Kuitert en Van de Beek twisten over Jezus i Af God op het Web ±1 y Geloof Samenleving Roermonc voert aflaai opnieuw ir v DINSDAG 28 SEPTEMBER 1999 REDACTIE AAD RIETVELD. 071-5356 VANDAAG 28 Tegenwoordig behoort amper één procent van de Japanse bevolking tot een christelijke kerk. Maar in de zestiende eeuw leek het christendom vaste grond onder de Japanse voeten te krijgen. Jezuïeten en kapucijnerpaters mochten met toestemming van de 'shogun', Japans hoogste heerser, ongehinderd hun bekeringswerk uitvoeren. Het aantal nieuwe christenen liep binnen korte tijd op tot zo'n vierhonderdduizend. De shogun begon zich daardoor toch bedreigd te voelen. Zijn macht was mede gebaseerd op de oude religies, die eeu wenlang geen concurrentie hadden gehad in het goeddeels geïsoleerde Japan. Vandaar dat hij besloot het christendom uit te roeien. In 1597 kruisigde hij negen missionarissen en zeventien bekeerde Japanners in de buurt van Nagasaki. Zij werden de heilige martelaren van Nagasaki, die op 28 sep tember worden vereerd. Tegelijkertijd verbood de shogun schepen uit het Westen in de haven te komen. Het duurde tweehonderd jaar voor Japan weer een beetje uit z'n schulp kroop. Lehmann ziet bisschoppen aftreden mainz Voorzitter Karl Lehmann van de Duitse bisschoppen conferentie sluit niet uit dat collega-bisschoppen aftreden als zij op bevel van de paus uit het overheidssysteem van abor tusadviesbureaus moeten stappen. Paus Johannes Paulus II heeft de bisschoppen in feite geen andere mogelijkheid gela ten. Lehmann, bisschop van Mainz, houdt er ook rekening mee dat als gevolg van het abortusconflict meer mensen de kerk zullen verlaten. Hij denkt daarbij vooral aan vrouwen die door Rome zijn teleurgesteld, omdat hen de mogelijkheid van een kerkelijk advies over abortus wordt ontnomen. Anglicanen houden lekencongres Canterbury Niet alleen alle anglicaanse bisschoppen uit de we reld komen in 2008 bijeen op hun 1 O-jaarlijkse Lambeth-confe- rentie, maar er komt ook een congres voor leken. Daarbij zullen overigens wel de residerende bisschoppen van de 540 angli caanse bisdommen aanwezig zijn. Elk bisdom vaardigt de bis schop en nog vier representanten af. Van hen moeten drie leek zijn, tenminste een moet vrouw zijn en een moet jonger zijn dan 28 jaar. Zo luiden de criteria die de Wereldraad van Kerken ook hanteert. De aartsbisschop van Canterbury moet in overleg met zijn collega's de plaats van samenkomst aanwijzen. Omdat aartsbisschop Carey in 2005 aftreedt ais hij 70 wordt, moet zijn opvolger de grootste anglicaanse bijeenkomst aller tijden voor bereiden en presideren. Bonders wenden zich tot Borst huizen De Gereformeerde Bond heeft in een open brief minis ter Borst van Volksgezondheid gevraagd haar voorstellen voor abortus na de 24-ste week en euthanasie voor 12-jarigen in te trekken. De Bond is de rechtervleugel binnen de Nederlandse Hervormde Kerk. De Bond constateert een ingrijpende ver schuiving ten op zichte van de christelijke traditie in ons land. Eeuwenlang was de overheid beschermster van het leven. „Tot ons groot verdriet", schrijft de Bond, „moeten wij constateren dat de regering haar functie als hoedster van het leven meer en meer prijsgeeft. Dit is niet alleen een breuk met de christelijke, maar ook met de klassiek humanistische traditie." Maria, een beeld van een vrouw oegstgeest Dekenaal katechete Marieke Maes leidt de komen de drie vrijdagochtend in de pastorie van de Willibrordparochie in Oegstgeest een serie gesprekken over Maria onder de titel 'Maria, een beeld van een vrouw'. Vragen die aan de orde ko men zijn: wat is de plaats van Maria in de kerk en in ons per soonlijk geloof, en: vormt Maria een struikelblok voor de oecu mene? De bijeenkomsten duren steeds van 9.30 tot 11.15 uur. Aan de deelnemers wordt een bijdrage van vijf gulden gevraagd. Inlichtingen zijn verkrijgbaar bij pastor A. van Aarle (071- 517.53.04). BEROEPINGSWERK NEDERLANDSE HERVORMDE KERK Beroepen: te Middelharnis, T C. de Leeuw te Kinderdijk-Middel weg; te Nieuwland en Oosterwijk, K. Klopstra, kandidaat uit Soest; te Noordwolde, mw. M.J. Boon, kandidaat uit Wapserveen, die dit beroep heeft aangenomen; te Wekerom, M. Goudriaan te Lun- teren. Bedankt: voor Zeist, C. Blenk te Delft. GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen: te Midwolda, R. Slaar, kandidaat uit Midwolda, die dit beroep heeft aangenomen. Aangenomen: naar Ede. K. San- ting te Alphen aan den Rijn. GEREFORMEERDE KERKEN (VRIJGEMAAKT) Aangenomen: naar Amersfoort - Centrum, T. de Boer te Meppel. NEDERLANDS GEREFORMEERDE KERKEN Aangenomen: naar Zoetermeer, P.J. Weij, voorheen Geref. predi kant te Sint Jansklooster, die be dankte voor Doetinchem/Velp en voor Urk. CHRISTELIJK GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen: te Haarlem-Noord, J.K.C. Kronenberg te Leeuwar den. GEREFORMEERDE GEMEENTEN Beroepen: te Capelle aan den IJssel-Middelwatering en te Rot- terdam-IJsselmonde, M. Karens te Werkendam, die bedankte voor Oostkapel Ie. Honderden bezoekers op tiende Leidse lezing De tiende studiedag van de Stichting Leidse Lezingen in de Hooglandse Kerk was een groot succes. Bezoeken meestal niet meer dan honderd theologen en geïnteres seerden het jaarlijkse evenement, gisteren waren het er meer dan 450. Maar met 'Van de Beek versus Kuitert' hadden de organisatoren ook een actuele treffer in huis. Het was tijd, zei de omstreden theoloog Kuitert om de kaarten op tafel te leggen over de vraag: wie was Jezus. leiden onno van 1 t klooster De 'jongens' van de Leidse Le zingen studeerden in de jaren tachtig alle vier aan de Leidse universiteit en besloten het the ologisch debat aan te wakkeren door op een maandag, de rust dag voor dominees, een studie dag te organiseren. Dat ging zo goed dat het sindsdien elk jaar wordt herhaald. Het vaste re cept is dat er een aantal lezin gen en een debat worden ge houden, en dat alles wordt ver vat in een bundel. Inmiddels zijn 'de jongens' allemaal de veertig gepasseerd. Drie van hen zijn (hervormd) dominee, één is godsdienstleraar gewor den. Dat de tiende studiedag met de vele bezoekers een extra feestelijk tintje kreeg, lag niet zozeer aan het tweede lustrum, alswel aan Kuitert en Van de Beek. Die kruisten voor het eerst in één ruimte de theologi sche degens. Niet zo lang geleden publi ceerde dr. H. Kuitert de bestsel ler 'Jezus, nalatenschap van het christendom', waarin hij stelt dat Jezus als jood nooit van zichzelf gezegd kan hebben dat hij God was. Er is maar één God. God is één. Zo luidt een centrale boodschap in de gods dienst van de joden. En Jezus zal er als jood niet anders over hebben gedacht, zegt Kuitert. Dr. A. van de Beek bracht bij na tegelijk met Kuitert het boek 'Jezus Kurios, de christologie als hart van de theologie' uit, waarin hij een traditioneel the ologisch standpunt verdedigt. Van de Beek noemt Jezus, 'wer kelijk Zoon van God'. Een God die afdaalt tot de mens in zijn ellende en verdriet. Een hoge God dus, die laag eindigt door als Jezus het leed in de wereld 'met ons' te dragen. God draagt het 'gewone mens-zijn' in Je zus, zonder idealisme, maar met alle mislukking en schuld. In de storm die ontstond na Kuiterts boek zagen orthodox gelovigen in Van de Beek een geestverwant. „Hoewel hij net als Kuitert", zegt hervormd pre dikant H. Wevers, „toch ook een beetje een einzelgdnger is." u Mm. i Theoloog H. Kuitert pleitte voor bescheidenheid: „Ten slotte zijn er ook andere religies die aanspraak maken op de waarheid." foto kees blokker Wevers, die als enige van de vier 'jongens' op de studiedag ook een lezing geeft, vindt dat beiden de donkere kanten van God naar boven halen. „Kuitert heeft het in één van zijn eerdere boeken net als Van de Beek over Gods almacht en schuld." Van de vijf andere sprekers leek niemand het helemaal eens te zijn met één van beide theologen. En ook Kuitert en Van de Beek zelf kwamen niet tot elkaar, hoewel ze hun best deden ook te wijzen op de over eenkomsten in eikaars theologi sche visies. „Ik ben net als Kui tert", zei Van de Beek, „wars van simpele jesulogie in de sfeer van: Blij, blij. blij, Jezus is een vriend van mij." Van de Beek beriep zich op de bevindelijkheid, de diepge voelde persoonlijke ervaring over de aanwezigheid van God. Het christendom biedt nu zo'n tweeduizend jaar aan traditie op dit gebied. Waarop Kuitert zei dat hij weieens precies wilde weten hoe die ervaringen met Jezus eruit zien. „Wij waren tenslotte geen van allen aanwe zig bij de kruisiging", zei Kui tert. „Daarom moet je met meer bescheidenheid praten over wat je 'denkt' te weten. Tenslotte zijn er ook andere re ligies die aanspraak maken op de waarheid." Uitgeverij Kok heeft een bun del uitgegeven met alle lezingen van deze Leidse Lezingen-dag. De titel is: 'Jezus bij hoog en laag' en de prijs bedraagt 34,90 gulden. roermond Het bisdom Roermond in het jubeljaar 2000 de eei wenoude traditie van aflate herinvoeren. Een aflaat een kwijtschelding van tijd lijke straffen, die na de ve geving van zonden nog mo ten worden uitgeboet. Moesten de gelovig! vroeger een bedevaart na Rome maken om een afla te verdienen, vandaag de d; volstaan gebeden of een b devaart naar een dichter! gelegen pelgrimsoord, dens de Middeleeuwen on stond het gebruik, dat afl ten gekocht konden worde Deze misstand was een v; de aanleidingen voor de R formatie in de 16-de eeu Het Vaticaan verdiem enorme sommen geld aan verkoop. Woordvoerder M. Bem< mans van het Roermond comité voor het jaar 2000 kent dat dat een verkeeri ontwikkeling was. „Dat beurt nu niet meer. Maar v\ blijft de opvatting bestaa dat je door op bedevaart gaan en boete te doen eerdlPo in de hemel kunt komen Van protestantse zijde is fe kritiek op de herinvoeri van de aflaat, waartoe paus vorig jaar besloot. r be pa do pi bij i hij Sai Baba is zonder twijfel India's meest suc cesvolle exportgoeroe. Niet alleen in zijn geboorteland is hij populair, maar ook in de westerse wereld loopt men met hem weg. Volgelingen dichten de kleine man in het oranje met de grote haardos buitengewone kwaliteiten toe. Zij menen dat Baba niemand minder dan de avatar is, de vertegenwoordi ging van het Goddelijke op aarde. Praktisch gezien betekent dit: op meerdere plaatsen te gelijk kunnen zijn, alwetend zijn, zieken kun nen genezen en doden opwekken. Een kwali teit waar Sai Baba in het bijzonder om be kend staat is zijn vermogen om voorwerpen uit het niets te materialiseren. Meestal gaat het om vibhuti, heilige as, maar ook kan Ba ba gouden kettingen en horloges uit de lucht toveren. Maar zodra iemand opstaat die beweert bovennatuurlijke krachten te hebben, gaan er zich altijd lastpakken mee bemoeien die gaan speuren naar draadjes en dubbele bo dems. Waar een wonderdoener prijs stelt op kaarslicht zoeken deze mensen altijd naar het lichtknopje. Deze skeptici streven ernaar paranormale claims te ontmaskeren. Hun te genstanders verwijten hen een kortzichtig soort atheïsme en een wereldbeeld waarin bij voorbaat al geen ruimte is voor het bo vennatuurlijke. Zij zelf zien zich als verlichte geesten die de horoscooptrekkende en jo- mandabezoekende massa's weer op het rechte pad moeten leiden. Soms zijn skeptici goed in statistiek, waarmee ze paranormale gebeurtenissen plaatsen in het licht van toe val en kansberekening. Soms zijn ze goed in vingervlugheid, zoals de beroemde illusionist en ontmaskeraar van wonderdoeners James Randi. Ook de Indiase skepticus Premanand is zelf illusionist. Hij is een van de meest fana tieke tegenstanders van Sai Baba en de drij vende kracht achter de Indian Sceptical So ciety. Deze club heeft de handen vol want In dia krioelt van de wonderdoeners. Niet élke 'God' is het meest voorkomende woord op het internet. Het zoekprogramma Altavista geeft zes en een half miljoen ver wijzingen naar pagina's waar je je licht kan opsteken over religieuze zaken. Zowel kerkelijke organisaties als obscure religieuze groeperingen hebben pagina's waar ze zich pre senteren. Van de Evangelische beweging tot de Taliban, van voodoo tot vaticaan. Deze aflevering: is Sai Baba een bedrie ger? avatar kan tegen het licht gehouden worden maar over Sai Baba zijn ze het eens: Baba is een matig goochelaar met een goed gevoel voor PR. Op www.indian-skeptic.de/html/vi- deo legt Premanand dat uit. Een van de argumenten is een video die al een paar jaar in omloop is en waarop het be drog te zien zou zijn. Sai Baba staat voor een zaal en krijgt voor een officiële gelegenheid een bokaal uitgereikt. Enkele ogenblikken la ter komt hij opeens met een gouden ketting op de proppen, die hij om de hals van een van de aanwezigen hangt. Draai je deze vi deo vertraagd af dan kan je zien dat er zich onder de erebeker iets afspeelt op het mo ment dat Baba het ding aanneemt. De beel den zijn onduidelijk, maar je kan je best voorstellen dat de hand waarin enkele se •conden later de ketting verschijnt onder die bokaal iets uitspookt. Onduidelijk is of de ketting opgerold is vastgeplakt onder de bo kaal of dat de assistent van Sai Baba die hem de vaas aanreikt hem het sieraad in handen duwt. Helaas is op dit moment het video fragment zélf niet te downloaden, maar we grote stills waarop je het gebeuren min o meer kan volgen. Wie wil weten hoe het zit met die andere wonderen van Sai Baba is een compleet boek te vinden op internet waarin skeptici Baba's geclaimde wonderen stelselmatig onderzoe ken psg.com/~ted/bcskeptics/sbmirNeeml het geval van ene Radhakrishna. Volgens der' boeken over Sai Baba zou deze volgeling op11 een gegeven moment zijn overleden, begon hij te ontbinden maar wekte Baba hem n; drie dagen op uit de dood. Een mooi verhaal welbekend onder Baba's volgelingen. Maai klopt het ook? De auteurs van het online-do cument schreven de betrokken getuigen doktoren en ziekenhuizen aan. Niet alleer bleken de getuigen elkaar stelselmatig teger te spreken als het ging om de duur dat Rad hakrishna feitelijk dood zou zijn geweest ook kwam Radakrishna's dochter met haa dagboek waaruit bleek dat haar vader d< nacht vóór zijn opwekking nog had rochelen en klagen. Bovendien bleek er bi nader inzien geen dokter te vinden die Rad hakrishna op enig moment dood had ver klaard. De conclusie: Radhakrishna is nooi dood geweest, laat staan opgewekt. Blijkbaa^ is de patient flink opgeknapt na een ziekenf."1 bezoek van Baba en is dit verhaal een eigei 'r leven gaan leiden. Iedereen die wel wat in Sai Baba ziet skepticus of niet- zou deze pagina's een moeten bekijken. silvan schoonhoven "l1 14 idt ink br< ld c WEEROVERZICHT BUITENLAND Weersvooruitzicht KNMI Geldig tot en met woensdag. Finland: Af en toe wat zon maar ook kans op een bui. Middagtemperatuur tussen 8 en 13 graden. Noorwegen: Tamelijk bewolkt en van tijd tot tijd regen. Aan de zuidkust droger en meer zon. Maxima dalend naar 6 graden in het noorden en 13 in het zuiden. Zweden: In het algemeen veel bewolking en af en toe regen. Maxima van ongeveer 8 graden in het noorden tot 15 in het zuiden. Denemarken: Dinsdag veel wolken en enkele buien, mogelijk met onweer en windstoten. Woensdag eerst en kele opklaringen, later regen. Middagtemperatuur ongeveer 16 graden. Engeland, Schotland, Wales en Ier land: Dinsdag vooral in het oosten nog af en toe zon. Verder vanuit het westen regen en veel wind. Mid dagtemperatuur tussen 13 en 18 graden. België en Luxemburg: Dinsdag eerst nog enkele buien met kans op onweer en windsto ten. Woensdag bewolkt en perio den met regen en veel wind. Maxima rond 18 graden. Noord- en Midden-Frankrijk: Dinsdag af en toe zon en kans op een bui. Woensdag bewolkt en re genachtig met vooral aan zee veel wind. Maxima rond 19 graden, woensdag aan de noordkant van het Centraal Massief lokaal 23. Portugal: Zonnig, in het noorden ook enke le wolkenvelden maar droog. Maxima van 22 graden in het noordwesten tot 28 in het zuid oosten. Madeira: Wolkenvelden, ook perioden met zon en droog. Maxima rond 25 graden. Spanje: Veel zon maar langs de Golf van Biskaje vooral woensdag ook wol kenvelden en kans op wat regen. Maxima rond 28 graden, in het noordwesten circa 24. Canarische Eilanden: Zonnig, maar aan de .noordkant van de eilanden ook wolkenvel den. Maxima ongeveer 29 gra den. Marokko: Westkust: flink wat zon en droog. Middagtemperatuur tussen 25 en 30 graden. Zuid-Frankrijk: Dinsdag geregeld zon en vrijwel overal droog. In de loop van woensdag vanuit het noordwesten meer bewolking, gevolgd door re gen en een aantrekkende wind. Maxima oplopend naar 23 graden aan de Atlantische kust en 28 plaatselijk aan de Middellandse Zee. Mallorca en Ibiza: Droog en veel zon bij maxima van ongeveer 28 graden. Italië: Dinsdag enkele, mogelijk stevige, regen- of onweersbuien. Woens dag flinke zonnige perioden en droog. Maxima tussen 25 en 30 graden maar dinsdag in het noor den wat minder warm. Corsica en Sardinië: Dinsdag kans op een regen- of onweersbui. Verder droog en veel zon bij maxima van 24 tot 29 gra den. Malta: Droog en vooral woensdag veel zon. Middagtemperatuur rond 30 graden. Griekenland en Kreta: Vrij zonnig maar op het vasteland meer bewolking en vooral in de bergen kans op een regen- of on weersbui. Maxima tussen 27 en 32 graden, woensdag iets minder warm. Turkije en Cyprus: Zonnig maar woensdag in West- Turkije meer bewolking en moge lijk een regen- of onweersbui. Maxima meest tussen 27 en 33 graden. Duitsland: Wisselvallig weer met overwegend veel wolken en van tijd tot tijd re gen of buien, mogelijk met on weer en windstoten. Maxima rond 18 graden, woensdag in het zui den en zuidoosten lokaal 22 gra den. Zwitserland: Half tot zwaar bewolkt en vooral in het westen en noorden nu en dan regen of buien. In het zuiden droger en vooral woensdag ook zonnige perioden. Middagtempe ratuur van 17 graden in het noordwesten tot 21 bij Locarno, woensdag iets warmer. Oostenrijk: Dinsdag veel bewolking en perio den met regen, mogelijk ook on weer. Woensdag op de meeste plaatsen droog en geregeld zon. Maxima dinsdag rond 17, woens dag ongeveer 22 graden. Hongarije: Dinsdag af en toe zon en enkele regen- of onweersbuien. Woens dag droog en meer zon. Maxima ongeveer 22 graden. WOENSDAG 29 SEPTEMBER 1999 Zon- en maanstanden Zon op 07 38 Zon onder 19 23 Maanop 21,54 Maan onderl2 23 Waterstand IJmuiden Katwijk Hoog 06.58 19 19 06.31 18.52 Laag 02.25 14 50 02.06 14.31 Weerrapporten 28 september 08 uur: 17 14 4 0 16 14 6.0 16 13 6.0 18 14 20 17 13 18.0 17 14 4.0 18 13 1.0 17 14 3.0 20 13 3.0 14 10 0.2 30 20 00 25 18 00 25 14 0.0 16 13 6.0 31 19 0.0 15 7 6.0 19 14 12.0 14 4 00 20 10 0.0 28 17 0.0 17 13 3 0 16 14 2 0 Aberdeen Athene Barcelona Boedapest Brussel Cyprus Dublin Genève Helsinki Istanbul Klagenlurt Kopenhagen 28 22 00 23 17 00 19 11 06 23 11 0.0 28 15 0.0 25 16 10 31 20 00 18 14 0.1 22 16 4 0 1010 1000t $-• 14 I 17 L/ 16 'ij. 99Oy W v1000 f 20 C? -1010^6. /XJ 21 22 ■/Z- f 28 V '-> U 28 H -:o J 26 f A 5>:- 3 30/ 27 26 -:o:- 32 -c j- -:c£ r sy. /c "9" 39 cy~\ bewolkt onweer V warmtefront rrrx regen cCG> sneeuw koufront opklaringen Jhk. hagel lagedruk mist windrichting hogedruk 3yF z°n"'g 19 temperatuur luchtdruk in "100° hecto pascal LEIDSCH DAGBLAD (Opgericht 1 maart 1860) KANTOOR Rooseveltstraat 82 071-5356 356 Postadres: Postbus 54, 2300 AB Leiden ABONNEESERVICE Abonnementen 071-5128 030 Geen krant ontvangen? Bel voor nabezorging; Ma. t/m/ vr.18.00—19.30 uur en Zaterdag 10.00-12.00 uur 071-512 DIRECTIE B.M. Essenberg, W M.J. Bouterse (adjunct) J. Kiel (adjunct) HOOFDREDACTIE J.G. Majoor, T. van Brussel (adjunct) L.F. Klein Schiphorst (adjunct) W, F REDACTIE F. Blok, chef eindredactie algemeen T. Brouwer de Koning, chef redactie Rijn- en Veenstreek D.C. van der Plas, chef eindredactie regio J Rijsdam, chef redactie nieuwsdienst/kunst W. Spierdijk, chef sportredactie E. Straatsma, chef redactie Regio Leiden R.I.M. van der Veer, chef redactie Duin-en Bollenstreek chef redactie Leiden Ier W.F. Wegm TELEFAX Advertenties: 071- 5323 508 Familieberichten: 023- 5317 337 023- 5320 216 Redactie: 071-5321 921 Hoofdredactie: 071- 5315 921 ADVERTENTIES Maandag t/m vrijdag van 8.30 tot 17 i 071-5356 230 RUBRIEKSADVERTENTIES Maandag t/m vrijdag van 8.30 tot 171 071-5143 545 ABONNEMENTEN bij vooruitbetaling: per maand (acceptgiro) per kwartaal (acceptgiro) per halfjaar (acceptgiro) per jaar (acceptgiro) Abonnees die ons een machtiging verstrek ges het automatisch afschrijven van het )j, 1 abonnements- geld, ontvangen 1,- kort j!' betaling. uei VERZENDING PER POST Voor abonnementen die per post (binnenl worden verzonden geldt een toeslag aan portokosten per verschijndag. LEIDSCH DAGBLAD OP CASSETTEB^111 Voor mensen die moeilijk lezen, slecht* >p t hebben of blind zijn (of een andere leeshandicap hebben), is een samenvat g van het regionale nieuws uit het Leidse Dagblad op geluidscassette beschikbaa v informatie 0486-486486 (Centrum voor Gesproken Lectuur, Gra c INTERNET: v.leidschdagblad.nl MAIL: redactie ld@damiati N H U I Z 21 11 0.0 Johannesburg 27 20 1.0 Los Angeles 29 20 00 New Orleans 28 8 0.0 19 17 0.0 28 21 0.0 20 16 0.0 28 22 0 0 25 12 0.0 34 24 0.0 14 7 O.O ZIEK ongevallendienst Rijnland Ziekenhuis, vestiging St. Elisabeth: 24 u. per dag. Diaconessenhuis: maandag t/m vrijdag 08.00-17.00 u. (uitgezonderd feestdagen). Leids Universitair Medisch Centrum: 24 u. per dag Rijnland Ziekenhuis, vestiging Rijnoord: geen ongevallendienst inlichtingen bezoekuren ziekenhuizen Diaconessenhuis: tel. 071-5178178. Rijnland Ziekenhuis, vestiging Elisabeth, tel. 071-5454545. Rijnland Ziekenhuis, vestiging Rijnoord: tel. 0172-463131. Leids Universitair Medisch Centrum: tel. 071-5269111 e d

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 14