Blues en jazz tussen het plucl Cultuur Kunst We maken liever geen plaat dan een slechte voor jong literair ta 'Ik zou de wereld kunnen ÊÊJL bedekken met mijn gedichten Rabobank Cultuur) WOENSDAG 11 AUGUSTUS 1999 NSD chef jan rijsdam. 071-5356444, plv. chef annet van a Tonnen waterschade bij Boijmans Rotterdam De schade aan boeken bij museum Boijmans van Beuningen als gevolg van een lekkage wordt geschat op zo'n ze ven tot acht ton. Door het noodweer was de waterstand in de omgeving van het pand gisteren danig gestegen. De brandweer had zijn handen vol aan de waterramp. Pas in de loop van de dag kwam het lek in een vergeten hoek van de installatiekelder, het diepste deel van het museum, boven. Even hard als het wa ter aan de ene kant uit het museum werd gepompt kwam het er daar weer in. De delen van de verzameling cüe het ergst nat zijn geworden, zijn afgevoerd naar de vriesdroger van de firma Avi- ko. Boijmans hoopt zo de kostbare verzameling veilingcatalogi te redden. De modernere museumgedeelten hadden geen last van het water, ook niet in de kelders. De kostbare prentenverza- meling en de afdeling archeologie liepen daardoor geen schade op. Man achter Spice Girls verongelukt londen Bob Herbert, de man die de meidengroep de Spice Girls bijeenbracht en manager van de tienerpopgroep Five, is bij een verkeersongeluk om het leven gekomen. Herbert (57) was op slag dood toen hij maandagavond tijdens een zware re genbui de macht over zijn voertuig verloor en tegen een andere auto botste. Herbert en zijn zoon Chris zochten in 1996 via een advertentie in een vakblad kandidaten voor de Spice Girls. Zij kozen en drilden vervolgens vijf jonge vrouwen, die zij interna tionaal beroemd maakten. Later werd hij door de groep ontsla gen. Commotie om gasmaskers bij synagoge Amersfoort In Amersfoort heeft een vitrine met gasmaskers te genover de synagoge tot de nodige commotie geleid. De vitrine was als onderdeel van een kunstproject opgehangen ter ver fraaiing van een tijdelijke bouwbrug over de Kortegracht. Het werk van de Haarlemse kunstenares J. Stallmann met gasmas kers uit de Eerste Wereldoorlog verbeeldde volgens de maakster een fantasie over een gasbel. De organisatie van het kunstpro ject en de gemeente Amersfoort hebben het werk inmiddels la ten verplaatsen en excuses aangeboden aan de joodse gemeen te van Amersfoort. Foto's Kosovo van Teun Voeten Internationaal Jazz Festival Noordwijk met tweede en mogelijk laatste lustrum In het Oranje Hotel wordt op 28 augustus weer ruim baan gemaakt voor het Internationaal Jazz Festival Noordwijk. In de Wintertuin, de Oranje-Nassau-Wind- sor-zaal, de Imperial Bar, de Balzaal en de Koninginne- zaal geven tal van Nederlandse en buitenlandse jazz musici acte de présence. De bluesmuziek wordt daarbij natuurlijk niet vergeten. Het Internationaal Jazz Festival Noordwijk viert met dit festival zijn tienjarig bestaan. De organisatoren André de Jong en Hennie Kwik beraden zich er nog over of ze in de komende jaren doorgaan. Dat ligt zeker niet aan de respons. Die is zonder meer goed. Maar de beide heren kunnen de organisatorische beslommeringen nog maar moeilijk inpassen in hun hectische bestaan. NOORDWUK CEES VAN HOORE Een haastige greep uit het rijk geschakeerde programma: de band Lousiana Radio, die swin gende Cajun speelt, de Uralsky All Stars uit Rusland, het Rob Agerbeek Trio en Daisy Bell, na tuurlijk Bob Rigter met de Schaal van Rigter, de Neder lands-Braziliaanse band Georgi Dias Alcatra en het Neder lands-Amerikaanse Quintet van Maria Harp, een jazztalent puur als Bourbon. In de Imperial Bar, die uit zicht geeft op een ruwe zee, vertelt André de Jong steeds en thousiaster over de totstandko ming van het programma. „We De Nederlands-Braziliaanse band Georgi Dias Alcatra, te gast op het Internationaal Jazz Festival Noordwijk. foto pr hebben bij elkaar zo'n zeven honderd vrienden van dit festi val en die hebben op een kaart je zelf aangegeven wat ze graag willen zien en horen. Het is dan ook een festival van rijp en groen geworden. Ook voor de blues was er een enorme be langstelling. We hebben Jum ping the Blues en Rob Hoeke's Boogie Blues Band. Je zou denken dat de bluesliefhebbers de sjieke ambiance van het Oranje Hotel een bezwaar vin den en liever in rokerige kelder tjes staan, maar dat is niet zo. Ze gaan hier uit hun dak. Er is enorm enthousiast gereageerd en het wordt zeker weer een groot succes." „Er is voor iedereen wat te beleven", zegt Hennie Kwik. „Van mainstream tot easy liste ning, van dixieland tot blues. Zo is er het Maria Harp Quintet, met daarin een muzikant die nog heeft gespeeld bij Oscar Pe terson. Daar zijn we erg trots op. Weet je, wij willen niet van die muzikanten die plichtmatig hun nummertje afdraaien. Nee, wij hebben van die enthousias telingen die zich nog in het zweet spelen. Toen Paul Acket nog leefde, kwam hij vaak kij ken en er zijn heel wat artiesten van hieruit naar het North Sea Jazz festival gegaan. Je kunt dit festival dan ook gerust een springplank noemen." Als André de Jong terugkijkt op de afgelopen tien jaren, komt hij tot de slotsom dat het hier „een uit de hand gelopen hobby" betreft. „Ik heb als di recteur van de Groenoordhal- len natuurlijk genoeg werk en ook voor het geld hoef ik het niet te doen. Nee, het gaat me om de gein. Hier in de hal staat zo'n grote Chinese vaas en daar gingen we bij het begin van het festival altijd achter staan om te kijken wat voor publiek er bin nenkwam. Heel leuk. Heel uit eenlopend ook. En de mensen komen van heinde en verre." Frits Landesbergen met zijn 'Magic Vibes' staan wel gepro grammeerd en worden ge noemd op de affiches. Ze zullen echter niet aanwezig zijn in ver band met contractuele ver plichtingen in Egyfcn, n „Ja, dat hoorden \{je d: laatste moment ei Maar we zijn nu baanse band bezij 110 gaat, blijft nog ei Of we nu echt vol meer doorgaan? weer te twijfelen?' leuk." Bezoekers van h - naai Jazz Festiva0^ dat een onderde Stichting Key Tov 1 val, kunnen aan een gratis verstrek hun eigen avond- gramma samenste Il3 tels van Oranje' dit weekend een ment samengestel t D ting, diner en toeong festival voor een rjaan Losse toegangsl 40 gulden per voorverkoop vindt Oranje Hotel in 1 bij het VW kantoi plaats. Aanvang: 2( Noordwijker Ruud Ohlenschlager stopt met schrijven leiden De door Serviërs platgebrande binnenstad van Djakovi- ca in Kosovo. De foto is onderdeel van de expositie 'Kosovo juni 1999' van fotojournalist Teun Voeten. In de ontvangsthal van Research voor Beleid, aan de Schipholweg 13-15 in Leiden, zijn foto's te zien die Voeten maakte tijdens zijn verblijf in Kosovo. Hij fotografeerde de ontreddering van de terugkerende vluchte lingen, de verwoestingen in de dorpjes en de eerste herbegrafe nis in Djakovica. Teun Voeten, die in Leiden culturele antropo logie studeerde, heeft sinds 1985 van fotografie zijn vak ge maakt. Hij maakte onder meer fotoreportages van 'lijmsnuiver- tjes' in Boekarest, ondergrondse daklozen in New York en het Dinka kamp in Zuid Soedan. De expositie 'Kosovo juni 1999' is dagelijks te zien van 9.00 tot 17.00 tiur.F Fietstocht langs beelden in Noordwijk noordwuk Noordwijk is rijk aan beeldhouwwerken. Charlotte van Pallandt, L. Oswald Wenckebach en Maya van Hall hebben voor deze gemeente werken gemaakt. Maar ook recente beel den van onder anderen Jan Cor Mertens en Hans Berkhout zijn er te bewonderen. In het kader van het Noordwijk Zomer Schil der Festival dat vandaag is begonnen is een fietstocht uitgezet langs oude en nieuwe beelden. Komende zaterdag en zondag is het mogelijk onder deskundige leiding op speciaal beschilderde kunstfietsen deze route te volgen. Voor meer informatie: 071- 3618636. LEIDEN TESSA BÓCK „Ik ben geen schrijver, ik ben een verhalenverteller. Ik heb zoveel verhalen in mijn hoofd, ik zou de wereld kunnen be dekken met mijn gedichten." Noordwijker Ruud Ohlenschla ger heeft net zijn zesde boek uitgebracht, 'Sneeuwbal'. Het zal voorlopig zijn laatste zijn. „Schrijven is verslavend. Ik vecht mijn hele leven al tegen verslavingen. Dus ik moet stop pen met schrijven, voordat het een sleur wordt en ik geen lief de meer in mijn boeken kan leggen." Voordat Ohlenschlager vijf jaar geleden dichter werd kende zijn leven veel pieken maar ook da len. „Ik heb een ongelukkig le ven gehad, maar daardoor ben ik geworden wie ik nu ben. Door mijn schat aan levenser varing kan ik nu zoveel schrij ven. Mijn brein is zó groot en vol belevenissen dat het gehele universum en God erin kunnen verdwalen." Het leven van de dichter be gon niet veelbelovend. Zijn kin derjaren bracht hij door in ver schillende jappenkampen in Indonesië. Op zijn vijftiende werd hij militair in Nieuw-Gui- nea en vocht tegen zijn eigen volk. Later in Nederland had hij uiteenlopende baantjes, maar zijn rusteloze geest hield het nergens lang vol. Ohlenschlager kreeg ook met ziekte te maken en een scheiding te verwerken. „Maar mijn leven was niet al leen maar treurnis. Dertig jaar lang was ik zwaar aan de drank. Ik vond mijn liefde in de kroeg. Toch heb ik me rotgelachen in die tijd. Vaak werd ik wakker met een wildvreemde naast me, of in andere stad waarvan ik geen idee had hoe ik er terecht was gekomen." Terwijl hij te rugdenkt schitteren zijn ogen stiekem achter zijn kleine zilve ren brilmontuur. Even is hij stil om vervolgens weer ernstig te worden. „Op een gegeven mo ment wilde ik dat laoegleven niet meer. Ik wilde iets anders en zocht naar een mogelijkheid om het gat in mijn leven te vul len." Ohlenschlager begon in de bijbel te lezen. „Al die tijd had ik alles gedaan wat God verbo den had. De bijbel heb ik nooit geloofd, ik dacht dat het een zoethoudertje was. Maar toen ik in de bijbel begon te lezen werd dat voor mij een geestelijk medicijn. Ik voelde rust en vre de. Alles was tegen mij, ik had geen geld en geen opleiding. Ik kan nog steeds niet foutloos schrijven. Toch voelde ik dat ik mijn gedachten en belevenis sen op moest schrijven. Ik weet niet wie of wat mij grijpt. Ik denk dat het Gods geest is die mij gebruikt als doorgeefluik. Soms schrijf ik dingen waarvan ik voel dat het mijn woorden niet zijn." De verhalen en gedichten van de schrijver omvatten thema's uit 'zijn twee levens'. „Ik ben een dichter, ik laat mij niet van gen in een regime van enkel verdriet of plezier. Ik schrijf de waarheid, dus ook de lelijkheid van het leven. Ik hoop dat mijn lezer daar geestelijk van groeit." Het laatste dat Ohlenschlager wil, is belerend zijn. „Ik spreek mijn lezers nooit toe met een vermanend vingertje. Met mijn boeken wil ik juist liefde ge ven." De dichter zegt te schrijven voor iedereen. „Maar vooral voor de zwakkeren. Ik hoop hun troost te geven, ik wil ze helpen. Ik leer ze negativiteit om te zetten in iets positiefs. Dat heeft allemaal te maken met mijn verleden en de overle vingskracht die daaruit is voort gekomen. Ik ben nooit bij een psychiater geweest, ik schrijf al- lesVan me af. En het is een nut tige tijdvulling. Nu ben ik een doorgeefluik voor iedereen die daar wat aan kan hebben. Om samen te lachen en te huilen en de ellende te delen." „Uit mijn verleden weet ik dat mensen heel ondankbaar zijn, maar soms word ik verrast door de reacties van lezers. Het mooiste compliment heb ik ge kregen van een meisje op straat. Zij keek zo verdrietig dat ik haar een gedichtje gaf. Toen ze het gelezen had keek ze me stralend aan. Ze bedankte me voor dat geschenk uit de hemel. Zo'n teken van troost is voor mij mooier dan de hoogste lite raire prijs." Toch is dat geen reden voor Ohlenschlager om door te gaan Jammah Tui op Oranj in Kati katwijk wim koevo Jammah Tammah, ach ;o Ruud Ohlenschlager: „Mijn brein is zo groot en vol belevenissen dat het gehele universum en God erin kunnen verdwalen." foto loek zuyderduin met schrijven. „Ik heb geen zin meer, mijn lezers moeten zelf gaan denken. Mijn hele leven vecht ik al tegen verslavingen, dus nu moet ik ook mijn schrij- versdwang indammen. Zodra het een sleur wordt, schrijf ik niet meer met mijn ziel. Hoe het dan met mijn doorgeefluik- functie verder moet? Ach, ik heb toch al zat geschreven. Maar wie weet verschijnt er over een tijdje toch nog een bundel van mij, omdat ik mijn rusteloze geest niet kan afrem men." se ska-formatie, mi tepunt worden var se Oranjerockfestii )N dag 28 augustus, if" toren van jongen Jok, bestempelen ge formatie met als hoofdact. Het wordt in de open |Tn den, nabij het Jok liet aan de Kerkstraat. Dominee van 2,m plaatselijke geest een groep die in taal zingt, opent Dominee van Zant jaar actief, heeft df afgedwongen door ten Orange Try Ou petitie tussen bailvrÜ' naam te schrijven. Livewire, opgeri en drie man sterk, nee van Zanten a las Livewire huldigt I dat als er al zo veel mers zijn geschrevi se met eigen werk men. Het trio co Stones, Earring en Van Dik Hout. Bob's Hobby, n op de lijst, is een ook veel aandacht i55s ele aspect bestee bandleden dragen werkmanskleding keer als 'losgeslagi kers', maar hun op ven feestelijk. Oranjerock word met een afterparty rencentrum, ven Point Blank. Het fe om 21.30 uur. FJ( de ISIS nam nieuwe nummers op en gooide ze weer weg amsterdam pablo cabenda Het ging geheel aan ze voorbij. Terwijl in Nederland de festivalkoorts woed de, maakte ISIS de Leidse noise/me- tal/psychedelica band („met alleen metal, doe je ons geen recht") in alle stilte plannen voor een nieuwe cd. De band nam de nummers op, mixte de hele boel en gooide vervolgens de ge luidsband weer weg. „We waren niet tevreden met de opnames. Er ging iets mis." Nu komt de plaat, Edgar's Hair, half oktober uit. De moeilijke bevalling van de derde cd. De tamboerijnen zijn al gedaan, de achtergrondkoortjes moeten nog. In een studio gehuisvest aan een Amster dams grachtenpand is ISIS bezig met het opnemen van zijn nieuwe cd-sin- gle 'You, you, you'. Maar de landerig heid overheerst een beetje. Niet echt verwonderlijk. Terwijl ieder zichzelf respecterend bandje in Nederland een plaats opeist op een openluchtpodium moet ISIS in deze zomer werken. En zeiden de recensenten, die overigens vol lof zijn, al niet eerder dat de band beter tot zijn recht komt in donkere, intieme zaaltjes? „Dat betekent dat wij ontoegankelijk zijn", vertaalt zanger/gitarist Hans Brussee. Hij zegt het met een gelatenheid die de haltes frustratie en teleurstelling allang ge passeerd zijn. Wat moet je anders als je band in verscheidene popbladen herhaaldelijk het best bewaarde popgeheim van Ne derland wordt genoemd en dat als maar blijft. Gewoon je nieuwe cd op nemen waarschijnlijk. Eén die de weg naar de trouwe aanhang ongetwijfeld zal vinden. Voorde rest van Nederland is dat nog een vraagteken. De band be staat al acht jaar en wordt nog steeds als de progressieve rockbelofte van Nederland gezien. De last van oud en veelbelovend? „Nou we hebben wel op zo'n beetje in elk popcentrum in Nederland ge staan. Maar bij festivals gaat het toch iets anders. Popfestivals worden te genwoordig een beetje gezien als de „Wat moetje als je band herhaaldelijk het best bewaarde popgeheim van Nederland wordt genoemd en dat alsmaar blijft Ge woon je nieuwe cd opnemen waarschijnlijk." foto loek zuyderduin mogelijkheid voor jonge bandjes om een contract weg te slepen. Program meurs hebben bij ons waarschijnlijk zoiets van: Die gasten bestaan al jaren, die zijn niet vers meer. Trouwens, wij hebben al een contract. Weet je overi gens, dat heel wat 'oudere' bands hun naam hebben veranderd om toch te kunnen blijven spelen?" En dan quasi peinzend: „Misschien moeten we dat nu ook maar doen met deze plaat. Dan zijn we gelijk 'een nieuwe band met een fantastische debuut-cd." Hij corrigeert zichzelf snel. „Nee, toch maar niet. We zijn gewoon ISIS en dat blijven we ook." En volgens muziekkrant Oor 'de enige ISIS die voor hondetd procent deugt'. En klei ne sneer naar die andere popact die zich van dezelfde naam bedient. De 'echte' ISIS speelde een Twee Meter Sessie bij poproverhoofdman Jan Douwe Kroeske en het metalmaga- zine Aardschok noemde de vorige cd 'één van de fraaiste rockalbums van het jaar'. Daarbij werd met evenveel invloeden als superlatieven gesmeten. Een vleugje Tool, een pietsie Pink Floyd en een snufje seventies hardrock. Het wierp zijn vruchten af. In '98 mocht de band het voorprogramma verzorgen van het Noorse rocktrio Mo- torpsycho en de Nederlandse metal- band The Gathering. Optredens waar ze voor een groot publiek speelden dat niet speciaal voor hen gekomen was en dat in sommige gevallen wel wat moeite had met die eigenzinnige mix van psychedelische metal, noise, ma niakale zangpartijen en rustiger piano stukken. ISIS is ongrijpbaar. ISIS loopt over van ideeën. Was de vorige cd 'Hello Grand mama' „een lange freaky film met teveel personages, 'zoiets als Eraserhead' verklaart Brussee. De nieuwe cd moet compacter, meer to the point worden „richting 'Once upon the time in the west, zeg maar". Maar maandenlange opnames in een Amsterdamse studio leidden be gin dit jaar alleen maar tot de 'duurste demo ooit in Nederland gemaakt' en tot ontevreden gevoelens. Hans: „We hebben 7000 gulden weggegooid om dat we de eerdere opnames hebben af gekeurd. Vonden we niet goed genoeg. Er ging iets mis." Bassist Peter :„Het voelde niet lekker." En dan aarzelend: „Het was wel goed, maar had hét niet." Wat hét dan is, blijkt niet zo één twee drie te benoemen. Maar hét had volgens Peter niets te maken met de studio. „Jawel man", werpt Jean Paul tegen. Brussee komt tussenbeide. „Het is ty pisch voor de individuenstrijd in de band. Iedereen heeft zijn eigen muzi kale voorkeuren. En dat geeft als het goed uitpakt een spannend mengsel van hard en zacht, lieflijk en angstaan jagend, heavy en soft. Maar dat bete kent dat we wel een lastige band zijn om op te nemen. Je kan niet zo maar één instelling op het mengpaneel ge bruiken. Juist omdat er van die enor me dynamiekverschillen in onze mu ziek zitten. Dus hebben we, omdat we ontevreden waren, de knoop doorge hakt en besloten om de hele zooi op nieuw op te nemen en te bekostigen. Nu in een Eindhovense studio." Peter: „We maken liever geen plaat dan een slechte." Nadeel is wel dat nieuwe inspiratie even in de ijskast moet. Hans: „Dit is een tijdrovend proces en heel frustre rend want we maken voortdurend nieuwe nummers. Die komen dan niet af omdat we ons met de 'oude' num mers moeten bezighouden. Live spe len we die nieuwe songs wel en dus komen mensen ons vragen op welke cd het staat. Dan heb je wel iets van 'shit'." Peter: „Maar als je twee jaar lang toert en je speelt avond na avond de zelfde nummers, dan word je een cas settebandje. Dat willen we ook niet." CEES VAN HOORE De Rabobank Cultuurprijs staat dit jaar in het teken van de lite ratuur en het jonge talent in Leiden en de regio. Door de jury, die bestaat uit Nicole Roe pers van het Centrum Beelden de Kunst in Leiden en de schrij ver Abdelkader Benali, wordt niet alleen gelet op de inhoud van inzendingen maar ook op de originaliteit van de presenta tie. Beeld en geluid kunnen daarbij een rol spelen. Schijvers en dichters die nog niet eerder tot een uitgave in het officiële literaire circuit zijn gekomen, kunnen meedingen naar de prijs. Uit de inzendingen wor den de bijdragen van acht fina listen geselecteerd. Zij zullen op 16 november met voordrachten in de Stadsgehoorzaal strijden om de prijs, die 10.000 gulden bedraagt. De Rabobank Cul tuurprijs wordt voor de tweede keer uitgereikt. Vorig jaar won het Leidse kunstenaarsduo Norman Beierle en Hester Keij- ser de prijs. Mirjam Schreuders: „Er wordt sterk gekeken naar de presentatie van de teksten, naar :di Jty het geluid en het heen. Naar de ;ch dus. De deelnem bi doen wat ze willen de bijvoorbeeld werki ize rom of film, ik ze| Het moeten wel teksten zijn en de moeten een bind met Leiden en de scholieren van ex kunnen meedoen. j* bank op die manie mende talent een ki Schreuders benai Rabobank met haai dere Leidse cultuui veren Veer niet in omdat het de Rat om „beginnend ta gevestigde talent omgeving krijgt a dacht." De finale-avond gehoorzaal wordt door muzikale inti presentatie is in Radio West. Zij die dingen naar de Ral tuurprijs kunnen hi i gen vóór 1 oktober naar de Openbare in Leiden, Nieuwst KB Leiden, t.a.v. Lier-Leis. Slagwerkers openen najaar De percussionisten van Dutch Drums en Medicamento zijn ingehuurd om het jaarlijkse na jaarsfeest in Katwijk te openen met een groots slagwerkfestival, Slag om Katwijk. Van de twee groepen is de eerstgenoemde de bekendste. Dutch Drums heeft een aantal voorname prij zen in de wacht gesleept, trad op met drummer Cesar Zuider- wijk van Golden Earring en wordt door deskun als dé concurrent van Kampen, dankt zijn naams d vooral aan optrede qui lands en bij Jack Ook lokale en regii 0 b meiaars leveren sli !|'e wijk. zoals de salsa! lokale muziekschol j. band, en de Bei Het slagwerkfestiva dag 20 augustus ion markt en begint om Ibl lijk en op >R

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 16