumi. stel. „Kiezen uit twee mogelijk heden die allebei even slecht en fataal zijn." Door de hoge ra men van het oude museum valt een stoffig licht over de lange eettafel, waaraan straks de ac teurs en de filmploeg de lunch zullen gebruiken. „Maar deze journalist is niet een asielzoeker in de traditionele zin van het woord", zegt Van Gestel. „Hij beschouwt zijn journalistieke arbeid als een vorm van waar heid-zeggen. Door naar Neder land te vluchten zou hij zichzelf monddood maken. Maar ja, wat is het alternatief? Het alter natief is Algerije en daarmee de dood." „We hebben gekozen voor dit gebouw om een zekere harmo nie met de gebouwen in Alge rije te krijgen. Zaken vloeien in elkaar over, het zijn niet echt twee werelden apart. In dit ge bouw waren de kamers nogal hoog. Het effect daarvan is dat de mensen in zo'n ruimte klein worden. Je ziet dat bij totalitaire regimes wel meer. Enorme ge bouwen en daarin de mens als een nietig stipje. Zoiets werkt." „In de scène die hier wordt opgenomen, zit Sahafi samen met zijn tolk, die wordt ge speeld door Monic Hendrickx, tegenover de ambtenaar die zijn asielaanvraag moet bekij ken, een rol van Jaap Spijkers. Ogenblikkelijk wordt duidelijk dat we te maken hebben met een gedreven man. Niet met ie mand die deemoedig om gena debrood vraagt. Je ziet in de ogen van de ambtenaar, die het eigenlijk allemaal erg lastig vindt, een soort ontroering, een soort sympathie opflitsen. De film gaat eigenlijk over iemand die de wil om zijn identiteit te behouden moet bekopen met de dood. Maar het wordt luch tig, eenvoudig gebracht. Met humor ook. In die zin is de film niet sec een intellectuele film." De scène speelt zich af in een van de kamers op de eerste ver dieping van het voormalige museum. Een hoge kamer, met donkere boekenkasten waarin de ordners van Vrouwe Justitia hun arme, smalle ruggetjes naar de acteurs toekeren. Ma- rasquinkleurige luxaflex voor de ramen, een grijs, formica-bu reau. En om die tafel de journa list, de ambtenaar en de vrou welijke tolk. In het felle licht te kent zich een laagje zweet af op het voorhoofd van de onberis pelijk in het grijs geklede amb tenaar. „Traïdia is een meester in het registreren van kleine, mense lijke emoties", zegt Frans van Gestel. „Hij is niet het soort re gisseur dat twintig auto's laat ontploffen." Onder druk van Tweede Kamer onderhoudende voordracht roemen, is volstrekt overbodig. In hun geval liegen de persbe richten niet - het is allemaal te mooi om waar te zijn. De abso lute wereldtop op a-capella- ge bied. Counters David Hurley en Nigel Short, tenor Robert Chil- cott, baritons Philip Lawson en Gabriel Crouch en bas Stephen Conolly vormen een fenomena le combinatie, die hooguit door hun glanzende perfectie soms neigt naar het steriele. Dat ge vaar dreigt vooral bij de pop liedjes, zoals de Beatles- en U2- arrangementen, die wel erg gladgestreken en lievig klinken, en bij de Ierse volksliedjes waar ze de avond mee openen. Gelukkig is er ook 'Nonsense' van Goffredo Petrassi. In deze vijf limericks op teksten van de Engelse nonsens-dichter Ed ward Lear leven de zangers zich volledig uit, terwijl ze voorbeel dig blijven zingen. Gekke, ex pressieve muziek op idiote tek sten over geschifte onderwer pen, over een dame bijvoor beeld met een zo spitse kin, dat ze er harp mee speelt, of over een oud chagrijnig mannetje dat nooit geboren had willen worden en dus zielsgelukkig doodgaat. Dat vooral is een schitterstukje voor Chilcott, die beverig met zijn stem kraakt, in zijn oren peutert en met een klap op zijn lessenaar de geest geeft. De maatregel die culturele instellingen verplicht drie procent van hun budget te gebruiken om nieuw publiek te werven, is van de baan. Onder druk van WD, CDA en D66 trok staatssecretaris R. van der Ploeg (Cultuur) de zogenaamde drie-procentsnorm gisteren tijdens een de bat in de Tweede Kamer in. den haag anpbij organisaties hun subsidie met twee procent kunnen op- Wel komt er een regeling waar- krikken mits zij activiteiten ont plooien om nieuw publiek bin nen te krijgen. Dit is geheel vrij willig, er wordt niets ingehou den als zij er geen moeite voor doen, benadrukte Van der Ploeg. Hij kwam begin dit jaar met het plan culturele organi saties te verplichten minstens drie procent van hun budget aan te wenden voor het werven van nieuw publiek Zo niet, dan zou er een korting volgen van drie procent. Na kritiek van CDA, WD en D66 paste Van der Ploeg de re geling aan. De partijen zijn wel voor een regeling om een bre der publiek te werven, maar willen daar geen grens of sanc tie aan verbinden. De 'strafkor ting' werd ingetrokken, maar de plicht bleef minstens drie pro cent van het budget te gebui- ken om nieuw publiek te wer ven. Als beloning zouden de in stellingen twee procent meer aan overheidsbijdragen kunnen krijgen. Van der Ploeg veran derde de regeling gisteren in een geheel vrijwillige mogelijk heid voor de organisaties om hun subsidie te vergroten. Dat gebeurde even nadat D66, WD en CDA een motie hadden in gediend waarin zij hem vroegen zijn plannen in te trekken. De partijen trokken hun motie na de toezegging van Van der Ploeg in. De instellingen blijven verplicht in hun beleidsplan nen aan te geven hoe zij nieuwe gezichten in hun publiek den ken te krijgen. De Raad voor de Cultuur beoordeelt de plannen theater recensie wunand zeilstra Night of Comedy, optredens van diverse binnen- en buitenlandse stand-up come dians. Presentatie: Sjaak Bral. Gezien: 6/10, De Burcht, Leiden. Nog te zien: t/m 17 november. Vaak wordt stand-up comedy geroemd om de snelheid van de optredens van de comedians die in flitsend tempo de con frontatie met het publiek zou den aangaan. Tijdens de 'Night of Comedy' viel dat een beetje tegen, althans bij de Neder landse deelnemers. Bert Koster bijvoorbeeld is liever lui dan moe en daar koketteert hij voortdurend mee. Zijn spreek tempo ligt laag en de grappen naar aanleiding van zijn ver plichte bezoek aan het arbeids bureau zijn oud. Hij vertelde vrijwel hetzelfde verhaal een paar jaar geleden als deelnemer aan het Leids cabaretfestival. Evenmin voldeed het optre den van de Nederlands spre kende Javier aan de veelgehoor de stand-up kwalificaties als 'hard', 'snel' en hilarisch'. Hij laat veel pauzes vallen, krijgt het publiek niet of nauwelijks mee en beperkt zich te veel tot een paar losse opmerkingen. Van presentator Sjaak Bral kan hij leren hoe je toeschouwers bij je verhaal kunt betrekken. Niettemin is het voor een ar tiest pijnlijk, wanneer de pre sentator eigenlijk leuker is. Het betere werk moest toch komen van de Engelstalige gas ten. Daar in het Angelsaksisch taalgebied ligt nu eenmaal de bakermat voor stand-up come dy, de subcategorie van ons toch al brede begrip 'cabaret'. De Amerikaan is wel wat flauw met zijn uitweidingen over de rauwe g-klanken in het Neder lands, maar hij kweekt wel een ontspannen sfeertje dat bij de café-ambiance van dit genre hoort. Engelsman Marcus laat echt zien wat de goedmoedige vari ant van stand-up comedy is. Geen harde uithalen naar pu bliek, maar snelle beschouwin gen over televisiehelden als Op rah Winfrey en Jerry Springer en over de tekstinhoud van fa meuze discohits van 'I will sur vive' van Gloria Gaynor tot 'We are family' van Sister Sledge. Dankzij zijn bijdrage is het toch een beetje een echte night of comedy geworden, die overi gens ook de komende weken nog op de woensdagavond met diverse andere, binnen- en bui tenlandse comedians in De Burcht valt te beleven. De voormalige Beatleszanger Paul McCartney heeft voor het eerst sinds de dood van zijn vrouw een cd uitge bracht. Linda McCartney overleed vorig jaar na een lange strijd tegen borstkan ker. McCartney's nieuwe cd Run Devil Run' is naar zijn eigen zeggen een ouderwets rock-'n-rollalbum. McCart ney heeft zelf drie nummers geschreven, de overige twaalf zijn covers van rockklassie- kers, waaronder liedjes van Chuck Berry en Elvis Presley. Ook gitarist David Gilmour van de bekende band Pink Floyd speelt op de cd mee. Het laatste album van de zanger, 'Flaming Pie', was een internationaal succes. Ook de Beatlesplaten blijven onverminderd populair. beeldende kunst recensie manon wicny ities: 'Het wonder van tarwe', t/m 31 oktober, turnzaal CBK, landse Kerkgracht 19/21, wo t/m za 12-17 uur, do 19-21 uur rt project 'Bread at Dinner', Sidac Studio, Hogewoerd 77, vr en za 13-17 uur unstenaars werden door het Centrum voor Beel- fcie Kunst Leiden (CBK) uitgenodigd om een werk te [en met als onderwerp 'brood'. Je denkt aan tafe- jle mensen, aan een zaterdagochtendontbijt met broodjes,aan de bijbelse betekenis van brood, ■eerlijk delen en hard werken. Brood, daar zit toch J de tuinzaal van het CBK zijn de resultaten te be- ■tigen. Resi van der Ploeg maakte een 'schaduwka nt'; een kastje vol laden. In elk laatje ligt een zwart- foto van een bakker in een witsatijnen passe-par- Deze nachtwerkers missen de schaduw van de I en daarom borduurde Van der Ploeg op elke foto 1 blauwe schaduw. Het is een integer eerbetoon. I Franzen zag in het thema de ongelijke verdeling 1 brood en rechten. 'Geef ons heden dagelijks 'd' staat onder zijn grootste werk. Het tweede 'ons' fcreekt, .want de vanzelfsprekendheid van dagelijks d is ver te zoeken in de wereld. Jen wand vol panelen, waarop in broodsneevorm ■tester buiken zichtbaar zijn. De panelen worden lekt door teksten: de universele rechten van de i. Franzen maakte van brood een genadeloze on- Itmeter. De rest van de tentoonstelling stemt niet r zo tot nadenken. Het boekje met persoonlijke [nneringen aan brood ('Geen honger naar brood, V naar woorden', voor 25 verkrijgbaar) van Belin- rak is aardig, maar het is geen beeldend kunstwerk, let van Leeuwen fotografeerde stokbroden tussen Jeke graanpotten. Levenloze en 'platte' foto's zijn I Ze vertellen niet meer dan: 'dit zijn stokbroden en kapotte potten'. En Krikor Momdjian, die had nog wat werk staan thuis en dacht: 'dit past best bij het thema'. Voeg er een tafel aan toe met symbolische voorwerpen als een kandelaar 500), een rol perkament 3750) en wat borden 1500 per twee) en aan de opdracht is voldaan. Zijn werk is an sich prachtig, maar wat is het gênant om te zien, dat hij er zich zo gemakkelijk vanaf heeft gemaakt. Dit had een mooie tentoonstelling kunnen zijn en dat is het niet. De mix van kunstenaars lijkt verkeerd. Actie ontbreekt. In de Tuinzaal heerst een afstandelij ke, sombere stilte, schijnbaar veroorzaakt door een lamme of lakse arm van de organisatie. Jammer, voor kunstenaars als Van der Ploeg en Franzen, die wel had den kunnen stralen. Gauw naar Sidac Studio aan de Hoogewoerd. Daar heeft Piet Franzen in zijn galerie het resultaat tentoongesteld van het mailart project 'Bread at dinner'. Sfeervol gedekte tafels vol kunstwer ken; de muren behangen met bordjes en enveloppen. Meer dan 200 kunstenaars uit de hele wereld rea geerden op de uitnodiging om het bijgeleverde papie ren bordje toepasselijk te bewerken en terug te sturen. Van Japan tot Brazilië, van Slowakije tot Canada; overal wordt op de een of andere manier brood gegeten en dat is hier prachtig in beeld gebracht. De gratis-en-voor-niets vervaardigde kunstwerken buite len van sympathiek amateurisme naar bevlogen intelli gentie. 'Vandaag geen trek' bijvoorbeeld, van de Ne derlander Ever Arts, maakt meteen indruk. Op het een voudige, papieren bordje zijn vaag drie vogels te on derscheiden. En dan zijn er natuurlijk inzendingen, die bestaan uit beschimmelde broodresten. Het is een feest om hier rond te lopen. Gelukkig blijkt er wél wat in brood te zitten. Amalia Rodrigues (1920-1999) Als geen ander heeft de woensdag overleden Amalia Rodrigues vormgegeven aan de vertol king van fado's, de Portugese variant van de fla menco of de blues. Haar stem had een kracht die wel wordt vergeleken met die van Edith Piaf en Billie Holiday, maar hij was ook warm en helder - en vooral dat laatste typeerde haar. Amalia Ro drigues werd in 1920 in de arbeiderswijk Alcantara in Lissabon ge boren. Ze was van eenvou dige komaf. Een school heeft ze nooit afgemaakt. Op haar tien de werkte zij in de haven van Lissabon als fruitver- koopster en toen al vielen haar zang kwaliteiten op. Op feesten in de volkswijken van Lissabon vertolkte ze tango's van de Argentijn Carlos Gardel. In 1940 had ze haar eerste contract bin nen en het jaar daarop maakte ze furore in café de Luso, een van de beroemdste fadoclubs in Lissabon. Over de herkomst van fado's is niet zoveel be kend. Het zijn melancholieke Portugese sololie deren met eenvoudige begeleiding. Ze zijn sinds het begin van deze eeuw vooral in de ar mere wijken van Lissabon geliefd. Over de treurnis in fado's zei Rodrigues ooit: „Er zit zo veel verdriet in me, ik ben een pessimist, een nihilist. Alles wat de fado van een zanger eist zit in mij. In de meeste Portugese poëzie zit droef heid. Hoe triester het lied, hoe meer de Portu gezen er van houden." Amalia Rodrigues was de grootste onder de 'fadista's' en zonder haar zou de fadomuziek internationaal nooit zo bekend zijn geworden. Bijna een halve eeuw heeft ze op de planken ge staan, tot in Brazilië, de Sovjetunie en Japan toe. Ze was altijd in het zwart gekleed en haar bewonderaars noemden haar eenvoudig Ama lia. Ze bleef zin gen tot ze ver in de zeventig was en bleef tot op het laatst volle zalen trekken. Tot haar be kendste num mers behoren Tudo isto Fado (Dit alles is fado), Una casa portu- guesa (Een Por tugees huis), Coimbra en Bar- co Negro (Zwarte boot). Haar laat ste plaat met ou dere maar nog niet eerder uitge brachte num mers kwam twee jaar geleden uit. Rodrigues speelde ook in films. De bekendste daarvan is Les amants du Tage van Henri Verneuil uit 1955. De gezondheid van Amalia ging de laatste tijd achteruit. Dinsdag zou ze ten noorden van de Portugese hoofdstad een stierengevecht bijwo nen, ten bate van Oost-Timor, maar zij zegde af. Woensdag werd ze dood in haar bed gevon- den. De voormalige Portugese president Soares noemde haar een nationale heldin en een van de populairste mensen van het land. Premier I Guterres noemde Amalia 'het geluid van Portu- I gal' en heeft drie dagen van nationale rouw af- gekondigd. tekst anp/rtr/afp/efe

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 25