maar wel eng 132 ZATERDAG 21 AUGUSTUS 1999 De slotscène van de film gaat door merg en been. PUBLICITEITSFOTO De meest besproken Amerikaanse film van het jaar heeft minder dan vijftigduizend dollar gekost, kent geen dure trucages, geen happy end en er doen geen bekende sterren aan mee. Sterker nog, het is niet eens een speelfilm. Of toch? In elk geval zullen de jonge filmmakers aan het eind van het jaar multimiljonairs zijn. Amerika is volledig in de ban van 'The Blair Witch Project', een film die onafhankelijk van Hollywoods propagandamachine kon uitgroeien tot een publieksfavoriet. Toeschouwers vallen flauw en worden nog weken later geplaagd door nachtmerries. Toestanden die sinds 'The Exorcist' niet meer zijn voorgekomen. In oktober 1994 arriveren drie studenten in het gehucht Bur- kittsville, Maryland. Heather Donahue, Joshua Leonard en Mi chael Williams willen voor een schoolproject bewoners interviewen over een oude streeklegende. De Blair Witch heet in de volksmond de geest verschijning die sinds de achttiende eeuw onregelmatig in de Black Hills Forest is gesignaleerd. De drie stu denten nemen enkele interviews af, maar als ze na aanwijzingen met hun camera's de uitgestrekte bossen rond Burkittsville intrekken, verdwijnen ze spoorloos. Een intensieve speurtocht waarbij zelfs een satelliet wordt ingezet, levert niets op. Na 30.000 manuren .staakt de politie het onderzoek. Na een jaar wordt onder een oude hut in het bos een weekendtas gevonden met daarin de film- en geluidbanden gemaakt door Donahue, Leonard en Williams tijdens hun fatale kampeertocht. Ook treft men er het dagboek van Dona hue aan. De drie blijven echter spoor loos. De ouders van de tieners eisen openbaarheid van het gevonden beeldmateriaal. Het zijn deze banden, Hi8 en 16mm, die filmmakers Dan Myrick en Ed Sanchez verwerkt hebben in hun documentaire over de verdwijning, The Blair Witch Project. Het materiaal is op z'n zachtst gezegd onheilspel lend. De drie studenten waren klaar blijkelijk op iets gestuit dat maar be ter met rust gelaten had kunnen wor den. Was het inderdaad een heks, die volgens een lokale inwoonster als half mens, half beest door de bossen waart? De filmbeelden laten zien hoe de drie hopeloos verdwalen in het uitgestrekte Black Forest natuurge bied. Na uren zuidwaarts te zijn ge trokken komen ze weer op hun ver trekpunt uit. Ze stuiten op merkwaar dige houten figuurtjes en een kerk hof. 's Nachts worden ze door angstaanjagende geluiden. De geluidsbanden met daarop weinig meer dan het angstige geschreeuw van de studenten zijn de getuigen van een macaber drama. Historische feiten Op de website van The Blair Witch Project (www.blairwitch.com) wor den de historische feiten achter de le gende op een rijtje gezet. In 1785 lokt een zekere Elly Kedward, inwoonster van het gehucht Blair, North Central Maryland, verscheidene dorpskinde ren haar huis in en neemt ze bloed af. Een woedende bevolking berecht Kedward, verklaart haar heks en stoot haar uit de gemeenschap. Naar ver luidt trekt ze de bossen in en over leeft ze de strenge winter niet. Blair wordt echter geen rust gegund. Kin deren sterven onder mysterieuze om standigheden en het plaatsje raakt langzaam ontvolkt, zoals vermeld staat in een negentiende-eeuwse boek over de gebeurtenissen, The Blair Witch Cult. Op de verlaten restanten van Blair wordt later Burkittsville gesticht, maar ook deze plaats kent geen voor spoed. Kinderen blijven verdwijnen, en de mannen die eind vorige eeuw een zoektocht organiseerden worden dood en gevild teruggevonden op een rots in een boskreek. In 1941 wordt een zonderling aangehouden die ver telt hoe een vrouw in het bos hem opdroeg kinderen te ontvoeren en ri tueel te vermoorden. Eén feit wordt niet vermeld op de drukbezochte website: dat The Blair Witch Project van begin tot einde ver zonnen is door Daniel Myrick en Ed ward Sanchez. Donahue, Leonard Williams, want zo heten de drie 'ver miste' studenten ook in werkelijk heid, zijn springlevende acteurs die zeer trots zijn op de sensatie die ze THE BLAIR WITCH PROJECT Het affiche van The Blair Witch Project, de spraakmakende film die in oktober in Nederland wordt uitgebracht. Joshua Leonard, Michael Williams en Heather Donahue, drie on bekende acteurs die al improviserend sterren werden. PUBLICITEITSFOTO hebben veroorzaakt. Actrice Heather Donahue (24) is een ster. Of zoals ze in Amerika zeg gen, een overnight sensation. De slotscène van The Blair Witch Project, waarin een ontdane Heather recht in de camera spijt betuigt van de hele onzalige onderneming en afscheid neemt van haar familie, gaat door merg en been. Het toont de kracht van de film, die zo authentiek oogt en waarin zo goed geacteerd wordt dat onvoorbereide kijkers direct zullen geloven dat wat ze zien echt heeft plaats gevonden. The Blair Witch Pro ject suggereert veel, maar laat tot het einde toe cruciale vragen onbeant woord. Worden Heather en haar vrienden inderdaad belaagd door een oude vloek, of zijn ze simpelweg het slachtoffer van een slecht voorberei de survivaltocht? Want zonder enige kampeerervaring en met eten voor maar drie dagen een uitgestrekt woud intrekken is niet slim, heks of geen heks. Donahue wist zelf ook van niks toen ze als beginnend actrice auditie deed voor twee pas afgestudeerde New Yorkse filmstudenten Myrick en Sanchez. „Hun advertentie sprak van een 'volledig geïmproviseerde film, op locatie gedraaid in een bos onder zware omstandigheden'. Het klonk zo gek, dat ik wel moest reageren." Ze werd samen met haar medeacteurs Leonard en Williams in de bossen van Maryland gedropt met twee ca mera's, voorraden voor acht dagen, een routebeschrijvingen en een script met louter instructies tot improvisa tie. „We wisten wel dat er iets te ge beuren stond, maar nooit wat we pre cies konden verwachten." Mooie droom Dat kan nu ook gezegd worden door Myrick en Sanchez zelf. De twee film makers zullen zich nog steeds afvra gen wanneer ze wakker worden uit hun mooie droom. Nu The Blair Wit ch Project in Amerika in meer dan 1100 kopieën draait is een bruto op brengst van boven de 100 miljoen dollar heel reëel geworden. Krankzin nige bedragen voor een film die z'n makers amper vijftigduizend dollar kostte. „We hebben enorm gemaz zeld", beaamt Ed Sanchez. „We ko zen voor het experiment, en het werkte vele malen beter dan we ooit hadden durven hopen." De 35-jarige cineast, bij wie eerder dit jaar het wa ter nog werd afgesloten wegens wan betaling, weet wel waarom zijn kleine film beter scoort dan bijvoorbeeld Jan de Bonts peperdure maar spannings- loze The Haunting. „Mensen worden er oprecht bang van, en niet 'Holly wood' bang. Ze krijgen er echte nachtmerries van. Het is een bijwer king van het kijken naar de film die de mensen geweldig vinden." Eerste vertoningen tijdens het Sun dance Festival in januari brachten de makers in contact met kleine distri buteur Artisan, die de rechten voor 1 miljoen dollar kocht. Een mooi suc ces, maar pas in Cannes werd goed duidelijk wat een potentiële goud mijn de film was. Disney deed toen een bod van 25 miljoen dollèr om de rechten over te kunnen nemen. Het werd afgeslagen. Toen op 16 juli The Blair Witch Project eindelijk in pre mière ging waren de verwachtingen hoog gespannen. De gemiddelde op brengst per voorstelling is dan ook een stuk hoger dan die van de dood- gehypte nieuwe Star Wars. Het succes van de film is dan ook geen kwestie van een zorgvuldig ge orkestreerde hype, iets waar ze in Hollywood zo goed in zijn. The Blair Witch Project is een fenomeen, en fe nomenen kun je nauwelijks plannen. Wel is iedereen het er over eens dat het internet geweldig heeft geholpen om de verwachtingen rond de film hoog op te laten lopen. De Blair Witch website houdt net als de film zelf consequent vol dat de gebeurte nissen echt zijn. Er wordt geciteerd uit The Blair Witch Cult en Heathers dagboek, er staan foto's op van de kindermoordenaar uit de jaren veer tig en stukken reportage die de film niet hebben gehaald worden er mondjesmaat op vrijgegeven. Mond- -tot-mond reclame leidde tot een vloedgolf aan hits - 20 miljoen aan de vooravond van de première in juli, een aantal dat inmiddels is opgelo pen tot 65 miljoen. „We hebben voorafgaande aan officiële première zelfs helemaal geen televisiereclame gedaan", zegt Daniel Myrick. „Ne gentig procent van de buzz die er over de film bestond is gegenereerd via het Web." De soundtrack, die zogenaamd be staat uit de verzameltape die gevon den werd in de auto van de vermiste Josh Leonard, bevat een mix van naargeestige rocksongs variërend van Laibachs God is God tot Type O Ne gative's Haunted. Tot slot hebben de makers nog een boek in de aanbie ding waarin een journalist en privé- -detective zogenaamd toegang heb ben gekregen tot de politiearchieven voor een achtergrondverhaal over de zoektocht. Dagjesmensen Hoewel inmiddels iedereen zou kun nen weten dat er geen heks door de bossen rond Burkittsville waart, wordt het gehucht van amper 200 zielen overspoeld door dagjesmen sen. De meeste willen gewoon de plekken uit de film opzoeken, zoals Tappy Creek en Coffin Rock, maar er zijn ook samenzweringsgekken die geen genoegen nemen met de verkla ring dat er helemaal geen heks is. Wie het stadhuis van Burkittsville belt krijgt een bandje te horen: 'If you're calling in regards to The Blair Witch Project, it is fiction!' De politie heeft 'steun' ontvangen van paragnosten die willen helpen zoeken naar de ver miste tieners. Geregeld moet de she riff uitrukken om het lokale kerkhof schoon te vegen. „Mensen komen hier in de verwachting dat Burkittsvil le groter is dan het in werkelijkheid is", zegt gemeentewoordvoerster Mi- chele Beller, „Ze denken dat we aller hande voorzieningen hebben, zoals restaurants, een winkel en een hotel. Dat hebben we dus niet." Een verblijf in Burkittsville kan dus wel degelijk onaangenaam verlopen. Hollywood De grote filmstudio's in Hollywood zijn nogal geschrokken van het suc ces van de film. Releasedata werden omgegooid zodat geen andere hor rorfilm het tegen The Blair Witch Pro ject hoefde op te nemen. Een trailer van de bovennatuurlijke thriller The Sixth Sense werd aangepast om het Blair Witch-publiek te kunnen berei ken. De vraag is wat Hollywood leert van dit succes. Het is in elk geval een signaal dat een jong publiek moe is van peperdure bewerkingen van ou de tv-series, volgepropt met sterren en special effects maar leeg van bin nen. Wild Wild West, Deep Blue Sea en The Haunting brengen weliswaar hun geld op, ze zijn ook erg duur om te maken en iedereen is het er wel over eens dat ze niet uitblinken in originaliteit. De geschiedenis lijkt zich te herha len. In 1968 maakte een Pittsburghse documentairemaker een low budget horrorfilm over een groepje mensen dat in een alleenstaand huis werd be laagd door een plaag van zombies. Night of the Living Dead was zo rauw voor zijn tijd en zo gespeend van tra ditionele schokeffecten dat veel kij kers meenden met een echte docu mentaire te maken te hebben. En hoewel de film in zijn geheel nu ge dateerd oogt, doen sommige scènes nog steeds meer denken aan jour naalbeelden dan aan een griezelfilm. Zes jaar later herhaalde een Texaanse onafhankelijke filmmaker het kunstje. Tobe Hooper verzon een familie van kannibalen die op het Texaans platte land lifters oppikte, martelde, opat en van hun botten gebruiksvoorwerpen maakte. The Texas Chainsaw Massacre (1974), met zijn korrelige 16mm beelden en huiveringwekkend echte locaties is nog steeds een krachtig pleidooi voor lage budgetten en grote inventiviteit. John Mc- Naughtons al even documentair ogende Henry: Portrait of a Serial Kil ler (1987) ging nog een stap verder door geen moreel oordeel te vellen over de psychotische hoofdrolspeler. En in de Waalse culthit C'est arrivée prés de chez vous (1992) wordt de toe schouwer in de waan gelaten dat hij naar een televisiereportage kijkt waarin het doen en laten van een se riemoordenaar wordt gevolgd. Wat al deze films met The Blair Witch Project delen is het uitgangs punt dat de werkelijkheid altijd enger is dan fictie. Daarbij hanteert de film een les die Hitchcock en andere grootmeesters van de thriller als Po- lanski en Carpenter ons jarenlang hebben voorgehouden, maar die ze in Hollywood totaal zijn vergeten. Wat je niet ziet is veel enger dan wat je wel ziet. De echte horror zit in de kop van de kijker. Een stelregel die in onbruik is geraakt, getuige recente horrorfilms als Scream, I Know What You Did Last Summer, The Faculty en Bride of Chucky. Films die de kijker eerder proberen te behagen door te appelleren aan diens filmkennis en verwachtingspatroon dan dat ze wer kelijk angst willen aanjagen. „Deze hele Blair Witch toestand is net zo doordringend als een wazige foto van het monster van Loch Ness of een onscherpe opname van Big- foot die door het bos loopt", schrijft intemet-goeroe Harry Knowles op zijn Aint-it-cool website. „Het is het soort bovennatuurlijk verhaal dat je bij een kampvuur vertelt." Inmiddels broeden Myrick en San chez op een aantal vervolgen die de mythe van de Blair Witch verder moeten uitdiepen. Gedacht wordt aan de kindermoordenaar die in 1941 Burkittsville onveilig maakte. Hoe dan ook, groot gelijk had de internet gebruiker die al voor de première van The Blair Witch Project voorspelde: „It's going to do for the woods what Jaws did for the ocean." MARK VAN DEN TEMPEL The Blair Witch Project gaat op 7 oktober in première in Nederland. De citaten zijn afkomstig van internet.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 41