'Nog steeds groei in musicalmarkt' 'Ik bezing alle elementen uit mijn leven' )ud en nieuw op Expozee Cultuur Kunst bmpromisloze Tricky daalt af naar de hel ellow submarine' duikt weer op ISDAG 13 JUL11999 CHEF JAN RIJSDAM. 071-5356444. PLV. CHEF ANNET VAN AARSEN 071-5356443 jy, anorama verwacht 20.000ste [|Cht^ Het Centraal Museum in Utrecht verwacht deze week 2ÓÓÓ0ste bezoeker voor de millenniumtentoonstelling Pano- na 2000. De openluchtexpositie is vanaf de Domtoren te zien. t museum denkt het streefgetal van 70.000 bezoekers te ha- i. De toren is nu ook 's avonds open. era Jonkheer bij Van Der Meer ngnwuKKunstschilder Vera Jonkheer wil met haar vier lijf- reuken: "Vormgeving met een doel, emotie in acryl, realisatie n gevoel als spiegel van de ziel', laten zien hoe haar ontwerp jrdt omgezet in kleur met spatel en kwast. Deze maand expo- ert ze haar schilderijen met het thema 'Egypte' in de etalage n Boekhandel van der Meer aan hqt Vuurtorenplein in jordwijk. Erwin van Lambaart beheert dromen van Joop van den Ende Macy Gray debuteert met On How Life Is Namen van gezelschappen noemt hij niet. Wel ziet hij al een begin: ,,Tour van Schaik gaat nu bij ons de choreografie voor Elisabeth' maken. Hij spreekt zelf over zijn 'musical debuut'. Hij brengt vanuit zijn balletwereld een heel andere manier van denken met zich mee en ik ben daar ook erg blij mee." „Toen we ooit begonnen met het benaderen van artiesten uit de gesubsidieerde wereld dach ten we dat die niet zo graag met ons zouden willen werken, maar er heeft uiteindelijk bijna nooit iemand 'nee' gezegd. Trouwens, in het buitenland wordt er al samengewerkt. De nieuwe Broadway-productie van 'Cabaret', begon in Londen als een gedeeltelijk gesubsidi eerde voorstelling." Nog zo'n Brits voorbeeld: Ca meron Macintosh, de man ach ter onder meer 'Les Misérables' en 'Miss Saigon', brengt samen met The Royal Theatre Compa ny een spetterende nieuwe ver sie van 'Oklahoma'. Voor Ne derland denkt Van Lambaart dan bijvoorbeeld aan een sa menwerking om ook hier 'Rent' te kunnen uitbrengen. De show is een eigentijdse vorm van het verhaal dat wordt verteld in de opera 'La Bohè me'. Maar nu speelt het verhaal niet in het kunstenaarsmilieu van Parijs, maar in het New- yorkse Greenwich Village. Het is niet meer de tuberculose die het leven bedreigt, maar aids. Op Broadway en in Londen is 'Rent' een hit, dus zou het lo gisch zijn een Nederlandse ver sie te overwegen. „Commerci eel is dat een moeilijke produc tie, maar als je er een samen werkingsproject van maakt? Dat onderzoeken we nu." „Hel is niet zo gek als staats secretaris Van der Ploeg zegt dat we moeten proberen allerlei werelden bij elkaar te brengen met beter en bijzonder theater. Maar de middelen daarvoor zijn niet oneindig. Dat geldt voor ons, én voor de gesubsidi eerde gezelschappen." 5 N CAROLINE VAN OVERBEEKE van Noordwijkse kunstenaars op de tentoonstelling Expozee. een beetje fantasie kun je het met eigen ogen oordwijk aanschouwen. Het diepe rood in •childerij van Wiesje den Ouden: de vuurbal de ondergaande zon. Eronder een strook k een streepje lucht misschien. Ernaast een ro schilderij in de kleur geel, in het midden orsten van een vrouw. Topless op het goud- strand, de kwetsbare lichaamsdelen belicht J lelie halogeenlampen. ,ewe' de meningen verdeeld zijn over de ex- te met werk van kunstenaars van wie een al in de vorige eeuw en anderen nog steeds oordwijk leven en werken, is het thema van «ee duidelijk: Noordwijk. In de kapel van de orlandse Hervormde kerk aan de Hoofdstraat >on zeegezichtjes, tafereeltjes met schelpen- ts, schilderijen van romantische duintop- dorpsgezichtjes, een blik op de parallelbou- d in aanbouw, en stillevens, is werk van onder anderen Leon Senf, Da- Noteboom, Ludolph Berkemeier, Gerhardt jonstjeme Munthe, Jan Lugens, Maarten ■c [tiann en Jan Wijsmuller. „Het is allemaal verdwenen", zegt J. van Kan van Expozee met een beetje melancholie in zijn stem, wijzend op de pittoreske tafereeltjes. „Soms ontstaan hier hele polemieken onder bezoekers met als strek king: 'Ze slopen maar raak!' „Maar ach, het was vroeger niet allemaal zo fraai. Het oude Noord- wijk was ook verpauperd. De schilderijen en te keningen geven vaak een geromantiseerd beeld." Er is ook kunst van hedendaagse kunstenaars onder wie de Noordwijkse beeldhouwster Maja van Hall en de inmiddels overleden Charlotte van Pallandt. Verder opvallende abstracte schil derijen van Den Ouden en Joke Bos en er is kunst van vader en zoon: Jancor (abstract schilder) en Koen Mertens (keramist). Modern contrasteert met figuratief als de dag met de nacht. „Dat kan ik ook!", is de gesimplificeerde reactie van een verontwaardigde bezoeker op de moderne kunst. „Voor elk wat wils", vindt Van Kan. De tentoonstelling Expozee is nog tot en met 25 juli te zien in de ned.herv. kapel, Hoofctetraat 96 in Noordwijk. Openingstijden: dagelijks van 14.00-17.00 uur en van maandag tot en met vrijdag van 19.30-21.30 uur. Schrijver zou ze worden. Films ging ze ook maken, vast en ze ker. Serieus was haar plan een drive-in slijterij te beginnen. Maar het is zingen geworden. En hoe! Van jaren 60-soul tot 90's R&B en hip hop, Macy Gray kan het met haar unieke stem allemaal aan. Ze is de Lau- ryn Hill van het jaar. „We leiden allemaal hetzelfde leven." Schuchter en bescheiden zit ze, met haar jas stijf dicht, in een hoekje van het Amstel Ho tel. Alsof ze op een bus zit te wachten die zo te zien nog lang niet komt. Ze mompelt stan daard beleefdheden als 'Daar staat iets te drinken' en 'Neem maar wat fruit, als je wilt.' Op de vraag wie Macy Gray (29) eigenlijk is, niemand kent deze debuterende Amerikaanse zangeres tenslotte, antwoordt ze beleefd: „Ik kom uit Ohio. Ik woon nu tien jaar in Los Ange les. In april 1998 heb ik een contract getekend met Epic, in juli begonnen de opnamen van mijn cd. In december was-ie klaar. Het is een nieuwe soul- plaat. Ik zing Soul 2000." Ze knikt als het ware naar zichzelf. Goed onthouden, niks verge ten. Maar dat is natuurlijk niet het hele verhaal achter één van de meest opvallende debuutal bums van dit jaar. Macy Gray's cd On How Life Is is een catalo gus van wat er voorhanden is in de zwarte muziek anno nu. Ze bestrijkt het complete spec trum: van zwoele R&B tot swin gende funk en van broeierige hip hop tot opzwepende soul. Met name voor de liefhebbers van deze laatste categorie, meer specifiek de Memphis-soul van Ann Peebles en Al Green, moet On How Life Is een hoopge vend signaal zijn dat er tegen woordig weer echt gezongen mag worden. Geen talent Zeker altijd gezongen? De be kende weg van kerkkoor via schoolbandjes naar steeds gro ter? Stiekem gedroomd van een sterstatus? Niet dus. „Ik dacht dat ik geen talent Voor zingen had, vanwege mijn aparte stem. Ik ben ook pas zeven jaar gele den met zingen begonnen. Op de universiteit, waar ik hoopte schrijver te worden. Ik wilde boeken schrijven en scena rio's." Ze hing wel veel rond bij stu denten die liefhebberden in muziek. „Een jongen had een timbre van Kioka Williams. Het is alsof Tricky alle al zo spaarza me gemoedelijke kantjes heeft ingeruild voor kartelige randjes, teneinde zijn tirade meer kracht bij te zetten. Een optreden van Tricky is een gestaag opborrelende ener giebron (en voor hen die op een melodisch liedje hopen uitein delijk een bron van ergernis). De meeste nummers klinken als een spontaan ontstane jam sessie in een trage hypnotise rende groove. De rechtlijnige klanktapijten uit de jaren tach tig-synthesizer, de zwaar knap perige gitaarriffs (soms in de geest van Hendrix), de simpele samples, de goedkope maar ef fectieve drumloops en de lood zware funky beats dienen maar één doel: met Tricky mee afda len naar de hel. Tricky cijfert zichzelf weg. Hij treedt gaandeweg uit zichzelf en bokst met onzichtbare te genstanders. Zijn angstaanja gende gebrabbel en broeierige gesis (het is rappen noch zin gen) kent nergens genade. Naarmate het optreden vordert wordt de zwaar bezwete meute meegesleurd naar Tricky's on derwereld. Het aanhoudende geweld ontaardt in een langdu rig orgasme van lawaai, dat door het publiek goed opgepakt wordt. De doemsfeer neigt dan wel eerder naar de begindagen van Black Sabbath, de onheilspel lende trance waarin menigeen raakt is ontegenzeggelijk des ja ren negentigs. Of zoals Tricky het zelf zo lekker pathetisch kan omschrijven: 'pre-millennium tension'. vijftien remixen van nummers die in de film te beluisteren zijn zoals 'Lucy in the sky with dia monds'. Gisteren meldde echter woordvoerder Geoff Baker namens Paul McCartney via Inter net dat een concert tijdens het evenement zeer onwaarschijnlijk is. McCartney, Harrisson en Starr zullen overigens wel aanwezig zijn bij de hervertoning van 'Yellow submarine' in de Phil harmonic Hall van Liverpool, vertelde woord voerder Baker. Het spelen van Beatles-num mers laten ze evenwel over aarrzo'n 180 muzi kanten en groepen die eind augustus naar de havenstad komen. Onder de aangekondigde, maar nog niet bevestigde acts bevinden zich Kiss, Robbie William en Boyzone. Macy Gray: „Ik dacht dat ik geen talent voor zingen had, vanwege mijn aparte stem." foto gpd/dirk w de iong aantal tracks gemaakt waar hij teksten bij zocht en omdat hij wist dat ik veel schreef, vroeg hij mij." Het volgende verzoek was of Macy haar teksten ook zelf zou willen inzingen, want de zangeres die dat zou doen, was niet komen opdagen. He laas voor de jongen bleek het cassettebandje bij luisteraars vooral de vraag op te roepen wie toch die aparte zangeres was. Ze werd prompt gevraagd bij een beginnend jazzbandje standards te komen zingen. „Toen duurde het nog twee jaar voor ik zelf doorhad dat het menens ging worden. Bij alles wat ik had gedaan, zat muziek altijd op de achterhand. Op eens stond het op de voor grond, vooral omdat ik optre dens zo leuk vond." Waardoor ze haar plan om een slijterij te beginnen even in de ijskast zet te. „Ik had het vaste plan voor een drive-through slijterij, een drankwinkel dus waar je door heen kunt rijden en bij een lo ket je bestelling kunt doen." De vraag of je automobilisten zo niet aan de drank brengt, hoeft ze vooralsnog niet te beant woorden. Geen antwoorden Of het niet wat arrogant is je debuutalbum On How Life Is (Over hoe het leven is) te noe men? „Ik heb ook de antwoor den niet, joh! Wat ik wel weet is dat we allemaal voor dezelfde problemen komen te staan. Mijn liedjes zijn stuk voor stuk stukjes van mezelf en ze gaan over allerhande dagelijkse pro blemen waar we allemaal mee te maken krijgen. Een paar voorbeelden. Je leert iemand kennen, maar hij belt nooit te rug. Of: je hebt een druk sociaal leven, maar soms moet je even niemand zien. En wie zit in zijn leven niet eens in een verkeerde relatie? Dat soort dingen. We lijken allemaal wel zo verschil lend, maar eigenlijk leiden we allemaal grotendeels hetzelfde leven. Daar zing ik over." En dat pas een jaar of zeven dus. Terwijl ze toch met muziek is opgegroeid. „Mijn ouders waren echt kinderen van de ja ren zestig. De hele dag stond de eight-track aan (in Amerika lang populair gebleven systeem van kingsize-cassettebandjes - red.). Altijd soul: Motown of Stax. Mijn pa was een groot fan van James Brown, Curtis May- field en Sly Stone. Blues draaide hij ook veel: Robert Johnson en Muddy Waters." Macy ging naar een gemeng de school en hoorde bij de blanke leerlingen rock en pop. „En toen ik oud genoeg was om serieus naar muziek te luiste ren, kwam de hip hop op. En zo staat mijn plaat dus eigenlijk vol met alle elementen van de muziek uit mijn leven." RECENSIE RICK TREFFERS Gehoord: gisteravond, Paradiso, Amsterdam. Bij de première van de musical 'Chicago' mocht hij voor het eerst de champagne heffen voor een productie waar voor hij volledig verantwoordelijk was en die bovendien insloeg als een bom. „Een mooi moment, dat niemand je meer afpakt", glundert Erwin van Lambaart, sinds vo rig jaar directeur van Joop van den Ende Theaterproduc ties bv. Joop van den Ende maakte enige tijd geleden zijn theaterbedrijf los uit Endemol, werd president-commis saris, plaatste Erwin van Lambaart als directeur aan het hoofd en vestigde zich in de voormalige Boerhaavekli- niek aan het Amsterdamse Museumplein. Een paleisje in de hoofdstad die maar geen theaterstad lijkt te willen worden. AMSTERDAM HANS VISSER Daar droomt Van Lambaart, net als Van den Ende zelf, van een eigen Amsterdams theater voor grote langlopende produc ties. Maar zolang de gemeente Amserdam niet voor een ge schikte locatie kan zorgen, blijft het dromen. „Voorlopig heb ben we voor de komende vijf jaar het Beatrix Theater in Utrecht gehuurd." En daarmee is Amsterdam even uit beeld. Even maar, want Van Lam baart kijkt ook al veel met be langstelling uit naar de Amster damse plannen voor het gebied tussen de'Stadsschouwburg en de Bellevue theaters aan de Mamixstraat. Met de al be staande plannen en de ideeën die Van den Ende zelf ooit ven tileerde om de daar aanwezige bioscopen om te bouwen tot middelgrote theaters, zou daar een echte theaterwijk kunnen ontstaan. Verwachtingsvol con stateert Van Lambaart: „De ge meente gaat in elk geval dat ter rein opnieuw 'onder de loep' nemen en wie weet." Hij is net terug uit Londen. Shows bekeken, waaronder 'Mama Mia', de voorstelling op basis van ABBA-hits. „We heb ben een optie op de rechten. Maar het is moeilijk voor deze show een Nederlands concept te ontwikkelen." Verder heeft Van den Ende via het Newyork- se zusterbedrijf Dodgers de rechten van 'Wise Guys', de nieuwe musical van Stephen Sondheim. Een kleine produc tie, maar wel geschreven door de grootmeester onder de mu- lapier lijkt het een kwelling: dertig piek twee uur lang oeven in een kolkend heet mudvol Paradiso, waar ie- >en voortdurend op eikaars e tenen trapt richting bier waar vijf introverte muzi- |en in één akkoord einde- voortdenderen op een Velijks verlicht podium en r de grote meester alleen glimmende rugspieren aan menigte toont, terwijl hij J:~ onverstaanbare woord spuit. werkelijkheid is een con- Tricky een hele beleve- maar niet te spreken spirituele ervaring. De nisloze zwarte manne- lutter van 31 die voorheen het leven ging als enfant Adrian Thaws, vestigde met collega's en plaats- Massive Attack en Por- in 1995 prompt zijn als boegbeeld van de trip weemoedig lo- donkere, op hip hop-rit- gebaseerde Idankland- kent Tricky voor van de baanbrekende Maxinquaye, Tricky's toegankelijke werkje tot Inmiddels staat de vier- cd Juxtapose op het van verschijnen en is er wat veranderd, warme stem van Martina heeft plaats voor het veel dunnere sicalschrijvers. „Deze herfst be ginnen in Amerika de work shops en volgend jaar moet de voorstelling klaar zijn voor Broadway." Er is dus in het buitenland volop ontwikkeling. Intussen is het musicalaanbod in Neder land, na de hausse van enkele jaren terug, voor het komende theaterseizoen wat mager. Het Ballet van Vlaanderen brengt 'Company', Jacques Senf her haalt 'Tsjechov' en Albert Ver linde presenteert de kleine mu sical 'Piaf. De andere produ centen maken een pas op de plaats. Alleen Van den Ende brengt met 'Chicago', 'Elisa beth', 'Oliver' en 'Fame' meer musicals dan ooit. „De musicalmarkt is groot en ik geloof dat er nog steeds groei in zit. Van een verzadiging heb ben we nog niets gemerkt. Waarom de anderen zich even inhouden? Misschien zijn we zo groot en zien ze wat er bij komt kijken, dat veel producenten wat terugschrikken. Maar 'Heerlijk duurt het langst' van Gieslebert Thierens liep dit sei zoen toch ook goed?" „Belangrijk is dat je steeds de juiste keuze maakt. We zijn nu bezig met het plannen van het seizoen 2000-2001. En dan ga je kijken welke genres elkaar kun nen aanvullen. Maar je weet het nooit. 'Anatevka' werd een groot succes. Behalve dat het een prachtige musical is, met een geweldige groep mensen, is het verhaal nog altijd zo actu eel. Kijk maar naar Kosovo." Voor het seizoen 2000-2001 staat na 'Joe' naar alle waar- nog levende Beaües zouden zich opma- hun eerste gezamenlijke live optreden jaar. Volgens het Britse persbureau zullen Paul McCartney, George Harris- Ringo Starr vanaf een onderzeeër op de de Mersey in Liverpool op 30 augustus het 'Yellow submarine' vertolken. Het op moet het hoogtepunt worden van het Beatles-festival in de Engelse haven en houdt verband met het opnieuw uit- van de animatiefilm 'Yellow submari- 1968. Ook het beroemde gelijknamige al- wordt opnieuw uitgebracht, ditmaal met schijnlijkheid weer een wereld première op stapel. Een pro ductie uit eigen huis. „Koen van Dijk en Ad van Dijk, die 'Cyrano' en 'Joe' hebben ge maakt, zijn bezig met iets heel moois. Iets kleins, iets heel an ders." En daar laat Van Lam baart het bij. „In elk geval zijn we blij dat we weer zelf iets kunnen scheppen, waarvan we hopen dat we daarmee artistiek en commercieel het gouden ei hebben gelégd." De rol van Van den Endes theaterbedrijf in de Nederland se theaterwereld is groot. Dat is mooi, maar dat brengt volgens Van Lambaart ook maatschap pelijke verplichtingen met zich mee. „Zo hebben wij het ITS Theaterfestival gesteund, waar door sommige voorstellingen ondanks geldgebrek toch kon den worden gespeeld, zoals de openingsproductie onder regie van Ruut Weissman." „Vreemd? Tussen vrije pro ducenten en het gesubsidieerd theater bestaat een kunstmatige kloof. Dus waarom zouden we niet wat opener tegenover el kaar kunnen staan? Elkaar hel pen? Ik heb bijvoorbeeld alle moeite moeten doen om 'Ham let' te kunnen zien met Gijs Scholten van Aschat, domweg omdat die voorstelling slechts een halfjaar werd gespeeld, ter wijl er misschien wel genoeg publiek voor een jaar zou zijn geweest." „We kunnen van elkaar léren en daardoor betere producties maken. Veel kan ik nog niet zeggen, maar er zijn gesprekken gaande tussen ons en een aan tal gelederen binnen het gesub sidieerde theater. We zitten in een aftastende fase waarin we uitgaan van een samenwerking waarbij we elkaar kunnen ver sterken. Een samenwerking die leidt tot een collectief waarin 1 +1 samen 3 kan worden. We hebben onze hand uitgestoken en die is aangenomen." Erwin van Lambaart: „Tussen vrije producenten en het gesubsidieerd theater bestaat een kunstmatige kloof. Dus waarom zouden we niet wat opener tegenover elkaar kunnen staan?" foto gpd

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 9