'Dat bordje wordt als eerste gesloopt' Discussies over muziekschool gaan te vaak over gel Meningen Onderzoeksredactie met neus in de boter Klankbord Alles dat betrekking he op fascisme moet vernie 1 Platenbranche moet de 1 in eigen boezem steke :X WOENSDAG 15 SEPTEMBER 1999 970 REDACTIE PAUL DE VLIEGER, 07! De pagina 'Meningen' staat open voor alle lezers. Bij uw brief gaarne vermelding van onderwerp en publicatiedatum van het artikel waarop u reageert. De redactie kan brieven bewerken, bekorten of weigeren. Alleen brie met een volledige adressering komen voor plaatsing in aanmerking. Bijdragen sturen naar: Leidsch Dagblad, postbus 54, 2300 AB Leiden, of faxen naar: 071 - 5321921, of e-mailen naar: redactie.ld@damiate.hdc.nl UITGELICHT Sinds twee weken zijn twee - scheidsinterview dat zijn ver journalisten van het Leidsch trek vooral te maken heeft met Dagblad vrijgemaakt om zich de onderlinge verhoudingen met 'onderzoeksjournalistiek' in het Leidse college van bur- bezig te houden. Dat is een gemeester en wethouders, betrekkelijk nieuw terrein. Na- Ook die suggestie is het waard tuurlijk goed on derzocht te worden, want daar mee wordt de kwali teit van het be stuur van de stad in het geding gebracht. Daarover wordt wel iswaar week in week uit in openbaar heid door de gemeenteraad vergaderd, maar dat gebeurt niet altijd in de openheid die politici zoeken als er een crisis is en hun (partij)belangen op het spel staan. PvdA-fractieleider Hille- brand suggereerde vorige week op de voorpagina van deze krant dat door het uitlek ken van de problemen rond Kruijt, die problemen niet meer op te lossen waren. Daarmee gaf hij het Leidsch Dagblad wijselijk niet de schuld van Kruijts vertrek, maar wees hij er wel op dat openbaarheid toch al belaste verhoudingen onder druk kan zetten. Daar heeft hij natuur lijk gelijk in. De andere kant is dat de kwaliteit van openbaar be stuur gebaat is bij publieke controle en debat. Voor de krant is daarin een belangrijke rol weggegelegd. Die rol den ken wij beter te kunnen spe len met een redactie die is toegerust om zich te verdie pen In de achtergronden van het nieuws. TON VAN BRUSSEL nieuwsrubrieken er toe over gegaan redacteuren volledig vrij te stellen om zich langere tijd met een actuele zaak bezig te houden. De behoefte daaraan is zo wel bij journalisten als lezers groot. De waan van de dag brengt behalve een stroom in cidenten ook nieuws dat toe lichting en/of analyse behoeft of zoveel vragen oproept dat nader onderzoek op zijn plaats is. Dat vergt vrijheid en rust, maar die zijn schaars op de meeste redacties. Vandaar de tendens om onderzoeksre- dacties op te zetten. Afgelopen zaterdag ver scheen het eerste artikel van onze onderzoeksredactie in de bijlage. Aanleiding is het ver trek van de Leidse CDA-wet- houder Huib Kruijt. We kre gen de indruk dat zijn opstap pen door meer is ingegeven dan de persoonlijke frustratie van een onfortuinlijke politi cus. Het artikel leverde een onthullend beeld op van een partij die sinds de plotselinge dood van de charismatische oud-leider Joop Walenkamp stuurloos is geworden. Kruijt zelf suggereerde in het gisteren gepubliceerde af- HOOFDREDACTIE Graag lever ik commentaar op de uitlatingen van de schrijver van 'Commentaar' op pagina 2 van het Leidsch Dagblad van zaterdag 10 juli. De schrijver pleitte voor het vrijgeven van 'Mein Kampf, een fascistisch boek dat aanzet tot rassen waanzin dus, omdat 'dat in an dere Europese landen ook ge beurt'. Tevens 'zouden mensen moeten kunnen inzien wat de nazi's dachten'. Nou heeft de Nederlandse re gering zich nog nooit iets aan getrokken van omringende lan den. Anders was de werkdruk hier al veel lager geweest en de salarissen hoger. Duitsland bij voorbeeld, heeft wel van de ge schiedenis geleerd en roeit alle uitwassen van het nazisme uit. In tegenstelling tot hier. Waar vredesactivisten of demon stranten tegen de EU of de NAVO in elkaar worden ge beukt door de ME, worden fas cistische ideeën in Duitsland de kop ingedrukt. De bevolking toegang verlenen tot de morbi de denkbeelden van 'Mein Kampf is bovendien strijdig met artikel 1 van de grondwet. Verder is het zorgelijk om te moeten constateren dat fascis me in z'n algemeenheid als een politieke stroming wordt ge zien, die z'n recht kan verhalen op de democratie. In deze tijd, waarin men zich toch a lijk in discriminerend bevindt qua bewerinj itst is vluchtelingen in Nede igen over Serven en zigeui üadn eveneens slachtoffers weest van de nazi-l lijkt alles in de categori Dg tie cratie' te vallen. Wat i gende stap na het toel de la< fascistische literatuur? semitisme kweken in lenbe tal ge van 'de Westerse vrijhf feeter concentratiekampen gebruik nemen? Van word >ot c 'iédere huis in. Ne De schrijver van taar' zou bij zichzelf moeten gaan alvorens zin, die aan vele mensen het leven hef tijdens de Tweede W duize log en die steeds tot uiting kom njon; hakenkruizen en Whi Dp pa bekladde muren, op i toer ven. Wat zouden Hitlf t hele bels en al die andere 1 nige massamoordena inse. heugd zijn geweest ow delijk dat Serven- en zige enaar weer in opkomst is en aken in de krant propagan aars. voor het nazisme! In democratie wordt alle vorde trekking heeft op het vernietigd, A! Alphen aan In het Leidsch Dagblad van 17 juli stond onder de kop 'Jonge ren met cd-branders de gebe ten hond - Platenbranche schreeuwt moord en brand' een artikel over illegale cd's. Hierover wil ik het volgende kwijt: Waarom steekt de platen branche (en de winkeliers) de hand niet in eigen boezem? Het is toch te gek - de productie van de cd kost maar drie gulden - dat bijna 25 gulden (bijna 60 procent) naar de platenmaat schappij en de winkelier gaat? En dan nu de jongeren de zwar te piet toeschuiven. Is dat niet de omgekeerde wereld? Het is toch logisch dat de jongeren - en niet alleen jongere de cd's veel te duur vil Als de platenbi eens, in plaats van maar duurder te m prijs met 15 tot 20 gi verlagen, dan is volgfl hele probleem opgei» w den véél meer cd's vil kocht als de prijs ro otenst gulden zou liggen en naar illegale cd's vanzelf af. Dus platenbranche. de jongeren de schuld elt ziel bij jezelf te rade. Om v UT. Z( ledew •kerin In die termi het v de W ark (d Amsterdam heeft sinds zondag een 'geweldloze zone'. Althans, in een paar straten hangen bordjes die dat verkondigen. Moeten we die hier ook krijgen? Heeft zo'n bord nut? Of is er meer nodig? Bart Wisbrun, oprichter van de Stich ting Tegen Zinloos Geweld, uit Noordwijk: „Eigenlijk voel ik me een klein beetje gepasseerd. Onze stichting had twee jaar geleden al aangeboden aan de gemeente om borden neer te zetten. Dat werd toen niet gehono reerd. Nu staat in de krant dat het een nieuw idee is van Tolerance Unlimi ted, dat is dus niet zo. Bovendien wordt er nu weer een heel nieuw logo gelanceerd. Wij hebben het lieveheers beestje al bij één op de vijf mensen be kend gemaakt, dit schept verwarring. Maar goed, het gaat om het idee. Of het nut heeft? Ja natuurlijk. Het gaat erom dat de discussie weer oplaait, maar nu op een positieve manier. Wanneer er weer iemand in elkaar ge slagen wordt is dat negatieve publici teit, dit is positief. Kijk naar Green peace, hebben hun acties wel nut? Misschien niet, maar het veroorzaakt in ieder geval een discussie. Het gaat hier om het inspelen op het gevoel. Het creëert een saamhorigheidsgevoel. Alleen kun je niets bereiken, wel met elkaar." Atti Noordhof, medewerkster van de Hogeschool Amsterdam, een van de initiatiefnemers van Tolerance Unli mited: „Wij hebben contact met de Stichting Tegen Zinloos Geweld in Noordwijk. Er is totaal geen sprake van concurrentie, dat zou ook niet goed zijn. Wie er eerst was, doet er niet echt toe. De borden zijn ook symbolisch bedoeld. Ze duiden aan dat de buurt bewoners geen geweld willen in hun gebied. Het is een initiatief van hore caondernemers, winkeliers en onze stichting, voortgekomen uit een be hoefte aan betrokkenheid. Het doel is mensen duidelijk te maken dat ze zich aanpassen en toch ook zichzelf blij ven." Hugo Vos, chef van het bureau com municatie in politieregio Hollands Midden: „Ik zal niet de eerste zijn die dit zegt, maar baat het niet dan schaadt het niet. Zo'n bord op zich zegt natuurlijk niet zo veel. Het is een Actrice Isa Hoes en minister Van Boxtel van Grotestedenbeleid in de zondag tot 'geweldloze zone' uitgeroepen Voetboogstraat in Amsterdam. foto paul van weel soort label voor de wijk. Aan het bord kun je aflezen dat in die buurt aan buurtpreventie is gedaan. Dat er bij voorbeeld onderlinge afspraken zijn gemaakt tussen horecahouders. Een bord alleen zal niet veel werking heb ben. Het gaat om wat er achter zit." Marco Steekers, Noordwijkerhouter, werd in juni in Noordwijk zonder aanleiding bewusteloos geschopt en geslagen: „Zo'n bordje zal niet helpen. Zinloos, zou ik zeggen. Meer politie is volgens mij de enige oplossing." Teun Parrel, stapt regelmatig in Lei den: „Zelfben ik hier in Leiden nog nooit met geweld in aanraking geko men, maar die aanpak heeft, denk ik, totaal geen zin. De politie moet harder optreden." Jaap Huschka, eigenaar van de Hus- Pub aan de Leidse Beestenmarkt: „Mijn pantalon zakt af van het beleid van de politie. Ze vallen mij lastig als mijn terras vijf minuten te lang open blijft, maar aan het drugsdealen hier in de buurt doen ze niets. Of aan de scooters die hier met veertig, vijftig ki lometer per uur over het plein rond- racen. Ook zinloos geweld benaderen ze verkeerd. Alcohol is niet de enige oorzaak voor geweld. Vaak gaat het ook om de combinatie met drugs. Dus bordjes plaatsen tegen zinloos geweld is belachelijk, dat heeft geen enkel nut. Ze moeten gewoon harder optreden en vooral de juiste zaken aanpakken. De politie is nu verkeerd bezig. Boven dien moeten de mensen zich gedra gen, ze moeten zichzelf leren beheer sen. Clubhuizen zouden misschien een oplossing bieden." Simone Akerboom, wetenschappelijk medewerker van de vakgroep func tieleer en theoretische psychologie en lid van de werkgroep Veiligheid van de Universiteit Leiden: „Het zou mensen die daar nietsvermoedend rondlopen nog op het verkeerde been kunnen zetten, dat ze denken dat het er veilig is. Maar het zal wel bedoeld zijn voor mensen die iets kwaads in de zin hebben. Zoals een bordje met een bouvier en 'Pas op, hier waak ik'. Maar die mensen zullen er vriendelijk om la chen. Je moet structurele maatregelen nemen. Ik heb daar geen onderzoek naar gedaan, maar ik denk aan betere verlichting, meer surveilleren, over zichtelijkheid. De omgeving moet zo danig zijn ingericht dat het gewenste gedrag vanzelfsprekend wordt, dat is een voorwaarde bij zulke dingen. Een bord met '50' werkt niet op een weg die uitnodigt om 70 te rijden. We zijn niet zo vlot in het opvolgen van infor matie. De vlieg in de pisbak werkt wel. Dat is het mechanisme dat je moet ge bruiken." Marijke van Schie, Katwijkse. Na haar klachten werden op de Konin gin Julianalaan borden geplaatst met de tekst 'Werkverkeer, matig uw snel heid': „Het werkt absoluut niet. Ja, heel even reden ze langzamer, maar dat was zo weer over. Het is ook een heel klein bordje. Misschien had de gemeente vlaggen moeten ophangen met 'De scholen zijn weer begonnen'. Of dat wel geholpen had? Dat weet je niet, ze hangen er niet." Alexandra van Haaften, lid van stu dentenvereniging Minerva, student rechten: „Wat ik het ergste vind, is dat omstanders niet ingrijpen wanneer er iets gebeurt. Laatst zat een vriendin van mij in de trein, zij kreeg zo maar twee klappen van de man tegenover haar. De hele coupé zat vol, maar nie mand deed iets. Ik hoop dat dat veran dert. Verder vind ik die borden een stap in de goede richting. Mensen worden ter plekke geconfronteerd met de situatie. De toekomst zal leren of het helpt." Burgemeester P. H. Schoute van Was senaar: „Dat bordje brengt een wat la cherig effect met zich mee, dat is jam mer, daar is dit probleem veel te seri eus voor. Elk initiatief is natuurlijk goed, maar in dit geval denk ik dat zo'n bordje eerder uitlokt tot vandalis me. Kijk maar naar de borden nu, die staan ook scheef of ze worden beklad. Het eerste wat er gebeurt, is volgens mij het doorstrepen van een gedeelte van het woord, zodat er staat 'geweld zone'. Ik beschouw het als een goed bedoelde poging tot mentaliteitsveran dering." Dick Hessing, hoogleraar rechtspsy chologie in Rotterdam: „Ik denk dat ze geen zin hebben. Het is een aardig initiatief van een kleine groepering, maar het heeft ook iets bizars. Alsof het buiten die zone wel zou mogen. Ik acht de kans ook niet gering dat zo'n bordje juist als eerste wordt gesloopt. Net zoals de ME soms meer agressie oproept dan-ie intoomt. We hebben het over zogeheten 'zinloos geweld'. Dat heeft trouwens wel zin, voor dege ne die zijn agressie ermee uit. Het zou dus 'publiek geweld' moeten heten. Maar het is een groot, structureel pro bleem dat vraagt om een grote, struc turele oplossing. Die begint al bij de opvoeding. Meer toezicht is ook een idee, al geloof ik niet in een agent op elke hoek. Het probleem is een gebrek aan sociale verantwoordelijkheid. We draaien ons om en lopen door als we iets zien gebeuren. Het is makkelijk om je er zelf aan te onttrekken en te vinden dat de overheid voor veiligheid moet zorgen. Eigenlijk moet er dus een mentaliteitsverandering komen. En ja, misschien is zo'n bordje daar wel een uiting van." DIANA VIS EN JOB DE KRUIFF Wat wordt er toch ongelofelijk ge- tarieven? Dat is het bestuur dat wordt zeurd in de politiek. Neem nu de samengesteld uit politiek gebonden Oegstgeester gemeenteraad over de personen. Deze mensen bepalen hoe- dure streekmuziekschool. Al tijden er- veel de gemeentes bijdragen en hoe- ger ik mij aan de negatieve berichtge- veel de (ouders van) leerlingen zelf. ving die hierover in de krant komt. Deze mensen zitten niet in het be- OPINIE Waar gaat het uit sluitend over? Over d. Er moet zono dig nog meer afge knepen worden. De lestarieven van de Streekmu ziekschool in Leiden zijn al het hoog ste van heel Nederland. Iemand die een modaal inkomen heeft en zijn of haar kind een half uur per week privé- les op een instrument laat geven, be taalt daarvoor 985 gulden per jaar, voor gemiddeld 37 tot 38 lessen. Valt de leerkracht uit dan wordt die les niet ingehaald of vervangen. Veel ou ders moeten er dus heel wat voor over hebben om de muzieklessen van hun kinderen te kunnen betalen. Bij de streekmuziekschool in Leiden betalen ouders de helft van de totale kosten en de gemeentes die in de zo genaamde gemeenschappelijke rege ling zitten, de andere helft. Dat is ner gens anders zo. Maar wie bepaalt die Clare Wesselius uit Leiden is organisator van muziekprojecten en moeder van twee dochters die studeren aan de streekmuziekschool. Zij schreef een opinie over de streekmuziekschool. stuur om de muzika le cultuur ten dienste te zijn en de belan gen van de muziek school zo goed mo gelijk te behartigen maar zitten daar duidelijk met hun politieke pet. Hoe kan het nog zuiniger? Nergens in Nederland betaalt de politiek zo weinig mee aan de cultu reel muzikale vorming van (voorna melijk) kinderen. Gezien de bekrom pen reacties van de gemeenteraadsle den van Oegstgeest, in het Leidsch Dagblad van 25 augustus, is er van de ze heden blijkbaar niemand die zijn of haar kind op de muziekschool heeft. Hebben zij hun kind soms tegen een goedkoop tarief - het liefst zwart - op privé-les bij iemand die zijn of haar sociale verzekeringen en pensioenop bouw moet hebben van een 'gewone' baan? CDA-ffactievoorzitter L. Poell maakt het helemaal bont. Hij noemt garan tie-uren een knettergekke regeling. Nee, in zijn ogen moeten muziekdo centen zomaar ontslagen kunnen worden. Vindt hij dat van zijn eigen baan ook? Ik zou de politiek aanraden hem onmiddellijk te ontslaan. Zulke domme figuren kunnen wel gemist worden. Poell vindt ook garantie of (met andere woorden) wachtgeld be lachelijk. Dus dat hoeft hij ook niet te krijgen. Misschien kan die 80.000 gul den tekort daar wel uit worden be taald. Veel muziekscholen in Nederland hebben het moeilijk. De politiek ver antwoordlijken die het beleid bepa len, lijken er meer op uit te zijn om deze vorm van cultuur de nek om te draaien dan om een rijke muzikale cultuur te bevorderen. Maar de poli tiek zou toch in de eerste plaats ge richt moeten zijn op stimulans en kwaliteitsverbetering. Omdat alle discussie over geld gaat, verliest men uit het oog waar een mu ziekschool eigenlijk voor dient. Tlier wordt aan kinderen, jongeren en vol wassenen onderricht gegeven in mu zikale vorming en leren zij een instru ment bespelen. Voor de meesten is dat een hobby die hun leven lang veel voldoening geeft. Voor enkelen zal dat betekenen dat ze na een aantal jaren hun beroep er van maken. Sommigen haken na enkele jaren weer af. Die lessen worden gegeven door docenten die in de meeste gevallen 6 geel V: tot 7 jaar hebben gestudeerd op HBO- niveau en die met veel inzet hun les sen geven. Omdat er steeds moet wor den bezuinigd, en wordt gezeurd over geld, is er nauwelijks ruimte om op de kwaliteit te letten. Niet de kwaliteit staat centraal, zoals een docent mij vertelde, maar de zogenaamde klo kuurdeler, dat betekent: zoveel moge lijk leerlingen in zo weinig mogelijk tijd. Wanneer je het salaris van deze mensen vergelijkt met die uit het mid delbaar onderwijs of bedrijfsleven, dan kom je wel erg bedroevend uit. Het aantal leerlingen stijgt en wat ge beurt er? Mijn dochter krijgt van de schoolleiding het advies om maar een privéleraar of -lerares te zoeken want de docent die haar aanvankelijk les zou geven mag dat geen minuut meer dan de haar voorgeschreven aantal uren. Zo jaag je de klanten weg. De docent die zijn instrument pro moot en daardoor het aantal van de aanmeldingen voor zijn instrument ziet stijgen, krijgt de kous op de kop, omdat uitbreiding niet mogelijk is. En daar gaan alle leerlingen weer. Wat je uiteindelijk overhoudt, is een uitge knepen muziekschool die doorzeult en doormoddert en waar geen enkele stimulans meer van uitgaat. Wanneer je ervan uit gaat dat een muziekschool een centrum is waar een groot scala aan muzikale activitei ten plaatsvindt of wordt gestimuleerd, dan zal er veel moeten veranderen. Docenten zullen zich - als ze dat al niet doen - steeds moeten bijscholen. Er zal een groot aanbod moeten zijn in diversiteit. Dat vraagt een zeer toe geruste schoolleiding. Een leiding die de vinger aan de pols houdt, zelf op de hoogte is van nieuwe ontwikkelin gen. Dat vraagt ook om een gebouw waar veel activiteiten plaats kunnen vinden, dat voor iedereen toegankelijk is en dat logistiek op een voor alle leerlingen veilige manier te bereiken is. Wanneer je je realiseert dat binnen enkele jaren veel scholen een vier daagse leerweek hebben, kan nu in de lange termijnplanning van de muziek school daar een strategie voor be dacht worden om die vrije tijd op te vullen met een aanbod van kunstzin nige lessen. Projecten van muzikale aard: koorprojecten, musicals, opera's en instrumentale of vocale vakantie weken zouden vanuit de muziek school of in samenwerking met de muziekschool kunnen worden opge zet. Aan het begin van het schooljaar krijgen alle kinderen een brief van de gemeente over korte en goedkope door de gemeente gesubsidieerde sportcursussen mee, waaruit 2 it is keus kunnen maken. Ook op rni kunstzinnig vlak zou een dei airri werkwijze een stimulans kunne e hi Dat alles vraagt een grote ira name van een bestuur. Gezien leid van de politiek betrokken itera; hun beleid in het muzieksch elt S stuur, kan men daar grote vraag 01 bij zetten. De muziekschool i iject omdraaien en cultuurgeld be nt aan hangplekken voor jongei aan bestrijding van jeugdige a liteit is een omgekeerde wereld Bestrijding van jeugdige crii teit begint bij stimuleren van c ei teit. Wie zich niet verveelt, hof rond te hangen. Het is een de politiek om dit te stimulere et de besteding van gelden kritisch gevolgd, is alleen maar goed naast moet er oog zijn voor wei voor beleid en voor wat er uitei wordt beoogd: de muzikaal ku koste nige vorming van de burgers v. deren tot volwassenen. Misschien kan de gemeei IN 1 van Oegstgeest (natuurlijk op ïgt S kosten) bij de muziekschool ee cursus Muzikale vorming of scholing volgen. Dan ontdel misschien hoe leuk musicere zijn. C.H. WESSELIUS duui

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 16