m Afzeggingen deren 'North Sea' ni J a zz Materiaal als ecologisch statemei nORTH SE a 'Fes itirai Een North Sea in Zuid-Afrik Cultuur Kunst Eurythmics verbindt Greenpeace en Amnesty Winston Mankunku Ngozi komt met een octet met altist Robbie Jansen en zangeres Sylvia Mdunyelwa naar North Sea Jazz. Zo haalt het evenement jazz- veteranen als Yusef Lateef, He len Merrill Sir Rolands Han- na, Cecil Taylor (dit jaar Bird- winnaar) en Lou Donaldson zelf in huis. Treedt de Brazili aanse fijnproever en meester- arrangeur Dori Caymmi als speciale gast van de Haarlemse zangeres Josee Koning hier op (zaterdag). De 75-jarige meester-saxofo- nist Teddy Edwards staat op een podium met de Nederland se trompettiste Saskia Laroo. Herbie Hancock kruist het flo ret met Total Touch-zangeres Trijntje Oosterhuis in een su bliem Gershwin-pïoject. Good old drummer Louie Bellson tart de tand des tijds met een El lington Reunion Orchestra, maar begeleidt elders in het Haagse doolhof ook de Poolse DER HddG 1 meester-pianist Adam Mako- wicz. Het Ellington-jaar wordt verder luister bijgezet met spe ciale projecten van David Mur ray (die vooral diens arrangeur Billy Strayhorn belooft te eren), de Cotton Club Revue en het Smithsonian Jazz Masterworks Orchestra. In de special-interests-afde- lingen van het festival zijn veel belovende aanbiedingen sa mengesteld rond de jiddische klezmer-muziek, de Franse im- pro-jazz, de Zuid-Afrikaanse muziek en de Bay Area Jazz. Zoek in het programma naar de namen van David Krakauer Klezmer Madness, Medioni (met trompettist Frank Lon don) en gitarist Elliot Sharp (sa men met de radicale gitaristen Vernon Reid en David Thorn) en 'a wonderful time will be guaranteed for all'. In de Franse sector moet worden gelet op de namen van Yves Robert, Henri Texler en Louis Sclavis, de Zuid-Afrika-. nen gaan terecht prat op de verdiensten van pianist Moses Taiwa Molelekwa en tenorist Winston Mankunku Mdunyel wa en de fusion van gitarist Se- laelo Selota. De mooiste nieuwe jazz uit San Francisco komt van Omar Sosa, oorspronkelijk een Cubaan die son en danzon fraai den nogal eens aanleiding ge- vermengt met soul, funk en r weest om vraagtekens te plaat - &b. sen bij de dieper liggende artis- Juist die veelheid en variatie tieke motieven van dit grootste in het aanbod van het North evenement in zijn soort in Eu- Sea Jazz Festival is in het verle- ropa. Het is de kift of anders de plaatsvervangende Ne; se schaamte die stee; treedt als we ergens zijn. North Sea biedt dit fantastisch geselecteei gramma aan met een o de multi-ethnische scl naast superieur enterta Wie gaat nou niet kijk de gospelrevue uit (Kirk Franklin?). Wie plat als Elvis Costello betoon betuigt aan de van Burt Bacharach? Wi het hoofd af voor de legende Wilson Pickett, gablues van B.B. King, shoe-pop van Al Jarre; lichtvoetige West-Al counter-tenor van N'Dour? Te weinig traditie? N senteert de big beat-dr Max Roach, Louise vin Jones en Al Fostei zaal! Te weinig jong tali te denken van de optrei Joshua Redman, Roy H Eric Vloeimans en het eure kwartet van Branf; salis op de openingsav weinig fusion met nat Stanley Clarke, Dave Y' Metheny, Steps Ahead Scofield? Nauwelijks C La Vieja Trova San Mare Ribot, Orquestra Celia Cruz en Arturo dan? Nee, het is jammer di gevoelige afzegg' maar de pret zal er niet om zijn. In maart van het jaar 2000 komt het er van. In het Zuid-Afrikaanse Kaapstad staat dan drie da gen lang het North Sea Cape Town Jazz Festival. Een samenwerking tussen het Nederlandse fes tival en zijn partners van ESP Afrika. Begonnen met een droom van ESP's Rasliid Lombard, sinds enkele jaren bezoeker van het festival in Den Haag. North Sea Jazz-directeur Theo van den Hoek weet het nog goed: „Rashid was hier al eens ge weest en kwam vorig jaar bij ons aankloppen. Hij had een droom. Een jazzfestival in Kaap stad. Of we daarbij wilden helpen. We zijn gaan praten met als resultaat dat Rashid Lombard is ingetrokken in het kantoor van North Sea Jazz Roadmanagers uit Zuid-Afrika hebben ervaring kunnen opdoen met de organisatie van een groot festival. Hun Zuid-Afrikaanse jazz presen teert zich eerst hier, op het dakterras van het Nederlands Congres Centrum dat 's zondags wordt omgedoopt tot South African Stage. „Een doorsnee van onze jazzmuziek, je de traditionele invloeden van onze i terughoort," zegt Rashid Lombard. „T; die zichzelf al volop bewezen hebben nieuwkomers". Pianist Moses Taiwa Mol en gitarist Jimmy Dludu zijn van die ta In de Sheer All Stars spelen muzikanten renlang in obscuritieit hebben moeten en tenorist Winston Mankunku Ngozi ko een octet met altist Robbie Jansen en z< Sylvia Mdunyelwa. Ngozi zelf speelde tij; Apartheid al met blanke musici samen moest zijn kunsten toen nog vanachter e dijn laten horen vanwege de rassenwetge Theo van den Hoek: „Er komt een vi met tachtig man naar het North Sea Muzikanten, tv-ploegen, journalisten. val heeft een enorme hoeveelheid pi gekregen in Zuid-Afrika. Wat de NPS opneemt, zal ook in Zuid-Afrika worde; zonden. ESP wilde beslist de naam No erin houden, vandaar North Sea Cap Jazz Festival." DINSDAG 6 JULI 1999 Eschkenazy nieuwe concertmeester Amsterdam De violist Vesko Eschkenazy (Bulgarije, 1970) is be noemd tot concertmeester van het Koninklijk Concertgebouw orkest. Hij neemt de functie over van Rudolf Koelman, die op stapte omdat zijn benoeming van een jaar geleden niet werd omgezet in een definitieve aanstelling. Eschkenazy doet het concertmeesterschap afwisselend met de Amerikaan Alexander Kerr. Eschkenazy was in 1995-1996 al concertmeester bij het Radio Kamerorkest en vervult die functie sinds het daaropvol gende seizoen bij het Nederlands Philharmonisch Orkest. Martinus Nijhoff Prijs voor Cornips Amsterdam Het bestuur van het Prins Bernhard Fonds heeft de Martinus Nijhoff Prijs voor vertalingen dit jaar toegekend aan Thérèse Cornips. Aan de oeuvreprijs is een bedrag van 100.000 gulden verbonden. Prins Bernhard reikt op 28 oktober in de Nieuwe Kerk in Amsterdam de prijs uit. Cornips heeft zich ge durende een periode van ongeveer 25 jaar beziggehouden met de vertaling van bijna alle delen van de romancyclus 'Op zoek naar de verloren tijd' van de Fransman Marcel Proust. Ze ver taalde eveneens 'De bastaard' van Violette Leduc, 'Heksen en heksenprocessen' van Kurt Baschwits, 'In koelen bloede' van Truman Capote en werk van Hesse, Koltes en Lind. Ook verta lingen van toneelstukken van onder meer Jane Bowles en Mar- guérite Duras staan achter haar naam. Koolhaas bouwt muziekzaal in Porto rotterdam/porto De Rotterdamse architect Rem Koolhaas heeft de ontwerpwedstrijd voor een nieuw muziektheater in het Portugese Porto gewonnen. Het theater zal worden gebouwd omdat Porto in 2001 samen met Rotterdam Culturele Hoofd stad is en onderdak moeten bieden aan een symfonieorkest. Willem Goossens overleden Hilversum Willem Goossens, in 1936 oprichter van het Groot Nederlandsch Volkstooneel (later: het Willem Goossens Volks toneel) is zondag is zijn woonplaats Hilversum overleden. Hij was 85 jaar. Het Willem Goossens Volkstoneel bestond tot en met 1962 en was regelmatig te bewonderen in Carré in Amster dam, het Scala in Den Haag en Luxor in Rotterdam. In de oor log, toen Goossens in het verzet zat, gaf het gezelschap illegale voorstellingen. Goossens was verder als producent actief: hij or ganiseerde onder meer ijsrevues en exploiteerde variététhea ters. Goossens opereerde onder de naam Will Redley ook in an dere Europese landen en in Israel. Russisch Staatscircus naar Leiden leiden Het Groot Russisch Staatscircus staat in de kerstperiode met een nieuw programma in Leiden. 'Arkadya, Parallel' is van 23 tot en met 27 december te zien in de Leidse Groenoordhal- len. Arkadya wordt een nieuwe vorm van circus genoemd waar- j bij de verschillende acts in een verhaal samenkomen. Door de speciale choreografie, muziek en kleding ontstaat een bijzonde re melange van theater, ballet en circus dat volgens het staats circus met niets te vergelijken is. Jubileumproductie van Otis leiden Musical gezelschap Otis verzorgt naar aanleiding van haar tienjarig bestaan een jubileumproductie met hoogtepun ten uit de musicals 'Jesus Christ Superstar' en 'Les Miserables'. De groep staat 11, 12 en 13 november op de planken van de Stadsgehoorzaal. De kaartjes zijn nu al te bestellen via de Oti- sphone: 071-5146362. Collegium Voci bezoekt Canterbury alphen aan den rijn Het meisjeskoor Collegium Voci uit Alphen aan den Rijn reist overmorgen naar Canterbury, Engeland om daar deel te nemen aan het vijfdaagse Canterbury International Choral Festival 1999. Collegium Voci is als enig koor uit Neder land uitgenodigd voor het festival. Samen met koren uit Cana da, de Verenigde Staten, Schotland, .Finland en Engeland zingt het meisjeskoor in Canterbury Christ Church College vlakbij de beroemde kathedraal. Op zondagavond vindt een gezamenlijk concert plaats van alle deelnemende koren. Zo'n 170 formaties actief tijdens bijna 250 concerten op zestien podia 'Aan een boom zo vol be laden, mist men een, twee pruimpjes niet!' De 24ste editie van het North Sea Jazz Festival, komende vrijdag, zaterdag en zon dag, zich afspelend in alle zalen van het Nederlands Congrescentrum in Den Haag, mag dan een overla den programma tonen, juist de onverwachte af zeggingen doen festivaldi recteur Theo van den Hoek en ongetwijfeld vele geïnteresseerden pijn. den haag john oomkes SoLilster Isaac Hayes (South Park) komt niet, Bryan Ferry en Billy Preston missen de boot. DJ Frederic Galliano haalt Den Haag niet. The Desert Eagle Discs, Chuck E. Weiss en Badi Assad laten naar zich hunkeren. Hugh Masakela en Abdullah Ibrahim zijn er niet bij, net nu het festival er - als Ajax - in ge slaagd is een Zuid-Afrikaans fi liaal (het North Sea Cape Town Jazz festival) op te zetten. Het lijken peanuts in een assorti ment dat zich oeverloos lijkt uit te strekken; het is het aller minst. Wie iets van jazz of jazz- verwante muziek wil begrijpen, dient te beseffen dat iedere ar tiest in wezen uniek is. Geen enkele vervanging vol doet dan ook helemaal. North Sea Jazz boekte snel de legen darische latinfunk-band Man drill (zondag, Statenhal) en contracteerde de Acoustic Blues Summit featuring Joe Louis Williams, Matt 'Guitar' Murphy Billy Branch (zater dag). Sloeg toe, toen bleek dat het trio van hammondorganist Meivin Rhyne (ooit begeleider van Wes Montgomery) rond toerde, voegde het trio van de Franse pianiste Benoit Delbecq aan het programma toe en liet de Zuid-Afrikaanse muzikant Moses Taiwa Molelekwa invlie gen, terwijl de Newyorkse DJ Spooky Galliano aflost. Geen man overboord: er blij ven door de bank genomen zo'n 170 formaties actief tijdens bijna 250 concerten verdeeld over zestien podia. Een groot deel van het aanbod is exclusief geboekt voor 'Den Haag' en zal tijdens het restant van de zo merfestivals (Nice, Montreux, de Italiaanse festivals, San Se bastian, Londen) niet te zien en te beluisteren zijn. londen louis du moulin Normaliter moet er op Dave Stewart worden gewacht, maar gisteren liet Annie Lennox het hele minutieuze dagschema le lijk in de soep lopen. De inter nationale pers verzameld aan de voet van de Tower Bridge had evenwel geen moeite met het lange wachten om onduide lijke redenen, want groot nieuws lag in het verschiet: de onverwachte doorstart van Eu rythmics, nog eens extra inte ressant vanwege de koppeling aan een langlopende wereld tournee ter promotie van Greenpeace en Amnesty Inter national. Niet zo verwonderlijk dus dat de officiële bekendma king van die unieke combine plaatsvond op de Rainbow Warrior II, waarop meteen 'n voorproefje werd gegeven van 't pas rond oktober verschijnende herenigingsalbum 'Peace'. Een slim opgezette comeback van het Britse koningskoppel Annie Dave, dat in de jaren tachtig toonaangevend was, maar die daarna met hun solo projecten nooit meer echt greep kon krijgen op de tijd geest? „Cynici zullen altijd wel een reden vinden om iets bij voorbaat af te kraken. Maar als we naar hen zouden luisteren, zou ik thuis bij mijn twee kin deren zijn gebleven en Dave in stilte met filmmuziek zijn bezig gebleven," reageerde Lennox (44) koeltjes op de geventileer de achterdocht ten aanzien van de omhelzing van zo correcte organisaties. Van een onvervalste reünie is volgens Dave Stewart (46) trou wens geen sprake, omdat Annie en hij nooit formeel een punt achter hun samengeschreven succesverhaal (goed voor een platenafzet van 50 miljoen exemplaren) hebben gezet. „Al meer dan twintig jaar is er iets tussen ons dat ons steeds sa mendrijft en vervolgens de mooiste songs oplevert. Soms gebeurt er jaren helemaal niets, maar nu is kennelijk de tijd op nieuw rijp," aldus de weer eens geblondeerde gitarist, die Len nox ooit als serveerster leerde kennen, met haar als vriendin eerst de new wave-band The Tourists begon en vervolgens (al snel slechts als muzikale partner) overschakelde op soul volle syntipop met de twee eenheid Eurythmics. „Aan echt plannen hebben we nog nooit gedaan. We zien altijd wel hoe lang de chemie werkt. Maar, wees gewaarschuwd, we sluiten niet dat jullie over twintig jaar nog niet van ons af bent. De verlenging van het be staan als Eurythmics vloeit in direct voort uit het eenmalige optreden ter gelegenheid van de ontvangst van een speciale Brit Award voor het hele oeuvre in februari jongstleden. „We zijn toen bij elkaar gaan zitten en voordat we het wisten had den we zes nummers. Daarna is de stap naar een heel nieuw al bum maar klein geweest." Het 'spontane proces' had al snel de sfeer van 'We moeten wel verantwoord het nieuwe millennium in, dat zijn we met z'n allen tegenover onze kinde ren verplicht'. Vandaar dat de extra dimensie die het verbond met Greenpeace en Amnesty International betekent zich ei genlijk vanzelf aandiende. „Even heb ik nog gedroomd dat het album 'The Glove' ('De Handschoen') moest gaan he ten, omdat Michael Jackson ook in die droom voor kwam. Maar we wisten zelf dat aan de ze plaat meer vast zat. Dat het ons niet meer te doen is om on ze naam te vestigen, die tijd hebben we gehad. Dus hebben we zelf contact gezocht met de twee organisaties, waarvoor we in het verleden al geregeld ac tief zijn geweest." Amnesty-directeur David Bull en Greenpeace-topman Peter Melchett moesten bekennen dat ze het zelf ook best wat vreemd vonden dat hun 'mo reel op elkaar aansluitende' or ganisaties nog niet eerder op deze wijze de handen ineen hebben geslagen. Een kwestie van te druk bezig zijn met de ei gen aandachtsgebieden, res pectievelijk de onderdrukte me demens en de verwaarlozing van onze plaheet, was hun be scheiden conclusie. Over de voorgestelde driehoeksrelatie met Eurythmics waren ze van zelfsprekend direct enthousiast geweest. Vooral omdat ruim schoots bewezen is dat een klinkende showbizznaam ga rant staat voor een geweldige dosis publiciteit en deuren kan openen die anders gesloten blijven. Het streven is om aan de gezamenlijke campagne in totaal een miljoen nieuwe le den over te houden. Daarnaast wordt gemikt op een flinke fi nanciële klapper, omdat naar de inschatting van Stewart van elk concertkaartje ongeveer tien pond (ongeveer 35 gulden) moet kunnen worden overge dragen aan Greenpeace en Am nesty International Om de kas sen zoveel en zo snel mogelijk te spekken worden in eerste in stantie de rijke landen be speeld. In het eerste deel van de 'Peace Tour' die op zaterdag 18 september in Keulen begint, zit Nederland evenwel niet op genomen. Een schoonheids foutje, vond ook Dave Stewart die maar wat graag hier komt. „Natuurlijk doe ik er alles om Ahoy" of een andere locatie bij jullie nog in te roosteren. Het zou ook te gek zijn als we Hol land lang zouden laten wach ten. De Rainbow Warrior vaart nota bene onder Nederlandse vlag!" Ethiopische kunst van papier-maché Wij maakten vroeger Jan Klaas- sen, Katrijn en De Dood van ■Pierlala van papier-maché, een deegje van papierafval dat je al le kanten op kon kneden. Dat je met natgemaakte papierpulp meer kunt vervaardigen dan wat poppenkastpoppen, zelfs letterlijk en figuurlijk tot grote hoogte kunt groeien, bewijst de Ethiopische beeldhouwer Mickal Bethe-Selassie in het Tropenmuseum in Amsterdam, waai- in een speelse opstelling 28 beelden van hem staan. Bethe-Selassie werd in 1951 geboren in Dire-Dawa, naar zijn zeggen de derde stad van Ethiopië. Toen zijn vader over leed, verhuisde het gezin naar Addis Abeba, waar Mickal ken nis maakte met de grote, toen nog mondaine wereld. De Ethi opische hoofdstad kende een moderne, bijna Amerikaanse levenswijze. Maar in 1974 kwam er een dictatoriaal be wind dat keizer Haile Selassie verdreef en gewelddadig optrad tegen oppositie en intellectue len. Bethe-Selassie, die al naar Frankrijk was gegaan om daar het lyceum te volgen, besloot om niet terug te keren naar zijn geboorteland. „Het Parijse kunstklimaat was aantrekkelijk, ik had absoluut geen trek om mij in een revolutionair strijd gewoel te mengen. Ik ben geen krijger." Krijgers zijn wel te zien op de tentoonstelling in het Tropen museum. Geen oorlogszuchti ge, maar goedaardige krijgers. Bethe-Selassie: „Mijn krijgers zijn universeel, spirituele war riors die in alle culturen voor komen. Zij komen niet met oor log maar met een goede bood schap, ze zijn goede bescher mers." De krijgers zijn welis waar groot van gestalte, maar volgens Bethe-Selassie bieden ze bescherming, zoals de ka tholieke kerk 'engelbewaarders' kent. Kinderen zullen opgetogen zijn als ze in het Tropenmuse um het beeldendorp van Bethe- bruik, kan ik zelfs tot hoog gaan. Ik maak frame van hout en kip Als er ooit nog eens es naar mijn beelden w maakt en men met rö paratuur mijn beeli doorlichten, zien ze d< me al een beeld op ziel Als kunstenaar is lassie autodidact. Hij zijn speciale techniek gemaakt. Hij maakt m( tale beelden, die verf ge wijs vederlicht ziji Afrika-conservator Paii in zijn eentje met een drie meter hoog door van het Tropenmusei 'zeulen' viel de mond collega's open. Mickal begint met kr pier. „Als dat gesel week ik het twee dagen en voeg er dan behan toe. Ik krijg dan een pr je. Om de basis van wat te verstevigen gc soms wat gips bij. En ik de pulp laag voor lal het frame. De manier ken is een beetje verv het Ethiopische vlechtv Waarom snijdt en niet in hout, de tra manier van Afrikaan! houwen? Bethe-Selasi praktische reden is da! werken lawaai maakt pikken mijn Parijse bil Een tweede overwegü papier licht is en mijn gemakkelijk te vervoe Verreweg de belangd den is dat ik met mijn aalkeuze een 'ecologis ment' wil afleggen: er nen al zoveel bossen reld en voor mij is lisch om met papier ook al omdat ik p tweede gebruik geef.' 'Het magische woud: van Mickal Bethe-Se 2 januari 2000 in het museum, Linnaeu Amsterdam-Oost. werkdagen van 10.00 uur; op zaterdag en van 12.00 tot 17.00 u Annie Lennox en Dave Stewart aan boord van het Greenpeace-schip de Rainbow Warrior II. Een beeld van de Ethiopische beeldhouwer Mickal Bethe-Selassie, te zien in het Tropenmuseum in Amsterdam. foto gpd Selassie in mogen. Ouders zul len de nodige moeite hebben om hun kroost ervan te weer houden op de rug van een paard of in de nek van een giraffe te klimmen. Want niet alleen de vorm is uitnodigend herkenbaar, ook de felle en hel dere acrylverf die Bethe Selassie gebruikt om zijn beelden te kleuren, zullen jeugdige bezoe kers sterk aanspreken. „Het kan wel een stootje ve len", glundert Bethe Selassie en als bewijs daarvan klopt hij met zijn knokkels hard op een uit stekende arm: „Het beeld is sterk. Met de techniek die ik ge-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 18