Van Dale met 9000 nieuwe woorden 'Ik creëer een eigen hemelde Rembrandts Schatkamer voor publiek geopend Cultuur Kunst K* Adriaanse vertrekt bij Toneelgroep De Appel Hongaars orkest weer weg uit Nederland Plastic handtekening op Van Goghs 'Bois de Boulogne' van zes miljoen NSDAG 28 SEPTEMBER 1999 lalph Prins in Voorschoten oorschoten Kunstenaar Ralph Prins exposeert met tekenin- :n en affiches - portretten - in de Dorpskerk in Voorschoten, zijn werk staan mensen en gezichten centraal. De affiches dissidenten maakte hij onder andere in opdracht van Am- esty International. Een aantal daarvan is belaoond. Prins werd lekend als maker van het nationaal monument kamp Wester- lork: de spoorlijn die eindigt met omhoog kronkelende rails. De t vi xpositie wordt vrijdag 1 oktober om 20.15 uur geopend en is ot 23 november elke vrijdag tussen 10.00 en 14.00 uur te be- :i; ichtigen en zondag na de kerkdienst. Dorpskerk, Kerkplein 2, 'oorschoten. ibbelaar in bestuur Nationale Ballet ers msterdam Ex-danser Han Ebbelaar treedt toe tot het bestuur u an Het Nationale Ballet. Door zijn benoeming wordt hij auto- latisch ook bestuurslid van Het Muziektheater. Ebbelaar volgt rs 21. Stenvers op. Het Nationale Ballet laat weten zeer verheugd te ,lij) ijn met de komst van Ebbelaar, vanwege zijn internationale er- aring, contacten en vakkennis op dansgebied. Ebbelaar vorm- e jarenlang een veelgeprezen danspaar met Alexandra Radius. 'irst lady: omstreden schilderij mag i Jew york» First Lady Hillary Clinton heeft zich gemengd in de ïzie tussen de New Yorkse burgemeester Rudolph Giuliani en et gemeentelijke Brooklyn Museum, waar een tentoonstelling omt die door de katholieke kerk en Giuliani godslasterlijk fordt genoemd. Hillary Clinton, die het in de senaatsverkiezing an 2000 waarschijnlijk tegen de Republikein Giuliani zal opne- ien, zei het persoonlijk niet eens te zijn met de tentoonstelling, laar het te ver vinden gaan om het museum de subsidie te ont- ouden, zoals de burgervader heeft gedreigd. Tijdens een ireekbuurt in het stadsdeel Harlem, zei Hillary Clinton dat zij iets moet hebben van het portret van de kunstenaar Chris Ofi- die een zwarte maagd maria schiep, opgesierd met olifanten- aep en omringd door pornoplaatjes. Zij verdedigde echter het cht van het museum om een dergelijk werk te tonen. Giuliani eeft gedreigd de subsidie van 7 miljoen dollar in te zullen trek en als het museum de tentoonstelling 'Sensation: Young Bri- dqsh Artists From the Saatchi Collection' zaterdag toch opent. ,L c sw [eist herdenkt Marsman ;t h üLï De gemeente Zeist herdenkt binnenkort dat Hendrik [arsman daar donderdag precies honderd jaar geleden werd ei iboren. Marsman (1899-1940) werd onsterfelijk met zijn ge- rro cht Denkend aan Holland. Marsman-verzamelaar Bierens o iniseert in de bibliotheek een tentoonstelling, die op 4 novem- l(er wordt geopend. Marsman-biograaf Jaap Goedegebuure oudt op 28 oktober een lezing. De gemeentearchivaris maakt ok :n boekje aan de hand waarvan Marsman in zijn voetstappen )or Zeist kan worden gevolgd en Marokkaanse Zeistenaren va rren al vertellend op 'Denkend aan Holland'. Er waren al een arsmanstraat en een gedenksteen voor de dichter in Zeist, oewel de stad dus gek is op Marsman, was de poëet het niet et de stad. Toen hij in 1921 in Leiden studeerde schreef hij: t k houd niet van Leiden... maar mijn God,"alles is beter dan i, :ist." de luis voor de Amateurkunst recht De gemeente Utrecht wil in het nieuwe stadsdeel ïidsche Rijn een Huis voor de Amateurkunst bouwen. Het loet een voor Nederland uniek zalencomplex worden, dat aats biedt aan grote en kleine voorstellingen en les- en repeti- bruimten. Gebruikers krijgen er technische, artistieke en zake- jke ondersteuning. Het idee voor het ongeveer 8 miljoen gul- pn kostende amateurkunstencentrum komt van een aantal >mensen van culturele instellingen in Utrecht. Ze vinden dat Fidsche Rijn geen eigen schouwburg, muziekcentrum of mu- um nodig heeft omdat die instellingen op korte afstand in recht te vinden zijn. De wijk en de bestaande stad zouden jeer hebben aan iets nieuws, dat een aanvulling vormt op het >e%taande culturele menu van Utrecht. De dertiende editie van het Groot woordenboek der Nederlandse taal oogt chi quer dan de vorige uit 1992. De drie delen zitten in een donkerbruine cas sette, waarvoor de uitgever de exclusieve kleurstof uit Umbrië (Italië) liet komen. «amsterdam anp Volgens uitgever B. Walthoorn is de nieuwe Van Dale niet al leen fraaier dan de vorige lever kleurige uitgave, maar ook praktischer. De delen laten zich gemakkelijk uit de cassette ha len, omdat de doos aan de bo venkant is opengelaten. Wie de Van Dale op zijn bureau zet, moet zijn boeken dus wel regel matig afstoffen. Maar de mees te gebruikers zetten hun Van Dale toch in de boekenkast, weet Walthoorn. De nieuwe editie telt boven dien 400 pagina's meer. Dat komt vooral door de komst van 8778 nieuwe trefwoorden en de ruimte die nodig was om meer dan 28.000 woorden te voorzien van een datering en uitspraak informatie, een andere nieu wigheid. Redacteur A. den Boon wees bij de presentatie in de Amster damse Beurs van Berlage op de nieuwe woorden die iets zeggen over het huidige tijdsgewricht. Zo wijzen clickfonds, daghan- del, dealing room en bookbuil- ding op de inburgering van aandelenbezit, en staan klap- stoeleconomie, deeltijdontslag en jobhopper voor de 'flexibili sering van arbeid en sociale ze kerheid'. Ciabatta, guacamole en tandoori duiden er op dat de Nederlander zijn culinaire grenzen aan het verleggen is. De redactie wil de 'actuele taalwerkelijkheid' getrouw be schrijven, maar probeert een dagsvliegen of modieuze be grippen te mijden. Om in het Groot Woordenboek te belan den moet een woord ongeveer drie jaar regelmatig in de media zijn aangetroffen. Chatbox, hy pertekst, inbelpunt, gebruikers interface, aanloggen en zoek machine zijn een paar van de vele internet- en moderne com municatie-begrippen die aan dit criterium voldoen. Met de opkomst van het En gels valt het volgens Den Boon erg mee. Zo'n 800 van de meer dan 8000 nieuwe woorden zijn van Angelsaksische oorsprong. Den Boon: „De meeste Engelse woorden behoren bovendien eerder tot het vakjargon dan tot de algemene woordenschat." En opvallend veel Engels legt het af tegen een Nederlands al ternatief. Zo haalde het woord 'taskbar' het niet, omdat het werd ingehaald door de Neder landse variant taakbalk. Harry Mulisch neemt het eerste exemplaar van de dikke Van Dale in ontvangst uit handen van hoofdredacteur Ton den Boon. foto gpd/rob keeris amsterdam gpd De enorme verzameling exoti sche voorwerpen die Rem brandt bijeenbracht, zag er niet anders uit dan de collecties van zijn tijdgenoten. Maar volgens de befaamde Amerikaanse hoogleraar en Gouden Eeuw kenner Simon Schama was Rembrandt onder de zeventien- de-eeuwers wel uitzonderlijk in zijn onblusbare nieuwsgierig heid naar de culturen van vreemde volkeren. In aanwezig heid van de Amerikaanse am bassadeur Cynthia Schneider verrichtte Schama in de Mozes en Aaronkerk in Amsterdam de heropening van het gereno veerde woonhuis van Rem brandt. De historicus Schama schreef een aantal jaren geleden een in ternationale bestseller over de Nederlandse Gouden Eeuw on der de titel 'Overvloed en onbe hagen'. Half oktober verschijnt zijn nieuwe boek 'De ogen van Rembrandt'. In deze biografie stelt hij onder meer dat Rem brandt een obsessieve drang had om zijn legendarische Zuid-Nederlandse collega Ru bens voorbij te streven. Ook gaat hij uitvoerig in op Rem brandts bankroet in 1656, die ook de verkoop van zijn met grote hartstocht opgebouwde verzameling tot gevolg had. Met de heropening van het huis aan de Jodenbreestraat eindigt voor Museum Het Rem- brandthuis een hectische perio de die jarenlang duurde. Op de plek van het voormalige Saskia- huis, het huurpand, verrees eerst de nieuwe vleugel voor tentoonstellingen en kantoren. Het plan om Rembrandtshuis in 17de-eeuwse stijl terug te brengen, dreigde daarna te stranden op bezwaren van het Cuypers Genootschap tegen ontmanteling van het interieur van architect De Bazel uit begin deze eeuw. Na de gewonnen ju ridische procedure zijn de waardevolle onderdelen van De Bazels inrichting onderge bracht in onder meer het muse um in Assen. In het gerenoveerde huis is alleen de volgepakte 'kunstka mer' met exotische mineralen, schelpen, wapens, opgezette dieren, porselein en gipsen Piet Wolvers opent galerie 'het Atelier' in Zoeterwoude doin je hobby je werk maken. :chts weinigen durven die ip te zetten. De Zoeterwoud- kunstschilder Piet Wolvers is n van hen. In plaats van ïateur mag hij zichzelf vanaf oktober professioneel schil- noemen. Op die dag ope- n Wolvers en zijn vrouw Ria jlerie 'het Atelier' aan de J( henkeiweg. De naam zegt tat t al: een combinatie van een jlerie en een atelier. ,Een droom die uitkomt", Wolvers, „Maar ook een t jetje uit nood geboren. Mijn v0 :lier thuis werd toch wel erg ïp. Ik ben soms met drie din- n tegelijk bezig en dan is imte een noodzaak. Boven in wil ik cursussen gaan ge- Si. Dat doe je niet in de onkamer." iVolvers is een bekend ge- ht in Zoeterwoude. Meerde- II malen heeft hij in het dorp ii werk geëxposeerd. Wolvers gespecialiseerd in gedetail- :rde paardencomposities, fijne werk", zoals hij zelf iet jt, maar ook zijn spirituele he eken worden geroemd, bs ,Als mensen mijn werk zien snugen ze wel eens: is dat alle- Ri lal van een en dezelfde schil- e r? Ik maak heel uiteenlopen- dingen. Ik krijg vaak op- ichten van paardeneige- is <ars die hun dier willen ver- id ïwigen. Dat zijn realistische nn soms zelfs neo-realistische dp rken. Net als de sportlitho's au ik maak. Zoals laatst, een li- tnii van Zoeterwouds schaats- naent Judith Straathof. Verder ik landschappen en stil- :th ens. Daarin komen meer ;er soonlijke details terug. En ik r 11 bezig met een zevendelige m< rituele serie. Een opdracht >r mezelf." domenteel legt Wolvers de d tste hand aan het pand aan I Schenkelweg. „Ria en ik zit- visi er veel. Een ruimte waar Alichilderd wordt, moet aan de laaide normen voldoen, unoral de brandvoorschriften mi „Eindelijk meer ruimte". Het huidige atelier van Piet Wolvers is te klein. Samen met zijn vrouw Ria opent hij daarom zijn eigen atelier-galerie in Zoeterwoude-Dorp. foto taco van der eb zijn, met het oog op het ge bruik van olieverf, van belang. Dat vereist een hoop aanpas singen. Toch ben ik erg blij met deze ruimte. Het is een toevals treffer. Hoe groot is nou de kans dat je in eigen dorp on derdak vindt?" Enthousiast vertelt Wolvers over de cursussen die hij in zijn atelier wil gaan geven. „Le ren schilderen is net als piano spelen. Je moet eerst de basis kennen voor je aan het grote werk begint. Die basis komt in mijn cursus aan bod. Daarna kan je dat uitwerken en als schilder gaan groeien. Omdat in Zoeterwoude veel creatieve mensen wonen, wil ik meerde re cursussen in de week geven. De eerste geïnteresseerden hebben zich al gemeld." Naast het geven van cursus sen wil Wolvers genoeg tijd vrijhouden om zelf te schilde ren. „Het schilderen blijft toch het belangrijkste. Ik ben nu met het vierde doek uit de spi rituele serie bezig. Voor het schilderen van die reeks ben ik geïnspireerd door de schrijver Jozef Rulof. Ik verwerk een spi ritueel gevoel. Vaststaande ge loofsvormen spelen daarin geen rol. Ik creëer een eigen hemeltje. In de eerste schilde rijen zijn de kleuren helder en intens, naarmate ik dichter bij het zevende werk kom, zal het steeds lichter worden. In de doeken verwerk ik aardse din gen, om te laten zien dat spiri tualiteit iets heel normaals is." Wolvers kent in zijn werk een grote rol toe aan zijn vrouw. „Zij heeft een grote invloed op wat en hoe ik schilder. Onbe wust stuurt zij mij. Door haar is de stap van hobby naar full time job ook kleiner geworden. Doordat zij de galerie en alle publiciteit voor haar rekening neemt, neemt ze mij enorm veel tijdrovend werk uit han den." Zaterdag 8 en zondag 9 okto ber zijn de deuren aan de Schenkelweg 2A geopend voor het publiek. Piet en Ria Wol vers geven dan uitleg over het atelier, de galerie en de cursus sen. Na dit open weekend is de galerie geopend op afspraak. Wolvers heeft er alle vertrou wen in. „Schilderen is altijd mijn lust en mijn leven ge weest. Titaanwit staat al veertig jaar lang ieder jaar weer bo venaan mijn verlanglijstje. De penseel zal wel nooit gaan ver velen." beelden al helemaal klaar. Ter gelegenheid daarvan is tot en met 9 januari de tentoonstelling 'Rembrandts schatkamer' te zien. De overige kamers ogen in architectonisch opzicht al wel 17de-eeuws dankzij de 'nieuwe' tegels, schouwen, bedsteden en de kleuren van wanden en pla fonds. De nieuwbouw en renovatie Het interieur van het ver nieuwde Rem- brandthuis in Amsterdam. foto gpd/cees zorn hebben in totaal elf miljoen gulden gekost. De financiering is nog niet rond, maar be stuursvoorzitter Lout Bieren broodspot deelde mee goede hoop te hebben dat de gemeen te Amsterdam binnenkort de aanvraag voor twee en een half miljoen gulden extra subsidie honoreert. Regisseur Aram Adriaanse heeft zich onverwacht teruggetrok ken als artistiek leider bij To neelgroep De Appel, waar hij sinds september 1997 werk zaam was. „Om puur persoon lijke redenen", zegt het gezel schap bij monde van zakelijk leider Gerrit Dijkstra met na druk. Adriaanse zelf is niet voor commentaar bereikbaar. „Bij mij is het ook als een bom ingeslagen", stelt Aus Greidanus voor hij aan de repe tities van Goldoni's 'De knecht van twee meesters' begint. Hij was het die Adriaanse vanuit Utrecht, waar hij onder meer bij De Paardenkathedraal regis seerde, naar Den Haag haalde na de pensionering van Erik Vos. Aram Adriaanse zou dit seizoen twee stukken regisseren bij De Appel. De regie van het eerste, Harold Pinters 'Old ti mes', wordt overgenomen door Edwin de Vries. Voor het twee de stuk, Oscar Wilde's 'Salome', is nog geen vervanger gevon den. De Raad voor Cultuur bracht destijds een negatief ad vies uit over de benoeming van Adriaanse en Greidanus, maar de toenmalige staatssecretaris (A. Nuis) en de Tweede Kamer negeerden dat. Zakelijk leider Gerrit Dijkstra ontkent dat er moeilijkheden waren: „Ieder een weet dat Aram hier in '97 wat moeilijk begonnen is, maar dat was al lang overwonnen. De samenwerking met Aus Greida nus liep juist fantastisch." Het gezelschap is dolblij in acteur regisseur en schrijver Edwin de Vries een vervanger voor Adri aanse gevonden te hebben. De première van Pinters 'Old ti mes' is op 14 oktober. den haag» gpd Het orkest uit Hongarije was al in Amsterdam, maar moest on verrichter zake terugkeren. De diverse Nederlandse solisten hadden hun aria's voor niets ingestudeerd. Het koor uit Am sterdam kwam eveneens van een koude kermis thuis. Maar het beroerdst was F. Attila Sza- bo er aan toe. Hij moest vorige week alle musici meedelen, dat de door hem georganiseerde Nederlandse tournee, ook de optredens in de Leidse Stadsge hoorzaal, wegens gebrek aan belangstelling niet kon door gaan. Eigenlijk ging het om twee tournees met voor een deel ver schillende solisten. Want Szabo had er één met Weense melo dieën georganiseerd, zoals hij al vele jaren doet. En een tweede, gewijd aan de Italiaanse opera. Dat laatste had hij nooit eerder gedaan. 'Dat was mijn droom, al jarenlang', zegt de hevig te leurgestelde impresario. Szabo moest vaststellen, dat er op voorhand te weinig kaar ten waren verkocht. Hij vreesde een catastrofe. Dan maar een streep er door. Gisteravond stond zijn 'Italiaanse operagala' op de agenda van de Phiïips- zaal. Hans van den Hombergh zou het Amsterdams Opera Koor en een orkest uit het Hon gaarse Szeged hebben gediri geerd. Maar geen operafrag menten, geen Napolitaanse lie deren. De voorverkoop beperk te zich tot enkele tientallen kaarten. En in Leiden, Apel doorn, Rotterdam, Amsterdam en Utrecht was het niet veel be ter. De stichting Inter-Culturele Manifestaties, oftewel Szabo, zit nu in de problemen. De diverse zalen, waaronder het Amster damse Concertgebouw en de Rotterdamse Doelen, zullen schadeloos moeten worden ge steld. En de solisten, onder wie de tenor Marten Smeding en de sopranen Iris de Koomen en Janny Zomer nemen waar schijnlijk evenmin genoegen met een vriendelijk briefje. „Ach, ach, twaalf jaar had ik volle zalen", zegt de Hongaarse, in Amsterdam gevestigde im presario. „Iedereen wilde die Weense programma's horen, met Marco Bakker en andere sterren. Nu plotseling is er geen belangstelling. Niet voor het Weense en niet voor het Itali aanse programma. De mensen blijven thuis. Zou dat nu de trend zijn?" Op de dertiende kunst- en an tiekbeurs PAN Amsterdam trekt kunsthandelaar Noort- man in zijn stand vlakbij de in gang meteen de aandacht. Hij presenteert voor zes miljoen gulden Van Goghs 'Bois de Boulogne', een schilderij uit 1886 dat de afgelopen twintig jaar in een Japanse privé-ver- zameling zat. Maar Noortman oordeelde het nodig het effect van zijn topstuk te ontsieren door boven het verstilde werk je een plastic plaatje met handtekening van Vincent te monteren. De PAN Amsterdam is de belangrijkste kunst- en antiek beurs van de Lage Landen en telt dit jaar honderd Neder landse en tien Vlaamse deel nemers. De antiquairs, kunst handelaren en galeriehouders doen natuurlijk primair mee in de hoop op mooie verkoopcij fers, waarbij ze dit keer extra optimistisch zijn gestemd om dat het goed gaat met de eco nomie. Maar ze streven deze eerbare commerciële doelstel ling tot nu toe altijd na in pre sentaties van een hoge musea le kwaliteit. Noortmans plastic aanprijzing van zijn Van Gogh blijkt op deze PAN een uitzon dering die geen navolging heeft gevonden. Dat betekent overigens niet dat de bezoekers nergens re clame tegenkomen. Zonder sponsoring is tegenwoordig geen enkel groot cultureel eve nement levensvatbaar en dat geldt ook voor de PAN. De di rectie heeft voor de sponsors echter een apart paviljoen ge reserveerd dat bezoekers ook kunnen overslaan. Wie is geïn teresseerd in de 'kunstzinnige' Swatch-horloges uit de privé- collectie van Swatch-directeur N. Hayek treft in dit paviljoen op een kleine expositie onder meer een door Keith Haring ontworpen horloge uit 1986 aan. Wie van plan is kunst te gaan verzamelen, zal aarzelen bij de Sam Francis die Nico Delaive aanbiedt voor 1,5 mil joen gulden, of de Karei Appel van 350.000 gulden bij +Galle- ries. Voor de beginner die een steuntje in de rug zoekt, houdt de PAN zaterdag vanaif 12.00 uur echter opnieuw een 'Col lectors Day', met een voorlich tingsprogramma dat nadruk kelijk ook is afgestemd op be zoekers die niet meteen vele tonnen willen of kunnen be steden. De PAN Amsterdam (RAI Parkhal, Amsterdam) duurt tot en met 3 oktober. De openingstijden zijn op werk dagen van 11.00 tot 20.00 uur en op zaterdag en zondag van 11.00 tot 18.00 uur.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 19