'Die drie jaar zijn heel intens geweest' Muzikale zomeravond in dorpskerk 'We blazen de spanning eruit9 'Lijn 1': eenheid, geen eenheidsworst Cultuur Kunst Julidans: seks voor de lol en andere confrontaties l/OENSDAG 7 JUL11999 Spaanse componist Rodrigo overleden jadrid De wereldberoemde Spaanse musicus Joaquin Rodrigo JU s op 97-jarige leeftijd in zijn huis in Madrid overleden. Rodrigo, |v üe sinds zijn kindertijd blind was, schreef het Concierto i'Aranjuez in 1940, samen met gitarist Narciso Yepes en diri- ;ent Regino Sainz de la Maza. Een jaar later werd het stuk voor Ie eerste keer opgevoerd. Sindsdien voeren musici de flamen- M :o-geïnspireerde melodieën wereldwijd uit. Een bekende versie iran het concert werd opgenomen door jazzlegende Miles Davis. Eerste internetsymphonie «iïnchen Vier Duitse componisten gaan de eerste internetsym- >honie schrijven. Ze hebben gisteren in München het startsein •egeven. Internetters kunnen niet alleen getuige zijn van het Jntstaan van de symphonie, maar kunnen in zogeheten chat- ooms ook suggesties doen en ideeën opperen. Het complete iverk, bestaande uit drie delen met elk een eigen thema, moet 1 anuari 2000 zijn afgerond en wordt die dag uit uitgevoerd door iet Symphonieorkest van München. De componisten zijn Ha- ld Genzmer, Bertold Hummel, Roland Leistner-Mayer en Mo- Status Quo op Night of the Proms tniTERDAM De Britse rockgroep Status Quo, de Italiaanse zan- feër Zucchero en de Zweedse zangeres Emilia moeten samen Tiet de Canadese sopraan Natalie Choquette de tiende editie iran de Night of the Proms tot een geslaagde ontmoeting tussen kop en klassiek maken. De mannen van Status Quo, al meer Wan drie decennia wereldberoemd met hun recht-zo-die-gaat- lock, laten de begeleidingsakkoorden voor een keer niet alleen |iit hun Telecastergitaren komen maar ook uit de violen van het nfonisch orkest II Novecento. Andersom gaat de Canadese lópraan Natalie Choquette de slag aan met de 'electric band' Jan John Miles. De Night of the Proms is dit jaar van woensdag ■7 tot en met zondag 21 november in Ahoy Rotterdam. Betere samenwerking onderzoekers' >en haag Universiteiten en instellingen die zich bezighouden net cultureel erfgoed, zoals musea, moeten beter samenwer- ;en. Dat vinden de Raad voor Cultuur en de Adviesraad voor (Vetenschaps- en Technologiebeleid (AWT). De adviesorganen lebben vastgesteld dat er wel pogingen tot samenwerking wor- len gedaan, maar dat er te veel afhangt van toeval en personen. \e stellen voor bijvoorbeeld de Rijksdiensten initiërende en co- irdinerende taken te geven. Ook het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) zou zelf onderzoeksprogram- na's van nationaal belang kunnen kiezen en laten uitvoeren lóor verschillende partijen samen. Duitse prijs voor Astrid Roemer iNKFURTDe Surinaamse schrijfster Astrid Roemer krijgt voor taar roman 'Lijken op liefde' de Duitse 'LiBeraturpreis', een on- lerscheiding die het oecumenisch centrum Christuskirche in rankfurt sinds 1987 toekent om aandacht te vestigen op litera- uur uit andere culturen. Alleen schrijfsters uit Afrika, Azië en atijns-Amerika komen ervoor in aanmerking. Roemer is de ivaalfde winnares van de onderscheiding, waarbij het vooral ^aat om de eeuwige roem. De geldprijs die erbij hoort, is slechts ymbolisch: duizend Duitse marken. muziek recensie li dy van der spek ncert: 'Cantate Deo' o.l.v. Gerard van Zijden en 'Cantilene' o.l v Jaap Bol, mv Patrick van der Linden, orgel. Ge- ord 7/5, Dorpskerk, Katwijk aan den Rijn. in muzikale zomeravond' in behaaglijk warme dorpskerk i Katwijk aan den Rijn. Zo esenteren twee totaal ver- hillende koren zich eensge- nd. 'Cantate Deo' o.l.v. Gerard in der Zijden is een middel- oot gemengd (kerk)koor dat ch hoofdzakelijk toelegt op it geestelijk lied; 'Cantilene' n Jaap Bol is een béétje eemd geproportioneerd ka- erkoor, dat zich qua repertoi- niet in één hoekje laat druk- n. Het doet er niet toe of het of 20ste-eeuws is, welke il gezongen wordt, of het we- dlijke of religieuze muziek is, its het maar origineel en haal- ar is voor Cantilene. En bij Cantilene blijkt veel albaar. Menig kamerkoor inst zich deze warme alt- ink, niet overheersend, niet ai, maar gewoon verschrikke- i. Bol is een perfectio- st en dat heeft hij z'n koor ingepeperd. Zijn dyna- iek is geraffineerd; voor licht- id en tempo is bewust geko- n. Maar zijn sterkste kant oe kan het ook anders als ircussionist in hart en nieren) het ijzersterke swingende en ringende ritme waarmee hij n koor begeestert. En dat rit- e heeft weer alles te maken et timing. Dat is ook de reden aarom 'I can tell the world', in spiritual van Jester Hairs- n, en uit een gans andere lek 'Radhalaila', een Hora uit Ij rael, zo inslaat. En daar komt >g bij, de heldere uitspraak, it enthousiasme, de stemvast- ïid en het naar elkaar luiste rt. Hoewel één der tenoren n knappe zanger is, is hij de dge die dat 'naar elkaar kriste nt niet zo nauw neemt. Hij te hard en te scherp, aardoor het gezamenlijk colo- q' it nog wel eens geweld wordt ingedaan. Maar ook 'Cantate Deo' hoeft geenszins te schamen ader leiding van hun nieuwe rïgent Gerard van der Zijden 9de klankkleur warm en inge- |en. Er wordt niet ge breeuwd, mooi homogeen zongen, goed gearticuleerd, als de programmakeus wat mder traditioneel wordt, wat waagder en meer expressief als in 'Teach me, O Lord' van tomas Attwood en het pittige raise the Lord' waarin het npo duidelijk hoger ligt dan het gemiddelde lied dan is dit koor zeer de 'moeite' n het luisteren waard. Max Moskowicz sr. en 'King Zulu Brass Band' in Leidse Hout Mr. Max Moskowicz, kind aan huis bij penose en bepruikte rechterlijke macht, blaast al zo'n tien jaar zijn partijtje mee bij de 'King Zulu Brass Band', een gezelschap met zwarte en blanke muzikanten die zwarte New Orleans- jazzmuziek uit de twintiger jaren brengen. De roemruchte advocaat bespeelt in dit gezelschap de sousafoon. Ter ere van het vijftigjarig be staan van het Theehuis Leidse Hout treedt hij aanstaande vrij dag van 17.00 tot 20.00 uur op in het park de Leidse Hout. „De King Zulu Brass Band is een Street-Parade-orkest", zegt Moskowicz, vanuit zijn Maas trichtse praktijk. „Zo'n orkest dat je in de twintiger jaren in New Orleans aantrof. Een man in rokkostuum met gestreepte broek voorop. En daarachter de blazers en de man met de grote trom. En dan natuurlijk van die heerlijke, zwarte vrouwen met kleurige parasols en ritmisch meedeinende achterwerken." „Die Street Parade-orkesten speelden vaak bij een nis. Dan had je de eerste 32 ma ten van die slepende, treurig- melancholieke muziek. Wenen de instrumenten onder een blikkerende zon. Maar als dat dan eenmaal voorbij was, barstte de helse muziek los. Als of de ziel vrijkwam, inderdaad. Ik hou daar van. Ik heb vroeger wel viool gespeeld, klassiek Maar de laatste tien jaar hou ik me toch vooral bezig met de sousafoon. En in de 'Milenburg New Orleans Jazz Band', een wat ingetogener versie van de 'King Zulu Brass Band', een ge zelschap waarmee we podium optredens verzorgen, speel ik trombone. Heerlijk om te doen." „Het is mijn taak in de band om de zuiverheid in deze 'zwar te' muziek te bewaren. Het is moeilijk om uit te leggen hoe dat gaat, maar je hoort het ge woon. Ik heb daar wel gevoel voor. Kijk, die New Orleans- muziek is eigenlijk ontstaan op de grote raderboten die op de Mississippi voeren. Om de rei zigers te amuseren speelden de joodse emigranten en de zwar ten daar samen. In die jazz zit ten dan ook typische Klezmer- elementen. De joodse muzikan ten hebben de melancholie erin gebracht, de zwarten zorgden voor de swing." „Met de King Zulu Brass Band paraderen we ook echt. Ik ben natuurlijk wel eens met mijn hoofd op de buis geweest en tijdens zo'n optreden zie je de mensen kijken en denken: 'Is-ie 't nou wel of is-ie 't niet?' Grappig. In het Leidse Hout spelen we, zoals zo vaak, ook de Tiger Rag. Een mooi nummer waarin de sousafoon heel be langrijk is. Ik moet met mijn in strument het gebrul van de tij ger oproepen. Machtig om te doen. We hebben mutsen van echt tijgervel op. Dus geen be drukte mutsjes, maar echte tij germutsen." „We hebben gisteravond hier op het kantoor met de band ge repeteerd. Ik kan me dan even ontspannen. Even weg van de drukke, dagelijkse praktijk. Bij ons in het orkest speelt prof. Pen, een bekende hartchirurg. Zijn vrouw heeft wel eens ge zegd: 'Hij blaast de spanning eruit.' En zo is het voor mij ook een beetje." sabine van den berg Voorstelling: 'Lijn 1' van Volker Ludwig door Het Leidsch Studenten Tooneel in het kader van het lustrumprogramma van studentenvereniging Minerva. Muziek Birger Heymann. Vertaling' Pieter Cramer. Regie: Gepke Witteveen. Gezien: 6/7, schouwburg, Leiden Nog te zien aldaar: t/m vrijdag om 20.00 u. Za en zo om 14.30 uur. Het is de verdienste van de re gisseur om amateurs die meer in de collegebanken zitten dan op de planken staan in een re latief korte tijd klaar te stomen voor een monsterproductie. Zo'n musical die het publiek meer dan drie uur in de zaal wil houden. En de artiesten moet doen schitteren. Gepke Witte veen klaarde deze klus en beet zich meer dan een half jaar vast in de belevingswereld van de student met een druppel arties- tenbloed. Zij laat het bloed stromen zonder spatten. Voor het 37ste lustrum van studen tenvereniging Minerva regis seerde deze actrice studenten in het stuk 'Lijn 1'. De Duitse toneeltekst is door zijn schrijver Volker Ludwig ge situeerd in het West-Berlijn van 1986. De metro raast door deze wereldstad waar zowel het ge vaar als de liefde loert op elk station. Veel junks dus, en veel sombere regenjassen. Maar ook kleurrijke reizigers die dan wel weer vanwege hun kleur wor den uitgefoeterd. Mijntina Gou- driaan speelt het wereldvreem de meisje dat op zoek gaat naar de vader van haar ongeboren kind. Onschuldig in haar licht blauwe jurkje, maar met een last in haar schoot. De doorge winterde dame die zij tijdens haar queeste ontmoet, kwam in dezelfde stad haar geluk be proeven. Nu snuift zij alleen nog vervloekte vlokjes drugs; op rode pumps, met elegance. Hoe sterk vertolkt Li-Sang Ong deze vergane glorie die leeft op het randje 'in het putje geveegd bij peuken en vuil'. Ze zingt hees, rauw, soms op het randje maar dat maakt haar ka rakter zo levensecht. Dat is de sprankeling van het amateurto neel, dat je daar soms op talen ten stuit die zich goddank niet in de studiezalen laten smoren. Indrukwekkend ook is Alexan der Mayhew die, als de mees ten, verschillende rollen op zich neemt. Steeds is daar die krach tige dictie, die timing, dat na tuurlijke spelgevoel. Hij speelt Bambi, een jongen van de straat; kind van Berlijn. Voor het podium in de or kestbak zitten de musici on zichtbaar opgesteld. Alleen het maaiende stokje van Saul de Caluwé die de muziek van Bir ger Heymann dirigeert, gloort nu en dan. Het orkest speelt tango, schlager, en onheilspel lende melodieën die de trooste loosheid schetsen. Maar er valt ook te glimlachen: de sterke mannensectie zingt en danst een deel in travestie en doet dat voor de verandering eens op een waardige manier. Te snel hebben mannen in vrouwen kleren de lachers op hun hand, maar deze 'Wilmerdorfer We duwen' raken niet overmoedig; alles in dienst van de kleinkunst en van elkaar. Tegenover die grauwe jassen staan de glitters en de veren die opduiken in de nachtclubs. De aankleding let op dit contrast maar de grime heeft zich hier en daar teveel uitgeleefd. Dikke indianenstrepen op de juk beenderen vechten met de be lichting. Het decor is niet spec taculair: trappen, een zilveren glitterbol (doet het altijd goed) en een paar mobiele metroban- ken. Maar het filmpje waarmee het stuk aanvangt: een meisje bestijgt een immense trap, gro te tas over haar schouder, is goed gevonden. Komisch als een stripfiguur is Fleur Verhoeff, Met haar fluo rescerende pruik en haar clow neske gesticulatie lijkt ze zo uit een kinderboek gevallen. Dat. valt op aan deze metroreizigers: het is een eenheid, maar geen eenheidsworst. Iedere speler is in staat gesteld zijn eigen sterke kant op een vanzelfsprekende manier te gebruiken. En on danks het trage begin en het sluipende eind, loop je dus niet weg voordat de klok drie keer rond is. amsterdam willemun in 't veld Julidans, het zomerdansfestival dat tot en met 17 juli wordt gehouden in Amsterdam, opende gisteravond met de nieuwe voor stelling van de Engelse groep DV8 Physical Theatre. 'The Happiest Day of My Life' gaat over seks, liefde en verlangen. In het industriestadje Hallifax onder zocht het gezelschap van Lloyd Newson het uitgaansleven van de veelal werkloze bevolking, dat volledig bleek te draaien om haastige veroveringen en seks voor de lol. Wie het realistische en fysieke bewegings theater van de groep een beetje kent, be grijpt dat er confronterende scènes zitten in dit stuk voor zes performers. ('The Hap piest Day of My Life' is nog te zien in de Amsterdamse Stadsschouwburg vanavond en morgenavond 20.15 uur). Wensdromen vormen de rode draad van de nieuwe productie van Wim Vandekey- bus Ultima Vez, 'In spite of wishing and wanting'. De voorstelling wordt gedanst door twaalf mannen, inclusief de choreo graaf zelf. (Stadsschouwburg, za. 10 en zo. 11 juli 20.15 uur). Vandekeybus speelt te vens de solo 'Lichaampje, lichaampje' die de Belgische theatermaker Jan Fabre voor hem maakte. (Theater Bellevue, vr. 9 juli 20.30 uur). Cie. Marie Chouinard presenteert het programma 'The Solo's 1978-1998', be staande uit elf solo's die samen een helder beeld geven van het werk dat de Canadese choreografe tussen 1978 en 1998 heeft ge maakt. (Stadsschouwburg vr. 16 en za. 17 juli 20.15 uur). Uit Mexico komt het gezel schap Compagnie Jose Besprosvany, dat duetten brengt van William Forsythe, Maguy Marin en Besprosvany zelf. (Theater Bellevue, wo. 7 en do. 8 juli 20.30 uur). Afgezien van het project 'Choreografie Opnieuw' waaraan Ed Wubbe en dansers van Scapino Ballet Rotterdam meewerken (Stadsschouwburg, di. 13 juli 20.15 uur), staan er slechts twee Nederlandse voorstel lingen op het programma. Diane Elshout en Frank Handeier presenteren behalve het duet 'Dno of De bodem van het hart' ook Ketsu Atsu, een nieuw stuk dat zij maakten met vier Japanse dansers. (Stadsschouw burg Studio, wo. 14, do. 15, vr. 16 en za. 17 juli 20.30 uur). Het choreografenduo Blok Steel brengt hun nieuwe productie 'X Fragments'. (Pa- radiso, vr. 9 juli 22.00 uur). 'X Fragments' is later deze maand ook in Utrecht, op de Pa rade te zien. In het kader van het uitwisse lingsproject Aerodance, waaraan wordt meegewerkt door negen choreografen uit diverse Europese landen, programmeert theater Bellevue zes verschillende voorstel- 'lingen met nieuw werk van deze jonge ta lenten. (Theater Bellevue, ma. 12 t/m za. 17 juli 20.30 uur). Julidans wordt op 17 juli af gesloten met een groot feest in Paradiso, waarbij de muziek wordt verzorgd door deejay Eddy De Clercq. Het programma van Julidans staat in een mini-magazine dat kan worden aange vraagd bij Julidans (020) 523 77 65. Linda Wagenmakers na afscheid van Miss Saigon Met een videocamera in de aanslag loopt Linda Wa genmakers rond in het Scheveningse Circusthea ter. Een kleine drie jaar is dit haar tweede thuis ge weest, waar ze mooie en droevige, maar altijd inten se momenten heeft be leefd. „Iedereen kent wel het verlangen om ergens bij te horen. Dat gevoel heb ik hier voor het eerst gekregen. Dit zijn de men sen met wie ik graag wil omgaan." Afgelopen zon dag nam ze voor het laatst het applaus in ontvangst voor haar creatie van Kim in 'Miss Saigon'. scheveningen kees groenenboom Ze had al besloten om dit jaar terug te keren naar haar studie, maar naarmate het einde van 'Miss Saigon' dichterbij kwam, begon er toch iets te kriebelen. Daarom vertrekt Linda Wagen makers binnenkort naar Berlijn om daar te gaan spelen in de musical 'Rent'. Als het een beetje meezit samen met haar verloofde, die ze in de produc tie leerde kennen en met wie ze dit jaar hoopt te trouwen. Drie jaar geleden, bij de eer ste kennismaking tijdens een reisje naar Londen voor de pers en de hoofdrolspelers uit Miss Saigon, was ze een mengeling van naïviteit en bravoure. Ze is volwassener geworden en ze heeft duidelijk ervaring gekre gen met interviews. Tegelijker tijd is ze eigenlijk spontaner dan toen. Dat kan wel kloppen, vindt ze, want ze was in het begin bang dat ze wat al te uitbundig de zin van mijn leven er te zijn voor anderen, net als iedereen. Dat ik toevallig uitgekozen ben om dit te doen, heeft niet zo veel waarde. Dat mensen er iets aan hebben dat ik er ben, dat ze bij me terecht kunnen, telt veel zwaarder." In haar privé leven verander de er nogal wat. Ze ging op zichzelf wonen en kreeg bij 'Miss Saigon' haar eerste vriend, die meteen voor het diepste dal in de afgelopen drie jaar zorgde. „Hij bedroog me met een meisje dat hier ook zat. De tweede keer liep het beter af, getuige de verlovingsring die ze stralend laat zien. Eeri maand geleden vroeg haar vriend, ook iemand uit de pro ductie, haar ten huwelijk. „Op zijn knietjes, in het park, bij een prachtige zonsondergang: Lin da, wil je met me trouwen? Meestal heb ik dat soort dingen wel in de gaten, maar deze keer had ik het helemaal niet ver wacht. Ik schrok ervan. Hij heeft er heel hard aan gewerkt om mijn vertrouwen te winnen. Ik had het gewoon nodig dat ie mand er echt voor ging. Want na dat eerste vriendje voelde ik me zo niks. Moet je nagaan: dan heb je van alles, die rol, je geld, maar je voelt je doodon gelukkig." Ze realiseert zich dat dit be gin van haar carrière meteen het hoogtepunt zou kunnen zijn. „Ja, misschien is dit wel het beste wat ik ooit zal doen. Heel veel mensen streven naar zoiets, maar komen daar nooit aan toe. Dat onvervulde verlan gen lijkt me veel erger. Dan maakt het me niks uit wanneer ik het gehad heb, als ik het maar gehad heb. Het is zo leuk geweest. Elke dag gebeurde er wel iets, soms iets moois, som$ iets heel verdrietigs. Die drié jaar zijn heel intens geweest." Cie. Marie Chouinard presenteert het programma 'The Solo's 1978-1998'. FOTO GPD/PHIL NIJHUIS wel wat, zijn verslaafd of heb ben aids. Op een bepaald mo ment komen ze elkaar allemaal tegen en dan raakt hun lot op eens verbonden. Het motto van 'Rent' is: 'No day but today'. Je moet elke dag leven alsof het de laatste is." Dat ze gelovig is, maakt het voor haar niet makkelijker dan voor anderen om de zin van het leven te vinden, vindt Linda. „Ook al ben je gelovig, dan weet je nog niet wat God met je voor heeft. Dat weet je waar schijnlijk pas achteraf, aan het eind van je leven. Voorlopig is Linda Wagenmakers: „Elke dag gebeurde er wel iets, soms iets moois, soms iets heel verdrietigs.' zou zijn in interviews. „Een beetje om mezelf te bescher men, hield ik het allemaal zo nuchter mogelijk, een beetje te nuchter af en toe. Als ik mezelf op televisie zie, denk ik: wat saai zeg, zo nuchter ben ik nou ook weer niet." Wat Wagenmakers drie jaar geleden meemaakte, was eigen lijk nog nooit vertoond in de geschiedenis van de Neder landse musical. Bij miljoenen projecten als 'Miss Saigon' wordt er altijd voor gezorgd dat de hoofdrollen worden bezet door publiekstrekkers. Maar producent Joop van den Ende zat met hetzelfde probleem als schrijvers Boublil en Schönberg destijds: de hoofdrol vroeg om een Aziatisch meisje, liefst zo jong mogelijk. Zangpedagogen fronsten de wenkbrauwen toen de volsla gen onervaren, twintigjarige Linda in stelling werd gebracht om vijfmaal per week, drie jaar lang. de zware vocale rol te gaan vervullen. Maar ze hield stand, en veel meer dan dat. Al die tijd bleef ze groeien in de rol van de zeventienjarige Vietna mese die een kortstondige lief de beleeft met een Amerikaanse soldaat in het door oorlog ge teisterde Vietnam van de jaren zeventig. Ze heeft serieus overwogen om haar studie weer op te pak ken, maar op het laatste mo ment gaf ze toch de voorkeur aan een nieuwe musicalrol, de Duitse productie van de Ameri kaanse show 'Rent'. „Echt een toffe musical, die de tijdgeest heel goed vangt. Het gaat over het gevoel dat iedereen zijn ei gen gangetje maar gaat en langs elkaar heen leeft. Die mensen in de musical hebben allemaal

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 19