Dance Valley kwalitatief verfijnd
ben toch een Nederlandse boer
Cultuur Kunst
Een opmerkelijke toneelpersoonlijkheid
Zandschelpen
op het strand
IDAG 9 AUGUSTUS 1999
en Rembrandt voor vijftig piek
pvAARTEen bezoeker van de boekenmarkt in Deventer
L. Haar vorige week voor vijftig gulden twee etsen van Rem-
I It op de kop te hebben getikt. Dat werd zaterdag ontdekt
/M [s een uitzending van het regionale RTV Oost-programma
!af Maar Koren. De koper, die anoniem wil blijven, legde
grootste boekenmarkt van Europa vijftig gulden neer voor
jos met boeken en enkele tekeningen. In de studio van
iost in Dedemsvaart bleken in de doos twee etsen van
jrandt te zitten: portretten van Rembrandts moeder en van
nhartige Samaritaan. Een taxateur schatte de waarde
b etsen op zo'n dertigduizend gulden. In de doos zat ook
lavure van Antonie van Rijk. De eigenaar was totaal ver-
*d door de ontdekking. „Ik ga even op terras wat drinken",
11de hij.
pcho' grootste werk Hitchcock
Een panel van internationale topregisseurs heeft 'Psy-
litgeroepen tot het grootste meesterwerk van de Ameri-
Je regisseur Alfred Hitchcock. Op de tweede en derde
I kwamen de films 'Vertigo' en 'Notorious'. Het blad Sight
bund had de meest vermaarde filmregisseurs gevraagd
ftptien samen te stellen van Hitchcocks films, ter ere van
pnderdste geboortedag. Het bloedstollende relaas van
i Bates en zijn moeder in het naargeestige hotel beland-
:<de eerste plaats. ,,'Psycho' wordt waarschijnlijk gezien als
4est invloedrijke film sinds 'Citizan Kane'", aldus Sight and
i-redacteur Nick James.
iien op Racism Beat it
|dam« Op de zevende editie van het 'Racism Beat It' festi
lden komende zondag onder andere Postmen, dj Jean en
Jzbeekse zangeres Yulduz Usmanova op. Dj Jean en Post-
leven op het All Rhythm Podium acte de présence. Op
ïfde podium presenteert Mixt, 'Stichting voor interculture-
Ijecten' ook de R&B dameszangroep groep Dignity en Def
Op het 'Racism Beat It' podium spelen naast Yulduz
nova de Surinaamse band Yakki Famirie en Lovecycle.
ioen Podium biedt plaats aan Amsterdamse klezmer en
Ik uit Cuba en de Dominicaanse republiek. Nieuw op 'Ra-
peat It' is de AZC Döme waarin bewoners van diverse
pekerscentra hun muzikale achtergrond presenteren. Het
d duurt van 11.30 uur tot 23.00 uur en vindt plaats in het
Itiegebied Spaarnwoude tussen Haarlem en Amsterdam.
titer Verhaar overleden
kDAMDe Rotterdamse dichter Theo Verhaar is in de
van vrijdag op zaterdag op 45-jarige leeftijd overleden. Hij
een Rotterdams ziekenhuis aan de complicaties van een
nbolie. Verhaar publiceerde vanaf 1991 verschillende
iundels. Vorig jaar ontving hij de Anna Blamanprijs voor
jehele oeuvre. Hij trad verschillende keren op tijdens Poe-
jternational in Rotterdam. De eerste bundel van Verhaar
neen in 1991 onder de titel 'Stofbedekt niet'. In 1993
ji 'Eeuwig Tweede' uit, in 1995 'Uitzaaiingen', een jaar later
badwater van de fotograaf en in 1998 'Nawakker'. In het
jr verschijnt Verhaars zesde bundel, getiteld 'Valscherm
Erasmus'. Naast zijn bundels publiceerde Verhaar zijn
took in tijdschriften als Optima en Passionate. Verhaar
t woensdag begraven.
Bont gekleurde festivalgangers trotseren klamme regen op zoek naar ultieme kick
De grootste muzikale revolutie van de jaren negentig is
dan wel allang uitgebroken en op de kaart gezet, geluwd
is zij allerminst, zo bieek zaterdag op de vijfde editie van
Nederland's toonaangevendste dansfestival Dance Val
ley. In tien tenten en op een hoofdpodium poogden 's
werelds gerenommeerde dj*s de internationale menigte
op te stuwen naar euforische hoogten. Dat dat over het
algemeen iets minder vaak lukte dan in vorige jaren, is
eerder debet aan het grauwe miezerweer dan aan muzi
kale verslapping.
Publiekstrekker Carl Cox
dient een zorgvuldig opge
bouwde set op zonder veel ef
fectbejag. Op zijn soepel spo
rende housetreintje laat de Brit
stijlen als raggae en latin bijna
ongemerkt meeliften. Het pu
bliek is er op uit zich te verma
ken en lijkt zich nauwelijks te
bekommeren om wie er nu
achter de draaitafel staat, hoe
wel technopionier Jeff Mills uit
Detroit, Carl Cox en de populai
re en lekker gelikte Nederlandse
house-dj Jean in veel program
maboekjes staan aangekruist.
Elf performances krijgen in
dat boekje het predikaat 'live'
mee. Meestal betekent dat niet
meer dan dat er naast het regu
liere draaitafelwerk ook live ge
mixt wordt en wat met synthe
sizers wordt gepield. Bij het
spectaculaire optreden van het
Engelse Lab 4 bijvoorbeeld, in
de kokend hete hard-housetent
waar Sodom en Gomorra voel
baar huishouden.
Bij de Nederlandse acts Qua-
zar en Project 2000 wordt het li
ve-aspect verder doorgevoerd.
De toevoeging van drumexpert
Leon Klaasse geeft de sobere en
donkere up tempobeats van
Gert van Veen en Daphne Mol-
lees Quazar een flinke vleug
funk mee. Bij het veel diversere
Project 2000 weet het publiek
niet wat het moet doen. De
psychedelische klanktapijten,
SPAARNWOUDE RICK TREFFERS
Die gemeenschappelijke extase
komt meestal tot stand als aan
stormend geroffel overgaat in
de allesbepalende en bevrijden
de basdrum in vierkwartsmaat
(four-to-the-floor). De Neder
landse techno-dj Michel de Heij
en Jeroen de Heij van Secret Ci
nema tonen aan dat zo'n repe
titieve beat niet saai hoeft te
zijn. De syncopen en accenten
vliegen om ieders oren. Het
kippenvelgehalte voor het grote
open luchtpodium neemt al
lengs toe, om uiteindelijk te
culmineren in het massale gil-
effect dat The Beatles (om hele
andere redenen) ooit ook wis
ten te sorteren.
Deze 'duende' van de dance
is vurig, maar ook vergelijkbaar
met de bij sportgebeurtenissen
ingeburgerde 'wave'. De com
binatie van flamboyant en me
ga is typerend voor de dance
anno 1999. De uitdossing van
de festivalgangers varieert van
stijlvol extravagant tot ronduit
plat. Indiaanachtigen en gogo-
girls in rode glitterpakjes con
trasteren opzichtig met strakke
glimbroekjes waar de cellulitis
onderuit lubbert en getattoe-
eerde spierbonken die als ont
ketende barbaren bewegen op
vierkante heipalen-house, de
GSM als communicatiewapen
in de geheven vuist geklemd.
§s Bauer zal nooit wennen aan sterren-status
Drukte op het Dance Valley festival ondanks het grauwe miezerweer.
de dubinvloeden, de flarden
drum 'n' bass, de dwarsfluit en
de Afrikaanse mantra's van
zanger Mola Sylla: het is voor
velen te vol.
Dance is in principe muziek
met slechts één akkoord, het
geen het improviseren - en on
ophoudelijk bewegen - verge
makkelijkt. Op het podium is er
meestal weinig te zien. Dansen
is het devies. Het optreden van
Project 2000 is eerder een inte
ressant luister- en kijkconcert.
Daar zijn de nachtvlinders niet
vroeg voor opgestaan. Zij ko
men eens per jaar naar Dance
Valley om in het daglicht op te
vallen, om onrustig, maar met
een open glimlach te zoeken
naar de ultieme kick.
In muzikaal opzicht kan die
kick verkregen worden bij Mr X
Mr Y uit Los Angeles. De
Amerikanen gaan met hun on
orthodoxe mengeling van hip
hop, (euro)house en techno,
vol heftig gescratch en opzwe
pende vocale toevoegingen
baanbrekend en soulvol te
werk. Opvallend, want met
nieuwe ontdekkingen in de
dance lijkt het nu wel zo'n beet
je gedaan. Het gaat eerder om
kwalitatieve verfijning: de
breaks worden ingenieuzer, de
sounds gevarieerder en hier cn
daar - zoals bij de jazzy swin
gende DJ Angelo - krijgt zelfs de
melodie een rol.
Louis Dusée (1930-1999)
was nog niet uit of hij
P een kassucces. Frans
nu samen met Corry Ko-
tls het uit met Marianne
I? „Helemaal niet," zegt
j„Maar ik wilde mijn fans
jen. Als ik alleen maar
?r piercieel zou hebben ge-
hadden Marianne en ik
olitiiistig een paar cd's kun-
le vaaken die allemaal, denk
)m ed zouden hebben ver
meld Maar ik vond het te mak-
i del Daarbij komt dat ik al
>k z>ng een enorme fan ben
et hprry. Ze zit al dertig jaar in
binijk en steeds op hetzelfde
gertniveau. Dan ben je voor
i ster. Ik was zeer vereerd
ïke. 'ja' zei."
Dok spreken elkaar in Hotel
ma fork in Rotterdam dat is
ndeigd in de voormalige ver-
i gre 1 van de Holland Amerika
kret.Leuk is het hier," zegt
aai „Ik hou van dingen met
waristorie. We hebben nog
?r a :o weinig over. Zo kom ik
die graag in Delft. Eens in
ken ar maanden ga ik daar
jing en kerkhof waar familie-
rkd van mijn vader liggen be-
Jite i. Dan koop ik bloemen
ie imarkt in Delft."
ebl« zorgzame raakt hij dus
lopovijt. Het is ook de reden
n, j wat verlaat is. „Ik had
dat d om een nichtje te hei
met verzekeringspapie-
Klaar staan voor andere
oi :n. Hij deed het al voordat
he roemd werd. Nu is het
ïrk ?el van zijn imago gewor-
nd £ou dat een van de rede-
erpi jn van zijn succes?
lia. irgewinterde geïnterview-
i St hij onderhand is, heeft hij
tkin 1 wat theorieën op dit vlak
pt :n aanhoren. „Dan vragen
ophat is het geheim? Maar ik
It, b het niet. Sommigen den-
ng lat het in mijn stem zit. Ik
lod dat het heeft te maken
prechtheid. Met gevoel. Ik
sicc ewoon blij dat ik zing. Dat
da i mensen. Zoals ik op het
rijn m sta, zoals ik op de plaat
pol :o ben ik."
gei )uitsland blijkt het recept
gd. werken. Daar is hij niet
•nkl een ster. Daar wordt hij
nali s zodanig behandeld, met
an mousines en dure hotels
aar bij horen. De eerste
lat hem zo'n VIP-behan-
15 ten deel viel, schrok hij
:en hoedje. „Al die man-
i Armanipakken. Ik durfde
camer niet uit."
rv liddels weet hij wat hij
verwachten. Maar echt
en doet het nooit. „Kijk,
am zegt het al: ik ben toch
Nederlandse boer. Ik ben
laz het liefste thuis. Daarbij
;ew ik slaap heel moeilijk op
etsi reemd bed. Begin dit jaar
ostf;n we een toer van drie
Hei den door Duitsland ge-
t. We hebben 21.000 kilo
meter gereden: van bühne naar
bühne, maar dus ook van hotel
naar hotel. Na die drie maan
den was ik gebroken. Maar het
maakt het thuiskomen wel des
te leuker. Heerlijk weer in je ei
gen bed."
„En gewoon weer in Neder
land. Ik ben een echte Neder
land-freak. Nederlandse kaas,
Nederlandse meubels, alle elek
trische apparaten in huis zijn
van Nederlandse makelij. Ik let
daar echt op. Oké, mijn auto is
Duits, maar dat is ook het eni
ge. Maar m'n autoradio is Ne
derlands en mijn wegencom
putertje ook. En mijn kleding.
Alle jasjes die ik op de bühne
draag, zijn hier gemaakt."
Over de bühne gesproken,
wat doet hij aanstaande millen
nium-oudjaar?
„Wat dacht je? Dan ben ik
thuis. Oudjaar is dus een van de
weinige avonden dat ik niet
werk. Dit jaar dus ook. Als ik
kijk naar al die millenniumcon-
Revue, cabaret, de radio en
het theater nemen afscheid
van een coryfee die eigenlijk al
tien jaar een herinnering was.
Louis Dusée is dit weekeinde
gestorven in het verpleegte
huis Amstelhof in zijn woon
plaats Amsterdam. Hij is 69
jaar geworden.
Nadat hij in 1989 was getrof
fen door een hersenbloeding,
werden de contacten met
mensen die vele jaren met
hem werkten, steeds zeldza
mer. Daar was hij verdrietig
over, al wilde hij er met de
mildheid die hem eigen was,
niet veel over zeggen. Hij sloot
zich steeds meer af voor het
verleden, verloor ook de be
langstelling, sprak nauwelijks
meer over vroeger, terwijl hij
altijd vol zat met anekdotes en
prachtige verhalen.
De oudere theaterbezoekers
zullen zich Louis Dusée zeker
herinneren. Want hoewel hij
geen echte solist was, ook niet
de ambitie kende van een top-
entertainer, was hij een op
merkelijke toneelpersoorüijk-
kern voor de radio, vertaalde
de musical The Sound of Mu
sic en maakte met de wereld
beroemde Engelse toneel
schrijver Harold Pinter het re
vue-ach tige toneelstuk Going
Dutch. Pinter nodigde hem uit
in Engeland te komen werken,
maar dat aanbod sloeg hij af:
„Dat avontuur ga ik niet meer
aan, ik heb genoeg van het
buitenland gezien."
In de jaren tachtig maakte Du
sée naam als producer en re
gisseur bij de TROS-radio.
Programma's als Coulissen,
Café Chantant met Frans
Nienhuis en Raad een lied of
niet met Willy Walden en zijn
vrouw Aase Rasmussen trof
fen in hem een inspirerende,
geestige kracht. Hij had beslo
ten op de achtergrond te ope
reren en was met die positie
tevreden. Schrijver en televi
siemaker André Breedland
roemde de manier waarop
Louis Dusée jonge cabaretma
kers intensief begeleidde.
JACCQUESJ. d'ANCQNA
katwijk 'De zee geeft en de zee neemt'.
Het idee achter het vergankelijke kunst
werk, dat Ageeth van den Oever ter ere
van de Katwijkse Visserijdagen maakte,
is niet nieuw. Twintig zandsculpturen in
de vorm van schelpen herrijzen vlak aan
de kustlijn bij eb. „De schelpen zullen bij
vloed omstreeks elf uur weer meegeno
men worden door de zee, licht Ageeth
toe. „Maar de zee geeft ook. Dus als de
vloedlijn weer zakt zal er een ander beeld
aanspoelen, in de vorm van twee schel1-
pen. Dat blijft op het strand liggen, zodat
deze kunstvorm langer houdbaar blijft"
„De schelpen hebben een meter om
trek en vormen met elkaar een veertig
meter lang kunstwerk. Het zijn er twin
tig, en dat verbeeldt dan weer het mil
lennium. Het werk is gemaakt uit het
Katwijkse zand. Dat is geen makkelijk
spul om te bewerken, maar je moet het
materiaal gebruiken dat voorhanden is.
Het tweede beeld, dat met vloed aan
spoelt op het strand, is gemaakt uit res
tanten van oude sluizen. Een natuurge
trouwe kringloop."
De kunstenaresse is vrijdagnacht om
een uur begonnen aan de zandsculptuur.
„Ik ben geholpen door wat vrienden
want om acht uur 's ochtends moet het
werk klaar zijn. Ik hoop dat alles goed
gaat, ik ben afhankelijk van alle natuur
elementen. Het moet niet gaan waaien,
noch regenen. Maar dat is het risico
wanner je de natuur gebruikt in kunst, je
weet nooit wat ze doet. Binnen vier uur
zal het werk dan door de zee meegeno
men zijn. Of ik het zonde vind? Ach, al
les is vergankelijk, en zoals het thema al
zegt: De zee neemt en de zee geeft."
foto loek zuyderduin
Frans Bauer met
Corrie Konings.
foto gpd
certen... Luister, ik geef me ie
dere avond als ik optreed al
voor de volle honderd procent.
Met oud en nieuw heb ik de
mensen echt niet meer te bie
den dan dat. Maar me dan wel
dubbel laten betalen? Ik denk er
niet aan."
En iedereen zal hem er des te
meer om waarderen. Frans is
een van die artiesten met wie
mensen een persoonlijke band
opbouwen. Dat blijkt ook uit de
post die hij dag in dag uit ont
vangt. „Ze gaan over van alles
en ik ga geen voorbeelden ge
ven. Mensen vertellen mij din
gen in vertrouwen. Dat ga ik
niet beschamen. Maar ik kan
wel zeggen dat ik soms zaken
lees waarvan m'n haren over
eind gaan staan."
Eind deze maand begint
Frans met zijn nieuwe tournee
door Nederland. Solo. Dus niet
met Corry. „Nee, we hebben al
lebei onze eigen carrière. De cd
is eenmalig. Ik ben allang blij
dat ik die met haar heb mogen
maken. Ik kijk echt tegen haar
op. Maar ze is zo aardig. Ze was
een beetje een moedertje voor
me. Ze gaf me tips, gaf advies
over kleding. Het Wikte ge
woon. En we vonden elkaar ook
zeker in het repertoire."
Met zijn nieuwe serie shows
eindigt hij misschien weer in
Ahoy. „Soms geloof ik het zelf
niet. Dat je toch pas 25 bent en
dan al negen keer in Ahoy hebt
gestaan met in totaal 40.000 be
zoekers. En het gekke is: men
sen beginnen vaak over het geld
dat je daarmee verdient. Weet
je dat me dat helemaal niets
zegt. Ik denk nooit aan geld. Ik
ben in staat om benzine te tan
ken en vervolgens bij de kassa
te ontdekken dat ik geen geld
bij me heb. Dus als ik werk,
denk ik ook niet aan geld. Ster
ker nog: ik zie het niet als werk.
Ik denk wel eens: op het mo
ment dat ik het als werk ga zien,
hou ik er mee op."
zijn loopbaan bij de legendari
sche Snip Snap Revue.
Daarin vertolkte hij naast Wil
ly Walden (over de 90, inmid
dels) en Piet
Muyselaar (al
vele jaren dood)
typetjes als aan
gever in onster
felijke, hilari
sche sketches.
Bovendien zong
en danste hij in
deze revues en -
wat slechts wei
nigen weten -
hij leverde ook
ideeën en
schreef teksten.
Ook André van
Duin, De
Mounties, Cor
ry Brokken, An
neke Grönloh
en de cabaretiè-
foto wfa re Tonny Huur-
deman voerden liedjes van
Louis Dusée uit.
Creatief was hij veelzijdig: hij
schreef een Engels kinder
boek, werkte bij de hoorspel
heid. Hij werd in Tilburg ge
boren op 9 februari 1930 en
ontwikkelde zich als een en
semble-mens. Met uiteenlo
pende ge
zelschap
pen trok
hij in de
jaren na
de Tweede
Wereld
oorlog
vooral
door
Duitsland.
In de jaren
vijftig
kwam hij
door toe
doen van
Lia Dora-
na, een
goede
vriendin,
in aanra
king met
Wim Sonneveld. Hij speelde
en zong in diverse program
ma's van Sonneveld en lever
de ook tekstbijdragen. Om
streeks 1960 of iets later begon