Assemblee Wereldraad van Kerken op de hellii Suriname met 'n vleugje India Kerk Samenleving ZATERDAG 28 AUGUSTUS 1999 REDACTIE AAD RIETVELD. C VANDAAG 28 De 'geleerdste aller kerkvaders' en 'leraar der genade' werd hij genoemd, Aurelius Augustinus (354-430): priester en later bisschop van de stad Hippo. Maar hij is vooral bekend als schrij ver van boeken als 'Belijdenissen' en 'De stad van God', waarin hij denkbeelden naar voren brengt die nog steeds de basis vormen voor het christelijk denken. Zo'n belang rijk man als Augustinus moest natuurlijk heilig worden verklaard. Zijn feestdag is 28 augustus, de dag dat Sint Au gustijn, volgens een oude weerspreuk, 'de zomer in bed stopt'. Ganesja is de hindoegodheid, zoon van Sjiva, met een oli- fantenhoofd. Vandaag is Ganesja jarig, wat reden genoeg is voor een feestje. 29 Van de heilige van 29 augustus, Sabina, is wei nig bekend. Ze stierf voor haar geloof, naar men nu aanneemt ergens in 75 na Christus in het Italiaanse Umbrië. Maar het kan ook an derhalve eeuw later in Rome zijn geweest. Waarschijnlijk had de bewuste Sabina een dienstmeid, Serapia, die ook voor haar geloof moest sterven. Ook hier geldt dat niets zeker is. Zelfs het gebeente dat jaarlijks centraal staat in een dankgebed voor de heilige Sabina, is waarschijnlijk niet van haar. Paus in december naar Irak bagdad Paus Johannes Paulus II bezoekt in december Irak. Hij ontmoet tijdens zijn bezoek van twee dagen ook de Iraakse pre sident Saddam Hussein. Dat heeft de patriarch van de Chaldese kerk, Raphael Bidawid, gisteren meegedeeld. Volgens de patri arch, die in de Libanese hoofdstad Beiroet verblijft, is de datum van de komst van de paus nog niet vastgesteld. Maar hij zal lig gen tussen 2 en 5 december. Het Vaticaan heeft het bezoek be vestigd. De Verenigde Naties, die in 1990 een luchtembargo te gen Irak afkondigde, moet de paus nog toestemming geven in Bagdad te landen. De Chaldese kerk verenigt 800.000 van de één miljoen christenen in het overwegend islamitische Irak. Aartsbisdom zegt abonnement HN op Zeist/Groningen De pastorale dienst van het aartsbisdom Utrecht heeft het abonnement op het weekblad Hervormd Ne derland per direct opgezegd. Hoofdredacteur W. van der Mei den van HN vermoedt dat de opzegging te maken heeft met de publicaties over de zeer behoudende standpunten over onder meer homoseksualiteit en gemengde huwelijken van de nieuwe bisschop van Groningen, W. Eijk. Deze week kopte HN op de voorpagina: Bisschop Eijk. Meer griezelverhalen uit Groningen. Volgens een zegsman van de diocesane pastorale dienst bestaat er geen verband tussen de opzegging en de recente publicaties. Nonnen bidden voor moeder Teresa Calcutta Nonnen van de Missie van Liefdadigheid bidden bij het graf van de stichtster van hun orde, moeder Teresa. De plechtigheid vond plaats op de verjaardag van de vrouw, die be kend stond als 'de heilige van de armen'. Moeder Teresa stierf in september 1997 in Calcutta. De paus heeft voor haar heilig verklaring dispensatie gegeven op de regels van de Rooms-Ka tholieke Kerk, zodat de procedure versneld kan worden uitge voerd. FOTO REUTERS BEROEPINGSWERK NEDERLANDSE HERVORMDE KERK Beroepen: te Haaksbergen-Buurse, als predikant voor bijzondere werk zaamheden bij Stichting Neijenborch, locatie verpleeghuis het Wieden- broek te Haaksbergen, G.J. Bouwmeester te Usselo, die dit beroep heeft aangenomen. ïfo geneve anp De Wereldraad van Kerken moet nadenken over een nieuwe manier om de band tussen de lidker ken tot uitdrukking te brengen en te versterken. De huidige zevenjaarlijkse assemblee, op wester se parlementaire leest geschoeid, moet op de helling. Dat stelt secretaris-generaal Konrad Rai ser van de Wereldraad in zijn rapport voor de vergadering van het centraal comité (algemeen bestuur). Het parlementaire model met de heerschappij van de meerderheid moet volgens Raider plaats maken voor een 'assemblee van de toekomst'. Daarin zou de communicatie tussen de deelne mende kerken centraal moeten staan. Het cen traal comité moet uiterlijk in 2002 voorstellen voorgelegd krijgen. De Wereldraad van Kerken begon in 1996 aan een bezinning op de eigen identiteit en de koers voor de toekomst, onder de Engelse naam Com mon Understanding and Vision (CUV). Het CUV- document omschrijft de Wereldraad allereerst als een 'gemeenschap van kerken'. Het zelfstandig uitvoeren van programma's op het gebied van kerkelijke eenheid, zending en gerechtigheid en vrede vanuit het hoofdkwartier in Genève krijgt daarmee minder nadruk. Hoewel de precieze gevolgen van het nieuwe denken nog onduidelijk zijn, verwacht Raiser dat de dialoog tussen de lidkerken belangrijker zal worden dan de programma's. Dat wordt volgens hem al zichtbaar in de vormgeving van het 'oe cumenisch decennium ter overwinning van het geweld', dat in 2001 begint. De Wereldraad wil dat niet vanuit Genève sturen, maar slechts loka le kerkelijke initiatieven ondersteunen, stimule ren en met elkaar in contact brengen. Het decennium-thema raakt volgens Raiser, „het hart van onze roeping als gemeenschap van kerken". „Geweld in huis en op straat, tussen et nische en religieuze groepen, binnen en tussen naties en samenlevingen, is de sterkste ki het menselijke gemeenschapsleven vei Hij erkende dat de kerken met hun theo tradities en machtsstructuren geweld ben gerechtvaardigd. Ze zullen tijdens hei nium dus ook de hand in eigen boezem steken. Vragen rond geweld en geweldlooshi ben de Wereldraad al sinds de jaren zest gehouden, constateerde Raiser. „We hel een beslissend moment bereikt in het 1 controversiële oecumenische debat over en geweldloosheid, oorlog en vrede, heid en verzoening." ]e< Hindoeïsme tweede niet-christelijke religie Na de islam is het hindoeïsme in Nederland de grootste niet-christelijke religie. Toch is deze godsdienst, vanuit India en Suriname door de hindoestanen naar Nederland gebracht, relatief onbekend. Omdat het hindoeïsme door de Surinaamse hindoestanen in ons land vooral als een huisgodsdienst beleefd wordt, manifesteert ze zich nauwelijks in het openbaar. Voor een buitenstaander was het niet goed mogelijk zich er een beeld van te vormen. Daarin is nu verandering gekomen. De werkgroep Hindoeïsme van de Raad van Kerken bracht onlangs een bundel artikelen uit, die geschreven is door mensen die het hindoeïsme hebben bestudeerd of zelf hindoe zijn. door THEO KRABBE Het boek betekent een verrij king van de kennis van de twee de niet-christelijke godsdien sten in ons land. Indoloog Corstiaan van den Burg geeft een heldere inleiding over de fi losofische en religieuze ontwik keling van het hindoeïsme in India. Theoloog en socioloog Jan Peter Schouten beschrijft in een overzichtsartikel de hoofd lijnen van het hindoeïsme in Nederland. Andere artikelen gaan in op de rituelen, geloofs praktijken, jaarlijkse feesten en de maatschappelijke positie van de Surinaamse hindoege meenschap in Nederland. Het hindoeïsme is meer dan al leen een religie. Door zijn histo rische verwevenheid met de In diase maatschappij is het een complex van godsdienstige, so ciale, economische en politieke elementen, die nauw met el kaar samenhangen. Ze zijn zo sterk met elkaar verweven dat zelfs godsdienstwetenschap pers geen antwoord hebben op de vraag of het kastenstelsel in India een economische of een religieuze grondslag heeft. In Nederland leven zo'n 70.000 hindoes, van wie de meesten hindostaanse Surinamers zijn, stelt Schouten vast. Deze hin dostaanse Surinamers zijn af stammelingen van Brits-Indi sche contractarbeiders die van af 1873 op de Surinaamse plan tages te werk werden gesteld. In 1863 schafte Nederland de sla vernij af. In Suriname verlieten de vrij geworden zwarte arbei ders massaal de plantages. Nieuwe werkkrachten moesten worden aangesteld. Ze werden geworven in het noordoosten van Brits-Indië, de provincie Hindostan, en kregen een con tract voor vijf jaar. Daarna kon den ze gratis terugkeren naar India, maar ook mochten ze met een klein startkapitaal een toekomst in Suriname opbou wen. Ongeveer 22.000 contractarbei ders kozen ervoor om te blij ven. Zij groeiden uit tot de grootste bevolkingsgroep van Suriname. Deze Surinaamse hindostanen was er veel aan ge legen om hun uit India meege brachte godsdienstige traditie te bewaren. Eenvoudig was dat niet door de veranderde om standigheden. Zo groeide een geheel eigen Surinaamse vari ant van het hindoeïsme. Anders dan het Indiase hindoe isme kent het Surinaamse hin doeïsme geen kastenstelsel. Het kastenstelsel in India is een ge sloten systeem met een hiërar chische ordening van sociale groepen, gebaseerd op het ritu ele (niet hygiënische) rein heidsprincipe. Het reinst, het meest doordrongen van de goddelijkheid, is de priesterkas te, de brahmanen. Onderaan staan de minst reinen, de 'on- aanraakbaren'. Dat hiërarchische bouwwerk is religieus gelegitimeerd. Hin does geloven dat iemand hoog in de hiërarchie zit ten gevolge van 'reine' handelingen in een vorig leven, omdat 'onreine' handelingen hem laag zouden hebben ingeschaald. Er zijn strikte regels voor de omgang Hindoeïsme in Nederland: een vrouw offert melk aan de olifant-god Ganesj in een een tempeltje in Apeldoorn. tussen de kasten, voor de be roepen die ze kunnen uitoefe nen en voor onderlinge huwe lijken. Zo geldt het bijvoorbeeld als zeer verontreinigend om voedsel of drinken aan te ne men van iemand uit een lagere kaste. Die regels konden de Hin dostaanse contractarbeiders niet meer in acht nemen. Op de reis van India naar Suriname en op de plantages waren ze ge dwongen met elkaar op te trek ken en verdween de traditione le beroepenverdeling. En er wa ren zo weinig vrouwen meege komen, dat trouwen binnen de eigen kaste niet mogelijk was. Alleen de extremen bleven be staan: de brahmanen en on- aanraakbaren. De brahmanen hielden het godsdienstig besef levend, maar zij beperkten zich hoofdzakelijk tot het ritueel. Zij bereidden de jaarfeesten voor en voltrokken de overgangsriten van geboor te, puberteit, huwelijk en dood. De kennis over leer en midde len om uiteindelijk verlost te ra ken van de aardse gehechtheid, de essentie van het hindoeïsme, viel echter buiten hun gezichts veld. Na de onafhankelijkheid van Suriname in 1975 kwamen veel hindostanen naar Nederland. Hier werd het voor hen nog moeilijker om hun eigen cultu rele en godsdienstige identiteit te bewaren. Ook al omdat de hindoes geen kerkgenootschap kennen en vaak slecht georga niseerd zijn, zodat het moeilijk is om een gezamenlijke positie tegenover de overheid en ande re godsdiensten in te nemen. Toch hebben de Surinaamse hindostanen zich goed inge burgerd en hebben zij zich staande weten te houden, zon der hun eigen achtergrond te verloochenen, concludeert Schouten in zijn overzichtsarti kel. Indoloog Christaan van den Burg zet beknopt het pantheïs me (het veelgodendom), de ver- lossingsleer en de reïncarnatie- leer van het hindoeïsme uiteen. Volgens het hindoeïsme is de schepping doortrokken van de ontvouwing van het goddelijke principe, de oerbron van het bestaan. Dat geloof uit zich in de eerbied voor alles wat leeft, in runderverering en vegetaris me. Er loopt een rangorde van het doordrongen zijn van god delijkheid en de daarmee ver bonden rituele reinheid via het goddelijke principe, het 'Brah man', de goden, de mensenwe reld, waar de brahmanen aan de top staan, lagere sociale groepen, naar de dieren en de dingen. De wezenlijke bestemming van de mens ligt in het goddelijke, dat hij door zelfvervolmaking kei: Di aié kan bereiken. Maar de v|de sing van de aardse gehe wordt verhinderd door 'karma', het positieve ei tieve saldo van zijn vroe e d handelen. Dat karma is zwaar lot, dat de mens de hals heeft gehaald. Zi p de mens zijn karma nog V volledig heeft geboet en onvoldoende gevorderd f de weg van zelfvervolm; realisatie van het godde zichzelf, is hij gedoemd nieuw geboren te worde Een visie, die de optimi; aanhangers van reïncarCrf* onder de new-agers en tenen te denken zou mi geven. Maar ook op punten biedt de bundel schat aan informatie, di ijftij een breed publiek toega 1C£ is gemaakt. Hindoeïsme in Nederland, van Dijk e.a. (red), Uitgeveri Prijs 39,90 gulden. weeroverzicht buitenland Weersvooruitzicht KNMI Geldig tot en met zaterdag. Noorwegen: Vrijdag in het uiterste noorden nog droog en wat zon. Verder veel bewolking en af en toe re gen. Zaterdag in het zuidoosten droog en zonnige perioden. Maxima tussen 15 en 19 graden, bij Oslo zaterdag middagtempe- ratuur rond 23 graden. Zweden: Wolkenvelden en plaatselijk wat regen. Zaterdag in het midden en zuiden droog en zonnige pe rioden. Maxima van 17 graden in het noorden tot 21 in het zuiden. Zaterdag in het zuiden iets war mer. Denemarken: Wolkenvelden en vrijdag kans op een bui. Zaterdag wat meer zon. Maxima omstreeks 21 graden. Engeland, Schotland, Wales en Ierland: In het zuiden droog en vooral za terdag zonnige perioden. In het noordwesten meer bewolking en kans op wat regen. Middagtem- peratuur van 17 graden op de Hebriden tot 23 in de omgeving van Londen. België en Luxemburg: Vrijdag nog kans op een bui. Ver der droog en geleidelijk meer zon. Maxima oplopend naar 23 graden. Noord- en Midden-Frankrijk: Zonnige perioden maar vooral vrijdag ook kans op een regen- of onweersbui. Maxima tussen 23 en 28 graden. Portugal: Zonnig maar langs de noordwest kust ook enkele wolkenvelden. Maxima oplopend naar 24 gra den bij Porto en 35 in het zuid oosten. Madeira: Perioden met zon en droog. Maxima rond 27 graden. Spanje: Droog en vooral in het zuiden veel zon. Elders wat meer bewol king en vooral in de Pyreneeen kans op een regen- of onweers bui. Maxima aan zee van 24 gra den langs de noordwestkust tot 30 in het oosten en zuiden. Landinwaarts middagtempera- tuur tussen 32 en 38 graden. Canarische Eilanden: Zonnig, maar aan de noordkant van de eilanden ook enkele wol kenvelden. Droog. Maxima tus sen 27 en 33 graden. Tunesië: Overwegend zonnig en zeer warm met maxima tussen 36 en 42 graden. Zuid-Frankrijk: Vrijdag overwegend zonnig. Za terdag meer bewolking en vooral in de bergen kans op een regen- of onweersbui. Maxima van 25 graden langs de westkust tot on geveer 31 in het zuidoosten. Mallorca en Ibiza: Droog en flink wat zon. Maxima rond 32 graden. Italië: Zonnige perioden maar vooral in het noorden ook een enkele re gen- of onweersbui. Maxima tus sen 28 en 33 graden. Corsica en Sardinië: Droog en flink wat zon. Maxima rond 30 graden. Malta: Vrijdag enkele wolken, verder veel zon. Maxima rond 32 gra den. Griekenland en Kreta: Vooral aan zee veel zon. Landin waarts ook wat wolken en kans op een lokale regen- of onweers bui. Maxima tussen 26 en 30 graden. ZONDAG 29 AUGUSTUS 1999 Zon- en maanstanden Zon op 06 47 Zon onder 20.34 Maan op 21.58 Maan onder09.25 Waterstand IJmuiden Katwijk Hoog 06.02 18.23 05.35 17.56 Laag 01.56 13.55 01.37 13.36 MAANDAG 30 AUGUSTUS 1999 Zon- en maanstanden Zon op 06.49 Zon onder 20.32 Maan op 22.22 Maan onderl0.42 Waterstand IJmuiden Katwijk Hoog 06.37 19.02 06.10 18.35 Laag 02.25 14.24 02.06 14.05 Weerrapporten 27 augustus 08 uur: Stockholm Warschau Wenen z°nnig V warmtefront sneeuw koufront hagel L 'agedruk windrichting H hogedruk Turkije en Cyprus: Aan zee droog en flink wat zon. In het binnenland meer stapel wolken en kans op een regen- of onweersbui. Maxima aan zee tus sen 28 en 34 graden, maar in Noordwest-Turkije iets minder warm. Duitsland: wind temp neersl Oslo Amsterdam half bew zzw3 24 16 0 0 De Bilt half bew. zw3 25 15 0.1 Deelen licht bew. zw3 25 14 0 5 Eelde zwaar bew zw4 24 14 1.0 Eindhoven zwaar bew. zzw3 26 13 0.0 Den Helder zivaai bew w4 22 17 0.0 Rotterdam hall bew zw2 23 16 0.1 Twente zwaar bew zw4 26 14 0.1 Vhssingen half bew. zw6 22 16 0.1 Maastricht half bew. zw4 25 15 0.1 Aberdeen half bew zw2 22 13 0.1 Athene onbewolkt nno3 30 21 00 Barcelona zwaar bew. n3 29 23 20 Berlijn licht bew. zw2 22 15 1.0 Boedapest half bew no 1 24 12 0.0 Bordeaux zwaar bew. ono3 25 18 0.0 Brussel half bew. zw2 24 14 0.1 Cyprus onbewolkt nol 31 24 00 Dublin half bew. zw3 19 10 2 0 Zonnige perioden maar vooral vrijdag ook kans op een lokale re gen- of onweersbui. Maxima rond 24 graden. Zwitserland: Vrijdag flink wat zon en vrijwel overal droog. Zaterdag meer wol ken en een lokale regen- of on weersbui. Maxima tussen 23 en 28 graden. Oostenrijk: Nu en dan zon en kans op een regen- of onweersbui. Maxima rond 24 graden. 21 16 20.0 24 16 0 4 17 13 00 25 16 29 0 26 16 2.0 24 16 0.2 16 15 0.0 28 26 00 28 18 0.0 26 18 23.0 24 13 0.1 21 15 0.2 32 16 0.0 29 21 0.0 34 20 0.0 33 23 0.0 21 10 0.0 21 17 3.0 26 22 02 18 14 17 0 24 16 0.0 26 15 0.2 31 23 0.0 30 18 0 0 17 16 00 17 10 00 24 16 0.1 23 16 3.0 35 26 0.1 19 8 0.0 27 23 00 19 6 0.0 24 19 0.0 31 26 0 0 •23 21 66.0 32 23 0.0 31 25 3.0 26 21 0.1 39 26 0.0 24 15 0!0 Polen: Vrijdag in het oosten eerst nog zonnig. Verder wisselend be wolkt en kans op een regen- of onweersbui. Maxima rond 22 graden. L O F LEIDSCH DAGBLAD (Opgericht 1 maart 1860) :ek half bew half bew. onbewolkt onbewolkl onbewolkt onbewolkt onbewolkt regenbui half bew Bangkok half bew Buenos Aires onbewolkt Casablanca zwaar bew Johannesburg onbewolkt Los Angeles onbewolkt New Orleans halt bew. New York zwaar bew. TelAviv zwaar bew. KANTOOR Rooseveltstraat 82 071-5356 356 Postadres: Postbus 54, 2300 AB Leiden ABONNEESERVICE Abonnementen 071-5128030 Geen krant ontvangen? Bel voor nabezorging. Ma.t/m/vr 18.00-19.30 uur en Zaterdag 10.00-12 00 uur 071-512 DIRECTIE B.M. Essenberg, W.M.J. Bouterse (adjunct) J. Kiel (adjunct) HOOFDREDACTIE J.G Majoor, T. van Brussel (adjunct) L F. Klein Schiphorst (adjunct) REDACTIE F. Blok, chef eindredactie algemeen T Brouwer de Koning, chef redactie Rijn- en Veenstreek D.C. van der Plas, chef eindredactie regio J. Rijsdam, chef redactie nieuwsdienst/kunst W. Spierdijk, chef sportredactie E. Straatsma, chef redactie Regio Leiden R.I.M. van der Veer, chef redactie Duin-en Bollenstreek W.F. Wegman, chef redactie Leiden TELEFAX Advertenties: 071 - 5323 508 Familieberichten. 023- 5317 3 023- 5320 216 Redactie: 071- 5321 921 Hoofdredactie: 071- 5315921 ADVERTENTIES Maandag t/m vrijdag van 8 30 totf u 071-5356 230 RUBRIEKSADVERTENTII eld Maandag t/m vrijdag van 8.30 to% 7l 071-5143 545 ABONNEMENTEN bij vooruitbetaling: per maand (acceptgiro) per kwartaal (acceptgiro) per half jaar (acceptgiro) per jaar (acceptgiro) Abonnees die ons een machtiging vi het automatisch afschrijven van het abonnements- geld, ontvangen 1,- betaling. VERZENDING PER POST Voor abonnementen die per post (bin worden verzonden geldt een toeslag b aan portokosten per verschijndag. LEIDSCH DAGBLAD OP CASSEltj Voor mensen die moeilijk lezen, sli hebben of blind zijn (of een anderf leeshandicap hebben), is ei van het regionale nieuws uit het L< eau Dagblad op geluidscassette beschil informatie 0486-486486 (Centrum voor Gesproken Lectuur, bec Auteursrechten voorbehoui d tf Dagbladuitgeverij Damia lsjj z i K N H U I ONGEVALLENDIENST Rijnland Ziekenhuis, vestiging St. Elisabeth: 24 u. per dag. Diaconessenhuis: maandag t/m vrijdag 08.00-17.00 u. (uitgezonderc feestdagen). Leids Universitair Medisch Centrum: 24 u. per dag. Rijnland Ziekenhuis, vestiging Rijnoord: geen ongevallendienst. INLICHTINGEN BEZOEKUREN ZIEKENHUIZEN Diaconessenhuis: tel. 071-5178178. Rijnland Ziekenhuis, vestiging Elisabeth, tel. 071-5454545. Rijnland Ziekenhuis, vestiging Rijnoord. tel. 0172-463131. Leids Universitair Medisch Centrum: tel. 071-5269111 thi lies

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 14