'Mooi en luxe sanitair helpt stress verminderen' 'Wat is Nederland dan saai, hè' Mens enCief Leiden Regio Ik sta al jaren op de Leidato .n het wordt steeds minder' MAANDAG 20 SEPTEMBER 1999 CHEF WIM WEGMAN. 071-5356414. PLV -CHEF ANNET VAN AARSEN. 071 -5356436 Jan Sjardin en de wereld van de superlatieven Het vroegtijdig overlijden van zijn ouders heeft het leven van Jan Sjardin voor een oot deel bepaald. Hij was zestien toen jjn vader overleed aan een hartstilstand, [wee jaar later kwam zijn moeder om bij in verkeersongeluk. Puberen was er niet ieer bij en zijn wens naar de kunstacade- iie te gaan, vervloog. „Op je achttiende wil je rijbewijs halen, maar niet directeur van een bedrijf zijn. Ik was zo'n jongen met ang haar en wilde een beetje flierefluiten «o de kunstacademie." „Door zo'n ingrijpende gebeurtenis word ineens volwassen en ben je gedwongen c eigen koers te varen. Als ik nu terugkijk, leeft het me naast verdriet ook veel wijs- ieid gebracht. Ik heb de waarde van het le ien snel in mijn botten gekregen. Vooral jezondheid is iets dat ik koester en het feit lat ik zelf een complete familie heb, met irouw en twee kinderen, is een stuk geluk onder weerga." Sjardin had dan wel ULO en de Handels- agschool, maar had 32 jaar geleden nog veinig kaas gegeten van het echte bedrijfs- Even. Zijn vader liet de drie kinderen - hij leeft een oudere broer en zus - een goedlo- ende groothandel na. Sjardin senior was oit begonnen als administrateur bij con tinent/collega ICO-Athibu. Had de over lap via het Technische Bureau Leiden laar een eigen bedrijf in mei 1959 gemaakt, lerhuisde van de Korte Raamsteeg via de Jestestraat naar de Middelstegracht. Van 1 ieruit ging het na 'langdurig, maar goed iken doen met de gemeente' naar de Fle- pweg, waar het bedrijf nog steeds is geves- A „Op mijn achttiende kreeg ik dus ineens maken met allerlei mensen waar je an- ers pas tien jaar later mee in contact imt, zoals met een notaris en een accoun- it. Het bedrijf werd tijdelijk voortgezet Dor de procuratiehouder en omdat mijn oer en zus andere ambities hadden, ben gewoon begonnen. Op mijn 20ste kreeg de echte aanstelling en kwam ik op de onlijst. Daarvoor heb ik nog een beetje sparteld. Ik was in die tijd een ongeleid ojectiel. „Maar ik was ook trots dat ik het bedrijf «it mijn vader had gestart - het bedrijf be- ,e ind toen tien jaar - mocht voortzetten, „ju de zakenrelaties van mijn vader heb ik die tijd ook het voordeel van de twijfel kregen, want je wenst natuurlijk nie- and een dergelijke entree in de zakenwe- d toe. Mede door het krediet dat ik van kreeg, groeide mijn verantwoordelijk- idsgevoel. En veel van die zakenpartners toen zijn nog steeds goede vrienden, iets vergeet je niet." lommige van die relaties zijn voor Sjar- i van zeer groot belang geweest, zoals contact met jachtenbouwer Van Lent De Kaag. De samenwerking met Van Jan Sjardin (50) werd op zijn 20ste directeur van Sjartec, een Leidse groothandel in sanitair, tegels, verwarming en loodgietersbenodigdheden. Hij maakte 20 jaar geleden kennis met Van Lent, de jachtenbouwer uit De Kaag. Dit contact betekende dat hij ai snel in het dure sanitairsegment belandde. Hij verzorgde onder meer de badkamers voor de boot van de Prins van Lignac, Henri Ford en Arabische oliesheiks. „Bij dit soort opdrachten moet alles kloppen en kan niets aan het toeval worden overgelaten. De rol toiletpapier moet precies passen op de houder. Over dat soort details gaan faxen de wereld rond. Bij de KLM zeggen ze The sky is the limit, bij ons is er geen limit. Alles, echt alles is mogelijk." FOTO LOEK ZUYDERDUIN Lent betekende dat hij via de luxe-jachten- bouw terechtkwam in de super-de-luxe wereld van het sanitair. „Ik ben dus in de gelukkige omstandigheden geraakt dat ik de superlatieven mag verkopen, de Rolls' Royce onder de badkamerattributen. On dernemen is natuurlijk al topsport, want je wilt altijd beter zijn dan je buurman, maar de bouw van luxe jachten is de hoogst denkbare tak van sport. Dit is niet het neusje van de zalm, maar het superneusje van de zalm. De KLM mag dan als slogan The sky is the limit hebben, bij ons is er geen limit. Alles, echt alles is mogelijk. Duurder en beter is er gewoon niet." Hij bekijkt de blouse en de ring van zijn interviewster eens. „Als u hier een bijpas sende badkamer bij zou willen, kan dat. Het motief van de groene blouse kunnen we terug laten komen in de wandtegel en de steen van uw ring - een smaragd - ver werken we in de kranen en de handdoek- ringen. Kijk hier zijn wat voorbeelden." Gouden handdoekringen en kranen overspoelen de royale directietafel. We vra gen wat beduusd naar de prijs en voor 15.000 gulden kunnen we eigenaar van een gouden handdoekring met groene smaragd worden. Het is volgens Sjardin ook moge lijk een wasbak van een ton te kopen en een toiletpot van 20.000 gulden is eveneens een optie. We hebben het dan over baden in luxe. Ook het setje van Versace, veel goud en kristal, valt in deze categorie. Het mag allemaal blinken, het moet ook allemaal kloppen, verzekert Sjardin keer op keer. Want er kan in deze branche niets aan het toeval worden overgelaten. Er gaan faxen de wereld rond waarop de exacte breedte van het toiletpapier wordt aange geven. Want de toiletrol moet natuurlijk wel exact passen op die houder en dat schroefje van die peperdure wastafel mag niet klemmen. „Je hebt te maken met men sen waarvoor geld geen rol speelt. Zij geven tonnen voor een badkamer uit en willen dat er nergens iets fout gaat. Je werkt dus eigenlijk op een hoger niveau en dan is het desastreus als er iets mis gaat. Dus als de klant in de haven van Sydney merkt dat het bidet niet werkt, heb je als leverancier een probleempje." De filosofie van Sjardin is simpel. „Mijn missie is het vinden van een juiste balans tussen omzet, marge en continuïteit." In 'gewone' taal betekent dat winst maken. Hoeveel wil hij niet kwijt, maar de omzet ligt 'hoger dan 20 miljoen', hetgeen bete kent dat het gemiddelde van 'vijf ton per kop' ruimschoots wordt gehaald. De 'kop pen' zijn de 40 werknemers bij Sjartec, die dus gezamenlijk meer dan 20 miljoen moe ten opbrengen. „Het moeilijkste van dit vak is het omgaan met mensen. Ik kan daar echt wakker van liggen en het baart me zorgen dat een grote categorie werknemers - ook in dit bedrijf - naar het werk komt om te werken. Dus niet (meer) met hart en ziel verknocht is aan het bedrijf. Die mentali teitsvervaging zie je vooral bij jongere men sen. Zij beseffen blijkbaar niet hoeveel moeite het kost om een gulden netto winst over te houden." „Kijk, iedereen kan een vrachtwagen met Sphinxwastafeltjes volladen en die ergens kwijt zien te raken. Je hoeft daarvooor geen verstand van zaken te hebben, maar wij draaien hier de zaken om. Ons uitgangs punt is dat de vraag van de markt op alle fronten waargemaakt moet worden." Deze filosofie heeft ook zo z'n keerzijde. „Ik moet in mijn showroom nu langzamer hand gaan downgraden. Want doordat we de super-specialisten zijn en zulke fantasti sche dingen laten zien, jagen we ook po tentiële ldanten de tent uit. Zij denken dat alles hier even duur is. Terwijl we naast het dure segment toch ook zeer betaalbare badkamertjes hebben." Bij een rondgang door z'n showroom wisselen strakke en ba rokke, marmeren en roestvrijstalen badka mers elkaar af. Over de laatste trend wil hij nog wel wat kwijt. Het ontwerp gaat terug naar een orgineel 'prisoners' lavet uit de Italiaanse gevangenis. Een roestvrijstalen 'combinatie' van wastafel, w.c. en bidet, dat niet uitnodigt tot uitgebreid en aange naam toiletteren. „Een beetje gezocht? Ach we wachten af hoe de markt reageert." Hij is zelf een liefhebber van een strakke vormgeving, gemaakt van eerlijke materia len. „Zo'n goudexplosie hoeft niet van mij, maar het is wel leuk om er mee te werken. Als je alleen de dingen zou verkopen die je zelf mooi vindt aan mensen die je aardig vindt, kom je niet ver in het zakenleven." Desalniettemin is voor hem het sanitair het leukste onderdeel van zijn bedrijf. „Je houdt het natuurlijk njet dertig jaar in deze materie uit als het product je niets doet. Een cv-ketel is natuurlijk ook een prachtig stuk techniek, maar ik heb daar geen fee ling mee. Met sanitair heb ik dat wel. Dat klikt gewoon. Je gaat daarnaast iedere dag zelf onder de douche en je weet hoe be langrijk dat is. En een bad is toch pure ont spanning! Mooi sanitair geeft je een luxe- gevoel en het draagt bij stress te verminde ren." „Maar we willen verder, we zijn bezig met een uitbreiding hier op eigen terrein. We willen nu ook keukens gaan verkopen. Maar als je dingen goed wilt doen, moet je voortdurend kijken naar de markt. En ook bedenken wat er gaat gebeuren als de rente gaat verdubbelen. Hebben de mensen dan nog geld genoeg om dure badkamers en luxe keukens te kopen? Kijk, daar denken wij nu al over na. Dat is strategie, dat is vooruitkijken, dat is zakendoen... Leidato werd dit weekeinde besloten met de baby- en bambinobeurs. nrv» ostlb FOTO DICK HOOEWONING toeslï Y GRIETEN dag is te veel van hetzelfde, is T*Vee' gehoorde klacht op de idc ato. Dat vindt ook me- w C. van Haarlem. „Vol- 11 !Ü!j 'iaar 8a 'k ec^1 n*et meer be5(^ ze resoluut in onvervalst s. Ze wordt niet goed van «oducten die ze vorig jaar al kreeg aangeboden. Dat it jaar meer bedrijven uit en op de beurs stonden, we een bezoek aan de Lei- niet aantrekkelijker, „ik élke zaterdag door de rlemmerstraat en als ik die se bedrijven wil zien dan ga evvoon naar de stad. Dat me ook geen acht gulden, ld een gratis kaart voor die 'beurs maar dat viel - me baby en bambinobeurs is 'eld om meer bezoekers te (en. Voor Esther en Marcel uit Den Haag was het in elk geval de reden om naar de Leidato te komen. „Over een maand of vijf verwachten we onze eerste baby", vertelt Es ther stralend. Het echtpaar ver diept zich nog niet in de laatste babymode. „Wij zijn hier om informatie te verzamelen over bijvoorbeeld katoenen luiers." Leo Caspers van het gelijknami ge aannemersbedrijf staat sa men met zijn collega Johan Hol in een lege showroom. „Het is heel veel rustiger dan voor gaande jaren. Ik sta al jaren op de Leidato en het wordt steeds minder." Volgens Caspers heeft dat verschillende oorzaken. „Voorgaande jaren hadden ze nog een artiest, een echte pu bliekstrekker, maar die was er dit jaar ook niet echt. Net als met de koks. Die Ria van Eijnd- hoven was er voorgaande jaren ook al. Maar ook de organisatie is toe aan vernieuwing. „Het zijn allemaal mensen van mid delbare leeftijd", zegt Johan Hol. „Ze moeten er gewoon een stelletje van de commerci ële jongens in zetten. Op deze manier gaat het niet meer." Eén van de directrices van de Leidato geeft toe dat het min der druk is. „Dat is vooral ver velend voor de landelijke standhouders. Die willen tij dens een demonstratie zoveel mogelijk verkopen, vindt H. De Jong-Erkelens. Bedrijven uit de regio moeten het volgens haar meer van de bedrijfspresentatie hebben. Ondanks de tegenval lende opkomst blijft ze alles de positieve kant zien. „Je kunt toch niet met meer dan twee mensen tegelijkertijd praten." Festival Cultuur op Drift in Leiden SABINE VAN DEN BERG In de pauze van het wereldlie- derenfestival rolt een blonde vrouw haar sigaret. Rimpels om haar ogen en een nostalgi sche blik: „Nu ik hier ben, her inner ik me weer alle plaatsen die ik bezocht tijdens mijn ver re reizen. Of die reislust weer begint te kriebelen? Eigenijk wel, maar ik trek nu vanuit mijn stoel door het verleden. Dat kan ik heel goed." Afgelo pen zaterdag waren er door de hele stad genoeg exotische avonturen te beleven tijdens 'Cultuur op Drift': een mani festatie die woensdag in Leiden begon en waarbij de cultuur van vluchtelingen en asielzoe kers centraal stond. Workshops en presentaties in het Leidse Volkshuis. Vluch telingen uit Soedan, Afghanis tan en Irak vertellen over de gebruiken in hun moederland die zo veraf staan van de Ne derlandse aardappels en sprui ten. Een Soedanees wijst gast vrij naar manden gevuld met houten kralen die voor hem op een tafel staan uitgestald. Een rossige vrouw pakt een streng raffia en slaat aan het rijgen. Of ik de ketting om haar hals wil dichtknopen? Natuurlijk. „Wij zijn een dagje uit met de vrij willigers van asielzoekerscen trum Ommen. We genieten." Ook heeft ze haar hand laten versieren met een hennatatoe- age. Dit moet tien keer leuker zijn dan het aanhoren van een tragisch vluchtverhaal. Hier word je vrolijk van. De dans zaal is vol Afghanen. Op een soort bed zitten twee muzikan ten: trommelaar en toetsenist. Als ze spelen beginnen om standers opzwepend mee te klappen. Spontaan danst daar opeens een magere man, met zijn handen in zijn zij. In z'n eentje lijkt hij even zonder zor gen: genietend van het publiek. In een andere ruimte serveren Irakezen thee en dolma's; hap jes van rijst en vlees. Op de grond in de hoek zit een man. Aan zijn voeten staat een traditionele waterpijp, een nargile, gevuld met water en appeltabak. Na twee hijsjes sla je steil achterover van de smaak die je niet kent. Twee kleine jongetjes bedelen of ze ook alstjeblieft een trekje mo gen. Helaas is moeder in de Buikdanser voor De Waag bij het Leidse festival Cultuur op Drift. buurt. Lachend maar beslist schudt zij haar gesluierde hoofd: „Nee, dit is niet voor kinderen." En voor vrouwen? „In Egypte roken de vrouwen 'm wel, in Irak eigenlijk niet." Voor De Waag staat een piepkleine theatercaravan. Hierin spelen de Iraanse actri ce Susan Rezaï en de Neder landse acteur Rob Duiker een komische sketch. Met zijn zes sen vormen we het publiek, naar binnen gelokt door een blote buikdans van Duiker. We zitten op blauw velours, aan de wand hangen lappen kant. Re zaï begint een vertelling uit Duizend-en-één-nacht tot Duiker uit het mini-badkamer tje stapt met een gouden kroon in zijn hand. „Nu komt toch het stukje waarin ik meedoe?" En hij vertelt over de maagd in het glazen kistje die door een geest op zee wordt bewaard. Moraal van het verhaal? 'We moeten de verhalen die onze voorouders overleverden, doorgeven aan onze kinderen want andermans verhalen ge ven inzicht in ons eigen leven.' Toch een mooi verpakte bood schap om even mee te pikken op een willekeurige zaterdag middag. Vanuit de caravan door naar het songfestival. Drie mannen uit Koerdistan spelen op hun snaarinstrumenten en op een handtrom. De Waag is afgela den; stampvol medewerkers en vluchtelingen van OC Leiden (asielzoekerscentrum) en een handjevol winkelende voorbij gangers. Rob Wiedijk, de zan ger van Bob Color neemt de presentatie op zich. De muziek wordt afgewisseld met een mo deshow. Twee meisjes presen teren de Indiase sari; een blau we voor in de stad, en een groene die de dorpelingen dra gen. Je zou het niet zeggen ver telt de ladyspeaker: „Neder landse meisjes zouden bij de volgende jurken vragen: 'Oh mama, mag ik zo'n jurk? Dan ben ik een fee!' Maar dit was vroeger gewoon dagelijkse dracht in Iran." Ze heeft niets teveel gezegd. Glanzend witte stoffen ruisen feeëriek om de benen van de donkere mannequins.De zang wedstrijd wordt voortgezet en als de jury aan het vergaderen slaat, speelt de Algerijnse groep Sobri 'Aysha'. En weer begint er spontaan een dans, nu vanaf de voorste stoelenrij. Twee meisjes wiegen hun heupen en laten hun polsen draaien. Als uit een harem ontsnapt. Rinke lende armbanden ontbreken. Na de opmerking van de jury dat een festival als dit natuur lijk alleen al prachtig is omdat er zoveel talen en culturen in één ruimte zijn verenigd, wor den de winnaars bekendge maakt: de eerste prijs van het wereldliederenfestival gaat naar het duo Malik en Tamara FOTO LOEK ZUYDERDUIN uit Afrika en de Cariben. Bei den uitstekende eigentijdse zangers. Opvallend hoe Tamara, wat achteloos nog met haar jas aan, over een gouden keel blijkt te beschikken. Ze zingen met een tape mee, en daar maakt een Kongolese drum mer zich kwaad over. Hij be klaagt zich bij de presentator over het feit dat bij de beoor deling alleen is afgegaan op stemkwaliteit en niet op origi naliteit en compositie. De blonde wereldreizigster blijft tot de prijsuitreiking aan haar stoel gekluisterd: „Als je dit al lemaal ziet: die vreugde en spontaniteit, wat is Nederland dan toch een saai land, hè?" 'Cultuur op Drift' speelt zich op 25 en 26 september ook af in Den Haag. Locatie: bij het Volksbuurtmuseum, Hobbemastraat 120. Info: 070-3898986.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 11