'Gebak moet cult worden' M TV WEER Het Gesprek van de Dag Gsm als afluisterapparaat Eindelijk alcohol op het menu in Sydney 93 DONDERDAG 30 SEPTEMBER 1999 COMMENTAAR Pronk mag spreken In Den Haag is een opstootje ontstaan over de vrijmoedige wijze waarop minister Pronk de beleidsombuiging van zijn opvolgster minister Herfkens heeft gekritiseerd. Pronk, die ontwikkelingsgel den over meer dan honderd landen verdeelde, vindt dat Herfkens met de beperking tot zeventien landen 'op de verkeerde weg' is. Herfkens voert echter, ook door Jan Pronk ondersteund kabinets beleid uit. Een openlijk geschil tussen de beide PvdA-bewindslieden zat er natuurlijk al geruime tijd aan te komen. De ombuiging van me vrouw Herfkens leidt tot een principieel ander beleid. Een ervaren en bevlogen bewindsman als Pronk is het aan zijn stand verplicht zich ook publiekelijk over zijn erfenis uit te laten. Als hij werkelijk had gevonden dat zijn jarenlange werk te grabbel werd gegooid, dan had hij in het kabinet wel tegengestemd. Naar verluidt is dat niet gebeurd en dat betekent dat Pronk op niet meer uit is dan het stimuleren van discussie over een wezenlijke beleidsverandering. De vraag of ministers dat mogen doen kan alleen maar bevesti gend worden beantwoord. Democratie is niet voor bange be windslieden of dito topambtenaren. Het publiek mag best weten waar de meningsverschillen en de politieke keuzes liggen. Dat mi nisters het altijd over alles met elkaar eens zijn, is een Haagse my the, die gelukkig steeds vaker wordt doorgeprikt. Als dat zakelijk en weloverwogen gebeurt, is die ontwikkeling eerder goed dan slecht voor de kwaliteit van het landsbestuur. Beter dan de marathon De NPS trok gisteravond bijna tiuee uur uit voor De avond van de korte film'. Presentator Philip Freriks was in een soort poffertjes kraam op het filmfestival in Utrecht neergelaten, om met gezellige gesprekjes met de makers de avond wat te breken. Freriks was er beter op zijn plaats dan in het NOS-Journaal Al bracht hij bijna geen zin tot een goed einde en stelde hij de meest kneuterige vragen ('Is dat nou moeilijk, om een baby te regisseren, zal ik maar zeggen?') - het stoorde niet. 't Was zelfs wel charmant, dat gestuntel, en de kwaliteit en vooral de diversiteit van de filmpjes vergoedden alles. Op de korte afstand, zo blijkt op zo'n avond, zijn Nederlandse filmmakers heel wat beter dan op de marathon. Een kleine twintig films werden er vertoond. Er waren een paar films die maar net iets meer kwaliteit hadden dan de videoproducten in De Leukste Thuis', maar de meeste wa ren juweeltjes. Zo zat je te kijken naar een documentaire over Tsjetjeense mannen in jurken die, opgezweept door een wild springende, bebaarde oude man een religieuze datts uitvoeren tussen de puinhopen die de Rus sische bombardementen van hun land hebben gemaakt. En zo zat je midden in een spannende romance tussen een seweerster die de resten van een eet- en drinkgelag komt opruimen, en de dronken man die zij daar slapend op tafel treft. Er was een prachtige tekenfilm van een zaal vol van dezelfde bebril de mannen die zaten te kijken naar een dirigent, die eerst een ge vecht tussen twee van hen dirigeerde en vervolgens ook het applaus uit de zaal. Een wonderschone documentaire zonder commentaar overeen trieste nieuwbouwwijk, ergens in Nederland. Een merk waardig animatiefilmpjes tegen de achtergrond van jazzmuziek, een Boefjes-achtige film over een baby op avontuur en een vondst van een Zweedse regisseur, die laat zien hoe een viertal jeugddelin quenten met messen en stokken letterlijk en figuurlijk ontwapend worden door hun beoogde slachtoffer, als die begiitt te roepen dat hij vader is geworden en ze allemaal een knuffel en een zoen geeft. Er was, kortom, van alles te zien. Als kijker hoefde je je geen mo ment te vervelen. En als je eenmaal in zo'n positieve stemming bent ga je alles leuk vinden. Zelfs de gesprekjes van Freriks. Het mooiste interview was misschien nog wel dat met een Nederlandse reclamemaker, die de ene na de andere prijs in de wacht sleept. „Hoeveel 'leeuwen' heb je nou ge wonnen wilde Freriks weten. „Ja, dat weet ik niet, dat staat op jouw briefje", antwoordde de reclamemaker. „Dus je hebt er al zo veel gewonnen, dat je het niet meer belangrijk vindt", probeerde Freriks nog eens. „Nee, dat niet, maar het staat op jouw briefje. Waarop de presentator ten slotte maar toegaf: „Ja, het staat hier tussen haakjes achter: zeventien. Wat mij betreft maakt de NPS één keer in de week een avond van de korte film. Daar wordt de Nederlandse televisie alleen maar beter van. Mobiele telefoons van de mer ken Nokia en Ericsson zijn in Duitsland in opspraak geraakt, omdat ze eenvoudig als afluis terapparatuur te gebruiken zouden zijn. Door het aanslui ten van een klein koptelefoon- tje en het intoetsen van twee opdrachten wordt een gsm een onopvallend spionagetoestel. Het gemanipuleerde apparaat kan ergens worden neergelegd en dan worden gebeld. De tele foon schakelt zonder geluid te maken op ontvangst over en zendt de opgevangen geluiden naar de afluisteraar. In het weekblad Focus waar schuwt de Duitse overheidsin- specteur tegen misbruik van in formatie voor de manipulatie met gsm's. Hij eist dat de pro ducenten hun apparaten veili ger maken. Noodweer sluit warme nazomer af September 1999 wordt hoogstwaarschijnlijk de warmste nazomer- maand in bijna drie eeuwen instrumentele waarnemingen. De mooiste maand wordt het zeker niet. In 1959 was er veel meer zonneschijn en viel er nauwelijks regen. Dezer dagen wordt er evenwel kwistig gestrooid met hemelwater. Tijdens hevige buien, die vergezeld gingen van fors onweer en zware windstoten, is gis teravond plaatselijk meer dan 30 mm gevallen. In Haarlem-West werd totaal 35mm en in Bloemendaal 44 mm afgetapt. Op Schip hol viel 27 inm. Op de pier van IJmuiden schoot de windmeter uit tot ruim 90 kilometer per uur. Het noodweer was een reactie op de van origine uit de subtropen afkomstige luchtmassa's. Daarin was het kwik eerder op de dag gestegen tot 18-19 (Schiphol 19,2); in Brabant tot 20 graden. In de Peel werd het op Volkel 20,6 graad. Met oktober op de stoep raken we van de wal in de sloot. Een in middels al hele diepe depressie bij IJsland trekt de komende da gen naar de Noordzee en veroorzaakt perioden met regen of bui en en veel wind. Aan de kust waait het de vrijwel onafgebroken hard tot stormachtig uit richtingen tussen west en zuidwest. Bovendien is het gedaan met de warmte. Morgen al bereiken de thermometers geen hogere waarden dan 15-16 graden. Het weerbeeld wordt gekenmerkt door buien of buiige regen: met name tijdens de middag en avond. De meest zuidwestenwind is over land vrij krachtig, langs de kust hard tot stormachtig, windkracht 7-8. Ook op zaterdag draait het om wind en buien. Na het weekeinde worden de drukverschillen kleiner. Dat bete kent een afname van de wind. Er blijven nog wel buien vallen. Wellicht komt midden volgende week geleidelijk enige verbetering in deze situatie. Een hogedmkgebied ten westen van Ierland dijt dan langzaam naar de Noordzee uit. Patissier Rudolph van Veen, man met een 'lekkere' missie Patissier Rudolph van Veen (32) heeft een missie. „Waarom wordt patisserie nog steeds geassocieerd met dames in bloemetjesjurken? Waarom stoppen banketbakkers hun taarten met frutselrandjes in van die koekeballerige dozen? Patisserie is een lifestyle die ik onder de aandacht wil brengen van de MTV-generatie." Rudolph van Veen heeft helwit geblondeerd haar, met lichtro de, fraai in het gelid staande pieken die aan spikes doen denken. Hij is een patissier die in elk geval qua uiterlijk in niets lijkt op de banketbakker van op de hoek. Datzelfde geldt voor zijn crea ties. Niet alleen de namen van zijn taarten, ook de uitvoering is bijna anarchistisch te noe men. Sweet Kinky bijvoor beeld is een cake die is opge spoten met spikes van eiwitgla- zuur. 'Een stoere terrine, een 'big surprise': krokante noten crème en chocoladecake, rijke lijk doordrenkt met Irish Cof fee'. Het mag duidelijk zijn: Ru dolph wil een nieuwe, jonge di mensie aan gebak geven. Zijn New York Chocolate Whisky Cake noemt hij een 'lekkere Amerikaanse krachtpatser'. 'Take it or leave it'. Het is een stevige, maar smeuïge chocola de/mayonaise-cake „met een zalige crème van bittere choco lade en whisky." Rudolph zoekt zijn inspiratie juist niet in z'n eigen vakgebied; hij kijkt graag breder. Rock 'n roll-muziek is een van zijn in spiratiebronnen. Zo droeg hij een cake op aan de Stones. „Waarom zou patisserie geen lifestyle-product kunen wor den? Het moet een begeerlijk product worden waar je mee voor de dag kunt komen en waarvoor mensen willen beta len. Daarvoor moet het beeld van patisserie veranderen en moeten banketbakkers veel cre atiever met hun vak omgaan. Dat kan ook: in tegenstelling tot het grootwinkelbedrijf kunnen ze veel kleinschaliger en indivi dueler te werk gaan." Gebakjes moeten voor jongeren cult worden, net zulke trendy items als sushi en tapas. Ru dolph wil gebak rijp maken voor de MTV-generatie. „In de States is taart al cult." 'Sex, cakes and rock 'n roll' is een van zijn gevleugelde uitdruk kingen. Wars van spektakel is hij ook niet; hij doet bijna alles om de patisserie los te weken van de associatie met oudere dames in bloemetjesjurken. Op een banketbakkersschool snoof hij voor de verbouwereerde leerlingen ooit met een bank biljet een 'lijntje' bavaroispoe- der op. „Overdrijven is noodzakelijk om te worden gehoord. Ik zie entertainment als onderdeel Rudolph van Veen: „Overdrijven is nodig om te worden gehoord.' van het vak, maar mallotigheid mag nooit ten koste gaan van deskundigheid. Een topkok is een culinair artiest, dus waar om een patissier niet? Ik weet dat ik heilige huisjes omver schop, maar dat doe ik in de hoop het vak op een hoger plan te brengen. Nederlandse ban ketbakkers doen het niet slecht, maar ook niet excellent. Ze blij ven zich met hun producten op zeventigers richten. Ze hebben dertig jaar stilgestaan, kijken te weinig naar de trends. Nog steeds leggen ze hun taarten op van die malle kanten kleedjes. En nog steeds staan de moor koppen en appelpunten promi nent in de vitrine. Maak eens wat anders! Creëer een mooie sfeer rondom gebak, net als bij parfums. Gebak is emotie." Rudolph mag dan misschien overkomen als een charlatan, hij is bloedserieus en vastbeslo ten om het aanzien van de Ne derlandse patisserie te verande ren. Met zijn creaties won hij in binnen- en buitenland prijzen. Ook is hij aanvoerder van het Nederlands patisserieteam dat zich sinds enkele jaren op inter nationale wedstrijden meet met andere patissiers van wereld klasse. „Van oorsprong ben ik kok; ik heb het tot-meesterkok gebracht. De patisserie trok me aan, juist omdat haast niemand er aandacht aan schonk. Het zijn twee totaal verschillende beroepen. Werken met vlees is iets heel anders dan het werken met chocola." Nu werkt hij als 'culinary creati ve chef bij D*hler Food Service in Breda, een fabrikant van smaakstoffen voor patisserie en gastronomie. „Heel langzaam raken mensen zich bewust van kwaliteit. Als wij ze nu maar vaak genoeg laten zien hoeveel werk er aan goede patisserie vast zit, dan ziet men wel dat je voor vijftien gulden geen echt mooie taart kan maken." Rudolph heeft de beroepstrots hoog in het vaandel staan. Dat onderstreept hij door zijn vin gertoppen in de chocola te do pen en ze af te drukken op een bord met een dessert. „Een kok moet zich niet verbergen, maar er voor uit komen wat hij maakt. Dat geldt zeker voor banketbakkers. Je straalt in je T- shirt met afgezakte schouders nu niet bepaald beroepstrots uit. Van dat imago moet de branche af." Nu wordt de creativiteit in de opleiding volgens Rudolph ab soluut niet gestimuleerd. Een opleiding tot gastronomisch patissier bestaat in Nederland niet. Aan patisserie wordt aan dacht besteed in de koks- en in de banketbakkersopleiding. „Men is daar nog heel star. De docent staat met een meetlat naast een tompouce. Die moet precies zo en zo groot zijn. En precies zoveel gram marsepein moet er in een gevulde koek." Zelf leerde Rudolph, die geen patisserie-opleiding heeft, veel van Pieter de Booij van Huize van Wely in Noordwijk, een van de vooraanstaande patissiers van Nederland, die van zijn zaak ook een soort particulier opleidingsinstituut heeft ge maakt. Restaurants zouden een voor trekkersrol kunnen spelen als het gaat om patisserie. Maar met de desserts is het door gaans niet best gesteld. „Waar is het avontuur in de desserts? De keuken maakt zich er vaak zuchtend vanaf; er wordt maar wat bij elkaar gelegd. En dan dat eeuwige takje munt. Men aapt elkaar voortdurend na. Een goed dessert moet een ver haal vertellen en niet zomaar een puddinkje zijn. Een interes sant dessert heeft verschillende texturen: krokant en zacht, of een harde kern waar de saus uit komt lopen." De restaurants waar je goede desserts kunt eten, zijn op de vingers van één hand te tellen, vindt Rudolph. „Waar heb je nog een echte dessert-trolley zoals bij Con stant Fonk in Hoorn, zo'n char- riot waarbij je het 'Sjakie in de chocoladefabriek'-gevoel krijgt? Angélique Schmeinck van de Kromme Dissel maakt wel fraaie desserts, en Nico Boreas bij de Swaen in Oisterwijk." In New York, waar het toetje wel belangrijk is, is zelfs een speci aal dessertrestaurant. „Ik ben benieuwd of het in Nederland ooit zover komt." CHRISTA VAN DER HOFF De regering van de Australische deel staat New South Wales wil dat alle ca fés en restaurants in de deelstaat bin nen enkele maanden de mogelijkheid krijgen alcohol te serveren bij het eten. Nu is dat recht uitsluitend voorbe houden aan hotels en eetgelegenhe- den met een capaciteit van meer dan vijftig gasten. Met de maatregel hoopt de Australische deelstaatsregering de groeiende stroom Europese toeristen in de aanloop naar de Olympische Spelen in Sydney naar de zin te ma ken. Europeanen kijken vaak vreemd op als ze tijdens het eten een biertje of glas wijn bestellen en worden verwe zen worden naar de dichtstbijzijnde slijter. Cafés of restaurants die geen drank vergunning hebben, geven dit meestal aan met de letters B.Y.O. op het raam. wat staat voor Bring Your Own (Breng je eigen). Tegen een kleine vergoeding van een dollar per persoon zijn de eetgelegenheden bereid de zelf mee gebrachte flessen wijn of bier te ope nen en glazen ter beschikking te stel len. Cafe- en restauranteigenaren moeten voor de nieuwe vergunning 500 Au stralische dollar betalen, een kleine 700 gulden. Deelstaatpremier Bob Carr verwacht dat het nieuwe systeem nog voor het einde van het jaar in werking zal tre den. De horeca-industrie heeft met in stemming op de plannen gereageerd. New South Wales is met zes miljoen inwoners goed voor eenderde van de populatie van Australië. De hoofdstad van New South Wales, Sydney, her bergt bijna vier miljoen inwoners. Thuis op school De Amerikaanse gastouders die mijn dochter een jaartje te leen hebben gehad, zijn over. Ons huis ligt aan de route naar de dorpsschool en vier keer per dag trekt hier een kleurige kluwen fietsende kinderen voorbij. Overblijven is niet of nauwelijks mogelijk op deze school. In Amerika word je opgehaald door schoolbussen. Een toenemend aantal ouders laten hun kinderen bovendien niet meer naar school gaan, ze geven ze thuis les totdat ze aan de high school toe zijn. Ook de kleinkinderen van deze gastouders krij gen. met de kinderen van andere ouders die zij ken nen via hun kerkgenootschap, in de thuissituatie les. Ouders doen dat bij toerbeurt en de kinderen gaan ook met elkaar op stap. Daarnaast moeten ouders, ieder afzonderlijk, hun kinderen een paar uur per dag bepaalde opgaven laten maken. Die wor den opgestuurd naar een speciale toetsings commissie van de overheid die ook leermate riaal ter beschikking stelt. De Amerikaanse ouders die hun kinderen thuis 'op school doen) zijn ervan over tuigd dat kinderen op deze wijze sneller en beter leren, en de juiste normen en waarden krijgen overgedragen. Kinde ren leren bovendien manieren en res pect voor elkaar, grof taalgebruik is niet toegestaan en je kunt als ouders on gewenste invloeden buiten de deur hou den. Dat kinderen door persoonlijk on derwijs beter en sneller leren, geloof ik wel. Leerplicht en klassikaal onderwijs hebben analfabetisme weliswaar opgeheven, maar ze hebben ook met een ander ver schijnsel korte metten gemaakt: het hoog begaafde. intellectuele kind, dat in Neder- HELEEN CRUL land weinig kansen krijgt. Toch bestonden ook hier ooit kinderen die met vijf jaar de bijbel konden le zen. In de zestiende en zeventiende eeuw was dat niet ongebruikelijk Het buitenland kende kinderen als Theodore Agrippa d'Aubigné die in de zestiende eeuw op zesjarige leef tijd Grieks, Latijn en Hebreeuws las. En hoogbegaaf de kinderen zoals Blaise Pascal die in de zeventiende eeuw op twaalfjarige leeftijd zonder hulp een ver handeling over het geluid schreef. Goethe schreef al voor zijn achtste Duits, Frans, Grieks en Latijn. Tot in de vorige eeuw was met zestien jaar naar de uni versiteitgaan ook in Nederland geen uitzondering. Rhijnvis Feith was er zelfs op zijn dertiende jaar al klaar voor. Deze kinderen beschikten over een gouvernante of privé-leraar die inspeelden op de persoonlijke be langstelling en leergierigheid van hun pupil en ook de ontwikkeling van specifieke talenten stimuleer den, zoals bijvoorbeeld bij Belle van Zuyten is ge beurd. In de aanzienlijk minder 'stand-vastige' maatschappij waarin we nu leven, vinden we een dergelijke gang van zaken maar elitair gedoe, nog af gezien van het feit dat het niet te betalen zou zijn. Kinderen groeien bovendien op in een veel complexe re, gedemocratiseerde samenleving dan toen, meteen aanzienlijk hogere levensverwachting. We gunnen ze speeltijd van leven, maar dringen ze tegelijkertijd een zeer verlengde jeugd op, vol voortgezet onderwijs dat, in welke categorie dan ook, toegankelijk en haalbaar moet zijn voor velen. Dat levert onvermij delijk een bepaalde middelmatigheid op die geen kweekvijver is voor toekomstige geniën. Maar op school leer je ook voor het leven en van uit die weten schap heb ik mijn twijfels bij het thuisonderwijs. Het argument dat er in het klassikale ondenvijs heel veel tijd wordt verdaan met allerlei omslachtige, lo gistieke handelingen en speciale aandacht voor kansarme of lastige kinderen, aandacht dié ten koste gaat van slimme en snelle leerlingen, kan ik niet te genspreken. Maar de groepsdynamica van een klas, dat amalgaam van uiteenlopende karakters, eigen schappen en achtergronden dat gevormd wordt door al die uiteenlopende kinderen, is, evenals de per soonlijkheid van de leerkracht, een ware leerschool voor het volwassen leven. Je leert al die krachten: remming agressie, altruïsme, samenwerking, goede en slechte kanten van mensen hanteren en zelf daar in je positie te bepalen. Van verkeerde vriendjes leren de meeste kinderen uiteindelijk ook. Amerikaanse ouders zijn vooral ook een morstander van thuisonderwijs, omdat ze dan zelfde kinderen kunnen uitzoeken met wie hun kinderen omgaan. Ze schakelen bovendien ongemotiveerde ofte tolerante leraren uit. Ze willen niet ook niet dat hun kinderen in aanraking komen met seks, drugs, roken en vecht partijen. Maar als je je kinderen zo afschermt van de boze buitenwereld maak je ze dan niet wereld vreemd? Misschien zijn ze heel eerbaar, maar zijn ze ook weerbaar? Want het fenomeen 'klas' met de zwaartekracht van al die uiteenlopende types en opvattingen, zal er al tijd zijn, in welke groep je je later ook bevindt en waar je ook gaat werken. Maar los van dit alles lijkt het mij als ouders ook aanzienlijk gemakkelijker kinderen gewoon naar school te laten gaan. Vreemde ogen dwingen nu eenmaal. Een waarheid die zich zelfs al aan mij openbaarde bij het helpen met huis werk. MILLENNIUM nog dagen ijk Nog 93 dagen en het nit ,ng we millennium breekt a trij Reden voor deze krant in een dagelijkse serie t< j*j rug te kijken op belangr gebeurtenissen die plaa grepen op corresponde rende data in de afgeloi 1000 jaar. Deze week: 2' sep 1936: Nederland vei D h laat gouden standaard; sep 1934: Brigitte Bardo geboren; 29 sep 1935: N derlander sticht Vaticaa sterrenwacht; 30 sep 19 p 1 Einde Neurenberg-prot 311 sen; 1 okt 1908: introdu T-Ford door Henry Fori okt 1951: eerste tv-uitzi ding Nederland. ;£Y e h 7e ng' 30 SEPTEMBER 1946 'Hedenmorgen is dan een e gekomen aan de spanning. oordeel is geveld en recht is daan in naam van geheel d^ menschheid'. De kranten ven nieuws en commentaaiL de 30ste september en de e< oktober 1946 moeiteloos in Als de processen die tegen oorlogsmisdadigers van het Derde Rijk zijn gevoerd in 1" renberg tot een einde kome er nog geen plaats voor kriti sche kanttekeningen. Van d verdachten, onder wie Göri mj Seyss-Inquart en Jodl, wordj^ er negentien veroordeeld, v hen klinkt er voor twaalf de doodstraf. Pas later is er ooj voor de andere kanten van 'Neurenberg', dat het proce toch ook mensenwerk is ge t weest. Zoals het feit dat tw( door het Tribunaal gehanteLss| misdrijven (tegen de vrede tegen de menselijkheid) eei novum zijn en afbreuk doei aan het beginsel dat straf kan worden gegeven op gr< van een ten tijde van het d< bestaande strafbepaling. Ij naspel van het proces verl de ter dood veroordeelde ring (die zich aan de execul onttrekt door gif te slikken)l als er over twintig jaar nog Duits volk zal zijn, dit gunsj over hem en zijn daden zalL delen'. De vonnissen worde» de nacht van 16 op 17 oktoj 1946 uitgevoerd. 'Ich glaul Duitschland', zijn Seyss-Inj^" quarts laatste woorden, ij^ MENSELIJKE ntst UVl De legendarische Britse roe pressario HARVEY GOLDSI^ti is in grote financiële problei,IJ geraakt door een concert ter nj, legenheid van de zonsverduigg ring van 11 augustus. De m ;rV£ organisator van het legenda n d sche Live Aid concert uit 1G be had de belangstelling voorC|gei eclips schromelijk overscha30r Slechts 7000 mensen kwar uss opdagen voor Goldsmiths ctgt r cert Total Eclips in het Brit: je c Plymouth. Dat betekende e ;n j verlies van ruim 3 miljoen g»W( den, kennelijk meer dan zijl drijf Harvey Goldsmith Ente ments kon hebben. De ond< ming is woensdag onder toe 3 gesteld. Goldsmith begeleir een ongekende reeks muzie terren, onder wie Bob Dylar £|J vid Bowie The Rolling Stom Queen, Elton John, The V\lhHAA Pink Floyd. Met Boomtown zanger BOB GELDOF organp0j de hij in 1985 Live Aid, eef]^ net ietconcert voor de hong: btii nood in Ethiopië. d; ing Koningin BEATRIX en prin:rc}1( CLAUS brengen van 6 tot e rmi 8 oktober op uitnodiging va n president STOYANOV een ve bezoek aan Bulgarije. Het w begint woensdag in Sofia n (en een welkomstceremonie enieijj kranslegging op het St. Ale ie f derNevski Plein. Daarop v( t0( bezoeken aan het parlemerver, bouw en aan de St. Alexanr sje( Nevski Kathedraal en de er, bi Voorts is er een ontmoeting\e minister-president KOSTO! da een staatsbanket. De twee< oei brengen koningin en prinsi bi bezoek aan het zogenoemd g0l Klooster. Als 'contrapresta |e t voor het staatsdiner bieden erd Bulgaarse en Nederlandse ten in het Nationaal Theat< )at voorstelling aan van Neder ^d Dans Theater III ('de oudjeiere Uitgevoerd worden 'The ol( rej and me' van Hans van Man 'A way alone' van Jiri Kylia p bezoek aan Bulgarije wordl sloten met een bezoek aan ens havenstad Bourgas en het e a ologisch Museum van Nes: r 0

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 2