Lignum gaat naar China Vijf blauwe overhemden Oude tijden herleven in De Leidse Wagenmaker Beloning voor instellingen die nieuw publiek werven eidse musea nspireren de andige mens fRIJDAG 24 SEPTEMBER 1999 941 21 Lbdelkader Benali stopt met studeren 'EN Leidens bekende student en schrijver Abdelkader Benali leeft besloten te stoppen met zijn studie. Dat meldt het univer sitair weekblad Mare. Benali wil meer tijd besteden aan het schrijven van zijn tweede roman. Het boek waarvoor Benali naast zijn studie alle andere nevenactiviteiten heeft gestaakt, zoals het schrijven van columns voor het universiteitsblad Ma re, lezingen en interviews, moet in het najaar van 2000 uitko men. Benali werd als scholier bekend door met een opstelwed strijd een gratis studiejaar aan de universiteit van Leiden te win nen. In 1996 begon hij aan een studie geschiedenis en debu teerde met zijn roman 'Bruiloft aan zee' dat bijzonder succesvol ïleek en in tientallen talen werd vertaald. 'ilm over Josef Mengele gekraakt n» De controversiële film 'Niets dan de waarheid', waarin d^Ruschwitzarts dr. Josef Mengele naar Duitsland terugkeert om terecht te staan, is door critici afgekraakt. „Een beest wordt als _een ongevaarlijke figuur afgeschilderd", schreef het boulevard blad Bild. De film gaat ervan uit dat Mengele niet in 1979 in Lm Brazilië overleed, maar naar Duitsland terugkeert om terecht te itaan en uit te leggen waarom hij misdadige experimenten uit- "oerde op concentratiekampgevangenen en honderdduizenden er dood bracht in de gaskamers. De hoofdrol wordt gespeeld door Goetz George, bekend van zijn rol als commissaris Schi- manski in Tatort. „De film verwart, zet je op het verkeerde been en emotionaliseert", zegt M. Friedman van de centrale raad van J"e|j oden in Duitsland. Heropening woonhuis Rembrandt wisterdamMet de heropening van het woonhuis van Rem- irandt aan de Amsterdamse Jodenbreestraat eindigde gisteren ;oor Museum Het Rembrandthuis een hectische periode van ijf jaar. In het gerenoveerde huis is alleen de volgepakte 'kunst- Smer' met exotische mineralen, schelpen, wapens, opgezette eren, porselein en gipsen beelden al helemai klaar. Ter gele- enheid daarvan is tot en met 9 januari de tentoonstelling lembrandts schatkamer' te zien. De overige kamers ogen in ar- 6 hitectonisch opzicht al wel zeventiende-eeuws dank zij de nieuwe' tegels, schouwen, bedsteden en de kleuren van wan- len en plafonds. De opvulling van deze ruimtes, waaronder het itelier, zal nog enige jaren in beslag nemen omdat Het Rem- irandthuis tijd nodig heeft om 'een zo groot mogelijke authen- iciteit te realiseren'. rree Record Shop: geen Bowie-cd's otterdam De Free Record Shop haalt alle cd's van David Bo- uit het assortiment. Het bedrijf doet dat omdat de popar- iest zijn nieuwste cd via internet te koop aanbiedt, twee weken oordat het schijfje in de winkel te krijgen is. Free Record Shop lelt dat er sprake is van oneerlijke concurrentie, onder meer mdat er op de internetversie van de cd een nummer meer laat. De nieuwe cd is sinds woensdag te downloaden van inter- et. In de winkels is hij pas op 4 oktober verkrijgbaar. In een ,n ïemo aan alle filialen stelt het hoofdkantoor van Free Record hop dat 'wij een signaal af moeten geven'. (randt Corstius lid Raad voor Cultuur ;n haag Publicist Hugo Brandt Corstius (64) wordt lid van de ommissie Letteren van de Raad voor Cultuur. Staatssecretaris van der Ploeg heeft hem benoemd voor de periode tot 1 ja- uari 2001. Ook prof. J. van Cuilenburg (53) treedt toe tot de aad. Hij wordt lid van de commissie Bibliotheken. Brandt orstius woont afwisselend in Amsterdam en Parijs, waar hij eerlandistiek doceert aan de Sorbonne. Vijftien jaar geleden itstond grote commotie rond zijn persoon toen de toenmalige ütuurminister Brinkman zich verzette tegen het uitreiken van e PC-Hooftprijs aan Brandt Corstius. Dat was toen nog een aatsprijs, maar kort daarop kwam de toekenning van de on- trscheiding in handen van een particuliere stichting. ïlmacteur George C. Scott overleden >s angeles De Amerikaanse filmacteur George C. Scott is op jarige leeftijd overleden. Hij is vooral bekend door de titelrol de film 'Patton' in 1971. Daarvoor kreeg hij een Oscar, die hij eigerde in ontvangst te nemen. Hij noemde de jaarlijkse toe- :nning van de beeldjes een 'betekenisloze, op eigen belang ge- :hte vleesparade'. lotmanifestatie Marinus van ?r Lubbe-jaar in Lakenhal delijk Museum De Laken- staat zondag in het teken de afsluiting van het Mari- van der Lubbe-jaar. De [manifestatie draagt de n Schoonheid, schoon- wat ooit was en wordt 13.00 uur door de direc- van het museum, Jetteke ten, geopend. m 13.30 uur is het woord Volkskrant journalist en der Lubbe-biograaf Mar- Schouten. Van 14.00 tot 90 uur is er een verhalen- rathon. In de filmzaal van museum worden verschil de films vertoond. Om leiden nienke ledegang Het ambacht van wagenmaker wordt er al jaren niet meer uit geoefend, maar toch oogt het pand aan de Oude Varken markt in Leiden nog bijna het zelfde als zo'n tachtig jaar te rug. Wie langs, de werkplaats loopt ziet 'ambachtslieden' in de weer met gereedschappen en machines. Een toeristenlok kertje van de VW? Nee, het zijn Marleen de Kluizenaar, Wijnand Lensvelt en Kees Dam, die in 'De Leidse Wagen maker' sinds een maand hun ambachtelijke werkplaats heb ben. Niet als wagenmakers, maar als restaurateurs van antieke meubels. Het drietal kreeg toe stemming van de gemeente om in het pand te trekken op voorwaarde dat de gehele werkplaats in oude staat zou blijven. Dat betekende dat de attributen, die van oorsprong nog gebruikt zijn door de oude wagenmakersfamilie, moesten blijven staan. Kluizenaar, Lensvelt en Dam hoefden niet lang na te denken. In twee maanden tijd was het meubel- restauratiebedrijf een feit. „Na de dood van de Jacob de Groot jr., de laatste telg uit het wagenmakersgeslacht, is hier een museum gekomen. Gewel dig leuk maar moeilijk in stand te houden, want vrijwilligers waren nauwelijks de vinden. Nu wij hier zitten, is dat geen probleem meer. Bovendien be schikken wij hier over alle faci liteiten om ons beroep uit te oefenen. Een typisch twee- vliegen-in-één-klap-verhaal", zegt Lensvelt. Om te laten zien dat al het werk dat de restaurateurs ver richten ambachtelijk is, is er zaterdag een open dag in het museum annex bedrijfje. De drie 'ambachtslieden' zijn aan wezig om de geschiedenis van het wagenmakersbedrijf te ver tellen, de oude gereedschap pen van de wagenmakers te la ten zien en iets te vertellen over hun eigen bezigheden aan de Oude Varkenmarkt 13. Tus sen 12.00 en 18.00 uur staan de deuren open. Doordeweeks is de werkplaats geopend van 13.00 tot 17.00 uur. Klarinetensemble maakt 'reis van zijn leven Michel van Eeten, Ilse Maas en Ruud Benschop (v.l.n.r.) van klarinetensemble Lignum zijn klaar voor de grote reis naar China, foto marklamers 14.00 uur draait Berlin Afte rimages van Jean Pierre Sens, om 14.20 uur worden archief opnamen van de grote brand in het Leidse stadhuis in 1929 vertoond, om 16.30 uur draait er een video van Sluik/Kurpershoek uit 1998 met de titel Fanal! (March Ra- dau II). Elders in het museum kan het publiek naar muziek luisteren. In de Voorhal staat om 14.00 uur de Leidse groep Dempsey en om 15.30 uur Sputnik die Russische popmu ziek speelt, 's Avonds om 19.00 uur kunnen geïnteresseerden de film Der Rebell uit 1932 in het Kijkhuis aan het Vrouwe Kerkplein bekijken. Ze draaien hun hand niet om voor werk van Mozart, Bach, Bartók en Strauss. Maar ook de tune van het A- team of The Pink Panther staat op hun repertoire. Op muziek van popgroep Queen kunnen de luisteraars met hun aansteker in de hand meedeinen. Het is dus hoofd zakelijk klassiek, maar iets lichts, een grapje tussendoor moet kunnen. De 25 leden van Leids klarinetensemble Lignum brengen een selectie uit hun repertoire vanaf dit weekeinde ten gehore voor een heel ander publiek dan zij gewend zijn: Chinezen. van zo'n ensemble is te vergelij ken met een koor en het heeft tegelijkertijd de flexibiliteit van een blaasorkest. Via adverten ties in universiteitsblad Mare haalden we meer en meer spe lers bij de groep. Later kwamen er steeds meer niet-studenten bij. Inmiddels zijn studenten bij Lignum in de minderheid." Ruud Benschop, een van de ou dere leden: „We hebben 20 tot 60-jarigen in ons ensemble, maar de gemiddelde leeftijd is eind 20." De muzikanten zijn ama teurs, met uitzondering van di rigent Ruud van Eeten, die op het conservatorium het diplo ma 'orkestdirectie' behaalde en inmiddels doorstudeert voor de directie van symphonieorkes- ten. „Hij is eigenlijk te goed voor ons", vertelt Michel, zijn broer. „Maar hij vindt dit ge woon een erg leuke groep." Ruud Benschop: „Ruud van Eeten heeft Lignum op een ho ger plan getild." Het ensemble omschrijft hun werk als dat van 'goede ama- leiden caroline van overbeeke Anderhalf jaar lang zijn ze er heel intensief mee bezig ge weest: de voorbereidingen voor de grote reis naar China. Of het zou lukken, was lang niet zeker, maar toen de knoop eenmaal was doorgehakt, gooide (ama teur-) klarinettist Michel van Eeten uit pure vreugde een gro te beker Amerikaanse koffie over zijn toestenbord van de universiteit van Berkeley waar hij tijdelijk werkzaam was. In middels staat de hele groep be pakt en bezakt klaar. De klari netten - es, bes, alt en (contra- )bas - zorgvuldig in hun koffer tjes opgeborgen. Het vliegtuig vertrekt vanavond en de groep keert twee weken later naar Lei den terug. Lignum (letterlijk uit het La tijn vertaald: brandhout) be staat ruim acht jaar en is des tijds door Leidenaar Michel van Eeten en zijn vriend Tyying Liu opgericht tijdens hun studietijd in Leiden. „Mij stond een clari net choir voor ogen. De klank teurs'. „We hebben geen van al len het conservatorium gedaan, behalve de dirigent dan." Ruud Benschop: „Maar er wordt wel tegen ons opgekeken. We zitten ook al jaren bij elkaar. We repe teren gemiddeld eens per week en drie jaar geleden hebben we een cd uitgebracht die we goed hebben verkocht. Een deel van de opbrengst gebruiken we voor onze China-reis." Het idee voor een concerten reeks in China ontstond door contact met ex-lid Tjyying Liu die inmiddels in Peking woont en die, na het beluisteren van de cd van Lignum, suggereerde wat concerten te arrangeren in China. „Meer als geintje be doeld, maar wij hebben het se rieus opgevat", aldus Michel van Eeten. „Omdat we nauwelijks spon sors hebben weten te interesse ren voor onze reis, hebben we besloten het grootste deel zelf te betalen. Gelukkig betaalt de Stichting Fonds voor de Ama teurkunsten ook nog wat. Voor ons optreden in Shanghai krij gen we een honorarium van de gemeente Rotterdam. Burge meester Opstelten is daar dan op bezoek vanwege de 50-jarige viering van het bestaan van de Volksrepubliek China. Wij luis teren dat bezoek op." Lignum hoopt tijdens de con certen niet alleen voor geïnte resseerde westerlingen in China op te treden, maar ook Chine zen te enthousiasmeren voor de westerse muziek. Ilse Maas: „We dachten aanvankelijk ook aan een uitwisseling, maar dat zit er niet in. Er is in China geen actief amateurmuziekleven met verenigingen en orkesten zoals hier. Ze hebben dat alleen op professioneel niveau." Lignum heeft speciaal voor de gelegenheid een paar arran gementen ingestudeerd van ty pisch Chinese muziek. „Ruud van Eeten heeft stukken be werkt die hij heeft gekregen van de Leidse stichting Chime. Chi me verzamelt traditionele Chi nese muziek. De bewerkte stuk ken klinken erg leuk, een tikkel tje vreemd wel. Benieuwd of de Chinezen het zullen herken nen." De muzikanten kijken in het bijzonder uit naar hun optre dens aan de voet van een gigan tische tv-toren in Shanghai en in Zunhua, een Chinese provin ciestad ten oosten van Peking. „Een lelijk, grauw en grijs com munistenstadje met veel beton nen flatgebouwen. Daar spelen we dus echt voor Chinees pu bliek en dat wordt waarschijn lijk ons hoogtepunt." Ruud Benschop: „Het meest authen tiek, het minst idylisch." Ilse Maas: „We willen men sen toch iets bijzonders laten horen met onze muziek. En voor ons zal het een bijzondere ervaring zijn om voor een ander publiek op te treden." Michel van Eeten: „We konden deze reis niet aan ons voorbij laten gaan. Dit is once in a lifetime... Zo uniek!" chef jan rijsdam, 071-5356444, plv. chef caroline van overbeeke 071-5356440 Wethouder bemoeit zich met verkeerde dingen 'Een zoen voor Alexander Pecht- val. De Lakenhal barst uit z'n old', schreef Cees van Hoore vo- voegen, heeft dringend behoefte rige week in zijn column in de aan zowel depot- als expositie- Uitkrant van het Leidsch Dag- ruimte. Helaas vertoont de D66- blad. Cees houdt kennelijk een wethouder van cultuur weinig beetje van de cultuurwethouder, ambitie om hier iets aan te Zijn goed recht. Zelf heb ik er doen. een stuk minder last van, heb ik Desalniettemin heb ik begre- Pechtold in alle eerlijkheid laten pen dat ook Pech told van me- weten, vorige week tijdens de opening van de ten toonstelling Verzameld Werk' in het Stedelijk Mu seum De La kenhal. Daar werd de vraag aan de orde ge steld: 'Is er ruimte voor Leidse kunste naars in Ste delijk Muse um De Laken hal?' Het ligt er maar aan hoe je zo'n vraag opvat. Is het Stedelijk Museum groot genoeg om ruimte te bieden aan het werk van levende, Leidse kunste naars? Of: heeft De Lakenhal fi nancieel de ruimte om het werk van Leidse kunstenaars aan te kopen? Wil het stedelijk muse um wel Leidse kunst verzamelen en tentoonstellen, of is men juist van mening dat dat beter kan gebeuren op een andere locatie? Om met die laatste vraag te beginnen: het is mooi om werk van Leidse kunstenaars op zo veel mogelijk locaties te zien. Maar, Leidse kunstenaars horen ook bij uitstek thuis in het ste delijk museum. Tenzij het tam poneren tot een nieuwe Leidse school wordt verheven, want het kan natuurlijk niet zo zijn dat iedereen die in Leiden een beetje aankleddert in het stedelijk mu seum te zien moet zijn. Waar het in de eerste plaats om gaat, JAN RIJSDAM ning is dat het stedelijk mu seum ruimte moet bieden aan Leidse kunstenaars. Sterker nog: de wethouder heeft een dic taat uit doen gaan dat het verzamelbe leid van dit museum uit sluitend ge richt moet zijn op Leidse en landschaps kunst. Het gekke daarvan is dat wethou ders in Neder land daar in beginsel hele maal niet over gaan. De wet houder gaat wel over het ge bouw dat te klein is, het perso neelsbestand dat te gering van omvang is, en het aankoopbud get dat te laag is. Maar daar doet Pech told allemaal niets aan. Een museumdirecteur hoort te gaan over het verzamelbeleid Niet de wethouder. Maar daar doet Pechtold nu juist wel wat aan. Om kort te gaan: deze wet houder bemoeit zich met de ver keerde dingen. En geen gemeen teraad die zich daar druk over maakt. Kennelijk is de kunst en cultuur daar niet belangrijk ge noeg voor. Natuurlijk is het aardig als een gemeentebestuurder met sport, toerisme en cultuur in z'n portefeuille echt belangstelling heeft voor kunst, en daar zo nu en dan eens zijn mening over is kwaliteit en originaliteit, of geeft. Daar is een politicus nu om de vraag of een werk past in de collectie van het museum, enzovoort. Enfin, zoiets vindt het museum ook. Dan die andere vraag: heeft De Lakenhal financiële ruimte om het werk van Leidse kunste naars aan te kopen? Geenszins... De aankoopbudgetten van mu sea in Nederland zijn ver onder een aanvaardbaar niveau. Dat van de Lakenhal zeker. Het mu seum krijgt jaarlijks een scha mele 60.000 gulden van de ge meente. Cultuurwethouder Alexander Pechtold, oud-vei lingmeester, weet als geen ander dat je daar amper een zeven tiende-eeuws schilderijhaakje van kunt kopen. En dan de derde vraag: is het eenmaal voor. Maar het is zeer discutabel of de wethouder zijn macht als subsidiegever mag ge bruiken, of misbruiken, om het stedelijk museum op te leggen hoe haar verzamelbeleid er uit moet zien of, ik noem maar een dwarsstraat, wat de schouw burg moet programmeren. Als sponsors - en er zijn er die meer affiniteit hebben met cultuur dan menig politicus - zich een zelfde macht zouden veroorlo ven als de Leidse wethouder, dan zou het huis in Nederland, net als De Lakenhal, te klein zijn. Sponsors gaan niet over de kunst zelf. Wethouders ook niet. De doctrine van Thorbecke, dat de overheid geen oordeel heeft stedelijk museum groot genoeg over kunst, is mij heilig. Dat zou om ruimte de bieden aan het werk van levende, Leidse kun stenaars. Dat is ook niet het ge- het ook moeten zijn voor een wethouder uit een partij die zich liberaal noemt. zoetermeer Culturele instellingen die met goede plannen komen om 3 procent van hun subsidiebud get te besteden aan de ver meerdering en verbreding van hun publiek, mogen meteen 2 procent subsidie extra voor dit doel vragen. Dat staat in een brief van staatssecretaris Rick van der Ploeg van cultuur aan de Tweede Kamer. De bewindsman haalde zich dit voorjaar de woede van het parlement op de hals met zijn toenmalige 3-procentsrege- ling. Als instellingén niet 3 procent van hun budget zou den besteden aan het binnen halen van meer en breder pu bliek, dan zouden ze met 3 procent worden gekort. Het was vooral dat 'strafka rakter' waar de Kamer moeite mee had. De parlementariërs zagen liever een beloning. beeldende kunst recensie bernadette van der goes «tie Reconstructie van de Handige Mens, schilderij- grafiek van Kann Bos, beelden van Patricia Fijne re zien: 24/9 t/m 3/10, vnj. t/m zo 13.00-17.00 en op afspraak (tel 071-5148800), Projectatelier tcentrum Haagweg, Haagweg 4, Leiden. regelmatig langs Kunstcentrum Haag- in Leiden komt, kan het bijna niet zijn [aan. Op de ramen van het projectate- op de begane grond staat al geruime met grote letters de raadselachtige tekst instructie van de Handige Mens' ge- even. Achter die ruiten is de afgelopen en hard gewerkt. Op uitnodiging van Kunstcentrum verlieten Karin Bos en icia Fijneman eind augustus hun Am- damse ateliers om een maand lang in projectatelier kunst te komen maken, daar trokken zij erop uit naar de Leidse waar zij zich op allerlei manieren inspireren door wat zij daar zagen. werkperiode is afgelopen, zijn de in het projectatelier tentoonge- H sommige kunstwerken duikt het the- de Handige Mens' vrij letterlijk op. Bij beeld in de schilderijen die Bos maakte van foetussen, en in haar tegeltableau dat bezaaid is met kleine handjes. Een grappig schilderijtje van het komische duo Stan Laurel en Oliver Hardy is een flinke knip oog naar de onhandige mens. Gouaches waarin ze flarden van de Leidse museale collecties verwerkte, behoren tot de mooi ste werken van de expositie. Fijneman maakte naar aanleiding van een bezoek aan museum Naturalis allerlei gereedschappen van klei. Een boormachi ne, een zaag, een hamer, een tang en nog veel meer instrumenten gaf zij de oude, ge rimpelde huid van fossielen. Ze zijn zo ver weerd dat het op het eerste gezicht slechts onduidelijke hoopjes materie lijken. Pas na enige tijd wordt duidelijk welke voorwer pen in de versteende vormen schuil gaan. Het is fascinerend te zien hoe Fijneman er telkens in slaagt de figuratie op het nip pertje te laten winnen van de abstractie. Dat ze de klei weet te bezielen, blijkt ook uit haar serie bewegende huisjes. Massieve klompjes klei zijn zo gevormd dat ze bol staan van leven en van pure vreugde bijna uit hun voegen barsten. Eigenlijk is het thema van de expositie niet de handige mens in zijn algemeenheid, maar de handige mens die kunstenaar is. In dat verband is het aardig dat Bos en Fijneman ook enkele werken tentoonstel len die zij eerder hebben gemaakt. Zo ont staat een completer beeld van wat zij alle maal in hun mars hebben. Edward Albee regisseert in Hoofddorp Edward Albee behoort met Eugene O'Neill, Arthur Miller en Tennessee Williams tot de grondleggers van het mo derne, Amerikaanse toneel. Deze week bivakkeert hij een week in schouwburg De Meerse in Hoofddorp om daar zijn eigen Zoo Story en Earl Douglas Mitchells Old Friends te regisseren. De twee eenakters worden gespeeld door Victor Löw en Leslie de Gruyter. Vanavond is in De Meerse de eerste try-out. Tot die tijd houdt Mirjam de Rooij, die voor het Theaterinstituut het repetitieproces op film vastlegt, voor deze krant een dagboek bij van de laatste ontwikkelingen op de theaterplanken. Vandaag het vierde en laatste deel. Iedereen is vroeg in het theater. Er hangt een serene sfeer: het is de dag voor de eerste try-out. De gedachten zijn gericht op het innerlijk. De acteurs Victor en Les lie zitten in de kleedkamer tekst door te nemen. De meester zelf loopt over het po dium en door de zaal, om de finesses van het licht te bepalen. Earl Douglas Mitchell, de schrijver van Old Friends, zit in de zaal uit een boek Nederlands te leren. Hij leert snel, zeer snel: als taalkundige verstond hij in een week Nederlands, en hielp zelfs bij taal problemen. Er wordt koffie gedronken. Er worden wortels gegeten. We vinden de weg in de gangen van onze gedachten. Albee als fi losoof, revolutionair, theoreticus en the maman, wordt meer en meer vervangen door Albee 'the practical theaterman'. De kostuums worden nog steeds bijgesteld: hij heeft een vergaande precisie in de kos tumering. Victor heeft al vijf verschillende blauwe overhemden aangehad, maar niet een van die hemden had de juiste kleur blauw. Tijdens de pauze komt Albee de kleedka mer van Victor binnen en vraagt hem de zolen van zijn schoenen te laten zien. 'They are not black enough' zegt Albee, en terwijl de regisseur wegloopt, zegt Vic tor: 'Acteur word je niet, maar dat ben je: je moet er alleen mee leren omgaan." De kleedster is nog steeds niet krankzinnig geworden omdat Edward Albee op een plagende manier achter iedereen aanzit, zoals het mediacircus achter hem aanzit. Het juist hemd is nog niet gevonden, maar toch begint de doorloop van Old Friends en er gebeurt een klein wonder: er is een nieuw stuk geboren. De personages kwamen tot leven en we werden gegre pen, mee in de stroom. Old Friends blijkt geen naturalisme zoals The Zoo Story, het is eerder absurd. Albee houdt van schrijven en uitvinden, 's Avonds werkt hij in zijn appartement aan zijn nieuwe stuk. Volgens hem heeft hij zijn beste stuk nog niet geschreven. De karakters lijden. Hij niet: hij observeert hoe ze lijden. Victor en Leslie spelen krachtig in The Zoo Story, de personages worden steeds omlijnder. Het driftig heen en weer lopen van Edward is gestopt. Hij zit in de zaal en staat niet een keer op. De noten vallen op hun plaats. Het orkest is klaar. De 'curtainfall' wordt geoefend en door gesproken en dan is ineens iedereen op het toneel: de acteurs, regisseur, de pro ducent en de jongens van het licht die nog een vraag hebben. Er moeten afspra ken gemaakt worden voor morgen en overmorgen, iedereen praat door elkaar heen. Albee heeft besloten dat er morgen niet wordt gerepeteerd. De boog is strak gespannen... zonder souffleuse kunnen Victor en Leslie Old Friends nog niet over leven.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 21