'Zijn beelden tonen het gewone volk' Meters archief voor een expositie Boek moest in alle opzichten mooi zijn Cultuur Kunst de jonge ford occasion 'Amerikaan kocht zoekgewaande Van Gogh' Groninger Museum zoekt Duitse cultuurliefhebbers ominaties Korn voor MTV-a wards jHiNGTONDe alternatieve metalgroep Kom krijgt de meeste iminaties voor de MTV-Awards. De Amerikaanse band van ormalig begrafenisondernemer Jonathan Davis werd negen er genoemd. Zes nominaties zijn er voor de Latijns-Ameri- anse hartenbreker Ricky Martin, waaronder die voor de beste ipvideo voor 'Livin' La Vida Loca'. Ook acteur en popzanger ill Smith en het soultrio TLC werden zes keer genomineerd, in nummers 'Wild Wild West' en 'No Scrubs' doen ook mee or de beste video. De genomineerden en uiteindelijke prijs- nnaars worden uitgekozen door een jury van televisiekijkers, ipjournalisten en vertegenwoordigers van de muziekwereld. beslissingen vallen op 9 september in het Metropolitan Ope- luis in New York. laim op schilderij in Tate Gallery noen Kinderen van een joodse bankier, die in de jaren '30 or de nazi's werd vermoord, claimen dat zij de wettelijke ei- naars zijn van een schilderij van een Hollandse meester uit de tittiende eeuw. Het doek, 'Gezicht op Hampton Court Palace' n Jan Griffier de Oude, hangt in de Tate Gallery in Londen, ilgens het Britse dagblad The Times zeggen de drie kinderen n de bankier dat het schilderij door de nazi's is geroofd en lorverkocht. Als bewijs hebben zij onder meer negatieven van to's die hun vader ervan heeft genomen. De waarde van het hilderij, dat sinds 1961 in de Tate Gallery hangt, wordt op on- veer 650.000 gulden geschat. De kunstinstelling onderzoekt claim. Nederlandse schrijvers ees van Kooten en Gerrit jrtirij maken in oktober hun iwachting tijdens het drie- agse Crossing Border Festi- in Den Haag. De zevende editie van het stival zal ongeveer 120 acts len. Bezoekers kunnen van tot en met 9 oktober kijken luisteren naar muziek, pro- en poëzie. Op verscheidene »dia staan onder meer Tin- rsticks, Placebo, Michael anti, Therapy?-zanger Andy tirns en bassist J.P. Jones n Led Zeppelin. In de categorie gesproken jord zijn Fay Weldon, Faith- Thomas Rap 1933-1999 N RIJSDAM. 071-5356444. PLV. CHEF ANNET VAN AARSEN 071-5356443 Beelden van Charles van Wijk te zien in Katwijks Museum Kees van Kooten, Gerrit Komrij en Placebo op Crossing Border less-zanger Maxi Jazz, David Grossman en Bruce Robinson te bewonderen. De kaartver koop begint morgen. De orga nisatie werkt nog aan de volle dige programmering en ver wacht over twee weken met nog meer namen te komen. Het evenement speelt zich dit jaar af op verscheidene lo caties rond het Spuiplein in het centrum van Den Haag. Naast het Theater aan het Spui zijn dat de Nieuwe Kerk, het Lucent Danstheater, het Haags Filmhuis en voormalig discotheek Asta. De Duitse formatie Can en de Ameri kaanse zanger Willy DeVille openen het festival op 6 okto ber. De beelden hebben een doorleefd gelaat. De inge togen werkhouding van de arbeiders maakt de sculp turen karakteristiek. De oppervlakte is strak noch glad afgewerkt zoals in die tijd gebruikelijk. Integen deel, de gezichten en kle ding vertonen diepe groe ven en kreuken, die het licht op speelse wijze weerkaatsen. Het onder scheidt de beeldhouwer van zijn tijdgenoten. ,,De beelden van Charles van Wijk zijn anders", vindt sa mensteller van de tentoon stelling A. Groeneveld van het Katwijks Museum. „Zijn beelden tonen het 'gewone' volk, dat maakt het zo bijzonder." leiden tessa böck Direct bij binnenkomst staat een zwaar en indrukwekkend marmeren borstbeeld van Mes dag. De expositie begint groots en indrukwekkend. Veel van de andere werken daarentegen verbeelden ingetogen werldui. „Dat is nou het essentiële van zijn werk" vertelt Groeneveld. „Hij geeft een beeld van men sen in beweging, een impressie van de arbeiders uit zijn tijd." Van Wijk, zoon van een be kende Haagse meestergieter, leefde van 1875 tot 1917. Op twaalfjarige leeftijd werd hij aangenomen op de kunstaca demie in Den Haag. Een deel van zijn leven werkte hij op de Veluwe, maar ook Parijs en Brussel zijn van grote invloed 'Scheper met zijn hond'. geweest op zijn werk. Vooral Katwijk heeft grote aantrek kingskracht gehad op Van Wijk Hij was er vaak om de laatste sporen van het 'nog onbedor ven leven' te boetseren. „De in vloed van de vissersplaats is duidelijk terug te vinden in zijn beeldhouwwerken. Het is zon de om zijn kunst te laten lig gen." zegt Groeneveld. „Daar naast is er de laatste tijd meer aandacht voor beeldhouw kunst. De tijd is rijp voor een expositie." De eerste zaal is klassiek en rustig ingericht. In het midden staan twee vitrines waarin de foto pr/john stoel 'Schelpenvissers te paard'. in 1933 in Den Haag gebo- n Thomas Rap zat bijna 35 ir in de uitgeversbranche, j gaf meer dan 400 boeken Zijn vorig jaar door De Be- ■e Bij ingelijfde uitgeverij aaide de laatste jaren vooral de boekjes van Youp van 't ek, die over de toonbanken Dgen. ip gaf van alles uit, maar al en wat hijzelf de moeite aard vond. De handel was jzaak. „Ik gaf uit wat ik leuk ind, wat me beviel, daarmee het wel gezegd", zei hij vorig lt ar in De Gelderlander (waar hij een tijd een column hreef). Behalve belletrie uit anen- en buitenland, boeken up[ 'er taal, biografieën en kleine 07( ischiedenissen, gaf hij ook ;el uit over zijn grote liefde Weekblad Pers en gecombi neerd met De Bezige Bij. Rap bleef als adviseur en zijn uitge verijtje behield ook zijn naam. Rap was in april 1966, na een afgebroken studie Nederlands, als uitgever begonnen met de publicatie 'Tulips' van Wim T. Schippers. Het werk beviel hem best, zei hij ooit tegen El sevier: „Uitgever zijn is in orde. Het is een heel aanvaardbare situatie: je misstaat niet in een gezelschap van hoogleraren en politici. Die schrikken niet als ze horen dat je uitgever bent. Vroeger heette het ook 'a gen tleman's occupation'." Rap, die al enige tijd ziek was, overleed in zijn woonplaats Eemdijk Hij werd 65 jaar. TA ec*A 12 maanden garantie Checklist volgens Ford standaards Nationale Autopas 14 dagen omruilgarantie Deze auto's zijn uitgerust met veel fabrieksopties Cougar 2500 24V 3-drs.Coupe autom. Escort 1600 Bus. Ed. Cool wagen Fiesta 1300 8V Studio 5-drs. 60 pk. Fiesta 1300 RS 3-drs. 75 pk 5 Fiesta 1300 Forza 5-drs. 75 pk Fiesta 1300 Forza 3-drs. 75 pk Fiesta 1300 16V Studio 3-drs. Fiesta 1300 Forza 3-drs. 60 pk Fiesta 1300 Forza 3-drs. 60 pk Ka 1300 Ka 1300 Collection Ka 1300 Ka 1300 Mondeo 2000 Business Ed. Wagon aut. Mondeo 1800 Ghia wagon Focus 1600 Trend 5-drs. Galaxy 2300 Business Edition Autom. ADVIESPRIJS AKTIEPRIJS 04-99 7000 km JZiQSUG 69995,00 02-99 6500 km Cuirass 36Q3&QÜ 31495,00 08-98 22802 km Nouveau red 21995,00 09-98 27449 km Tourmalin green 23495,00 11-98 7000 km Radiant red J293907JÓ 25390,00 11-98 7274 km Thistle purple _28374TOÜ 25500,00 07-97 7000 km Samakand 19995,00 10-98 6000 km Pacific green .2646Sflff 22995,00 10-98 5000 km Pacific green 26469^5" 22995,00 01-99 14449 km Radiant red .20835736 20995,00 11-98 14608 km Zinc yellow 24995,00 11-98 5890 km Blue Violet .24384756 21995,00 11-98 6500 km Radiant red -23388^6 20995,00 01-99 8706 km Tourmaline green .54733756 39995,00 04-99 6000 km Stardust silver -66T8^6Ó 49995,00 01-99 17094 km Airco/etc. silver 34995,00 metallic jt07507JÖ 03-99 11000 km ABS - Airco - Dalrailingen etc. 58750,00 Melino blue _£Z35071Ö Ford Riinland, betaalbare betrouwbaarheid Filialen: Leiderdorp: Van der Valk Boumanweg 71, telefoon 071-5813111 Leiden: Vijf Meilaan 7, telefoon 071-5813151 bronzen beeldjes keurig staan gerangschikt. In de hoeken van de zaal staan zijn beelden op witte pilaren. Daarachter han gen schilderijen met gelijkende of soms zelfs identieke figuren. „Van Wijk maakte zijn beelden veelal buiten. Temidden van zijn schilderende vrienden zo als Maris en Sluiters", verklaart Groeneveld de treffende gelijke nissen. De werkwijze van Van Wijk was heel vooruitstrevend voor die tijd. „Zijn collega-beeldhou wers werkten vooral in hun ate lier. Wat dat betreft is Van Wijk meer een schilder dan beeld houwer." De kunstenaar heeft aan deze werkwijze ook zijn bij naam te danken. Hij baarde veel opzien in de Veluwse dor pen. Met een kruiwagen gevuld met klei reed hij naar het on derwerp van zijn keuze om de arbeiders in hun eigen omge ving te beeldhouwen. Sindsdien is van Wijk de geschiedenis in gegaan als: 'de man met de kruiwagen'. Dankzij de combinaties met de schilderijen zijn de beelden goed te plaatsen in het tijds beeld van de kunstenaar. Een van de weinige werken van Van Wijk waarbij het onderwerp fier foto pr/tom haartsen en trots omhoog kijkt is 'de roe pende visscher'. „Kijk", legt een bezoeker zijn kindje uit. „Hij schreeuwt naar zijn maten op dat schip." Met zijn vinger wijst hij naar het erachter hangende schilderij van Mesdag, 'De te rugkeer van de schepen'. Ook bij het gipsen beeld 'de anarchist' in de vitrine hoort een combinatie met een schil derij. Op het doek van tijdge noot Floris Arntzenius blijkt exact dezelfde anarchist ver scholen. „Het was het moei lijkst om de geschilderde wer ken erbij te zoeken. Hij had veel bevriende kustenaars, maar de werken konden verschillen. Ze moesten niet alleen van dezelf de periode zijn, maar ook nog vanuit hetzelfde gezichtspunt gewerkt hebben.", vertelt Groe neveld. De basis voor de tentoonstel ling is gelegd door Helena Stork die een speurtocht naar het werk van Van Wijk was begon nen, als afstudeerproject van haar studie kunstgeschiedenis aan de Leidse universiteit. Het zwaartepunt van de ten toonstelling ligt overigens wel degelijk op de beeldhouwwer ken. „We hebben nog altijd veertig beelden tegenover vijf tien schilderijen"» aldus Groe neveld. Desalniettemin is er een aantal heel bijzondere schilde rijen op de expositie te zien. „Deze bijvoorbeeld", fluistert suppoost J. Adelaar. Hij staat voor een groot olieverfschilderij van Blommers. „Dit is een schenking uit Amerika. Het is maar liefst zeven ton waard, maar als je het snel uitspreekt lijkt het niet zoveel." Boven staat een borstbeeld van de dichter Bilderdijk. Hij is zo levensecht dat het lijkt alsof hij elk moment zijn bronzen hoofd naar de bezoekers zal draaien. „Aan elk detail is ge dacht", aldus de suppoost. De perfectie in de afwerking van de beelden roept emoties op en brengt ze tot leven. De tentoonstelling van Charles van Wijk, 'beeldhouwer van een vrij en ongebonden volk' is nog tot 25 september te zien. Het Katwijks Museum is van dinsdag tot en met zater dag geopend van 10.00 tot 17.00 uur. Het museum is ge legen aan de Voorstraat 46 in Katwijk. berlun ren helpt kopers te vinden voor ap kunstwerken die zij in de finan ciële hoogtijdagen van de jaren tachtig hebben aangeschaft. De Japanse zakenman Ryoei Saito betaalde in 1990 op een veiling 82,5 miljoen dollar (toen 156,75 miljoen gulden) voor het 'Portret van Dr. Gachet'. Saito zei er een keer naar te hebben gekeken en het vervolgens te hebben opgeslagen. Saito over leed in 1996 op 79-jarige leef tijd. Of iemand het schilderij daarna nog gezien heeft, was onduidelijk. Het New-Yorkse Museum of Modern Art heeft tevergeefs geprobeerd het schil derij te bemachtigen voor een tentoonstelling. „Huidige loca tie onbekend", vermeldt de tentoonstellingscatalogus. groningen gpd Het duurste schilderij dat ooit werd verkocht, 'Portret van Dr. Gachet' van Vincent van Gogh, is niet zoekgeraakt maar begin dit jaar aangekocht door een Amerikaan. De koper, die ano niem wilde blijven, had er een bedrag tussen de 10 en 15 mil jard yen (178-268 miljoen gul den) voor over. De Duitse radi ozender ARD zei dit gisteren van Kiyonori Yamamoto, voor zitter van de Internationale Vei- ligingorganisatie in Tokyo, te hebben vernomen. De nieuwe eigenaar is niet van plan het schilderij in het openbaar tentoon te stellen, zei Yamamoto, die krap zittende Japanse bedrijven en particulie- De stad Groningen wordt 's zomers in toenemende mate plat gelopen door Duitse toeristen. In het Groninger Museum valt de Duitse taal echter maar weinig te beluisteren: de meeste oos terburen komen voor de warenmarkt, de coffeeshops of de ter rasjes. Het museum wil dit veranderen. Samen met de VW start het een promotiecampagne om ook de Duitse cultuurliefheb bers voor een bezoek aan Groningen te interesseren. De promotiecampagne wordt gekoppeld aan de oeuvre-expo- sitie van Jozef Israëls, die vanaf 19 december in het Groninger Museum en het Joods Historisch Museum in Amsterdam te zien is. Het museum en de VW beginnen met een aantal nieu- we dag- en weekeindearrangementen voor Duitse toeristen, waarbij lunch en stadswandeling zijn inbegrepen. Het lonken in oostelijke richting is voor het Groninger Muse um geen overbodige luxe. Het aantal bezoekers loopt terug. Vijf jaar na de opening is het nieuwtje er wel af. In de eerste drie jaar bezochten ruim een miljoen mensen het museum, in 1997 kwamen 287.084 mensen kijken, vorig jaar waren dat 231.500. Naar schatting bezochten 15.000 Duitsers vorig jaar het muse- Leidse conservator Heijbroek maakt tentoonstelling over kunsthandel Van Wisselingh leiden/amsterdam aart van der kuul 'Ik heb veel respect voor Wisse lingh doch ik zou hem zelfs nu nog willen zeggen: Kerel, word nog schilder. Gij zijt veel te eerlijk voor de tegenwoordige kunsthandel, veel te knap.' Dit schreef Vincent van Gogh aan zijn broer, de Parijse kunsthan delaar Theo van Gogh. Vincent heeft het over de toen onbeken de, maar inmiddels legendari sche Amsterdamse kunsthan delaar E.J. van Wisselingh. De Leidse conservator Freek Heijbroek maakte een tentoon stelling over hem in het Pren tenkabinet van het Rijksmuse um Amsterdam. Heijbroek heeft de expositie bewust laten samenvallen met de tentoon stelling over Theo van Gogh, te zien in het nieuwe paviljoen van het Van Gogh Museum. Kunsthandel Van Wisselingh Co (1838) is overigens onlangs overgenomen door Haarlem mer Willem de Winter. Heijbroek: „Van Wisselingh had, voor hij zijn vaders zaak overnam in Den Haag, in 1884, al een kunsthandel in de Parijse Rue Lafitte, hét hart van de Pa rijse kunsthandel. Ondanks Vincents kritiek heeft Van Wis selingh zijn vaders bedrijf uit gebouwd tot een topzaak met vestigingen in Amsterdam en Londen." Freek Heijbroek (1949) is goed voor menig smakelijk ver haal. De Leidenaar, verant woordelijk voor de prachtexpo- sitie Kunst, kennis en commer cie over de kunsthandel Van Wisselingh Co, gelooft in de anekdote. Hij is samen met kunsthistoricus Esther Wouthuysen eveneens de be vlogen auteur van het bij de ex positie verschijnende boek, Freek Heijbroek: „De kunsthandel, waarvoor kunsthistorici en musea tot voor kort hun neus optrokken, blijkt een hechtere band te hebben met diezelfde musea dan vaak gedacht." foto united photos de boer /rob hendriks Portret van een kunsthandel, De firma Van Wisselingh en zijn compagnons, 1838-heden. „Men verwijt me wel eens dat onze boeken zo anekdotisch zijn. Maar juist dat kan context, sfeer en daarmee waardevolle kennis verschaffen, die anders verloren zouden gaan." Het duo schreef in 1993 al een succesvol boek over een andere, Haarlemse kunsthan delaar, de minstens zo legenda rische J.H. de Bois (1878-1946). De Bois was de éérste kunst handelaar aan wie het Rijksmu seum een tentoonstelling wijd de. Heijbroek: „Begrijp me goed, over zo'n onderwerp maak je niet zo maar een expo sitie. We moesten aantonen dat er connecties met het Rijksmu seum waren. En die waren er, legio." Hechte banden bestonden er ook tussen De Bois en Van Wis selingh. Heijbroek: „Tijdens ons onderzoek naar De Bois kwamen we in '92 terecht bij de toenmalige eigenaar van Van Wisselingh, Nico de Jong. Die bezat nog de hele administratie vanaf 1892, een archief van 30 meter lang, moet je je voorstel len! Uniek, want de meeste kunsthandelaars vernietigen hun oude administraties van wege de privacy van hun klan ten. De Bois werd eind vorige eeuw opgeleid bij Van Wisse lingh. We lazen De Jong tijdens het bezoek enkele passages voor uit diens memoires. Dank zij De Bois' levendige beschrij ving kennen we de verhoudin gen tussen de verschillende vennoten en weten we onge veer hoe de zaak was georgani seerd. De Jong was volkomen ondersteboven van dit voor hem onbekende materiaal. Hij vroeg ons of we ook geen boek en een expositie konden maken over Van Wisselingh. Maar ja, we konden toen niets toezeg gen." De Jong overleed onver wacht, twee jaar daarna, in 1994. Heijbroek besloot zijn weduwe een brief te schrijven met het voorstel om te praten over een expositie én een boek. „We kregen per kerende post haar dolenthousiaste reactie." Hoe pak je een dergelijk on derzoek aan? „Eerst bracht Es ther Wouthuysen die dertig me ter archief in kaart. Een heiden se klus. Ook nu ontdekten we talloze aanknopingspunten met de collectie van het Rijksmuse um. Sterker nog: een aantal ver zamelaars dat bij Van Wisse lingh had ingekocht, zo bleek, woonde rond het museum. Als ik uit het raam van mijn werk kamer kijk, kan ik je de huizen zo aanwijzen! En waar denk je dat onze schilderijen van né 1850 vandaan komen? Zeker éénderde van onze verzameling bleek ooit verkocht te zijn door Van Wisselingh. Met die kennis konden we een groot aantal toeschrijvin gen en dateringen geheel bij stellen. De kunsthandel, waar voor kunsthistorici en musea tot voor kort hun neus optrok ken, blijkt een hechtere band te hebben met diezelfde musea dan vaak gedacht. Vandaar ook dat Theo van Gogh nu eindelijk uit de schaduw stapt van zijn broer." 'Kunst, Kennis en Commer cie'; Kunsthandel Van Wisse lingh Co, t/m 3 okt. Rijks museum, Stadhouderskade 42, A'dam, dgl. 10-17 uur. Theo van Gogh, kunsthande laar en broer van Vincent', t/m 5 sept. Van Gogh Museum, P. Potterstraat 7, A'dam, dgl. 10- 17 u. sport. Sport en waterlief hebber Rap publiceerde in zijn Neder landse Sport bibliotheek tal van boeken over voetbal, wielrennen, tennis en wa tersporten. Thomas Rap zette als zelf standige tus sen de twee en drie miljoen gulden per jaar om. Een boek moest in alle opzich ten mooi zijn, vond hij. „Het boek als objet d'art, als kunst voorwerp. Een boek moet bij voorkeur een eersteklas in houd heb ben, maar vooral toch ook een su blieme vorm, om slag en typo grafie." Begin dit jaar stopte hij. „Ik had het wel ge zien. Altijd maar weer aanbiedin gen maken, in het voorjaar en het najaar. Steeds weer diezelfde dingen. Ik merkte dat mijn belangstel ling sterk terugliep. Een mooie tijd om te stoppen", vertelde hij in genoemde krant. De zaak werd overgedaan aan De

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 17