Vis a Vis speelt virtuoze picknick Duurste schilderij van de wereld blijkt spoorloos Kunstenaar leidt nog altijd onzeker bestaan Cultuur Kunst Subsidie UB naar Tieleman collectie Kunstwerk bij Boerhaavemuseum Minder bezoekers in Nederlandse bioscopen Mogelijk veede leven Meerpaal PHILADELPHIA AP Niemand schijnt te weten waar het duurste schilderij van de wereld, van Goghs 'Portret van dokter Gachet', uit hangt, terwijl het toch niet als gestolen is opgegeven. Het portret dat Van Gogh in 1890 schilderde van zijn vriend en arts Paul- Ferdinand Gachet, die in de laatste weken van zijn leven zijn steun en toe verlaat was, wordt beschouwd als het laatste belangrijke werk van de wereld beroemde kunstenaar. Toen het Me tropolitan Museum of Art enige tijd geleden probeerde het schilderij naar New York te halen in het kader van een tentoonstelling van de collectie die de in 1909 overleden dokter Gachet had aangelegd, bleek het niet te trace ren. „Huidige verblijfplaats onbe kend", vermeldt de catalogus van de tentoonstelling. In 1990 werd 'Portret van Dokter Ga chet' bij Christie's in New York door de Japanse zakenman Ryoei Saito ge kocht voor 82,5 miljoen dollar (volgens de huidige koers 173 miljoen gulden), het hoogste bedrag dat ooit op een veiling voor een schilderij is betaald. Saito, honorair president van de pa pierfabriek Daishowa, zei dat hij de Van Gogh in een opslagplaats had ge borgen na er eenmaal naar te hebben gekeken. Toen hij later dat jaar 50 mil joen gulden belasting had moeten af dragen aan de Japanse overheid zei hij tegen vrienden dat de Van Gogh en een Renoir die hij op dezelfde veiling had gekocht na zijn dood maar samen met hem moesten worden gecre meerd, om te voorkomen dat zijn na bestaanden er successierechten over zouden moeten betalen. Aangenomen werd dat hij een grapje maakte, maar zes jaar later overleed Saito op 79-jari- ge leeftijd en het is onduidelijk of ie mand het schilderij sindsdien nog heeft gezien. Een woordvoerder bij Daishowa zei dat het onzin was dat Saito de Van Gogh mee in zijn kist zou hebben genomen. „We hebben ge hoord dat ze het schilderij aan iemand anders hebben verkocht. Iemand bezit dat schilderij." Drdtj Letterendag op komst De opleiding Nederlands van de Leidse Universiteit op 25 september de zesde Leidse Letterendag. Centraal deze keer de oude letterkunde. Vaak is de belangstelling literair verleden ver te zoeken, zo diagnosticeert de en de vraag is of daaraan wat valt te doen. Lezingen gegeven door Frits van Oostrom, Karei Bostoen, Ludo en Ton Harmsen. Na elke lezing is er gelegenheid tot onder leiding van Arie Gelderblom. Deelnemers beta- 50 gulden voor het programma, met inbegrip van lunch, Dffie, thee en de afsluitingsborrel. Een gereduceerd tarief van gulden geldt voor Leidse studenten en universitaire mede erkers. De Letterendag wordt gehouden in zaal 011 van het entraal Faciliteitengebouw, Witte Singel/Doelencomplex, Cle- ïringaplaats 1. Voor nadere informatie: secretariaat Opleiding ederlands, tel 071-5272604. LEIDEN PABLO CABENDA In het kader van het Meta- morfoze conserveringspro gramma .krijgt de Universi teitsbibliotheek in Leiden dit jaar 95.200 gulden aan subsi die. Het bedrag dat jaarlijks wordt gereserveerd voor het behoud van literaire en cul tureel waardevolle papieren collecties, wordt besteed aan de restauratie van de collec tie brieven van de 19e eeuw- se literatuur-historicus Jan Tieleman. De totale restau ratiekosten bedragen 136.000 gulden. De collectie i wordt gerestaureerd, geor- ram dend en op microfilm gezet hee zodat ze in de toekomst met hi moderne digitale technieken oek: voor een breed publiek toe- o gi gankeliik wordt gemaakt. De j neti originelen worden onder be- d oi heerste klimatologische om- offe standigheden bewaard. iele Het Metamorfoze conser- strot veringsprogramma is in 1997 ist# in het leven geroepen omdat Je i oude, vooral negentiende >eke eeuwse lietratuurcollecties bi in hoog tempo vergaan. Het ieke moderne, industrieel, ver- ivisl vaardigde papier dat sinds atse 1840 wordt gebruikt vergaat ;n it in hoog tempo. Door de ho- von ge concentratie houtvezels V> verbruint het. verbrokkelt en idigi vergaat letterlijk tot stof. t va Andere instellingen die no hun deel krijgen uit het Me- euu tamorfoze programma zijn: het Nederlands Letterkundig :>log Museum en Documentatie- st g< centrum, de Koninklijke Bi- in d bliotheek, het Nederlands H; Instituut voor Oorlogsdocu- er d mentatie en de Openbare Bi- vei bliotheek in Amsterdam. 1 va p h< Expositie over Beleg van Leiden iden De Opstand van de Nederlanden tegen Spanje (1568- 548) en het Beleg van Leiden staan tot 15 augustus centraal in ;n expositie in de Leidse Universiteitsbibliotheek. Diverse ïldzame documenten zijn daar te zien, onder meer een brief in Willem van Oranje. De expositie is te bezichtigen tijdens de irmale openingstijden. Festival in Delft Het African Festival slaat op zaterdag 7 augustus van tot 23.00 uur zijn tenten op in park de Delftse Hout in Miriam Makeba, onder meer bekend van Paul Simon's treedt op alsmede Wasis Diop, Lokua Kanza, African Soli, Kofi Ayivor, Mike Gyamfi, New Stars en vele anderen. Entree: 45 gulden. In de voorver zijn kaarten a 40 gulden verkrijgbaar bij de grotere PTT- de VW en enkele platenzaken. Kinderen hebben Publiek ziet voorstelling van twee kanten leiden Tot het eind van de zomer is op de binnenplaats van het Leidse Museum Boerhaave aan de Lange St. Agnietenstraat in Leiden een kunstwerk te zien van de in 1984 overleden kunstenaar Gerrit van Bakel. Het kunstwerk van Van Bakel is getiteld: 'Vogeltje'. Het is een vernuftig geconstrueerde installatie die herinnert aan het werk van Tinguely. 'Vogeltje' werkt op natuurkracht. Aan het uiteinde van een stok zit een glazen bol die geleidelijk aan volloopt met regenwater, waardoor de stok langzaam zakt. Bij een be paalde inhoudt loopt de stok via koperen buisjes leeg en schiet het gestileerde vogeltje omhoog. Het werk van Van Bakel was eerder te zien op tentoonstellingen in het Van Abbemuseum en op de Documen- ta in Kassei. foto pr Cultuur op Drift in Leiden 3ENVoor de tweede keer wordt op zaterdag 18 september t festival Cultuur op Drift gehouden in Leiden. Tijdens dit mement staat de cultuur van vluchtelingen en asielzoekers ritraal. In het LVC, het Leidse Volkshuis, de Bibliotheek, de rcht, De Waag, het Imperium- en het LAK-theater maar ook straat zijn er optredens van bands en muzikanten, theater- orstellingen, workshops, exposities, films, voordrachten van en nog veel meer. Het Wereldliederenfestival is een prominentste onderdelen. Dit festival is 's middags in De Levensliederen uit Turkije, Iran, Marokko en andere lan- centraal. Een deskundige jury zal de deelnemers be en de prijzen uitreiken. Wie wil meedoen, kan zich op- bij Eva Kern van Vluchtelingenwerk Leiden, tel. 071- of bij Ferry Rigault van de stichting PJ Partners, tel. „Het wordt ook een soort oefening in je nieuwsgie righeid bedwingen", zegt acteur Arjen Anker. Met het theatergezelschap Vis a Vis, dat de laatste jaren in binnen- en buitenland naam maakte met specta culaire en speelse open luchtvoorstellingen, is hij druk doende met de laat ste voorbereidingen voor de nieuwe productie 'Pic nic', die op 6 augustus in Den Bosch in première gaat. De voorstelling maakt daar ruim een week lang deel uit van het theaterfes tival Boulevard, en ver huist aan het eind van au gustus naar Apeldoorn om daar een week lang te wor den gespeeld tijdens het festival 'Zomaar Apel doorn' waarmee die stad het nieuwe culturele sei zoen opent. DEN bosch RENÉ DE cocq Dat bedwingen van die nieuws gierigheid, daarmee doelt Anker op het feit dat Vis èt Vis deze keer eigenlijk twee stukken in één voorstelling speelt. Het pu bliek wordt in tweeën gedeeld en elke helft beziet de verrich tingen van één zijde van het de cor. Aan één kant wordt een 'echte' voorstelling gespeeld, aan de andere kant is het pu bliek getuige van de strijd die wordt gevoerd achter de scher men om die voorstelling goed te laten verlopen, en spelen zich daarnaast andere, verras sende verwikkelingen af. Aan het eind van het stuk verwisse len de twee publiekshelften van plaats, worden alle rekwisieten op hun uitgangspositie terugge zet, en wordt het hele 'circus' nog een keer opgevoerd. Wie bij aanvang toevallig aan In 'Picnic' wordt e de A-kant belandt (de mensen van Vis a Vis hebben de beide kanten van hun decor werkti tels gegeven die herinneren aan de inmiddels historie geworden langspeelplaat), ziet dus eerst de picknick, maar ervaart on dertussen wel dat er aan de an dere kant ook dingen gebeuren. Wat? Dat blijft nog onduidelijk, maar moet wel nieuwsgierig maken. Omgekeerd krijgen de B-kant-bekijkers wel een idee van wat zich in het 'echte' to neelstukje moet afspelen maar komen nog vooi tal de tweede helft an verrassingen te In beginsel is 'Picnic' het ver haal van een flets echtpaar dat op de laatste dag van zijn cara vanvakantie een fietstripje maakt. Op de picknickplaats in het bos wordt het geconfron teerd met een nogal gehavende toerist die hulp zoekt. Die krijgt hij niet van het geschrokken duo, maar de twee ontfermen zich wel over zijn bagage. Dat is het begin van een reeks storm achtige ontwikkelingen, waarin thriller, komedie, mime en slapstick op ingenieuze wijze in elkaar vervlochten zijn. Een be langrijke rol spelen de geluids band en tal van zelf ontwikkel de technische aardigheidjes die voor visuele effecten zorgen. Die geluidsband is natuurlijk ook te horen aan de andere kant, de B-kant, backstage, maar de geluiden en muziekjes erop spelen daar hun eigen rol len in een totaal anders verlo pende handeling. Muziek die in het A-verhaal dramatische la ding geeft aan een sterfscène blijkt in het B-verhaal juist de romantiek van een opbloeiende liefde te ondersteunen. In een voormalig fabrieks complex aan de rand van Weesp wordt al maanden ge werkt aan het vervolmaken van dit ingewikkelde concept, dat kan worden gezien als een soort virtuoos theatraal millimeter werk. Het gezelschap bestaat uit zo'n 24 gedreven medewer kers, die in de maanden vóór de première functioneel flink door elkaar lopen. Acteurs timme ren, timmerlui verven, schilders monteren licht, regisseurs sleu telen aan het decor, en omge keerd. Hoe professioneel is Vis a Vis? Arjen Anker, lid van de groep sinds de oprichting tien jaar ge leden: „We zijn wel beroepsac teurs, maar het gezelschap be staat elk jaar maar een paar maanden. We werken op pro jectbasis, we doen alleen voor stellingen in de open lucht, op festivals. We zijn begonnen als amateurs, als liefhebbers, met straattheater. Onze eerste voor stelling was 'Topolino', ge maakt voor het Festival aan de Werf in Utrecht, waarin we met van die ouwe Fiatjes 500 allerlei trucs uithaalden rond een brandweerwagen." Latere buitenproducties van Vis a Vis toonden de spelers on der meer doende met een reus achtig bassin met water ('Drift') en een kantelende kantorenflat ('Central Park'). Het werk van de groep kenmerkt zich door steeds ambitieuzere en steeds ingewikkelder vormgeving, waardoor de voorstellingen niet een-twee-drie ergens neergezet kunnen worden. Productieleidster Dorothea Sinnema: „We zijn daardoor gebonden aan meerdaagse eve nementen. We zijn minstens drie dagen doende met bouwen en erna weer met afbreken, zo dat het geen zin heeft voor één opvoering te komen. Dit jaar zijn we alleen in Den Bosch en Apeldoorn te zien, en ook een beetje laat in het zomerseizoen. Omdat we heel veel tijd hebben gestoken in het schrijven van het stuk en het ontwikkelen van de set. Volgend jaar spelen we het stuk op meer plaatsen, en misschien het jaar daarna ook nog wel." Theaterfestival Boulevard 's- Hertogenbosch, vr. 6 t/m zo. 15 augustus. Festival Zomaar Apeldoorn, ma. 23 t/m vr. 27 augustus. Ruim kwart kan er niet van leven Kunstenaars in Nederland kun nen zichzelf nog altijd moeilijk financieel bedruipen. Voor ruim een kwart hen is het on mogelijk van eigen werk te le ven. Dit blijkt uit onderzoek van de Universiteit van Amsterdam, dat elke twee jaar wordt uitge voerd. Kunstenaars maken ho ge kosten door aanschaf van materiaal dat ze voor hun werk gebruiken en de huur voor hun atelier. Aan de andere kant le vert verkoop van kunst in Ne derland zo weinig op, dat ruim 40 procent van de kunstenaars een negatief inkomen heeft. Veel kunstenaars nemen noodgedwongen een bijbaan buiten de kunstwereld. Het aantal (bijna) fulltime banen onder hen neemt toe. Ook le ven veel kunstenaars van het inkomen van hun partner. Vol gens het onderzoek is een groot deel afhankelijk van een bij standsuitkering of probeert aanspraak te maken op de Wet Inkomensvoorziening Kunste naars. Deze regeling biedt kun stenaars sinds 1998 een uitke ring van 70 procent van het bij standsniveau en de mogelijk heid bij te verdienen tot 115 procent daarvan. Toch daalt het aantal kunstenaars met een uit kering gestaag. In 1993 had bij na de helft van alle beeldend kunstenaars een uitkering, in 1998 was dat 25 procent. N. Klaus van de Beroepsver eniging voor Beeldend Kunste naars (BBK) verwacht in de na bije toekomst geen verbetering in de situatie van kunstenaars, hoewel volgens hem in de kunstwereld wel druk gepraat wordt over mogelijke oplossin gen. Klaus: „Er zijn plannen om een kunstaankoop aftrekbaar van de belasting te maken. Bo vendien zal de overheid in de toekomst waarschijnlijk rente gaan subsidiëren van leningen die afgesloten zijn om een kunstwerk te kopen;" Hij denkt dat beide maatregelen het koopgedrag van mensen posi tief zullen beïnvloeden. Daar zullen kunstenaars weer van profiteren. „Maar voorlopig le ven kunstenaars nog zonder beleg op hun brood", aldus Klaus. Nederlandse rolprenten over deze periode van 405.000 steeg naar 470.000. Het marktaandeel van het Nederlandse product is daarmee van 3,8 procent geste gen naar 5,9. De bioscopen denken ook dit jaar toch nog de twintig miljoen bezoekers te halen. Veel wordt verwacht van 'The Matrix', 'Notting Hill' en 'Star Wars'. Het jaar 1998 was vooral een topjaar doordat 'Titanic' alleen al in Nederland 3,5 miljoen be zoekers trok. De Nederlandse bioscopen kwamen voor het eerst sinds begin jaren tachtig weer boven de twintig miljoen bezoekers en dat was 1,1 mil joen mensen meer dan in 1997. gpd t Openluchtmuseum in ihem gaat mogelijk de )r de sloop genomineerde erpaal in Dronten her- iwen. De Meerpaal werd tend van diverse televisie landen in de jaren zeven- De gemeenteraad van mten heeft besloten het ïtrum De Meerpaal vol- jaar te slopen. Het ge- is verouderd en het ex- itatietekort loopt steeds der op. Voor ruim dertig gulden moet op de- laats een nieuw mul- inctïoneel centrum verrij- De Meerpaal werd eind ja il zestig gebouwd naar een ttwerp van de onlangs fcrleden architect Van ingeren. Met name zijn :hter Nora van Klingeren lange tijd actie om gebouw te behouden. De Nederlandse bioscopen hebben de eerste helft van dit jaar 20 procent minder bezoe kers binnengehaald dan de eer ste zes maanden van 1998. Dit komt vrijwel zeker door het uit blijven van een echte knaller als 'Titanic', aldus de Nieuwsbrief van het Nederlands Fonds voor de Film. Er zijn in de periode januari tot en met juni 1999 wel meer mensen naar een Nederlandse film komen kijken dan in de eerste helft van het vorige jaar. Met name de film 'Abeltje' is er verantwoordelijk voor dat het aantal verkochte kaartjes voor Birza krijgt Sandbergprijs Beeldend kunstenaar Rob Birza krijgt de Sandberg- 1999 van de gemeente Amsterdam. De prijs en een bedrag 15.000 gulden worden op 5 november uitgereikt door bur- Patijn. Birza onderscheidde zich volgens de jury on- meer met de tentoonstellingenreeks 'Een zomer lang Birza'. prijs wordt sinds 1985 uitgereikt. Behalve de Sandbergprijs er in Amsterdam nog zeventien kunstprijzen. Runa Islam jgt de aanmoedigingsprijs Beeldende Kunst voor haar film lin'. Ze ontvangt een bedrag van 7500 gulden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 17