'Met die mildheid heb ik ook mezelf verrast' 'Een succes maakt net zo nederig als een flop' n: Cultuur Kunst CHEF JAN RIJSDAM, 071 -5356444, PLV. CHEF ANNET VAN A, Robert Altman maakt met 'Cookie's Fortune' goedmoedig detectiveverhaal Glenn Close, Patricia Neal, Julianne Moore, Liv Tyler, Chris O'Donnell en Ned Beatty spelen de hoofdrollen in een goed moedig maar ingenieus detectiveverhaal. Plaats van handeling is een slaperige nego rij in Mississippi, waar een oude dame zelfmoord pleegt met een waardigheid die haar niet wordt gegund. Robert Altman: ,,Ik raakte verrukt van dit verhaal dat Anne Rapp had geschreven. Zij had al lange tijd een reputatie als een van de beste script supervisors van Hollywood, maar dit is het eerste eigen scenario van haar dat is verfilmd. Ze heeft het ontleend aan een gebeurtenis die ooit in haar eigen familie in Texas is voorgevallen. Interes sant vond ik vooral zoals ze het thema zelf moord behandelt in de context van een kleine gemeenschap. Want daar oordeelt men over een zelfmoordenaar dat hij per definitie stapelgek moet zijn geweest. En een familie wordt er ongaarne op aan ge keken dat er gekte in het bloed zit. In het geval van Cookie's Fortune ziet men nog liever dat iemand wordt geacht te zijn ver moord dan dat die persoon zelf een einde aan zijn leven gemaakt zou hebben. En het wordt voor lief genomen als vervolgens ie mand dreigt op te draaien voor een moord die niet eens is gepleegd.'' Toch zijn dit niet de spreekwoordelijk in tolerante 'red necks' die door Robert Alt man worden opgevoerd. We maken kennis met een stadje waar men gewend is de ei gen boontjes te doppen. Problemen wor den in lokale stijl opgelost en Ned Beatty als de sheriff moet doorgaan voor een bron van ultieme wijsheid. Cookie's Fortune heeft een verrukkelijke mix van treurig heid, tederheid en humor. „De film is een komedie en hij gaat tot de rand van wat voorstelbaar is, maar toch is hij tegelijkertijd tamelijk realistisch. We hebben gedraaid in Holly Springs en dat stadje is precies zoals je het te zien krijgt. Glenn Close kwam er op de fiets naar de set en onderweg werd ze toegewuifd. Als we aan het filmen waren, kwamen de mensen daar op meegebrachte stoeltjes omheen zitten. Ik heb nooit eerder een film opgenomen in een zo gemoedelijke sfeer." Het is ook de mildste film die we ons kun nen herinneren van een regisseur die we vooral kenden als een briljante sarcast. Alt man „Ik moet zeggen dat ik met die mild heid ook mezelf verrast heb. Toen ik be gon, ging ik uit van een meer donkere toon, met humor die zwarter was. Maar toen we de cast bij elkaar hadden en be gonnen met de opnamen, raakten de knusheid van de locaties en de prettige Onder de 'mavericks' van de Amerikaanse cinema, de filmers die zich niet door de grote studio's laten ringeloren, is Robert Altman de veteraan. Sinds hij in 1970 met M.A.S.H. de Gouden Palm van Cannes won, regisseerde hij een stuk of twintig films die voornamelijk door de echte liefhebbers werden opgepikt. Maar om de zo veel tijd haalde hij uit met wereldhits waar iedereen de kwaliteiten van herkende. Nashville, A Wedding, The Player en Short Cuts zijn er voorbeelden van. Op 12 augustus begint het Nederlandse roulement van Altmans nieuwste Cookie's Fortune. door Pieter van Lierop persoonlijkheden van de acteurs als van zelf meer in deze film verweven. Het was al mijn uitgangspunt om de zelfmoord van die oude dame een minimum aan treurig heid mee te geven maar om die te presen teren als acceptabel en stijlvol. Maar dat accent is nog duidelijker geworden door de soevereine manier waarop Patricia Neal die rol speelt." De 83-jarige actrice Patricia Neal - die in de jaren vijftig triomfen vierde in films te genover Gary Cooper, John Garfield en John Waye - speelt nu de pijprokende we duwe Cookie wier mysterieuze nalaten schap de hebzucht opwekt van de nichten Glenn Close en Julianne Moore. Net als in de meeste films van deze regisseur is er wederom een sublieme cast bij elkaar ge bracht. Waarom willen alle acteurs altijd zo dolgraag met Robert Altman werken? „Er zijn erg veel acteurs die dat helemaal niet graag willen. Ik krijg best vaak nul op rekest, aangezien ik - als tevens producent van mijn films - niet in staat ben acteurs te betalen wat ze gewend zijn. Maar de ac teurs die daar geen problemen mee heb ben, zijn ook precies de mensen die ik het beste kan gebruiken. Dat zijn de acteurs die niet zijn vergeten waarom ze ooit voor dit vak hebben gekozen. En dat was om creatief te kunnen zijn en niet om enkel te doen wat wordt opgedragen." „Ik heb de reputatie dat ik een regisseur ben die ruimte maakt voor andermans cre ativiteit en daarbij de acteurs alle bescher ming en steun biedt die ze zich kunnen wensen. Ik zal nooit toestaan dat ze slecht werk te zien geven. Op die reputatie ben ik trots. Want dat is waar ik het van hebben moet, mijn liefde voor de acteurs, in het volle besef dat ik van hen net zo afhanke lijk ben als een kunstschilder van zijn verf." Het is een verhaal dat sterk gedomineerd wordt door vrouwen, op alle niveaus. Ziet u de samenleving als een matriarchaat? „Ik heb het verhaal opgepakt zoals het was geschreven zonder er bewust iets mee te willen uitdragen. Maar na 35 jaar films te hebben gemaakt, ontdek ik dat het meren deel van mijn werk over vrouwen gaat. Ik weet ook niet precies hoe dat komt. Maar ik houd van vrouwen, neem ik aan. Ik voel me bij hen op mijn gemak. Dat is mijn ka rakter. Het staat los van een sociale of poli tieke agenda, want ik ben kunstenaar, geen boodschapper. Ik houd me nooit met agenda's bezig." Als je in mijn films nogal wat mannen ziet rondlopen die zich knap onnozel gedragen dan is dat gewoon omdat ik geloof dat ze dat in het werkelijke leven ook meestal doen. Vrouwelijk gedrag is op een grappige manier meer nobel. Onze wereld wordt door mannen gedomineerd voorzover het gaat om macht en uiterlijke zaken. Maar dat is pose-gedrag, buitenkant, de schil van het leven. Vrouwen doen zich veel meer gelden daar waar het echt telt, in de essentie van het bestaan. Ze vormen de basis van elke familie. Maar bedenk dat ik het nu niet heb over visies die ik bewust in films neerleg. Het is veeleer zo dat mijn ei gen films mij vertellen dat ik deze overtui gingen heb." Uw laatste drie films spelen zich ineens af in achtereenvolgens Kansas, Georgia en Mississippi. Bent u bezig aan een terugkeer naar uw eigen wortels in het Amerikaanse Diepe Zuiden? „Het lijkt erop. Het rijtje wordt zelfs nog voortgezet, want mijn volgende film - Dr. T. And The Women - zal ik opnemen in Dallas, Texas. Maar dat is niet écht het zui den. Dat wil zeggen: Het is er bijna Mexico weliswaar, maar dat is niet wat belang Gekraakte film van Jan de Bont heeft kosten al terugverdiend De Bont is er filosofisch onder: „Het rare is, of je nou een geweldige flop hebt of een film die zo veel succes krijgt dat je het evenmin snapt, het geeft allebei een gevoel van nederigheid. Je hebt het maar voor een deel zelf in de hand wat er gebeurt. Dat het met Speed 2 niet goed ging, dat greep me echt wel aan. Je doet je stinkende best er iets moois van te maken, maar je merkt al snel dat het een gevecht tegen de bierkaai wordt. Het begon er al mee dat ik moest gaan filmen op een moment dat het script niet af was. Daar werd ik toe verplicht en dat is het beroerdste wat je kan overkomen. Er zaten nog levensgrote gaten in dat ver haal, maar de studio was van mening dat men er nog wel uitkwam terwijl we aan het draaien waren. Maar dat lukte niet. En uit eindelijk komt jouw naam als regisseur vast te zitten aan een film die niet goed is." Bijna zat De Bont met The Haunting in net zo'n situatie. Voor de afwerking van een ge middelde film pleegt men toch gauw een half tot een heel jaar uit te trekken. Voor The Haunting was De Bont in april nog aan het filmen. Waarom moest er weer zo ge peesd worden? „Simpel, omdat productiemaatschappij DreamWorks deze zomer een grote film wilde uitbrengen. Maar feitelijk werkte ik al vanaf vorig jaar augustus aan The Hau nting. Om tijd te winnen was ik toen be gonnen allerlei speciale effecten op te ne men, wat je normaal pas doet in de post productie-fase. Maar het maken van die ef fecten bleek veel ingewikkelder dan was verwacht. Daardoor zijn we bij het draaien van de eigenlijke film toch onder tijdsdruk gekomen. Je hoopt altijd dat ze dan beslis sen om de première-datum te verschuiven, maar dat geluk heb je zelden." Een geluk is wel dat je in staat was om te komen met een hele actuele casting. Want Liam Neeson staat net in het brandpunt van de belangstelling vanwege zijn hoofdrol in de nieuwe Star Wars-film. Catherine Ze- ta-Jones was een jaar geleden nog onbekend bij het grote publiek maar is nu ineens een ster vanwege Mask of Zorro en Entrapment. „Ja. Maar een jaar geleden wisten we niet dat die twee films met Catherine zo goed zouden uitpakken. En Liam kende ik van een eerdere gelegenheid. Hem wilde ik om dat hij een acteur is die er altijd in slaagt zijn personage te worden in plaats van het te spelen. Iemand die ook heel aannemelijk kan maken dat de andere personages hem meteen vertrouwen, wat voor deze intrige van vitaal belang is. Ook Lili Taylor wilde ik hebben omdat ze een personage met de grootste vanzelfsprekendheid kan invul len." „DreamWorks had aanvankelijk enige pro blemen met Lili omdat men weliswaar haar Erg genereus zijn de Amerikaanse filmcritici niet geweest voor The Haunting, de nieuwe film van Jan de Bont. Te veel nadruk op de speciale effecten en te weinig aandacht voor de personages. De Los Angeles Times vroeg zich zelfs af hoe lang de studio's nog doorgaan fortuinen beschikbaar te stellen aan de Nederlandse regisseur wiens vorige film Speed 2 ook al was geflopt. Maar Jan de Bont heeft reden om in zijn vuistje te lachen. Na Speed 1 en Twister scoorde hij in Amerika zijn derde nummer-1-hit en binnen drie weken heeft The Haunting zijn productiekosten (80 miljoen dollar!) al terugverdiend. door Pieter van Lierop op 1 ren. Dat kan alleen als je de alli "1 d® BNN Hij is ild h< zond; serie jeuw, ','e Frank der B hij in BNN de Jan de Bont: „Uiteindelijk komt jouw naam als regisseur vast te zitten aan een film die niet goed is." voortreffelijke werk kent van een reeks klei ne onafhankelijke producties, maar ze is geen ster. Men wilde een ster. Uiteindelijk ging men akkoord vanwege mijn argument dat ze de perfecte actrice is om bij de toe schouwers identificatie op te roepen, want dat is voor haar rol nog belangrijker dan voor de anderen." Lili Taylor, Catherine Zeta-Jones en Owen Wilson worden door wetenschapper Nee son een sinister landhuis ingelokt voor een zogenaamd onderzoek naar slaapstoornis sen, maar het eigenlijke studie-onderwerp is angst. De geesten van een reeks ver moorde kinderen en van hun moorddadige vader zorgen in elk geval dat de slaap danig verstoord blijft. Jan de Bont; „Ik wilde wel eens een film maken in de stijl van de klassieke griezel films van de jaren zestig, zoals Repulsion, The Innocents, Rosemary's Baby. En The Shining niet te vergeten. Dat waren films die een goed verhaal hadden en belang wekkende personages. Het genre werd toen nog serieus genomen. Helaas zijn de grie zelfilms gedurende de laatste 20 jaar verval len tot ordinaire slachtpartijen waarbij het vergoten bloed en de aantallen doden van groter belang worden geacht dan gevoel voor stijl. Het lijkt er alleen nog om te gaan elke film nog schokkender te maken dan de vorige. Ik vind zulke films spuugverve- lend." Jouw film is een remake van The Haunting Of Hill House, een horror-klassieker uit 1963. „Nou, als het alleen de bedoeling was ge weest een oude film opnieuw te maken en op min of meer dezelfde manier, dan zou ik geen interesse hebben gehad. Ik zou dat hebben gezien als een belediging van Ro bert Wise, de oorspronkelijke regisseur. Het is alleen interessant als je een sterk gegeven gebruikt om het op een andere manier aan te pakken en het meer hedendaags te ma ken. Dat hebben we gedaan door dichter in de buurt te blijven van het oorspronkelijke boek van Shirley Jackson. Ik denk dat het in 1963 ontbroken heeft aan het geld en de technische mogelijkheden om recht te doen aan allerlei door Jackson beschreven fenomenen." Gelooft jezelf in bovennatuurlijke fenome nen? „Ik geloof er niet in omdat ik er niet in wil geloven. Maar toch. Ik heb in Engeland een landhuis bezocht waar wij eventueel kon den opnemen. Maar toen ik er binnenstap te, voelde ik me meteen al zo ongemakke lijk, dat ik zei: 'Ik wil hier niet filmen. Dat breng ik niet op.' Je hebt zulke huizen. Die lijken te leven. Ze hebben geluiden en ze doen ook van alles. We kregen een rondlei ding en kwamen in de eetzaal. De eigenaar vertelde dat tijdens de laatste keer dat daar was gedineerd, een van de gasten ineens met stoel en al begon rond te zweven. Toen heb ik gezegd: 'Ik geloof het meteen. Ik ben weg!' En vervolgens heb ik besloten om al les in een studio te bouwen, waar we alles onder controle kunnen houden. Alleen voor de buitenopnamen hebben we een echt kasteel gebruikt." Het ontiverp van de interieurs is verbluffend sterk; heel bizar maar ook erg overweldi gend en karaktervol. Wat voor instructies zorg besteedt aan ook de klein van de kamers. Dat is echt hee aan deze film. Normaal wordei a8 vai in Hollywood niet meer gebou het veel te duur is. Vrijwel alle aal voor de film gemaakt. Heti echt: het stucwerk, de om a mei1 °P schilderijen, het beeldhouwwe bels. Want het bestaat nergens vendien moesten er op tal van ciale voorzieningen worden ge de effecten mogelijk te maken - die dit soort vakwerk beheerse: 1"e nog wel en het was een genot lde 01 te zien. Ze hadden in geen tijdi gekregen zulke dingen te doen Jan de Bont heeft tegenwoordij filmmaatschappij, Blue Tulip, het project Minority Report be film die in oktober zal wordeni met Tom Cruise in de hoofdrol regie zal niet door Jan de Bont daan maar door Steven Spielbt Hoe is dat zo gelopen? .Ik ontwikkelde dit script voor maatschappij, maar het betref ductie die zo duur is dat je Tod j v Harrison Ford nodig hebt omii »S-Rac te kunnen komen. Ik wilde altij dsein Cruise voor de hoofdrol, maar! Opiun onmogelijk hem te krijgen. Iedi Q0"?J hem en er is maar een beperkt Dam( dat hij kan accepteren. Maar Tl S|and ven wilde ook wel eens keer sat doen. Dus is er besloten dat Stt 0 ft project gaat regisseren met Tot u hoofdrol en met mij als co-proi 20 beschouw ik als een mooi com nent' belangrijkste is voor mij dat dit komt. Het is science fiction. He het implanteren van gedachter rondloopt met het idee om een qs $c gaan plegen. Dan zijn er mense 04 |Sa voorvoelen en die je proberen! eken v ren dat je het daadwerkelijk ooi lama f wordt een hele grote, erg fantas „Ik heb een beroep gedaan op Eugenio Za- netti, die dit jaar een Oscar heeft gewonnen met zijn designs voor What Dreams May Geen twijfel mogelijk. Come. Ik had eerder met hem samenge werkt bij Fladiners waarvoor ik toen de fo tografie deed. Eerder al had Zanetti een Os car gewonnen voor Restoration. Wat me vooral beviel is de opera-achtige allure van zijn ontwerpen. Die had ik nodig. Ik heb gezegd dat ik dezelfde schaal wilde en at mosfeer als van de grote kamer uit Citizen Kane, met ook zo'n gigantische open haard. En ook zo'n enorme trappenhal. Ik wilde proporties die weinig menselijks meer hebben. Onze personages moesten zich er verloren in voelen." „Ik vond het van cruciaal belang om het gevoel over te brengen dat het huis echt de hoofdrol speelde en emoties kon genere- heeft. In dit verhaal staat Dallas symbool voor de oppervlakkigheid van de Ameri kaanse cultuur. Alles is groot in Dallas. Grote mannen met grote bekken, grote hoeden en dikke sigaren. Ze zijn gewend om zich door vrouwen te laten dienen. Dokter T. is daar gynaecoloog. Tegen zijn medisch specialisme wordt meestal wat vreemd aangekeken. Een man heeft niet de gewoonte om in details door te vragen als zijn vrouw naar een gynaecoloog is ge weest en zij van haar kant laat ook niet het achterste van haar tong zien." „Deze Dokter T. gaat regelmatig golfen met drie vrienden van wie hij de echtgeno ten uit zijn spreekkamer kent. Dus die ke rels maken allerlei grappen waarmee ze toch hun wantrouwen niet kunnen verber gen, vanwege het simpele feit dat die dok ter meer van de fysieke structuur van hun vrouwen af weet dan zijzelf... Ik moet zeg gen dat ik vol ongeduld uitzie naar het mo ment dat ik met de opnamen voor deze film beginnen kan, maar ik zal nog tot sep tember moeten wachten." „Tja, al die mannen, met hun grote ego's, grote sigaren en stuntelige sekslevens... Bij die gierend uit de hand gelopen affaire van Clinton met Lewinsky, raakte ik gefrap peerd door iets wat zich middenin alle consternatie afspeelde. Arafat werd op het Witte Huis ontvangen en die brave man Robert Altm :porta heb de repui Bkenh ik een regis ;hildei die ruimte n voor andern ativiteit en d heers, acteurs allel meriké ming en stei e Li lit die ze zich Ic erach fferal ei rug h ugs, th kan onmogelijk doof en blind zi ft1, voor wat er zich allemaal rondo 1 u gastheer afspeelde. Op zeker mi ïri neemt hij voor al die tv-camera13 naast de president van de Veren ten, helemaal klaar om ferme die' gaan zeggen over de Palestijnen volgens beginnen die rotjournal ?n' Clinton de meest indiscrete vraj len over Monica Lewinsky. Dat| Arafat op dat moment! Ik vondi zo onwaarschijnlijk komiek dat dien, als ik de naam Monica Lei hoor, onmiddellijk aan dat hooi fat moet denken. Wat normalite de hand liggende associatie is." les kits, nderpr n 16.5 ppi Lar deokits iseanne nerikaé i.Wanr is om v uiskorr iker dat jgar We eench, erh. ollyoak: ngelse j fillem Vi erie pre ichem nderen aaranb vrager ichem 1 vader pelprog aag; Wi in Paul OS-Jout etwerk. ;tualit( ilia Feit 'Ogram slderhc nders imers t 'Cötei e: Rik F lissen k ogram arts dO' achte irdeler ees var erh. CRV-Dc

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 14