Turks Fruit, film van de eeuw Pas op, straks krijg je die verf aan je broek' 'Een eenvoudig iemand' die veel kunstenaars inspireerde Theo Maassen het wachten waard Cultuur Kunst Exploitatie Hermitage in Amsterdam levensvatbaar Pieter Tiddens heeft helemaal niets te melden MAI NDAG 27 SEPTEMBER 1999 chef jan rijsdam, 071-5356444. plv chef caroline van overbeeke 071-5356440 Van den Ende gaat samenwerken Amsterdam Joop van den Ende Theaterproducties gaat samen werken met Pola Jones Limited, die in Londen musicals als West Side Story, Showboat, Chicago en Tommy produceerde. Directeur E. van Lambaart geeft aan dat Van den Ende wil e groeien en daarbij nadrukkelijk over de landsgrenzen kijkt, n Door de samenwerking wordt het bedrijf producent van de West-Endmusical 'Fosse' die 1 februari 2000 in première gaat. 'Fosse' is gebaseerd op de choreografie van Bob Fosse. Hij won Tony Awards voor onder andere Sweet Charity en Chicago. De productie 'Fosse' won drie Tony Awards: beste nieuwe musical, beste lichtontwerp en beste muziekarrangementen. Haks richt Groninger museum weer in t Groningen Oud-directeur Frans Haks krijgt de mogelijkheid het gehele Groninger Museum opnieuw in te richten. Daarmee mag hij zijn opvattingen over het museum en de overwegingen voor zijn aankopen verduidelijken. Het Groninger Museum viert op deze manier het eerste lustrum van zijn onderkomen in het Verbindingskanaal. De tentoonstelling 'Haks was here' geeft een overzicht van Haks' handelen in de periode 1978-1995. Hij e koos vooral kunst waarvan toen niet duidelijk was of het wel kunst was. Dit vooruitstrevende beleid leidde tot commotie bin- nen en buiten de Groningse museummuren en het vertrek van een aantal conservatoren. NPS-documentaire wint Italiaanse prijs Hilversum De NPS-documentaire The Hunt heeft in de catego rie culturele documentaires de Prix Italia gewonnen. Regisseur Niek Koppen en producent Kees Ryninks namen de onder scheiding zaterdag in Florence in ontvangst. Het was de 51ste keer dat het radio- en televisiefestival werd gehouden. The Hunt gaat over de wereld van de Britse vossenjacht. Koppen volgde een heel seizoen van de Ludlow Hunt in Midden-Engeland. Sin- lt j fonia, een abstracte visuele compositie van de NPS, is in New ejj York in de categorie Perfoming Arts doorgedrongen tot de finale de Emmy Awards. Jaap Drupsteen zette in Sinfonia het ge- lijknamige muziekstuk van Luciano Berio om in televisiebeel- idlen- ;ph' Stripkado in Leidse Stripwinkels leiden Wie in de week van 2 tot en met 9 oktober bij Dumpie aan de Nieuwe Rijn en de Leidse Stripshop aan de Aalmarkt een b stripalbum ter waarde van 25 gulden aanschaft krijgt het Strip- 1 kado 99 cadeau. Het album is geproduceerd door de Leidse güiStripshop en draagt de titel 'Afgekeurd'. Het gaat om werk van onder meer Robert van der Kroft, Hanco Kolk Peter de Wit en Gerard Leever dat nooit eerder in albumvorm is gepubliceerd. Stripkado 1999 is een productie van de Branche Vereniging ne >tripspeciaalzaken. Zo, Turks Fruit' mag nu naar het Filmmuseum in Amsterdam. Zo'n beetje ie dere Nederlander boven de vijftien heeft de Film van de Eeuw gezien. Er kon geen Nederlands Film Festival voorbijgaan zon der 'Turks Fruit' in de pro grammering. Twee jaar ge leden vierden ze op het festival nog het zilveren ju bileum en afgelopen week end was er een gala rond de toekenning van speciale Gouden Kalveren aan het duo Houwer-Verhoeven. utrecht robin bruinsma Wat verklaart het succes van 'Turks Fruit'? „Een bundeling van talent," denkt hoofdrol speelster Monique van de Ven, tijdens de festiviteiten in de Utrechtse Stadsschouwburg natuurlijk op de voorste rij, sa men met cameraman Jan de Bont en producent Rob Hou wer. Rutger Hauer was in geen velden of wegen te bekennen, regisseur Paul Verhoeven, in de VS druk bezig met zijn nieuwste film 'The Hollowman', liet zich vertegenwoordigen door echt genote Maitine. Ergens in de zaal zat scenarioschrijver Ge rard Soeteman, die evenals Jan Bosdriesz, verantwoordelijk voor de montage, van afstand in de hulde werd betrokken. Was Martine Verhoeven van uit Los Angeles overgevlogen, Jan Wolkers, de grijze eminen tie, schrijver van de gelijknami ge roman waarop de film is ge baseerd, had de boot van Texel naar het vasteland genomen om een onnavolgbaar betoog af te steken. Een prachtige sfeerte kening van de jaren zestig ('de geur van vrijheid hing al in de lucht') als aanloop naar de ont moeting van al dat talent, in 1973, culminerend in 'een won derschone film'. Jan Wolkers noemde ze alle maal, Rutger 'Floris' Hauer, Paul Verhoeven, producent Houwer ('er was een kapitein nodig, kapitein Rob'). „En toen," sprak Wolkers, „ontbrak er nog maar één personage en dat mocht kapitein Rob een rib uit zijn lijf kosten. Dat was een Eva, onze Monique. En de ca mera smolt van verliefdheid, nog nooit had een camera het zo bont gemaakt." (voor wie het nog niet wist: Monique en cameraman De Bont zouden later trouwen). Voor Monique van de Ven was 'Turks Fruit' het debuut en het begin van een carrière, die haar tot de diva van de Neder landse film zou maken, een ster, maar gelukkig zonder de haast onvermijdelijk lijkende allures. Ze zat op de Toneel school in Maastricht en had de roman 'Turks Fruit' in één adem uitgelezen. „Ik heb cas ting director Hans Kemna, die in die tijd ook nog toneelspeel de, in zijn kleedkamer opge zocht en mij voorgesteld. 'Hoi, ik ben Monique. Ik hoor dat jul lie 'Turks Fruit' aan het casten zijn en...' Nou, daarna ging het snel. Ik kreeg een contract van Rob Houwer en daarin stond dat ik 6000 gulden zou krijgen, dat ik voor een scène mijn hoofd kaal zou moeten sche ren, dat ik niet zwanger mocht raken en dat ik injecties moest toestaan om mooi lelijk dood te gaan." Hoe Monique zich als Olga in die sterfscène verweert, hoe ze haar mond volpropt met turks fruit, konden de galagangers l nog één keertje zien. amsterdam gpd De exploitatie van een depen dance van het Hermitage-mu seum uit Sint-Petersburg in het eeuwenoude 'Amstelhof in Amsterdam is financieel levens vatbaar. Dat blijkt uit een haal baarheidsonderzoek dat het af gelopen jaar is verricht door ir. H.G. Verploegh van het ac countantskantoor KPMG. De nabij het Muziektheater gelegen 'AmstelhoF is sinds 1683 eigendom van de Diaco nie der Hervormde Gemeente. De diaconie verhuurt het com plex van 25.000 m2 aan de Stichting Amstelhof, die er een bejaarden- en verpleeghuis ex ploiteert. Omdat het complex al lang niet meer aan de moderne kwaliteitseisen voldoet, verhui zen de bewoners over een aan tal jaren naar nieuwbouw in Diemen. Nieuwe Kerk-directeur Ernst Veen stelde vorig jaar de IJprijs van 25.000 gulden ter beschik king voor het houden van het haalbaarheidsonderzoek naar de Hermitage-dependance. Hij kreeg deze prijs voor zijn ver diensten voor de hoofdstad. Bij de organisatie van tentoonstel lingen werkt de Nieuwe Kerk al vele jaren nauw samen met Hermitage-directeur Piotrovski. Slot Marinus van der Lubbe-jaar in Lakenhal theater recensie wunand zeilstra orstelling: 'Mijn leven als boom' door ter Tiddens. Gezien 25/9, Kapelzaal, een staat avond aan avond or een stampvolle zaal, de lder haalt op een avond nog jet eens het aantal van vijfen- 'ntig toeschouwers. Dat lot s nieuwkomer Pieter Tid- ins afgelopen zaterdagavond Jschoren. En het valt in hem I prijzen dat hij zich met veel Jergie inzette, alsof ook hij op |e toeschouwers mocht reke- n. Bovendien is er nog een lost. Het kan in het cabaret lel gaan, in korte tijd stromen ]el wat jonge cabaretiers door het kleine naar het middel ste zalencircuit. )aar moet Tiddens echter g nog maar niet op re ien. Natuurlijk is een zaaltje ?c':t een handjevol bezoekers r definitie niet gezellig. Maar k een volle zaal had niet kun- n verbloemen dat zijn pro- imma bitter slecht is. Over ed nagedacht, maar Pieter Ti- ens heeft helaas niets, hele- lal niets te melden. 'Mijn leven- als boom' be schrijft de lotgevallen van Willy Boom van geboorte tot volwas senheid. Zijn jeugdjaren spelen zich af in de jaren zestig en ze ventig. Dus schetst hij af en toe - vooral in de simpele arrange menten van de muzieknum mers - een beeld van die tijd. Terugblik op een jeugd - ook in het cabaret is dat al heel vaak vertoond. Maar dan wel heel wat geestiger of ontroerender. Vooral als het om de ontdek kingen op seksueel gebied gaat, wijdt Pieter Tiddens ellenlang uit. Hij amuseert niet, hij shoc keert niet, hij verveelt alleen maar. Na alle affaires met Dien, Plien, Hotpants en Gwendolien op school en in de Sociale Aca demie belandt Willy Boom uit eindelijk in de goot. En waarom die daarin terechtkomt, laat het verhaal in het midden. Tiddens speelt het verhaal op semi-toneelmatige manier. Hij hoeft het dus gelukkig niet van de publieksreacties te hebben. Het blijft meestentijds akelig stil in de zaal. Als het programma na vijf kwartier is afgelopen, volgt een minimaal applausje. Tiddens laat zich echter niet uit veld slaan en trakteert ons zelfs nog op een toegift. Is dat nou moed of overmoed? leiden sabine van den berg 'Plaats en datum der geboorte: Leiden, 13-1-1909. Gelaats- vorm: ovaal. Kleur der oogen: blauwgrijs. Kleur der haren: blond.' Bij de ingang van de La kenhal, in een vitrinekast een replica van het paspoort van Marinus van der Lubbe; de man die een plaats in de ge schiedenisboeken veroverde omdat hij in 1933 de Rijksdag liet branden. De man die het af gelopen jaar uitbundig is ge- eerd door kunstenaars en be langstellenden in Leiden, zijn geboortestad. Zo werd onder meer zijn dicht 'O, Arbeid' op een muur geschilderd, en kreeg hij alvast twee van de drie ge denkstenen ontworpen door het kunstenaarsduo Ron Sluik en Reinier Kurpershoek. Eentje bij zijn graf in Leipzig, een hier in Leiden. Maar om het 'drie luik' te voltooien moest men nog eenmaal met de pet rond. Daarom stond.de slotmanifes tatie 'Schoonheid, Schoonheid, wat ooit was' van het Marinus van der Lubbe-jaar gistermid dag in de Leidse Lakenhal in het teken van de derde gedenk steen. Martin Schouten presenteert in de Lakenhal het 'Van der Lubbe-kistje'. Om zo als hij schertsend zegt: „de boekhouding van de Stichting 'Een graf voor Marinus van der Lubbe' wat recht te trekken", zodat het kunstwerk omschre ven als de 'drie stenen voor een metselaar', gecompleteerd kan worden. En omdat een groepje kunstenaars met als drijvende kracht Sluik/Kurpershoek een 'collectie van op Van der Lubbe geïnspireerde kunst' wilde aan leggen. Titel van het kistje: 'Jon gen, met je wankel hoofd', naar de eerste versregel van het ge dicht dat Willem Elsschot over hem schreef. Achter het ruitje een stapel losbladig drukwerk: met een briefje gericht aan Van der Lubbe, een plaat van het olieverfschilderij van Lucebert getiteld 'Na de brand'. En het gedicht van Simon Vestdijk dat zo begint: „Zijn kop was te Mongoolsch voor deze lage lan den..." Sluik overhandigt de eerste exemplaren aan de zoon van Marinus' hospes en aan Van der Lubbes nicht: Elizabeth, die overigens vertelt dat zij niet van plan is het lichaam van haar neef hierheen te halen: „Ik be dank de kunstenaars omdat zij niet slechts aandacht besteed den aan zijn daad en het daar opvolgende proces, maar ook oog hadden voor Marinus als mens." „De familie wil geen herbegrafenis. Zijn definitieve rustplaats is Leipzig. Zo zou hij het zelf gewild hebben." Voor aanvang van de feeste- Kunstenaars reiken de Van der Lubbe-gedenkkistjes uit in de Lakenhal. lijke middag wrijven de kunste naars de glazen schuifdeksels van de zwarthouten kistjes op tot deze glimmen. Ook muse umdirecteur Jetteke Bolten is vlijtig met de poetsdoek in de weer; kenmerkend voor deze informele middag, waarin het publiek na de presentatie vrij is om boven de verhalenmara- thon te volgen, of beneden naar de bands te luisteren, of de vi deobeelden in de filmzaal te gaan bekijken. In haar openingsspeech be nadrukt Bolten de macht van de artistieke hand door de eeu wen heen: „Geschiedenis zit in het hoofd. Je kunt het gebrui ken en misbruiken en het is aan FOTO TACO VAN DER EB de kunstenaars om hieraan ge stalte te geven." En dat doet een groep performers dan ook gre tig in de verhalenmarathon. Huub van der Lubbe (geen fa milie, wel zanger van De Dijk) draagt zelfgeschreven gedich ten voor: „Rinus, had jij het ge weten, je had weer zo gedaan, maar dan nog overtuigder, nog eens zo fel." In de voorhal klinkt muziek van het trio 'Dempsey': Neder landse levensliederen begeleid op accordeon, gitaar en afwis selend bijgestaan door viool of fluit. Melancholische melodie- en met een vette knipoog naar de smartlap. Maar zo echt dat je stil blijft om te luisteren. Hierna vier muzikanten uit Mongolië in traditionele kledij. En de marathon draaft voort. Kunsthistoricus en accordeo nist van 'Dempsey', Michael van Hoogenhuijze, legt uit hoe hij bij onderzoek naar de stads- historie gefascineerd raakte door alle fragmenten die hij over de beroemde Leidenaar te genkwam. Dat het soms lijkt of de geschiedenis in Leiden al leen voorbijkomt, terwijl zij wel degelijk 'op de gevels zit ge plakt'. En dat Marinus van der Lub be een gewoon mens was, een activist die pardoes in de we reldgeschiedenis belandde. Iets wat iedereen had kunnen over vallen maar juist hem over kwam: „Een eenvoudig iemand, maar ook een dichter die on verwachte observaties had." Ie mand die veel kunstenaars in spireerde en die, als Berlijn toe stemming verleent, volgend jaar zijn derde steen krijgt, na bij de Rijksdag. Daar waar het allemaal begon. Belangstelling voor open ateliers op Kunstroute '99 in Leiden 'en silvan schoonhoven en der slagregens en opklarin- ta< i konden belangstellenden elopen weekeinde voor de de keer de Leidse Kunstrou- volgen. Bezoekers konden alleen een kijkje nemen in erieën door de hele stad, ar ook bij de kunstenaars lis of in hun atelierruimte, ze manifestatie, een initiatief het Centrum Beeldende e nst, vormde de opening van Leidse kunstseizoen, zoekers van de Kunstroute l,a* jonnen in het zenuwcen- m van de manifestatie, de 1 ag aan de Aalmarkt. Hier ac's een voorproefje te zien van 51 werk van de deelnemende ;eI ïstenaars. Op basis van dit 'rzicht kon men een selectie ken uit het grote aanbod van eries en ateliers. Veel men- waren dan ook druk bezig het aankruisen op lijsten het uitstippelen van routes de plattegrond om vervol- is over de binnenstad uit te aieren. fie in de Waag de vreemde stbruine koraalriffen van Pa- ia Fijneman gezien had, kon oorbeeld koers zetten naar ateliercomplex aan de igweg. Daar hingen Fijne- Ü^ns scharen en spijkers, ge- Jschap dat eruit zag of het j- zend jaar in de klamme bo- 'n had liggen roesten en nu het grondwater was gered, organische werktuigen zijn j ekt met een dikke roestkorst at ze voorgoed onbruikbaar en alleen nog maar als ia-abstracties aan een gale Kunstenares Simone de Jong beschildert Katja met een kanten jurkje van henna in Kunstcentrum Haagweg tijdens de Kunstroute '99. riemuur kunnen hangen in je die verf aan je broek," waar plaats van in een werkhok. schuwt een vrouw haar man Voorzichtig schuifelen de be- terwijl ze zelf een veilige af- zoekers de ateliers aan de stand houdt van de centimeters Haagweg binnen, waar de verf dikke olieverfkorst op de werk- manshoog tegen de muren is tafel en de dichtgeslibde verf- opgespat. „Pas op, straks krijg bussen op de vloer. Er hangt een geur van olieverf. „Willen ze bij jou een beetje bijten?," polsen de kunstenaars eikaars verkoopsucces. „Zag je welke prijzen ze beneden hanteren?! Vijfduizend vind ik belachelijk!" Naast het verkopen van kunst FOTO TACO VAN DER EB blijkt de Kunstroute voor een aantal schilders een prima gele genheid om hun creatieve va kanties in Zuidfranse boerderij tjes te slijten. Een andere trekpleister op de route was Ars Aemula Naturae aan de Pieterskerkgracht. Hier was onder andere werk te zien van Adriaan Bos, Eva de Visser en van de Georgiër Raphael Mnatsakanov. Laatstgenoemde gebruikt kleuren die anderen liever van het palet weren. Zijn vogels, opgebouwd uit stroken van metaalornamenten, krijgen een onechte ijzerglans. Zijn groen uitgeslagen papegaaien üjken uit blik gestanst of uit vals edelmetaal. Van Jaqueline Leeferink hangen er twee doe ken. Hagelwitte roeiboten drij ven in scherp zonlicht in het water van de Middellandse Zee. •Het geheel ademt een warme steriliteit. In de tuinzaal van het CBK was een tentoonstelling geheel gewijd aan grafische kunst. Te zien was hoe het gezicht van de grafiek de afgelopen jaren enorm veranderd is door de op komst van de electronische beeldmanipulatie. De enorme mogelijkheden van de compu ter hebben een nieuwe beeld taal die gebruikt maakt van lo go's, symbolen, typografie en elementen uit de zap-cultuur. Traditionele litho's hingen dan ook naast trendy vormgegeven flyers uit de Roxy. Op een i-Mac konden bezoekers een interactieve rondleiding door Leidén maken. Dit programma, Vandestraat, is het resultaat van een project van Harold Schou ten. Hij combineerde schetsen van stadsuitzichten met audio- en videomateriaal. Wie achter de computer plaatsneemt kan zo rondwandelen door de stad maar ook zelf tekeningen of commentaar toevoegen. theater recensie wunand zeilstra Voorstelling- 'Ruwe pit', soloprogramma van en door Theo Maassen Gezien: 23/9, schouwburg Leiden. Nog voor hij ook maar een woord gezegd heeft, krijgt Theo Maassen al meer dan een be- leefdheidsapplausje. Hij zegt het een en ander, waarna hij een ongemakkelijke pauze laat vallen. Dat kan hij goed, heel goed zelfs - het verhoogt de spanning. Met enige onbehol penheid kijkt hij de zaal in en verklaart de indruk te krijgen dat het vanavond weer jülemaal alleen van hem moet komen. Wie op een dergelijke manier een gulle lach weet te scoren, heeft de kunst van een echte cabaretconference in de vin gers. Op het nieuwe programma hebben we een tijdje moeten wachten. De kwaliteit van de oorspronkelijke versie voldeed nog niet aan zijn eigen opvat tingen. Uiteindelijk is 'Ruwe pit' nu te zien. Het wachten blijkt zonder meer de moeite waard, al zullen we later terugkijkend op de carrière van de snel rij zende ster van dit cabarettalent het huidige programma waar schijnlijk niet als inhoudelijk sterk kwalificeren. Daarvoor is het tekstmateriaal hier en daar te nadrukkelijk grof aangezet. Evenals bij eerdere optredens van Maassen zit de kracht van zijn programma vooral in de soepele omgang met zijn pu bliek. Moeiteloos zet hij de zaal naar zijn hand. Op zulke mo menten is hij meesterlijk. Zo koos hij bijvoorbeeld een vijf tienjarig meisje uit de zaal, met wie hij een improvisatietje in el kaar zette. Zoiets mag dan wel een beproefde methode zijn, maar hij weet in dat onver wachte geheel toch ad rem te blijven. Maar al te graag speelt hij de lefgozer met de grote bek, bij voorkeur het type dombo dat bij tijd en wijlen griezelige on zin uitkraamt. Het is zijn speci aliteit. Natuurlijk zit daar een moralistisch trekje achter, Maassen probeert op zijn ma nier toch de thema's als zinloos geweld en intellectuele vervlak king aan de kaak te stellen. Naar zijn mening gebruiken we te veel hersencellen voor vol strekt irrelevante informatie, wat hij aan de hand van de lul ligste reclamedeuntjes overtui gend demonstreert. De bood schap is listig verpakt. Vercommercialisering van bijvoorbeeld de sport komt ook uitgebreid aan bod met als geestige inconsequentie dat hij na afloop van de voorstelling in de foyer door de verkoop van allerlei prullaria aan merchan dising doet. Er bestaat kennelijk behoefte aan. Eigenlijk blijft al leen de bedoeling van het be roemde, aan Wim Sonneveld ontleende slotlied ('Haal het doek maar, doe het licht maar uit...') in het duister. Theo Maassen zingt het nu ook ter afsluiting van zijn optreden. Pa rodie of eerbetoon - in dit pro gramma komt het zo maar uit de lucht vallen. Jammer, maar erg is dat overigens niet, want er viel al genoeg te lachen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 29