If 'Ik ben somber maar blijf er vrolijk bij' m e koning van het verbale voorspel Cultuur Kunst Presley in Ahoy: een levensechte illusie Kunst naar Shakespeare DAG 14 AUGUSTUS 1999 'Tjapeii A afc N RIJSDAM, 071-5356444, PLV. CHEF ANNET VAN AARSEN 071-5356443 ipella in Huis ter Duin Grand Hotel Huis Ter Duin treedt dit jaar weer op T theer van The Yale Wliiffenpoofs, de oudste universitaire roep van Amerika. De 'Whiffs' zingen 18, 20 en 21 augus- de terrassen van het Noordwijkse hotel. Bij slecht weer de zanggroep op in de Tappenbeck Foyer. Op het reper- !an de 'Whiffs' staan onder meer 'Midnight train to Geor- )n Broadway' en 'Time after Time'. De toegang is gratis, lens beginnen om 17.00 uur en duren ongeveer een half tl èn in Katwijkse Nieuwe Kerk De Duitse meesterimprovisator Wolfgang Seifen geeft j20 augustus een improvisatie op het Van den Heuvel-or de Nieuwe Kerk in Katwijk. Seifen geeft een eigen invul- m stukken zoals de zesdelige 'Suite Fran^aise'; Themas 'ariationen über ein gegebenes Lied: Freie Improvisation in gegebenes Thema en tot besluit een vierdelige Sympho- iprovisé pour Grand Orgue. Toegangskaarten zijn alleen jbaar op de avond van het concert in de kerk aan de raat (vanaf 19.45 uur). Het concert begint om 20.15 uur. erbox voor dode helden Het jaarlijkse Leidse popfestival 'Coverbox', waarop iizikanten covers van hun idolen ten gehore kunnen en, staat dit jaar in het teken van het 'Rock 'n Roll Circus g ith'. Bands worden zaterdag 23 oktober uitgedaagd om ode idolen weer muzikaal tot leven te wekken. Wie zich zondigen aan wat muzikale reanimatie kan bellen naar 216645. itste optreden zieke Rob Hoeke cam De bekende boogie-woogiepianist Rob Hoeke is leeslijk ziek. Enkele weken geleden werd Hoeke tijdens ptreden door pijn overmand en voor het eerst in zijn 60- leven kon hij zijn show niet afmaken. Bij medisch onder- verden bij de pianist maagkanker en uitzaaiingen gecon- rd. Het is de hartenwens van Rob Hoeke om nog één keer treden met een aantal groten uit de Nederlandse popsce- jn manager is momenteel druk bezig mensen als Jan Ak- an, Kaz Lux, Harry Muskee, Eef Albers, Eelco Gelling, Jaap :ren Rob Agerbeek te benaderen. In de loop van de vol- week wordt bekendgemaakt waar en wanneer dit laatste den van Rob Hoeke zal zijn. Ook zijn twee zonen, Ruben c (respectievelijk gitarist en drummer), zullen meedoen A it afscheid in stijl, zoals Rob Hoeke het zelf noemt. Ener- n swingend, zoals zijn muzikale carrière. Rob Hoeke :ezo'n dertig elpees en cd's en 45 singles, waaronder de dargio', 'Down south' en 'Drinking on my bed'. uwe uitgave Schrijversclub Leiden De derde uitgave van DOP, 'de open periodiek' voor vers die gelezen willen worden, is uit. Het lichtpaarse ge ilde kleinood van de 'Schrijversclub Leiden' is her en der nachtigen bij de Leidse horeca. De Schrijversclub Leiden schrijvers en dichters in de Leidse regio een podium voor alenten. De volgende uitgave van DOP staacgepland voor jjaar. Schrijvers en dichters in de dop kunnen werk voor ca tie sturen naar het redactie-adres: Utrechtse Jaagpad 39, KZ Leiden. in rnière met Hurley en Grant iiü Hugh Grant arriveerde deze week met vriendin Eliza- Hurley bij de Odeon Cinema in Londen om de première wonen van 'Mickey Blue Eyes'. De film is geproduceerd Hurley, die hoopt met haar film het succes te evenaren Yant's laatste rolprent 'Notting Hill'. foto epa rotterdam wim koevoet Het staat er echt, aan het begin van het persbericht dat Mojo Concerts gisteren de wereld in heeft gestuurd: „Elvis Presley in Ahoy'." En: „Meer dan 22 jaar na zijn dood keert Elvis Presley terug op het podium." De afknapper is vervolgens niet eens zozeer de bekentenis dat 'de kunstenaar van de eeuw', die maandag op de kop af 22 jaar dood is, 'slechts' langs elektronische weg in het rijk der levenden terugkeert. Nee, de grootste ontgoocheling is te vinden in de kleine cursieve letters van de afsluitende alinea: „Entree 75, 70, 60 en 55 gulden." Want zijn dat niet gewoon de bedragen die ook voor artiesten van vlees en bloed moe ten worden neergeteld als ze in de Rotter damse concertzaal optreden? Groot is het contrast tussen de inleiding van dit artikel en de juichende kritieken in gerenommeerde bladen als New York Ti mes, Newsweek, Entertainment Weekly en London Times. Je moet er kennelijk bij zijn geweest om een oordeel te kunnen vellen. Afgaande op de Britse en Amerikaanse mu- ziekpers staat de Ahoy-bezoekers een spek takel te wachten dat zo overrompelend en levensecht is dat ze zullen vergeten dat hun idool niet in levenden lijve aanwezig is. „De mensenmassa gaf zich volledig over aan de illusie en stond op het punt het podium op te gaan." Voor 'Elvis-The Concert' is veel voorwerk verricht. Uit honderden uren beeldmateri aal van tv-uitzendingen en films zijn 32 liedjes geselecteerd. Al de muziek is 'weg gesneden', alleen Presley's stem is overge bleven. Want de begeleiding is wel echt live in Ahoy", door zijn originele band met gita rist James Burton, pianist Glen D. Hartin, bassist Jerry Scheff en drummer Ron Tutt, een 16-koppig orkest en een legertje ach tergrondzangers. Presley zelf wordt op een reusachtig scherm geprojecteerd en de beelden zijn zodanig gemonteerd dat er sprake zou zijn van communicatie met band en publiek. De voorverkoop van het concert op 9 maart 2000 begint aanstaande maandag, zoals vermeld zijn 22ste sterfdag. Het rond reizende Presley-spektakel dient mede ter ondersteuning van de 3-cd-box 'Artist of the century', die RCA onlangs uitbracht. Dat is weliswaar de zoveelste verzamelaar van Presley, die meer dan 1 miljard platen heeft verkocht, maar volgens critici is met deze compilatie een grote leemte opgevuld, want een uitgebalanceerde bloemlezing voor de beginnende fan was er nog steeds niet. In een gelimiteerde oplage verschijnt maandag ook een speciale 5-LP-box en Ve ronica TV besteedt maandag in twee pro gramma's aandacht aan de koning van de rock Roll. In dat programma komen on der anderen Herman Brood, Bennie Jolink en Jan Rot aan het woord over Presley's in vloed op muziek van 'eigen' bodem. Ex-televisiemaker Jef Rademakers (50) begraaft zijn illusies in een roman „Veronica-baas Joop van der Reijden heeft de onge censureerde videobanden van 'Sex voor de Buch' on der het kruisbeeld in zijn kamer staan. In een fat soenlijk land zou zo'n vent als Menno Buch al lang zijn opgepakt. Hij maakt gebruik van geestelijk ge handicapten voor zijn vie ze programma. Van men sen die niet toerekenings vatbaar zijn." leiden cees van hoore Ex-televisiemaker Jef Radema kers (50) heeft nog niets verlo ren van zijn ongebreidelde drang tot provoceren. Begon nen als journalist bij de Haagse Post, drukte hij zijn stempel op Hilversum met programma's als de Pin Up Club en Media land. Zijn indringende docu mentaire over Gerard Reve staat menig literatuurliefhebber nog scherp op het netvlies ge brand. Enkele jaren geleden hing Rademakers de camera aan de wilgen, vestigde zich in België en wierp zich op de lite ratuur. Onlangs schreef hij 'Verloren tijd', een kleine ro man die zich afspeelt op Cuba. In het tuintje van zijn Leidse li teraire agent René Vallentgoed spreekt de man met de zachte g hard van zich af. Als Ernst, de hoofdfiguur in 'Verloren tijd', met het vliegtuig in Havanna landt, is hij zo dronken dat zijn vriend hem in eén rolstoel door de douane moet duwen. Het is de opmaat tot een twee weken durend drinkgelag met beeld schone Cubaansen die voor een paar dollars uit de tanga gaan. Ernst kijkt terug op zijn carrière als tv-maker en, hoewel hij ge lukkig getrouwd is, zijn onstil bare zucht naar seks. Vlak voor hun vertrek ontmoet hij Maite, een Cubaans meisje dat niet op zijn geld uit is, maar meteen smoorverliefd op hem wordt. Misschien wel omdat vrouwen houden van 'de treurigheid in de ogen van een man' van mid delbare leeftijd. Ernst maakt de kans op een laatste, grote liefde in zijn leven k^pot door haar duizend dollar op te sturen. Rademakers heeft zijn Jaguar i 5 "*<"1 ~Wï '5 J Jef Rademakers: „Ik ben een kind van de jaren zestig, een tijd waarin men nog geloofde dat de mens deugde. Die illusie is nu wel voorgoed ver vlogen." foto dick hocewoninc nog maar net geparkeerd voor het Kruithuisje van Vallentgoed aan de Jan van Houtkade als hij de interviewer erop wijst dat deze de ik-figuur en zijn eigen persoon niet door elkaar moet halen. „Maar", zegt hij, „Emsts gedachtengoed is het mijne. Kïjk, ik ben een kind van de ja ren zestig, een tijd waarin men nog geloofde dat de mens deugde. En die illusie is dus nu wel voorgoed vervlogen. Ik word morgen vijftig, maar ik geef geen feest. Ik heb ontelba re mensen leren kennen bij de televisie, maar ik ben zuinig met het woord 'vriend' gewor den. Ik geef geen feest. Omdat ik dan niet zou weten of ik een tafeltje voor twee of voor drie zou moeten bestellen." In "Verloren tijd' wordt de ne- gentiende-eeuwse schrijver Marcellus Emants keer op keer aangehaald. Rademakers schreef een proefschrift over deze auteur. „Zijn pessimisme over de mens en het leven is mijn pessimisme", zegt hij. ,Als je jong bent, denk je dat je nooit dood gaat. Maar nu wordt alles gekleurd door dat besef. Ik vergelijk het leven met het be klimmen van een berg. Op je veertigste sta je op de top. Te ruggaan kan niet meer. Je kijkt alleen nog maar naar beneden, ziet alleen nog maar de grond, de dood. En we kunnen niet anders dan daarin berusten. Met Wim Sonneveld zeg ik: 'Hebt u ooit een dode horen zeggen: dit neem ik niet'?" .Alleen de herinnering blijft, de herinnering aan liefdes en triomfen. De herinnering is be langrijker dan het feit zelf. Het feit krijgt in de herinnering een gouden randje, net zoals een schilderij een gouden randje heeft en de foto van een gelief de een gouden lijstje. Vergane glorie is pas echte glorie. Ik heb besloten om vanaf mijn vijftig ste de leugen te gaan cultive ren. Ik weet nog goed dat ik met Gerard Reve, na een zware op namedag, op een terras in Lourdes zat. Na een paar drankjes vroeg ik aan hem: 'Zeg Gerard, denk je nu echt dat die Heilige Maagd, bestaat?' 'Nee', zei hij, 'natuurlijk niet. Maar dat is toch nog geen reden om niet in haar te geloven.' Dat is het precies! Wijsheid is genoe gen nemen met de leugen." „Kotsmisselijk word ik van het beeld dat op de televisie van de liefde wordt geschetst. Neem zo'n programma als 'Spoor loos'. Knap gemaakt hoor, met van die flemende violen op de achtergrond. Maar het is na tuurlijk een zooitje geteisem dat daar de revue passeert. Mensen die hun verantwoordelijkheid niet hebben willen nemen, zui- perds, lieden die de ouderplicht aan hun laars hebben gelapt, die hun kind al drie keer heb ben verkocht voordat het was geboren." „Je moet het leven met kunstgrepen draaglijk maken. Met drank, pillen en 'hulpver loofdes', zoals ik dat noem. Maar aan de dood ontkom je niet. Ik denk daar veel aan. Voor mijn kinderen en mijn vrouw heb ik een bijna patheti sche bezorgdheid. Als hen maar niets overkomt! Ik denk dat die angst voor de dood uit mijn jeugd komt. Ik ben katholiek opgevoed. En leefde daardoor soms echt in doodsangst. Als je 's zondags ter communie ging, moest je twaalf uur van tevoren nuchter zijn. Als je niet nuchter ter communie ging, kwam je in de hel. Mijn vader dronk een aardig borreltje. Kwam 's avonds tegen enen thuis uit het café. Hij haalde die twaalf uur tot de communie echt niet meer. Wat nu als hij ineens door een bus zou worden over reden?! Kwam hij dan in de hel? En wilde ik wel naar de hemel toe als mijn vader in de hel zat? Dat soort nare dingen." „Ik heb in mijn televisiewerk veel van mezelf kunnen stop pen. Was een beetje mijn privé- psychiater. En het had succes, er was altijd opspraak. Maar in de huidige televisie kan ik me niet meer vinden. Presentato ren die de bagage hebben van een muis en de pretentie van een olifant. Kijk, ik heb ook blo te meiden gefilmd, maar dat ge beurde met respect. Maar zo'n programma als 'Sex voor de Buch' heeft helemaal niets meer met erotiek te maken. Het is net zo onsmakelijk om te zien als een operatie. En daarbij is het ook nog eens crimineel. Als of je de Jostiband met een bus ontvoert, de mensen zich laat uitkleden en aan de gang laat gaan met dildo's en andere za ken. Buch misbruikt de sukke laars in onze samenleving, de allerzwaksten. Ik vind dit bijna een tweede Dutroux-affaire. En dan zeggen ze dat ik met pro gramma's als 'De Geloof, Hoop Liefde Show* de weg heb vrij gemaakt voor dit soort vuilig heid. Maar ik ben niet verant woordelijk voor deze kutten- kopperij. Zo'n programma als van Buch is niet eens een exces, nee, hij zou er voor moeten worden opgepakt." „Daarom wil ik geen televisie meer maken. De illusies zijn voorbij, nu komt de leugen. In die zin is Cuba een metafoor voor de ineenstorting van alle verwachtingen. Ik vind het leuk om te schrijven. Gisteren schreef ik nog een kort gedicht je. Het heet 'Ook dat nog' en gaat als volgt: 'Niets is toeval', zei de vrouw. 'Sinds ik weduwe ben, is mijn man dood.Erg hè? Maar zo is het." y White voor het eerst sinds vijfjaar met nieuwe schijf dam martun delaere ze hem voor het eerst in levenden lij- taioette, wilde de frêle Lisa Stansfield één ding: op de grond gaan liggen en et hem doen. Je moet wel erg van White houden om dat te willen. Zijn "^Ikvond ze al het einde, maar 's mans jante verschijning moet de Britse Lisa ifl ir en vlam hebben gezet. Wat een ge- at de 'Maestro' - één van White's tal- Jijnamen - wat deuntjes wilde in nen op een versie van haar hit 'All the World', en wat een nog groter dat Lisa zelfs op Barry's nieuwste al- nocht figureren. beleven historische tijden. Voor het in vijf jaar ligt er weer een nieuwe White in de schappen. Een plaat van l 'lhouder (de cd heet heel toepasselijk a tg Power'). De koning van het einde- dnnespel. Terwijl de zwarte muziek- zich uitput in de meest vrouwon- lelijke en gewelddadige teksten, blijft aestro' zijn vrouw(en) aanbidden als- atijd heeft stilgestaan. Barry is nog ^verliefd. Je kunt het op zoveel ma- 1 zeggen, maar alleen Barry White kan ntend zingen 'I want you the way you into the world' ('ik wil je zoals je op iteld kwam'). De violen zwellen aan ty neemt zijn tijd. off that brassière my dear". Doe je •nijn liefste, zei Bany White in het 'van de jaren zeventig. 'Iedereen is We leggen de telefoon ernaast, want e' jij en ik, vanavond maken we onze pSerenade'. En alsof de tijd heeft stil- gestaan, bromt de 'Maestro' op de drempel van een nieuw millennium in Staying Po wer': 'Ik ga nergens heen. Ik blijf. Meisje, ik heb plannen gemaakt voor een sjiek restau rant waar we kunnen dansen. Doe mijn fa voriete jurk aan. Vanavond als we de liefde bedrijven, ga ik met mijn tong over je lijf. Mijn missie is duidelijk. En als je denkt: het is voorbij, dan ben ik er weer. Rustig, niet zo snel. De verwachting zorgt ervoor dat het genot langer duurt'. Hij plaagt, daagt uit en bezingt het moment voor de overga ve. De koning van het verbale voorspel, het liefst in uitgesponnen ballades. Ook als hij met Lisa Stansfield op zijn nieuwste plaat het duet 'The Longer We Make Love' zingt. Ruim zes minuten lang, want van vlugger tjes is de 'Man' niet gediend. Barry White heeft in de jaren negentig een onverbiddelijke come-back gemaakt, mede dankzij het gebruik van zijn muziek in de rap en juist het gemis aan romantische tek sten in die moderne zwarte muziek. Was hij in de jaren zeventig vooral een excentrieke ling, vandaag de dag reppen de zwarte hel den over de invloed van Barry White op hun muziek. En de 'Maestro' - de volhou der - ziet het met genoegen aan. Hij heeft geduldig gewacht en uiteindelijk zijn slag geslagen. Opmerkelijk genoeg tien jaar te rug op een cd van een andere ouwe taaie: Quincy Jones met het zwijmelnummer The Secret Garden'. Een paar jaar later bromde White wederom een nummer in van Quincy Jones, dit keer 'At The End Of The Day". De 'Maestro' vangt zijn vrouw op en stelt haar een wereld van eindeloos genot in het vooruitzicht. Het gaat niet om de seks, maar om de intimiteit. White heeft num mers gemaakt waarin tien minuten lang de violen, de harp, de basgitaar en de drums de voorbereidende acties van de 'Maestro' omlijsten zonder dat de liefde wordt ge consumeerd. Barry White veroverde in het begin van de jaren zeventig de wereld met klassieke ballades als 'I'm Gonna Love You Just A Little More Baby' en 'You're The First, The Last, My Everything'. Bijna twintig jaar later hoorde de goegemeente weer van White met zijn hit 'Practice What You Preach'. Over een paar maanden ligt zijn autobio grafie 'Love Unlimited' (onbeperkte liefde) in de Amerikaanse boekwinkels en eind november staat White twee dagen voor een uitverkocht Ahoy. Nieuwe tijden, een nieuw geluid, ook voor 'The Walrus of Lo ve' die niet ontkomt aan het gebruik van de synthesizer in combinatie met violen van zijn huisorkest, maar die toch altijd weer volstrekt 'uit de tijd' zijn stempehop de ge notvolle odes aan zijn vrouwen weet te drukken. Een hele prestatie voor iedere man, maar zeker voor de 55-jarige (althans volgens zijn opgave) en zeker 130 kilo zware Barry. Je ziet het tijdens een concert. Na een paar minuten stroomt het water langs zijn ge- zicht.Een satijnen zakdoek - met opdruk BW in goud - in de hand. De 'Maestro' zingt loom en vermoeid achter de violen aan. 'Rustig, niet zo snel', bromt Barry Whi te op 'Staying Power'. Barry White: „Vanavond maken we onze 'Love Serenade'." beeldende kunst recensie cees van hoore Expositie: 'De sonnetten van Shake speare'. t/m 31/8, vr t/m zo. van 13 00- 17.00 uur Galerie Sidac, Hogewoerd 77, Leiden. In aansluiting op de Shake- speare-sonnettenavond heeft galerie Sidac zo'n zestig kunste naars uitgenodigd om een kunstwerk te maken, geïnspi reerd op het werk van de grote Engelsman. Uiteindelijk heb ben zo'n veertig kunstenaars uit Leiden en andere steden ge hoor gegeven aan deze 'Invita tion zur Kunst'. Een aardig idee van de sympathieke Sidac-eige- naar Piet Franssen, al is het geen 'tale of sound and fury' geworden maar een tentoon stellinkje met wel wat leuke dingen. De grootste blikvanger is een hoog, nogal vreemd op de be nen staand, tafeltje met een kastanjeboompje erop van de Leidse kunstenaar Peter Voorn. Met een lasbrander of vlam menwerper heeft hij een gat in het tafeltje gebrand en de poten ervan geschroeid. Kennelijk omdat er een kastanje voor komt in het sonnet. Tekst: 'Though shall always show a new table*. Oftewel: de liefde kan verzengend zijn als een bosbrand en niets meer overla- foto reuters weer iets. Met andere woorden: de Club van Cupido gaat nooit verloren. Leuk is ook het kunstwerk van Joséphine Verbist. Zij heeft een raamwerk gemaakt met daarin een aantal ganzenveren die ze heeft gevonden in de buurt van haar huis. Het is een subtiel commentaar op Shake speare, die wel beroemd is maar weinig wordt gelezen. We weten eigenlijk alleen nog dat schrijvers in die tijd met gan zenveren schreven en dat heeft iets romantisch. Niet het ge maakte zelf blijft, maar het ge reedschap waarmee het is ge maakt. En zo kan ik natuurlijk nog uren dooremmeren over het flesje met boslucht van Marlies van Boekei, de speel kaarten van Agaat Kapelle en Marijke Verhoefs schilderijtje waarop veertien lagen verf zijn aangebracht omdat een sonnet nu eenmaal veertien regels telt. Maar dat doe ik niet. Wat me het meest bijbleef na het bezoek aan deze tentoon stelling, is het zinken doosje van Peter Zuur, waaruit een klein blauw rozenkransje komt met daaraan een gekruisigd Je- zusje. Hij herrees uit het graf en mocht toen aan honderden zil veren en gouden kruisjes. Een geheimzinnig werkje, bij het zien waarvan allerlei gedachten door je hoofd beginnen te spe len.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 19