'Je moet reageren op het gebouw' LVC boos over uitblijven van beloofd gemeentegeld de visserij zijn de mensen blij9 Cultuur Kunst Hardop Dromen: muzikale fruitmand van Intermezzo :'!r Plannen voor Floris-film Van der Ploeg sluit 'jongeren-akkoord' Helden in Galerie Noordwijk noordwijkGeschilderde portretten van de helden van Peter dl ONDERDAG 30 SEPTEMBER 1999 m rijsdam. 071-5356444. f caroline van overbeeke 071-5: Donkersloot, zoals Frank Zappa, Gerard Reve, Bob Dylan, Keith Richard en Marlon Brando (foto), zijn vanaf 1 oktober te tde tentoonstelling 'Helden' in Galerie Noordwijk. Donkersloot schildert hun beeltenissen naar foto in verschillende stijlen, van romantisch klassiek tot figuratief expressionistisch. Galerie Noordwijk is ontstaan op initiatief van Arno Bos van de Stich ting Noordwijk Kultureel. De galerie, een samenwerkingsver band van Gallery Donkersloot, het Amsterdams Instituut Schilderkunst (AIS) en het Art Hotel Winston. Na de expositie van Donkersloot die tot 1 november duurt, volgt een tweede tentoonstelling met een groepsexpositie van onder meer Peter Klashorst en Edwin Hagendoorn. Galerie Noordwijk Prins Bernhardstraat 57 in Noordwijk, is open van 12.00-17.00 FOTO Wik de Jong wint publieksprijs :/)leiden Kunstenaar Wik de Jong heeft de publieksprijs gekregen de Kunstroute '99 in Leiden. Het afgelopen weekeinde kon bezoekers hun favoriete kunstwerk kiezen, en zij kozen i voor de Leidse kunstenaar, zo maakte het Centrum Beeldende m Kunst gisteren bekend. Tijdens de Kunstroute '99, dit jaar de vijfde keer in Leiden, stellen Leidse kunstenaars hun atelier open voor publiek. Ongeveer 4000 mensen bezochten de vailiers, galeries en de centrale presentatie in De Waag. he '°ez Drie kalfnominaties voor The Delivery jtrecht De speelfilm The Delivery van debutant Roel Reiné maakt kans op drie Gouden Kalveren en is daarmee de lus genomineerde film van de 19de editie van het Nederlands Film Festival. De op Amerikaanse leest geschoeide misdaadfilm is tijdens het Nederlands Film Festival in Utrecht geno mineerd als beste lange speelfilm en regisseur Reiné als beste jtoi regisseur. Hoofdrolspeler Fedja van Hüet kreeg een nominatie •deals beste acteur. Abeltje, de jeugdfilm van Bumy Bos en Ben Sombogaart, en Een Vrouw van het Noorden van René Seegers Frans Weisz zijn de andere twee films die strijden om de titel P jeste lange speelfilm. Oude rot Rijk de Gooijer is naast Fedjc Hüet in de race voor de titel beste acteur. De Gooijer dankt aan zijn rol in de film Madelief: Krassen in het Tafelblad. 'NPS Prijs voor Sylvia Hojstijn recht Sylvia Holstijn heeft met 'Erwtje op avontuur' de NPS ijs voor de beste korte film gewonnen. De korte animatiefilm tor de jeugd bleef de jury 'ontroeren'. Verder noemde de jury le film geestig. Holstijn kreeg de prijs, bestaande uit een geld bedrag van 10.000 gulden, gisteravond tijdens het Nederlands 'ilm Festival in Utrecht. In totaal dongen veertig inzendingen im de NPS Prijs voor de beste korte film. Uiteindelijk bleven er even over, die volgens de juiy 'een mooie en diverse doorsnee Jaten zién van wat mogelijk is met de korte film in Nederland'. fe )rie films bleven lang meedingen naar de prijs. Naast 'Erwtje ip avontuur' waren dat 'Van schaft tot schaft' van Britta Hos- Rob Smits en 'Moët en Chandon' van Mark de Cloe. ash leiden pablo cabenda Het LVC is boos. De gemeente Leiden beloofde het poppodium geld voor verbouwingen en een onzekere toekomst en daarvan komt er niks of nauwelijks iets binnen. Directeur Ruud Visser heeft er een beetje zijn bekomst van. ,,We zijn het zat om maar steeds onze hand op te houden. Het lijkt of niemand het iets kan schelen bij de ge meente. Pechtold is bijna nooit bereikbaar en eerlijk gezegd begint bij mij steeds sterker het ge voel te dagen dat we worden genaaid." Het LVC heeft twee afspraken uitstaan met de gemeente. Een convenant dat in het voorjaar van '98 is gesloten en dat moest dienen als financiële tegemoetkoming voor de onzekere toekomst die het Aalmarkttijdperk inluidden. In april dit jaar kwamen daar de plannen van het overbruggins- krediet bij: 50.000 gulden per jaar voor een broodnodige verbouwing tot het Aalmarktproject bewaarheid wordt. Noch het convenant noch het plan voor het overbruggingskrediet is volgens Visser verzilverd. „Het convenant was bedoeld om de gefrustreerde programmering van het LVC in goede banen te leiden en anderzijds om een aantal stappen van de op handen zijnde verbou wing te bekostigen. Daarvan hebben we onlangs 25.000 gulden binnengekregen. Een schijntje waar we helemaal niet mee uit de voeten kun- Hoeveel de gemeente dan wel had i talen, berekent Visser ter plekke uit. Ongeveer 80.000 gulden totaal voor de programmering en de eerste fase van de verbouwing. Dat de hoogte van het gemeentelijke krediet blijkbaar door bei de partijen anders wordt geïnterpreteerd, i zo vreemd. Het convenant, waar indertijd LVC i Fons Delemarre en cultuurwethouder Pechtold hun handtekening onder hebben gezet, zegt niks concreets over de prijs die de gemeente zou moeten betalen en maakt het zo een veredeld gentleman's agreement. Ook de plannen voor het overbruggingskrediet zijn in feite niet meer dan mondelinge afspraken. Daarbij zijn wel toezeg gingen over de hoogte van het uit te keren bedrag gedaan, namelijk 50.000 gulden. „Maar daar hebben we nog helemaal niks van gezien", beklaagt zich een verontwaardigde Vis ser. De geluiden uit het LVC verbazen Alexander Pechtold enigszins. „Ik heb met Ruud Visser voor het laatst deze zomer gesproken over onze plan nen, dat is waar, maar dat betekent niet dat er niet op een ander niveau nog steeds wordt on derhandeld. Daar komt nog bij dat we aan het LVC hebben gevraagd om concrete voorstellen bij ons in te leveren omtrent de programmering. Aan de hand van die voorstellen zouden we een bedrag noemen voor de schadevergoeding van het convenant. Die voorstellen hebben we dus ook nooit binnen gekregen." Pechtold geeft toe dat ook de 50.000 gulden overbruggingskrediet nog steeds niet zijn overge maakt aan het LVC. „Maar dat is dan ook een af spraak die in april dit jaar is gemaakt. Al met al heb ik sterk het gevoel dat het LVC via de media zijn argumenten wat kracht wil bijzetten. Verder wil ik er niet zoveel meer over kwijt. Misschien alleen dit nog. Ik kan de heer Visser verzekeren dat hij niet, zoals hij het zelf noemt, wordt ge naaid." Leidse architecten over verbouwing Scheltema-complex ,,Ik wil een gewaagde architect laten stoeien," zei wet houder Alexander Pechtold gisteren over de toekomst van het Scheltemacomplex aan de Oude Singel. De ge meente Leiden heeft het aangekocht om in te richten als uitbreiding van de Lakenhal met expositieruimte en de pots. Hoe zouden Leidse architecten de voormalige Droomfabriek aanpakken als de opdracht hen in handen zou vallen? silvan schoonhoven E. Van Tussenbroek van archi- tectenburo Mulder-Van Tus senbroek: „Ik ken het Scheltema-complex niet van haver tot gort. Op TV West zag ik wel dat het ging om een pand van monumentale waarde: het is dus zonde om dat rücksichüos te slopen. Ik vind het het aardigst als je de belangrijke elementen die een oud gebouw zijn sfeer geven, kunt bewaren. In combinatie met een nieuwe invulling kan dat een spannend contrast op leveren met veel sfeer, zonder dat het oubollig wordt. Maar nogmaals, ik ben nog niet in het pand wezen kijken. Of er van binnen rigoureus gesloopt moet worden, kan ik niet zeg gen. De nieuwe invulling van oude gebouwen is altijd span nend; daar kan je leuke dingen mee doen. Nieuwbouw aan ou de gebouwen - daar kan je je gi gantisch mee uitleven. Je moet reageren op het gebouw. We doen vaak dergelijke restaura ties aan woonhuizen. Dat zijn kleinschaliger ingrepen. We hebben een klein bureau, maar op een dergelijke uitdaging zit ten we wel te wachten." Architect Boudewijn Veldman: „Ik ken het Scheltema-complex alleen van het voorbijfietsen. Het is één van de laatste fa briekscomplexen in de Leidse binnenstad. Leiden is natuurlijk een industriestad geweest in de negentiende eeuw tot de eerste wereldoorlog: een echte werk stad. Veel van die fabriekspan den zijn gesloopt. We hebben gebouwen zoals de oude meel fabriek en andere bedrijfsge bouwen. Maar veel is verdwe nen. Het Scheltemacomplex is een belangrijke herinnering aan het industriële erfgoed van Lei den. Geweldig dat de gemeente het pand heeft kunnen kopen. Ik zou daar best op willen inzet ten. Elke architect zou dat wil len. Bij zo'n klus ga je eerst het gebouw goed bekijken en ver volgens lang met de opdracht gever praten die precies uitlegt wat hij wil. Dan pas kan je als architect gaan denken over een logische oplossing. Je krijgt een soort tweelingmuseum, net als bij Naturalis. De collectie wordt in tweeën gesplitst door de hui zen die tussen de twee panden liggen. Hoe ga je dan met je col lectie om? Ik denk bijvoorbeeld aan een splitsing in een oud en een nieuw deel. Modernere kunst in het ene pand, zeven tiende eeuws in het andere. En de verbinding tussen die twee panden, tja... dat is moeilijk. Je zou kunnen denken aan een tunneltje. Maar dat zou je zorg vuldig moeten vormgeven." Architect Bob van Beek: „Het Scheltema-complex? Oh, de droomfabriek! Je moet het laten staan. Maar aan de gevel mag best een ingreep plaatsvin den, een hedendaagse ingreep. Je moet laten zien dat het ge bouw een hele andere bestem ming krijgt. In de gevel moet je tonen wat er binnenin het ge bouw gebeurt, dat er een muse um zit. Als je maar met respect omgaat met de bestaande ge vel. Heeft Pechtold gezegd dat hij de opdracht aan een ge waagde architect wil geven? Dat is niet bepaald mijn reputatie! Ik zou die opdracht natuurlijk wel graag willen hebben. In het verleden heb ik eindeloos oude gebouwen gerestaureerd." Fons Verheyen (architect van o.a. Naturalis): „Ik heb even de kaart erbij ge pakt. Jammer dat die gebouwen zo ver uit elkaar liggen, met twee stegen ertussen. Het mooiste zou zou zijn als de uit breiding van de Lakenhal aan de kant van Molen de Valk zou liggen. Of als je alle panden er tussen ook aankoopt. In Amsterdam loopt dwars door het Historisch Museum ook een openbare straat. Iets dergelijks zou je hier moeten realiseren. En waar wil het mu seum de uitbreiding voor ge bruiken? Voor tentoonstellin gen is een heel ander bouwplan nodig dan als je het als depot of bibliotheek wilt gebruiken. Ge bruik je het nieuwe pand voor de collectie, dan moet je reke ning houden met temperatuur en luchtvochtigheid. Wat je ook doet, het karakter van het gebouw moet je niet aanpassen. De Lakenhal zelf bestaat ook al uit drie verschil lende gedeelten met drie bouw stijlen uit drie eeuwen. Dat hoort typisch bij de stad. De binnenstad is een opeenhoping van bouwstijlen die toch in har monie zijn. Een museum gaat ook over de stad, dus verschil len in bouwstijl, daar lig ik niet wakker van." n Vermeulen. Gezien: 29/9, Leidse Jongensdromen heb je in alle maten en soorten. De meeste men sen houden ze een beetje stil, maar de heren van Intermezzo niet. In hun nieuwste voorstelling stellen ze zich als doel 'vijf bizarre dromen te verwezenlijken'. Dat komt erop neer dat de een, voor dat het doek opgaat, een ingeblikt orkest dirigeert en een ander een schaduw- stierengevecht houdt, dat er een slagwerkconcert op verwarmingsradiatoren gegeven wordt, dat iemand als schilder poseert en dat er een verhaal over gelijkheid wordt voorgelezen. Deze niet zo heel bizarre persoonlijke idealen en dromen mogen de kapstok zijn waar de a-capella groep de voorstelling aan op hangt, ze vormen toch niet meer dan een intermezzo in de opeen volging van liedjes, de muzikale fruitmand waarmee ze je bijna overvoeren. Het podium doet wat Oosters aan: grote rollen be schilderd met exotische afbeeldingen creëren hoekjes die mysteri eus belicht worden. Niets nieuws onder de zon, staat op een rol te lezen, en zo is het maar net. Liedje, act, liedje, wat grappen en grollen, het een niet onverdienstelijk, het ander een beetje flauw en soms wordt de plank finaal mis geslagen. Een lied uit Schuberts Winterreise, 'Rast', slecht aangevoeld en begeleid door oe's en aa's en nana's, irriteert slechts. Dat ze het ook anders kunnen, bewijst 'Erlkönig' waar de begeleiding een fraaie impressie van de piano partij geeft. De stevige volksliederen klinken aardig en ook de wat J)ikke Van Dale oor dumpprijs ftneuzen gpd goedkoop aan de dikke Van ale wil komen, moet naar Bei- Drie warenhuizen verkopen ïieuwe editie van het woor- inboek voor 220 gulden. Dit is n honderd gulden goedko- dan de 339 gulden die Ne- ^irlandse boekhandelaren vra- ti. Zeeuws-Vlaamse boekhan- u ilaren zijn hier niet zo blij ee. Ze verwachten echter niet reet dat hun klanten de grens 'ergaan om het boekwerk aan schaffen. In België geldt geen vaste lekenprijs, zoals in Nederland ijlt geval is. De warenhuizen s innen hierdoor stunten met ere: prijzen van de Van Dale, de adviesprijs 6500 ink is (360 gulden). De Vereniging ter Bevorde- van het Vlaamse boekwe- (VBVB) staat machteloos rïu ;enover de bodemprijzen, e, el prijsverschil is volgens al- z meen secretaris De Mont dit 3r wel erg groot. Hij beweert best bereid zijn te Halen voor het woordenboek, stuntprijzen zijn volgens dan ook weggegooid geld or de warenhuizen. „De hy- rmarkten willen er niet aan rdienen, maar er klanten mee nnenhalen om ze andere za- verkopen", aldus De Het feit dat boeken in peJ iderland over het algemeen edkoper zijn dan in België, in „,rband met lagere BTW, be- stigt zijn uitspraak. Boekhandelaai' J. Ultee uit j^g lis heeft niet zoveel te vrezen n de lage prijzen in België, iór zijn zaak prijkt namelijk beeld van mijnheer Van ile zelf, hij komt uit Sluis, die op vakantie zijn plan waren het woor- nboek aan te schaffen, kopen - hier als ze horen dat Van uit Sluis komt. Ze vragen q soms zelfs het woorden- ek te signeren, als bewijs dat in Sluis geweest zijn", vertelt lltee. Kinderen dichten tijdens Nationale Junior Museumweek nienke ledegang Hoge stemmetjes, rennende kinderen en een meester die de boel in toom probeert te hou den. Langzaam stroomt het anders zo rustige Katwijks Mu seum vol. Het is Nationale Ju nior Museumweek en daarom mogen de basisscholen in Kat wijk deze week de speurtocht 'Een dag op de bomschuit' doen in het museum waar alles is te zien over de Katwijkse scheepvaart van begin deze eeuw. Vanmorgen brengen de leer lingen van groep 5 van de Kat wijkse Marnixschool een be zoekje aan het museum in de Voorstraat. Voor sommigen is dat een geheel nieuwe erva ring. Gerben: „Mijn vader is hier een keer geweest. Hij vroeg toen ook of ik mee wilde, maar ik wilde dat niet." Ande ren zijn wel vaker in een muse um geweest. Zoals Michelle en Karin. „Met mijn vader en moeder ben ik hier al eerder geweest. En met het partijtje van Michelle zijn we in Natura lis geweest," zegt Karin. Veel tijd om daar over te vertellen hebben ze niet: er moet ge speurd worden! De museumweek heeft als thema 'de uitvinding' en daar gaat de speurtocht ook een beetje over. In het Katwijkse Museum is een vijzel te zien, een handige uitvinding om schepen mee 'op te vijzelen', zodat ze op het strand gerepa reerd konden worden. Naast vragen over deze vijzel zijn er opdrachten over 'warrebakken' (om haringen in te zouten), 'klijnhaalders' (zij haalden het anker op) en 'bunnen' (waar de visvangst in bewaard werd). Gelukkig zijn alle antwoorden te vinden, want Tijdens de Nationale Junior Museumweek wordt er druk gespeurd in het Katwijks Museum. anno 1999 weet niemand meer waar deze voor dienen. Eén van de opdrachten waarover onderling druk gedis cussieerd wordt, is het schrij ven van een rijmpje. Dat levert fraaie gedichtjes op als 'In de visserij zijn de mensen blij' en 'Elke middag als het vier uur is, gooien we de netten uit voor een lekker brokje vis'. Sam, Maurice, Mark en Gerben kun nen zo snel niets bedenken. „Maar we hebben al negen antwoorden", zeggen ze trots. „Trouwens, ik heb al wel een idee voor een gedichtje", zegt Sam. Maar nee, dat laat hij nog niet horen. Na een uurtje maakt groep 5 zich klaar voor vertrek. De volgende groep staat alweer voor de deur. Het is groep 7 van de Sjaloo- mschool. Juffroüw Esther Polet legt in de botenhal uit hoe de speurtocht werkt. Nadat de laatste onduidelijkheden uit de weg zijn geruimd ('Waar staat dat grote ding dan?' en: 'Ik heb een potlood zonder punt') gaan ook de Sjaloomkinderen aan de slag. Polet: „Een be zoekje aan het Katwijks Muse um is een kleine moeite en een groot plezier. We krijgen vaak uitnodigingen voor leuke ten- FOTO HENK BOUWMAN toonstellingen of speciale ac ties in musea in Leiden of Rot terdam. Ik zou het allemaal wel willen doen, maar 'even' naar Rotterdam is er natuurlijk niet bij. Daar kan je gerust een dag voor uittrekken. Dit kan je pre cies in een ochtend doen. Ide aal dus." De Nationale Junior Muse umweek duurt nog tot en met vrijdag. softere ballads komen mooi uit de kelen. Het meest apart zijn de verklankingen van het dagelijks leven: in 'machine' en 'geweld I' hoor je de heren in hun protest tegen de gejaagdheid van het da gelijks leven en het 'zinloze geweld' op hun frist. Gewoon gek doen ze in 'Das ist die Liebe der Matrosen' van de Comedian Harmo nists, gezongen als een oude 78-toeren plaat met dichtgeknepen neuzen en geruis via een megafoon. Toch blijft de echte sprankeling uit, daarvoor zijn hun stemmen te gelijkvormig, lijken de timbres te veel op elkaar. Dat werkt wel bij het Gregoriaanse 'Ad Sepulcrum', waarin hun stemmen een perfect en gepolijst unisono vormen en als een albasten wand naar de hemel oprijzen. Maar het werkt niet bij het gemiddelde a-capel- la-repertoire waar Intermezzo's Hardop Dromen toch grotendeels van gemaakt is. aalsmeer/hilversum Joop van den Ende Producties heeft plannen voor een film over de ridder Floris. Dat heeft een woordvoerder woensdag bevestigd. De tv-serie Floris, met Rutger Hauer in de hoofd rol, hield de kinderen een gene ratie geleden via de televisie in zijn greep. Scenarioschrijver Gerard Soeteman gaat vandaag in het RVU-programma Sporen verder op de plannen in. Hij re kent op een rv-serie voorafge gaan door een film. Over een serie kan Joop van den Ende Producties niets zeggen. Vol gens de RVU is er opnieuw een rol voor Rutger Hauer wegge legd en ook voor Diana Dobbel- man, destijds gravin Ada. denh Minderheden en jongeren in Den Haag moeten meer profi teren van het culturele aanbod in de stad. Om dat te bereiken hebben staatssecretaris Van der Ploeg (Cultuur) en de gemeente Den Haag gisteren een conve nant gesloten. Ze dragen ieder een half miljoen gulden bij. In stellingen met een speciaal en heel nieuw plan kunnen een deel van dat bedrag als subsidie krijgen. Andere steden zullen waar schijnlijk volgen, aldus van der Ploeg. „Er zijn gesprekken gaande met Arnhem, Leeuwar den, Nijmegen, Groningen, Amsterdam, Rotterdam en Utrecht." In alle gevallen zullen Van der Ploeg en de steden ge lijk bijdragen aan de uilvoering 1 het Zoals bekend streeft Van der Ploeg 'culturele diversiteit' na. Dat moet zijn beslag krijgen in de Cultuurnota (het 'Kunsten plan') voor de periode 2001- 2004. De convenanten zijn tests om te kijken in hoeverre instel lingen kunnen worden uitge daagd nieuw en meer publiek te werven. Van der Ploeg juicht in dit verband bijvoorbeeld de optre dens van het Haagse Residentie Orkest in het Zuiderpark toe. Het werken op ongebruikelijke plekken door kunstenaars van naam staat nadrukkelijk in het convenant. De bewindsman denkt zeker dat zulke initiatie ven succes hebben en beklij ven: „Toen het Nationale To neel noodgedwongen elders in Den Haag speelde, zag het pu bliek er ook meteen wat anders uit. En op Lowlands bijvoor beeld stonden nu ook het Sca- pino Ballet en toneelgezelschap Hollandia. De bezoekers waren zeer enthousiast en ik hoor dat jongelui later nog einden heb ben gereisd om nog zo'n voor stelling te zien." De gevestigde orde moet niet alleen naar de jongeren en de minderheden toe, de allochto nen moeten ook de oorspron kelijke Nederlanders voor zich zien te winnen, bevestigt Van der Ploeg. „Ook zij moeten die slag gaan maken. Er moet spra ke zijn van een dialoog tusssen gevestigde orde en allochto- Van der Ploeg praat vandaag met de Tweede Kamer over zijn omstreden '3-procentsregeling' die hij heeft aangepast. Van der Ploeg wil het bereiken van di- verser publiek nu opnemen in de subsidievoorwaarden. De in stellingen die op dit terrein uit blinken, worden beloond met 2 procent subsidie extra.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 23