Overdag Angelique van Velvet 's nachts dj An-Gee in het LVC 1 bij nacht en ontij nn nn m uu nrnn u u u u Leiden Zomer 1999 19 's Nachts brood bakken. Voor j dag en dauw opstaan om bloemen te rijden, 's Avonds een patiënt behandelen. Voor sommige mensen is dat onregelmatige leven de normaalste zaak van de wereld, j Naam: Cor Boeren Leeftijd: 45 Woonplaats: Naaldwijk Beroep: Ambulance-verpleegkundige met onre gelmatige diensten bij de gemeentelijke ambu lancedienst EHD in Leiden Wat doe je tijdens een nachtdienst bij de am bulance? Dan doen ive vooral spoed- en ongevallen. Alle vervoer dat mogelijk is. We verlenen assistentie en staan stand-by voor de brandiveer en duikers. Je bent continu paraat. Ook hebben we gemeentelij ke taken zoals vervoer van psychiatrische patiën ten of controle van mensen die op het politiebu reau opgesloten zitten en zich niet lekker voelen. Wij venvijzen dan eventueel door. Je moet ervan uit gaan dat je er gemiddeld twee keer per dienst uitgaat." Wat doe je 's nachts tussen de meldingen door? „Slapen. Er zijn hier twee slaapkamers met dou che. Dat is goed verzorgd. Wij slapen en wachten tot er wordt gepiept. We springen dan in ons pak en onze schoenen en binnen een minuut zitten we in de auto. Hoe ga je om met een verstoord dag/nachtrit me? „Dat ligt eraan. Het hangt van de rit af. En hoe vaak je er uit bent geweest en hoe je rust. Je komt toch wel moe thuis. Je zoekt op de dag naar een rustmoment van een paar uur. Je bent niet conti nu bezig geweest, maar je moet wel even bijtan ken, zoals dat heet. Kun je na je werk wel eens minder goed slapen door wat je hebt meegemaakt? „Ik ga niet direct slapen na het werk. Dat komt omdat we op het werk slapen. Als je iets ernstigs meemaakt, zijn je gedachten er wel bij, maar we zijn wel zo professioneel dat je er niet wakker van ligt. Er zijn zeker dingen die je bijblijven. Het is niet zo van: Goh. wat heb je een harde ziel. Dat is een bepaalde acceptatie van je werk: ook dat hoort er bij. Is er een verschil tussen dag- en nachtdien sten? „Overdag is het werk meer gericht op besteld ver voer voor onderzoeken en overplaatsingen van patiënten, 's Nachts hebben we in principe meer spoedgevallen. Wat 's nachts wel steeds vaker voorkomt, is overplaatsingen van bijvoorbeeld cardiologische patiënten. Ak er geen plaats is, 'vervoeren wij mensen naar een ander ziekenhuis. In feite krijgen wij het steeds drukker door een beddentekort bij de ziekenhuizen. CONNIE VAN UFFELEN verpleegkun dige Cor uit gaan dat je er gemid keer per Overdag werkt Angelique Krosse (30) bij de cd- en popspeciaalzaak Velvet Music aan de Nieuwe Rijn. Als ze na 18.00 uur de geluidsinstallatie in de winkel het zwijgen heeft opgelegd en 'het rolluik heeft neergelaten, begint haar transformatie in dj An-Gee. Want ze is behalve verkoopster ook de hogepriesteres van de LVC-vrijdagavond (Thank Golf it's Friday), die op papier van 22.00 uur tot 03.00 uur duurt maar in de praktijk veel meer tijd in beslag neemt Non-stop muziek, etmalen achtereen. Het zijn haar oren waaraan Angelique Krosse (30) als eerste merkt dat ze de fysieke grenzen van haar dubbelleven heeft bereikt „Niet dat ze pijn doen en dat ik geen muziek meer kan verdragen, maar ik hoor dan niet goed meer. Dat is heel frustrerend, want ik ben van het type dat altijd naar muziek moet luisteren. Muziek is bij mij nooit iets voor op de achtermond. Ik ben me er altijd van bewust dat er muziek op staat" Als ik in het LVC moet draai en, ben ik er al om 21.00 uur want ik heb wel een uur nodig om me voor te bereiden. En ik ga pas om 05.00 uur weg. De volgende dag om een uur of twaalf sta ik dan weer in de winkel. Ik moet na het draaien opruimen en ik wil dan ook nog wat drinken. Tijdens het draaien, drink ik niet. Ik drink om me te ontspannen." Ze komt er rond voor uit dat ze 'gestresst' is vóór de set. „Faal angst. Vroeger had ik daar nog meer last van. M'n zelfvertrou wen is gegroeid doordat ik merkte dat de dingen die ik be dacht, goed uitpakten. Maar veel zekerheidjes heb je niet. Wat de ene keer goed gaat, is de volgende keer een fiasco." Het voorwerk voor haar dj-sets verricht ze voor een deel tij dens de uren dat ze in de win kel staat. „Velvet is natuurlijk een prachtige muziekbiblio theek. Ik zit bovenop de aan voerlijnen, kan vanuit de win kel de ontwikkelingen prima in de gaten houden en mis ik wat dan kan ik het gemakkelijk te rugvinden." Voor de platen die ze als dj draait, kan ze lang niet altijd terecht bij Velvet. Bij een speci aalzaak voor dj's, zoals Forbid den Planet aan de Haarlem merstraat, is meer van haar ga ding. Dikwijls moet ze buiten de stadspoorten haar slag slaan. „Vooral in Rotterdam. Dat is namelijk de stad voor hip hop en jungle." Het plezier dat ze in de winkel beleeft als ze een zelf ontdekte, nog onbekende plaat verkoopt, is vergelijkbaar met de kick die ze krijgt als ze met onbekende werkjes de dansvloer in haar greep krijgt. „Een dj-set is een kwestie van geven en nemen. Ik begin met geven en laat het publiek dansen op de dingen die het kent en leuk vindt. Het nemen, het'experimenteren, is voor mij de interessantste fase. Als het me lukt om juist niet met de geijkte LVC-krakers de massa aan het dansen te krij gen en te houden, heb ik een goede avond. Ik merk aan hoe de massa bèweegt, of ik goed zit. Vergelijk het met het uit trekken van een elastiekje. Ook als je daarmee te ver gaat, slaat het terug iii je gezicht." An-Gee, dié ook draaiervaring heeft opgedaan bij Speakers in Delft, in de Alpha-tent tijdens Lowlands 1996 en tijdens het Oerolfestival op Terschelling, kan niet de* keren aanwijzen dat ze op haar best was. „Ik denk niet zjo in hoogtepunten. Vaak kan ik pas de volgende dag bij hetóntwaken, als ik te rugdenk aan m'n set, beoorde len hoe het is gegaan. Dan wordt ook direct m'n ochtend humeur bepaald. Ik krijg in de winkel vari klanten te horen hoe ik heb gedraaid. Tenmin ste, als het goed was. Hoor ik helemaal niets dan weet ik bij na wel zeker dat het niks was." Ze is haar dj-loopbaan bij het LVC begohnen als 'concert-dj'. Tamelijk ondankbaar werk want de bezoekers kwamen voor het bandje dat optrad en de dj was er slechts voor de omlijsting. „De mannen die bij bandjes voor het licht en het geluid zorgen, zijn vaak van die bierdrinkjende, shaggies draai ende, in het zwart gestoken macho's pie de dj als hun on dergeschikte beschouwen. Ze ker als de dj een vrouw is. Maar ook de dj-wereld is een man nenwereld. Maar ik vind m'n weg wel. Een kwestie van een wat dikkere huid kweken." Bij Velvet staat ze op de loon lijst. Het LVC, dat een vaste plek op de affiches voor haar naam heeft ingeruimd, ver goedt slechts de onkosten van de vrijwilligster. Als haar dub belleven haar te veel zou wor den, zou ze Velvet laten preva leren. „Maar ik hoop dat ik nQoit voor die keuze word ge steld. Er is mij veel aan gelegen om beidp banen blijvend te combineren." Voor haar plek achter de draai tafel heeft ze misschien wel meer moeite moeten doen dan haar badn bij de platenzaak. „Dat zegt vooral wat over de uitgebreide sollicitatieproce dures voor de dj's bij het LVC. Je wordt flink doorgezaagd over je motivatie. Verder moe ten je voorkeuren aansluiten bij het programma en uiter Dj An-Gee: „Een dj-set is een kwestie van geven en nemen." foto hielco kuipers aard moet je weten wat er speelt." Dat laatste is sowieso dik in or de want in de klantenkring van Velvet en bij haar collega's staat ze bekend als een wande lende data-base, tot de rand gevuld met namen, feiten, bij behorende data, namen en dit jes en datjes. „Toen ik dat zei over de sollici tatieprocedure bij het LVC klonk ik misschien wel sarcas tisch maar ik begrijp heel goed dat dj's voor het LVC van cru ciaal belang zijn. Al enige tijd moet het LVC het vooral van dansavonden hebben. De dj is king. Ik denk trouwens dat de de dance-cultuur over zijn hoogtepunt heen is en dat de bandjes en de dj's over een poosje weer op gelijke voet staan." Het is zwaar, ja, alles bij elkaar. Veel van m'n weinige vrije tijd ben ik kwijt aan de jacht op nieuwe platen en m'n vrienden en vriendinnen moet ik vaak teleurstellen. Die werken door deweeks en beschouwen de zondag als de dag van het ul tieme sociale samenzijn. Maar zondag is voor mij echt, eh, rustdag. Dan keert m'n tijdsbe sef weer terug en zijn het begin en het einde van de dag duide lijker aanwijsbaar. Ik ben dan uitgeteld, niet meer aanspreek baar en draai aangepast reper toire. Jazz meestal, nee, niet van die Willem Duys-deunen, maar ook geen gecompliceerde fusion met van die over elkaar heen buitelende solisten." „Het leven dat ik leid, vergt veel discipline. Maar die kan ik opbrengen. M'n drijfveer is dat ik bezig wil zijn met muziek, daar krijg ik nooit genoeg van. En door te draaien doe je er ook iets concreets mee, zonder dat ik me overigens als muzi kant beschouw." WIM KOEVOET Leids hofje, waar dikke, roestige katers, met staarten als trillende wandelstokken, langzaam je kuitbeen afstoffen; waar eenzame regenten dutten aan de borst van hun studente en het water zoetjes koert in afvoerputten; waar de kinderhoofdjes naglimmen van oma's sloffen. Stil verleden, door een donker poortje te bereiken; mos doet er de sterkste stenen wijken; waar vanachter 't trommeltje met zoete koek wordt gegluurd naar avondlijk bezoek. Plek, waar je hommels hoort brommen: 'Alleen maar geraniums, verdomme!' Van die rustige hofjes, godlojjes, waar de pompzwengel is vastgeverfd en je in tijden die voorbij zijn, sterft. Het Leidsch Dagblad geeft elke dag vijf afdrukken van 'Ingelijst' weg aan lezers uit de gemeente waar de foto is gemaakt. Aanvragen - uitsluitend per briefkaart en uiterlijk een week na plaatsing - richten aan: Leidsch Dagblad, afdeling Promotie, postbus 54, 2300 AB Leiden. De vijf uitverkorenen krijgen 'Ingelijst' binnen drie weken thuisgestuurd. foto: WIM DIJKMAN

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 19