'Toe maar borsten, ga maar zingei
Jessie De Bellis rommelt zich
door recital zonder structuur
Lakenhal weigert werk
van Leidse kunstenares
'We zullen ze even
bij elkaar blazen
Cultuur Kunst
Dice en Draztik Measurez
naar finale Grote Prijs
Vijf genomineerden voor Zilveren V
Zhang Yimou wint Gouden Let
MAANDAG 13 SEPTEMBER 1999
Toneelgroep Stan/De Koe wint prijs
amsterdam Toneelgroep Stan/de Koe heeft de Grote Theater-
festivalprijs van het Nederlands-Vlaamse theaterfestival gewon
nen voor haar voorstelling 'My dinner with Andre'. De prijs, een
bedrag van 50.000 gulden, werd gisteravond toegekend in de
Amsterdamse poptempel Paradiso. Volgens de jury ontstond er
tijdens de voorstelling 'My dinner with Andre' een gevoel van
saamhorigheid tussen spelers en toeschouwers. „De spanning
werd drieëneenhalf uur stevig vastgehouden. De voorstelling
liet fictie en werkelijkheid naadloos in elkaar overlopen." Het
toneelstuk 'Stiefmoeders!' van Paul Pourveur werd onderschei
den met de Taalunie Toneelschrijfprijs. Deze prijs bestaat uit
een bedrag van 20.000 gulden.
Van der Aa wint Gaudeamus Prijs
amsterdam Michel van der Aa heeft gisteren in Amsterdam de
Gaudeamus Prijs gekregen voor zijn compositie 'Between'. De
prijs wordt ieder jaar uitgereikt aan het eind van de Gaudeamus
Muziekweek. Er is een bedrag van 10.000 gulden aan verbonden
en een opdracht voor de volgende muziekweek een compositie
te schrijven. De jury selecteerde het werk van de componist uit
ongeveer 400 inzendingen uit de hele wereld.
muziek recensie
hans keuzers
Grote Pnjs van Nederland, halve finale R
&B/Hip Hop met Charlotte Coppola
Band, Draztik Measurez, Sons of Mogh,
Dice, Samiro. Cezien. 10/9, LVC, Leiden
De Charlotte Coppola Band,
het eerste bandje van de halve
finale R&B/Hip Hop, heeft al
een tijdje haar funky- en jazzy
ritmes laten horen als in het
LVC plotseling het licht uitvalt.
Twintig minuten krijgt iedere
band en in eerdere Grote
Prijs-edities kwam het wel eens
voor dat een band die tot het
gaatje ging geconfronteerd
werd met een volumeknop op
nul en een donker toneelbeeld.
Dit keer blijken echter techni
sche problemen. De Coppola's
blijven in het donker hardnek
kig doorspelen en besluiten het
optreden in het teruggekeerde
felle tl—licht.
Zangeres Charlotte Coppola
heeft een prachtige geschoolde
stem en laat hem met lekkere
uithalen soms flink raspen.
Vooral de vocale één-tweetjes
met de achtergrondzang zijn
heerlijk. De band is eigenlijk
een buitenbeentje tijdens deze
prijs. Coppola hip-hopt twee
hele kleine stukjes en de rest
van de sound valt niet geheel
binnen het R&B genre.
Na meer dan drie kwartier
heeft de technicus de juiste
stoppen te pakken, is er weer
volop gekleurd licht en kan
Draztik Measurez naar lust rap
pen. Dj Code Red legt een heer
lijk zwaar groovend tapijtje on
der de vier Rotterdamse hip-
-hoppers, maar de raps over
tuigen niet en zijn absoluut niet
pablo cabenda
Het Stedelijk Museum De La
kenhal weigert een foto te ex
poseren van de Leidse kunste
nares Astrid Beumer op de ko
mende tentoonstelling Verza
meld Werk'. Het gaat om een
opname van een gebruikte
tampon die deel uit maakt van
een serie van vijf zelfportret
ten van de kunstenares. Met
de andere vier foto's, wat con
ventionelere naaktportretten
van Beumer, heeft het muse
um geen moeite.
Zes dagen nadat Beumer de
vijf foto's had ingeleverd bij
het museum, liet de conserva
tor moderne kunst, R. Wolt-
hoom, afgelopen week telefo
nisch weten dat De Lakenhal
de tamponfoto van te weinig
kwaliteit acht en te provoce
rend vindt. Beumer zegt dat
de gewraakte foto wat haar
betreft een etshetisch en
kunstzinnig verantwoord por
tret is dat past in de sfeer van
haar andere werk. Ze is het
niet eens met de opvatting dat
de foto alleen maar dient om
te provoceren. „Mijn werk is
misschien confronterend,
maar nooit provocerend."
Beumer meent dat de serie
foto's incompleet is zonder de
tamponfoto en heeft besloten
om de hele serie terug te trek
ken. Ze heeft het museum per
fax laten weten waarom de fo
toserie wel in z'n geheel geëx
poseerd zou moeten worden,
maar heeft daarop geen reac
tie gekregen.
Flora Band en Adest Musica in Luxemburg
grevenmacher
annette van der elst
Varkentjes aan het spit, braad
worsten, veel moezelwijn en
een stralende zon. Dat was de
achtergrond waartegen de
Rijnsburgse Flora Band dit af
gelopen weekeinde optrad in
het Luxemburgse Grevenma-
cher. De showband speelde er
op het plaatselijke wijnfeest,
traditiegetrouw gehouden één
week voordat de oogst begint.
Ook Adest Musica uit Sassen-
heim was van de partij, naast
korpsen uit België, Duitsland
en Groningen.
„We willen alleen echt goede
showbands van topkwaliteit",
vertelt organisator Robert
Wampach. „Grevenmacher is
de wijnhoofdstad van de Moe
zelstreek en ons feest is het
grootste van alle wijnproduce-
rende stadjes in Luxemburg.
We zijn de enige met show
bands en een folkloristische op
tocht. Dit jaar is het nog specia
ler, we organiseren het wijn
feest voor de vijftigste keer.
chef jan rijsdam, 071-5356444, plv chef annet v
Opening van het Leids theaterseizoen met Karin Bloemen
OEI
in balans. Rapper Baba van de
Sons of Mogh begint met een
heftige imitatie van James
Brown. De band mixt blanke
soul, rap en funk in een lekker
mengelmoesje. Gitarist Tho laat
als enige van de avond zijn gi
taar flink scheuren.
De vier rappers van Dice la
ten met met hun strakke, har
monieuze raps zien dat er maar
één band aanspraak maakt op
een plaats in de finale. Al free-
-stylend worden de felle raps
staccato de zaal in geslingerd.
Na weer een 'licht aan, licht
uit' sessie besluit de in het wit
geklede Samiro de eerste halve
finale. Ondersteunt door twee
synchroon dansende swinggirls
hip-hopt Samiro Zarouali zijn
Nederlandstalige raps. Met
'Gooi je handen in de lucht'
brengt hij de problemen tussen
Marrokaanse jongeren en de
politie in Amsterdam op ludie
ke manier onder de aandacht.
Op dat moment heeft hij nog
kans op een plaats in de finale,
maar in de tweede helft laat hij
zich ondersteunen door twee
andere rappers die door zwakke
raps het feestje voor Samiro be
derven.
Niet alleen de toeschouwers
en bandleden zijn na het ver
uitgelopen programma moe,
maar ook de jury kiest pijlsnel
Dice en Draztik Measures voor
de grote Paradiso-finale. Vooral
de laatste band krijgt wel heel
veel krediet van de jury. Het
lijkt er op dat het enthousiasme
voor het podium meer wordt
meegewogen dan de kwaliteit
op het podium. Draztik Measu
rez doet in deze vorm in de fi
nale mee voor de denkbeeldige
spek en bonen.
In het duister van de
Stadsgehoorzaal klinken
de dreigende klanken van
Mussorgski's 'Nacht op de
kale berg'. Petra Unger, de
directeur van de Stadge-
hoorzaal, stepperdestept
de bühne op en gooit een
pakketje in een olievat.
'BAM', synchroon met een
explosieve klap van het or
kest ontploft er iets.
leiden pablo cabenda
Daarna volgen nog Roland Hel-
mer (LAKtheater en fiets) en
Bart van Mossel (Leidse
Schouwburg en rollerblades).
Allemaal in het zwart als thea
terguerrillero's die zich bezon
digen aan duistere daden die
ons, het publiek, in het onge
wisse laten. Maar we hebben
gelukkig
cultuurwethouder/presentator
Alexander Pechtold om ons uit
te leggen wat het allemaal bete
kent. De drie directeuren lieten
overdrachtelijk de oude pro
gramma's van de Leidse cul
tuurhuizen in rook opgaan.
Heel toepasselijk, want we zijn
per slot van rekening bij de
opening van het Nieuwe Leidse
theaterseizoen.
Het is een goede gewoonte en
een mooie traditie geworden.
Aan het begin van het culturele
seizoen organiseert de Leidse
theatertroika, LAKtheater,
Stadsgehoorzaal en Leidse
Schouwburg, een avond vol
voorproefjes. Wat bescheidener
van opzet dan de Amsterdamse
Uitmarkt maar niettemin een
smakelijk banket van sluiertip
jes. En iedereen vindt een gratis
avondje Karin Bloemen leuk.
Een broeierige zaal is voor
zo'n driekwart gevuld met pu
bliek dat een avondje gratis van
het éen of ander weet te waar-
M<
es kil
nderf
Gre
nerik.
als het moeilijk moet.
van Mrs. Einstein
Opa' van Annie MTg
in de publiekscanon.
gezellig rommeltje
weer uit. En voor wi
c.q. kén meezingen
viertje met de tekst i
greens van de Lag
('Aan de Amsterdam
ten', 'Geef mij maa m[™
dam') ook bijzonde: nn'8e
neel als waaier.
Karin Bloemen hoopt dat iedereen naar haar show komt want ze heeft per slot van rekening nu twee kinderen te voederen, foto taco van der eb
deren. Ook al is men niet altijd
even goed op de hoogte van het
gebodene. Als de strijkersgroep
Nieuw Sinfonietta Amsterdam
(binnenkort Nieuw Sinfonietta
Leiden) het eerste deel van een
Mozart Divertimento heeft ge
speeld en er een kleine adem
pauze valt, dan is dat voor een
goed opgevoed publiek het sein
om te applaudiseren. Geeft
niets, de altvioliste kijkt verge
vensgezind de zaal in.
Daarna gaat de driekwarts
maat van Dvorak vloeiend over
in de walsen van dansgroep
Dansend Hart. Twee dames
draaien narcistische pirouettes
en zwelgen in lila en aquama
rijn, terwijl op de achtergrond
een Teutoonse (teut van de
champagne?) kirt van hopsasa
tralala. En alles 'dreht un dreht'
dat het een lieve lust is.
Gospelzangeres Rhetta
Hughes doet er qua feestvreug
de niet voor onder. „Ik wil brui
ne bonen met spek," slingert ze
de zaal in als vertaling van het
Zuid-Afrikaanse liedje dat ze
net heeft gezongen. De ster uit
musicals als 'Bubbling Brown
Sugar', Josephine' en 'The Glo
ry of Gospel' heeft goede zin en
die straalt ze uit. 'He's got the
whole world in his hands' gaat
moeiteloos over in 'he's got de
nieuwe burgemeester in his
hands'. Maar als we samen met
Rhetta moeten zingen, blijkt dat
we nog lang niet het kookpunt
hebben bereikt dat Rhetta doet
zinderen. Meeklappen gaat nog
wel. Maar ons 'Amen' sterft een
beetje weg, eerder als een bene
pen uitgebracht éxcuusje, dan
de gloeiend beleden geloofs
overtuiging van Rhetta. Niette
min 'you're the best audience
Leiden'.
Met meezingers in onze eigen
taal gaat het ons beter af. Zelfs
Als vervanging
Vleuten en Van N
neemt het jonge
met een naam als va
vocatenkantoor de 1
waar. 'Rooyackers, 1 sen^'
Kamps' gaan zich tel dei\
visuele vondsten w'
grappenmakerij.
Leuker is Karin Blo
confronteerd met ei^0"1
microfoonstandaard
décolleté spiekt moei
„Toe maar borsten,
zingen." La Bloemen,
visnetcreatie met
pers, eufemistisch
als een jurk met i
brok talent, is nog
nerveus. Maar nadat '®r'ar
heeft blootgegeven in
mer 'Kameleon' (fenP'™
of spontane gekke rde^
een hommage aan ex-
haar gigantische org:mense
ze over haar traj
buurvrouw. Dat leuki1 "'M'
dertien jaar lang in e erme'
tje van 2 bij 2 woon ®nPa
lende in de 'prostii '"Do'
ring' moest, en desoi ®fen-
carrière in de smartli
haar neus voorbij van^
„Want weet je je miers-
hebben meegemaakt marT
Ze hoopt dat iedi !rf
haar show komt, wj ;rikaa
ipers
werk.
ualitf
orloo
ie pre
niste
espoi
inde
maanden niets doen
geld goed gebruikt S®*3
heeft per slot van r< 0
twee kinderen te voet e^eer
stuur.
muziek recensie
lidy van der spek
Concert: Pianorecital door Jessie De Bellis
en Evelina Vorontsova, m.m.v. Alexandra
d'Espinoza, mezzosopraan. Gehoord:
1119, Hooglandse Kerk, Leiden.
Mozart schreef z'n Pianosonate
in C voor vier handen één dag
na de dood van zijn vader op 29
mei 1786. Het middendeel (an
dante) verwijst al naar de opera
Don Giovanni met z'n bruisen
de mineurexplosie. Hij schreef
deze sonate voor het zusje van
een van zijn beste vrienden
Gottfried von jacquin. Jacquin
was een vlotte betaler en dat
kwam goed van pas, want Mo
zart zat weer eens in geldnood.
Met deze sonate introduceer
de de Urugayaanse pianiste Jes
sie De Bellis zich in de Hoog
landse Kerk. Een wat rommelig
recital, als opmaat voor een
lange reeks concerten in bin
nen- en buitenland met het
Russisch Nationaal Philharmo-
nisch Orkest. Dit eerste 'grote'
optreden had bepaald niet de
uitstraling van een professione
le happening. Het hele recital
verliep ontwapendend stunte
lig, en had iets van een goed
amateurconcert tussen de sal
ondeuren. Met name in de
hapsnapperige programmakeu
ze. Inplaats van het aangekon
digde recital van Jessie De Bellis
Solo, had De Bellis een Russi
sche collega meegenomen én
de Argentijnse mezzosopraan
Alexandra d'Espinoza.
Zo werden naast de vierhan
dige pianosonate van Mozart
maar liefst 20 quatre-mains
uitgevoerd van Tsjaikowsky uit
zijn 'Russische Volksliedjes',
pretentieloze, weinig spannen
de sfeerstukjes. De 'Song of the
Wolga boatsmen' zette er ten
slotte nog even de beuk in.
Mezzosopraan d'Espinoza
zong de overbekende Voi che
sapete' (Cherubinbo's aria uit
de Nozze de Figaro) en een ui
termate dramatische aria
'Adieu förets' uit Tsjaikowsky's
opera Jeanne d'Arc. Aan drama
en inlevingsvermogen ont
breekt het haar geenszins. Ook
technisch is d'Espinoza niet de
eerste de beste, maar haar stem
is wat hard en schraperig. Je
zou die klank met een wollen
doek willen opwarmen en ver
zachten. Opvallend mooi is het
klavieruittreksel van deze aria.
De Bellis begeleidt voortreffe
lijk, beeldend, lichtvoetig en op
geen enkele manier overheer
send. Alle eer wordt de zang
stem toebedeeld.
De Bellis' talent komt waarlijk
aan het licht na de pauze, in
acht delen uit de Spaanse Dan
sen van Enrique Granados
(1867-1916). Samen met Isaac
Albeniz heeft deze componist
veel bijgedragen tot het schep
pen van een nationale spaanse
stijl. Granados spreekt zich hier
uit in een eigen stijl, eigen colo-
riet en een specifieke harmo
niek.
De Bellis speelt met opmer
kelijk beweeglijke handen,
waarin elke vinger nadrukkelijk
wordt neergezet. De toetsen
worden beroerd als waren het
vioolsnaren. Alsof de klank on
der haar trillende ronddraaien
de vinger extra zou gaan zin
gen. Het geeft iets gemanië
reerds aan haar spel. Dat neemt
niet weg dat Granados ritmisch
spannend en zeer krachtig ver
beeld wordt in prachtige ex
pressieve heldere lijnen en een
laaiende dynamiek.
Daarom zijn Hertog Henri en
zijn twee kinderen aanwezig."
Wampach is niet de enige die
warm loopt voor de prestaties
van de Flora Band. In het voet
balstadion, waar de vijf drum-
en showbands zaterdagavond
hun programma's ten gehore
brachten, beloonde het publiek
het optreden van de veertig-
koppige Rijnsburgse band met
een daverend applaus. Kenne
lijk niet ongewoon voor de
Rijnsburgers. „Hoe zuidelijker
we komen, hoe uitbundiger",
aldus secretaris Piet Hemmin-
ga. „In Frankrijk gaat het pu
bliek vaak op de stoelen staan
van enthousiasme. De reacties
in Nederland zijn het lauwst,
dat valt dan wel eens tegen.
Het optreden in het stadion
gaf de leden van de Flora Band
vleugels. Na het concert en de
daaropvolgende parade door
het dorp, richting de oevers van
de Moezel, speelden ze nog één
keer het slotnummer 'we are
the champions' van hun Queen
medley voor een van de wijn
kelders, een biertent in het vo-
Een v,
De genomineerden voor de Zilveren Veer (v.l.n.r.): Clara Sikking van galerie De Pomp, Ruud Wi y e
toneelgroep Het Arsenaal, popfestivalorganisator Willem Gressie, Coby van Royen van Galerie
Studio en de voorzitter van de Vereniging Oud Leiden Cees Waal. foto
pablo cabenda
Cultuurwethouder Alexander Pechtold heeft af
gelopen zaterdag in De Waag de vijf genomi
neerden voor de regionale cultuurpijs 'De Zilve
ren Veer' bekend gemaakt: toneelgroep Het Ar
senaal, popfestivalorganisator WElem Gressie,
galerie SIDAC Studio, galeriehoudster Clara Sik-
Icing en de Vereniging Oud Leiden maken kans
op de prijs die 8 november wordt uitgereikt tij
dens Het Zilveren Veer Gala in de Stadsgehoor
zaal.
De Leidse toneelgroep Het Arsenaal kreeg de
nominatie onder meer voor hun jaarlijkse
openluchtvoorstellingen De Burcht. In de afge
lopen drie jaar speelde Het Arsenaal 'Lucifer'
van Joost van den Vondel, 'Baeto' van P.C.
Hooft en het door artistiek leider Ruud Wessels
zelf geschreven 'OntZ'. Met de voorstellingen
leverde Het Arsenaal een bijzonder bijdrage aan
het culturele aanbod in de zomer, aldus de Zil
veren Veer-jury.
Leidenaar Willem Gressie is genomineerd
omdat hij één van de belangrijkste pleitbezor
gers is voor de rock- en popmuziek in de regio.
De afgelopen zeven jaar stond hij aan de wieg
van festivals als Springpop, Coverbox en Libera
tion Rock. Daarmee bood hij bands uit de regio
de kans zich voor een groot publiek te presente
ren.
schrif
adres
Curry
Galerie SIDAC Studio, aan de Hog et pat
in hei
Leiden, biedt regionale kunstenaars
heid om zich te manifesteren. De gal t na
leidt daarnaast de exposerende kuns Jew Yc
hun pr-activiteiten.
Clara Sikking van galerie De Pomp
neerd omdat zij van De Pomp een
lacteu
de cl
b is te I
factor voor het Warmondse cultuif dat n
heeft gemaakt. Al zo'n dertig jaar
Sikking maandelijks wisselende expi
de aandacht trekken van regionale en nt
delijke media. Mede door Sikkings ii ^nder:
de restauratie van het dorpsplein in
verwezenlijkt en is in het oude raa
tweede galerie gekomen.
Als laatste in de rij komt de Veren 'den
Leiden in aanmerking voor de cultuu >cht di
ongeveer 2300 leden is de vereniging! jzen. c
grootste en meest actieve vereniging issenu
derland. In de bijna honderd jaar vai dient i
staan heeft Oud Leiden met uiteenlop dein A
viteiten en publicaties aandacht gevi
de geschiedenis van de Rijnstreek.
Alle genomineerden krijgen dub
en maken kans op de cultuurprijs
die in November wordt uitgereikt. To
tober kan iedereen een stem uitbrenj
van de genomineerden, onder meer
die in deze krant verschijnt of met st< j'^pQ1',
die in de culturele centra in Leiden a nokles.
gemeenten worden verspreid.
Prijswinnaar Venetië was 'niet goed genoeg' voor Cannes
venetie pieter van lierop
De Flora Band: „Hoe zuidelijker we komen, hoe uitbundiger het wordt."
cabulaire van Adest Musica en
de Flora Band.
„We hebben vannacht nog
een tijdje bij een bier...eh wijn
tent gezeten en wat gedronken
en gegeten", vertelt voorzitter
Hans Oudwater. „Die braad
worsten gingen er goed in."
In de jeugdherberg, waar
Adest Musica en de Flora Band
waren ondergebracht, ging het
ook die nacht nog even door.
„De laatste gingen geloof ik om
half zes naar bed. Maar nie
mand heeft een kater, sommi
gen zijn wel wat duf." Het pu
bliek dat zondagochtend het
concert op het plein bij de kerk
bijwoonde, lijkt duffer dan de
weinig uitgeslapen Rijnsbur
gers. „In Luxemburg komen ze
zeker laat op gang", denkt een
van de bandleden. „We zullen
ze even bij elkaar blazen", zegt
Hans Joffers, sinds een jaar
tambour-maitre.
foto annette v/d elst
Zondagmiddag, tijdens de
uitgebreide folkloristische op
tocht, is de hele bevolking van
Grevenmacher en omgeving
weer op de been. Alleen de lo
kale Chinees, toch midden in
het centrum van het stadje ge
legen, laat het allemaal gelaten
langs zich heen komen en weet
van weinig. „Ja, dit zijn de wijn
feesten, maar meer kan ik u er
niet over vertellen. Onze huis
wijn is overigens Italiaans."
Zhang Yimou heeft zaterdagavond de Gouden
Leeuw gewonnen van het 56-ste Filmfestival van
Venetië. De Chinese regisseur ontving deze
hoogste bekroning voor zijn film 'Not One Less',
die vier maanden geleden niet goed genoeg werd
gevonden voor deelname aan het Filmfestival
van Cannes.
Het is derhalve een uitslag waarover Zhang Yi
mou zich wel zeer bijzonder kon verheugen,
maar ook voor Alberto Barbera, de nieuwe direc
teur van de Venetiaanse Mostra Intemazionale
d'Arte Cinematografica, is het een reden om in
zijn vuistje te lachen. De Chinese cineast won de
Venetiaanse hoofdprijs al eerder - in 1992 met
'The Story Of Qiu Yu' - en op deze nieuwe over
winning valt weinig af te dingen. De enige film
die met de kwaliteiten van 'Not One Less' kon
wedijveren was 'The Wind Will Carry Us', van de
Iraanse filmer Abbas Kiarostami. Dit werkstuk
De officiële jury, die werd gepn
cineast Emir Kusturica, gaf de on( Vl'd nl 1
voor de beste regie aan de film 'Zevi ®be".e-
van de ook al uit de Volksrepubliek G
stige Zhang Yuan. Dit gevangenisdi
tot stand dankzij Italiaans geld en m<
cent Marco Müller, de directeur van
van Locamo.
Als beste actrice werd de Franse N
gelauwerd voor haar prestatie in n
Franse film 'Une Liason Pornograf ferzicht
Frederic Fonteyne. Als beste acteur» 15tot 07
Jim Broadbent onderscheiden voor
operette-schrijver William Gilbert in
ke Leigh geregisseerde muzikale kon*
Turvy'.
Een speciale Gouden Leeuw als f 05 Rad
was eerder al toegekend aan Jerry Lf^èhtisci
jarige Amerikaanse komiek kreeg q2 Ar;
dens het slotgala uitgereikt door zijnl"^ Nie
Martin Scorsese. Zo kwamen er In het Ma
dat de
het
J
30 Dew,
sca. 19.:
ient. W
namidc
iet dal.
werd evenwel passend bekroond met zowel de Amerikanen op het erepodium van|i) NieUWc
Speciale Juiy-Prijs als de Prijs van de FIPRESCI
(de internationale organisatie van filmcritici)
waar alle deelnemende Amerikaanseliees. 21"
kroond zijn gebleven. loe worde
De avo