Zingende sjeiks op de Beestenmarkt Amerika loopt storm voor Kubricks Eyes Wide Shut Kippenvel bij VSB-zangspektakel Cultuur Kunst I 'erwachting te n blijdschap II homogene klankkleur Haagse Dames n, n dAANDAG 19 JULI 1999 CHEF JAN RIJSDAM, 071-5356444. PLV CHEF ANNET VAN AARSEN 071-5356443 'Straat' wint Leids straatmuzikanten-concours De Gouden Pet Maalstroom wint prijs in Jeruzalem fflii7ALEM De Nederlandse documentaire 'De Maalstroom - jen Familiekroniek' heeft zaterdag op het zestiende filmfestival •an Jeruzalem de Jewish Experience-prijs gewonnen. De jury [oemde maker Péter Forgacs voor de gedurfde wijze waarop hij aniateurfilmbeelden heeft gebruikt. Maalstroom vertelt de ge schiedenis van het Nederlands-joodse gezin Peereboom aan de iand van familiefilmpjes van de oudste zoon. Het verhaal be- jint in 1933 bij het zilveren huwelijk van diens vader en moeder -n eindigt in 1942. Nieuwe rel rond Benneton fotograaf vfNETiË De Venetiaanse burgemeester Cacciari heeft een cam pagne om dagjestoeristen uit zijn stad te weren grondig gecen sureerd. De kiekjes door Europa's meest controversiële foto graaf Oliviero Toscani, die onder meer voor Benneton gerucht makende foto's maakte, gingen hem toch iets te ver. De cam pagne 'Tegen Venetië, voor Venetië', was een idee van Cacciari zelf om het massatoerisme te ontmoedigen. De ongenode gas ten zouden de stad onleefbaar maken. De campagne is nu uit gesteld en 22 foto's gingen in de prullenbak, waaronder een fo tovan een rat, Venetië's grootste bevolkingsgroep. Acteur Donal McCann (56) overleden [onden De Ierse acteur Donal McCann, een van de hoofdrol- pelers uit John Hustons The Dead uit 1987, is op 56-jarige leef- ijd overleden. The Dead, Hustons laatste film, vertelt het ver- al van twee oude vrijsters die een etentje geven voor hun fa- ie en vrienden. Andere films waarin McCann speelde zijn tof Africa (1985) en High Spirits (1988). Onlangs stond Mc- n nog op het toneel in Londen en Dublin. De directeur van t Gatetheater in Dublin, noemde hem „de beste toneelacteur ezijn land ooit heeft voortgebracht". Met 247 meezingende stemmen is de groep 'Straat' gistermiddag de glansrijke winnaar gewor den van het Nationaal Straatmuzikanten Con cours 'De Gouden Pet'. De formatie, waarvan vooral de met een fez uitgedoste muzikant een ongehoord staaltje van virtuositeit op verschillende instrumen ten ten beste gaf, was na de eerste maten van hun lied al een gedoodverfde winnaar voor het publiek. Tweede en derde werden respectievelijk 7,5 Meter Meid en The full Minties. Naast hen dongen nog drie groepen mee naar de fina le: Under Milkwood, Ferm en de als zomerkoninkjes verklede B-Kapel. LEIDEN CEES VAN HOORE Een klamme zondagmiddag in Leiden, zo'n middag waarop je zachtjes uit je oksels weent. Het is opvallend druk in de binnen stad. Verspreid applaus klinkt op. Op een bankje nabij de Lok horststraat zit een aantal stu denten uit te puffen van het Mi- nerva-lustrum. Voor het Ge recht speelt een groepje straat muzikanten. „Wat verschrikke lijk!", zucht een van de heren, „ze hebben echt iedereen weg gejaagd." Ach ja, zo'n Gouden Pet past niet iedereen en je kunt als organisatie niet heel Leiden tevreden stellen. Voor de lingerie-winkel van feesten Straat brengt nummers uit oorden waar slangen uit hun mandje kronkelen. foto taco van der eb Hunkemöller Lexis in de Bree- straat praten 'Koos en de Al berts' nog wat na. Een bont ge zelschap dat onze Nationale Treurwilg op de hak neemt. Hun rekwisieten verdienen ver melding. Uit een van de kruk ken waarop ze zitten steekt een slank en roze damesbeen. Hoe bizarder, hoe mooier, dat lijkt het devies van dit con cours. Het zijn vooral de muzi kanten met een aparte gimmick die veel publiek trekken. Maar er moet nog wat meer bij zitten en dat heeft het close harmony- zanggroepje dat bij café Barrera staat nu net niet. Van die ijle stemmen die zelfs niet door het zwoele zomerbriesje en het ge roezemoes van de vaste jon gens heen breken. Wel leuk: een van de zangeressen wordt door een toehoorder zoge naamd lastiggevallen, waarop de in een groen colbertje gesto ken zanger van de groep roept: 'Je blijft met je poten van d'r af, hè!' Je ziet sommige mensen zich verslikken in hun drankje. In het nauwe straatje tegen over de zij-ingang van V&D zit ten drie dames achter de cither, een hobby die ze hebben over gehouden van vakanties naar Oostenrijk. Het Harry Lime Theme uit de film 'The Third Man' zal nu wel zo opklinken, maar helaas, dat is nog te moei lijk voor de drie dames. Muziek met een hoog Ovomaltine-ge- halte. 'Jo, neem een vestje mee, het kan soms koud zijn in Ti- rol.' Wel staan toppers als 'Ma- riandl' ('Wil jij met mij een keertje aan de wandel?') en 'Auf höher Alm' op het repertoire. Vermakelijk. Bij café Het Praethuys is het één gonzende menigte. Het bier vloeit rijkelijk en de mensen zijn in een uitgelaten stem ming, een stemming die ver oorzaakt wordt door twee da mes met bontmutsen op en rokken afgezet met otterbont, dames die 'met Ivan op de di van' gaan 'omdat die Russen zo goed kussen' kunnen. Meesle pende liederen als er een slok- kie in zit. De Beestenmarkt, waar de fi nale wordt gehouden, loopt langzaam vol. Als opwarmende act is de groep Snake Charming gecontracteerd, een Haagse for matie met klarinet, trombone, gitaar en drum. Snake Char ming speelt jazzy, funky, klez- mermuziek, waarbij zelfs de grootste droogkloot de neigingt krijgt om mee te dansen. Prach tige frasering, hypnotiserende thema-herhalingen die toch niets van hun verrassendheid verliezen. Stuk voor stuk ge- kneisde muzikanten, hetgeen bij de vele lauw-toffe blazers en slagers die op deze middag de stilte bevuilen een verademing is. En dan is het tijd voor de fi nalisten. De in boerenoveralls geklede groep Ferm zingt hard en zuiver en heeft prachtige teksten over kortgebroekte ver kenners die rein leven. Under Milkwood zingt Ierse folksongs, die net even de emotie missen die bij dit genre hoort. De seksy dames en in lage heupbroeken geklede heren van 7,5 Meter Meid brengen 'The Rivers of Babylon' in up-tempo en laten hun eigen Toppop-Ad Visser 'Grease Lightning' aankondi gen. De B-Kapel blaast met or kaankracht 'Even aan mijn moeder vragen' en 'Hij was maar een clown' de zomermid dag in en The full Minties bren gen - 'Toll, nicht wahr?' - 'I want to hold your hand' in een nichterig soort hoog-Duits. De groep 'Straat' is eigenlijk al bij het betreden van het po dium favoriet. Ze brengen een nummer met invloeden uit Zanzibar en andere oorden waar slangen uit hun mandje kronkelen en er is een zeer stu wend Frans nummer. Uitgedost als sjeiks en imams bespelen ze het publiek met het gemak van routiniers. Met hun klompen nog aan springen ze van het podium en begeven zich onder het publiek, dat vooral voor de rasmuzikant met de fez warm loopt. Gooi de prijs maar in mijn pet, zie je het gezelschap denken. Hetgeen zo'n klein half uur later geschiedt. En dan is het feest, groot feest. Uitgela tenheid. Lachen, gieren, brul len. Of zoals een van de toe schouwers het uitdrukt: „Die Gouden Pet was weer goed, jongens, het was weer goed pet." RECENSIE LI DY VAN DER SPEK in het Hartebrugkoor/Schola 'orum o.l.v. René Verhoeff, in 'Langs 'erken' van de Leidse Lakenfeesten. ihoord 17/7, Hartebrugkerk, Leiden. LOS ANGELES PIETER VAN LIEROP In Amerika is sinds afgelopen weekeinde Eyes Wide Shut te zien, Stanley Kubricks nieuwste film die tevens zijn laatste is ge worden. Aan belangstelling heeft het de eerste vertonings- dagen niet ontbroken. Dat zal iets met de geestdriftige kritie ken te maken hebben, maar vermoedelijk nog meer met de berichtgeving over het kunst en vliegwerk dat nodig was om in de V.S. een keuringscertifi caat voor 16 jaar en ouder veilig te stellen. Ingrijpende beeldma nipulatie was nodig om een or giescène te ontdoen van voor Amerikaanse ogen ongeschikt geachte details. De in maart overleden Stan ley Kubrick was waarschijnlijk de grootste perfectionist die de wereldcinema ooit gekend heeft. Terwijl het voor andere topregisseurs al een geweldige luxe is om drie maanden over de opnamen van een film te mogen doen, eiste Kubrick ge woon een vol jaar en bezat hij het gezag om die eis af te dwin gen ook. Nooit was hij bereid tot concessies. Het is niet voorstelbaar dat, indien deze man nog had mo gen meemaken dat er keurings problemen waren met Eyes Wi de Shut, hij zou hebben gezegd dat men zijn met ultieme preci sie gecomponeerde beelden wel even op de computer zou zetten om de dames en heren zodanig opnieuw te rangschik ken dat er nergens meer details te zien zouden zijn die mensen overstuur zouden kunnen ma ken. Toch is dat waartoe zijn zwager permissie heeft gege ven. Door Kubricks overlijden is de wereld niet alleen van een geniale eigenzinnige cineast be roofd, maar lopen we nu ook een rel van jewelste mis. Het scenario van Eyes Wide Shut is losjes gebaseerd op Ar thur Schnitzlers in 1926 gepu bliceerde Traumnovelle, die was gesitueerd tijdens het We nen van het vorige fin de siècle. Dat is nu het einde geworden van het millennium in het hui dige New York. Tom Cruise speelt een arts die getrouwd is met Nicole Kidman. Weinig lijkt er mis met hun relatie, totdat ze tijdens een jet set-feestje allebei heel dicht in de buurt van een slippertje zijn gekomen. Onder invloed van het een en ander slaan ze thuis aan het ontboe zemen. En dan laat Nicole zich ontvallen hoe ze ooit hevig on trouw wilde plegen met een on- BDENTwee oudere Haagse dames voelden zich gisteren prima huis op het terras bij het Vrouwenkerkplein, dat voor de Lakenfees- en was omgedoopt in 'Montmartre'. Alof ze in het Kurhuis een akje thee zaten te drinken. De Leidse schilder Justus Donker van de oormsalige kunstgroep After Nature had het duo uitgenodigd voor em te poseren. Hij en de dames waren de topattractie van de unstmarkt. De twee vrouwen zijn in Den Haag bekende verschij- ingen. Ze verzamelen al vele jaren antieke kinderwagens. Niet zo beli erbazingwekkend hadden ze gisteren één van hun pronkstukken leegenomen. foto taco van der eb Lakenfeesten-1999 horen er tot het verleden. Ernst en f n, beide waren ze de afge- en week min of meer aan- zig. René Verhoeff zette erdjho.a. in voor de 'retraite'. :ustw :n terugtrekken uit het ge- derla el van de feestvierende ij, de nsenmassa. Zo konden we en a erdag een half uur vertoe- jchte i in de Hartebrugkerk. Hier igde Schola Cantorum tien al een Introitus behorend ïaakti de vieringen van het kerke- jmsti jaar. De eerste Introitus (le duika idag van de Advent) is vol at ga i verwachting over de ge- et na )rte van Christus. 'Tot U rdt zj hef ik mijn ziel', irstot erhoeff dirigeert zijn elf n va cipelen op de specifieke naa nier in opwaartse en neer- ieker irtse lijnen. Bijna alle zan- dag i s zijn de 50 al dik gepas- Den td. Maar René Verhoeff door ft een indrukwekkende ho- tuur gene klankkleur opge- nvd, vol van nuances in de P der strofen. Hij let sterk vaart, accenten, articulatie, timpen en uitzetten van nk Elke strofe eindigt IQ isparant in pianissimo, nen de verschillende in- ti wordt de sfeer van ver- hting (Introitus I), blijd- aP 'Gij zijt mijn zoon, ik 'U heden verwekt' (II), tri- len R f'resurrectio' (IV) krachtig veg «roepen in felle cadans en „Tol dere uitspraak. In Introitus as, In heeft de Geest bezit geno de w n van de aarde. En de tien man dl Introitus is geheel ter ere aterB Maria, het feest van de ten angia iel opneming, de intree- g waar René Verhoeff als istitie ns-katholiek in hart en i boet en, nog voor honderd pro- was i achter staat, eze hj ok in de Hooglandse drijf aide René Verhoeff de rechti iter. Zondagmiddag diri- iemï de hij daar de 'Cantate n de< te' voor mannenkoor, or- m z<* tn bariton (Jan Mooi) van aand tot op heden onbekende is efl burgse componist Mat- rachfl u Prangen, een laatste se- eersst f wijkplaats in Leidens in Vei ttrijke Lakenfeesten. Er kan geen boot meer bij tijdens het zangspektakel. foto hielco kuipers Uitbundige muziek draagt tot ver over Leidse grachten LEIDEN CAROLINE VAN OVERBEEKE Een onopvallende man, z'n handen losjes in de zakken. Gekleed in een grijze broek en schutkleur jasje, laat plotseling een machtig stemgeluid over het water van de Nieuwe Rijn schallen. „Freunde, das Leben ist Lebenswert!", zingt hij alsof dat op een helder moment spontaan in hem opwelt. Kippenvel. Mond dicht en luisteren is het devies. Het jaarlijkse VSB-zangspektakel met 300 koorleden op het waterpodium voor De Waag in het hartje van Leiden, kent behalve het hoogtepunt zowel een voorspel als een naspel. Uren voordat het eigenlijke concert begint op deze warme zaterdagavond, zijn de tenor Marten Smeding, de zangers en zangeressen van de koren bezig hun stem warm te maken, stemmen de musici van het orkest spelenderwijs hun instrumen ten. Uren voordat de klok tien uur slaat en de schemer een gevoel van intimiteit brengt, staan drommen mensen op de wal kanten, op de bruggen en op het podium te luisteren. Ademloos. Niemand wil iets missen van deze uit bundige muziek die tot ver over de Leidse grachten draagt, ontspant en verzoent. En aan het slot, rond middernacht, na een kleurrijk vuurwerk dat van de pikzwarte he mel spat tijdens Tsjaikovski's Ouverture 1812, laten de koorleden en musici in de burgerzaal van het gemeentehuis, een drankje om de stembanden te smeren, nog een staaltje van hun kunnen horen. Spon taan barst het gezang los, links en rechts, achter en voor je. Waarna vervolgens nog maals het glas wordt geheven op de goede afloop. Dirigent René Verhoeff had de leiding over de amateurzangers van onder meer philharmonisch koor Hagacantare, het ko ninklijk mannenkoor Die Haghe Sanghers en Haghe Sonare. Carlo Balemans, lang blond haar en tijdens het oefenen gekleed in T-shirt en korte broek, zwaaide geest driftig met zijn stokje als het de beurt was van 'zijn' Rotterdams Symfonisch Blaasor- kest. Mark, een blonde jongeman gehuld in zwarte spijkerbroek en spierwit overhemd, had tijdens het oefenen op de xylofoon al de grootste lol. Tijdens zijn officiële solo optreden verdween de grijns geen seconde van zijn gezicht. 'Circus Renz' speelde bij met het blaasorkest en hij deed dat met overtuiging. Tijdens de ritmische xylofoon klanken, onmiskenbaar circusdeunen, leek het alsof de gedresseerde leeuwen, clowns en trapezekunstenaars elk moment op het podium konden verschijnen. Terwijl de sikkelvormige maan achter de Waag verscheen, maande presentator Etienne Verhoeff de verzamelde menigte: 'Kunt u nog zingen? Laat horen dan!' De stemmen werden gesmeerd voor Rene' Frogers: 'Een eigen huis, een plek onder de zon...' Even later klonk het van alle kanten: „En altijd iemand in de buurt die van mij houden kon..." Na een muzikaal intermezzo met Shos takovich (The Bolt), zette het mannenkoor in met het 'Schedellied' waarvan het refrein luidde: „Zaagsel....en groene zeep, zaagsel en groene zeep!" 'The Holy City' bleek ook een uitstekende meezinger: 'Hosannah in the highest, hosannah to your king'. En natuurlijk het Slavenkoor uit Verdi's 'Nabucco' en 'Land of hope and glory' ofwel 'Pomp and cir cumstance'. En bij de toegift, 'Conquest of paradise', verschenen er geen aanstekers maar sterretjes in de lucht. Op dat moment scheerden ook de boot- vlaggen, Hollandse, Noorse en Leidse, over het water. De drankjes die in de vele boten (zij aan zij lagen ze, het zwarte water van de Nieuwe Rijn was nauwelijks nog zichtbaar) waren rondgegaan, hadden hun doel niet gemist. Uitbundig zongen mannen en vrouwen op de voorplecht, anderen lieten hun boot op de maat gevaarlijk meedeinen, een enkeling schuifelde met een bord vol hapjes langs bak- of stuurboord. „Kijk-ie uit, maat?", een volstrekt overbodige waar schuwing. „Ik kan hier helemaal niet in het water vallen, dat lukt hier gewoon niet!" weerstaanbare zeeman die ech ter vergat onzedelijke voorstel len te doen. Die bekentenis komt zo hard aan bij Tom dat hij zich op slag ontslagen voelt van de verplich ting tot seksuele trouw aan Ni cole. Vervolgens neemt de film steeds droomachtiger dimen sies aan. De jonge dokter wordt bij een stervende patiënt geroe pen en stuit daar op een vrouw die hem poogt te verleiden. Zo iets maakt hij gedurende een nacht verschillende keren ach ter elkaar mee. Telkens lijkt Tom onder de verleiding te be zwijken maar dan komt er net iets tussen. Uiteindelijk komt hij terecht bij een sekte waar Venetiaanse maskers worden gedragen en door sommigen ook helemaal niks anders dan Venetiaanse maskers. Tom wordt bij een orgie betrokken maar valt als indringer door de mand. Hij dreigt te worden ver nederd en gedood, hetgeen op het nippertje wordt verhinderd door interventie van een ge heimzinnige vrouw die voor hem haar leven offert. Daarna is het ontluisterd wakker worden. Wat werkelijk heid is geweest en wat niet, dat doet er niet echt toe, vond Ku brick op gezag van Schnitzler, die ook arts was en een goede vriend van Freud. Dood en ero tiek wonen bij elkaar om de hoek. Elk mens heeft al het goe de maar ook al het kwade in zich. Het is de vrije wil die al het verschil uitmaakt. Het zijn geen inzichten waar we van achterover hoeven slaan. Het huwelijk van Cruise en Kidman heeft zijn zoete droomdimensie verloren, maar in plaats daar van hebben ze - gelouterd en wel - zichzelf en elkaar beter le ren kennen en accepteren. Feitelijk is Eyes Wide Shut dan ook zeker niet de somber ste film die Kubrick gemaakt heeft. In fabuleus mooie beel den laat Kubrick je de verzen gende kracht voelen van eroti sche fantasie, seksuele verlei ding en tomeloze geilheid die een mens kunnen doen twijfe len over wie er nu eigenlijk de baas is over onze geest, onze verbeelding, onze drijfveren. Wijzelf nauwelijks, zou je me nen. Op rationeel niveau scoort Kubrick zijn punten wel, in es thetisch opzicht eveneens, maar in dramatisch opzicht he laas veel minder. Een ernstig probleenj is dat de cruciale lou teringscène (waar Cruise wordt veroordeeld en vervolgens ge red) op geen stukken na func tioneert als de heftig emotione le climax die bedoeld moet zijn geweest. Het had een klap moe ten zijn die geacht wordt mini maal drie kwartier - de tijd dat de film nog voortduurt - na te dreunen. In plaats daarvan houd je het gevoel over dat er veel te weinig aan de hand is geweest om al die tranen en troostende handen van de fina le acceptabel te maken, laat staan de wijsneuzige epiloog van Kidman, waar Cruise braaf zwijgend bij staat te knikken als een schooljoch dat belooft nog beter zijn best te doen. Tom Cruise en Nicole Kidman bij de première van Eyes Wide Shut. foto ap

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 13