Zinderend enthousiasme op het water
Sfeer van 'oud oktobergoud' bij Mariavespers
Cultuur Kunst
02 een keer boogie woogie manHa-scw-Ba
Smaakvol beeld van Toorop
jtmen op Jubileumeditie Westerpop
Voor de tiende maal heeft zaterdag 4 september het jaar-
Westerpopfestival in Delft plaats. Voor dit jubileumfestival
et sportterrein van het Grotius College achter het station
CS zijn zeven acts geboekt. De succesvolle Rotterdamse
lop groep Postmen treedt op. de Ierse blues-rock veteraan
ieTormé, het gemêleerde dancegezelschap Project 2000,
elftse band Toyz, de winnaar van de Grote Prijs '95 Raise
loof. de nieuwe Nederlandse rockband Kane (die na drie
dens al een contract tekenden bij het major platen label
en de Haagse rockband Billy The Kid. Westerpop begint
3.15 uur. Voorafgaand aan het festival strijdt vrijdag 3 sep-
ler vanaf 19.00 uur een aantal Delftse bands om de Wester-
Lokaal Bokaal en daarmee om een plek op het Westerpop
nd jaar. Op zaterdag is er ook een straattheaterfestival en
estivalmarkt.
N-zanger in het ziekenhuis
opn
>p hei
idam» BZN-zanger Jan Keizer is donderdag met hartklach
Ma pgenomen in het Sint Jan's Gasthuis in Hoorn. Keizer
ui ter observatie een week in het ziekenhuis blijven. Er is nog
li bekend over de exacte aard en ernst van de klachten.
s
zabeth Taylor in ziekenhuis na val
hgeles Elizabeth Taylor is in het ziekenhuis opgenomen
de K ize donderdagavond bij een val in haar huis in Bel Air bij
cieel ingeles een ruggenwervel had gebroken. Een arts zei dat
irs zenuwstelsel geen gevaar liep, maar dat ze vier tot vijf
rust moest hebben om te herstellen. Taylor (67) brak vo-
ook al eens haar rug en moest eerder herstellen van een
operatie. In 1997 werd ze geopereerd aan een goedaardige
ntumor.
irse,
idrijf
n is
in
nsh n
Fiom
ster in film Starsky and Hutch
jeles De ster uit de ziekenhuisserie 'ER', George
ney, gaat een van de hoofdrollen spelen in de filmversie
Ie wereldberoemde politieserie uit de jaren zeventig 'Stars-
el Hutch'Volgens het Britse entertainmentpersbureau
N is Clooney aangetrokken om de rol van Dave Starsky te
n. Clooney heeft ER overigens intussen verlaten, tot ver-
'an veel fans.
en dag Jeugdtheaterschool
tg Flc Workshops 'drama' en 'camera acteren', videovoorstel-
van uitvoeringen uit het afgelopen seizoen en een totaal-
:ht van het cursusaanbod. Komende zaterdag opent de
itè Itheaterschool aan de Haagweg 4 de deuren met een open
S iaar geïnteresseerden kennis kunnen nemen van wat de
iigem )1 allemaal te bieden heeft. De bijeenkomst duurt van
uur tot 16.00 uur. Voor meer informatie: tel 071 514 46 14
517 19 58.
cus-Theater in Oegstgeest
n fl
g
ie
iachl
stelt
«ie
hoe m
;eeif
in let
arte
totaa
umso
Te
?nlan(
r het geest Zes artiesten en drie professionele muzikanten ver-
De v n in een circustent op het terrein Endegeest in Oegstgeest
bretfircustheatervoorstelling onder de titel 'Fruits de Mer'. Het
(je 'De Kleine Zeemeermin' dient van 24 tot en met 26 au-
als kapstok voor een voorstelling waarin combinaties
tei lassieke opera met acrobatische hoogstandjes en dressuur
rorden geschuwd. In de versie van Theater Blue Dream
de dochter van Neptunus verliefd op de directeur van
rmetierig rondreizend circus. De voorstelling wordt ge-
in een tweemaster circustent die is omgetoverd in een
mzinnig landschap waarin octopussen, zeewezens en een
hengst de dienst uitmaken. Voorverkoop bij het VVV-
helle Leclerc besluit orgelserie
De fameuze Franse organiste Michelle Leclerc geeft
lande vrijdag het laatste orgelconcert van de zomerserie
wijk. In de Nieuwe Kerk bespeelt ze het Van den Heuvel
en brengt onder meer het Fanfare en Ré majeur van de
iche componist Jacques Nicolas Lemmens en Frans ro
ll isch werk van componisten als Tournemire, Barié, Lang-
Dupré. Leclerc is onder meer verbonden aan de Cathé-
he" te Sens en is professeur d'orgue aan de beroemde Schola
irum in de Franse hoofdstad. Toegangskaarten zijn uitslui-
;nj verkrijgbaar op de avond van het concert aan de kerk, van-
r zeg 15 uur.
chef jan rijsdam, 071 -5356444, plv. chef annet van aarsen 071 -5356443
muziek
recensie li dy van der spek
Concert: Monteverdi's 'Maria Vespers' door Ensem
ble Tragicomedia en Concerto Palatino o.l.v. Stephen
Stubbs, m.m.v Liuwe Tamminga, orgel. Gehoord
22/8, Pieterskerk, Leiden
In 1610 publiceert Claudio Monteverdi
een collectie liturgische muziek onder
de titel 'Vespro della Beata Vergine'. In
dit 'verzameld werk', een geheel van
zelfstandige composities bestaande uit
psalmen, antifonen, een hymne en een
Magnificat, spreidt Monteverdi een vari
ëteit aan stijlen tentoon. Hij breekt met
de traditie door de polyfone motetten
die afwisselend met de psalmzettingen
werden gezongen, te verwisselen met
virtuoze vocale stukken, waarvan de
tekst wordt voorgedragen door zang
stem, ondersteund door een instrumen
tale bezetting. Deze zijn te vergelijken
met fragmenten uit zijn opera's en met
sommige van zijn madrigalen. Hij
noemt deze stukken concerto's. Mooie
voorbeelden hiervan zijn de door een
basso continuo begeleide tenorsolo 'Ni
gra sum' en het voor drie stemmen en
instrumentale begeleiding geschreven
'Duo Seraphim', wellicht een van de
mooiste delen van deze in zijn geheel
ontzagwekkend mooie vespers. Aanvan
kelijk 'vertellen' twee tenoren. Ze roepen
elkaar Sanctus, Sanctus Dominus Deus
(heilig is onze Here God), de hele aarde
is vol van zijn glorie. De derde tenor
voegt zich bij het duo als het gaat over
de drie getuigen in de hemel, de Vader,
het (vleesgeworden?) Woord en de Heili
ge Geest. Aan de zangers worden zeer
hoge eisen gesteld. De meest fijnzinnige
versieringen, moeilijke coloraturen en
vooral dwingende repeterende noten
met een geweldige zeggingskracht ge
zongen. Met gouden mokerslagen wordt
het driemaal sanctus ingeprent.
De klankleur van letterlijk alle stem
soorten valt voorbeeldig samen met het
gezamenlijk coloriet van de oude instru
menten. Beide bezitten die éven kruidi
ge, aangename scherpte, die niets ver
doezelt, niets verbloemt, die tintelt en
klaarheid geeft.
Ook in Psalm 112 (Laudate Pueri)
wekken de stemmen in combinatie met
het continuum, uiteindelijk versmald tot
éénn orgeltoon, de sfeer op van 'oud ok
tobergoud'. Opvlammende dynamische
effecten, flitsende sopraanstemmen,
verstilde vergezichten 'richten de be
hoeftige op uit het stof.
In de concertatostijl (een groter aantal
stemmen met rijke instrumentale bege
leiding) toont Monteverdi zich eveneens
een meester. De dubbelkorige tienstem-
mige zetting van Psalm 126 'Nisi Domi
nus', waarin de gregoriaanse psalmme
lodie is verwerkt in de twee tenorpartij
en, wordt tot een volmaakt transparant
kantwerk verheven. Dirigent en luitist
Stephen Stubbs staat boven en midden
in de stof, overziet en werkt mee.
Liuwe Tamminga speelt met name na
de pauze een functionele rol in de ves
pers. Voor de pauze verbreekt hij welis
waar met zachte hand de voortgang in
het organisch gegroeide verhaal. Slechts
na het 'Duo Seraphim' is er sprake van
verrijking en zingeving in Giovanni de
Macques 'Capriccio sopra un soggetto'.
Monteverdis 'II Vespro della Beata
Vergine' is een jaarlijkse uitvoering in de
Pieterskerk ten volle waard.
Drievoudig
platina voor
Dse De Lange
hilversum anp
Ilse DeLange heeft mei haar
debuutalbum 'World Of
Hurt' in Nederland drievou
dig platina gehaald. Dart be
tekent dat er inmiddels meer
dan 300.000 exemplaren zijn
verkocht. Zij steekt daarmee
Madonna de loef af, die met
haar 'Ray of Light' in ons
land nog niet verder dan
twee keer platina kwamDe
countryzangeres, wier 'snik'
tot in Nashville is doorge
drongen, kreeg eerder dit
jaar al de Edison voor b eiste
nationale zangeres.
Ovationeel applaus, gefluit en 'lawaaivan scheepstoeters bij Prinsengrachtconcert
Het enthousiasme van de
vele duizenden aanwezi
gen bij het achttiende
Prinsengrachtconcert ken
de zaterdagavond geen
grenzen. Voorafgaand aan
het optreden van het Fran
se pianoduo Katia en Ma-
rielle Labeque pikte zelfs
Eurocommissaris Frits
Bolkestein daar een graan
tje van mee. Toen de oud-
WD-fractievoorzitter het
drijvende podium voor ge
nodigden nabij de Wester
toren betrad, verwelkomde
het publiek hem tot zijn
verrassing met applaus en
gefluit als een heuse volks
held.
amsterdam
franqoise ledeboer
Het jaarlijkse concert in de bui
tenlucht heeft inmiddels zo'n
legendarische reputatie dat
bootbezitters altijd al vroeg op
de dag vertrekken om een plek
met goed zicht op het podium
voor Hotel Pulitzer te verove
ren. De lange uren wachten
voor de aanvang van het con
cert worden op de bomvolle
gracht doorgebracht met het le
gen van grote hoeveelheden
flessen wijn, blikjes bier en het
nuttigen van zakken chips en
andere etenswaren. Op de ka
demuren en bmggen groeperen
zich in de loop van de dag zo
veel toeschouwer? dat velen
uiteindelijk niet meer dan een
glimp van het podium zien.
Wie wel een goed plaatsje
weet te veroveren of het geluk
heeft aan het stuk gracht nabij
het hotel te wonen, kan zich
om te beginnen vermaken met
de aankomst van 'bekende Ne
derlanders' op het podium. Als
gast van de AVRO, die traditie
getrouw de rechtstreekse televi
sie-uitzending van het deel na
de pauze verzorgde, sponsor
ING en Hotel Pulitzer waren dit
keer behalve Bolkstein onder
meer Ed van Thijn, Hans van
Mierlo en 'omroepcoryfeeën'
als Gerrit Jan Wolffensperger,
Karei van de Graaf, Harmke Pij
pers en Gert Jan Droge present.
Een 'anonieme' mevrouw
met een podiumkaartje was zo
onder de indruk van alle 'be
roemdheden' dat ze nog even
Duizenden muziekliefhebbers hebben zaterdagavond in bootjes het Prinsengrachtconcert bijgewoond.
mobiel met een kennis belde
om te vertellen dat ze zich 'tus
sen de groten der aarde' be
vond.
Toen de zusjes Labeque even
na half negen over de rode lo
per het podium opliepen, zat
de stemming er al zo goed in
dat de zwartharige schoonhe
den werden verwelkomd met
ovationeel applaus, gefluit en
'lawaai' dat werd geproduceerd
door bellen en scheepstoeters.
Zodra de eerste noten van de
'Rapsodie Espagnole' van Ravel
door de avondschemer klonken
was het publiek echter muisstil.
Dat de toeschouwers in tegen
stelling tot de mores in de con- bij het Prinsengrachtconcert en
certzaal ook juichen na afloop droeg ook zaterdagavond bij
van elk afgerond deeltje, hoort aan de sfeer van zinderend en-
Festival trekt 45.000 bezoekers
amsterdam anp
Het grachtenfestival in Am
sterdam is bezocht door
45.000 bezoekers. Vier dagen
lang werden zeventig klassieke
concerten op en rond de
grachten gegeven. Vrijwel alle
voorstellingen waren uitver
kocht. Volgend jaar wil het
festival uitbreiden met meer
dagen, meer locaties en meer
concerten. Het meeste pu
bliek kwam af op het Prinsen
grachtconcert.
Ook het slotconcert gister
middag op de Keizersgracht
door het Nederlands Fanfare
Orkest trok veel toeschouwers.
thousiasme.
Bij de uitvoering van het hu
moristische 'Carnaval der Die
ren' van Saint-Saëns na de pau
ze bereikte de sfeer het kook
punt, niet in de laatste plaats
omdat de pianistes meesteres
sen bleken in het meeslepen
van grote massa's mensen. Een
vondst waren de korte dieren
gedichten van Ivo de Wijs die
voorafgaand aan de in totaal
veertien deeltjes werden voor
gedragen door onder anderen
Bolkestein, AVRO-voorzitter
Martijn Sanders, Ronald
Giphart, Joop Braakhekke,
Frans Molenaar, Henk van Os,
FOTO PAUL VAN WEEL
Jasperina de Jong en Huub Sta
pel. Het publiek scandeerde na
afloop van deze uitvoering wild
enthousiast om meer en kreeg
als extraatje de toegiften die het
duo wijselijk tevoren had ge
pland.
Het Prinsengrachtconcert
was dit jaar onderdeel van het
tweede vierdaagse Grachtenfes
tival, dat gistermiddag werd af
gesloten met een slotconcert
door het Nederlands Fanfare
Orkest op een dekschuit voor
gebouw Felix Meritis aan de
Keizersgracht.
viert lustrum
Rob Hoeke: een afscheid in stijl.
wilde hij laten horen waarom
hij - en niemand anders - 'boo
gie woogie man' genoemd
werd.
Een afscheid in stijl werd het.
Zelden eerder in de geschiede
nis van de Nederlands popscè
ne zal zo'n eerbetoon aan een
muzikant gebracht zijn als gis
teren. De anders zo op de voor
grond tredende musici cijfer
den zich in de uitpuilende jazz
club (voor slechts vierhonderd
mensen was een plekje inge
ruimd: honderd anderen moes
ten hun toevlucht zoeken in het
aangrenzende café, waar het
concert via speakers was te vol
gen.) Helemaal weg voor de
man die als geen ander in de ja
ren zestig met zijn muziek een
brug wist te slaan tussen de
toch tamelijk elitaire jazz en de
meer populaire popmuziek.
Ondanks zijn zwakke fysieke
gestel speelde Hoeke een groot
FOTO VINCENT BOON
aantal van de jamsessions mee.
Zoals ook zijn beide zonen Eric
(op drums) en Ruben (gitaar)
zich in al het muzikale geweld
niet onbetuigd lieten. ,,Een
mooier afscheid dan dit kan ik
niet krijgen", zei een duidelijk
geëmotioneerde Hoeke na af
loop van het concert. „Woor
den schieten mij nu te kort. Tot
ziens is het enige wat ik nu kan
uitbrengen. Tot een volgende
keer zal ik mftar niet zeggen".
den haag anp
Ruim 150.000 mensen kwamen
gisteren af op de vijfde editie
van het multiculturele festival
Ha-Schi-Ba in de Haagse Schil
derswijk. Het eerste lustrum
werd op een grootse manier ge
vierd. Het was al vroeg druk op
het twee kilometer lange festi
valterrein, waardoor er op som
mige plaatsen geen doorkomen
aan was.
Overal was muziek te horen,
afkomstig van de negen ver
schillende landenpodia of uit
cd-spelers. Om drie uur werd
het even stil op alle podia. Op
het hele terrein was de stem
van burgemeester Deetman te
horen, die op het Turkse podi
um een korte toespraak hield
ter nagedachtenis van de
slachtoffers van de aardbeving
in Turkije. De minuut stilte was
indrukwekkend, al vervolgde ie
dereen even makkelijk z'n weg
naar het volgende podium. Ook
een grote delegatie van Haagse
gemeenteraadsleden was aan
wezig op de Ha-Schi-Ba: zij col
lecteerden voor Turkije, 's
Avonds bleek dat er zo'n 30.000
gulden was opgehaald.
De politie had een rustige
dag. Volgens een woordvoerder
was er maar één incident te
melden: een standje dat in
brand was gevlogen, nadat de
vlam in de wok was geslagen.
Stichting Kumulth in Lakenhal
theater
recensie sabine van den berg
Voorstelling 'Charley' door Stichting
Kumulth in het kader van de tentoon
stelling 'Dageraad van de moderne
kunst' Regie: Jan Verhoeven Gezien
22/8, De Lakenhal, Leiden
Een dia. Gerrit Rietveld heeft
de grootste kop. Charley Toor
op (1891-1955) gaf hem in verf
alle ruimte op het fameuze
doek 'Maaltijd der Vrienden'.
Niet alleen omdat ze de archi
tect zo bewonderde, maar ook
omdat de ruimte naast hem
niet werd opgevuld. Het ge
plande portret van Joris Ivens
ging niet door. De filmer had
geen tijd om te poseren. Dus
dan Rietveld maar een beetje
groter.
Stichting Kumulth brengt
beeldende kunst, muziek, lite
ratuur en theater samen in de
boeiende voorstelling 'Charley'
over leven en werken van een
kunstenares die zelf ook meer
dere kunstdisciplines beheers
te. Ze speelde piano en viool,
zong en schilderde. Bovendien
omringde zij zich graag met
andere schilders, en schrijvers.
Een avant-gardistische ambi
ance om van te watertanden
was de periode waarin zij leef
de. Kumulth laat zich dank
baar inspireren door deze
vrouw, die schilderde met een
krachtige mannenhand, een
strenge penseelstreek („Char
ley maakt een portret nooit
zoet"), die eigenlijk geen tijd
had voor kinderen maar er
drie op de wereld zette. De
drie vrouwen die haar thea
traal portret gistermiddag in
de Lakenhal schetsten lieten
geen lijntje van haar roerig le
ven liggen.
De fragmentarische opzet
zorgt voor vaart. In het begin
zelfs iets teveel. De deur staat
nog open, niet iedereen heeft
een stoel gekozen of het spel
begint. Een snelle diavertoning
met begeleidend commentaar
van een van de spelers. We
zien 'Charley plaatjes kijkend',
een meisje nog, geportretteerd
door haar vader Jan Toorop.
Een fractie later kruipt de
tweede vrouw achter de piano
om de indrukwekkende stem
van nummer drie. Anne
Balazs, te begeleiden. Verder
op spelen ze quatre-mains.
Vooral zang en piano samen
klinken sterk in de uitvoering
van teksten opgetekend door
vrienden van Charley: Mars
man en Roland Holst. Het is
dan slechts een extra verras
sing als Balézs ook nog blijkt te
kunnnen spelen.
Het stuk duurt een uur. Een
diascherm, een piano, een
ronde eettafel met pudding en
kalkoen. Niet te vergeten de
rijkelijk gevulde glazen. Nu
eens spelen de drie dames de
artieste, dan weer de verwaar
loosde dochter Annetje, of de
wijze moeder Annie Hall: „Je
hebt te weinig gekregen en te
weinig gegeven. En dat is
vreemd voor iemand die zo
hartstochtelijk heeft geleefd."
Je proeft die grillige hartenklop
in de voorstelling: 'de wils
kracht ligt in haar schilderijen,
maar de emotie lag in haar
stem'. Kumulth benadert
Charley Toorop met respect
maar schuwt niet kritische
kanttekeningen te plaatsen bij
haar werk of haar leven: 'Je
laat je door haar regeren of je
geeft haar een schop onder d'r
kont'. De spelers zijn docent
kunstbeschouwing, beeldend
kunstenaar, pianist, zanger, en
toch wordt de performance
geen samenraapsel van hun
kunstjes. Elk deel heeft zeg
gingskracht, is in verband te
brengen met het onderwerp.
De toeschouwer krijgt een
smaakvol beeld van Toorop
opgediend. In een reëel per
spectief.