Daar is 'Ome Willem' weer WEER f Roomse heisa Batavia wacht warm welkom in Sydney 126 "ffiliWr Opnieuw flan Je Denken 'Niet roken in de trein? Dan gaan we toch lekker met de auto' Reclamejongens ZATERDAG 28 AUGUSTUS 1999 COMMENTAAR In de Nederlandse katholieke kerkprovincie is wederom opschud ding ontstaan over de benoeming van een bisschop, ditmaal die van Wim van Eijk in Groningen. Van Eijk is opgeleid aan het Rolduc van oud-bisschop Gijsen en is daar later ook zelf gaan do ceren. Het weekblad Hervormd Nederland publiceert sinds twee weken uit zijn collegedictaten, en die geven blijk van een traditio nele opvatting van de leer en een achterhaalde visie op de rol van de katholieke kerk in de jodenvervolging. Dat laatste valt Van Eijk natuurlijk veel meer te verwijten dan het eerste. De rooms-katholieke leer is fundamenteel ondemocratisch, in die zin dat deze bij voorkeur niet wordt aangepast aan veranderende zeden en gewoonten. Het primaat over de uitleg van de schrift be rust bij het Vaticaan. Wie zich daarbij niet wil neerleggen, moet een andere kerk opzoeken of kunnen leven met een verscheurd gevoel. Uit de inhoud van zijn colleges komt van Eijk naar voren als ie mand die de schrift nauwgezet volgt. Zo vat hij Leviticus 18, vers 22 letterlijk op; „Gij zult geen gemeenschap hebben met één, die van het mannelijk geslacht is, zoals men gemeenschap heeft met een vrouw: een gruwel is het." Binnen die opvatting is geen ruimte voor homoseksuelen, al heeft het Vaticaan zich in de loop der ja ren niet meer verzet tegen homo's die hun seksuele geaardheid niet in de praktijk brengen. Progressieve katholieken, zoals Van Eijks grootste criticaster, de homoseksuele pater Herman Verbeek, blijven hopen het instituut kerk en zijn leer naar hun hand te zetten. Die hoop is ijdel geble ken en hun niet aflatende strijd voor een kerk met een menselijk gezicht lijkt daarom steeds meer op een niet te winnen achterhoe degevecht. Heel anders is het met de uitspraak van Van Eijk over de jodenver volging, want uitgerekend deze paus heeft over de bloedige rol van de Inquisitie en de afwachtende en soms collaborerende houding van zijn kerk tijdens de Tweede Wereldoorlog heldere en schuld bewuste standpunten geformuleerd. Die lijkt Van Eijk niet te ken nen of niet te onderschrijven. Dat is pijnlijk voor de betrokkenen en opmerkelijk voor een aanstaand bisschop. Waarschijnlijk ziet Rome er echter onvoldoende reden in om hem de wijding te ont houden, zoals Verbeek en zijn medestanders hebben geëist. Het VOC-schip Batavia kiest het ruime sop op zaterdag 25 sep tember. De Lelystadse pu bliekstrekker vertrekt op een dokschip naar Sydney om al daar de Olympische Spelen op te luisteren. De Batavia wacht een warm welkom, want Australië heeft een bijzondere band met het schip. De originele Batavia strandde in 1629 daar voor de Westkust. In deze periode zet ten de eerste Europese immi granten voet aan wal op het Au stralische grondgebied. Het wrak werd in de jaren zeventig van deze eeuw voor de west kust teruggevonden en is nu te bewonderen in een Australisch museum. Toch geven veel Australiërs er de voorkeur aan om de Batavia in zijn volle glorie te bewonde ren in Lelystad. Van de duizen den toeristen die naar de Lely stadse werf komen, komt een groot deel uit 'down under'. Binnenkort wordt de Batavia af gemeerd bij het National Mari time Museum in Sydney aan Darling Harbour. Daar arriveert het schip halverwege decem ber. Of het technisch mogelijk is om het schip, eenmaal ter plekke, te laten zeilen, wordt nog onderzocht. In Sydney is het schip toegan kelijk voor betalend publiek; de Lelystadse werf krijgt een ge deelte van de opbrengst. Tij dens de Olympische Spelen in september 2000 dient de Bata via mogelijk als ontvangstgele genheid voor de Nederlandse Olympische delegatie, leden van het Koninklijk Huis, NOCNSF, het organiserend co mité in Sydney, en het Interna tionaal Olympisch Comité. De bouw van de Batavia, onder leiding van bouwmeester Wil lem Vos, begon in 1985 op de Bataviawerf. Na tien jaar was de klus geklaard. In april 1995 doopte koningin Beatrix de Ba tavia met speciaal uit de Indi sche Oceaan overgevlogen wa ter. Het schip lag daarna jaren lang afgemeerd bij de Batavia werf en was een ware toeristi sche trekpleister. Om toeristen te blijven trekken tijdens de afwezigheid van de Batavia, krijgt de werf gastsche- pen: de Hansekogge, een varen de replica van een Duits mid deleeuws koggeschip, en een modern mijnenbestrijdings- vaartuig van de Koninklijke Ma rine. Ook is de bouw van het 17e eeuwse oorlogsschip 'De 7 Provinciën' nog volop in gang. De Batavia is in april 2001 weer terug in Lelystad. Scheepsbouwer Willem Vos voor de Batavia op de scheepswerf in Le lystad. FOTO ANP Zomerse sfeer Geen kwaad woord over de slotfase van de meteorologische zo mer. Het Duitse atmosfeermodel gaat er van uit dat de thermome ters begin volgende week opnieuw tot zomerse waarden van om streeks 25 graden worden opgestuwd. Deze prettige vooruitzichten zijn het gevolg van een herschikking van de weerkaart. Een nieuw hogedrukgebied beweegt zich namelijk naar zuidelijk Scandinavië en de Oostzee en wordt niet in afgeslankte vorm naar Midden Eu ropa gedirigeerd. De zomerse temperaturen worden bereikt bij overwegend zonnig weer. Een Atlantische storing, die door het hogedrukgebied wordt gepareerd, komt midden volgende week boven de Golf van Biskaje terecht. Aan de oostflank van dat systeem wordt de aanvoer van hele warme lucht gecontinu eerd. Ook september zou dus best in een zomerse sfeer van start kunnen gaan. Wel neemt van het zuiden uit de kans op een regen of onweersbui toe. Vandaag ligt het hogedrukgebied min of meer boven ons land. Waaien doet het dan ook nauwelijks. Wat er aan wind staat is hooguit zwak tot matig (kracht 2-3) uit richtingen tussen west en noord, vanavond noord tot noordoost. Ver der zijn er perioden met zon, maar er ontstaan ook en kele stapelwolken. Aan zee blijft het meest zonnig. De temperaturen komen uit op maximaal 21-22 graden. Morgen is er over het algemeen meer zon met maxi ma tot rond 24 graden en een zwakke tot matige wind uit het oosten tot zuidoosten. Een zwakke storing in de bovenlucht veroorzaak te gisteren vrij veel bewolking. De bewolking werd vooral in de middag dunner. Daardoor pakte het kwik nog tamelijk aardig uit. Op Schiphol werd het nog ruim 21 graden. Gisternacht had Bloemendaal het hoogste minimum van het land met 17,6 graad. Wolkenvelden en warm zeewater zijn de reden van deze hoge nachtelijke minima. De eilandengroep de Bahamas krijgen vandaag te maken met de orkaan Dennis. Rond het centrum werden gisteren windsnelheden tot 130 km/uur ge meten. Edwin Rutten: een jazzzanger die het gezicht werd van een kinderprogramma Het leven van de artiest is vluchtig. Zo zijn ze Bekende Nederlanders, zo hoor je tijden niks van ze. Even geen hit of show en De Beroemdheid gaat schuil achter vergeten kleedkamerdeuren. De rubriek 'Gedoofde Sterren' zet die deuren weer open. Vandaag aflevering acht: Edwin Rutten. Via de jazz in de hitparade en voor altijd Ome Willem van de Fillem. Want de trek in het broodje poep blijft. Joepie-de-poepie! nog dagen Edwin Rutten blijft altijd een beetje Ome Willem. Dat loopje, dat toontje. Twee stappen, twee zinnen, en daar is Ome Willem weer. Het petje is niet eens no dig. In zijn keuken in Hilversum praat Edwin Rutten over die loopbaan die hem 'is overko men'. Een jazzzanger die in zijn jeugd per ongeluk een hit scoorde. Een serieuze muziek man die het gezicht van een kinderprogramma werd. Met als gek gevolg dat deze uitstap jes hem bekender maakten dan zijn eigenlijke werk in de jazz. „Mijn norm is dat je alles mag aanpakken, als je maar voor de gaapgrens blijft." Ooit geweten dat de Film van Ome Willem in Edam is bedacht? Hij was net twintig, in 1964. Een mooie jon gen, zoals dat heet. Droeg de stoere shawls die toen zo in de mode waren. Indruk maken. Lekker in Amsterdam rondscooteren met zijn groene Lambretta. „Ik zag er geweldig gesoigneerd uit, hoor." Zijn fo to's stonden in de Muziekpara- de, de Muziek Express en Tu- ney Tunes: dé bladen van die tijd. Edwin Rutten had zelfs een eigen fanclub die om de zoveel tijd het Edwin Journaal uitgaf. Alles stond erin: nieuwtjes over zijn leven, zijn studie psycholo gie, zijn scooter en zijn hits. Hits, jazeker. Want hij haalde twee kéér sérietié dé Top Veer- tig, in 1964. De liedjes 'Het spijt me' en 'Ik moet altijd weer op nieuw aan je denken' waren be werkingen van Amerikaanse componist Burt Bacharach, waarbij Gerrit den Braber (on der de schuilnaam Lodewijk Post) een Nederlandse tekst had gemaakt. Dat de platenbonzen met dit werk bij hem terechtkwamen, was geen toeval. Vanaf zijn zes tiende had Edwin Rutten ge zongen bij het Gold Coast Combo van zijn oude school- maatje Rogier van Otterloo. Ook trad hij als solist op bij het Metropole Orkest. En toen op eens in de Top Veertig. „Die wereld was me totaal onbe kend. Het was natuurlijk de tijd van The Beatles en The Stones, maar dat hele popcircuit ging langs me heen. Watmoet ik met me2elf Edwin Rutten: „Mijn norm is dat je alles mag aanpakken, als je maar voor de gaapgrens blijft." FOTO CPD JOOP BOEK Optreden met die hitjes deed ik dan ook nauwelijks. Eigenlijk alleen als de platenmaatschap pij iets voor de promotie had geregeld. Op de tv, bij Willem Duys en zo. En ik heb een keer op het Blokker Festival gestaan, in het voorprogramma van The Pretty Things. Toestanden wa ren dat. Het publiek zat op die veilingkistjes op die ruige jon gens te wachten. En daar kwam ik met een heel net liedje. La chen, hoor. Ik maakte me er ook niet druk om. Ik studeerde. En dat zingen deed ik gewoon bij om mijn studie te bekosti gen." Toch kreeg het showvak de overhand. Op de valreep, bij het maken van zijn afstudeer scriptie, zette hij een punt ach ter de studie. De jazzwereld trok harder aan hem dan psy- chologenland. Hij won songfes tivals in Polen en Oostenrijk, maakte platen en presenteerde jazzfestivals. Maar ook de weg naar Hilversum lokte. De naam van Edwin Rutten dook op als radiopresentator- en producer. Hij zat achter de microfoon bij de mediarubriek 'Ratel', bij 'Filmblik' en had zijn eigen show 'Rutten Troef. Tientallen programma's verder volgde 'De Film van Ome Wil lem', de VARA-kindershow die hem ruim. vijftien jaar een be kende oom van grote en kleine kinderen maakte. „Aart Staart jes kwam met het idee. Hij bel de me en vroeg of ik wel eens wat met kinderen had gedaan. Ik zei dat ik er twee had, waarna hij kwam praten. Zo is Omé Willem bij mij thuis in Edam geboren. Een heerlijk program ma was het. Ome Willem als de modale vader met zijn aange zette karaktertrekjes tegenover Teun, Toon en August die de mening van de kritische kinde ren vertolkten. Was Ome Wil lem aardig, was hij héél erg aar dig. En was hij vervelend, dan was hij ook strontvervelend. Die tegenstellingen maakten het altijd spannend. De kracht van het programma was dat we kinderen serieus na men. Niks kinderachtig gedoe. Niks buigen naar beneden. Kin deren hebben er recht op dat je ze als volwaardig medemens beschouwt. Natuurlijk moest het allemaal luchtig en leuk zijn, maar er zat altijd een scheut educatie in de voetnoot. Ze staken er altijd wat van op. Ook de oudere kinderen. Want de lol was dat we het program ma maakten voor kinderen van vier tot zes jaar, terwijl uit de reacties bleek dat we een veel groter publiek bereikten." 'De Film van Ome Willem' werd uitgezonden van 1974 tot 1990. En nög steeds praat Rutten met heimwee over tijd van 'Luister even wat ik vraag) luister Wat ik vraag vandaag', het lied waarin hij van zijn kijkers en zijn muzi kale Geitenbreiers steevast wil de weten of ze een broodje poep lustten. Tweehonderd af leveringen lang wees hij een eindeloze rij kinderen ('Rakker, moet jij even plassen?') iedere keer weer geduldig de weg naar de wc. „Waarom we met Ome Willem moesten stoppen, is ons door de VARA-leiding nooit goed uitgelegd. Op die dingen krijg je in Hilversum nooit een goed antwoord. Maar het lag niet aan ons. Bij de makers was nog lang geen sprake van me taalmoeheid." De keuze voor Edam als woon plaats kwam door zijn twee dochters. Het gezin Rutten woonde op een woonboot in Amsterdam en zocht de ruimte. Dik vier jaar woonden ze in het historische hart van het IJssel- meerstadje. „Toen begon mijn vrouw naar haar geboortegrond in Bilthoven te verlangen." Daama verhuisde hij naar Leeuwarden om het afgelopen voorjaar weer in Hilversum neer te strijken. Dicht bij de dochters, van wie er een als psycholoog en een ander als tv- producer werkt. „Bij iedere ver huizing reduceert het aantal dozen met plakboeken en knip sels van vroeger. Wat eerst me ters papier waren, wordt steeds meer gewoon een herinnering." En nu? Edwin Rutten heeft nog steeds geen vast beroep. Maar nog altijd is er de jazz. Hij zingt, houdt workshops en presen teert festivals. Volgend jaar staat hij weer in Duitsland op het toneel om als verteller tekst en uitleg te geven bij concerten. Aan concervatoria in Gronin gen, Hilversum en Utrecht geeft hij lessen jazz-interpretatie, hij deed mediatraining bij het NOB in Hilversum en presenteert congressen voor het bedrijfsle ven. Want nog altijd is hij ook Bekende Nederlander. En dat helpt, als organisatoren van taaie seminars op zoek zijn naar een dagvoorzitter.Als freelancer weet ik niet beter of je pakt zo veel mogelijk aan." „Denk ook niet dat ik mijn band met kindertelevisie kwijt ben. Ik zit in de kinderserie Klokhuis. Heerlijk om te doen. Daar vind ik de sfeer terug uit de tijd van Ome Willem. Ook nu is Aart Staartjes weer de geestelijke vader van de uitzen dingen. Maar graag zou ik ook weer een eigen kinderprogram ma maken. Niet speciaal met Ome Willem, maar die opvat tingen en die aanpak zou je zo weer kunnen toepassen." Hardop denkend loopt de idee enman door de keuken. Bij ie dere stap een nieuwe gedach- tengolf. „Het liefste maak ik een kinderprogramma met muziek. Eén conee pt waarbijal mijn kanten bij elkaar komen. Dus praten met kinderen, uitleggen en muziek maken. Iets speciaal voor jonge kinderen, want met muziek kun je niet vroeg ge noeg beginnen. Eigenlijk zou je een rij stoelen met zwangere vrouwen op een rij moeten zet ten en op die bolle buiken een concert loslaten. En daar een camera bovenop zetten. Zie je het voor je?" Pratend, lopend, gebeurt het opnieuw. Ook zonder decor, ook zonder petje op, is hij als vanouds weer Óme Willem. „Moet je nu dat hele eind weer terug in de auto? vraagt de bezorgde oom bij h$t vertrek. „Wil je niet voor je gaat nog even naar de wc?" Alleen dat vertrouwde rakker ontbreekt. JAN VRIEND» B wil dig Nog 126 dagen et nieuwe millennia breekt aan. Redet deze krant om in dagelijkse serie te te kijken op belar BEü ke gebeurtenissei plaatsgrepen op responderende d de afgelopen 1001 Deze week: 23 au 1948: Wereldraad Kerken opgericht aug 1572: BartholJet: meusnacht in Pai 25 aug 1566: Beel storm Den Haag; aug 1976: Lockhe faire; 27 aug 1883 Ie k barsting vulkaan J katau; 28 aug 198 tientallen doden airshow Ramsteii 28 AUGUSTUS 1988 Als een vliegshow op.-, basis Ramstein bij K T J lautern op 28 august 1988 in een dramatis vuurzee eindigt, sta. len klaar met een oo over het Italiaanse st team 'FrecceTricolo (driekleurige pijlen) luchtacrobaten, verr naar de groen-wit-ron^' rook die hun toestel! ten ontsnappen, bot boven de hoofden v; honderdduizenden schouwers tegen elk met tientallen doder gewonden tot gevolg waaghalzerij, de Itali eigen', klinkt het. Co dore Tom Bakker, pl vervangend commai van de vaderlandse tp, sche luchtmacht, vel Lr' zulke oordelen naar land der fabelen. -.PiIT zijn normale mepsej én - dök'al heten ¥tcdï_ minnaars te zijn en Hollanders het etiket^ nuchter - culturele vf schillen in de lucht staan niet." Hij wijst professionaliteit van vliegers en de kwaliti de vliegtuigen die eij zijn aan de demonsi teams.Als er deson wat gebeurt moet je van leren", stelt Bak Voor de Koninklijke macht is het drama Ramstein dan ook e< den de richtlijnen aa scherpen. Luitenant nel Huig van Duijn: ven publiek vliegen i sindsdien niet meer. moeten ons onbekei teams altijd een vooi monstratie geven." HENKRUIJL» M ba \p° l0f «M ">la ,0 Vol „Dat gezeik altijd over roken. Dan ga ik toch lekker met de auto?" De reiziger in de trein van Heerlen naar Den Haag vindt het maar niks dat de NS het ro ken op termijn willen verbieden. Zijn buurman, wiens pakje shag uit de borstzak steekt, knikt. „Hij heeft gelijk, maar ik heb toevallig geen auto. Ik kan best een tijdje zonder peuk hoor, maar op een lang stuk wil ik toch wel een keertje kunnen roken. Als de NS dan zo nodig willen, zou ik zeggen: maak de stoptreinen rookvrij, maar zorg dat er in de Intercity's in elk geval een treinstel blijft waarin je nog mag ro ken." Vanuit het belendende niet-rokersge- deelte draait een oudere man zich om. „Ik heb een hekel aan roken, ik vind het gewoon vies, maar zo'n maatregel vind ik nou ook weer niet nodig. Als mensen willen roken, moeten ze die mogelijkheid hebben, maar zorg dan dat wij er geen last van hebben." „Sjekkie opa?", grapt de jongen die achter hem zit, slechts gescheiden door een stukje donker glas dat de rook moet tegenhouden maar dat niet doet. „Je krijgt zo langzamerhand toch wel het idee dat je een vieze junk bent als je nog rookt", zegt hij. „Straks kun je alleen nog stiekem in een hoekie er gens snel een trekje nemen." In de eerste klasse wijst een vrouw er op dat zij door te roken flink heeft meebetaald aan het bestaan van de NS. Op elk pakje wordt immers een fors bedrag aan accijns geheven. „En de staat is nog altijd grootaandeelhou der van de NS, dus ik heb recht van spreken, dacht ik." Ze herinnert aan pogingen van de Russische overheid om het land droog te leggen. Die mis lukten tot twee keer toe omdat de staat de belastinggelden op drank niet kon missen. „Ach, uiteindelijk zal ik me er natuurlijk bij neerleggen als het zo ver komt, maar vergeet niet dat er altijd aso's zullen blijven die gewoon gaan zitten roken. Dat kan veel agressie op roepen. Daarom denk ik dat het inder daad de beste oplossing is om één of twee coupés te reserveren voor rokers. Dan heeft niemand last van elkaar." „Mee eens", zegt een andere rookster. „Ik vind het geen ramp als er niet meer gerookt mag worden, maar ik zou het wel jammer vinden. Het is zo'n heerlijke ontspanning. Vooral na je werk, even onderuit in de trein en een sigaretje. Heerlijk." Zo denkt ook de organisatie voor reizi- gersbelangen Rover er over. Woord voerder Rotteveel, een niet-roker: „Wat heeft het nou voor zin om bepaalde groep reizigers voor h hoofd te stoten? De NS moeten waar klanten behoefte aan hebh dat is onder meer roken. Ik zou kunnen voorstellen dat het aant rp rookplaatsen nog iets wordt ven 4 derd. Nu zijn dat er zestien op d Lj tig zitplaatsen en dat zouden er schien tien of twaalf kunnen wo Maar een volledig rookverbod ii wh te betuttelend. Moet je dan in ci met stoffen bekleding ook gaan den dat mensen daar een broodpef eten?" Mijn eerste en tot nu toe enige les in het reclaniewezen kreeg ik van Eli van Tijn. Hij had een geluidstudio in Am sterdam. Als jong acteur mocht ik daar een reclametekstje inspreken dat op de radio zou worden uitge zonden. Ik weet het zinnetje niet meer precies maar het was zoiets als: „Drink uitsluitend jonge jenever van Delicious. Want jonge jenever van De licious smaakt gewoon delicious. Maar dan een ander merk. Ik meldde mij ongeveer een kwartier te vroeg in de studio van Eli. Hij liet me de tekst lezen en vroeg of ik die eens wilde voordragen. Dat deed ik. Iets vlugger", zei Eli. Ik deed het iets vlugger. „Uitste kend". zei Eli, „acht seconden, precies wat we nodig hebben, jongen luister, zo meteen komen hier twee meneren in nette pakken. De een is directeur van de Deli cious club en de ander komt van het recla mebureau dat die tekst bedacht heeft. Mis- JOOST PRINSEN MENSELI, schien hebben ze secretaresses bij zich maar concen treer je op de heren. Die mannen willen niet het ge voel hebben dat ze voor niets helemaal uit Schiedam zijn gekomen. Dus die heren gaan jou aanwijzigin- gen geven. Zeker als ze secretaresses bij zich hebben. Als je het niet goed doet. gaan ze je fout verbeteren en dan zitten we hier morgen nog. Dus moet je ze hel pen. Maak opzettelijk een paar fouten. Zeg UTTslui- tend in plaats van uitSLUITend. En bv. DElicious in plaats van delicious. Nadar ze je verbeterd hebben, zeg je de tekst met een accent. Rotterdams of zo maakt niet uit. Dan gaan ze in conclaaf en daarna zeggen ze dat ze de reclame toch liever in het alge meen beschaafd hebben. Ten slotte doe je de tekst precies zoals je hem zoeven gedaan hebt. Geweldig roepen de heren, die opname nemen we. En dan kunnen we allemaal op tijd naar huis." Tien minuten later kwamen de heren binnen. Ik hield mij nauwkeurig aan van Tijns adviezen. En verdomd, het werkte. Na een kwartier stond ik op straat met 500 gulden in mijn zak. Dit verhaal, een aardige anekdote toch, vertelde ik onlangs aan Jantje Bongers. een reclamejongen van het eerste uur. „Leuk verhaal", zei Jantje, „maar wat dacht je hiervan: jaren geleden moest ik een werven de folder schrijven over videorecorders. Die dingen bestonden nog maar tiet. Ze waren groot, duur en zwaar en vooral: binnen de kortste keren stuk. Servi ce was er nauwelijks op dat spul omdat de fabriek te weinig monteurs Imd die wisten hoe die dingen in el kaar zaten. Maar goed, ik aan de slag. Ik prees de stroomlijn, de beeldkwaliteit, de gemakkelijke bedie ning en wat al niet. Ook bedacht ik dat je bij aan koop van zo'n recorder vier banden cadeau kreeg. Die tapes waren toen nog behoorlijk duur. En ver domd het werkte, net als die truc vcm jou. De handel werd goed verkocht, mijn bazen waren tevreden. We ken later kom ik thuis, staat er zo'n bakbeest in de woonkamer. „Wat heb je nou geflikt", zeg ik. Zegt mijn vrouw: „Een fantastisch apparaat! En vierban den 'gratis en voor niks. Lees de folder maar.Had ze verdomme 2300 piek uitgegeven op basis van een on- zinfoldertje dat ikzelf in elkaar gedraaid had. En nou jij weer. Drink iets van me", zei ik. „Doe maar een jonge jenever", zei hij.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 2