Geen Hoodstock, wel Hoodstock in Leiden Ruisende kostuums en een beetje betovering Wrange humor in nieuw stuk Hugo Claus 'Halve' staking RFO Cultuur Kunst Krabbé wint kort geding over mislukte verfilming DAG 27 AUGUSTUS 1999 n Weizsacker eekt bij ■opening ne Frank Huis 'oormalige Duitse Bonds- dent dr. Richard von Weiz- :r zal dinsdag 28 septem- i|n de Amsterdamse Wester- spreken ter gelegenheid de ingebruikneming van nieuwe gedeelte van het Frank Huis in Amster- Ook koningin Beatrix is rij. Naast het oorspronke- Anne Frank Huis is nieuw- gerealiseerd, waar ruimte tor een extra tentoonstel aal, een multimediaruim- "en museumwinkel en een Timcafé. Daardoor is te ontstaan om Prinsen- it 263 terug te brengen in tide staat. Circustheater Blue Dream in Oegstgeest recensie sabine van den berg Voorstelling: 'Fruits de Mer' door Circus theater Blue Dream. Gezien. 26/8, terrein Endegeest. Oegstgeest Nog te zien: vandaag om 15.00 en om 20.00 uur. morgen om 20.00 uur. Hop. Daar ligt haar levenloze zeemeerminnenstaart. En hup. Even later liggen daar ook al haar glanzende haren. Ziehier de tol die je betaalt als je je hart verpandt aan een ouwe land rot; in dit geval een circusdi recteur. In 'Fruits de Mer' krijg je theater in het circus en an dersom- Het sprookje 'De klei ne zeemeermin' van Andersen vormt de rode lijn die Circus theater Blue Dream in deze voorstelling gebruikt. Fantasie volle kostuums, live muziek en zang, maar geen gesproken woord in deze piste. Ontroerend kwetsbaar is de naakte Paulo van het duo Pau lo Mayka. In een grote, door zichtige ballon, een luchtbel, reikt hij naar de bloedmooie meermin. Maar zonder water is zij niks. Indrukwekkend is het steigerende paard in het half duister. Acrobatenduo Clinch slingert in rode 'rektouwen', het lijken sjaals, door de cir custent. En als grote finale wordt met vuur gejongleerd. De saxofoniste die de twee duo's heeft begeleid legt haar instrument neer, zet een fles aan haar mond en spuwt dan vuur. Circustheater Blue Dream is verzot op hulpstuk ken: knotsen, glitters en zelfs een tractor komen er aan te pas, een wals op band, maar li ve percussie. Rookwolken en handpoppen. Ze grijpen elk middel, elk detail aan om deze vertelling in te kleuren. Maar van duizelingwekkende lenig heid of bijzondere zang is geen sprake. De flair van Fellini, de dieren van Paulo Mayka. en de gymnastiek van Clinch. Het is de som van alle facetten die een beetje betovering brengt. Caravans op het terrein van Endegeest. Een kleine 'voor tent' met lampjes waar zo'n vijftien bezoekers wachten tot ze de tent waar het verhaal zich zal afspelen mogen betreden. De dochtertjes van de artiesten op de eerste rij. De psychiatri sche patiënte die morgen te rugkomt om de tweede helft te bekijken omdat ze de verschil lende indrukken eerst rustig wil verwerken. Het witte hond je dat kwispelend om Mayka's benen danst. Het stuk is niet speciaal voor kinderen gemaakt, maar vooral de allerkleinsten zouden genie ten van dit verhaal. Hun zullen de gaatjes die tijdens het spe len in de stof springen niet op vallen. Die merken niet dat een van de artiesten moeite heeft het vuur soepel te laten draai en. Zij zullen meegezogen wor den in een draaikolk van zeep bellen. zesarmige zeedieren. Hoewel de vals gezongen smartlap en de slechte zang van een 'alternatieve' Neptu- nus, in een ruisend kostuum op stelten, niemand zal ont gaan. Paulo is de verliefde cir cusdirecteur die zijn artiesten (inclusief zijn vrouw) tijdelijk verruilt voor een verleidelijke Lorelei met schelpen op haar borsten. Hij heeft die verlan gende blik in zijn ogen, die eeuwige droefenis. Deze cir cusdirecteur is eigenlijk een tragische clown. D?tt maakt niet de meermin maar Paulo tot blikvanger. Hij is de rondreizende artiest die je meetrekt in de fantasiewereld van zwoegende variétéarties ten. En hij houd je niet voor de gek. Als de voorstelling voorbij is, wacht de caravan. Want al barst deze uitvoering van de theatrale elementen, haar ziel ligt in en om de circustent. Schrijver Tim Krabbé heeft het kort geding gewonnen dat film producent Egri Film tegen hem had aangespannen. De auteur hoeft niet mee te werken aan een arbitragepoging in het sle pende conflict dat hij heeft met de producent, zo bepaalde de president van de rechtbank in Amsterdam gisteren. Het conflict ontstond vier jaar geleden. Egri Film had twee jaar daarvoor een optie verwor ven op de filmrechten van Krabbés met een Gouden Strop bekroonde verhaal 'De vertraging'. Maar het project strandde voortijdig. Krabbé zegde de overeenkomst eenzij dig op omdat Egri Film er naar zijn smaak weinig van bakte. Hij deed de rechten over aan Hungry Eye Lowland Pictures. Egri eiste daarop een schade vergoeding van ruim 50.000 gulden voor gemaakte kosten, die Krabbé weigerde te betalen. Het bedrijf schermde met een bepaling in het optiecontract dat dergelijke conflicten aan een onafhankelijk arbiter dien den te worden voorgelegd. Het is niet de eerste keer dat de rechter Krabbé in het gelijk stelt. In 1995 verloor Egri Film ook al een kort geding over de ze kwestie. Destijds eiste de Amsterdamse producent nale ving van de overeenkomst. De rechter sprak gisteren ook uit dat Hungry Eye evenmin voor de kosten hoeft op te draaien. Het bedrijf heeft im mers geen materiaal van Egri gebruikt. euwe Scheffer Dordrechts Museum Dordrecht Het Dordrechts Museum heeft een doek van de Nederlandse negentiende eeuwse schilder Ary Scheffer aan zijn al omvangrijke col lectie toegevoegd. Het gaat om het portret van Marie Prinses van Orléans (1813- 1839), dochter van de Franse koning Louis-Philippe. De Nederlandse schilder, teke naar, etser, lithograaf, en beeldhouwer was vanaf 1811 werkzaam in Parijs waar hij de invloed onderging van onder andere Ingres, Dela croix en Géricault. Scheffer wordt tot de romantici gere kend. FOTO ANP Dwlandsfestival geheel uitverkocht L; Het Lowlandsfestival van komend weekeinde is geheel erkocht. Ongeveer 55.000 muziekliefhebbers, tienduizend er dan vorig jaar, hebben een kaartje aangeschaft. Veel ids die momenteel 'hot' zijn, vertonen zich op de Walibi Fie delden bij Dronten. Zoals Suede, Kula Shaker, Flaming Lips, erchair, The Cardigans, Supergrass, de Chemical Brothers, Offspring, Postmen en Public Enemy. De Belgische popsce- die een bloeitijd doormaakt, is vertegenwoordigd met Soul- en Zita Swoon. De Nederlandse inbreng komt van acts als en Junkie XL. >n Schaap krijgt Wibautprijs terdam Ton Schaap krijgt dit jaar de Wibautprijs, de onder- eiding die het Amsterdams Fonds voor de Kunst jaarlijks kent aan een stedebouwkundige. Schaap, werkzaam bij de nst Ruimtelijke Ordening, krijgt de prijs voor de ontwikke- van de projecten KNSM-eiland, Java-eiland en Borneo-Spo- >urg. De jury vindt het „opmerkelijk" hoe de gemeentelijke ist in de persoon van Schaap de regie in handen heeft ge lden bij de ontwikkeling van het Oostelijk havengebied. „En in een tijd waarin overheden steeds meer uit handen geven de markt - projectontwikkelaars, bouwondernemers, bouw- ïagementbureaus, particuliere ontwerpers en consultants allerlei pluimage-." Daarbij heeft de gemeente de kwaliteit de plannen weten te waarborgen en de voorwaarden weten Icheppen voor een „ongekende stedebouwkundige rijkdom", prijs, een bedrag van 15.000 gulden, wordt op 5 november ;ereikt door burgemeester Patijn. incertgebouworkest helpt Turkije terdam Ook het Koninklijk Concertgebouworkest is gegre- i door de ellende in Turkije. Op dinsdag 31 augustus speelt orkest de Achtste Symfonie van Mahler onder leiding van fdirigent Riccardo Chailly als lunchconcert. De toegang in Concertgebouw is gratis, maar de bezoekers wordt gevraagd ifloop een donatie te doen. Vanaf vandaag kan het publiek gratis kaarten voor het concert afhalen aan de kassa van het ïcertgebouw. ja- en oma-ochtend in museum wijk» Grootouders kunnen morgenochtend met hun klein- deren in de voetsporen treden van beeldend kunstenaars, een rondleiding op de zomertentoonstelling over beeldhou- Charles van Wijk kunnen bezoekers een schets maken van van de beelden om vervolgens, na koffie en limonade, zelf kunstwerk te boetseren. Aanvang: Tl.00 riür in het Katwijks oiseum aan de Voorstraat 46. 01 01 SI&G in Nationale Taptoe in Breda opA» De Leidse show- en marchingband K&G zal van 31 au- tus tot en met 4 september optreden tijdens de Nationale o itoe Breda. Tijdens het hoofdprogramma zal K&G de Elvis- w uitvoeren waarmee het orkest twee jaar geleden wereld- o ipioen werd. Ook Jong K&G reist op 4 september af naar da om in het voorprograrrtma hun Blues Brothersshow uit te iac Israels in Kröller-Müller ERLO' Het Kröller-Müller Museum toont van 4 september tot net 2 januari 2000 voor het eerst alle schilderijen en werken oapier van Isaac Israëls (1865-1934). Het oeuvre van Israëls iet 279 werken op papier en 23 schilderijen rijk vertegen- irdigd in de verzameling van het museum. Slechts een deel rvan is doorgaans permanent te zien. positie Henneman in Stedelijk terdam Beeldend kunstenaar Jeroen Henneman legde gis- :n de laatste hand aan zijn kunstwerk 'Bovenlicht' in een van :alen van het Stedelijk Museum in Amsterdam. Van 25 au- tus tot en met 26 september heeft Henneman daar een ex- itie. FOTO MARCO OKHUIZEN Veel verwarring rond doorgang 'zwart' festival in Groenoordhallen Een dag voor het Hoodstock festival in de Leidse Groen oordhallen is er in heel Nederland nog geen kaart te koop. Maar directeur A. de Jong van de Groenoordhallen maakt zich vooralsnog helemaal geen zorgen over de op komst bij het Hoodstock '99 morgenavond. „Zo bijzonder is het niet dat er geen kaarten zijn verkocht. We hebben een tijd geleden ook een Indiaas concert gehad waarvoor geen kaart was te krij gen in Leiden. Daar kwamen zevenduizend mensen op af", zegt hij optimistisch. Twee dagen geleden ont stond er nogal wat onduidelijk heid over het 'zwarte' festival dat voor het eerst in Leiden zou neerstrijken. Hoodstock '99 moet een breed muzikaal spec trum beslaan van zwarte mu ziek. Van Surinaamse kaseko tot Amerikaanse R&B. Tweeën twintig acts zijn gecontracteerd, voor 'The Ultimate R&B Hip Hop Tropical Event', vier dj's, en specials zoals een indoor kermis en standjes met exoti sche gerechten. Maar voor al dat moois heb ben de drie op posters genoem de verkooppunten in Leiden, Simba kapsalon, de kledingzaak Men at Work en het VVV-toeris tenbureau nog geen kaart ge zien. Sterker nog, alle andere verkooppunten in Nederland, platenzaken en boetieks in Den Haag, Utrecht, Rotterdam, Bre da en Amsterdam bleken giste ren nog verstoken van plaatsbe wijzen. Eén voorverkoopadres bestaat zelfs niet meer en de VW Leiden was zonder dat ze het zelf wist als voorverkoop adres geplaatst op de flyers en posters van de organisatie. „En dat terwijl we niet één keer con tact hebben gehad met de orga nisatoren. Wanneer ze alsnog met kaarten komen, zullen we beleefd weigeren. Zo werkt dat natuurlijk niet," zegt een ver ontwaardigde VW-medewerk- ster. De organisatoren van Hood stock, Vibe Concerts NL, waren de afgelopen dagen telefonisch onbereikbaar. Een telefoontje naar de Groenoordhallen, eer der deze week, maakte duidelijk dat directeur De Jong er aan vankelijk ook geen heil meer in zag. Ook hij ging er vanuit dat Hoodstock '99 was afgeblazen. De organisatoren kwamen deze week namelijk, zonder bericht, niet opdagen voor de laatste besprekingen over het festival. Afgelopen woensdag deelde de organisatie even zo vrolijk mee dat het festival wél door gaat. Maar de directeur van de Groenoordhallen kon een en ander niet bevestigen en de te lefoniste deelde mee dat 'nie mand iets van de zaak afwist'. Diezelfde middag zou De Jong met de organisatie spreken. Gisterochtend deed de direc teur de opmerkelijke medede ling dat Hoodstock, zonder dat er een kaart verkocht is, wel doorgaat. Waarom eerst niet en nu weer weer wel? De Jong: „Dat gaat de pers helemaal niets aan." Wie toch nog twijfelt aan het al of niet doorgaan van Hood stock '99 kan zich vandaag tot 18.00 uur overtuigen. Organisa tie Vibe Concerts NL heeft na melijk besloten om de opbouw van het festival in de Groen oordhallen gratis zichtbaar te maken voor iedereen die daarin is geïnteresseerd. Annet Nieuwenhuijzen (links) en Anne-Wil Blankers samen in 'De Verlossing'. FOTO KORS VAN BENNEKOM Topactrices voor het eerst samen recensie max smith Voorstelling 'De Verlossing' van Hugo Claus door Het Toneel Speelt. Regie: Al- bert Lubbers. Vertolkers. Annet Nieuwen huijzen, Anne-Wil Blankers, Hans Croiset, Paul Hoes en Will van Kralingen. Gezien: 26/8, Stadsschouwburg, Amsterdam (première) Uitgebreid op tournee. Reeds jaren behoren ze tot de grote coryfeeën van het vader landse toneel: Annet Nieuwen huijzen en Anne-Wil Blankers. Toch zijn ze dit keer pas voor het eerst gezamenlijk in een voorstelling te zien, namelijk in 'De Verlossing' van Hugo Claus. Op zich is dit al een attracüeve bijzonderheid, maar er is nog iets dat op voorhand veler ogen doet richten naar deze door Al- bert Lubbers geregisseerde ver tolking bij Het Toneel Speelt. 'De Verlossing' is een fonkel nieuw stuk van de zeventigjari ge Hugo Claus, dat bij dit onge subsidieerd theaterbedrijfje van Hans Croiset zijn wereldpre mière beleeft. Ook dit maakt nieuwsgierig. Maar worden die hooggestemde verwachtingen nu bewaarheid? Jazeker. Zowel qua stuk als qua spel. Door middel van de gedra gingen van een gezin schetst Claus o zo herkenbaar en pijn lijk het onvermogen om daad werkelijk lief te hebben, het te loor gaan van idealen en een zaamheid die aan ieder mens vastgekleefd zit. Zijn 'Verlossing' biedt geen troost en geen uitkomst. Wat des te schrijnender overkomt omdat hij deze en nog andere thematieken niet omzwachtelt met loodzwaar drama, maar ze presenteert als een ironisch ge tinte soap waar vaak ook zwart gallig te lachen valt. Niet om louter te amuseren, maar juist als blijk van zwakte om het le ven echt serieus te nemen en daardoor toevlucht te zoeken in een schijnrealiteit, die echter door haar naïeve en doorzichti ge onoprechtheid belachelijk wordt. Hoe oppervlakkig onze gevoelens geworden zijn en hoe overheersend de televisie is, toont Claus in een treffende scène, waar alle gemoedsbewo genheid van de betrokken per sonages ten aanzien van elkaar als bij toverslag verdwijnt zodra de tv wordt aangezet. De woonkamer van het echt paar Magda en Oscar lijkt op een pakhuis met afgedankte spulletjes. Het is eveneens sym bolisch voor een leven, volge stouwd met zaken van weinig waarde. Net als zijn vader is de volwassen zoon Karei een sja cheraar. Een succesvol bestaan is evenmin weggelegd voor dochter Magda, getrouwd met een mislukte voetballer van buitenlandse afkomst. Het ergst is het met de moe der Magda gesteld. Zij takelt af als gevolg van een dodelijke ziekte. Ze voelt zich zo van alles en door iedereen verlaten, dat ze nog alleen steun vindt in waan-ontmoetingen met haar overleden zuster Marleen. Sa men dansen ze dan als opge wonden meisjes op het lied 'Cry' van Johnny Ray. Ze loopt er helemaal verslonsd bij. An net Nieuwenhuijzen speelt deze rol zo intens en doorvoeld, dat je haar miserabele toestand als het ware mee beleeft. Deson danks heeft ook zij iets tragiko misch over zich, eveneens met een des te navranter effect. Zo als tijdens haar onbeholpen po gingen om met behulp van haar dochter zelfmoord te plegen. Voor haar is de dood de verlos sing. Net als Annet Nieuwenhuij zen draagt ook Hans Croiset in de rol van de overheersende, ontactische en eigengereide Os car de voorstelling. Hij balan ceert subliem tussen karikatu rale typetjesmakerij en een messcherpe psychologische portrettering. Anne-Wil Blan kers, de afgelopen tijd herhaal delijk de hemel in geprezen vanwege haar hoofdrol in het gelauwerde toneelstuk Wilhel- mina, is in deze productie kod dig in haar verschijning als de dikke overleden zus. Paul Hoes is ten volle een lepe slapjanus, die zijn moeder op haar sterf bed besteelt. En Will van Kra lingen beschikt over zoveel ex pressie dat ze als de dochter met weinig tekst heel veel kan uitdrukken. De spelprestaties droegen er zeker toe bij dat 'De Verlossing' op de première gisteravond met een ovationeel applaus werd gewaardeerd. Het langdurige slotapplaus viel ook Hugo Claus ten deel, die na afloop op het toneel werd geroepen. Vanavond brengt de AVRO in samenwerking met de Uitmarkt in de Amsterdamse Stads schouwburg een hommage aan Hugo Claus. De rechtstreekse uitzending is op Nederland 1 om 22.40 uur. Het Radio Filharmonisch Or kest is gisteravond vlak voor aanvang van het Robeco Zo- merconcert in het Amsterdam se Concertgebouw in staking gegaan. Slechts de helft van het programma zou gespeeld wor den en de aangekondigde so list, de Engelse cellist Raphael Wallfish, zou voor niets naar Amsterdam zijn gekomen. Het onaangenaam verraste publiek reageerde met boege roep op de toelichting van diri gent Jaap van Zweden. De leden van het Radio Filhar monisch Orkest protesteerden zo tegen de in hun ogen achter haalde CAO. Concertgebouw directeur Martijn Sanders oor deelde dat door de late aankon diging van de acties gebouw, solist en publiek ernstig gedu peerd werden. Hij zette alles in het werk het publiek na de pau ze alsnog een alternatief pro gramma aan te bieden als 'ver rassingsconcert'. Desgevraagd lichtte woord voerder en altviolist Ronald Kok van het RFO toe dat staking voor het orkest op dit moment 'de meest logische stap' was. „We horen maar niets van de staatssecretaris. Hij (Rick van der Ploeg, red.) doet of wij niet bestaan. Nu zijn we zover dat helemaal niet spelen van een concert er aan komt." De omroeporkesten hebben aangekondigd hun acties om salarisverhoging (7 procent per jaar vanaf 1997), betere onkos tenvergoedingen en lagere werkdruk met ingang van het nieuwe seizoen onverminderd voort te zetten. Tijdens de ope ning van de Amsterdamse Uit markt, vanavond, zal het Me- tropole Orkest tijdens de live uitzending door de AVRO voor een 'verrassing' zorgen. Van avond zingt ook het Groot Om roepkoor in een protesthemd. Intussen wordt de stemming over een algemene werkstaking gepeild, zo dreigt de Toonkun- stenaarsbond. Zanger Hessel zingend te water terschelling anp De Terschellingse zanger Hes sel geeft op 18 september een eenmalig openluchtconcert in en rond het water van het duin meer Hee op Terschelling. Be zoekers kunnen het concert vanaf tribunes aan de kant van het meer bijwonen. Het podi um wordt gebouwd in het on diepe gedeelte van het water Fans van het vasteland kunnen na het concert gebruik maken van speciale nachtboten.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 21