'Ik wilde elegant en sexy liefdesverhaal' Cultuur Kunst ShowBizCity met nieuw concept op chic e mensen schoppen hen voort als een leeg blik' Zingen, dansen, klappen en acteren 'MA kenhal koopt een 'Van der Valk' n_. Met steun van de Overvoorde-Gordon Stichting heeft elijk Museum De Lakenhal het schilderij 'Stilleven met 77tj ïlpen en Japanse lakdoos' van Maurits Willem van der Valk icht. Het schilderij dat Van der Valk tussen 1910 en 1919 in |Qfl len schilderde is nog tot 30 augustus te zien op de tentoon- ing 'Dageraad van de Moderne Kunst' in De Lakenhal. Het doet qua onderwerp, pasteltinten en rulle schildertech- I denken aan de Vlaamse schilder James Ensor. foto pr [OOOste bezoeker in de Waag De tentoonstelling 'Familie' van Caspar Berger in de ;e Waag heeft al tienduizend bezoekers getrokken. Berger fce de afgelopen jaren aan een serie levensgrote beelden Teen familie op stoelen, die nu voor het eerst aan het publiek pen getoond. De tentoonstelling is nog tot en met zondag ;ustus te zien. streden kunstwerk definitief weg !blï Het kunstwerk met gasmaskers in Amersfoort ver- pt definitief. Daartoe heeft de gemeente in overleg met de tenares besloten. Donderdag werd de vitrine met gasmas- de Haarlemse kunstenares Jacqueline Stallmann door irder Willem Jansen (76) met een spuitbus zwartgespo- iersfoort zal de schade aan het kunstwerk niet op Jansen len. De vitrine met gasmaskers maakt deel uit van een se- istvitrines aan de bouwbrug in de Kortegracht. Aanvanke- ig het werk tegenover de ingang van de synagoge. Vanwe- pijnlijke associatie met het lot van de joden in de Tweede ldoorlog ging dat sommigen veel te ver. Onder druk van I esten verhuisde het kunstwerk naar de overkant, maar de [stand nam daardoor niet af. zettingsgraad 'Chicago' hoog ;ht» Met een gemiddelde zaalbezetting van negentig pro- is Joop van den Ende uitermate tevreden over de belang ing voor de musical 'Chicago' die in het Utrechtse Beatrix- ter te zien is. „De kaartverkoop overstijgt de verwachtin- aldus een woordvoerder van de theaterproducent. Van Ende spreekt daarmee de geruchten tegen als zou de be stelling voor 'Chicago' ondanks laaiend enthousiaste kritie- fors teruglopen. „Ondanks de hete zomer is de bezettings- dhoog." Inmiddels hebben ruim honderdduizend mensen lusical bezocht. De speelperiode van 'Chicago' is verlengd n met 30 november. Er wordt steeds per drie maanden ge il of er nog voldoende belangstelling is. Pia Douwes verlaat enkort de productie om zich voor te bereiden op 'Elisa- de nieuwe musical die in Scheveningen gaat draaien. iliey Burleson, die ook overstapt naar 'Elisabeth', is al ver en door Tony Neef. aalsmeer anouk laponder Een theaterconcept, minder gasten en een andere cateraar. Daarmee moet ShowBizCity het succes gaan boeken dat bij de oude opzet uitbleef. De nieuwe koers is echter geen laatste redmiddel. „Van slui ting is nooit sprake geweest", zegt bestuursvoorzitter F. Strietman van Stage Holding, de live-entertainmentpoot van Joop van den Ende. In het 'oude' ShowBizCity bleven de verwachte bezoe kersaantallen uit. Om niet 'in de gevarenzone terecht te ko men', stippelde het amuse mentspaleis de afgelopen maanden een nieuwe koers uit. Theatershow 'Barcelonamoet bezoekers in Zuid-Europese sfeer brengen De toverformule wordt volgen de maand gelanceerd. In de anderhalf jaar dat de attractie in Aalsmeer tot nog toe draaide met de combinatie televisie live - entertainment, trok zij 600.000 bezoekers. De verwachtingen gingen echter uit van 500.000 per jaar. Een te genvaller was onder meer dat bezoekers niet terugkwamen. Ook bleek dat de gasten een vast programma prefereerden boven het 'gehaast' ronddwa len langs losse attracties en verkozen zij live-entertainment boven televisie. Het televisie onderdeel gaat er daarom uit. Met het nieuwe 'wine, dine, show partyconcept' is Show BizCity niet meer afhankelijk van het grote aantal van 2500 bezoekers per avond, waar het voorheen op mikte. Voortaan stelt het paleis van vermaak zich tevreden met maximaal 900 bezoekers per avond, om gerekend een kleine 150.000 per jaar, die dan wel meer geld uitgeven. "Voor minder men sen iets beters', luidt het nieu we motto. De gasten krijgen een compleet programma voorgeschoteld, zodat Show BizCity z'n personeel ook effi ciënter kan inzetten. Strietman gelooft niet dat mensen wegblijven door de prijzen van de drie verschillen de arrangementen. Die varië ren van 159 tot 229 gulden. „Dat ben je ook kwijt als je een n rijsdam. 071-5356444, plv chef annet van aarsen 071-5356443 ook omdat de restaurantcapa citeit moet worden verdubbeld. Drie oude ruimtes moeten plaatsmaken voor het Dali-res- taurant, de Orangerie en De Kolonie. Tijdens de theatershow 'Bar celona', die in de weekeinden gaat draaien, kunnen de bezoe kers 'uitbuiken' na het diner. Na afloop kunnen ze naar het tapaslokaal (komt in plaats van de hotdogcomer) of naar de - wegens succes gehandhaafde - bruine kroeg, alvorens ze de acteurs en dansers weer tegen komen in discotheek Big Ap ple. Doordeweeks kunnen be drijven bij ShowBizCity boe ken. hele avond uitgaat", aldus de bestuursvoorzitter. „Bovendien geven Nederlanders tegen woordig vier tot vijf keer zoveel uit als een paar jaar geleden." Het nieuwe concept, waar voor ShowBizCity een extra in vestering van ruim vier miljoen deed, draait om de theater show 'Barcelona'. De Zuid-Eu ropese sfeer moet ook in de rest van ShowBizCity doorklin ken. Daartoe wordt het gebouw momenteel driftig verbouwd, Pierce Brosnan, producent en hoofdrolspeler van 'The Thomas Crown Affair' De Ierse acteur Pierce Brosnan had dertig jaar geleden als zestienjarig jongetje niet alleen Sean Connery als fil midool, ook Steve McQueen had hij hoog zitten. Zoals hij binnenkort voor de derde keer moet doen vergeten dat Connery de ideale James Bond heeft belichaamd, zo moet Brosnan vanaf deze week bewijzen dat hij in de door hemzelf geproduceerde 'remake' van 'The Thomas Crown Affair' het niet aflegt tegen de schim van Steve McQueen. Pierce heeft er alle vertrouwen in dat het hem lukt. Want films worden gemaakt voor een overwegend jong publiek en in de loop van 30 jaar is van de herinne ring aan 'The Thomas Crown Affair' eigenlijk alleen maar dat liedje overgebleven: 'The Windmills Of Your Mind'. Softly", een klein familiedrama. Daama komt er een film over paarden racen. Allemaal oor spronkelijke scripts. Maar een nieuwe geactualiseerde versie maken van 'Thomas Crown' sprak me net zo aan." „Het heeft nadelen. Je weet tevoren dat je een overdosis kunt verwachten aan vergelij kingen. Deze film zal worden vergeleken met die van 30 jaar geleden en mijn personage zal worden vergeleken met dat van Steve McQueen. Het is onver mijdelijk. Maar als je besluit daar vrede mee te hebben en als je bovendien bent gezegend met de ervaring om als James Bond te zijn vergeleken met vier voorgangers, dan voel je al leen nog maar de vrijheid. Dan kun je je volledig scherp stellen op dat karakter; op wat die Thomas Crown voor een man is. En dan wordt het al meteen een heel iemand anders als je hem kunst laat stelen. En als je pieter van lierop Brosnan speelt de rol van een Wall Street-miljonair die zich uit verveling ontwikkeld heeft tot een briljante kunstdief. De geraffineerd uitgevoerde dief stal van een Renoir brengt hem Renee Russo in het kielzog die als speurneus namens een ver zekeringsmaatschappij in raffi nement niet voor meesterdief Thomas Crown onderdoet. Die twee slaan met elkaar aan het pokeren en worden verliefd. Pierce Brosnan, die 'The Tho mas Crown Affair' maakte tus sen zijn tweede en derde Bond film in, verklaart het doen van een 'remake' niet te zien als een zwaktebod maar eerder als een heel speciale uitdaging. „Ik ga met mijn maatschappij Irish Dream Time originele scripts heus niet uit de weg. Eerder hebben we 'The Nephew' ge maakt. We werken nu aan 'Mr. Pierce Brosnan met Renee Russo zoals ze te zien zijn in 'The Thomas Crown Affair". dan kunt werken met zeer geta- kom je snel los van dat 'rema- „Het is aldus gegaan. Bij de lenteerde schrijvers als Leslie ke'-gevoel. Eigenlijk zie ik deze eerste twee scriptversies was ik Dixon en Kurt Wimmer die een film helemaal niet meer als een niet zo belangstellend, want je buitengewoon ingenieus script 'remake', maar veel eerder als las nog steeds Steve McQueen op papier wisten te zetten, dan een 'sequel', een vervolgfilm." door alle regels heen. Ik wilde dat het veel meer dan die vorige film een liefdesverhaal zou worden. Elegant, beschaafd en sexy. Dit gaat over vertrouwen en over manipulatie. Het spel Vein het leven. Het grote voor deel van zelf een film meepro- duceren is dat ik kon bepalen dat deze film in New York zou spelen, want die stad bevalt me. En ik kon zelf de vraag beant woorden wat meesterdief Tho mas Crown daar zou gaan ste len. In de oorspronkelijke film ging het om een bankroof. Maar ik vond dat Crown zijn opwinding ergens anders van daan moest halen: kunst, dus. Toen was het ineens Steve Mc Queen niet meer, want schilde rijen, dat is waar ik een kick van krijg. Het Metropolitan Muse um binnenwandelen en daar bij klaarlichte dag een Renoir stelen van 100 miljoen dollar, dat leek me heerlijk om te doen." De vraag aan welke scène in deze film hij de dierbaarste her inneringen heeft overgehou den, levert evenwel een scha terlach plus een heel ander ant woord op: „De verrukkelijke Renee Russo die bovenop me ligt zonder dat een van ons een draad aan het lijf heeft, dat is stellig eveneens een ervaring die valt in de categorie 'zeer ge denkwaardig'. Maar laat ik niet de scènes op zee vergeten, met de catamaran. Ik ben weliswaar geen geweldige zeezeiler, ik ge niet er hevig van. Maar ik heb het maken van de hele film on dergaan als een groot feest." Ienaar Tobias Baruch met straattheater op de bres voor 'schoffies' van Kaapstad i' cees van hoore imen hem 'Umlungu', isnaampje voor 'blanke'. Tobias Baruch, stu- sociaal-pedagogische irlening, heeft zich zo'n tg ingezet voor de straat- in van Kaapstad. Kinde- wonen in de 'town- roestige krottenwijken rand van deze welvaren- in Zuid-Afrika. Kinde in de grootste armoede en van ellende op roof- of lijm gaan snuiven, kader van een stage be- Dbias aan deze klus. In mber gaat hij weer terug imen met de andere vrij- s van de organisatie i' deze kinderen een be- lekomst te bezorgen, wilde tijdens mijn studie ngelse stage", zegt Tobias h. „Op Internet heb ik dit :t gevonden. We houden lezig met ongeveer 1000 ten in en om Kaapstad, oberen ze van de straat te in en leren hen bepaalde gheden die ze in het le- iunnen gebruiken, waar- zich kunnen wapenen le grote armoede en oosheid onder de zwarte king. Onlangs hebben we gedichtenbundel uitgege- ie inzicht geeft in het le an deze straatschoffies. En in straattheater om het van deze kinderen uit te en. We hopen daarmee 'ubliek te bereiken. Maar iven ook aids-voorlichting aarschuwen hen voor de en van tbc." 'ias - in de wandeling ook Wo Beers genoemd - wijst n gedicht waarin het leven straatkinderen indrin- wordt getypeerd. Het heet 'he streetchild' en is ge ven door Thembile ka Pe- a- Hij schrijft: 'Ik ben een straatkind. De mensen Épen me voort als een leeg hou van de afvalbakken, Ërten me. Ik hou van de po- WPnten, ze maken me hard. V van de sterren, de maan i duisternis, die 's nachts ne waken. Als ik sterf zal tod tranen plengen op fel, als ik enminste een "tb. De officiële distanties mijn verdwijning niet Vivienne Tam- collectie in Victoria and Albert museum londen 'Fashion in Motion' in het Londense Victoria and Albert museum. Ontwerpster Vivienne Tam liet deze week in de beeldenhal van het mu seum haar nieuwste creaties zien. Modellen liepen in de 'Fashion in Motion'-show door de galeries van het mu seum om de avondjurken van de door de Chinese mode ge- inspireerde couturier het best tot hun recht te laten komen. Tam wordt beschouwd als één van de bekendste en meest succesvolle designers van Chi nees geïnspireerde couture. De rode zijden avondjurk (rechts op de foto) werd al eerder gedragen: door Julia Roberts tijdens de premiè revoorstelling van de film 'Notting Hill'. foto epa/jonathan utz Continental Singers in Alphen Leidenaar Tobias Baruch: „Met straattheater het publiek inzicht geven in het leven van de straatkinderen." merken. In de gevangenis schrij ven ze niet langer mijn naam op, want ik heb twintig verschil lende namen. De aanklacht is altijd dezelfde. Het verstoren van de orde. Hoe kan vredigheid orde verstoren, laat me alleen of geef me een huis. Ik wil leven.' „De toestanden waarin die kinderen leven zijn mensonte rend", zegt Tobias. „Toen ik pas in Kaapstad aankwam, schrok ik van al die bedelende kinderen die je maar lastig val len. Nu ben ik eraan gewend. Ze gaan je kennen, ook door mijn werk natuurlijk. Op elke straathoek schieten ze je aan, de 'bergies', de zwervertjes. Niemand kijkt naar hen om. Ze komen uit ontwrichte gezin nen, waar ze zijn misbruikt of geslagen. Dat slaan van kinde ren is trouwens ingebakken in de cultuur.' De handjes zitten daar erg los." „Om in hun onderhoud te kunnen voorzien, geven straat kinderen de mensen aanwijzin gen bij het parkeren. Daar wil len ze dan geld voor - wat ze dus meestal niet krijgen. Tij dens Kerstmis stonden er weer eens een paar voor een hotel. Ik was meegegaan. Die manager vroeg: „Wat doet u hier als blanke?' Ik legde hem uit dat ik voor een organisatie werkte. De tafel werd binnen mooi gedekt en al die zwervertjes mochten lekker eten. Prachtig. Maar zo iets komt maar weinig voor. De mensen zouden hen het liefst naar Robbeneiland sturen." „We zitten met 'Streets' in Salt River, ongeveer zee kilometer van Kaapstad. Vóór de kinderen bij ons binnenkomen, worden ze gefouilleerd op wapens of tinner-producten. Er is veel ge weld onderling. Ze vechten soms tegen elkaar in bendes. Als ze gewond raken, durven ze vaak niet naar het ziekenhuis. Dan wordt namelijk de politie ingeschakeld. Ik heb heel wat messteken behandeld. Dat is wel moeilijk, ja. Maar je wordt daar harder in. De toeristen zien van die ar moede natuurllijk weinig. Vanaf het vliegveld gaan ze meteen in de bus naar de luxe wijken. foto taco van der eb Heel af en toe gaat die bus ook naar de townships. En maar fo tograferen! Lekker met zijn al len naar de armoede kijken! Het is toch wat! In september ga ik weer voor een jaar werken bij 'Streets'. Enkele hulpverleners zijn doorgedraaid, konden de spanningen niet meer aan. Dus ik ben daar nodig. En ik doe het graag. Ik heb veel vrienden ge maakt onder die zwervertjes. Als ik voor mezelf een brood koop, koop ik er voor hen ook meteen een." Tobias wijst op een foto waarop drie 'straatkinderen' zitten. „Die linkse", zegt hij, „is dood, vermoord. De andere twee zitten in de gevangenis. Tja. Zo gaat dat dus." De tijd draaft; het is alweer de 26e keer dat Alphen The Conti nental Singers binnen z'n veste haalt. En al 30 jaar geleden dat Cohtinental Sound het licht zag. Het is allemaal begonnen met een paar gospelkoren van de Youth for Christ in Portland, Oregon. Zij reisden stad en ver volgens land af, gaven concer ten in allerlei verschillende ker ken in ruil voor een overnach ting. Vandaag de dag heeft 'the Continental Sound' een inter nationaal netwerk, is dat ene gospelkoor 'the Continental Singers' uitgesplitst in vijf 'vol wassen' kernploegen: Conti nental Kids, Young en Frontline Continentals, Continental Sin gers en het groot Continental Orchestra. Gisteravond spetterde het in de Alphense Salvatorikerk. Hon derden jongeren zo tussen de 4 en 18 jaar kickten op Young Continentals. Zingen, dansen, klappen, rappen, acteren, ge woon lekker meedoen. 'Mission of Love' is het thema waar dit jaar mee gejongleerd wordt. Op talloze manieren wordt er met het woordje love gegoocheld en wie weet wordt er ook werkelijk iets mee ge daan. In keiharde rap, in beat en hiphop, in stampende rit mes en kleurrijke veelstemmig heid wordt erop gehamerd dat liefde, hoop op liefde en geloof in liefde dé weg is. En al zin gend en swingend lijkt die weg te lópen als de gesmeerde blik sem. Er wordt professioneel gedanst. De bewegingen flitsen door en naast elkaar. Als volleerde be roeps-cracks presenteren de Young Continentals zich in ro de, blauwe en gele T-shirts, pet achterstevoren, bretels afge zakt, punkhaar. Een begeesterd Legertje des Heils dat zich zon der enige géne overlevert aan teksten als 'We're on a mission to touch your soul', 'I will testi fy to love' of rappend 'I can slam, hey, hey, the devil on his back', of als een speer 'Come on, get up, Jezus zullen we vol gen, ook al snappen de slimste mensen zijn offer niet'. Het is ongetwijfeld heel goed bedoeld. Lekker verpakt nodigen ze uit tot nader onderzoek!

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 19