iviuue
Vrij en blij naar de nieuwe eeuw
Düsseldorf de handel
Blote navel blijft mode
in 3 s 3
5 £iiiilI°l!s! Spa <0!
I "S S 2 -^S-y .S5-6x^s;"s 3',.
L a 5? "2 3 -a, Q P I;1s-?_I2_-^SjS_E.!=. ^P V5
DINSDAG 28 SEPTEMBER 199<
TOEKOMST EN VERLEDEN
Eindelijk vrijheid. Geen dictaten
meer van modeontwerpers, geen
keurslijven. Alles kan en alles mag.
Dat konden we de afgelopen jaren al
zien aankomen, maar op de drempel
van het millennium is de doorbraak
voltooid.
door RIA SCHUURHUIZEN
Het lijkt er op alsof er helemaal
niets nieuws is voor de komende
winter, maar schijnt bedriegt. Er
zijn zoveel stijlen, zoveel
kledingstukken, dat iedereen daar
z'n eigen mode uit kan
samenstellen. Persoonlijk, op maat.
op smaak, op gevoel.
Zoals elk half jaar zijn er wel
bepaalde stromingen die door
fabrikanten, inkopers en
modetijdschriften naar voren
worden gehaald als zijnde de
nieuwe mode, maar die zijn zeer
divers en bovendien kunnen ze ook
nog eens met elkaar gemixt worden.
Wat al die uiteenlopende stijlen met
elkaar gemeen hebben is dat ze
comfortabel zitten, functioneel zijn
en een grote luxe uitstralen. Dat
schept een heel vrouwelijke mode,
zacht en soepel. Geen
machomantclpakken meer om als
vrouw staande te blijven in een
mannenwereld, maar zachte dunne
breiscls voor jurken met daarbij een
comfortabel vestjasje, zonder
schoudervullingen.
Eigenlijk is dat misschien wel het
grootste nieuws voor de komende
tijd. Vrouwen kunnen eindelijk
zichzelf zijn als het om hun kleding
gaat. Wat je bent, waar je ook
werkt, met de kleren voor de nieuwe
Opmerkelijk in dat geval is dat in
veel collecties voor de komende tijd
de echte mantelpakken ontbreken.
Dat is een beetje overdreven, want
ze zijn er natuurlijk wel, maar lang
niet zoveel als anders. En wie zich
daarin het lekkerst voelt, moet die
kleren ook zeker blijven dragen,
maar ook eens uitkijken naar een
ander kledingstuk is zeer de moeite
waard. Hetzelfde geldt voor de
minirok; die is even verdwenen uit
het beeld, tenzij ze óver een broek
worden gedragen, maar wie zich
nog graag in zo'n klein stukje
textiel hult, moet dat zeker blijven
doen. Vrijheid, blijheid immers.
De wintermode wordt
onmiskenbaar een mix van stijlen,
van hippie-chic tot super-sport, van
het minimalisme van Prada, tot de
nog altijd doorlopende trend van
transparante stoften.
Hippies
Hippie-chic werd vorig jaar al
geïntroduceerd door ontwerper Tom
Ford van het Italiaanse merk Gucci.
Het is teruggrijpen naar het
hippie-tijdperk Met geborduurde
jeans, fluwelen jasjes, lange wijde
rokken, rijk versierde ceintuurs, ja
zelfs de Afghaanse jassen.
Compleet met tasjes met kraaltjes
en spiegeltjes (ligt daar misschien
nog iets van achterin de kast? Of op
zolder?) en hoge laarzen met platte
hakken. Variant op dit thema is een
mix van hippie en westemstijl. Dus
ook de cowboylaarzen kunnen weer
worden opgekocht.
Hippie stamt uit de jaren zeventig
en dat tijdperk is ook duidelijk
aanwezig in veel collecties.
Voornamelijk door de strakke coupe
bruikt als
toevoeging
i de win-
terkleding,
zoals hier
bij Joseph
Abboud.
APPhoto
van jasjes en de beetje stugge
materialen als tweed en vooral veel
vilt. Wie die kleren al eens heeft
gedragen, kan er waarschijnlijk niet
erg warm voor lopen, maar veel
jongeren vinden het enig, dat
strakke gedoe.
Het minimalisme dat de laatste
jaren in de mode was, is nog in het
geheel niet verdwenen. Deze stijl
van simpele, sobere kleren, maar
wel gemaakt van mooie, rijke
stoffen kent veel aanhangers. Het
zijn de betrouwbare basisstukken,
een lange broek, een rok net over dt
knie (deze lengte begint nu toch
terrein te winnen), de echte lange
rok Met daarbij niet zozeer de
blazer, die voorlopig even in de kas
kan blijven, maar truien en twinsets
Korte en lange vesten en heel
opvallend vesten met bontkraagjes.
Bont is trouwens terug, zowel nep
als echt. Veel kledingstukken
hebben bontrandjes, manchetten of
kragen. En daar is ook weer de
vertrouwde lammycoat. de ideale
jas voor een beetje koude winter.
Voor als het niet al te koud is zijn ei
altijd nog poncho's en capes.
Behalve bont is er ook weer veel
leer, voor broeken en rokken, maar
ook veel jaren-zeventig jasjes, met
smalle schouders.
Sport
Comfortabel daarentegen zijn de
kleren in de sportieve sector,
parka's en broeken van allerlei
nieuwe materialen, dun, warm en
glanzend. Datzelfde geldt voor de
sweatshirts met capuchon van
fleecestoffen, niet alleen meer in
gebruik voor of na het sporten,
maar ook in de dagelijkse kleding.
De vele jacks, bodywarmers en
gilets maken het mogelijk
kledingstukken over elkaar te
dragen of met elkaar te mixen,
helemaal in de nieuwe stijl dus.
Al sinds een paar jaar zijn
transparante stoffen in de mode,
deze zomer duidelijk overal op
straat te zien, en die blijven er ook
voor de winter, hoe raar dat ook
lijkt. Maar - en dat geldt e
voor de dunne breisels - het is de
bedoeling dat daar van alles
overheen worden gedragen, dus
liggen in de winkels ook veel grote
shawls en omslagdoeken Een hele
bijzonder geval is de mouwshawl,
eigenlijk alleen maar twee mouwen
aan elkaar, maar net lekker
bescherming gevend tegen de tocht.
Losse stukken stof worden trouwens
ook om de heupen gedragen, zeg
maar een alternatief voor de
omgeslagen trui. Hoewel het een
accessoire is, hoort de tas
tegenwoordig wel helemaal bij de
outfit. Hij schikt zich als het ware
naar het lichaam, vandaar ook de
naam bodybag.
Kleuren tenslotte zijn wel aan
beperkingen onderhevig. Niet
helemaal doorgezet heeft de trend
naar overwegend grijs met hier een
daar wat rood. Er is toch nog wel
wat meer kleur. Naast rood in alle
schakeringen, van babyroze tot
dieppaars, zijn er ook
donkergroenen, blauwen en
winterwit.
De (ver
trouwde) hout
je-touwtje-jas is
ook terug in het
modebeeld.
Foto GPD
zijn gebruikt
bijpassende
Alsof www.lGEDO staat voor wit,
witter, witst. Dat was de indruk na
het zien van een aantal vooraan
staande Duitse merken tijdens de
CPD (Collections Premieren Düssel
dorf) begin augustus. Een complete
witte outfit voor de zomer van het
jaar 2000, New Age, maagdelijk,
een blanke start voor de nieuwe
Maar na een rondje door de vele hal
len op het beursterrein bleek, geluk
kig, dat er wel degelijk kleur te be
kennen valt in de nieuwe voorjaars
mode. En hoe, een uitbraak van
kleuren na enkele jaren met grijs,
wit en zwart.
En een voortzetting van de trend die
deze winter al is tc zien, een veel
voud van stijlen, en vooral het
mixen van kledingstukken.
Losse kledingstukken vooral, het
tijdperk van mantelpakken en broek-
pakken lijkt voorbij. Een broek hier,
een rok daar, blouses, truitjes, T-
shirt, gilets, bodywarmers, jacks.
Zoek bij elkaar waar je zin in hebt,
draag het over en onder elkaar. Alles
kan immers.
Een blijvertje is de blote navel, een
strookje bloot tussen onder- en bo
venkleding en de Capri-broek, net
onder de knie. eigenlijk al twee sei
zoenen in beeld, is er ook nog
steeds.
Stoffen blijven voor verbazing zor
gen, gekreukt, in- en uit elkaar ge
trokken, mengingen, stoffen die er
heel anders uitzien dan ze voelen.
Maar altijd licht, soepel en comfor
tabel. De mode lijkt een nieuw tijd
perk te zijn ingedoken, niet het sil
houet is bepalend, maar gewoon wat
lekker zit en draagt.
t Öïlji uc i'
De normale koopster van kleding zal de naam Igedo niets zeg
gen, maar iedereen die ook maar in de verste verten iets met
kleding heeft te maken des te meer, want de Igedo is de grootste
beurs voor dameskleding in de wereld. Vier keer per jaar gaan
inkopers, of ze nu voor grote kledingconcerns werken of voor
een klein boetiekje ergens in het land, naar Düsseldorf. Om de
nieuwe mode te bestellen, om naar de laatste trends te kijken,
i bij te kopen.
Deze zomer vierde de Igedo Company zoals de onderne
ming tegenwoordig heet haar vijftigjarig bestaan; met
grote feesten, met seminars, met tentoonstellingen. En
met meer dan 2200 standhouders uit 42 landen die niet
minder dan 6500 collecties lieten zien, waar zo'n 48.000
bezoekers op afkwamen.
Het beursterrein in Düsseldorf behoort tot de modernste
van de wereld en in de vijftien hallen is het tijdens de
vier dagen durende beurs dringen. Een heel verschil met
het begin in 1949, toen 24 Duitse fabrikanten hun collec
ties toonden in een gebouw in de stad. Nederlandse fabri
kanten trokken al in 1951 naar Düsseldorf en maakten de
beurs internationaal. Ook nu nog zijn de Nederlanders
volop aanwezig, de meeste standhouders (102) komen uit
Nederland en ook onder dc bezoekers vormen de Neder
landers het grootste contingent.
In 1965 volgde Manfred Kronen zijn vader op, die aan de
wieg van de beurs had gestaan. Sindsdien werd de beurs
steeds groter. Meer deelnemers uit het buitenland, meer
bezoekers uit het buitenland, meer beurzen ook. Lingerie
en badkleding, kinderkleding, sportkleding.
In 1971 kon Düsseldorf zich de grootste mo-
debeurs ter wereld noemen. Maar ook daar
na ging de expansie door. Parijs, Milaan en
Londen mogen dan naam maken als steden
waar de mode wordt gepresenteerd, Düssel
dorf is de stad waar kleding verhandeld
wordt. Hier ontmoeten verkopers en inko
pers elkaar en wordt bepaald, zeker voor wat
Nederland betreft, wat er in het volgende
seizoen in de winkels hangt.
Sinds vijftien jaar worden in Düsseldorf ook
modeshows gehouden. Bekende Duitse na
men als Wolfgang Joop, Jil Sander en Esca-
da startten hier hun carrière, al kiezen zij te
genwoordig voor Milaan om hun collecties
te tonen.
De Igedo Company beperkt zich niet alleen
tot de Duitse markt. De laatste jaren worden
ook beurzen georganiseerd in Hong Kong,
Shanghai en, heel verrassend Londen. Bin
nen niet al te lange tijd zal ook een beurs in
Brazilië worden georganiseerd.
Vijftig jaar Igedo geeft trouwens ook een
fraai overzicht van hoe de mode zich in die
tijd heeft ontwikkeld. Vorige maand was er
in Düsseldorf een fraaie fotoexpositie te
zien, waarop dat nog eens kon worden beke-
Hoewel het aantal bezoekers van de beurs
nog steeds stijgt, was dc meest gestelde
vraag van de ongeveer 1400 journalisten uit
de hele wereld aan directeur Manfred Kro
nen of de beurs toekomst heeft. De 63-jarige
Kronen was heel duidelijk: „Internet kan
nooit een beurs vervangen. Natuurlijk kun je best wat in
kopen via Internet, maar stoffen moetje voelen, en bo
vendien denk ik dat vooral als het om kleding gaat emo
tie een grote rol speelt. Dat kan niet via internet dat kan
alleen via intermenselijk contact."
i
Mode in de
jaren zestig.
Foto Igedo
Vrolijk
ogende mode
uit de jaren
zeventig.
Foto Igedo
Mode in de
jaren tachtig.
Foto Igedo