ultuur Kunst 'We doen ook graag iets geëngageerds' Het is een hele mooie opstap voor me T ussenrapportage 'oorlogskunst' Lakenhal gereed Ahoy stroomt vol voor Elvis ERDAG 28 AUGUSTUS 1999 m rijsdam. 071-5356444, plv chef annet van aarsen 071-5356443 ieuwe LAK-cursussen )en Theatersport, tapdans, salsa, capoeira, Japans tekenen, amiek, pop- en soulzang, en gregoriaans. Een kleine greep het nieuwe aanbod van LAKcursussen op het gebied van to- - el, dans, literatuur, beeldende kunst, muziek en fotografie, cursussen zijn voor iedereen toegankelijk. Maandag 30 au- stus begint de inschrijving (ma. t/mvr, van 14.00 tot 16.30 r, dinsdag 14 september en woensdag 15 september ook 's 1 jnds van 19.00 tot 20.00 uur) bij het bureau van het LAK aan Cleveringaplaats. Het cursusboekje is daar ook verkrijgbaar. ibileumexpositie Galleria Propitia 1 >en Ter gelegenheid van het tienjarig bestaan van Galleria jpitia wordt in het Leidse Centrum Beeldende Kunst (CBK) n grafiekpresentatie gehouden van 26 kunstenaars. In Propi- zelf is kleiner werk van dezelfde kunstenaars te zien. Het K presenteert daarnaast in de Tuinzaal onder de naam raphics' werk van jonge kunstenaars die op grensoverschrij- ide wijze omgaan met het begrip grafiek. Er is werk te zien ri Mariken Oltheten, Jan Hofman, Maria Chakarova en Fran se Aguillard. Op de Graphics tentoonstelling wordt werk ge ïnd dat met behulp van de computer en nieuwe media tot nd is gekomen. Exposanten zijn onder anderen BIBO, Tho- is Buxó, Claudie Cleen, Jan Kleingeld, Merit en Judith en Ha- d Schouten. De tentoonstelling Grafiek in het CBK en Propi- loopt tot en met 2 oktober. De expositie Graphics duurt tot met 26 september. ;rie orgelconcerten Voorschoten ftelij drschoten Beiaardier Heieen van der Weel bijt aanstaande iandag het spits af van een nieuwe serie orgelconcerten in orschoten. Vanaf 19.30 uur speelt Van der Weel op het caril- dir van de Voorschotense Dorpskerk achttiende-eeuwse com- I sities van Servaes de Koninck en S.L. Weiss en werk van he- ndaagse componisten als Addie de Jong en Leen 't Hart. !S, arna begint het orgelgedeelte met het echtpaar Bert Mooi- ïn (orgel) en Wilanne Mooiman-Hoek (mezzo-sopraan) die kken van Sweelinck, Stradella, Bach, Gluck en Saint-Saens gehore brengen. De toegang tot alle concerten in de serie is rchief Oversteegen bevat veel brieven en d|i haag Het literaire archief van de onlangs overleden J.J. i/an (eisteegen blijkt tal van brieven van bekende schrijvers als inleviha Blaman, Hugo Claus, T.S. Eliot, W.F. Hermans en Gerard alge /e te bevatten. Het Letterkundig Museum in Den Haag heeft ijeen archief kortgeleden verworven. Oud-hoogleraar Oversteegen ;nter ireef de klassieke studie 'Vorm of vent' en richtte samen met s de ës Fens en H.U.Jesserun d'Oliveira het literaire tijdschrift eid. rlyn op. Hij was tien jaar lang directeur van de Stichting voor idelij talingen, bestuurslid van Poetry International en één van de yleden die Arthur Lehning voordroeg als winnaar van de P.C. oftprijs 1999. In 1995 kreeg Oversteegen de Cola Debrotprijs 'gekend voor een tweedelige biografie over zijn in 1981 over- en vriend. Dit jaar verscheen zijn biografisch getinte boek alage'. Het archief van Oversteegen bevat ook documentatie Inmiï1 on(^er anderen H.C. ten Berge, Jacques Hamelink en Ar- r Lehning. uziekleer in Bollenstreek De nieuwe 'Basiscursus Muziekleer' begint in september Lisse. De cursus is speciaal ontwikkeld voor alle amateurmu- j en -zangers uit de Duin- en Bollenstreek die zich verder in n hobby willen verdiepen. Niet het leren van theoretische be- le ani:,Pen' niaar inzicht in de 'bouwstenen' van de muziek en het idinJnen van ^et muzikaal gehoor zijn daarbij van belang. De Tsus duurt één schooljaar en de lessen zijn in de Muziek- 'ams3iool Bollenstreek aan de Heereweg 181a in Lisse, tel 0252- biJd9l34. Spaapen en Innemee nu stand up comedians Ze zijn uit elkaar maar werken soms toch samen. Robert Spaapen en Onno Innemee vormden sinds '91 het cabaretduo Bas terd. Na zeven jaar begon het een beetje te kriebelen. Nu treden allebei op als stand up comedians tij dens de 'Nights of Come dy' in de Burcht. Maar hebben nog steeds niets op met engagement of de kleinkunst van een be zwaard geweten. leiden pablo cabenda Spaapen: „Het was een echt huwelijk. Ik zag Onno nog vaker dan mijn eigen vriendin." Innemee: „Nu zie ik zijn vriendin vaker dan hem." Grapje. Maar niet uit één van hun conferences, echt niet. Aan een terrastafeltje kan zich spon taan een micro-conférence ont vouwen als je de twee cabaret exen maar even de ruimte geeft. „De kroeg is tegenwoordig ons podium." Als Robert iets zegt dan reageert Onno daar spon taan op. En soms wordt daar vanzelf een grap uit geboren. Maar die worden sinds '97 niet meer samen op het podium uit gevent. Want Innemee en Spaapen zijn gelukkig geschei den. Ze voelden zich namelijk een beetje vastgeroest aan de geijkte typetjes. Onno was altijd de kleine, de schlemielige die de grap afmaakte van Robert de lange, de aangever. „We kregen de seven year itch. Je weet wel die periode dat je het voelt kriebelen en je iets anders wilt. We doen het nu nog wel eens stiekem met el kaar." Zoals bijvoorbeeld in humo ristische filmpjes voor TV West, of nu tijdens de Stand up Co medy Nights die vanaf 1 sep tember wekelijks in Sociëteit De Burcht worden gehouden. Al staan ze bij het laatste niet sa men tegelijkertijd op het podi um. En ja het is anders. „Op het podium praatte ik tegen Robert, daar speel je tegen elkaar en dan wordt het vanzelf toneel. Onno Innemee en Robert Spaapen: „Zo, we hebben gelachen, nu is het tijd voor een integer liedje." Als stand upper ben je meer de verteller, je speelt tegen het pu bliek." Niet zwart-wit Maar of dat voor hen het essen tiële verschil is tussen stand up comedy en cabaret? Spaapen: „Het is allemaal niet zo zwart wit. Theo Maas- sen bijvoorbeeld, die wordt dan wel cabaretier genoemd, maar die doet in wezen exact hetzelf de. Hij heeft er alleen een licht plan bij." Innemee: „En er gaat een theatersausje overheen. Wat wel typisch stand up is, is het ongeremde, soms onfat soenlijke publiek. „In de Come- dykroeg aan het Amsterdamse Max Euwe plein staat gerust ie mand op om te zeggen dat je 'Grappiger moet wordee- eeuuuh.' Zoiets overkomt je niet in de schouwburg", licht Spaapen toe. „Stand up heeft niet dat cultuuretiketje", vol gens Innemee. „En het had een slecht imago door programma's als moppentoppers, BNN. Maar het bestaat eigenlijk al zo lang. Wim Kan was de eerste Neder landse stand up comedian. In nemee: „Maar die zat altijd." En ook al heeft een program ma als de Stand Up Comedy Factory het begrip een stuk be kender gemaakt. Er is volgens de Leidse stand uppers geen hype. Alleen een logische voort zetting van iets dat zo'n tien jaar geleden al begon te borre len. Toen vonden video's van Eddie Murphy, Raw en Deli rious al gretig aftrek. „Toen zag je het voor het eerst, oh zo kan dat dus ook. En je kreeg BBC op FOTO HIELCO KUIPERS de kabel. En vergeet niet dat Theo (Maassen) en Hans (Teeuwen) allebei uit het stand up circuit kwamen. Zo gauw ze succes kregen en gingen optre den in de schouwburg werd het opeens 'cabaret' genoemd." Engagement Maar dat is nog altijd wezenlijk iets anders dan dat politiek ge- engageerde. Robert illustreert spontaan. „Jaaah, dat moment in de show dat je voelt: 'zo, we hebben gelachen, nu is het tijd voor een integer liedje.' Innemee: „absoluut zum kot zen." Wat hij laatst nog gezien heeft. „Die nieuwe show van Hester Macrander, dat feminis tische engagement van dat mens. Ik had zoiets van tjonge jonge ga toch je man lastig val len. Kijk, Robert en ik deden ook graag iets geëngageerds in ons programma, maar dan op een veel persoonlijker toon. Dus niet van: 'Erg hè, wat er in Tur kije gebeurt.' Maar zetten liever zo'n Turkse man neer op het podium. We maken het per soonlijker." Spaapen: „Wat Wim Kan en Freek de Jonge vroeger deden, dat kon toen. Dat was gevaar lijk, want niemand sprak dat soort dingen uit in die mate. Mensen die politici publiekelijk te kakken zetten waren er niet. Nu heb je, columnisten in dag- week- en maandbladen. Dus dat is niet bijzonder meer. Mensen zijn niet meer onder de indruk van politiek engage ment." Stand up Onno worstelt op de achter grond nog een beetje met het begrip stand up. Innemee: Wat vind jij van de vergelijking stand up come dy, fast food: fast humour. Dat idee. Het raakt niet echt een gevoe lige snaar bij Robert: „Ja jee het zijn namen, namen, namen." Innemee: „Cabaretweb op Internet, weet je dat dat ontzet tend goed wordt bezocht door vooral Russen. Die kennen het begrip cabaret niet zoals wij. Die denken bij cabaret gelijk 'Ha blote tieten'. Die schrikken zich de pleuris als ze opeens worden geconfronteerd met dat smoelwerk van Youp van 't Hek." De eerste 'Night of Comedy' is woensdag 1 september in de Burcht-sociëteit, Burgsteeg 14, Leiden, vanaf 20.30 uur. Ro bert Spaapen is voor het eerst op woensdag 29 september te zien en Onno Innemee is 3 no vember aan de beurt. In totaal zijn er t/m 17 november twaalf Nights of Comedy. Ima Bjömdóttir: hele goede tweede op het Eurovisie Songfestival -terdam els smit :i rlin jkhedioemt zich simpel Selma. voluit heet ze Selma isdóttir. Want ze komt uit d. Uit Reykjavik om pre- Ho(]te zijn en dat is niet zo ver- erlijk, want bijna alle IJs- |ers wonen in de hoofdstad lat mooie, maar ook zo on- (ergzame land. Veel mu- behalve volksmuziek, er nooit vandaan. Maar het laatste Eurovisie 'estival weten we beter. En Selma bezig met een solo- |ère. werd in Israël met het 'All out of luck' tweede, Ie Zweedse inzending, en iedereen vond dat onte- En het was misschien llemaal anders gelopen als (deelrepublieken van voor- Joegoslavië de punten aan elkaar hadden gege- Maar dat is nakaarten en ia ziet het maar zo: „Het is mooie opstap voor me ge- t." Bovendien maakte dat plaatsje verschil voor de iders niet veel uit. Bij ikomst werd ze als een hel- lontvangen. En dan waren bg de platenbazen, bem het maar het Sound «Show-effect. Daar hebben ook menigmaal meege zet dat niet de winnaar maar andere finalist in het mu- •ak belandde. En waar dat Jte maken heeft? Dat is vra- 5 331 ïaar de mening van de vak- En misschien heeft het te :n met al bewezen talent in verleden. Wat dat betreft ielma een mooi lijstje over- ligen, hoewel ze nog maar n bel: ar ij,. ;n- d€>k wil ze er graag alle toe- ng bij geven, op die ene dat ze in Amsterdam is ter 10 tie van haar single met op het Songfestivalliedje en iet land vast rijp te maken het album dat dit najaar mt. Hing js een geroutineerde inter- »ever geworden. „Komt Jeruzalem. Van te voren ik me niet gerealiseerd dat p prijsveel belangstelling voor de Selma Björndóttir:„lk heb mezelf altijd als een danser gezien en als choreografe.' IJslandse inzending zou zijn. Het overkomt je. Maar iedereen was aardig. En wat ik daar ook heb geleerd is: optreden voor zo'n groot publiek. Meer dan een miljard mensen hebben er naar gekeken. Niet dat je dat beseft als je op het podium staat, maar er is iets in de sfeer dat het heel erg internationaal maakt en ook heel erg groot. En in de zaal zaten ook al 2000 mensen natuurlijk." En dat voor iemand die vijf jaar geleden niet eens wist dat ze goed kon zingen. „Ik heb mezelf altijd als een danser ge zien en als choreografe. Toen ik 10 was, ben ik met dansles be gonnen. Daar lag mijn toe komst, dacht ik. Hoewel, ik heb ook nog overwogen om rechten te gaan studeren. De advoca tuur leek me en lijkt me nog steeds ook een boeiend vakge bied." Maar ja, op haar 19de ont dekte ze dat ze behalve kon dansen ook kon zingen. En dat heeft te maken met een ontwik keling in de populaire muziek op IJsland. „Vanwege mijn dansachtergrond voelde ik me aangetrokken tot musicals. Ik kan echt zeggen dat ik met mijn neus in de boter ben gevallen, want zo'n jaar of vijf geleden kwam 'Hair' naar IJsland. Voor dien bestond er geen musical cultuur bij ons. Maar 'Hair' was zo'n groot succes dat er vraag kwam naar meer musicals. En zo ben ik als choreografe en als danser betrokken geraakt bij Jesus Christ Superstar', 'Cats', Saturday Night Fever', 'Dirty Dancing' en 'The Wall'." In de theaterwereld met vrienden onder elkaar kwam ze er achter dat ze misschien ook wel kon zingen. Regisseurs von den dat ook en gezien haar er varing als danser was ze na tuurlijk geknipt voor meer mu sicals. Ze speelde in 'West Side Story', 'The Rocky Horror Show' en, vorig seizoen als San dy in 'Grease'. Bezig bijtje als ze was trad ze ook nog op met een band, Fantasia, en presenteer de ze een lokale televisieshow. En dan is daar nog de samen werking met Thorvaldur Bjarni Thorvaldsson. „Hij was de re gisseur van 'The Rocky Horror Show'. We konden het goed met elkaar vinden. Behalve dat hij een goede regisseur is, is hij ook een begenadigd muzikant en: hij schrijft songs. Ik wilde me ook wel op dat terrein bege ven en we hebben samen ook liedjes gemaakt. Bijvoorbeeld voor de film 'No Tracé'. Ze zijn op cd verschenen en het zijn in IJsland echt hits geworden." Samen schreven ze ook het liedje waarmee Selma naar Je ruzalem zou gaan. Ook voor de solo cd van Selma die nu op stapel staat, werken ze samen. „Het is een beetje een stroom versnelling. Maar ik ben na tuurlijk altijd al heel actief ge weest. Nu gaat het misschien een beetje een onvoorziene kant uit. Maar ik neem elke dag zoals-ie komt. Je weet ook niet of dat solo-avontuur een succes wordt. Zo niet, pech gehad. Dan ga ik weer het theater in. Er is daar zo veel te doen nu." „Met de komst van de musi cals is voor veel mensen de drempelvrees weggenomen. Vroeger waren er wel musicals voor kinderen, maar dat was dat. En voor de rest zetten niet zo veel mensen een voet in een theater. Nu, door de musicals, hebben mensen zo'n gebouw aan de binnenkant gezien. Ik denk dat ze nu niet zo veel meer schroom hebben om ook naar toneelstukken en ballet te komen kijken. Ik denk dat ik aan die producties best een steentje kan bijdragen. De re giekant heeft me ook altijd ge boeid. Er is in dit leven genoeg te doen. Ik kijk wat er op m'n pad komt en ik geniet van alle dingen zo lang ze duren." leiden cees van hoore Het onderzoek naar zogenaam de 'oorlogskunst' in het Leidse Stedelijk Museum De Lakenhal is voorlopig afgerond. De Ne derlandse Museum Vereniging gaf alle musea vorig jaar de op dracht de herkomst na te gaan van alle verworven kunstvoor werpen en bruiklenen in de pe riode 1940-1945. Cultuurwet houder Alexander Pechtold: „Het Gemeente-archief Leiden heeft onderzoek gedaan naar de periode 1938-1948, dus men heeft de termijn wat ruimer ge nomen. Er zijn meer dan vier duizend documenten bekeken en onderzocht. In sommige ge vallen zijn er nogal wat losse eindjes en de onderzoekers wil len nog overleg met de rijks commissie om die hiaten even tueel op te vullen. Wellicht is er nog ander, completerend mate riaal. Je moet dit rapport dan ook beschouwen als een tus senrapportage." „Die tussenrapportage geeft een goed beeld van de volstrekt chaotische, verwarrende tijd in die oorlog, ook voor het muse um. Wat dan opvalt, is dat er weinig mis is gegaan. De heer Pelinck, toenmalig directeur van De Lakenhal moest net als alle andere museumdirecteu ren opgeven wat hij aan joodse kunst, aan 'vijandelijk vermo gen' zoals de Duitsers dat noemdén, in huis had. Hij heeft dat pas op het allerlaatste mo ment gedaan. We verwachten eind september bericht van de rijkscommissie en komen dan met het eindrapport." De Lakenhal kreeg in 1939 een groot aantal zeventiende- eeuwse meesterwerken in bruikleen van de Duitse kunst verzamelaar Alphonse Jaffé uit Berlijn, die voor het nazi-regi me vluchtte naar Londen. Toenmalig directeur Pelinck hield in 1940 vast aan de afge sproken termijn van één jaar bruikleen, ondanks herhaalde verzoeken van de eigenaar om de schilderijen naar Engeland te verschepen. Daardoor kon de beruchte Duitse Dienststelle Mühlmann de hand leggen op deze schilderijen en ze door sluizen naar Hitier en Goering. Pechtold: „Over Jaffé is destijds een apart rapport gemaakt. Het wordt bij dit rapport govoegd. Voorzover mij bekend is er niets nieuws meer gevonden." rotterdam gpd Elvis leeft! In elk geval voor z'n fans, want het video-concert van The ICing Of Rock 'n Roll op 9 maart 2000 in Ahoy is vrijwel uitverkocht. Bijna alle tiendui zend kaarten die vorige week maandag, precies 22 jaar na z'n sterfdag, in de verkoop gingen zijn reeds aan de fan gebracht. De kans op extra 'concerten' is dan ook groot. Presley heeft met deze 'Elvis in Concert'-show al het Guin ness Book of Records gehaald, omdat het de eerste tournee is van een artiest die niet meer leeft. De bezoekers van de con certen krijgen wel live muziek te horen, maar Elvis zelf is slechts te bewonderen op een groot videoscherm. Oude con certopnamen van The King zijn ingenieus van alle muziek ont daan, zodat alleen de zang overblijft. De muziek wordt ge speeld door een zestienkoppig orkest. Eerder reeds waren de avon den met de 'computergestuur de' Presley in de Verenigde Sta ten en in Duitsland een door slaand succes.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 33