'Mein Kampf ook in Leiden te koop' orea is meer dan een doorgeefluik Cultuur Kunst Gwyneth Paltrow als Barbarella Klacht na klacht over vernieuwd Museumplein chef jan rijsdam, 071 -5356444, plv chef annet van aarsen 071 -5356443 nnetterikers en Nieuwenhuijzen samen i Vroomj vr t/m ?IamAnne-Wil Blankers en Annet Nieuwenhuijzen staan H seizoen voor het eerst samen op het toneel. Dat doen et nieuwe stuk van Hugo Claus, 'De verlossing'. Het stuk ts Dro%jtgev0erd door Het Toneel Speelt en gaat op 26 augus- Jr'Za remière in Amsterdam. De cast bestaat verder uit Will dingen, Paul Hoes en Hans Croiset (die in 1955 ook in collecti eerste toneelstuk 'Een bruid in de morgen' stond). Regis- i van R( Jiybert Lubbers, r. tijden ter efdigrah presenteert cd in LVC T/m 4/4 pe Leidse band Mardigrah presenteert donderdag 19 lis zijn debuut cd 'La Moustique Mystique' in het LVC. i^p heeft in haar driejarig bestaan al een opvallende staat énst. Na het eerste optreden op de zolder van het LVC e band de 'Grote Prijs van de Bollenstreek' en deed een tn op het Crossing Border Festival. Tijdens het komende hg Border in Den Haag is Mardigrah wederom van de De cd-presentatie in het LVC begint om 21.00 uur. ms|ice laat klacht vallen 'The Artist Formally known as Prince' heeft zijn juridi- lanklacht tegen de Zweedse uitgever van het blad 'Uptown Ictions' laten vallen. Volgens de muziekzender MTV zijn [partijen tot een vergelijk gekomen. Prince stelde eerder itown, een fanblad, illegaal gebruik maakte van zijn af- igen, symbolen en muziek. De website van Uptown zou idien illegale kopieën van zijn werk verspreiden. Uptown geen gebruik meer te zullen maken van de symboliek. De schikking maakt de weg vrij voor de pu- ie van een biografie over Prince die Uptown momenteel istelt. Prince zelf werkt nog aan zijn nieuwe album 'Rave ie Joy Fantastic' dat voor het einde van het jaar moet uit- erpol zet gestolen kunst op cd-rom h De internationale politieorganisatie Interpol zet haar da- e van gestolen kunst op cd-rom in de strijd tegen de toe- Nieuiinde kunstdiefstallen in Europa. In 1998 werden volgens >ol in Frankrijk 7.800 kustwerken gestolen, tegen 5.569 het aarvoor. Andere Europese landen meldden de afgelopen stijgingen of stabilisering van het aantal kunstdiefstallen, n deze dramatische situatie is Interpol ervan overtuigd dat ormatie op zo groot mogelijke schaal verspreid moet wor- )p de cd-rom, die elke twee maanden wordt ververst, de gegevens van 14.000 schilderijen, beeldhouwwerken sn Bol fldkleden. "|krri isitie toont het allerhoogste niveau uit musea en collecties Ophef over veiling boekencollectie verbaast Albert Hogeveen De telefoon van de Groninger boekhandelaar Albert Ho geveen stond de afgelopen dagen roodgloeiend, nadat bekend was geworden dat zijn collectie met oorlogspro paganda in oktober door het veilinghuis G. Postma in Groningen wordt geveild. In deze collectie bevinden zich zes verschillende exemplaren van 'Mein Kampf van Adolf Hitler. Ook in een catalogus van het Leidse veiling huis Burgersdijk en Niermans is het boek van Hitier te koop aangeboden. om zo'n collectie te verzame len. En over de vraag hoe je zo'n collectie na verloop van tijd het beste van de hand kunt doen." „In bijna elke collectie met oorlogsboeken zit wel een exemplaar van 'Mein Kampf", zegt Hogeveen. „Maar het is groningen jacob moerman „Ik kreeg mensen van allerlei radio- en televisieprogramma's aan de lijn die alleen maar ge ïnteresseerd zijn in mijn me ning over dat boek. Ik had geen zin om daar aan mee te werken. Wél wil ik praten over hoe het is niet zo dat ik mijn exemplaren zomaar verkoop. Ik heb dertig jaar lang allerlei boeken en ma teriaal over de Tweede Wereld oorlog verzameld. En nu vind ik het een goed moment om de hele collectie van de hand te doen." De ophef over de veiling van zijn collectie heeft Hogeveen zeer verbaasd. En ook het be richt dat justitie zich momen teel buigt over de vraag of de veiling wel door kan gaan. „'Mein Kampf is feitelijk ge woon in Nederland te koop, hoor. In elk willekeurig anti quariaat kun je onder de tafel een exemplaar aanschaffen. Een paar jaar geleden kreeg ik van een verzamelaar maar liefst 150 exemplaren aangeboden, want die man wist dat ik me voor de oorlog interesseerde. En je kunt het boek ook lezen via internet. Bovendien gebeurt het geregeld dat een exemplaar van 'Mein Kampf wordt ge veild." Hij overhandigt een catalogus van het Leidse veilinghuis Bur gersdijk en Niermans. „Kijk, daar staat dat boek van Hitier ook gewoon in. Een Nederland se vertaling. Maar daar is blijk baar niemand over gevallen. Ik heb de afgelopen jaren andere veilingcatalogi bestudeerd en ben dat boek geregeld tegenge komen. Ik heb daar nooit een reactie op gehoord, niet van justitie en niet van de pers." De collectie voor de veiling bevat onder meer een archief van de Nationaal Socialistische Partij in de Groninger Veenko loniën, pamfletten en boeken van zowel geallieerde als Duitse zijde. Hogeveen: „Die collectie heb ik in de loop der jaren opge bouwd door boeken en ge schriften te kopen van particu lieren, tijdens veilingen en in antiquariaten. Ook heb ik van een aantal verzamelaars een complete collectie overgeno men. En aangezien zich in bijna elke oorlogscollectie een exem plaar van 'Mein Kampf be vindt, heb ik nu maar liefst zes exemplaren van dat boek in huis. Ik had twee dingen kun- Zoekgeraakte muziek van Bach gevonden Na twintig jaar zoeken heeft muziekdocent Christoph Wolff uit Harvard verloren gewaande manuscripten van Johann Se bastian Bach gevonden in het Oekraïense Kiev. De muziek was zoekgeraakt in de chaos van de Tweede Wereldoorlog. De werken van Bach maken deel uit van het vermiste archief van de Berlijnse Sing-Akade- mie, een gezelschap dat sinds 1791 bestaat. In het archief zat de muzikale nalatenschap van de componist Carl Phillipp Emanuel Bach, een van de zoons van Bach. „Vijftig jaar lang is er geen spoor van het ar chief gevonden", vertelt Wolff, decaan van de Graduate School of Arts and Sciences in Harvard. „Lange tijd hebben wij Bach- wetenschappers geloofd dat het materiaal was vernietigd." Volgens Wolff heeft het Duit se regime in 1943 het archief van de Sing-Akademie in beslag genomen om het te bescher men tegen oorlogsgeweld. Na de oorlog viel het in handen van de Sovjetunie. Wolff heeft twintig jaar lang verschillende sporen nagetrokken, maar de doorbraak kwam pas in april. Toen vond een andere Harvar- donderzoeker een Russisch do cument van na de Tweede We reldoorlog dat het bestaan be schreef van „meer dan 5.000 muziekmanuscripten" in Kiev. In juni vond Wolff het Sing- Akademiearchief in het Centra le Staatsarchief van Oekraine. Hij snuffelde drie dagen rond in de oude papieren. „Dit voegt echt een belangrijke nieuwe di mensie toe aan de studie van de 18e-eeuwse muziek", zegt hij. Het archief bevat behalve werken van J.S. Bach en C.P.E. Bach ook werken van andere 18e- en vroeg-19e-eeuwse com ponisten, evenals brieven van Johann Wolfgang von Goethe. new york Binnen een jaar van Shakespeare naar spacesex. Gwyneth Paltrow poseerde deze week voor het nieuwe Amerikaanse showtijd schrift 'Talk' als een nieuwe versie van ruimtevamp Barbarella. De Engelse actrice die naar aanleiding van de kostuumdrama's waarin ze speel de werd betiteld als 'De korsetkoningin', de actrice die het afgelopen jaar nog een Oscar won voor haar rol in de film 'Shakespeare in Love', nam de kans waar zich van een heel andere kant te laten zien. Toen 'Talk' diverse Hollywoodsterren vroeg als welk karakter zij wilden poseren voor de eerste editie, schijnt de actrice met de zedige reputatie spontaan 'Barbarella' te hebben geroepen. Paltrow speelt al een tijd met het idee om in de voetsporen te treden van Jane Fonda, die in 1968 de rol speelde van de science fiction femme fatale. Andere sterren die in het tijdschrift een metamorfose ondergaan zijn Drew Barrymore als Hollywoodlegende Douglas Fairbanks jr en Rupert Everett als een biseksuele James Bond. foto reuters hans warren ihole- ot'T/ hiereiland Korea, geogra- een soort bruggenhoofd het vasteland van Oost en het Japanse eilanden- net als Mongolië tot voor ;n tamelijk onbekend ge- jebleven. Het werd zo'n beschouwd als een door- ik van kunst en cultuur al te grote eigen beteke- uu lelangrijke bodemvond st de laatste halve eeuw ulevin echter grondige veran- 3en.| in die opvatting ge- jf. In Essen wordt deze zo- ranti1 Hügel onder de 8 Ier 'Korea. Die alten Kö- rk vafche' een fraaie en belang- 3.30|entoonstelling gewijd aan gen kunst en cultuur van .6 verdeelde land. vlgt.l ►elachtig lügel, het verblijf van de familie Krupp, ligt even buiten Essen, hoog in een magnifiek park. Wie via de monumentale vestibule de eerste zaal, die zeer donker gehouden is, betreedt, komt in een enorme, als gewij de, tempelachtige ruimte met centraal een verguld bronzen beeld van een in een ontspan nen houding zittende, bijna le vensgrote tengere Boeddha. Het rechterbeen opgetrokken, de voet over de linkerknie ge legd. Het even voorover geneig de hoofd licht gesteund op de vingertoppen van de rechter hand. De spirituele gelaatsuit drukking peinzend. De catalo gus spreekt van 'nachdenklich sitzend'. Een beeld van be scheiden afmetingen waarvoor in zo'n kolossale ruimte een dergelijke aandacht wordt ge vraagd moet wel van uitzonder lijke kwaliteit zijn, wil het enige indruk maken. Welnu, deze 'Maitreya im poneert. Het beeld nodigt niet alleen uit tot meditatie, maar ook tot allerlei cultuurhistori sche overpeinzingen. Dat het een weergaloos meesterwerk is, zal niemand willen bestrijden. Maar is het typisch Koreaans? Wie bijvoorbeeld ook weet heeft van de Nyoirin uit Chugu- ji, of de Hokan Nyoirin uit de Koryngi-tempel in Kyoto in Ja pan, beide van hout, zal direct getroffen worden door sterke overeenkomsten. De lichaams houding is vrijwel eender. Het beeld uit Chuguji heeft zijn nimbus nog en twee opvallende knobbels op het hoofd, bredere gelaatstrekken en een minder gelukkige oplossing voor het steunen van de linkervoet. De Maitreya uit Kyoto heeft een eendere, eenvoudige kroon. Maar de gelijkenis is frappant. Je zou die drie beelden wel eens naast elkaar willen zien. De Koreaanse Maitreya wordt gedateerd vroeg zevende eeuw, die uit Kyoto is, zegt men, uit 623, die uit Chuguji midden ze- vende-eeuws. Dat sluit zo mooi bij elkaar aan dat je inderdaad geneigd zou zijn aan recht streekse beïnvloeding te den ken, maar zo eenvoudig liggen de zaken toch niet. Dit type Boeddha, met opgetrokken rechterbeen, hand aan de wang, is al in de tweede eeuw in India ontstaan. Men vindt het ook in de Gandhara-perio- de en veelvuldig in de zesde eeuw in Noord-China. Van daaruit kunnen de Koreanen en de Japanners beïnvloed zijn. Zeker is dat niet, en de geleer den opperen dan ook alweer andere mogelijkheden. Dat dit Koreaanse brons er zo uitspringt, komt toch allereerst doordat hier een bijzonder be- \rhats van kalksteen, afkomstig uit een groep van maar liefst 526 van zulke figuren. genadigd kunstenaar aan het werk is geweest. Zijn nu al veer tien eeuwen oude schepping is alleen de reis naar Essen waard. De ruim tweehonderd ge toonde voorwerpen zijn inge deeld in groepen of zo men wil thema's: het Sjamanisme, het Boeddhisme en het Neo-Con- fucianisme. Het Sjamanisme heeft de oudste rechten. De eerste bewoners, vermoedelijk Siberisch-Mongoolse noma den, trokken binnen in de Jon ge Steentijd en lieten sporen na die op Sjamanisme wijzen. Merkwaardigerwijs is deze reli gie tot op de dag van vandaag in Korea blijven bestaan. Er wordt zelfs veel aandacht be steed aan een vrouwelijke sja maan uit deze eeuw, Woo Okju (1920-1993). Vanaf de vierde eeuw raakte het Boeddhisme zeer verbreid, en ook het Neo- Confucianisme, de godsdienst voor geleerden en kunstenaars, werd staatsgodsdienst. Uiteenlopend Door deze gevarieerde aanpak komt men in contact met zeer uiteenlopende zaken. Het ene ogenblik staat men oog in oog met een vijftal primitief uit steen gehouwen en met lelijk rood en gifgroen opgeschilder de arhats, afkomstig uit een groep van maar liefst 526 van zulke figuren, het andere mo ment staat men in bewonde ring voor vitrines met het meest verfijnde celadon-porselein. En zelfs in zo'n groepje wonder baarlijke keramiek kan het dan opeens mis gaan: de wierook- brander (nota bene een van de Nationale Schatten!) is tech nisch een wonder, maar esthe tisch van zeer bedenkelijke smaak. Vooral de drie haasjes De 'Maitreya' nodigt uit tot cultuurhistorische overpeinzingen. die het geheel op hun ruggetjes torsen, zijn al te kinderkamer- schattig. Verbluffend werken de schat ten die ontdekt zijn in de graf heuvels midden in de stad Ky- ongju, bijgenaamd De Gouden Stad. Vooral de vondsten uit het 'Graf van het Hemelse Paard', in 1973 opgegraven. Kronen helmen, oorhangers, gordelver sieringen, alles van goud en ja de, vol glinsterende en fonke lende juwelen. Dat overdadige en uiterst verfijnde goudsmid- werk roept herinneringen op aan dergelijke prestaties van de foto cpd Skythen, aan vondsten uit de Caucasus en de Altai. Er is ook glaswerk van Oost-mediterrane makelij en uit Perzië gevonden, kortom: er valt nog menig raad sel op te lossen over handels routes en contacten met verre volken in een ver verleden. 'Korea. Die alten Königreiche'. Villa Hugel, Essen, tot 17 okto ber a.s., dagelijks open van 10.00 tot 19.00, dinsdag tot 21.00 uur. Toegang voor vol wassenen DM 12, catalogus (gebonden, geïllustreerd, 386 pag.) DM 50. nen doen. Ik had ze stiekem naar het veilinghuis kunnen brengen of ik had ze onder de toonbank kunnen verkopen. In de winkel waar ik werk, krijg ik elk jaar wel een paar keer te maken met iemand die naar dat boek vraagt. Maar ik heb er nooit eentje verkocht. Ik wilde mijn exemplaren nu juist veilen op het moment dat ik de hele collectie de deur uit zou doen. Zonder geheimzin nigheid. Ik heb de mensen van het veilinghuis dan ook verteld dat ze in hun catalogus kunnen schrijven dat de collectie over de Tweede Wereldoorlog af komstig is van Albert Hoge veen, want ik heb niets te ver bergen." amsterdam anp De maquette achter architect S. Andersson is inmiddels zo goed als gerealiseerd op het plein voor hem. Vol trots presenteer den de bedenkers en de makers gisteren het nieuwe Museum plein in Amsterdam aan de pers. Op 22 augustus wordt het heringerichte plein feestelijk 'teruggegeven aan de Amster dammers'. Ondertussen stape len de klachten over het multi functionele stadsplein zich op. Fietsers en voetgangers raken het spoor bijster rond het Mu seumplein. Het onderscheid tussen voet- en fietspaden wordt niet gemaakt met kleuren (grijs voor het voetpad, rood voor het fietspad), maar met verschillende soorten keien. Voor de fietspaden zijn platkei- en gebruikt, voor de voetpaden klinkerkeien, overigens in de zelfde kleur. Al menig botsing heeft zich voorgedaan door het minutieuze verschil. Stadsdeel Oud-Zuid, op drachtgever van de herinrich ting, meent dat de Amsterdam mers snel genoeg zullen weten waar ze moeten fietsen of lo pen. Maar de duizenden toeris ten die het Museumplein aan doen hebben doorgaans niet genoeg tijd om de paden aan een grondige bestudering te onderwerpen. Ook de parkeer garage voor bussen voldoet niet geheel aan de verwachting. Ho ge bussen en dubbeldekkers passen er niet in. Een ander mooi bedenksel van architect Andersson is het ezelsoor. De punt van het gras veld voor het Stedelijk Museum loopt ongeveer vijf meter om hoog. Het moet dienst kunnen doen als podium, vooralsnog wordt het vooral gebruikt als zonneheuvel. Honden lijken niet voorbereid op dit podium. Er zouden er al een paar naar beneden gevallen zijn. Ook de skaters klagen. Tot voor kort hadden zij op het Mu seumplein de beste skatebaan van Europa. De nieuwe 'halfpi- pe' voldoet een stuk minder. 'Kut-ramp, bedankt A'dam' is erop gespoten. De bogen bui gen te ver naar binnen, volgens de skaters, waardoor tal van trucks onmogelijk zijn. Ondanks alle ergernissen en mogelijke kinderziekten moet het Museumplein het rustpunt in dynamisch Amsterdam wor den, aldus de bedenkers en ma kers. Een enorm grasveld, een vijver met fontein, een linden- laan, jeu de bouleveldje: het lijkt niet geheel onmogelijk. Confronterende nieuwe musical amsterdam Componist-pianist Ad van Dijk en auteur Koen van Dijk, wer ken aan een nieuwe musical. Het wordt voor hen de opvolger van 'Cyrano' en 'Joe'. Joop van den Ende Theater brengt deze kleinschalige productie, die in principe in alle theaters kan staan, in het seizoen 2000-2001 uit. De voorlopige titel is REX. Ad en Koen van Dijk laten in deze musical twee verhalen door elkaar lopen. In de eerste plaats het thema van koning Oedipus uit de Griekse mytho logie, die kreeg aangezegd dat hij zijn vader zou doden en zijn moeder zou huwen. Dat gege ven wordt verweven met ge beurtenissen rond zwangere meisjes in ons land die jaren geleden in een klooster of in een of andere kliniek onderdo ken. Ze wilden of konden vaak niet voor hun 'schande' uitko men. Het kind kregen zij niet te zien. Over de rolbezetting is nog niets bekend.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 17