Levenslange fascinatie voor het orgel Chinees Staatscircus: betoverende hoogstandjes Cultuur Kunst Kunstshot '99 voor scholieren verlaagt drempels van de cultuur festival 'Film by the Sea' uit de Huiten gewassen 'sneakpreview' Nieuw Nijmeegs museum Het Valkhof open I/OENSDAG 15 SEPTEMBER 1999 chef jan rijsdam. 071-5356444. plv chef annet van aarsen 071-5356443 Gitaar Lennon brengt half miljoen op inNDEN De gitaar die John Lennon bespeelde op de dag dat hij Paul McCartney leerde kennen, is gisteren voor een half miljoen julden verkocht bij het Londense veilinghuis Sotheby's. Het in- jtrument is in het bezit gekomen van een belegger uit New fork, die per telefoon bood en verder anoniem wenst te blijven, et uiteindelijke bedrag ging de verwachtingen van Sotheby's boven. Het veilinghuis had geschat dat de gitaar zo'n 3,5 ton opbrengen. Muziekprijs open voor inschrijving a [msterdam Elke muzikant die in Nederland woont, kan zich ranaf nu inschrijven als kandidaat voor de Jur Naessens Prijó. lat is een nieuwe prijs voor een uniek muziekproject, dat een ireed publiek bereikt, een hoge kwaliteit heeft en origineel is. tan de prijs is een geldbedrag verbonden, dat sponsors moeten r ipbrengen. De finale, op 25 oktober 2000, wordt georganiseerd a loor het Amsterdamse Ricciotti ensemble. Het orkest is opge- icht door Jur Naessens, die muziek probeert te brengen voor N )ubliek dat niet naar de concertzaal komt. Een vriend van ij! laessens vond dat er een prijs moest komen die naar Jur ver- 3, loemd was, omdat hij zoveel doet voor de verbreiding van de 10 nuziek. In de jury van de nieuwe prijs zitten onder anderen d izzgitariste Corrie van Binsbergen en gj lopmuzikant/filmcomponist Henny Vrienten. d Nationale Museumweek voor jongeren ijDEN/REGio Het Rijksmuseum voor Volkenkunde, het Konink- jk Penningkabinet, Stedelijk Museum De Lakenhal, Naturalis, [useum Boerhaave en het Rijksmuseum van Oudheden zijn de eidse musea die meedoen aan de Nationale Junior Museum eek (NJM). Ook het Katwijks Museum en Museumboerderij ud Noordwijk doen mee aan het evenement. Tijdens de Mu- jumweek, vanaf zaterdag 25 september, openen in heel Neder- ind tweehonderd musea gratis hun deuren voor kinderen van tot en met 12 jaar die in het bezit zijn van een Junior Muse- mpaspoort. Het thema van de NJM is 'De uitvinding'. Ieder luseum geeft een cryptische omschrijving van een uitvinding in de collectie is te vinden. Daar is een spannende wedstrijd j verbonden. Het Museumpaspoort is voor twee kwartjes te ra ;rkrijgen bij de deelnemende musea. De Junior Museumweek jurt tot 'en met 3 oktober. nterculturele showavond in Tripodia twuk In Tripodia in Katwijk wordt zaterdag 25 september in interculturele avond gehouden met groepen en artiesten uit irschillende landen. Op het programma staan onder meer een abisch orkest, een Spaanse muziekgroep, een Iranese folklo- itische dansgroep en een Italiaans toneelstuk. De voorstelling gint om 19.30 uur. unst-cursussen in De Lakenhal 'enHet Kunsthistorisch Centrum verzorgt samen met Ste- lijk Museum De Lakenhal een drietal cursussen. 'Traditie en rnieuwing' gaat over kunstenaars op zoek naar nieuwe we- In 'Glorie van de Gouden Eeuw' komen werken van Rem- andt, Hals, Ruisdael en Vermeer aan bod. 'Europese hoofd- :den' gaat over geschiedenis, stadsontwikkeling en architec- a van Parijs, Londen, Brussel, Rome, Amsterdam en Moskou, or meer informatie of inschrijving: Kunsthistorisch Centrum, efoon: 020-6265490. ie mgerencentrum Solution op het net ■egom Jongerencentrum Solution in Hillegom heeft sinds zijn eigen website op het Internet. De pagina is te raadple- voor de maandagenda en achtergrondinformatie over acti- :iten en optredende artiesten. Per e-mail zijn online kaarten 8a jestellen voor bands, cabaret en kinderfilm. In de toekomst Tien er acties en voordelen voor de virtuele bezoeker. Het 'oel es van de pagina is: http://jump.to/solution/, het e-mail- Pa es is: jcsolution@wishmall.net. Joop Brons neemt na 500 concerten afscheid als organist van Hooglandse Kerk „Het is wonderlijk te be seffen hoeveel organisten hier hebben gespeeld in de drie eeuwen dat het orgel van de Hooglandse Kerk al dienst doet." Joop Brons, één uit die reeks van orga nisten, maakt nu na 5000 diensten en 500 concerten plaats voor een opvolger. Vrijdag geeft hij een af- scheidsoptreden en pre senteert hij de cd van de Leidse Cantorij. „Dit orgel is één van de mooiste van Europa." leiden silvan schoonhoven Meestal zit een organist ergens in het donker tegen het plafond van de kerk weggestopt. In de Hooglandse Kerk is dat anders. Daar heeft de organist als hij zich omdraait over de ballustra- de een goed uitzicht over het schip. Het gerestaureerde orgel hangt als een groot houten sie raad hoog aan de kerkwand. De met bladgoud ingelegde deuren voor de orgelpijpen zijn open- Vroeger sloot de organist de grote houten deuren na het spelen om te voorkomen dat vleermuizen zich tussen het metaal zouden nestelen. Joop Brons: .Alleen als meubel is dit orgel uit 1637 al mooi. Of het nou Leidse armoede of be houdzucht of zuinigheid is - het is na aanschaf nooit meer ver vangen. In andere steden ge beurde dat wel. Daar dachten ze: een nieuwe eeuw, dus een nieuw orgel. Nu zijn we blij met die Leidse zuinigheid. Op oude schilderijen van kerken zie je Joop Brons: „Dit orgel is één van de mooiste van Europa." vaak prachtige instrumenten. Die zijn allemaal verdwenen en vergeten." Vrijdag beklimt Brons voor het laatst de houten trap naar het orgel, althans in functie. Volgens de regels van de Kerk voogdij mag een organist op zijn zeventigste niet meer in be taalde dienst zijn. Eigenlijk was het de bedoeling dat hij op zijn 65ste al met pensioen zou gaan. Dominee Ad Alblas wist het nog vijf jaar te rekken, want de ge meente wilde hem niet kwijt. „En dat terwijl ik me nog veel te jong voel. Ik zit er al jaren te genaan te hikken. Een heel mensenleven, 46 jaar lang, ben ik in functie geweest. Dat kun je je haast niet voorstellen." Orgel en kerk zijn volgens Joop Brons onlosmakelijk met elkaar verbonden. Brons slaat een akkoord aan en luistert: „Dat duurt acht seconden, voor die weggestorven is." Volgens hem komen koren uit Engeland naar Leiden om van de bijzon dere akoestiek gebruik te ma ken. „Ik kom zelf vaak in Enge land. De Hooglandse Kerk kan wat akoustiek betreft wedijve- FOTO TACO VAN DER EB ren met menige kathedraal." Voor de restauratie in 1980 was het orgel in erbarmelijke staat. Het mechaniek was ver sleten, de pijpen gedeukt en ge scheurd. „Ik heb toen de we deropstanding van het orgel meegemaakt na de restauratie die een paar jaar heeft geduurd. De orgelbouwer zette de eerste pijpen er weer in. Met enig kunst en vliegwerk hebben we daar geluid uitgekregen, want het klavier was nog op de werk plaats. Die avond hadden we de wonderbaarlijke herbeleving van het oude geluid dat weer terug was. Elke dag kwamen er meer pijpen bij en stukje bij beetje kwam het orgel terug." De Hooglandse Kerk is een tweede thuis voor Brons. Hij maakte mee hoe de gemeente onder Ad Alblas tot bloei kwam. Alblas is een bekende Leide- naar die enorm aan de weg tim mert. Een man met een groot organisatietalent. Voor zijn komst leek het een aflopende zaak. Nu zit de kerk vol en is de sfeer bijna té goed. Het is me soms niet stil genoeg, bijna té vrolijk allemaal, haha." Brons hoorde de eerste orgel klanken in het speelkwartier op de kleuterschool, die naast de kerk stond. „Sommige kinderen wilden brandweerman of vlie genier worden, en ik organist. Ik had een opwindbaar gram- mofoontje met een orgelplaatje. Gek eigenlijk hoe je als kind al zo gefascineerd kan zijn door de muziek van één instru ment." Ik heb heel lang pianoles ge had, maar orgel spelen is moei lijker. Als je je voeten wilt ge bruiken voor de pedalen ver geet je je handen. Concentreer je je op je handen dan raak je je voeten weer kwijt." Voor de restauratie dirigeerde hij vanaf de orgelbank ook het koor, de Leidse Cantorij. Bij het nieuwe orgel was dat niet meer moge lijk. Zijn zoon nam de Cantorij over. „Mijn zoon werkt naad loos met mij samen. Ik hoef maar even te kijken en het gaat vanzelf. En een orgel dat sa menwerkt met een goed koor, dat is het mooiste wat er is." leiden nienke ledegang Dans, grafiek, cabaret en muziek. Ko mende vrijdag doen zo'n 1800 leerlin gen uit de bovenbouw van het voort gezet onderwijs mee aan Kunstshot '99. Het evenement is bedoeld voor jongeren die op school het vak cultu rele en kunstzinnige vorming volgen. Kunstshot is een initiatief van Leidse kunstinstellingen. De Stadsgehoorzaal, de Leidse Schouwburg, het LAKthea- l! ingen marc floor toch wat te kleinschalig en is leveren aan het Nederlai ter, LVC, Centrum Beeldende Kunst en de meeste Leidse musea presenteren zich vrijdag in een introductiepro gramma van 30 tot 50 minuten. Iedere deelnemer volgt een onder deel waarin theater, muziek en beel dende kunst/musea aan bod komen- .Een van de organisatoren, Roland Jur- riëns, vertelt: „Kunstshot is uniek in Nederland. Toen scholen met de komst van de tweede fase ineens te maken kregen met het vak culturele en kunstzinnige vorming zaten veel do centen met de handen in het haar. Hoe vul je zoiets in? Culturele instel lingen vonden het niet hun 'pakkie-an' en andersom hadden docenten het idee dat ze niets konden beginnen zo lang ze geen medewerking van schouwburgen en musea kregen. In plaats van samen te werken, werden verantwoordelijkheden op elkaar afge schoven." „In Leiden is dat heel anders gelo pen", vervolgt Jurriëns. „Hier hebben de verschillende betrokkenen de han den ineen geslagen en daar is Kunst- shot '99 uit voortgekomen. En het lijkt er op dat ons initiatief navolging krijgt. Een Amsterdams Kunstshot 2000 is niet ondenkbaar." Jurriëns is heel blij met de samen werking. „Ik sta er van versteld hoe weinig contact er is tussen verschillen de kunstpodia en musea in de regio. Samenwerking heeft zoveel te bieden. Het kan een stad op de culturele kaart van Nederland plaatsen." Niet alleen de samenwerking tussen de Leidse kunstinstellingen is van be lang bij Kunstshot '99. Jurriëns wil met het evenement jongeren de weg naar theater en musea leren vinden. „Bij Kunstshot gaat het er niet om dat we middelbare scholieren helpen een voorstelling te begrijpen, we willen vooral de drempel om cultureel bezig te zijn verlagen." by the Sea' heet Neder- nieuwste filmfestival en mee is geen woord teveel gd. In het Vlissingse bio- ipcomplex Cine City dat rdak biedt aan het Zeeuw- mevenement is de zeelucht te ruiken. Gisteravond de eerste editie van start een festival dat de ambitie e t zich te voegen bij de 'gro- gj Irie' (Rotterdam, Utrecht, terdam) van Nederland. m by the Sea, op affiches jeprezen door een goedbe- zeemeermin, heeft een Ie insteek gekozen. Gezocht lar het gat dat het Neder- s Film Festival, het Interna- il Film Festival Rotterdam iet International Documen- Festival Amsterdam heb- laten vallen, en dat bleek i te zijn. Althans volgens by the Sea, dat een markt gevonden in niet minder de ruimte tussen de com- iële en de artfilm'. i Vlissingen bestond al tien net Film Festival Zeeland in ader van de zogeheten Na- erfeesten", verklaart festi- rogrammeur Leo Hanne- „Het bestuur vond dat toch wat te kleinschalig en is met het gegeven van een net geopende megabioscoop op het nieuwe festival gekomen. Vervolgens is nagedacht waar nog behoefte aan zou kunnen bestaan bij het filmfestivalpu- bliek. Toen zijn we uitgekomen op een combinatie van com merciële films en artfïlms." Film by the Sea heeft voor de festivalweek 52 films geselec teerd die allemaal op korte ter mijn in de Nederlandse biosco pen zullen zijn te zien. Het fes tival is misschien nog het best te omschrijven als een uit de kluiten gewassen 'sneakpre view'. De filmdistributeurs zul len zich kortom in de handen wrijven met een festival dat hun roulatieprogramma alvast in het zonnetje zet. „Zo'n festival aan de opening van het nieuwe culturele sei zoen is goed voor de komende releases," erkent Hannewijk. ,',We zijn een belangrijk plat form voor de filmdistributeurs om hun films voor te stellen aan pers en publiek. Maar de grenzen tussen kunst en com mercie staan altijd ter discussie. Film by the Sea wil zich in bei de hoeken niet laten drukken. Om toch een extra bijdrage te leveren aan het Nederlandse filmklimaat heeft Film by the Sea ook zeven films geprogram meerd die vooralsnog niet de Nederlandse bioscopen zullen halen. Het festivalpubliek mag zijn waardering over de werken uitspreken, wat ertoe kan lei den dat een film met behulp van de sponsors alsnog in rou latie wordt gebracht. Zoals het een filmfestival be taamt, legde Film by the Sea gisteravond de rode loper uit voor het bioscoopcomplex Cine City. Per limousine werden de sterren opgewacht door show- bizreporter Albert Verlinde, om vervolgens hun gang te maken naar de premièreparty. Het filmfestival koos voor twee openingsfilms, met het door Anjelica Huston geregis seerde 'Agnes Browne' en het speelfilmdebuut van Neder lands regisseur Roel Reiné 'The Delivery". Hoezeer Film by the Sea zich door de commercie laat ringeloren blijkt wel uit de keuze voor de laatste film. Die beleefde niet alleen al het afge lopen weekend in Rotterdam een voorpremière, maar werd ook uit de programmering van het Nederlands Film Festival gehaald. nümegen Met een forse duw tegen een wiel met een zand loper heeft koningin Beatrix gistermiddag het nieuwe Mu seum Het Valkhof in Nijme gen geopend. Het door archi tect Ben van Berkel ontworpen museum voor kunst en arche ologie heeft 28 miljoen gul den gekost. Museum Het Valkhof was bijna zonder naam geopend. De Nijmeegse Valkhofstichting spande vori ge week een kort geding aan bij de rechtbank in Arnhem over het gebruik van de naam Valkhof, zoals het historische park naast het museum heet. De Valkhofstichting beheert de monumentale Nicolaaska- pel in het park. De vereniging heeft in het merkenregister la ten vastleggen dat het begrip Valkhof alleen in combinatie met exposities en lezingen van de stichting gebruikt mag worden. De museumdirectie kon het geding op het nipper tje voorkomen, door af te spreken dat het museum steeds zal verwijzen naar de activiteiten van de Valkhof stichting. Aangezien het mu seum minimaal 80.000 bezoe kers per jaar verwacht, krijgt de stichting door die afspraak meer aandacht dan ooit. FOTO CPD/CEES MOOIJ circus recensie sabine van den berg Voorstelling: 'Confucius' door Het Groot Chinees Staatscircus Gezien 14/9, pagodetent hoek Haagse Schouw-Plesmanlaan, Leiden. Nog te zien aldaar t/m za. 20.00 uur, za. 15 00 uur. zo 13.00 en 17.00 uur. Acht meisjes op een fiets. Applaus, voor bizar veel lijfjes op een enkel stalen ros. Maar dit circusnummer is nog niet afge lopen. Voor je er erg in hebt, springen er zelfs acht bij. Niet echt comfortabel fiet sen dus. Het Groot Chinees Staatscircus haalde gisteravond tijdens de Leidse première van 'Confucius' meer van zul ke duizelingwekkende stunts uit. En het zag er allemaal uit alsof de artiesten de ze kunst al in de wieg beoefenden. Sierlijk, evenwichtig, gedisciplineerd, maar wat wil je anders, na jarenlange training. En ze ogen zo jong. Gebeeld houwde gezichten stralen bij de uitvoe ring van de gecompliceerde acts. Bloe metjes in het haar, en soepele ruglijnen. Geen enkel dier vertoont zich in de pis te. Het is balanceren en jongleren wart de klok slaat: pure mensenkracht. Li Ling houdt kandelaren compleet met brandende kaarsen in de lucht: op handen en voeten, één op haar voor hoofd en er flakkert zelfs een setje op een houder in haar mond. Dit weer houdt haar niet om zich tijdens 'Confu cius' Koninginnecompositie' als slan genmens in de meest onwaarschijnlijke bochten te wringen. Zou zij wel een ske let bezitten, zo vraag je je af. Machtig om te zien. Een ballet. De begeleidende muziek (op band) is gecomponeerd door Confu cius zelf. Aan deze Chinese filosoof (551- 479 v. Chr.) is het hele programma op gehangen. Zijn beeltenis prijkt hoog in de tent, alsof hij waakt over de acroba ten die net als hij in Shandong (Noord- China) zijn geboren. Geen clowns met rode neuzen voor de kleintjes. Wel speelse leeuwen met vriendelijke koppen. Net echte dieren. Maar er zitten twee mannen verstopt in het dansende pak. De volgende keer springen dezelfde mannen verkleed als vis - karpers om precies te zijn - door hoepels heen. De kostuums zijn versierd met glitters en kralen in felroze en hard groen. Ook over de belichting en het to neelbeeld is nagedacht. Het plaatje is tot in detail afgewerkt, nergens afgeraffeld; op een manier zoals je die ook in een groot theater tegenkomt. Opvallend is de tegenstelling tussen de bevallige meisjes met deinende lam pions en sierlijke linten enerzijds, en sterke 'ondervrouwen' die hele torens van mensen (en stoelen of houten ban ken) torsen aan de andere kant. Blijven lachen ja. Maar als je één buikspier ont spant, stort de hele betoverende pirami de in. Gelukkig is dat niet het geval. Ook de 'Trap naar de hemel' blijft in even wicht. Lieflijk is het openingsnummer 'Dan sende lotusbladeren'. Hiervoor neem je in elke hand vier stokjes met bijpassend servies, in dit geval borden. Laat je pol sen draaien en als je lang genoeg oefent vind je geen scherven. Het programma boekje geeft een toelichting: 'Het draai en van bordjes vindt zijn oorsprong in een oeroud Chinees dankritueel; na een genoten maaltijd lieten de gasten als te ken van vreugde over het gebodene de eetschalen op hun bestek, de eetstokjes, dansen.' Of ze dat zo virtuoos deden als deze draaiers is de vraag. Geen bordje valt. Wel buitelt tijdens het weergaloze fietsnummer een meisje van haar fiets zodat zij botst met haar volgster. Dat is de spanning die je ervaart tijdens een li ve-optreden. Geen fake, het zijn fysieke hoogstandjes van topkwaliteit. En daar om maakt dat helemaal niet uit. Want voor je het weet, rijden ze weer. Met z'n zestienen. Op dezelfde fiets.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 21