'Het leven komt zoals het komt, je lot ontloop je niet' Publiek maakt zelf dansstuk bij 'Choreografie Opnieuw' Vuur speelt hoofdrol bij Pyromachine Leiden Regio RmroFEEÏi Dichteres Vasalis herdacht MAANDAG 12 JUL11999 972 A WEGMAN. 071-5356414. PLV -CHEF HERMAN JOUSTRA.ff De Leidse historicus en leraar Hans Ulrich en het lot van de mensheid Hans Ulrich draagt een geruit houthakkershemd. Vanachter zijn brillenglazen kijkt hij helder de we reld in. Zijn blik staat op 'aanpakken'. Misschien dat hij dat ondernemende karakter van zijn vader heeft, een man van wie hij pas op vierjarige leeftijd wist dat die zijn vader was. Een man die onlangs helaas heeft moeten begraven. „Mijn vader was een Oostenrijker", zegt Ulrich. „Hij is in 1913 geboren in Wenen. Na de Eerste Wereld oorlog werd hij als een hongerkindje op transport gezet naar Nederland om daar wat aan te sterken. Hij kwam op zevenjarige leeftijd terecht in Hengelo, waar hij later, op de kermis, mijn moeder leerde kennen. Ze waren meteen stapelgek op elkaar, dus hij is hier blijven hangen. In 1938 volgde de zoge naamde 'Anschluss' en werd mijn vader als Oosten rijker dienstplichtig. In de oorlog moest hij bij de Wehrmacht, maar hij is ondergedoken in Aalten. Mijn moeder ging wel op de fiets naar hem toe. Bloedlink. Ik kende hem niet anders dan Ome Jan. Nadat de geallieerden waren binnengetrokken, kreeg ik pas te horen dat hij mijn vader was. Ik kan me nog de ontroering herinneren toen ik dat voor het eerst hoorde. Ik had een vader! Ik dacht: als ik nu ruzie krijg met mijn vriendjes, is mijn vader er om me te helpen." „Hij speelde viool, maar moest daar door een onge lukje met zijn middelvinger mee ophouden. Tijdens een kerstmis heb ik hem geïnterviewd over zijn le ven. Ik ben blij dat ik dat heb gedaan. Nu ligt zijn ge schiedenis een beetje vast. In 'Onweer in de scheme ring' van Frederick Morton wordt de sfeer waarin mijn vader opgroeide goed weergegeven. Wenen was een hoofdstad in verval. Je had het opkomende antisemitisme van een burgemeester als Lueger, de verkalkte Kaiserliche und Königliche Monarchie brokkelde af. Hij kwam uit een rood nest, mijn va der, uit de arbeidersklasse. En ikzelf dus eigenlijk ook. Maar ik mocht naar het gymnasium. Dat was iets speciaals. We hadden daar een leraar die Engels sprak in de klas. Engels! Je wist nog van niks. Je sprak de woordjes oneen two nog uit als 'oone' en 'twoo'. Maar je pikte het snel op. Net zoals Latijns en Grieks. Je leerde zo'n taal van binnenuit." „Ik ben daarna Nederlands en Geschiedenis gaan studeren. In Utrecht. Alle tentamens gingen monde ling. De professoren kenden je. Ze groetten je ook op straat, maar spraken je altijd aan bij je achternaam. Ik interesseerde me vooral voor de Renaissance en voor de geschiedenis van de twintigste eeuw, met name voor de Anschluss. Gek, zo kwam ik toch weer bij mijn vader uit." „De laatste tijd heb ik veel behoefte om filosofische werken te lezen. Misschien komt dat doordat je ou der wordt. Ik heb me voorgenomen om elke dag een stukje in De Ethica van Spinoza te lezen. Dat is toch een beetje de leer van de acceptatie. Zijn uitgangs punt is: het leven komt zoals het komt. Je kunt er wel alles aan proberen te veranderen, maar je lot ont loop je niet. Welnu, accepteer dat dan. Ga niet zitten kniezen, zitten mokken. Ik leg het nu een beetje tri- Generaties Leidenaars nam hij mee over het kronkelpad van de werelgeschiedenis. „Hans Ulrich, natuurlijk ken ik die! Ik heb nog les van hem gehad." Ulrich is nog steeds actief op het Stedelijk Gymnasium. Maar hij doet nog veel meer. Hij was jarenlang hoofdredacteur van 'Reflector', schreef tal van geschiedenisboeken waarboven menig middelbare scholier heeft zitten zwoegen en onlangs leverde hij bij de Amsterdamse uitgeverij Prometheus het manuscript in voor 'De geschiedenis van de twintigste eeuw in een notendop'. foto henk bouwman viaal uit, maar daar komt het in wezen toch op neer." „Ik ben een agnosticus. Er moet wel iets zijn tussen hemel en aarde maar ik wil dat geen God noemen. Het is nutteloos om je denken op zoiets ongrijpbaars als een God los te laten. Je kunt dat niet meten naar aardse maatstaven. Als God dan zoveel macht heeft, waarom zorgt hij er dan niet voor dat alle mensen goed te eten hebben en dat er geen massale slach tingen gebeuren? Als zo'n God dat goedkeurt, zou ik hem een grote schoft vinden. Ik geloof niet in zo'n ingrijpende God. Er zal wel zoiets zijn als een voort durende zijnstoestand, maar wat dat dan is kunnen wij niet begrijpen." „Ik zie door mijn vak veel parallellen met de Ro meinse Keizertijd. Wat opvalt, is het cynisme van de grote heersers. Je ziet hoe weinig ze zich gelegen hebben laten liggen aan het lot van de enkeling, van het individu. De mensen schelden nu zo op Milose vic. Ze begrijpen niet dat iemand tot zulke verschrik kelijke dingen in staat is. Ze leren kortom niets van de geschiedenis. Mij ergert die simpelheid van den ken vaak. Ik wil met mijn boek en ook met mijn vak op zich, proberen te bereiken dat de mensen wat minder verbaasd zijn over wat er gebeurt. Je ziet ge woon dat de aggressie iets van alle tijden is geweest. Velen vinden die agressie zeer aantrekkelijk. Neem Mussolini. Hij zei: 'Liever één dag leven als een leeuw, dan 364 dagen als een lam." „En ook voor de mensen zelf is het aantrekkelijk deel uit te maken van een groter geheel, om op te gaan in de massa die strijdt voor een bepaald doel. Ik heb dat zelf ook. Ik heb een seizoenskaart voor Ajax en als ik op de tribune zit en ik zie dat de scheidsrechter een fout maakt, roep ik net zo hard als de anderen dat-ie een klootzak is." Tijdens zijn studie in Utrecht werkte Hans Ulrich als journalist voor het Utrechts Nieuwsblad. „In die tijd ben ik getrouwd met Yvonne. Ik was 23, zij 20. We moesten trouwen. Dat was even schrikken, maar bleek achteraf een 'blessing in disguise'. Ik moest wel studeren om verder te komen en ik moest gaan verdienen. Toen ik afgestudeerd was. kreeg ik vrijwel onmiddellijk een aanbod om in Middelburg op een school te komen werken. Waarom niet, dacht ik. Het was dichtbij zee en die wilde ik nu wel eens een tijd je langer zien. Ik ben opgegroeid in Hengelo en was vijftien voordat ik voor het eerst de zee zag. Ik werkte dus als leraar in Middelburg en wilde tegelijl een proefschrift maken over de Nederlandse metselarij. Ik zat in Vlissingen in een loge. I gangspunt van die vrijmetselarij is: de wereld maken. Dat sprak me aan en ik kon wel wats tuur in dat streven gebruiken. Vandaar. Je ha paalde inwijdingsrituelen en die vond ik wel ja. Die gaven er een zekere plechtigheid aan. men met z'n allen een voorschot op een beu rdi reld. Verbeter de wereld en begin bij jezelf. Q /01 de geschiedenis dat het toch vooral een kloti irei was geweest, en dacht: dat wil ik wel. Je verki een spiritueel gezelschap. Maar ik heb er toe verwachtingen van gekoesterd. En met he ut schrift is het uiteindelijk niets geworden." „Ik heb wel altijd geschiedenisboeken geschj voor de leerlingen. Hard werken, maar eeng bijverdienste. Ik vond het vooral belangrijk d dingen interessant en smakelijk bracht. Sind didaktische eisen er zijn bijgekomen, heb iki zoveel plezier meer in." Hans Ulrich houdt van hard en noest werkei de geneugten des levens gaan aan hem nieti „Ik ben de laatste tijd veel met mijn vrouw a reizen. Heerlijk. Ik ga bijna altijd op reis met io Zonder haar zou ik niets zijn. In mijn eentje m< er geen bal aan. Ik heb haar leren kennen op ens zeilfeest. Een soort chemie was het. Vreselijl liefd te zijn. Je doet zo gek. wordt zo onrust^ so: heb het nu veel meer naar mijn zin." „We zijn samen onder meer naar Rome g Een prachtige stad. Als ik dat tegen mijn moAet telde, raakte ze altijd een beetje geïrriteerd.] ken deugden in haar ogen niet. We hebbent les gezien. De schilderijen ook, met al die br c i geitjes. Als dat de hemel is, moet-ie wel ergs denlc ik." „We zijn ook naar Calcutta geweest. Wat et sen, wat een bedrijvigheid! Maar wat een an Mensen die elke dag weer niet weten of ze 't wat te eten hebben. Maar goed, we weten na allang dat het leven niet rechtvaardig is. Wij het hier goed. Maar tegelijkertijd zie je van al rare problemen opduiken. Alsof we ze willen Alsof we niet zonder de dagelijkse portie ellet kunnen. Ze zijn nu al jaren aan het sodemiei over het nieuwe millennium. Allerlei scenaii wat er fout zou kunnen gaan, worden er bed ve denk wel eens dat dat een gerationaliseerde 11 voor de ondergang van de wereld, zoals diet ligie is voorgesteld." „Maar goed: ik heb het best naar mijn zin. Ikftasp het leuk om te schrijven en les te geven. En trek ik er op uit om met mijn verrekijker vt gaan bekijken. Prachtig toch als je ineens t ijsvogel ziet zitten. Daar kan ik van genieten er onderhand wel wat van. Maar er zijn nog gf .vogels die ik niet meteen kan thuisbrengen. ik de naam niet weet. Maar wat geeft het, ze >f ook mooi zonder. df Met een voorleesmarathon in Filmcentrum Poelestraat in Groningen wordt op 16 oktober herdacht dat M. Vasalis, de dichteres uit Ro den, precies een jaar geleden is overleden. Dichters en muzikanten brengen al het werk van de dichteres ten gehore. Jean Pierre Rawie, Rutger Kop land, C.O. Jellema, Arjan Witte, Maria van Daalen, Bart FM Droog, Hannie Rouweler, Ruben van Gogh, Hans van Pinxteren en Ro nald Ohlsen werken aan de dag mee. Naast de voorleesmara thon is er in het Filmhuis een kleine expositie te zien en voert journalist Jacob Moerman met gasten een gesprek over de betekenis van het werk van M.Vasalis. AMSTERDAM WILLEMUN IN 'T VELD 'Choreografie Opnieuw' is niet direct een titel die hordes pu bliek naar de schouwburg zal lokken. Toch doen dansliefheb bers er goed aan morgen te re serveren voor een bezoekje aan Julidans, want het programma dat het Amsterdamse zomerfes tival die avond presenteert be looft opmerkelijk te worden. 'Choreografie Opnieuw' is te gelijkertijd een voorstelling, een workshop choreograferen en een spel. Het bijzondere aan het programma is dat het pu bliek de kans krijgt zelf een dansstuk te creëren. Op aanwij zingen van de toeschouwers zal choreograaf Ed Wubbe met twaalf dansers van Scapino Bal let Rotterdam een aantal nieu we dansscènes ontwikkelen. Initiatiefneemster van 'Cho reografie Opnieuw' is de Utrechtse danswetenschapper Raphakl Akopian-Schupp, die op verzoek van Julidans een project bedacht dat van het dansfestival iets meer zou ma ken dan een serie voorstellin gen uit binnen- en buitenland. Zij bedacht dat het voor het pu bliek interessant zou zijn te er varen hoe een choreografie tot stand komt. Enthousiast legt de in cho reografie-analyse gespeciali seerde Akopian uit hoe 'Cho reografie Opnieuw' in zijn werk gaat: „Het publiek wordt ver deeld in twee groepen: kijkers en deelnemers. De toeschou wers komen in de zaal te zitten, de participanten krijgen een plaatsje op het podium. Het is de bedoeling dat de deelnemers - er kunnen maximaal honderd toeschouwers actief meedoen - in de loop van de avond een nieuwe choreografie maken." Uitgangspunt voor dit dans stuk vormen fragmenten van de voorstelling 'Nico', die door dansers van Scapino Ballet Rot terdam worden uitgevoerd. Aan de hand van de suggesties van het publiek op het podium zal choreograaf Ed Wubbe deze fragmenten aanpassen. De par ticipanten kunnen Wubbe bij voorbeeld vragen een duet om te werken tot een stuk voor drie dansers. Of hem voorstellen de dansers de bewegingen veel sneller te laten uitvoeren. Volgens Akopian zijn de mo gelijkheden om een choreogra fie te veranderen eindeloos. De keuze van de muziek beïn vloedt de dans, legt zij uit, net als de belichting en het aantal dansers. Zelfs de intentie waar mee je een beweging maakt kan heel bepalend zijn. Een langza me, vloeiende armbeweging oogt anders dan een snelle, hoekige zwaai. Op de vraag of het met hon derd choreograferende toe schouwers geen rommeltje op het toneel wordt, antwoordt de bedenker van het spel dat er re gels zijn bedacht om dat te voorkomen. De Engelse cho reografie-analiste Valerie Pres- ton-Dunlop zal als spelleider optreden en de communicatie tussen participanten en cho reograaf stroomlijnen. Zij legt de deelnemers een aantal com positorische dilemma's voor; met de oplossingen van het pu bliek gaat Ed Wubbe vervolgens aan de slag. 'Choreografie Opnieuw'. Stadsschouwburg Amsterdam, di 13 juli 19.30 uur. Toeschou wers die actief willen deelne men aan deze voorstelling die nen zich vooraf op te geven en krijgen een speciaal kaartje voor een plaats op het toneel. Informatie: Julidans (020) 523 77 65. Reserveren: (020) 624 23 11. LEIDEN SABINE VAN DEN BERG Even bekruipt je de vrees dat het dikke koord waarachter de toeschouwers plaatsnemen als lont zal dienen. Maar het touw is alleen gespannen om het pu bliek op veilige afstand te hou den van de gratis openlucht voorstelling 'HIFI.er' door The ater Pyromachine. In deze per formance is de hoofdrol niet weggelegd voor mensen van vlees en bloed maar voor lik kend vuur; het element dat als een hypnotiseur de aandacht vangt. Lambert Wouda, ook wel 'Lamp', werkt hiervoor samen met het choreografenduo Maarten van der Drift en Yvon van den Akker. Zij ondersteu nen de vlammen met hun mo derne dans.Locatie van de act is het Arsenaalplein, naast café de Grote Beer. Van twee kanten duiken de dansers op. Zij schrijden. Op hun rug een con structie van twee lange stokken die zich brandend als vleugels spreiden. Ze leggen hun fikken- de gevaarte af, hierbij .geholpen door Lamp en zijn twee mede werkers die in hun zwarte over alls en handschoenen waken over het grillig vuur. Een ge luidsband met muziekcollage samengesteld door Jan de Rijk en Kees van den Bos begeleidt de pas de deux die op de kale Pyromachine: springen over vuur. straattegels wordt uitgevoerd. Snel slaat de vermoeidheid toe. De dansers beginnen te hij gen. Een blos op de wangen verschijnt. Rechts staat een groot vat opgesteld waarop het duo klimt. De zwarte helpers steken ondertussen met kleine fakkels wat kluwen touw aan, die vervolgens worden uitge rold en als mikadostokjes liggen gespreid. De wind waait en het vuur flakkert. Een aantal bezoe kers deinst terug, de brandende touwen komen akelig dichtbij. De dansers klimmen in het vat. het blijkt een waterton. Je hoort hun gespetter en de begelei dende muziek lijkt percussie op water. Op een statief gloeit een foto henk bouwman brandende krul. En op muziek van Vangelis verrijzen de dan sers uit het water. Dan een wals. De twee buizen die in een grote driehoek achter het vat staan opgesteld branden terwijl vlammende koorden als een gordijn achter het duo dansen. Na twintig minuten is het stuk over, het vuur Verkoolde strepen waar de tou wen lagen. Lamp deelt wodka uit, 'vuurwater' zoals een drink ster het noemt. Een bezoeker loopt na afloop wat teleurge steld weg. Had gehoopt op af standbestuurbaar brandbaar materiaal. Op meer spektakel. Dat is begrijpelijk. Aan de ande re kant: het Arsenaalplein ligt niet in Amsterdam, niet op Ter schelling. Het ligt gewoon in Leiden. En hier mag je blij zijn als er tenminste één licht rond loopt dat de straat beschouwt als een theater. Het hoogtepunt in de voor stelling bleef afgelopen zater dag evenwel uit. De dansers bleken zo buiten adem dat zij het niet aandurfden met een duikapparaat kopje onder te blijven zodat Lamp boven hun hoofden een gasvlam kon ma ken. „Als een acteur of danser angstig is, dan beginnen we daar niet aan. We hebben steeds in de beslotenheid van de repetitieruimte geoefend. En nu is dat toch anders", vertelt Wouda. Maar het lot bleek de kunstenaar ook gunstig gezind: „Ik brak mijn hoofd over het slotbeeld, heb er uren over na gedacht maar ik kwam er niet uit. Vanavond ging het vanzelf: de brandende koorden sloten als een theaterdoek achter de hoofden van de dansers. Mooi." Leidsch Dagblad ANNO 1899 Woensdag 12 Juli LEIDEN - In de alhier in het café 'Bellevue' gehouden vergadering van de Afdeeling Leiden en Omstreken der Hollandsche Maatschappij van Landbouw werd o.a. mededeeling gedaan dat de Minister van Binnenlandsche Zaken be reid is te bevorderen, dat aan de Afdeeling een Rijkssubsidie worde verleend voor den te hou den cursus in hoefbeslag en zulks onder eenige in het schrijven vermelde voorwaarden. Z0ETERW0UDE - Heden zijn alhier vanwege den Algemeenen Nederlandschen Wielrijders- bond twee wegwijzers geplaatst nabij k 1111 aan de beide uiteinden van den Schink aangevende de richting voor de routes:I Haag, Rotterdam-Leiden en Den Haag, dam-Alfen en Utrecht. De beide wegwijzers, in de bekende v; aoJ kleuren, geven wederom een duidelijkb van de activiteit van het Bondsbestuure r len menigeen op den rechten weg wetaJJ houden. ANNO 1974 Vrijdag 12 juli li",!**" «w 'fc^5f§uMaraffj§g"S^- LEIDEN - Plons. Gistermiddag op, beter gezegd in het Rapenburg. Duikers, politie en brandweer, ren er binnen de kortste keren. De omstanders trouwens ook; je weet niet waar ze vandaan komff niemand in de auto, die kennelijk niet op de handrem had gestaan. foto archief leidsch RIJNSBURG - Vannacht is op 63-jarige leef tijd overleden burgemeester B. H. Koomans, die sinds 1957 in Rijnsburg zijn ambt be kleedde. Daarvoor was hij van 1946 af burge meester van Uithuizer Meeden in Groningen. De burgemeester was vorige week uit het zie kenhuis gekomen, waar hij herstellende was van een hart-infarct. Vooral op het gebied van woningbouw heeft burgemeester Koomans voor Rijnsburg veel weten te bereiken. Het oude ge deelte van het dorp werd onder zijn leiding ge saneerd, en de toren van de Nederlands Her vormde Gemeente gerestaureerd. Ook werd er in deze periode een nieuw raadhuis gebouwd. In de ruim zeventien jaar dat hij burgemeester was van Rijnsburg, heeft het dorp er een tuin bouwschool, een nieuwe mavo en enkele lage re scholen en kleuterscholen bijgekregen. Ver der kwam er een dienstencentrum voor bejaar den, dat onder voorzitterschap stond van de heer Koomans. Daarnaast was hij voorzitter van het comité 'Duizend jaar Rijnsburg', dat voor volgend jaar grootscheepse activiteiten op Foto's in deze overschrijvingski Dagblad, t.a.v. Leidsch touw gaat zetten. Ook leidde hij de stiel j j, 'Gedenkteken voor graven van het Holla Huis', een zaak die de laatste tijd veelt ler. stelling heeft gehad. Burgemeester Koe m was ridder in de orde van Oranje Nassai drager van de erering van Hüttental, ee: jen plaatsje in West-Duitsland waar Rijnsb, »en betrekkingen mee onderhoudt. hi Jlet ALPHEN AAN DEN RIJN - Ondanks po m van het D'66-kamerlid mr. Imkampom bei meente daarvan af te houden, heeft van in Alphen de eerste openbare aanbestel ng plaatsgevonden, voor reconstructiewed Bn de Prins Bernhardlaan. Het ging om de c van opritten voor de brug over de Oudei Bnd het verlengde van de Prins Bernhardt reid karwei zal worden uitbesteed aan BV Af mingsbedrijf v/h D. A. van der Linden Gravendeel, die met een totaal bedrag» 1.375.000 de laagste inschrijver was ioo ste inschrijver was Gebrs. Romers BVuJstj zenburg met een bedrag van 1.601 .,1 ler; plaulsing een ingevulde chequr aj-j f11 'Itstraat 82. U ontvangt de foto binnen drie riek kunnen worden nabesteld door bit ter waarde van rijf gulden (voor een exemplaar van 13 bij 18 in zwart wit) op )agblad Archieven, postbus 54, 2300 AB Leiden of door contante betaling aan de balii Dagblad aan de Roosc

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 12