ÉP ■■Lvt Nominaties Zilveren Veer onthuld bij opening seizoen 'Dit is een vak van ijdeltuiten en jaloezk Cultuur Kunst The Cranes zonder meer milleniumproof 'Kunsthistorisch onderzoek niet op zijn plek bij NWO' Het allerlaatste tab Ar VRIJDAG 10 SEPTEMBER 1999 Grote Beer krijgt 69ste muurgedicht leiden Ruud Kenter, de eigenaar van café De Grote Beer heeft al heel lang iets met de Franse romantische dichter Jean Arthur Rimbaud. Die bewondering heeft hij besloten niet langer meer onder stoelen of banken te steken maar tegen de muur te zetten van zijn café. Vanmiddag onthulde Tjeerd Scheffer, directeur van het bureau Leiden Promotie, het gedicht 'Sensation'. Stich ting Tegenbeeld, verantwoordelijk voor het schilderen van alle gedichten op Leidse muren, heeft ook deze voor haar rekening genomen. Sensation is het 69se gedicht dat op een Leidse muur is geschilderd. Architect Van Schijndel geridderd utrecht Architect Mart van Schijndel is benoemd tot Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw. Burgemeester Brouwer- Korf van Utrecht heeft hem gisteren de bijbehorende versierse len uitgereikt. Van Schijndel kreeg de hoge onderscheiding we gens zijn nationale en internationale betekenis als architect en hoogleraar voor de vernieuwing in de hedendaagse architec tuur. „Zijn bijzondere oeuvre en zijn groot aantal publicaties maken hem tot een gerenommeerd architect, die vergeleken kan worden met de architect Gerrit Rietveld", aldus de toelich ting bij de onderscheiding. Choreografe Cullberg overleden Stockholm De beroemde Zweedse choreografe Birgit Cullberg, die sinds de jaren zestig geldt als een van de belangrijkste in de balletwereld, is op 91-jarige leeftijd in Stockholm overleden. In 1950 legde ze met het stuk 'Juffrouw Julie', gebaseerd op een stuk van dramaschrijver August Strindberg, het fundament voor haar wereldfaam. Het dansstuk zou meer dan 1300 keer op de belangrijkste podia over de hele wereld worden opgevoerd. new york Hiphopartieste Lau- ryn Hill (links) was gisteren de grote winnaar bij de uitreiking van de MTV-Awards. Zij sleepte vier van de prijzen in de wacht, waaronder die voor 'beste vrou welijke artiest'. Hill werd door het commerciële televisiestation ook gekroond tot beste R&B-ar- tiest en haar clip werd onder scheiden voor beste 'art-directi- on'. Bovendien was het volgens MTV de beste videoclip van het afgelopen jaar. Deze onder scheiding kreeg Hill uitgereikt door Paul McCartney en Ma donna. Een overzicht van de belangrijk ste uitgereikte prijzen: Videoclip van het jaar Lauryn Hill, Doo Wop (That thing). Keuze van de kijken Backstreet Boys, I want it that way. Beste groep: TLC, No scrubs. Beste mannelijke artiest Will Smith, Miami. Beste vrou welijke artiest Lauryn Hill, Doo Wop (That thing). Beste dance- artiest: Ricky Martin, Livin' la vi- da loca. Beste roek-artiest: Kom, Freak on a leash. Beste pop-ar tiest: Ricky Martin, Livin' la vida loca. R&B-genre: Lauryn Hill, Doo Wop (That thing). Hip hopgenre: Beastie Boys, Interga- lactic. Beste rap-artiest: Jay-Z, Can I get aBeste nieuwko mer Eminem, My name is. Bes te doorbraak: Fatboy Slim, Prai se you. Beste art-direction: Lau ryn Hill, Doo Wop (That thing). foto's reuters amsterdam anp Achttien grote kunstmusea zijn het niet eens met een advies aan het kabinet om de subsi dieregeling voor museaal kunsthistorisch onderzoek bij de Mondriaan Stichting weg te halen. De Raad voor Cultuur vindt dat de regeling, die sa menwerking tussen musea en universiteiten bevordert, naar de organisatie voor weten schappelijk onderzoek (NWO) moet. De musea zien niet in waarom. De regeling functio neert volgens de achttien instel lingen nu prima. Ze hebben N RIJSDAM. 071-5356444. PLV CHEF ANNET VAN AARSEN jJiifl1 m W h Zangeres Alison Shaw oogt nog net zo verle gen als in de begintijd. muziek recensie kans keuzers Concert. The Cranes, Jim Shaw, gitaar; Alison Shaw, zang, bas. John Calender, drum; Mark Francombe, gi taar. Gezien: 8/9, LVC, Leiden The Cranes in Leiden? Pardon, leeft dat ge zelschap uit Portsmouth nog? De trilogie "Wings of Joy', 'Forever' en 'Loved' uit be gin jaren negentig zijn bloedmooie, bijna verstilde platen, maar daarna is het kunstje een beetje uitgewerkt en verliezen The Cra nes zelfs hun platencontract. Het tekst boekje 'Till the stars shine' is na het flop pen van de cd 'Population Four' eigenlijk hun enige wapenfeit. Na meer dan een jaar muziekstilte staan ze als een duveltje uit een doosje ineens zo maar in het LVC. De vraag was gisteren of The Cranes nog serieus meedoen in de popwereld of dat de band bezig is met een achterhoedegevecht. Zangeres Alison Shaw oogt nog net zo verlegen als in de begintijd, zingt soms volwassen, maar laat nadrukke lijk haar kinderlijke stem weerklinken bij een aantal klassiekers. 'Cloudless' en 'Far away' hebben die gebruikelijke dosis galm op de stem waar haar vocalen maar net bo ven de sound uitkomen. Het eerste halve uur van The Cranes is nadrukkelijk voor het rustige werk. De sim pele keyboardklanken, soms wat overbodig uit het bekende doosje, aan de zijkant het geblondeerde broertje Jim met een bijpas send repeterend riffje daar overheen en op de achtergrond houdt nieuwe drummer John Calender met zijn blikkerige klappen de boel strak in het gareel. Eigenlijk past dat werk meer bij een lekker krantje op zondagochtend of desnoods bij een seated concert in de Stadsschouwburg dan bij het LVC. Eentonig? Nee, zeker niet, maar het on derscheid tussen de nummers is niet groot en je bent snel geneigd om het een kabbel- concert te noemen. De transparante sound van The Cranes kent de eerste helft weinig dieptepuntén, maar ook weinig momenten om uit je dak te gaan. The Cranes zijn ook niet gek en daarom plaatsen ze juist de tweede helft de dynamiek op de voorgrond. Felle passages worden afgewisseld met subtiele stukken. Gedateerd klinkt de sound van de vroegere voorgangers van de Gothic eigenlijk geen enkel moment. Een jaar of zes geleden verzorgde The Cranes het voorprogramma van The Cure. Veel zwart, veel opgedofte haren, plenty zwarte make-up en lipstick voor de man-' nen. De Robert Smith-epigoon die vlak voor het concert binnen kwam vallen - of was het de Cure-voorganger zelf? - deed de oude tijden van weleer herleven. Hij heeft kunnen constateren dat The Cranes zonder meer milleniumproof zijn. De genomineerden voor de Leidse cultuurprijs De Zilve ren Veer '99 worden morgen bekendgemaakt. Dat ge beurt op de informatiemarkt en theatermanifestatie in De Waag. Alexander Pechtold, wethouder van cultuur van Leiden, maakt de namen wereldkundig. ling tot vorig jaar worden ook de inspanningen van de andere genomineerden beloond met een prijs van duizend gulden. De VSB bank is als nieuwe sponsor van de cultuurprijs aangetrokken. Direct na de bekendmaking kan het publiek al zijn stem uit brengen op één van de vijf ge nomineerden. In De Waag lig gen stembiljetten en ook in het Leidsch Dagblad verschijnt de komende tijd regelmatig een stembon. Verder worden stem- pablo cabenda Temidden van de stands met glossy folders en programma boekjes van het LAKtheater, de Stadsgehoorzaal en de Leidse Schouwburg presenteert de wethouder om 15.30 uur de vijf kandidaten die door hun uit zonderlijke inspanningen in aanmerking komen voor de Leidse Cultuurprijs. Dit jaar be staat die uit 7500 gulden en het zilveren speldje. In tegenstel- biljetten verspreid in de biblio theken, gemeentehuizen en openbare gelegenheden in alle gemeenten van de Leidse regio. Het publiek kan tot 11 okto ber zijn keuze bekendmaken. Een vakjury, onder voorzitter schap van voormalig burge meester Cees Goekoop, krijgt een evenredig aantal stemmen. Als alle stemmen zijn geteld, wordt De Zilveren Veer-win- naar op maandag 8 november tijdens êen feestelijke avond in de Stadsgehoorzaal bekendge maakt. De onthulling van de geno mineerden is niet de enige fees telijkheid tijdens de opening van het Leidse theaterseizoen. Pechtold presenteert om 13.45 uur ook ook de culturele gids 'Cultuur Compact'. En van 13.00 tot 16.00 uur wordt de in formatiemarkt opgeluisterd met optredens van dansgroep Dan send Hart, zanggroep La Tuna Femenina Univesitaria de Lei den, accordeoniste Wilma Paal man en het Ad Hoe Jazzcombo. Het programma krijgt een vervolg met de openingsavond in de Stadsgehoorzaal. Vanaf 20.15 uur zijn er voorproefjes te zien van de theatershows van Karin Bloemen, Van Vleuten Van Muiswinkel, Strijkkwartet Nieuw Sinfonietta Amsterdam, Rhetta Hughes, Dansend Hart en het liedjesprogramma 'Ik ben blij dat ik je niet vergeten ben'. Zowel het middag- als het avondprogramma is gratis toe gankelijk. Een paar jaar geleden verkocht het Haags Gemeentemuseum voor 50.000 gidden een zogehe ten Weesper terrine aan de kunsthandel. Kort erna kocht het Rijksmuseum in Amsterdam hetzelfde stuk aan voor 75.000 gidden. Een incident dat aan toont dat een al te grote voort varendheid bij de verkoop van museumstuk ken niet slim is en dat musea gebaat zijn bij enige zelfregu lering op dit ge bied. Het heeft al veel te lang geduurd voor musea zich de vraag stellen hoe ze precies moeten om gaan met afsto ting van voor werpen en grenzen kun nen stellen aan de groei van de collectie. Leiden telt vijf rijksmusea, een stedelijk en nog een aantal kleine musea die zich voornamelijk richten op ambachtelijke vaardigheden: van Wagenmakers- tot Model bouwmuseum. De stad heeft daarmee een relatief grote mu seumdichtheid en dus een rela tief groot probleem wat betreft selectie en afstoting. De collec ties van de Leidse musea zijn door de jaren heen zo omvang rijk geworden dat de museum depots uitpuilen en de kosten van behoud en beheer de pan uitrijzen. Maar selectie en afstoting zijn heikele onderwerpen. Incidente le voorstellen om tot verkoop van musewnstukken over te gaan, leiden steevast tot heftige reacties in de pers en in de mu sea zelf. We zijn de kerk uitgelo pen, hebben van de moderne ze denloosheid van Menno Buch de nationale dagsluiting ge maakt en Albert Heijn mag dag en nacht open... Maar kom niet aan de kunst. Want wie daar aankomt, schendt het allerlaat ste taboe. Uiteraard bestaat bij verkoop van museumstukken altijd het gevaar van missers, zoals met de genoemde terrine. Maar het kan niet anders of tegenover missers bij het afstoten, staan evenzove- le missers in de vorm van aan gekochte voorwerpen. Daar praat men natuurlijk liever niet over, maar een oorzaak van de overvolle depots is natuurlijk wel de hebzucht en behoud zucht van museumdirecteuren die alles wilden en geen keuzes konden maken. Om de musea te helpen bij de regelmatig terugkerende vragen rond selectie en afstoting heeft het Intstituut Collectie Neder land met vijf musea, waaronder het Leidse Naturalis en Boer- haave, een concept-gedragscode ontiuikkeld die wordt besproken op het congres 'Grenzen aan de groei', aanstaande november. Daar komen vragen aan de orde als: 'Hoe verhoudt het vervreem- Vat VALKEF vanN Moor: den van objecten zich Valkei zamel- en behoudsfa deZv\ musea', en: "Welkeeth VanN men moeten musea hu voorsj Staatssecretaris vqi, Rick van der ook op provocerendeI delijk gemaakt dat si de JAN RIJSDAM aange Derk Snoep, directeu r°l°n Frans Halsmuseum, Nede onomwonden voorst het g toond van het decinw las vei collecties. Het hoofd deling kunsmijverhei meld: Haags Gemeentemm dag)v gepleit voor een daa den. vorm van collects lees: afstoten. En even vorige week op dat oo teur van het Leidse J Uilt voor Volkenkun vandi KNVB Engelsman, de moei en perk te stellen m stoppi zijn museale collectii ook wel: want van 190.000 voonverpen <|De 49 seum rijk is zitten eeuwig in depot. Voor het eind van het museum 1000 stii JJgf lijst van voonverpen A te verdwijnen. En in d PADUA na vermoedelijk nog zenden. Zoiets is nog toond in Nederland, schrokken van zijn den in de krant, en het personeel nog n hepei hoogte was, liet f derlar daags erop een verkl 31110 gaan waarin stond 'e 'an kunde 1000 voorwet) >Pwe draagt voor 'deselect Van geen uitverkoop houd Hendi goede verstaander: in "em lemmerstraat houdei 8er-N nooit uitverkoop m wel overal 'sale' wtt slaat. Journalisten zijn aan terugkrabbelen. I museumdirecties niet hebben om selecd rond museale collet openbaarheid te terughoudendheid is ud-v< Densi De overheid k gelopen jaren hond 5nl?ei joenen guldens gem e< geld gestoken in hiii 19 collectiebeheer van *n 11 rijksmusea. De behoi ^er!( huiverigheid voor ee>,eer u1 de discussie past de l seumdirecteuren dan erl Gerard Joling vijftien jaar in het showvak en nog volop in de aandacht een brief naar minister van cul tuur Hermans gestuurd waarin ze hun 'verbazing en verontrus ting' uitspreken over het advies. De geesteswetenschappen zou den binnen NWO niet sterk staan en de organisatie zou wantrouwend naar kunsthisto risch onderzoek kijken. De Mondriaan Stichting heeft de regeling in 1995 ontworpen. Per jaar worden ongeveer drie kunsthistorische onderzoeken ondersteund met geld. Voor beeld is de studie door het Ste delijk Museum in Amsterdam naar het aankoopbeleid van Willem Sandberg na de oorlog. amsterdam jan vriend Het mag niet meer van moeder Joling. Dus geen dubieuze tv- paneitjes meer voor zoon Ge rard. „Ze vond het programma Hillywood ordinair. Te veel over het randje. Ik zei: de kaart club, zeker? Maar iedereen vond het, zei ze. Nou, dan stop ik. Ander werk genoeg." Vijftien jaar zit Gerard Joling in het showvak. Zingend en schaat send steeds in de aandacht. Die héérlijke aandacht. Dat heeft hij weer. Rijdt hij zijn Mercedes voor de sport school in de prak, staan er met een veertig man te kijken. Gaat hij op vakantie wat luchtig ge kleed een luxe Spaans restau rant binnen, vraagt het perso neel of hij even wat netters aan wil trekken. Rijdt hij een rondje in een blitse sportwagen, weet 'de hele wereld' dat Gerard Jo ling een boodschappenauto van een paar ton onder zijn kont heeft. .Andere artiesten vragen me wel eens hoe ik dat toch steeds voor mekaar krijg, al die aan dacht van de roddelpers. Maar 'het overkomt me gewoon. Zo lang het over auto's of kleding gaat, is het nog tot daar aan toe. Maar op die verhalen over mijn liefdesleven zit ik echt niet te wachten. Dat ik in Aalsmeer woon mag iedereen weten, maar hoe en wat, gaat niemand wat aan. Daarom zal ik die bla den echt niet zelf bellen, hoor. Ik heb maar één afspraak met ze: als ik in verwachting ben, bel ik meteen." Maar roept hij het niet over zichzelf af? Waar hij ook uit hangt, Gerard Joling is nadruk kelijk aanwezig. Laat zich maar wat graag fotograferen, geeft overal een schreeuw of een gil. In de kijker, dus. „Daar hoor je me niet over klagen. Ik ben ar tiest geworden omdat ik het leuk vind om- in de belangstel ling te staan. Laat je kop maar zien. Maar het mag wel eens wat minder.Toch vind ik die re acties ook wel weer om te la chen. Het streelt me ook als ik ergens kom en er tig man met me op de foto wil. Ach, het hoort gewoon bij mijn werk. En als je niet tegen het ritselen van de bladeren kunt, moet je niet in het bos gaan lopen." Vijftien jaar loopt hij nu door het showbizzbos. Als zingende ober uit Schagen werd hij de bekendste finalist die de Soundmixshow ooit had. Hij verkocht miljoenen platen over de hele wereld, had vijftien top- veertignoteringen en een eigen tv-programma. „Ik ben voor zil ver gegaan en heb goud gekre gen." Goud dat hij graag laat blinken. Joling oogstte roem door zijn hoge net-niet-noot bij het Eurovisie songfestival, kreeg een wassen beeld bij Madame Tussaud, schaatste bij Holiday on Ice en werd nog vernoemd, ook. Het Gerard Jolingpaard draaft over de baan en de Ge rard Jolingfresia geurt tot en met Japanse huiskamers. Werk te over. Nog steeds. „Ze vragen me zelfs voor rollen in soapseries. Of ik dat doe, weet ik nog niet. Maar in die panels ga ik dus schrappen. Alleen de keurige dingen pik ik er nog uit. Voor mijn moeder. Maar ook omdat anderen zeggen dat het wereldsterren. Shirli en Thelma Housto: leave me this way') hi bijdrage al geleverd, Joling kreeg niet de idolen te ontmoeten J?e gen hun deel in s s f Amerika. En ik deedi j" in de studio in Berljfjf woon met de beide de grond." De duetten-cd mof p paar maanden uitkor of dat lukt, is nog de }j andere grote wereld- Joling op zijn verlaiv: happen niet zo maai is een gedoe met f contracten, dat wil |iL a ten. En dan zijn hel ook nog ego's van h IJ" kyo, dus ga maar na „In die vijftien jar heb ik wel geleerd vak is van ijdeltuiten zie. Een slangenkuil, dere artiest gaat toch voor z'n eige Maar jaloezie snap il ^Qn co Borsato en Renéi Pj kopen op dit momert ik, maar ik gun ze dal Ik weet als geen art jj) ervoor moeten doenr top te komen en te H „Door naar andfl r£ Gerard Joling: „Ik ben voor zilver gegaan en heb goud gekregen." beter is. En ik hou mijn zaalop tredens. Daarvan doe ik er nog vijftien per maand. De televisie aandacht heb je als artiest ook nodig als je even geen plaat uit brengt. Je moet jezelf toch laten zien." Het is nu anderhalf jaar gele den dat hij een plaat maakte. Zijn laatste hitparade-notering dateert alweer van daarvoor. Daarom krijgt de promotie van zijn nieuwe single 'Als ik met je vrij' nu een forse impuls. De ti tel van het lied staat op speciale weggeef-zonnebrillen en het re frein wordt de leader van tv- programma's bij Net5 en SBS6. foto united photos de boer „Dat garandeert dat het publiek het vaak hoort. En dat is nodig ook, want radio-airplay krijgen is nu moeilijk voor Nederlands talig repertoire." Om zijn artiestenjubileum te vieren, maakt hij volgend jaar een theatertournee en werkt hij aan een cd met duetten met vak te kijken, heb ikf dat ik goed voor m 2g n zorgen. En dat ik et eji r4l voor de dorst moef, voor als het op eend wordt met de caniè" rard Joling. Daarom geïnvesteerd goed. Want ik wil ge tiest worden die ic het toneel opstapt nog zingt voor de een echte hoge i in or£ roor t heme teuze e vvii lergri du Jr e he Z helt; limg. „Ik oncli in 01 as b 4Hlar Hal. in in !rk^ ^en l iet.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 20