'Wijn drinken heeft iets mystieks, iets sacraals' ei Met je neus op de jazz in Noordwijk Mens entief Leiden Regio Feestelijk concert van jubilerende Leidse Harmoniekapel "MANDAG 30 AUGUSTUS 1999 A wegman, 071-5356414, plv.-chef herman joustra, 071-5356430 Dortaai ijdsgréekte en lichamelijk ongemak lijken het le- ie onflen van Lucette Faber (op 9-9-1999 wordt de liqe 51 jaar) te overheersen. Een nacht met i. De Vteel pijn dwingt haar het bed te houden, leren iet interview heeft daarom in de slaapka- aken vier plaats. Man Aikol zorgt voor koffie en ter oviroodjes, terwijl drie katten hun plek op de in 20Dnnige dekbedhoezen voortdurend veilig tellen. „Aikol is zichzelf gebleven, geeft me ïgengas, laat zich nooit door mij in de joek zetten, noemde me zelfs een keer lufkonijn'. Ik heb dat tegenspel nodig, het n naakt me los uit de ivoren toren." UlVwotdat ze Aikol leerde kennen, nu zes jaar ^•üleden, had ze een zwak voor geheime efdes. „Daar heb ik jaren op geteerd." -Janvankelijk was het een getrouwde hoog- Siraar en daarna een Duitse priester, die Miet zijn religieuze roeping worstelde. „Die aan was een stuk, liep in spijkerbroek". De chronische hordenloop van Lucette Faber Lllie e zeven jaar durende verhouding met de loogleraar stilde vooral haar honger naar pmantiek. Ze kwam in deze relatie ook op iatiefn?te"ectuee' gebied volledig aan haar trek- unpeifm „En ach dat gefriemel hoorde er een de Jeetje bij- Ik kon door die geheimzinnig- ohn ff'd °P mezelf blijven, want ik heb altijd Is Iegee' behoefte aan alleen-zijn gehad. Ik kan erlantfwoon beel goed zonder mensen." n een (ermoedelijk heeft haar jeugd bijgedragen zeester1 ^ie houding. Ze bewaart weinig positie- trouwf herinneringen aan die periode. Haar ou- i wie d"5 waren beiden tandarts en bejubelden poral haar intellectuele aspiraties. Ze was je bepn nak°mertje - ze heeft twee zussen en d kan pn broer - en op alle fronten een buiten- ilpverlrentJe- Haar moeder vond haar vooral te tijd vF- "Maar ik was gewoon een beetje mol en gep- 'k moest altijd op dieet. Afschuwelijk, Frwijl mijn zusters pap aten, moest ik een sstelijf11101110 eten- Ik denk dat door de houding ^n mijn moeder het evident is dat ik nu zo willen f101 eten en drinken bezig ben. Als ik nu ven, finta eet, geniet ik onbedaarlijk, het is jt ov<Por mij het meest troostrijke eten dat er i hun pstaat. j3e te viel, vooral als het gezellig werd, buiten ie me6 boot. „Ik was niet zo leuk en ze wisten dgj £en raad met me. Ik trok wel erg naar mijn apder. Hij bracht me in contact met de ren vaPtse literatuur, waar ik nog steeds een ordt cPssie vo°r voel. En leerde de Latijnse na- >men ien van planten. Als ik die kennis aan mijn verbof155011 "^I11 broer vertelde, plaagden ze iaj jie. Ze straften zo mijn honger naar kennis ngenadigaf." lp haar twaafde moest ze van haar moeder goreus op dieet. „Dan ga je straks slank aar de middelbare school", was haar dwingende motivatie. „Een jaar lang een O calorieën dieet. Ik ben toen tien centi- JSrleter gegroeid en dertig pond afgevallen." ^e middelbare schooltijd werd ondanks aar slankere postuur, emotioneel een artmp. „Kinderen zijn erg wreed. Ik heb £)en waarschijnlijk al besloten zelf nooit Inderen te willen, ik heb gewoon niks met 6. Mijn boeken zijn mijn kinderen. Die rdubb|ellen je nooit teleur." Ze kan zich van- ?n ancpag de dag nog precies herinneren hoe ze .ntie vptijds door leeftijdsgenoten is geplaagd. oals de jongen die haar tijdens een fiets- aad ifcht wijzend op een varken, zei: „Kijk Lu- onge\ftte, je tante. Zo'n opmerking vergeet je rer naP°h- Het zit nog in min vlees. Ik denk dat ,ank ii ook te weinig van m'n jeugdtrauma's inkgaiteb geleerd, want er zit nog steeds angst den Dr. Lucette Faber-Oostenbroek is Wijnvrouw van het Jaar. Ze publiceert tweewekelijks in de NRC over wijn. Daarnaast gaat ze voor de Elle een kookrubriek verzorgen. Haar oordeel over wijn is gedegen en betrouwbaar. Toen ze tijdens een vergelijkend warenonderzoek een bepaalde wijn neersabelde, haalden de wijnverkopers de schappen maar leeg. Twintig jaar geleden moest ze na een vernederende en langslepende afkeuringsprocedure haar werk als klassika beëindigen. Maar de 'ontdekking' van de wijn gaf haar kracht het leven weer zinvol in te vullen. Sinds kort woont ze - weer - in Leiden. „In Leiden ben ik opnieuw geboren. Ik voel me hier zo verschrikkelijk thuis dat ik van geluk wel op m'n handen kan lopen. Maar ik wil nog wel internationaal doorbreken. En de sherry uit het verdomhoekje halen." Lucette Faber: „Ik voel me en beetje een kruising tussen Hubrecht Duijker en Wina Bom." FOTO HIELCO KUIPERS voor mensen in me. Ik was te intellectueeel en te lelijk. De jongens van mijn leeftijd vonden me eng." Na het gymnasium ging ze klassieke talen aan de Leidse universiteit studeren. Echter niet voordat een ongelukkige valpartij over een paar bierkratten op haar 18de een defi nitief einde aan haar jeugd had gemaakt en het wankele evenwicht van het leven be hoorlijk verstoorde. „Het was zo'n klap die je nooit meer vergeet. Het was tevens het begin van allerlei klachten: rugpijn, hoofd pijnen, dubbel zien, verlammingsverschijn selen. Volgens de artsen waren de klachten vooral psychisch, ik was te dik en moest maar gauw trouwen..." Desondanks bewaart ze aan haar studen tentijd vooral goede herinneringen. „Ik werd in Leiden opnieuw geboren. Spiritu eel." Op de Witte Singel, op nummer 96, ook wel de Maagdenburg genoemd, ervaar- de ze voor het eerst dat het leven met ande ren ook leuk kon zijn. Want na de ervaring met haar zusjes was dit het warme bad van familiegevoel waar ze altijd zo naar had verlangd. „We waren er alleen met meisjes. Het was er zo verschrikkelijk veilig." De geheime verhouding met de professor sleepte haar eveneens door de moeilijke periode van veel lichamelijke ongemakken. Ze werd tijdens haar studententijd geope reerd aan haar ogen, onderging een aantal hemia-operaties en ze kreeg een stroom- kastje ingebouwd. Dit apparaat prikkelde het autonome zenuwstelsel zodat de ver lammingsverschijnselen aan armen en be nen achterwege bleven. „Ik was een bioni- sche vrouw, afhankelijk van de werking van batterijen." Ze studeerde af op vrouwelijke monsters in de Latijnse literatuur. „De vrouwen komen er in de oudheid niet zo best van af." Tij dens haar promotieonderzoek, dat ze in Bonn deed, zette ze die onderzoeken voort. In Bonn kreeg ze ook de 'verhouding' met de Duitse priester, die 'zijn hormonen soms gedeeltelijk hun werk lieten doen'. De dag dat ze promoveerde, was de gelukkig ste in haar leven, herinnert ze zich. „Want het was de dag dat de geest het gewonnen had van de materie." Ook de dag dat haar eerste dichtbundel uitkwam, was een dag met een sterretje. De relatie met de priester liep op niets uit en ze trouwde met Jan. „Ik had eingenlijk nog maar bitter weinig ervaring in de echte wereld. Beleefde m'n liefdes vooral literair. Relaties zijn ook zo verschrikkelijk moeilijk. Ik had nog steeds van die hoogstaande ideeën. Dat de geest ver boven het lichaam was verheven." Daama werkte ze mee aan de totstandko ming van het Woordenboek van het Mid deleeuws Latijn. Maar haar gezondheid ging steeds verder achteruit. Behalve de be staande klachten, kreeg ze atrose. Op haar 30ste was het zover: ze werd afgekeurd. „Het was een verschikkelijk vernederende ervaring. Het ergste was dat de arts sugge reerde dat ik de boel belazerde. Voor ie mand die zoveel ambities heeft, is dat on verdraaglijk. Maar m'n lichaam was op. Ik dacht echt dat ik deze klap nooit te boven zou komen. De dood leek me toen niet on genood. Het leven werd een chronische hordenloop." Ze zat thuis en hielp haar man, die een kleine uitgeverij in Leiden had. „We leefden voornamelijk van mijn uitkering." Ze pro beerde allerlei wegen te zoeken om haar tijd toch zinvol in te vullen: een baan als parttime-leraar bij het LOI kon ze wel aan. Daarnaast pakte ze het koken serieus aan. „Het was een compensatie van mijn falen in de maatschappij. Ik ging heel weten schappelijk te werk met die kookkunst. Ik organiseerde diners voor mensen die een boek bij mijn man uitgaven." In 1991 wilde ze ook 'iets serieus' over wijn weten en ze haalde haar wijncertificaat. Het werd het absolute keerpunt in haar le ven. Want behalve wijnkennis vergaren, belandde ze in een wereld waar mannen gewoon werkten. Het betekende, niet hele maal onverwacht, het einde van haar hu welijk. De wijnmannen maakten haar aan het lachen, de wijnmannen hadden weinig op met de 'saaie' literatuur en tijdens een wijnreis naar de Bourgogne werd ze ver liefd op haar huidige echtgenoot, een man die het predicaat Bourgondiër met verve draagt. Hij was mede-eigenaar van restau rant Les Quatres Canetons in Amsterdam en begint nu in Leiden een gastronomisch adviesbureau. Ze werd voorzitter van het Nederlands Gil de voor Sommeliers en zat namens Neder land in een internationaal gezelschap voor sommeliers. De opmars in de wijnwereld was definitief begonnen. En haar kennis over de oudheid kwam haar zeer goed van pas, want ze kon zo oude en nieuwe kennis in een aantal publicaties combineren. „Wijn is fascinerend voor iedereen die ge voel voor smaak heeft. Wijn blijft ook uida- gen, want de 40 toprassen geven een diver siteit van duizenden smaken." Daarnaast drinkt ze zelf ook graag een goed glas, maar ze moet oppasen met de medicijnen die ze gebruikt. Haar voorkeur gaat uit naar een Riesling, liefst een Beerenauslese. „Ik hou van wijnen die gelaagd zijn." Een mooie Bordeaux kan ze ook waarderen. „Die wijn past gewoon bij me. Een Bordeaux heeft een verhaal, is eigenlijk een intellectuele drank. Och wat is er mooier dan met elkaar of met vrienden aan tafel een glas wijn te drinken? Het werkt altijd verbroederend. Samen eten en drinken heeft voor mij iets mystieks, iets sacraals zelfs. Het is in ieder geval heel wat anders dan gezamenlijk een kopje thee op de bank drinken." Ze hoopt dat ze nog tien jaren haar kennis kan verdiepen en middels haar publikaties kan uitdragen. Want meer dan twee uur werken per dag zit er niet meer in. Ze krijgt binnenkort twee nieuwe heupen en oude klachten verhevigen zich. „In het ergste ge val kom ik snel in een rolstoel. Ik hoop dat ik niet ten onder ga aan pijn. Dit lijf heeft al zoveel meegemaakt. Mijn levenskracht is er nog steeds, want zo lang mijn geest vrij is, is er toekomst. Ik overleef door mijn werk, de natuur en de muziek. De natuur is voor mij de metafoor van heelheid, de complete harmonie van leven en sterven. Maar er komt natuurlijk een keer een einde aan dit verhaal. Want als ik niet meer kan stude ren, reizen en proeven is het natuurlijk ge daan met me... Maar ik wil nog een studie maken van de economische geschiedenis van Bordeaux als wijnstad. En dan natuur lijk de sherry ontdoen van het negatieve imago." En als het even kan, wil ze de komende ja ren internationaal doorbreken. Het eerste contact met het prestigieuze Engels wijn blad Decanter is al gelegd. Haar bijdrage aan Elle voor een kookmbriek staat even eens vast. „Het is net of alles in elkaar valt. Ik voel me en beetje een kruising tussen Hubrecht Duijker en Wina Bom. Maar dan wel met Werumeus Buning als grootvader. Buning kon zo prachtig literair over eten en drinken schrijven...." ictbre t ook. I regerj ^g^bördwuk sabine van den berg dure n. Koi n Kroatische celliste is niet t eerste dat je verwacht te ho- iuidelP °P een jazzfestival. Toch ^eelde er een uit Split tijdens t tiende jaarlijkse Internatio- Jazz Festival in Noordwijk. haar optreden was niet al ii verrassend maar ook weer oos. Wijdbeens zat Tamara kzelj om haar instrument, laar mouwloze armen zeker in un spel. Samen met acht an- ere muzikanten maakt zij deel It van 'O Septeto Plus' dat za- 3i7 337»rdag twee keer optrad in de ('intertuin van Hotel Oranje. 5921 Van half negen tot drie zijn ies pt niet alleen de hotelgasten 30toti|e zich in de lounge van het et hotel ophouden, het stikt er 30tot1pn de 'jazzhoppers'. Ingebed I de zachte kussens van haar ten luteuil inspecteert een dame an middelbare leeftijd haar Dgmake-up. Haar partrfer is ruk bezig het programma van knavond te inspecteren, want mg verston festival bezoeken is een st apart. Je moet zorgen ior een strakke podiumplan- Verschillende bands spe- >st(binntjn op zes podia verspreid over jjeslag vajotel Oranje en het naburige 39 oulevard Hotel. De muzikan- ivssETTEtn verzorgen allen twee sets, :en, slecnet uitzondering van de Ur- andere isky All Stars uit Rusland die Celliste Tamara Krzelj, niet de eerste die je verwacht op een jazzfesti val. FOTO MARK LAMERS de finale-act is van het Noord- wijkse jazzfestival. Natuurlijk is ook Noordwijker Bob Rigter van de partij die sa men met zijn zoon Simon Rig ter in de bar staat te blazen. Va der en zoon op saxofoon. Zij spelen tot een uur of elf. Maar als je niet oplet mis je ondertus sen wel het begin van het Rob Agerbeek Trio dat samen met zangeres Daisy Bell een zaaltje verderop staat te swingen. Festivals bezoeken is niet al leen een kunst, het is voor som migen ook een ergernis. Op een paar podia is het soundchec ken, het opstellen en weghalen van de verschillende instru menten zo tijdrovend dat be zoekers gaan zuchten en kla gen. Sommigen beginnen vast met een applaus om de aan vangstijd te bespoedigen. Want anders valt de persoonlijke rou teplanning in duigen. Maar de cracks weten dat dat juist leuk is. Improviseren op een eigen schema. De avond nemen zoals die komt. Als een jazzmuzikant. Rob Agerbeek speelt 'Like old times', de zaal staat bol van de mensen, blauw van de rook. In de bar speelt het Maria Harp Quintet 'Easy to love' van hun gelijknamige cd. Het klinkt zwoel en lijkt bedoeld voor in de uurtjes na middernacht. De blonde zangeres wiegt haar de colleté, ze daagt haar luisteraars uit. En dat past bij die sensuele stem. Als het eenmaal goed zit met de zang, is wat show nooit weg. De hotelbar wordt een beetje Maria's bar. Een man en vrouw komen in beweging. „Echt een nummer om op te dansen", speelt de zangeres in op het enthousiaste stel. „Ze ker, alleen doet niemand dat hier!" roept de man haar toe. En hij heeft gelijk. In de bar wordt vooral gezeten. Maar in de kelderzaal van het Boulevard Hotel heeft het ruigere 'The Moonhawks' de dansers op zijn hand. Hier zijn veel jongeren te vinden. 'O Septeto Plus' speelt Ca- poeira' van de cd 'Rodinha': Toon Roos op saxofoon, Mike del Ferro op piano en het Brazi liaanse bloed van Alaor Soares op percussie. Senegalees Mola Sylla zingt mee in deze smelt kroes van (zoals zij het zelf noe men) 'Afro-Braziliaanse muziek vermengd met jazz en klassieke muziek'. Stuk voor stuk solisten die met elkaar grenzen verken nen. Bezoekers die deze muziek toch iets te experimenteel vin den, kunnen terecht bij de Fly ing Dutchmen Jazz Band die ouderwetse dixieland laat ho ren. Dit drukbezochte festival blijft ondanks het bonte aan bod toch wat gekunsteld. Het houdt het jazzfestivalgevoel op afstand; het mist intimiteit en een zekere ongedwongenheid. Twee oudere mannen die spe ciaal voor Rob Agerbeek zijn ge komen laten zich echter niet van de wijs brengen. Om hun favoriet goed te zien en horen zijn ze tot bij het podium door gedrongen om daar lekker op de grond neer te zakken. Dicht op de muzikanten. Met je neus op de jazz. Zoals het hoort. muziek recensie li dy van der spek bncert: Leidse Harmoniekapel o.l.v. Jo- Martens, m.m v. de Slagwerkgroep Sint—Cecilia Voorhout o.l.v. Paul ries Gehoord 29/8, Waterpodium 'de t Lelie' in de Leidse Hout, Leiden. derd e sfeer is optimaal: in heiige ügustuszon, 'loslopende' kin- pren die zich in hun spel on- ewild laten inspireren door de D-jaar jonge Harmoniekapel piden. Ze dansen, springen, en chommelen zelfs op heerlijke Itmes. Met afgevallen takjes laan twee vriendjes gebiolo geerd te dirigeren en in de zandbak worden maatvast de mooiste taartjes gekneed. Tus sen de eerste herfstblaadjes zijn her en der kleurige kleden ge spreid waarop vrolijke familie taferelen. Oud en jong achter de ijsthee, bier en broodje bal, nemen met volle teugen al dit genot van hemel en aarde tot zich. Er wordt op het waterpo dium 'de Lelie' dan ook iets schoons verricht. Onder leiding van de uitste kend dirigerende Johan Mar tens horen we oude vertrouwde melodieën (Jesus Christ Super star, Earth Wind and Fire, les Feuilles Mortes), bruisende, af wisselende dynamische ver schuivingen en felle of swin gende ritmes (English Morris Dance, Cordilleras de los An des). Maar bovenal valt op de werkelijk prachtige gezamenlij ke klankkleur van deze jubile rende harmoniekapel. Op z'n zachtst, zoals in Autumn Leaves en in het middendeel van Fan dango, is die klank weemoedig warm en omfloerst, op z'n hardst (in de grandioze finale van Fandango) stralend zonder te schroeien. En dat komt weer omdat alle muzikanten op zich, of ze nu een'sax, klarinet of een trompet, hoom, tuba of fluit bespelen, hebben geleerd om naar elkaar te luisteren. En van wie anders dan van de dirigent! Bovendien heeft Martens goed op timing en dynamiekwisse- lingen gelet, roept hij steeds de gewenste sfeer op, laat hij de muziek 'verbeelden'. Ook de Slagwerkgroep Sint- -Cecilia uit Voorhout laat ho ren hoe ritmisch spannend en hoe veelkleurig in klank aller hande percussie bij elkaar kan zijn. 'Quinty' (Paul Does) is daar zo'n voorbeeld van. Alles komt aan bod: scherpe en doffe trom, tenor- en grote trom, bongo's, tamboerijnen en al dat andere kleine geroffel. Gaande weg wordt elk instrument ten tonele gebracht, tempi worden door elkaar gehusseld, maats oorten met elkaar vervlochten. De verrassende veranderingen in klankkleur voeren ook hier de boventoon. Dit concert in het Leidse Hout kort samengevat: een feestelijk en kwalitatief hoog staand concert in een sfeervolle entourage! Leidsch DagbladARCHIJïVEN ANNO 1899 Woensdag 30 Augustus GEMENGD NIEUWS - De eetserviezen, het glaswerk, het tafelzilver, enz. gediend hebbende voor de lunche ons van de leden der Vredesconferentie in de restauratiezaal in het Huis ten Bosch, zullen eerlang in het pu bliek worden verkocht in het Venduhuis te 's-Gravenhage. Een buitenkansje voor liefhebbers van curiositeiten, die elkander nu bijv. de vork kunnen betwisten, waar mee prins Von Münster misschien een sardientje gepikt heeft! VOORSCHOTEN - Het personeel der Kon. Ned. Fabriek van gouden en zilveren.werken, der firma J.M. Van Kempen Zonen heeft Zaterdag weer eens recht genoeglijk feest gevierd. Bij gelegenheid van het 40-jarig bestaan van het fabrieks-ziekenfonds besloot het bestuur om den [eden, welke zooveel hadden bijgedragen om het fonds tot zijn tegenwoordigen bloei te brengen, als hulde voor hun zorgzame gezindheid voor kranke medegezellen, den gedenkdag van het fonds onvergetelijk te maken. ANNO 1974 Vrijdag 30 augustus LEIDEN - Riek Schagen (links) en Monique van der Ven in 'De Twee Spieghels', FOTO ARCHIEF LElbSCH DAGBLAD moeilijk. Is de verbinding minder complex, dan kun nen de kinderen gewoonlijk eenvoudig van elkaar worden verwijderd. UTRECHT (ANP) - Tijdens de eerste de beste ge meenteraadsvergadering, die Utrechts nieuwe bur gemeester H. J. L. Vonhoff gisteren voorzat, heeft hij de publieke tribune tot drie keer toe laten ontrui men. Amper was de vergadering begonnen in de sta tenzaal in het provinciehuis - de raadzaal kan tijde lijk niet worden gebruikt omdat hij wordt gerestau reerd - of drie jongelui op de publieke tribune rie pen: "Vonhoff donder op." De burgemeester liet daarop de vergadering schorsen en de jongelui wer den door gemeente-ambtenaren van de tribune ge haald. Het bleef maar kort rustig want even later ga ven enkele andere jongelui luidruchtig te kennen weinig ingenomen te zijn met Vonhoff. Ook zij wer den verwijderd, maar hun hartekreet werd al snel overgenomen. Pas toen zij met zachte drang van de tribune waren verwijderd werd de vergadering voort gezet. Foto's In deze rubriek kunnen worden nabesteld door binnen veertien dagen na plaatsing een ingevulde cheque (geen overschri jvingskaar)ter waarde van vijf gulden (voor een exemplaar van 13 bij 18 In zwart wit) op te sturen naar het Leidsch Dagblad, La.v. Leidsch Dagblad Archieven, postbus 54, 2300 AB Leiden of door contante betaling aan de balie van het Leidsch Dagblad aan de Roosevellstraal 82. U ontvangt de foto binnen drie weken. ROTTERDAM - Gisteren is een Siamese tweeling ge boren. De kinderen zijn in de loop van de dag over gebracht naar het Sophia kinderziekenhuis. Na on derzoek door een team van artsen onder leiding van geneesheer-directeur prof. dr. H. K. A. Visser en dr. J. C. Moolenaar, lector in de kinderchirurgie, werd bekendgemaakt dat de tweeling geopereerd zal moe ten worden maar dat men hoopvol gestemd is. Over de aard der vergroeiing wil men geen mededelingen verstrekken. Het is niet de eerste Nederlandse Siamese tweeling. Op 8 november 1953 werd in het Friese Molanend de tweeling Folkje en Tjitske de Vries geboren. Op 14 jui 1954 werden zij - zeven maanden oud - door de chirurg H. L. Straat met suc ces in het Diaconessenhuis in Leeuwarden geope reerd. De meisjes De Vries waren met de buikjes ver groeid. De levers moesten gescheiden worden en de dunne en dikke darm van een der meisjes moest worden verlegd. Bij het scheiden van een Siamese tweeling is van doorslaggevend belang hoe uitge breid de verbinding is. Zijn de levers bijvoorbeeld uitgebreid met elkaar verbonden, is een scheiding

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 11